Рішення
від 20.03.2024 по справі 455/1609/20
СТАРОСАМБІРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 455/1609/20

Провадження № 2/455/88/2024

РІШЕННЯ

Іменем України

20 березня 2024 року м.Старий Самбір

Старосамбірський районний суд Львівської області

у складі: головуючого - судді Пошивака Ю.П.

секретар судового засідання - Бобельська Н.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу №455/1609/20 за позовною заявою ОСОБА_1 до Старосамбірської міської ради Самбірського району Львівської області, ОСОБА_2 , третя особа - Самбірська районна державна адміністрація Львівської області, про визнання рішень міської ради неправомірними та скасування реєстрації права власності,

В С Т А Н О В И В:

17.12.2020 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовною заявою до Старосамбірської міської ради Самбірського району Львівської області, ОСОБА_2 , про визнання рішень міської ради неправомірними та скасування реєстрації права власності, посилаючись на те, що 22.03.2005 року рішенням ХХХІV сесії ІV демократичного скликання Старосамбірської міської ради Старосамбірського району Львівської області, ОСОБА_3 , було надано земельну ділянку площею 0,1 га в кварталі індивідуальної міської забудови по АДРЕСА_1 для будівництва індивідуального житлового будинку в оренду терміном на три роки .

Згідно рішення вищевказаної сесії було виготовлено будівельний паспорт організацією ВК АПБ «Ренесанс» з Планом земельної ділянки в системі забудови вул.Помаранчевої Революції, Акта виносу будівель в натурі.

Рішенням XII сесії VІ демократичного скликання № 531 від 17.11.2011 року Старосамбірської міської ради Старосамбірського району Львівської області їй було передано безоплатно у власність земельну ділянку площею 0,10 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться в АДРЕСА_1 .

В зв`язку з одруженням 21.02.1998 року вона змінила своє прізвище « ОСОБА_4 » на прізвище чоловіка « ОСОБА_5 ».

Рішенням 54-ої сесії шостого скликання за № 2841 від 09.06.2015 року Старосамбірської міської ради Старосамбірського району Львівської області їй було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для надання у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку господарських будівель і споруд площею 0,1000 га в АДРЕСА_1 із земель житлової та громадської забудови Старосамбірської міської ради.

Маючи вищевказане рішення, вона зайнялась питанням виготовленням проекту із землеустрою. Їй було надано Старосамбірською міською радою викопіювання з генплану розміщення земельної ділянки площею 0,10 га для будівництва та обслуговування житлового будинку та господарських споруд та будівель в АДРЕСА_1 , за підписом міського голови ОСОБА_6 та підписом головного спеціаліста організаційного відділу Тисовської О. яке було завірено печаткою.

Для виготовлення проекту відведення земельної ділянки для надання у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд вона спочатку звернулась в приватну Старосамбірську фірму «Землі Прикарпаття», а після півроку їхньої бездіяльності забрала пакет документів і звернулась в Старосамбірську філію ТзОВНВП «ГАЛГЕО».

Після аналізу вищевказаних документів було виявлено, що ділянка для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в АДРЕСА_1 , вже внесена у національну кадастрову систему, і їй присвоєно кадастровий № 4625110100:03:003:0459 та передано у власність іншій людині. Про те, що вона була позбавлена земельної ділянки дізналась чисто випадково.

Вона звернулась до Старосамбірської міської ради з даного приводу. З листа виконавчого комітету Старосамбірської міської ради їй стало відомо, що 21.09.2017 року, до міського голови Старосамбірської міської ради з заявою звернулась ОСОБА_2 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, площею 0,10 га, для будівництва та обслуговування житлового будинку, за рахунок категорії земель житлової та громадської забудови, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .

З копії заяви ОСОБА_2 вбачається, що дана заява резолюцією була рекомендована двом особам для пропозиції ОСОБА_7 та ОСОБА_8

16.11.2017 року за №814 було постановлено Рішенням XXIІІ-ої сесії сьомого скликання Старосамбірської міської ради Старосамбірського району Львівської області «Про надання дозволу ОСОБА_2 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для надання у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку господарських будівель і споруд площею 0,1000 га в АДРЕСА_1 , із земель житлової та господарської забудови Старосамбірської міської ради.

Вищевказане рішення за № 814 від 16.11.2017 року було аналогічне рішенню за № 2841 від 09.06.2015 року, тобто було винесено два рішення двох різних сесій ( 09.06.2015 року № 2841 та 16.11.2017 року № 814), відносно двох різних осіб ОСОБА_1 та ОСОБА_2 на одну і ту ж земельну ділянку площею 0,1000 га АДРЕСА_1 .

В той час згідно заяви ОСОБА_2 від 08.08.2019 року було прийнято рішення 40-ї сесії сьомого скликання від 08.08.2019 року № 1346 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва на обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в АДРЕСА_1 ОСОБА_2 »

Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна, вбачається, що: Державну реєстрацію права власності земельної ділянки площею 0,1 га кадастровий номер: 4625110100:03:003:0459, було проведено 12.09.2019 року, державним реєстратором Самбірської районної державної адміністрації.

Підставою для державної реєстрації було рішення органу місцевого самоврядування, серія та номер: 1346, виданий 08.08.2019 року Старосамбірською міською радою Старосамбірського району Львівської області. Власник: ОСОБА_2 .

Вважає, що відповідачами порушено її право на власність земельної ділянки, яка була їй виділена під будівництво та обслуговування житлового будинку господарських будівель і споруд в АДРЕСА_1 .

Просить визнати незаконним рішення ХХІІІ-ої сесії сьомого скликання Старосамбірської міської ради Старосамбірського району Львівської області від 16.11.2017 року №814 «Про надання дозволу ОСОБА_2 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для надання у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку господарських будівель і споруд площею 0,1000 га в АДРЕСА_1 , із земель житлової та господарської забудови Старосамбірської міської ради» та рішення 40 сесії сьомого скликання від 08.08.2019 року №1346 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва на обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в АДРЕСА_1 , ОСОБА_2 » та скасувати державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно права власності на об`єкт нерухомого майна, земельну ділянку площею 0,1 га, кадастровий номер: 4625110100:03:003:0459, реєстраційний номер № 1916366146251, яка була проведена 12.09.2019 року, державним реєстратором Самбірської районної державної адміністрації на власника ОСОБА_2 , розмір частки: 1; форма власності: приватн; на підставі рішення органу місцевого самоврядування: Рішення 40 сесії сьомого скликання від 08.08.2019 року за №1346 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва на обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в АДРЕСА_1 ОСОБА_2 »

Ухвалою судді від 08.02.2021 року справу прийнято до розгляду, відкрито провадження та призначено підготовче засідання на 14 годину 30 хвилин 28.07.2021 року, яке неодноразово відкладалося.

Ухвалою суду від 30.05.2023 року у задоволення клопотання представника позивачки ОСОБА_1 адвоката Стецяк В.М. про витребування доказів відмовлено.

Ухвалою суду від 30.05.2023 року закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 10 годину 00 хвилин 13.07.2023 року, який відкладено на 15 годину 00 хвилин 19.09.2023 року, на 09 годину 30 хвилин 31.10.2023 року та на 09 годину 30 хвилин 08.12.2023 року.

Ухвалою суду від 08.12.2023 року поновлено судовий розгляд цивільної справи за позовом ОСОБА_1 до Старосамбірської міської ради Самбірського району Львівської області, ОСОБА_2 , третя особа - Самбірська районна державна адміністрація Львівської області, про визнання рішень міської ради неправомірними та скасування реєстрації права власності, судове засідання відкладено на 15 годину 00 хвилин 26.01.2024 року, яке відкладено на 16 годину 00 хвилин 27.02.2024 року та на 09 годину 30 хвилин 20.03.2024 року.

Позивачка ОСОБА_1 та її представник адвокат Стецяк В.М. в судовому засідання позовні вимоги підтримали, посилаючись на обставини, викладені у позовній заяві, просили їх задовольнити. Позивачка ОСОБА_1 додатково пояснила, що вона не здійснювала будівництво будинку через скрутне матеріальне становище.

Представник відповідача Старосамбірської міської ради Львівської області Хітчак В.І. в судовому засіданні 19.09.2023 року пояснив, що у 2004-2005 році почалось проектування вул.Помаранчевої революції у м.Старому Самборі. Всі рішення міської ради до 2014 року здані в архів. Просив відмовити в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 .

Відповідачка ОСОБА_2 в судове засідання не з`явилася, про час та місце розгляду справи повідомлялася належним чином. Її представник адвокат Дик С.І. позовні вимоги не визнала, просила відмовити в їх задоволенні. Додатково пояснила, що про вільні земельні ділянки ОСОБА_2 дізналася з публічної кадастрової карти.

Представник третьої особи Самбірської державної адміністрації Львівської області в судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином. В матеріалах справи (а.с.71-72) знаходиться лист за підписом голови ОСОБА_9 , в якому він зазначив, що Самбірська районна державна адміністрація Львівської області при розгляді цивільної справи покладається на думку суду та просить розгляд справи провести за відсутності їхнього представника.

Свідок ОСОБА_7 в суді показала, що їй відомо, що у 2015 році позивачка ОСОБА_1 зверталась про надання їй земельної ділянки по вул.Помаранчевої революції, а через деякий час звернулась із заявою ОСОБА_2 . Оскільки позивачка не змінювала своє прізвище, то вона коли надавала відповідь вважала, що це одна і та ж особа. Зазначила, що позивачка не скористалась своїм правом, оскільки власність на земельну ділянку людина отримує після затвердження документації.

Свідок ОСОБА_10 в суді показала, що у березні 2005 року відбулось громадське слухання, де було запропоновано одержати земельні ділянки та розробити план забудови. Багато людей відмовилися, оскільки не хотіли за свої кошти прокладати світло. Робочий проекм був лише на газ. Вона була головою вуличного комітету. Відповідачки ОСОБА_2 ніколи в них не було як забудовника. Кошти здавала позивачка ОСОБА_1 у 2005-2006 роках і вона була записана як « ОСОБА_4 ». Під час голосування вона голосувала в с.Волошиново за позивачку ОСОБА_3 , а не за ОСОБА_2 Був складений протокол. Вона під час голосування навіть не підозрювала, що в списках є відповідачка ОСОБА_2 .

Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників судового розгляду, свідків, оцінивши в сукупності зібрані докази, суд приходить до висновку, що позовні вимоги не підлягають до задоволення.

Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання (частина першастатті 15 ЦК України).

У частині першійстатті 4 ЦПК Українизазначено, що кожна особа має право

у порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Згідно зістаттею 14 Конституції Україниправо власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до частин першої та другоїстатті 78 ЗК Україниправо власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставіКонституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.

Частиною першоюстатті 81 ЗК Українивизначено, що громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).

Відповідно до пункту «а» частини третьоїстатті 22 ЗК України землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Згідно з пунктом «в» частини третьоїстатті 116 ЗК Українибезоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

Судом встановлено, що 21.02.1998 року ОСОБА_3 одружилася з ОСОБА_11 , зареєструвавши шлюб у Відділі державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Старосамбірського районного управління юстиції у Львівській області, актовий запис №17, у зв`язку з цим змінила своє прізвище « ОСОБА_4 » на « ОСОБА_5 », що підтверджується свідоцтвом про шлюб. Виданим 23.07.2015 року Відділом державної реєстрації актів цивільного стану реєстраційної служби Старосамбірського районного управління юстиції у Львівській області (а.с.29).

Рішенням ХХХІV сесії ІV демократичного скликання Старосамбірської міської ради Старосамбірського району Львівської області «Про зарахування на чергу для одержання земельної ділянки для індивідуального будівництва» від 22.03.2005 року, вирішено зарахувати ОСОБА_3 на чергу для одержання земельної ділянки під будівництво індивідуального житлового будинку (а.с.116, том 2)

Рішенням ХХХІV сесії ІV демократичного скликання Старосамбірської міської ради Старосамбірського району Львівської області «Про надання земельної ділянки для індивідуального будівництва» від 22.03.2005 року, вирішено надати ОСОБА_3 , земельну ділянку, площею 0,1 га в кварталі індивідуальної міської забудови по АДРЕСА_1 для будівництва індивідуального житлового будинку в оренду терміном на три роки і розміром орендної плати 1 гривня за 0,01 га. ОСОБА_3 замовити у відділі містобудування та архітектури Старосамбірської райдержадміністрацції будівельний паспорт на забудову даної земельної ділянки. ОСОБА_3 використовувати надану земельну ділянку за цільовим призначенням згідно чинного законодавства. ОСОБА_3 в 3-хмісячний термінукласти договіроренди даноїземельної ділянкиз Старосамбірськоюміською радою (а.с.12).

З акту виносу будівель в натурі від 20.03.2010 року відомо, що ОСОБА_12 , на підставі рішенням ХХХІV сесії ІV демократичного скликання Старосамбірської міської ради Старосамбірського району Львівської області від 22.03.2005 року у відповідності з проектом забудови ділянки в присутності представника Старосамбірської міської ради встановила в натурі межі земельної ділянки, виділеної ОСОБА_3 для будівництва одноповерхового з мансардою житлового будинку за проектом індивідуальним, господарської будівлі ГБ-7-78. Площа земельної ділянки становить 1000 м.кв. Земельна ділянка знаходиться в АДРЕСА_1 . Одночасно з обстеженням меж земельної ділянки проведено винос осей одноповерхового з мансардою житлового будинку за проектом (індивідуальним повторного примінення), господарської споруди за проектом ГБ-7-78, які закріплені на місцевості знаками і передані забудівнику на збереження (а.с.13, том 1).

Рішенням XII сесії VІ демократичного скликання Старосамбірської міської ради Старосамбірського району Львівської області «Про передачу земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_3 » № 531 від 17.11.2011 року вирішено передати безоплатно у власність ОСОБА_3 у власність земельну ділянку, площею 0,10 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, що знаходиться в АДРЕСА_1 . Зобов`язано ОСОБА_3 використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням, суворо дотримуватись вимог Земельного Кодексу України. Кінцевий розмір земельної ділянки визначити проведенням геотопозйомочних робіт при видачі державного акту на право власності на земельну ділянку та подати для затвердження на чергову сесію Старосамбірської міської ради (а.с.15, том 1).

Рішенням 54-ої сесії шостого скликання Старосамбірської міської ради Старосамбірського району Львівської області «Про надання дозволу на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для надання у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд АДРЕСА_1 , гр. ОСОБА_1 » №2841 від 09.06.2015 року вирішено надати ОСОБА_1 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для надання у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку господарських будівель і споруд площею 0,1000 га в АДРЕСА_1 із земель житлової та громадської забудови Старосамбірської міської ради. ОСОБА_1 подати на затвердження проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для надання у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку господарських будівель і споруд в АДРЕСА_1 на чергову сесію Старосамбірської міської ради (а.с.16, том 1).

Як було встановлено в судовому засіданні, 21.09.2017 року до міського голови Старосамбірської міської ради Трухима І.С. з заявою звернулась відповідачка ОСОБА_2 , в якій просила надати їй дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, площею 0,10 га, для будівництва та обслуговування житлового будинку, за рахунок категорії земель житлової та громадської забудови, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 (а.с.17, том 1).

Рішенням XIІІ-ої сесії сьомого скликання Старосамбірської міської ради Старосамбірського району Львівської області «Про надання дозволу на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для надання у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд АДРЕСА_1 гр. ОСОБА_2 » №814 від 16.11.2017 року вирішено надати ОСОБА_2 дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для надання у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку господарських будівель і споруд площею 0,1000 га в АДРЕСА_1 , із земель житлової та господарської забудови Старосамбірської міської ради. ОСОБА_2 подати на затвердження проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 0,1000 га для надання у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку господарських будівель і споруд в АДРЕСА_1 на чергову сесію Старосамбірської міської ради (а.с.7).

08.08.2019 року до міського голови Старосамбірської міської ради Трухима І.С. з заявою звернулась відповідачка ОСОБА_2 , в якій просила затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, площею 0,10 га, для будівництва та обслуговування житлового будинку, за рахунок категорії земель житлової та громадської забудови, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 4625110:03:003:0459 (а.с.135, том 1).

Рішенням 40-ї сесії сьомого скликання Старосамбірської міської ради Старосамбірського району Львівської області «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в АДРЕСА_1 , гр. ОСОБА_2 » №1346 від 08.08.2019 року вирішено затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_2 , площею 0,1000 га, кадастровий номер:4625110100:03:003:0459, для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в АДРЕСА_1 ОСОБА_2 ». Надати ОСОБА_2 у власність земельну ділянку 0,1000 га, кадастровий номер:4625110100:03:003:0459, для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в АДРЕСА_1 із земель житлової та громадської забудови Старосамбірської міської ради (а.с.8, том 1).

Згідно Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єктів нерухомого майна, відповідачка ОСОБА_2 є власником земельної ділянки, площею 0,1 га: Державну реєстрацію права власності земельної ділянки площею 0,1 га кадастровий номер: 4625110100:03:003:0459, було проведено 12.09.2019 року, державним реєстратором Самбірської районної державної адміністрації (а.с.9, том 1).

З листа Старосамбірської філії Товариства з обмеженою відповідальністю науково-виробничого підприємства «Галгео» №115 від 27.11.2020 року відомо, що ОСОБА_1 для виготовлення проекту відведення земельної ділянки для надання у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд у АДРЕСА_1 був поданий пакет документів та після аналізу яких було виявлено, що ділянка для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд у АДРЕСА_1 вже внесена у національну кадастрову систему і їй присвоєно кадастровий номер №4625110100:03:003:0459 та передано у власність іншій людині (а.с.22, том 1).

Визначаючись щодо встановлених обставин та спірних правовідносин, суд керується наступним.

Відповідно до частини шостоїстатті 118 ЗК Українигромадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно з частиною сьомоюстатті 118 ЗК Українивідповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проєктів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Отже, перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність є вичерпним, при цьому відповідний орган у випадку прийняття рішення про відмову у надані такого дозволу зобов`язаний належним чином мотивувати причини цієї відмови.

Частиною дев`ятоюстатті 118 ЗК Українивизначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначенихстаттею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Згідно з частиною першоюстатті 79-1 ЗК Україниформування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проєктами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Відповідно до частини першоїстатті 50 Закону України «Про землеустрій»проєкти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються лише у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.

У дозволі на виготовлення проєкту землеустрою визначається лише приблизна площа земельної ділянки та орієнтовне місцезнаходження (наприклад, земельний масив, у межах якого вона буде знаходитись).

Проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки включає інформацію щодо меж земельної ділянки та інформацію, важливу для визначення можливості використання земельної ділянки у той чи інший спосіб, зокрема перелік обмежень у використанні земельних ділянок (меж охоронних зон (наприклад, біля ліній електропередач), зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель); матеріали погодження проєкту землеустрою тощо (стаття 50 Закону України «Про землеустрій»).

Отже, дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки означає дозвіл власника земельної ділянки здійснити певні дії на землі власника, аби мати змогу у подальшому точно визначити предмет оренди. Отже, цей дозвіл наділяє заінтересовану особу повноваженням ідентифікувати на землі власника земельну ділянку, яку ця особа бажає отримати в оренду у майбутньому.

Разом з тим, рішення про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою не є правовстановлюючим актом і не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття права власності чи користування на земельну ділянку (постанова Великої Палати Верховного Суду від 17 жовтня 2018 року у справі № 380/624/16-ц, провадження № 14-301цс18).

Добросовісність та розумність належать до фундаментальних засад цивільного права (пункт 6 частини першоїстатті 3 ЦК України).

Отже, і на переддоговірній стадії сторони повинні діяти правомірно, зокрема, поводитися добросовісно, розумно враховувати інтереси одна одної, утримуватися від недобросовісних дій чи бездіяльності.

До подібних правових висновків дійшла Велика Палата Верховного Суду у постанові від 29.09.2020 року у справі № 688/2908/16-ц, провадження № 14-28цс20, яку суди застосували, в якій також зазначено, що неможливо надати єдину універсальну відповідь на питання про те, чи є поведінка органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який надав дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кільком особам, правомірною чи неправомірною. Відповідь на це питання залежить від оцінки такої поведінки як добросовісної чи недобросовісної, і така оцінка має здійснюватися у кожній справі окремо виходячи з конкретних обставин справи.

Звернення особи до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з метою отримання земельної ділянки в оренду зумовлене інтересом особи на отримання цієї земельної ділянки, за відсутності для цього законних перешкод.

Таким чином, рішення про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою є стадією процесу отримання права власності чи користування на земельну ділянку. Звернення особи до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з метою отримання земельної ділянки у власність чи користування зумовлене інтересом особи на отримання цієї земельної ділянки, за відсутності для цього законних перешкод. Зазначений інтерес, у випадку формування земельної ділянки за заявою такої особи та поданими документами, підлягає правовому захисту. Погодження та затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, яка раніше сформована на підставі проєкту землеустрою іншої особи, порушує законний інтерес такої особи щодо можливості завершити розпочату ним відповідно до вимог чинного законодавства процедуру приватизації земельної ділянки та суперечить вимогам землеустрою. За наявності двох або більше бажаючих отримати земельну ділянку державної чи комунальної власності у власність при безоплатній передачі земельних ділянок в межах встановлених норм (стаття 121 ЗК України), першочергове право на таке отримання має особа, на підставі проєкту землеустрою якої сформована відповідна ділянка, якщо для цього відсутні законні перешкоди.

Як було встановлено в судовому засіданні, позивачка ОСОБА_1 неодноразово мала можливість отримати спірну земельну ділянку у власність, виготовивши проект землеустрою на підставі рішень органу місцевого самоврядування. Така можливість їй надавалась, зокрема: рішенням ХХХІV сесії ІV демократичного скликання Старосамбірської міської ради Старосамбірського району Львівської області «Про зарахування на чергу для одержання земельної ділянки для індивідуального будівництва» від 22.03.2005 року, Рішенням ХХХІV сесії ІV демократичного скликання Старосамбірської міської ради Старосамбірського району Львівської області «Про надання земельної ділянки для індивідуального будівництва» від 22.03.2005 року, Рішенням XII сесії VІ демократичного скликання Старосамбірської міської ради Старосамбірського району Львівської області «Про передачу земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_3 » № 531 від 17.11.2011 року, Рішенням 54-ої сесії шостого скликання Старосамбірської міської ради Старосамбірського району Львівської області «Про надання дозволу на виготовлення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для надання у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд АДРЕСА_1 , гр. ОСОБА_1 » №2841 від 09.06.2015 року, однак жодних дій не вчиняла, тобто не реалізувала свого права та діяла недобросовісно в розумінні вимог закону.

Суд звертає увагу, що позивачка ОСОБА_1 спірною земельною ділянкою фактично не користувалася.

Таких висновків суд дійшов оцінивши усі докази в сукупності та взаємозв`язку. Жодних доказів позивачкою ОСОБА_1 щодо підтвердження факту користування земельною ділянкою суду не надано. На пропозицію суду надати докази сплати орендної плати, проведення будь-яких робіт на земельній ділянці, копії документів, які б свідчили про звернення до відповідних організацій для виготовлення проєкту землеустрою, стороною позивачки не надано жодного доказу на підтвердження вищевказаних фактів (або інших фактів), які могли б свідчити про добросовісність поведінки позивачки ОСОБА_1 при реалізації нею неодноразово отримуваних рішень органу місцнвого самоврядування.

В контексті добросовісності поведінки позивачки, суд звертає увагу і на те, що всупереч вимогам законодавства, ОСОБА_1 , змінивши прізвище після реєстрації шлюбу з дошлюбного « ОСОБА_4 » на теперішнє « ОСОБА_5 », не змінила в місячний строк паспорт. Тобто, при подачі заяв в органи місцевого самоврядування вводила в оману Старосамбірську міську раду.

Також суд в даному випадку не бере до уваги і покази свідків, адже як вбачається з наданих суду заяви від 14.05.2015 року (а.с.123, том 2) та копії рішення від 09.06.2015 року (а.с.122, том 2) до Старосамбірської міської ради зверталася ОСОБА_1 , яка і отримала рішення ради на виготовлення проєкту землеустрою. Тому, покликання на те, що проголосувавши 16.11.2017 року за ОСОБА_2 вони фактично голосували за ОСОБА_1 , судом до уваги не беруться.

Окрім того, з поданих до суду протоколів від 16.11.2017 року (а.с.20-39, том 2) та від 08.08.2019 року (а.с.2-19, том 2), вбачається, що за рішенням відносно ОСОБА_2 проголосували «за» 16 (в обох випадках) документів відповідно. За кількістю складу депутатів 22, рішення були прийняті майже голосів, тобто 2 голоси, ніби-то введених в оману депутатів, не були визначальними.

Окремої уваги заслуговує також акт встановлення і узгодження меж від 24.04.2018 року (а.с.90, том 2), в якому сусіди, підписуючи його, не звернули увагу, що погоджує межі інша особа, ніж позивачка ОСОБА_1 . Тобто, суміжні землевласники жодного разу не бачили ОСОБА_1 , що свідчить про відсутність у неї інтересу до спірної земельної ділянки та явно недобросовісну поведінку.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 29.09.2020 року у справі № 688/2908/16-ц, провадження № 14-28 цс 20, зазначено, що розподіл землі є особливо чутливим до принципів справедливості, розумності і добросовісності (пункт 6 частини першоїстатті 3 ЦК України).

Конкретизується ж земельна ділянка у проєкті землеустрою. Проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки включає інформацію щодо меж земельної ділянки та інформацію, важливу для визначення можливості використання земельної ділянки у той чи інший спосіб, зокрема перелік обмежень у використанні земельних ділянок (меж охоронних зон (наприклад, біля ліній електропередач), зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель); матеріали погодження проєкту землеустрою тощо (стаття 50 Закону України "Про землеустрій").

Отже, дозвіл на розробку проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки означає дозвіл власника земельної ділянки здійснити певні дії на землі власника, аби мати змогу в подальшому точно визначити предмет оренди. Отже, цей дозвіл наділяє заінтересовану особу повноваженням ідентифікувати на землі власника земельну ділянку, яку ця особа бажає отримати в оренду в майбутньому. У постанові від 17 жовтня 2018 року у справі № 380/624/16-ц (провадження № 14-301цс18) Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що рішення про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою не є правовстановлюючим актом і не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття права власності чи користування на земельну ділянку. Велика Палата Верховного Суду не вбачає підстав для відступу від цього висновку.

Затвердження проєкту землеустрою щодо відведення ділянки засвідчує згоду власника земельної ділянки (в особі органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування) із вибором предмета оренди - земельної ділянки, конкретизованої у проєкті землеустрою.

За змістомстатті 118 ЗК Українизавершальним етапом процедури безоплатної приватизації земельних ділянок є саме затвердження проєкту землеустрою та передача (надання) земельної ділянки у власність. Таким чином, реальні законні сподівання на оформлення права власності на земельну ділянку виникають не після отримання дозволу на розроблення проєкту землеустрою, , а саме з моменту звернення до відповідного органу виконавчої влади, чи органу місцевого самоврядування із проханням затвердити погоджений проєкт землеустрою та передання земельної ділянки у власність, оскільки до цього моменту особа повинна усвідомлювати, що земельна ділянка може бути надана у власність іншій особі.

Водночас суд установив, що після прийняття Старосамбірською міською радою рішень, позивачка ОСОБА_1 не реалізувала надані їй дозволи на розробку технічної документації із землеустрою, межі земельної ділянки в натурі (на місцевості) встановлені не були.

Таким чином, установивши, що позивачка ОСОБА_1 не надала доказів, що спірна земельна ділянка є земельною ділянкою, на яку їй видавався дозвіл на розробку проєкту землеустрою, суд дійшов до висновку, що позивачкою ОСОБА_1 не доведено порушення її права.

Доводи позивачки ОСОБА_1 про те, що вона першою зверталася до міського голови м.Старий Самбір з заявою про надання їй їй земельної ділянки для будівництва житлового будинку в районі війського містечка, зокрема, отримувала рішення, а тому першою отримала легітимні сподівання та правомірні очікування на законне завершення такої процедури - прийняття міською радою рішення про затвердження проєкту землеустрою та надання їй спірної земельної ділянки у власність є безпідставними, оскільки спростовуються змістом положеньстатті 118 ЗК України, відповідно до яких завершальним етапом процедури безоплатної приватизації земельних ділянок є саме затвердження проєкту землеустрою та передача (надання) земельної ділянки у власність.

На відмінну від позивачки ОСОБА_1 , відповідачка ОСОБА_2 першою подала належно оформлену заяву про затвердження проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, а тому першою отримала легітимні сподівання та правомірні очікування на законне завершення такої процедури - прийняття міською радою рішення про затвердження проєкту землеустрою та надання їй спірної земельної ділянки у власність.

Будь-яких інших документів на підтвердження продовження позивачкою ОСОБА_1 процедури безоплатної приватизації земельної ділянки до позову додано не було та в матеріалах справи відсутні. Не надано таких і на вимогу суду.

Доводи позивачки ОСОБА_1 про користування нею земельною ділянкою та сплату податків не знайшли свого підтвердження в судовому засіданні.

Таким чином дії позивачки ОСОБА_1 не були спрямовані на подальше завершення процедури безоплатної приватизації земельної ділянки та реєстрації права власності.

З огляду на вище викладене, суд вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 задоволенню не підлягають.

Керуючись ст.ст.14 Конституції України, ст.ст.3, 15 ЦК України, ст.ст.22, 78, 79-1, 81, 116, 118, 122 ЗК України, ст. ст. 3, 4, 12, 13, 81, 141, 259, 263, 265, 268, 354, 355 ЦК України, суд, -

У Х В А Л И В:

У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 до Старосамбірської міської ради Самбірського району Львівської області, ОСОБА_2 , третя особа - Самбірська районна державна адміністрація Львівської області, про визнання рішень міської ради неправомірними та скасування реєстрації права власності відмовити.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Львівського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у ч.2 ст.358 ЦПК України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного розгляду.

Дата складання повного судового рішення 29.03.2024 року.

Суддя Пошивак Ю.П.

Дата ухвалення рішення20.03.2024
Оприлюднено03.04.2024
Номер документу118030947
СудочинствоЦивільне
Сутьвизнання рішень міської ради неправомірними та скасування реєстрації права власності

Судовий реєстр по справі —455/1609/20

Рішення від 20.03.2024

Цивільне

Старосамбірський районний суд Львівської області

Пошивак Ю. П.

Рішення від 20.03.2024

Цивільне

Старосамбірський районний суд Львівської області

Пошивак Ю. П.

Ухвала від 08.12.2023

Цивільне

Старосамбірський районний суд Львівської області

Пошивак Ю. П.

Ухвала від 30.05.2023

Цивільне

Старосамбірський районний суд Львівської області

Пошивак Ю. П.

Ухвала від 30.05.2023

Цивільне

Старосамбірський районний суд Львівської області

Пошивак Ю. П.

Ухвала від 30.05.2023

Цивільне

Старосамбірський районний суд Львівської області

Пошивак Ю. П.

Ухвала від 08.02.2021

Цивільне

Старосамбірський районний суд Львівської області

Пошивак Ю. П.

Ухвала від 13.01.2021

Цивільне

Старосамбірський районний суд Львівської області

Пошивак Ю. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні