Рішення
від 14.03.2024 по справі 361/10959/23
БРОВАРСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 361/10959/23

Провадження № 2/361/2126/24

14.03.24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

(з а о ч н е)

14 березня 2024 року місто Бровари

Броварський міськрайонний суд Київської області у складі:

головуючого судді Писанець Н.В.

за участю секретаря судового засідання Перканюк І.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Бровари в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Броварської міської ради Київської області до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених державних коштів,

В С Т А Н О В И В:

У грудні 2023 року позивач звернувся до суду із вищевказаним позовом, в якому просить стягнути з відповідача ОСОБА_1 надміру виплачених державних коштів державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату в сумі 8062 грн. 97 коп., та витрати по сплаті судового збору в сумі 2481,00 грн.

Позов обґрунтовує тим, що відповідачу було призначено державну соціальну допомогу згідно з ч.1 ст. 26 ЗУ «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» №1058-ІV та Постановою КабінетуМіністрів Українивід 27.12.2017№ 1098 «Про затвердження Порядку призначення тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату», тимчасова допомога не призначається у разі, коли особа одержує пенсію або державну соціальну допомогу, що призначається відповідно до ЗУ « Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» або «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю.

Відповідачу щомісячно з лютого 2020 року по грудень 2022 року виплачувалася державна соціальна допомога непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату.

Тимчасова допомога перераховується кожні шість місяців з урахуванням змін її майнового стану та середньомісячного сукупного доходу і виплачується до досягнення такою особою віку, з якого вона набуває право на пенсійну виплату.

Відповідно доабз.2п.1Постанови Кабінетуміністрів України№ 264від 08.04.2020«Деякі питаннянадання державноїсоціальної допомоги» строк звернення за призначенням державної допомоги сім`ям з дітьми, державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю, тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, продовжується на період карантину та один місяць після дати його відміни.

Тобто нарахування відповідачу продовжувалось в автоматичному режимі.

За даними отриманої верифікації проведеної Міністерством фінансів України, щодо правомірності призначення державної допомоги, було виявлено, що ОСОБА_1 (особова справа № 609353) отримує одночасно допомогу непрацюючій особі, яка досягла пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату та пенсію.

У разі зміни обставин, які можуть вплинути на розмір або порядок отримання тимчасової допомоги, відповідач був зобов`язаний не пізніше , ніж через 10 днів повідомити про це орган, який призначив тимчасову допомогу, однак у зв`язку із ненаданням інформації про оформлення пенсії за віком було надмірно виплачено суму допомоги.

У зв`язку з цим Управлінням зроблено перерахунок на повернення безпідставно виплачених державних коштів по особовому рахунку № НОМЕР_1 ОСОБА_1 за період з 10.08.2022 по 31.12.2022 в розмірі 8062,97 та згідно з розпорядженням від 22.02.2023 утримано переплату допомоги у зв`язку з оформленням виплати в Пенсійному фонді України.

Відповідно до п. 24, якщо особою приховано відомості або навмисно подано недостовірні дані про її дохід та майновий стан, що вплинуло на призначення тимчасової допомоги і визначення її розміру та внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи соціального захисту населення визначають обсяг надміру виплачених коштів і встановлюють строк їх повернення залежно від матеріального стану особи, повідомляють особі про обсяг надміру виплачених коштів і строк їх повернення.

У разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлений строк вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.

Листом Управління соціального захисту населення Броварської міської ради Київської області від 01.03.2023 було запропоновано добровільно сплатити надміру виплачені кошти.

05.10.2023 року складено Акт комісією в складі працівників Управління про те, що ОСОБА_1 до управління не з`явився. Відповіді на лист від 01.03.2023 року не надав, за номером телефону не відповідає, за місцем мешкання був відсутній, тому подальше вирішення питання щодо повернення коштів можливе тільки в судовому порядку.

Станом на 04.12.2023 року надміру виплачені кошти заявником не повернуто.

18 грудня 2023 року ухвалою судді Броварського міськрайонного суду Київської області Писанець Н.В. прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за позовом за правилами спрощеного позовного провадження. Призначено судовий розгляд на 25 січня 2024 року.

В судове засіданні представник позивача не з`явився, належним чином повідомлявся про час, дату та місце розгляду справи, просив розгляд справи проводити без його участі.

Через канцелярію суду було подано представником позивача ОСОБА_2 клопотання про розгляд справи за відсутності представника, позовні вимоги підтримує, проти заочного рішення не заперечує.

В судове засідання, будучи належним чином повідомленим, відповідач, не з`явився, про причини неявки суд не повідомив, відзив або заперечення на позовну заяву не подав.

Суд, дослідивши матеріали справи, встановив такі обставини та відповідні їм правовідносини, і дійшов таких висновків.

За змістом ч. 4 ст. 223, ч. 1 ст. 280 ЦПК України, суд може ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів, якщо відповідач, будучи належним чином повідомленим про дату, час і місце розгляду справи, повторно у судове засідання не з`явився без поважних причин або без повідомлення причин неявки, не подав відзив на позов, якщо позивач не заперечує проти такого вирішення справи.

Судом встановлено, що 04.02.2020 року до Управління соціального захисту населення Броварської міської ради Київської області звернувся ОСОБА_1 із заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг за № 132/3 та відповідноюдекларацією про доходита майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги.

У заяві про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг відповідач особистим підписом посвідчив: «Я усвідомлюю, що наведені мною відомості про доходи та майно, що вплинули або могли вплинути на прийняте рішення щодо надання соціальної допомоги, компенсацій та пільг, будуть перевірені згідно з чинним законодавством України. Мене повідомлено, що в разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання мною соціальної допомоги, компенсацій та пільг, я зобов`язуюсь повідомити органи праці та соціального захисту населення. Про відмову в призначенні або припинення виплати призначеної соціальної допомоги та/або повернення надміру виплачених коштів у разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї мене попереджено».

Відповідач в декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги та в заяві власноруч зазначив, що не працює та додаткових доходів не має, житла та іншого нерухомого майна у власності він не має.

Зазначену інформацію в декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги та заяві, було посвідчено особистим підписом відповідача.

10.02.2020 року працівниками Управління було здійснено обстеження матеріально-побутових умов відповідача та складено акт № 110, відповідно до якого встановлено, що ОСОБА_1 не працюючий, розлучений, проживає один у власній кімнаті трикімнатної квартири ( в двох інших кімнатах проживають син та колишня дружина).

Відповідно до Порядку призначення тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, допомога призначалася з лютого 2020 року по грудень 2022 року.

Відповідно до абз.2 п.1 Постанови Кабінету міністрів України № 264 від 08.04.2020 «Деякі питання надання державної соціальної допомоги» строк звернення за призначенням державної допомоги сім`ям з дітьми, державної соціальної допомоги особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю, тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, продовжується на період карантину та один місяць після дати його відміни.

Тобто нарахування відповідачу продовжувалось в автоматичному режимі.

За даними отриманої верифікації проведеної Міністерством фінансів України, щодо правомірності призначення державної допомоги, було виявлено, що ОСОБА_1 (особова справа № 609353) отримує одночасно допомогу непрацюючій особі, яка досягла пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату та пенсію.

Після виявлених обставин, відповідно до розпорядження від 22.02.2023 по особовому рахунку № НОМЕР_1 ОСОБА_1 утримано переплату за період з 10.08.2022 по 31.12.2022 в розмірі 8062,97 у зв`язку з оформленням виплати в Пенсійному фонді України.

Таким чином, у зв`язку з не повідомленням та не наданням відповідачем інформації про оформлення пенсії за віком, будучи обізнаним про необхідність повідомлення Управління соціального захисту населення, відомостей про працевлаштування та отримання доходу, відповідач не повідомив, як передбачено пунктом 8 постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2017р. №1098 «Про затвердження Порядку призначення тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату», що призвело до надмірної виплати бюджетних коштів.

Допомога непрацюючій особі, яка досягла віку, визначеного частиною першою статті 26 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», яка не набула права на пенсійну виплату у зв`язку з відсутністю страхового стажу, за наявності в неї не менш як 15 років страхового стажу, виплачується відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 р. №1098 «Про затвердження Порядку призначення тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату».

Умови призначення та порядок надання тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату визначені Порядком призначення тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату.

Призначення тимчасової допомоги особі проводиться структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами міських, районних у містах (у разі їх утворення) (крім мм. Києва та Севастополя) рад, органами виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань соціального захисту населення, виконавчими органами рад об`єднаних територіальних громад з урахуванням її майнового стану та середньомісячного сукупного доходу (п. 2 Порядку). Контроль за правильністю призначення і виплати тимчасової допомоги здійснює орган соціального захисту населення, у тому числі через соціальних інспекторів (п. 23 Порядку).

Для призначення тимчасової допомоги особа подає органу соціального захисту населення, встановлені законодавством документи, зокрема заяву, довідку про наявний страховий стаж, видану органами Пенсійного фонду України та декларацію про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї) за останні шість календарних місяців, що передують місяцю звернення за призначенням тимчасової допомоги. Форми заяви і декларації про доходи та майновий стан затверджуються Мінсоцполітики в установленому порядку (п. 5 Порядку).

Відповідно до пункту 8 Порядку передбачено, що у разі зміни обставин, які можуть вплинути на розмір або порядок отримання тимчасової допомоги, особа зобов`язана не пізніше ніж через десять днів повідомити про це органу соціального захисту населення, який призначив таку тимчасову допомогу.

Тобто, Порядком визначені окремі самостійні обставини для відмови особі у призначенні тимчасової допомоги.

Згідно з пунктом 16 Порядку виплата призначеної тимчасової допомоги припиняється:

- якщо особою приховано відомості або навмисно подано недостовірні дані про її дохід та майновий стан, що вплинуло на призначення тимчасової допомоги і визначення її розміру та внаслідок чого були надміру виплачені кошти, - з місяця, що настає за тим, у якому виявлено зазначені факти;

- у разі працевлаштування або зайняття підприємницькою діяльністю - з місяця, в якому особа працевлаштувалася або зайнялася підприємницькою діяльністю;

- у разі призначення пенсії - з дати її призначення;

- у разі виїзду на постійне місце проживання за кордон - з першого числа місяця, що настає за місяцем виїзду;

- у разі смерті особи - з місяця, що настає за тим, у якому особа померла.

Відповідно до пункту 24 Порядку, якщо особою приховано відомості або навмисно подано недостовірні дані про її дохід та майновий стан, що вплинуло на призначення тимчасової допомоги і визначення її розміру та внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів і встановлюють строк їх повернення залежно від матеріального стану особи; повідомляють особі про обсяг надміру виплачених коштів і строк їх повернення; у разі врахування надміру виплачених коштів під час виплати тимчасової допомоги в наступні періоди на підставі своїх рішень проводять щомісячні відрахування у розмірі, який не перевищує 20 відсотків суми, що підлягає виплаті; у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлений строк вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.

Загальні підстави для виникнення зобов`язання у зв`язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави визначені нормами глави 83 ЦК України.

Велика Палата Верховного Суду звертає увагу на те, що сума надмірно перерахованої (виплаченої) допомоги є майном, збереженим без достатньої правової підстави. А тому на правовідносини з повернення цієї суми поширюються приписи глави 83 ЦК України. Такий висновок узгоджується з правовою позицією Великої Палати Верховного Суду викладеною в постанові від 27.03.2019 року у справі №727/5743/15-ц (провадження №14-78цс19).

Відповідно ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Згідно до ч.ч. 1, 2 ст. 1212 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Положення цієї глави застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння; 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.

Не підлягає поверненню безпідставно набуті: 1) заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача. (статті 1215 Цивільного кодексу України).

Таким чином, закон встановлює два виключення із цього правила: по-перше, якщо виплата вказаних платежів є результатом рахункової помилки з боку особи, яка проводила цю виплату; по-друге, у разі недобросовісності з боку набувача.

Проаналізувавши наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для стягнення з відповідача надмірно виплаченої тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату в сумі 8062 грн. 97 коп., з огляду на порушення відповідачем вимог Порядку призначення тимчасової державної соціальної допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату.

Виходячи із змісту пункту 8 Порядку передбачено, що у разі зміни обставин, які можуть вплинути на розмір або порядок отримання тимчасової допомоги, особа зобов`язана не пізніше ніж через десять днів повідомити про це органу соціального захисту населення, який призначив таку тимчасову допомогу.

З огляду на викладені обставини, суд дійшов висновку про задоволення даного позову з підстав його обґрунтованості.

Відповідно до статті 141 ЦПК України стягненню із відповідача на користь позивача підлягає судовий збір у розмірі - 2684 грн. 00 коп.

Керуючись ст. ст. 95, 265, 268, 273 ЦПК України, ст. ст.1166, 1212, 1215 ЦК України, суд-

У Х В А Л И В :

Позов задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 ) на користь Управління соціально захисту населення Броварської міської ради Київської області (ЄДРПОУ 03193637) надміру виплаченої тимчасової державної соціальної допомоги в сумі 8062 (вісім тисяч шістдесят дві) грн. 97 коп.

Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 ) на користь Управління соціально захисту населення Броварської міської ради Київської області (ЄДРПОУ 03193637) витрати по сплаті судового збору в сумі 2481,00 грн.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Київського апеляційного суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного розгляду.

Суддя Н.В. Писанець

Дата ухвалення рішення14.03.2024
Оприлюднено01.04.2024
Номер документу118003401
СудочинствоЦивільне
Сутьстягнення надміру виплачених державних коштів

Судовий реєстр по справі —361/10959/23

Рішення від 14.03.2024

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Писанець Н. В.

Ухвала від 18.12.2023

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Писанець Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні