Постанова
від 07.10.2010 по справі 2а-7267/10/1870
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІ СТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 жовтня 2010 р. Сп рава № 2а-7267/10/1870

Сумський окружний адмін істративний суд у складі:

головуючого судді - Павліче к В.О.

за участю секретаря судового засідання-Дикач О.О .,

представника позива ча - Груздо Т.С.

представника відпов ідача - Литвиненко В.М.

розглянувши у відкритом у судовому засіданні в примі щенні суду в м. Суми адміністр ативну справу за позовом Сум ського обласного відділення Фонду соціального захисту і нвалідів до товариства з обм еженою відповідальністю "Фіш ер" про стягнення адміністра тивно-господарських санкцій та пені,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач, Сумське обласн е відділення Фонду соціально го захисту інвалідів (далі - по зивач), звернувся до суду з адм іністративним позовом до то вариства з обмеженою відпові дальністю "Фішер" (далі - відпо відач, ТОВ "Фішер"), в якому прос ить стягнути з відповідача н а користь Сумського обласног о відділення Фонду соціально го захисту інвалідів адмініс тративно-господарські санкц ії у розмірі 1624,00 грн. та пені в р озмірі 61,25 грн.

Позовні вимоги обґрунтову ються тим, що всупереч вимога м Закону України "Про основи соціальної захищеності інва лідів в Україні", відповідно д о якого сплата адміністратив но-господарських санкцій є о бов' язковою для всіх підпри ємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, орга нізацій громадських організ ацій інвалідів, фізичних осі б, які використовують найман у працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвал ідів менша, ніж установлено н ормативом, відповідач не спл атив адміністративно-господ арські санкції в сумі 1624,00 грн. у строки та в порядку, передбач еному цим Законом. За порушен ня термінів сплати адміністр ативно-господарських санкці й була нарахована пеня в сумі 61,25 грн. У зв' язку з цим сума за боргованості відповідача пе ред Фондом соціального захис ту інвалідів становить 1685,25 грн .

У судовому засіданні предс тавник позивача позовні вимо ги підтримав у повному обсяз і.

Представник відповідача у судовому засіданні проти по зову заперечував з підстав з азначених у відзиві та поясн ень на позовну заяву (а.с. 12, 26-27).

Суд, заслухавши представни ка позивача, представника ві дповідача, дослідивши матері али справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вважа є, що позов підлягає задоволе нню з наступних підстав.

Згідно з ч. 3 ст. 18 Закону Украї ни “Про основи соціальної за хищеності інвалідів в Україн і” від 21 березня 1991 року N 875-XII зі зм інами і доповненнями (далі - За кон) підприємства, установи, о рганізації, фізичні особи, як і використовують найману пра цю, зобов'язані виділяти та ст ворювати робочі місця для пр ацевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умо ви праці з урахуванням індив ідуальних програм реабіліта ції і забезпечувати інші соц іально-економічні гарантії, передбачені чинним законода вством, надавати державній с лужбі зайнятості інформацію , необхідну для організації п рацевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайня тість та працевлаштування ін валідів у порядку, встановле ному Кабінетом Міністрів Укр аїни.

Відповідно до ч. 1 ст. 19 Закону для підприємств, установ, орг анізацій, у тому числі підпри ємств, організацій громадськ их організацій інвалідів, фі зичних осіб, які використову ють найману працю, установлю ється норматив робочих місць для працевлаштування інвалі дів у розмірі чотирьох відсо тків середньооблікової чисе льності штатних працівників облікового складу за рік, а як що працює від 8 до 25 осіб, - у кі лькості одного робочого місц я.

Підприємства, установи, орг анізації, у тому числі підпри ємства, організації громадсь ких організацій інвалідів, ф ізичні особи, які використов ують найману працю, самостій но розраховують кількість ро бочих місць для працевлаштув ання інвалідів відповідно до нормативу, встановленого ча стиною першою цієї статті, і з абезпечують працевлаштуван ня інвалідів (ч.2 ст.19 Закону).

Підприємства, установи, орг анізації, у тому числі підпри ємства, організації громадсь ких організацій інвалідів, ф ізичні особи, в яких за основн им місцем роботи працює 8 і біл ьше осіб, реєструються у відп овідних відділеннях Фонду со ціального захисту інвалідів за своїм місцезнаходженням і щороку подають цим відділе нням звіт про зайнятість та п рацевлаштування інвалідів (ч .9 ст.19 Закону).

Частина 1 ст. 20 Закону вс тановлює, що підприємства, ус танови, організації, у тому чи слі підприємства, організаці ї громадських організацій ін валідів, фізичні особи, які ви користовують найману працю, де середньооблікова чисельн ість працюючих інвалідів мен ша, ніж установлено норматив ом, передбаченим статтею 19 цьо го Закону, щороку сплачують в ідповідним відділенням Фонд у соціального захисту інвалі дів адміністративно-господа рські санкції, сума яких визн ачається в розмірі середньої річної заробітної плати на в ідповідному підприємстві, ус танові, організації, у тому чи слі підприємстві, організаці ї громадських організацій ін валідів, фізичної особи, яка в икористовує найману працю, з а кожне робоче місце, признач ене для працевлаштування інв аліда і не зайняте інвалідом . Для підприємств, установ, орг анізацій, у тому числі підпри ємств, організацій громадськ их організацій інвалідів, фі зичних осіб, на яких працює ві д 8 до 15 осіб, розмір адміністра тивно-господарських санкцій за робоче місце, призначене д ля працевлаштування інвалід а і не зайняте інвалідом, визн ачається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підпр иємстві, в установі, організа ції, у тому числі підприємств і, організації громадських о рганізацій інвалідів, у фізи чної особи, яка використовує найману працю.

Згідно з ч.4 ст.20 Закону адмін істративно-господарські сан кції розраховуються та сплач уються підприємствами, устан овами, організаціями, у тому ч ислі підприємствами, організ аціями громадських організа цій інвалідів, фізичними осо бами, зазначеними в частині п ершій цієї статті, самостійн о в строк до 15 квітня року, наст упного за роком, в якому відбу лося порушення нормативу, вс тановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьо му до правовідносин із стягн ення адміністративно-господ арських санкцій, передбачени х цим Законом, не застосовуют ься строки, визначені статте ю 250 Господарського кодексу Ук раїни.

Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону порушення термінів сплати а дміністративно-господарськ их санкцій тягне за собою нар ахування пені. Пеня обчислює ться виходячи з 120 відсотків р ічних облікової ставки Націо нального банку України, що ді яла на момент сплати, нарахов аної на повну суму недоїмки з а весь її строк.

Відповідно до Порядку нара хування пені та її сплати, зат вердженого наказом Міністер ства праці та соціальної пол ітики України від 15.05.2007 № 223, затв ердженого в Міністерстві юст иції України 30.05.2007 за № 552/13819, (далі - Порядок) пеня - це штрафна са нкція, що обчислюється у відс отках від суми несвоєчасно с плаченої адміністративно-го сподарської санкції, передба ченої Законом України “Про о снови соціальної захищеност і інвалідів в Україні”, за кож ний календарний день простро чення виконання зобов'язання (п.п. 2.2). Відповідно до п.п. 3.1 Поря дку порушення термінів сплат и адміністративно - господа рських санкцій тягне за собо ю нарахування пені у розмірі 120 відсотків річної облікової ставки Національного банку України за кожен календарний день прострочення (наведени х у постановах Правління Нац іонального банку України), що діяла на момент сплати, нарах ованої на повну суму недоїмк и за весь її строк.

У судовому засіданні встан овлено, що відповідно до нака зу № 449-п від 05.08.2010 (а.с. 39), Сумське об ласне відділення фонду соціа льного захисту інвалідів нап равляє провідних спеціаліст ів відділу забезпечення надх оджень, організаційної робот и по соціальному захисту інв алідів та кадрового забезпеч ення для проведення планової виїзної перевірки ТОВ "Фішер " з 16.08.2010 по 20.08.2010. Згідно із матеріа лами справи телефонограмою № 262 від 05.08.2010 (а.с. 38) секретаря ТОВ "Ф ішер" було повідомлено про пр оведення планової виїзної пе ревірки дотримання вимог зак онодавства щодо виконання но рмативу робочих місць для пр ацевлаштування інвалідів за 2009 рік. Також, 16.08.2010 Сумським обла сним відділенням фонду соціа льного захисту інвалідів бул о видано направлення для пла нової перевірки (а.с. 40) в якому зазначалося, що з метою викон ання вимог ЗУ "Про основи соці альної захищеності інваліді в в Україні" та Порядку провед ення перевірки підприємств, установ, організацій та фізи чних осіб, що використовують найману працю затвердженого постановою КМУ № 70 від 31.01.2007 та з гідно наказу № 449-п від 05.08.2010 Сумс ьке обласне відділення ФСЗІ направляє провідних спеціал істів здійснити планову виїз ну перевірку ТОВ "Фішер" щодо д отримання вищезазначених но рмативних актів за 2009 рік.

Також, суд зазначає, що пунк том 4 ст. 4 ЗУ "Про основні засади державного нагляду у сфері г осподарської діяльності" виз начено, що виключно законами встановлюються органи, упов новажені здійснювати держав ний нагляд (контроль) у сфері г осподарської діяльності. Від повідно до ЗУ "Про основи соцц іальної захищеності інвалід ів в Україні", відділення Фонд у соціального захисту інвалі дів з метою контролю за викон анням нормативу робочих місц ь мають право в порядку, перед баченому Кабінетом Міністрі в України, здійснювати перев ірки підприємств, установ, ор ганізацій, у тому числі підпр иємств, організацій, громадс ьких організацій інвалідів, фізичних осіб, які використо вують найману працю, щодо реє страції у фонді соціального захисту інвалідів, подачі ни ми звітів про зайнятість та п рацевлаштування інвалідів, в иконання нормативу робочих м ісць, призначених для працев лаштування інвалідів, у тому числі шляхом зарахування та сплати ними адміністративно -господарських санкцій. З огл яду на зазначене, фонд соціал ьного захисту інвалідів ні й ого територіальні підрозділ и не здійснюють державний на гляд (контроль) у сфері господ арської діяльності.

З огляду на вищезазначене, с уд вважає, що перевірка ТОВ "Фі шер" проводилась згідно з нор мами законодавства.

18.08.2010 працівниками позивача б ула проведена перевірка вико нання вимог ст. 19, 20 Закону Укра їни "Про основи соціальної за хищенності інвалідів в Украї ні". В ході перевірки було вияв лено порушення у звіті форми № 10 ПІ фонд оплати праці штатн их працівників - 45 тис. грн., а у з віті з праці за 2009 рік форма № 1-П В - 40,6 тис. грн. В частині працевл аштування інвалідів не викон аний норматив створення робо чих місць, тобто інвалід був п рийнятий на посаду за сумісн ицтвом. Позивачем були нарах овані адміністративно-госпо дарські санкії за невиконанн я нормативу робочих місць дл я інвалідів - 1624,00 грн. та нарахов ана сума пені за 125 днів - 61,25 грн. З а результатами перевірки був складений акт від 18.08.2010 (а.с. 5), в я кому відповідач зазначив, що з результатами перевірки не згоден та який був отриманий відповідачем про що свідчит ь підпис керівника підприємс тва.

Таким чином, відповідно до р озрахунку адміністративно-г осподарських санкцій та пені до відповідача за 1 робоче міс це призначене для працевлашт ування інвалідів і не зайнят их, були застосовані адмініс тративно-господарські санкц ії в сумі 1624,00 грн. та нарахована пеня в сумі 61,25 грн. (а.с. 4).

Також, судом встановлено, що середньооблікова чисельніс ть штатних працівників ТОВ "Ф ішер" за 2009 рік складала 25 осіб, о станнім було створено 1 робоч е місце для працевлаштування інваліда. 04.09.2008 відповідачем ви несено наказ № 117-вк (а.с. 21), відпо відно до якого, ОСОБА_1 яки й є інвалідом 3 групи, прийнято на посаду інженера-програмі ста за сумісництвом з виплат ою заробітної плати згідно ш татного розкладу пропорційн о відпрацьованому часу. Згід но довідки яку надав предста вник відповідача сума заробі тної плати, що отримав ОСОБ А_1 за 2009 рік складає 1735,53 грн. Та кож, із копії трудової книжки ОСОБА_1. (а.с. 15) вбачається, щ о він дійсно працював на поса ді інженера-програміста за с умісництвом з 04 вересня 2008 року .

В той же час відповідно до ч . 5 ст. 19 Закону України "Про осно ви соціальної захищеності ін валідів в Україні", виконання м нормативу робочих місць у к ількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статт і, вважається працевлаштуван ня підприємством, установою, організацією, у тому числі пі дприємством, організацією гр омадських організацій інвал ідів, фізичною особою, яка вик ористовує найману працю, інв алідів, для яких це місце робо ти є основним.

Відповідно до Закону Украї ни "Про основи соціальної зах ищеності інвалідів в Україні ", підприємства зобов'язані ст ворювати робочі місця шляхом працевлаштування на ньому і нваліда або сплачувати адмін істративно-господарські сан кції за кожне нестворене роб оче місце для працевлаштуван ня інваліда. Для підприємств , установ, організацій, у тому числі підприємств, організац ій громадських організацій і нвалідів, фізичних осіб, які в икористовують найману працю , установлюється норматив ро бочих місць для працевлаштув ання інвалідів у розмірі чот ирьох відсотків середньообл ікової чисельності штатних п рацівників облікового склад у за рік, а якщо працює від 8 до 2 5 осіб, то у кількості одного р обочого місця, оскільки, в ТОВ "Фішер" середньооблікова чис ельність працівників склада є 25 осіб, то підприємство пови нно було виконати норматив п о створенню 1 робочого місця д ля працевлаштування інвалід а.

У судовому засіданні відпо відач зазначив, що в ТОВ "Фішер " були створені всі умови для п рацевлаштування інваліда ві дповідно до ст. 19 Закону Украї ни "Про основи соціальної зах ищеності інвалідів в Україні ". Однак, при дослідженні матер іалів справи було встановлен о, що відповідачем не подавал ись звіти про наявність вака нсій Сумському міському цент ру зайнятості, про що свідчит ь відповідь Сумського місько го центру зайнятості на запи т Фонду соціального захисту інвалідів щодо звернення ТОВ "Фішер" з офіційною заявкою пр о направлення на їх підприєм ство для працевлаштування ін валідів в 2009 році (а.с. 30). Вказани й факт оцінюється як неналеж не виконання піпдриємством в ідповідача норм ст.ст. 18, 19 та 20 З акону України "Про основи соц іальної захищеності інвалід ів в Україні".

Наказом Державного коміте ту статистики № 286 від 28.09.2005, заре єстрованим в Міністерстві юс тиції України 30.11.2005 за № 1442/11722, затв ерджено форму статистичної з вітності № 3-ПН "Звіт про наявн ість вільних робочих місць (в акантних посад)", який щомісяч но подається підприємствами , установами та організаціям и на адресу державної служби зайнятості.

З огляду на вищевказане, під приємство зобов'язано на про тязі всього року здійснювати заходи направлені на працев лаштування інвалідів шляхом подачі щомісячних звітів до Сумського міського центру з айнятості.

Даний факт, на думку суду, св ідчить про те, що відповідаче м не вжито всіх заходів для ст ворення робочих місць, призн ачених для працевлаштування інвалідів тому, що обов'язок д ержавних органів щодо працев лаштування інвалідів виника є після виконання підприємст вом обов'язку щодо створення робочих місць і надання пере дбаченої законодавством про соціальну захищеність інвал ідів, інформації про наявніс ть вільних місць та вакантни х посад, на яких може використ овуватися праця інвалідів. П ри відсутності такої інформа ції, органи, визначені ст. 18 ЗУ " Про основи соціальної захище ності інвалідів" не можуть ск ористатися своїми правами.

Крім того, уповноваженою ос обою Сумського обласного від ділення фонду соціального за хисту інвалідів був складени й протокол про адміністратив не правопорушення відносно д иректора ТОВ "Фішер" ОСОБА_2 за порушення норм ч. 2 ст. 188-1 КУп АП, а саме працюючи на посаді д иректора ТОВ "Фішер" не викону вав 4 % норматив по працевлашту ванню інвалідів за 2009 рік. Зазн ачений протокол був поданий на розгляд до Зарічного райо нного суду м. Суми, розгляд яко го відбувся 08.09.2010. За результата ми розгляду протоколу 08.09.2010 Зар ічним районним судом м. Суми б уло винесено постанову (а.с. 29), якою на ОСОБА_2 накладено штраф за порушення ч. 2 ст. 188-1 КУп АП в розмірі 170,00 грн. Зазначена постанова набрала законної сили та в установлений закон ом строк оскржена не була.

Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС Укр аїни, обставини, встановлені судовим рішенням в адмініст ративній, цивільній або госп одарській справі, що набрало законної сили, не доказуютьс я при розгляді інших справ, у я ких беруть участь ті самі осо би або особа, щодо якої встано влено ці обставини.

Відповідно до ч. 4 ст. 72 КАС Укр аїни, вирок суду в кримінальн ій справі або постанова суду у справі про адміністративн ий проступок, які набрали зак онної сили, є обов'язковими дл я адміністративного суду, що розглядає справу про правов і наслідки дій чи бездіяльно сті особи, щодо якої ухвалени й вирок або постанова суду, ли ше в питаннях, чи мало місце ді яння та чи вчинене воно цією о собою.

Враховуючи викладене, вимо ги позивача обґрунтовані та підлягають задоволенню.

Керуючись ст. ст. 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 К АС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний по зов Сумського обласного відд ілення Фонду соціального зах исту інвалідів до товариства з обмеженою відповідальніст ю "Фішер" про стягнення адміні стративно-господарських сан кцій та пені - задовольнити

Стягнути з товариства з обм еженою відповідальністю "Фіш ер" (40030, Сумська область, м. Суми, вул. Заливна, 11, код 31499199) на корис ть Сумського обласного відді лення Фонду соціального захи сту інвалідів адмінстративн о-господарські санкції та пе ню в сумі 1685,25 грн. (одна тисяча ш істсот вісімдесят п'ять грн. 25 коп.)

Постанова може бути оскар жена до Харківського апеляці йного адміністративного суд у через Сумський окружний ад міністративний суд шляхом по дачі апеляційної скарги на п останову суду протягом десят и днів з дня складення п останови в повному обсязі.

Якщо постанову було прогол ошено за відсутності особи, я ка бере участь у справі, то стр ок подання апеляційної скарг и обчислюється з дня отриман ня нею копії постанови.

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання апеляційної скарг и. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не с касовано, набирає законної с или після закінчення апеляці йного розгляду справи.

Повний текст постанови скл адено 08 жовтня 2010 року.

Суддя (підпис) В.О. Павлічек

< Список > < Дата >

З оригіналом згідно

Суддя В.О. Павлічек

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.10.2010
Оприлюднено27.10.2010
Номер документу11802924
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-7267/10/1870

Постанова від 07.10.2010

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.О. Павлічек

Ухвала від 08.09.2010

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.О. Павлічек

Ухвала від 08.09.2010

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.О. Павлічек

Постанова від 07.10.2010

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

В.О. Павлічек

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні