Рішення
від 29.03.2024 по справі 280/786/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 березня 2024 року Справа № 280/786/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Богатинського Б.В. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач) до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (далі - відповідач), в якій позивач просить суд:

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області щодо зарахування до страхового стажу ОСОБА_1 , згідно даних в трудовій книжці та рішення Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 13 жовтня 2020 року по справі № 331/3141/20, наступних періодів роботи на Державному підприємстві «Державний проектний інститут «Запоріжцивільпроект»: грудень 2012 року, з січня 2013 року по грудень 2013 року включно, з січня 2014 року по грудень 2014 року включно, з січня 2015 року по грудень 2015 року включно, з січня 2016 року по грудень 2016 року включно, з січня 2017 року по 13.11.2020 року - день звільнення з підприємства (дата набрання законної сили вищевказаним рішенням суду) включно, внесення до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування інформації щодо страхового стажу ОСОБА_1 про періоди роботи на Державному підприємстві «Державний проектний інститут «Запоріжцивільпроект», згідно даних трудової книжки та рішення Жовтневого районного суду м, Запоріжжя від 13 жовтня 2020 року у справі № 331/3141/20, наступних періодів роботи на Державному підприємстві «Державний проектний інститут «Запоріжцивільпроект»: грудень 2012 року, з січня 2013 року по грудень 2013 року включно, з січня 2014 року по грудень 2014 року включно, з січня 2015 року по грудень 2015 року включно, з січня 2016 року по грудень 2016року включно, з січня 2017 року по 13.11.2020 року - день звільнення з підприємства (дата набрання законної сили вищевказаним рішенням суду) включно, внесення до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відповідної інформації щодо заробітної плати за періоди: вересень 2015 року суму 1779,03 грн. згідно довідки про заборгованість заробітної плати № 49 від 15 березня 2016 року, яка міститься у матеріалах судової справи та на підставі якої винесено судове Рішення - Судовий наказ Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 30.03.2016 року, провадження № 2-н/ЗЗ 1/165/2016, справа 331/2628/16-ц, жовтень 2015 року суму 1659,66 грн. згідно довідки про заборгованість заробітної плати № 49 від 15 березня 2016 року, яка міститься у матеріалах судової справи та на підставі якої видано Судовий наказ Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 30.03.2016 року, провадження № 2-н/331/165/2016, справа 331/2628/16-ц, листопад 2015 року суму 1518,34 грн. згідно довідки про заборгованість заробітної плати № 49 від 15 березня 2016 року, яка міститься у матеріалах судової справи та на підставі якої видано Судовий наказ Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 30.03.2016 року, провадження № 2-н/331/165/2016, справа 331/2628/16-ц, грудень 2015 року суму 1856,66 грн. згідно довідки про заборгованість заробітної плати № 49 від 15 березня 2016 року, яка міститься у матеріалах судової справи та на підставі якої видано Судовий наказ Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 30.03.2016 року, провадження № 2-н/331/165/2016, справа 331/2628/16-ц, за січень 2016 року суму 1754,16 грн. і за лютий 2016 року суму 1555,20 грн. згідно довідки про заборгованість заробітної плати № 16-з від 30 січня 2017 року, яка міститься у матеріалах судової справи та на підставі якої видано Судовий наказ Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 16.04.2018 року, провадження № 2-н/331/79/2018, справа 331/2777/18, з лютого по листопад 2017 року згідно довідки про заборгованість заробітної плати №31-з від 01.12.2017 року, яка міститься у матеріалах судової справи та на підставі якої видано Судовий наказ Жовтневою районного суд) м. Запоріжжя від 16.04.2018 року, провадження № 2-н/331/78/2018, справа 331/2776/18, а саме: за лютий 2017 року 3822,02 грн., за березень 2017 року 4603,62 грн., за квітень 2017 року 4577,78 грн., за травень 2017 року 5113,50 грн., за червень 201 7 року 6231,35 грн., за липень 2017 року 5912,24 грн., за серпень 2017 року 5359,12 грн., за вересень 2017 року 5335,90 грн., за жовтень 2017 року 5995,40 грн., за листопад 2017 року 5821,34 грн., з грудня 2017 року по 13 листопада 2020 року згідно документу «Заробітна плата ОСОБА_1 грудень 2017 р., 2018 р., 2019 р., 2020 р.: з 01 січня по 13 листопада 2020 року», який є розрахунком у справі № 331/3368/23 і підставою при ухваленні рішення Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 18.08.2023 року; здійснення перерахунку пенсії на підставі наданих в заяві до відповідача даних та доданих до неї документів і інформації щодо заробітної плати, яка міститься в ОК-5 та не врахована при визначенні розміру пенсії.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 , згідно даних в трудовій книжці та рішення Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 13 жовтня 2020 року по справі №331/3141/20, наступні періоди роботи на Державному підприємстві «Державний проектний інститут «Запоріжцивільпроект»: грудень 2012 року, з січня 2013 року по грудень 2013 року включно, з січня 2014 року по грудень 2014 року включно, з січня 2015 року по грудень 2015 року включно, з січня 2016 року по грудень 2016 року включно, з січня 2017 року по 13.11.2020 року - день звільнення з підприємства (дата набрання законної сили вищевказаним рішенням суду) включно.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області внести до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування інформацію щодо страхового стажу ОСОБА_1 , про періоди роботи на Державному підприємстві «Державний проектний інститут «Запоріжцивільпроект», згідно даних трудової книжки та рішення Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 13 жовтня 2020 року по справі № 331/3141/20, наступні періоди роботи на Державному підприємстві «Державний проектний інститут «Запоріжцивільпроект»: грудень 2012 року, з січня 2013 року по грудень 2013 року включно, з січня 2014 року по грудень 2014 року включно, з січня 2015 року по грудень 2015 року включно, з січня 2016 року по грудень 2016 року включно, з січня 2017 року по 13.11.2020 року - день звільнення з підприємства (дата набрання законної сили вищевказаним рішенням суду) включно.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області внести до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відповідну інформацію щодо заробітної плати за періоди: вересень 2015 року суму 1779,03 грн. згідно довідки про заборгованість заробітної плати № 49 від 15 березня 2016 року, яка міститься у матеріалах судової справи та на підставі якої видано Судовий наказ Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 30.03.2016 року, провадження № 2-н/331/165/2016, справа 331/2628/ 16-ц, за жовтень 2015 року суму 1659,66 грн. згідно довідки про заборгованість заробітної плати № 49 від 15 березня 2016 року, яка міститься у матеріалах судової справи та на підставі якої видано Судовий наказ Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 30.03.2016 року, провадження № 2-н/331/165/2016, справа 331/2628/16-ц, за листопад 2015 року суму 1518,34 грн. згідно довідки про заборгованість заробітної плати № 49 від 15 березня 2016 року, яка міститься у матеріалах судової справи та на підставі якої видано Судовий наказ Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 30.03.2016 року, провадження № 2-н/331/165/2016, справа 331/2628/16-ц, за грудень 2015 року суму 1856,66 згідно довідки про заборгованість заробітної плати № 49 від 15 березня 2016 року, яка міститься у матеріалах судової справи та на підставі якої видано Судовий наказ Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 30.03.2016 року, провадження № 2-н/331/165/2016, справа 331/2628/16-ц, за січень 2016 року суму 1754,16 грн. і за лютий 2016 року суму 1555,20 грн. згідно довідки про заборгованість заробітної плати № 16-з від 30 січня 2017 року, яка міститься у матеріалах судової справи та на підставі якої видано Судовий наказ Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 16.04.2018 року, провадження № 2-н/33 1/79/2018, справа 331/2777/18, з лютого по листопад 2017 року згідно довідки про заборгованість заробітної плати № 31-з від 01.12.2017 року, яка міститься у матеріалах судової справи та на підставі якої видано Судовий наказ Жовтневого районного суду м, Запоріжжя від 16.04.2018 року, провадження № 2-н/ЗЗ 1/78/2018, справа 331/2776/18, а саме: за лютий 2017 року суму 3822,02 грн., за березень 2017 року суму 4603,62 грн., за квітень 2017 року суму 4577,78 грн., за травень 2017 року суму 5113,50 грн., за червень 2017 року суму 6231,35 грн., за липень 2017 року 5912,24 грн., за серпень 2017 року суму 5359,12 грн., за вересень 2017 року суму 5335,90 грн., за жовтень 2017 року суму 5995,40 грн., за листопад 2017 року суму 5821,34 грн., з грудня 2017 року по 13 листопада 2020 року у сумах, визначених в колонці «Всього з/п» документу «Заробітна плата ОСОБА_1 грудень 2017 р., 2018 р., 2019 р., 2020 р.: з 01 січня по 13 листопада 2020 року», якій є розрахунком у справі № 331/3368/23 і підставою при ухваленні рішення Жовтневого районного суду м.Запоріжжя від 18.08.2023 року.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області здійснити з 15.08.2022 року (дня призначення пенсії) перерахунок та виплату пенсії, ОСОБА_1 , із зарахуванням до страхового стажу періодів роботи на Державному підприємстві «Державний проектний інститут «Запоріжцивільпроект»: грудень 2012 року, з січня 2013 року по грудень 2013 року включно, з січня 2014 року по грудень 2014 року включно, з січня 2015 року по грудень 2015 року включно, з січня 2016 року по грудень 2016 року включно, з січня 2017 року по 13.11.2020 року включно та із врахуванням сум заробітної плати на Державному підприємстві «Державний проектний інститут «Запоріжцивільпроект» за вересень 2015 року суму 1779,03 грн., за жовтень 2015 року суму 1659,66 грн., за листопад 2015 року суму 1518,34 грн., за грудень 2015 року суму 1856,66, за січень 2016 року суму 1754,16 грн., за лютий 2016 року суму 1555,20 грн., за лютий 2017 року суму 3822,02 грн., за березень 2017 року суму 4603,62 грн., за квітень 2017 року суму 4577,78 грн., за травень 2017 року суму 5113,50 грн., за червень 2017 року суму 6231,35 грн., за липень 2017 року 5912,24 грн., за серпень 2017 року суму 5359,12 грн., за вересень 2017 року суму 5335,90 грн., за жовтень 2017 року суму 5995,40 грн., за листопад 2017 року суму 5821,34 грн., з грудня 2017 року по 13 листопада 2020 року у сумах, визначених в колонці «Всього з/п» документу «Заробітна плата ОСОБА_1 грудень 2017 р., 2018 р., 2019 р., 2020 р.: з 01 січня по 13 листопада 2020 року», який є розрахунком у справі № 331/3368/23 і підставою при ухваленні рішення Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 18.08.2023 року.

Позивачем сплачений судовий збір у розмірі 1211, 20 грн.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що Головним управлінням Пенсійного фонду України в Запорізькій області грубо порушуються її права на отримання пенсії в повному обсязі, оскільки в теперішній час при формуванні відповідних даних для її призначення в Реєстрі застрахованих осіб Державного Реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - Реєстр) не враховуються і не беруться до уваги фактичні дані щодо заробітної плати та страхового стажу у зв`язку з чим, при призначенні пенсії її розмір значно менший від того, який належить за законом. Просить позов задовольнити.

Ухвалою суду від 29 січня 2024 року відкрито провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи. Витребувано у Головного управління ДПС у Запорізькій області відомості щодо розмірів нарахованої заробітної плати ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) за період з грудня 2012 року по 13.11.2020 включно.

15.02.2024 відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області проти вимог, викладених в позовній заяві заперечує в повному обсязі, виходячи з наступного. Відповідно до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування Індивідуальних відомостей про застраховану особу (форма ОК-5) щодо ОСОБА_1 по страхувальнику Державне підприємство «Державний проектний інститут «Запоріжцивільпроект» (ЄДРПОУ 05482972) до страхового стажу не були зараховані періоди з 01.12.2012 по 31.01.2017 оскільки відсутні відомості щодо інформації про сплату страхових внесків, крім цього, за період з 01.02.2017 по 13.11.2020 за наявними даними щодо сум заробітної плати та інформація про сплату страхових внесків по вищезазначеному страхувальнику відсутні. Оскільки, система персоніфікованого обліку Пенсійного фонду України не містить даних про перерахування страхових внесків із сум доходів, виплачених на користь позивача за періоди роботи з 01.12.2012 по 31.01.2017 та з 01.02.2017 по 13.11.2020 включно, спірний період не може бути зарахований до страхового стажу позивача. Просить у задоволенні позову відмовити.

20.02.2024 до суду від Головного управління ДПС у Запорізькій області надійшли витребувані судом відомості.

23.02.2024 позивачем надана відповідь на відзив. Позивач зазначає, що відсутність в інформаційній базі системи персоніфікованого обліку даних про сплату страхових внесків для нарахування пенсії за спірний період не є підставою для позбавлення позивача права на зарахування цього стажу, заробітної плати та перерахунок пенсії.

На підставі матеріалів справи, судом встановлено наступні обставини.

З 15.08.2022 ОСОБА_1 , призначено пенсію за віком (довічно) відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Позивач на порталі Пенсійного Фонду України отримала інформацію про розрахунок розміру призначеної пенсії без врахування всіх періодів страхового стажу.

На звернення позивача, відповідач листом від 18.12.2023 № 20948-203З6/К-02/8-0800/23 повідомив, що до страхового стажу не були зараховані періоди з 01.12.2012 по 31.01.2017 оскільки за даними Реєстру застрахованих осіб відомості щодо інформації про сплату страхових внесків по страхувальнику Державне підприємство «Державний проектний інститут «Запоріжцивільпроект» (ЄРДПОУ 05482972) відсутні. За період з 01.02.2017 по 13.11.2020 за даними Реєстру застрахованих осіб щодо сум заробітної плати та інформація про сплату страхових внесків по вищезазначеному страхувальнику відсутні. Підтвердженням чого є відомості довідки форми ОК-5. Підстав для зарахування до страхового стажу та заробітної плати вищезазначених періодів немає.

Вважаючи таку відмову протиправною, позивач звернулась до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам, суд виходить з такого.

В силу положень частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» №1058-IV (далі - Закон №1058-IV):

застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування (абзац п`ятий);

персоніфікований облік у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - персоніфікований облік) - організація та ведення обліку відомостей про застраховану особу, що здійснюється відповідно до законодавства і використовується в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування в установленому законодавством порядку (абзац двадцять п`ятий).

Також, відповідно до статті 1 Закону №1058-IV страхові внески - це кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.

Страхувальники - це роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 24 Закону №1058-IV страховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

За змістом статті 20 Закону №1058-IV, страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі.

Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.

Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків.

Якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Відповідно до статті 106 Закону №1058-IV відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство-страхувальник, оскільки здійснює нарахування страхових внесків із заробітної плати застрахованої особи.

Отже, обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника, який здійснив нарахування цього внеску та утримання його із заробітної плати позивача.

Згідно ст.62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.1991 №1788-XII (далі - Закон № 1788-XII) основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 "Про затвердження Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній" № 637 від 12.08.1993 року, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами. Пунктом трудової книжки або відповідних записів у ній у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників. У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до якого включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.

Пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії визначено, що у разі коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу необхідно надавати уточнюючі довідки.

Аналіз наведених норм свідчить про те, що основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. Лише за відсутності трудової книжки або відсутності записів у ній, наявності неправильних чи неточних записів у трудовій книжці відповідач вправі вимагати від заявника подання додаткових документів на підтвердження страхового стажу.

Відповідно до п. 2.2 Інструкції №58, до трудової книжки вносяться: відомості про працівника: прізвище, ім`я та по батькові, дата народження: відомості про роботу, переведення на іншу постійну роботу, звільнення: відомості про нагородження і заохочення: про нагородження державними нагородами України та відзнаками України, заохочення за успіх у роботі та інші заохочення відповідно до чинного законодавства України: відомості про відкриття, на які видані дипломи, про використані винаходи і раціоналізаторські пропозиції та про виплачені у зв`язку з ним винагороди.

Відповідно до п. 2.4 Інструкції №58 визначено, що усі записи в трудовій книжці про прийняття на роботу, переведення на іншу постійну роботу або звільнення, а також про нагороди та заохочення вносяться власником або уповноваженим ним органом після видання наказ) (розпорядження), але не пізніше тижневого строку, а в разі звільнення - у день звільнення і повинні точно відповідати текст) наказу (розпорядження).

Як встановлено судом, позивач на підставі наказу № 03/11-к від 06.01.2011 прийнята на посаду прибиральника службових приміщень господарської служби підприємства Державного підприємства «Державний проектний інститут «Запоріжцивільпроект», з 10.01.2011.

У трудовій книжці позивача НОМЕР_2 від 2 серпня 1979 року містяться записи 20 22, які підтверджують перебування в трудових відносинах позивача з Державним підприємством «Державний проектний інститут «Запоріжцивільпроект».

Вказані обставини встановлені також рішенням Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 13.10.2020 у справі №331/3141/20, яке набрало законної сили, згідно якого суд ухвалив припинити трудові відносини позивача з підприємством на підставі ч. 1 ст. 38 КЗпП України, з дня набрання рішенням законної сили.

Таким чином, внаслідок невиконання Державним підприємством «Державний проектний інститут «Запоріжцивільпроект» обов`язку по сплаті страхових внесків до Пенсійного фонду України позивач позбавлений соціальної захищеності та пенсійного стажу за час роботи на вказаному підприємстві, що є неприпустимим та таким, що суперечить основним конституційним засадам в сфері соціального захисту.

Суд зазначає, що позивач не повинен відповідати за неналежне виконання підприємством-страхувальником свого обов`язку щодо належної сплати страхових внесків, а отже, наявність заборгованості підприємства по страховим внескам не може бути підставою для не зарахування до страхового стажу при перерахунку пенсії позивача періодів його роботи на такому підприємстві.

Європейська соціальна хартія (переглянута) від 3 травня 1996 року, ратифікована Законом України від 14 вересня 2006 року № 137-V, яка набрала чинності з 1 лютого 2007 року, визначає, що кожна особа похилого віку має право на соціальний захист (п. 23 ч. I). Ратифікувавши вказану Хартію, Україна взяла на себе міжнародне зобов`язання запроваджувати усіма відповідними засобами досягнення умов, за яких можуть ефективно здійснюватися права та принципи, що закріплені у частині I Хартії.

Таким чином, право особи на отримання пенсії, як складова частина права на соціальний захист, є конституційним правом особи, яке гарантується міжнародними зобов`язаннями України.

Отже, відсутність в інформаційній базі системи персоніфікованого обліку даних про сплату страхових внесків для нарахування пенсії за спірний період не є підставою для позбавлення позивача права на зарахування цього стажу та перерахунок пенсії.

Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм права висловлена Верховним Судом у постановах від 27 березня 2018 року по справі №208/6680/16-а, від 24 травня 2018 року по справі №490/12392/16-а, від 27 лютого 2019 року по справі № 638/5795/17.

Згідно з ч.5 ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Таким чином, з огляду на встановлені обставини у справі, суд приходить до висновку про наявність підстав для зобов`язання відповідача зарахувати спірний стаж роботи до страхового стажу позивача.

Щодо позовних вимог про зобов`язання внести до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відповідну інформацію щодо заробітної плати за вказані періоди, суд враховує таке.

Функції, права та обов`язки Пенсійного фонду України та його територіальних органів з питань збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування чітко визначені статтями 12-1, 13-1, 14-1 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 08 липня 2010 року № 2464-VI (далі - Закон № 2464-VI).

Відповідно до статті 1 Закону № 2464-VI державний реєстр загальнообов`язкового державного соціального страхування (надалі - Державний реєстр) - організаційно-технічна система, призначена для накопичення, зберігання та використання інформації про збір та ведення обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, його платників та застрахованих осіб, що складається з реєстру страхувальників та реєстру застрахованих осіб

Відповідно до Закону № 2464-VI Пенсійний фонд України формує та веде реєстр застрахованих осіб Державного реєстру за відомостями відповідно до яких, обчислюється страховий стаж, призначаються пенсійні та страхові виплати.

Згідно із пунктом 2 розділу IV Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18.06.2014 року №10-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.04.2018 року №476/31928 (далі - Положення №10-1), в реєстрі міститься, зокрема, персоніфіковані відомості про застрахованих осіб та інформація про нарахування страхових внесків за застрахованих осіб, що подається страхувальниками.

Відповідно до пункту 3 розділу IV Положення №10-1 відомості до Реєстру застрахованих осіб (далі - РЗО), зміни, уточнення до них вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі: звітності, що подається страхувальниками до Пенсійного фонду України.

З аналізу наведених вище норм встановлено, що обов`язок щодо своєчасного та в повному обсязі нарахування, обчислення і сплати єдиного соціального внеску, ведення обліку виплат (доходу) застрахованої особи та нарахування єдиного внеску за кожним календарним місяцем і календарним роком покладено на платника єдиного внеску - підприємство-страхувальника, а контролюючі функції на органи Пенсійного Фонду України.

Відповідач формує та веде реєстр застрахованих осіб Державного реєстру за відомостями, відповідно до яких обчислюється страховий стаж та страхові виплати виключно на підставі звітності, яка подається страхувальником відповідно до вимог чинного законодавства.

Законодавством не передбачено можливість внесення даних до РЗО відповідачем самостійно.

Відповідно до пунктів 3-4 частини IV Положення №10-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27.03.2018 року №8-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.04.2018 року за №476/31928), відомості до Реєстру застрахованих осіб, зміни, уточнення до них вносяться в електронній формі в автоматичному режимі, зокрема на підставі звітності, що подається страхувальниками до Пенсійного фонду України.

У разі припинення страхувальника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться на підставі відомостей, поданих правонаступником.

У разі припинення або зняття з обліку у фіскальних органах страхувальника без визначення правонаступника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться відповідно до рішення суду, що набрало законної сили.

Іншого чинним законодавством не передбачено.

Отже, оскільки з сум, які позивач просить внести до Реєстру застрахованих осіб ДРЗДСС не сплачені страхові внески у повному обсязі, то відсутні підстави для зміни відомостей у Реєстрі застрахованих осіб щодо позивача. (Аналогічні висновки у подібних правовідносинах викладені у постанові Третього апеляційного адміністративного суду 13 лютого 2023 року у справі № 280/495/22).

Суд звертає увагу, що матеріали справи не містять відомостей про припинення або зняття з обліку у фіскальних органах страхувальника (Державного підприємства «Державний проектний інститут «Запоріжцивільпроект») як без визначення правонаступника так і взагалі.

Відтак, у відповідності до абзацу третього пункту 4 розділу IV Положення №8-1 відомості до Реєстру застрахованих осіб, зміни, уточнення до них повинні були вноситись в електронній формі в автоматичному режимі на підставі: звітності, що подається страхувальниками (в даному випадку Державним підприємством «Державний проектний інститут «Запоріжцивільпроект») до Пенсійного фонду України, відомостей центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Позивач повідомляє про такі суми доходів: вересень 2015 року суму 1779,03 грн жовтень 2015 року суму 1659,66 грн, за листопад 2015 року суму 1518,34 грн, грудень 2015 року суму 1856,66 грн, за січень 2016 року суму 1754,16 грн, за лютий 2016 року суму 1555,20 грн, лютий 2017 року суму 3822,02 грн, березень 2017 року суму 4603,62 грн, квітень 2017 року суму 4577,78 грн, травень 2017 року суму 5113,50 грн, червень 2017 року суму 6231,35 грн, липень 2017 року 5912,24 грн, за серпень 2017 року суму 5359,12 грн, вересень 2017 року суму 5335,90 грн, жовтень 2017 року суму 5995,40 грн, листопад 2017 року суму 5821,34 грн, з грудня 2017 року по 13 листопада 2020 року у сумі 324929,82 грн.

Натомість, згідно відомостей з центральної бази даних ДРФО ДПС України щодо доходів позивача за період 4 квартал 2012 року - 4 квартал 2020 року встановлено, що Державним підприємством «Державний проектний інститут «Запоріжцивільпроект» нараховано позивачу заробітну плату у 2015 році:1 квартал 5627,11 грн, 2 квартал 7678,29 грн, 3,4 квартал - відсутня інформація про доходи; у 2016 році: 1 квартал 1918,31 грн; 1 квартал 2017 року по 3 квартал 2020 року - відсутня інформація про доходи.

Вказане спростовує відомості щодо розмірів заробітної плати в довідках Державного підприємства «Державний проектний інститут «Запоріжцивільпроект» про заборгованість з заробітної плати, наданих позивачем до матеріалів справи.

Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

За наведеного вище суд вважає, що заявлені позовні вимоги знайшли своє підтвердження матеріалами справи, є обґрунтованими, а надані сторонами письмові докази є належними та достатніми для постановлення судового рішення про часткове задоволення адміністративного позову.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає, що відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, понесені позивачем судові витрати на оплату судового збору в розмірі 1211,20 грн підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст. 139, 241, 243-246, 255, 262 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області щодо відмови зарахування до страхового стажу ОСОБА_1 та внесення до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування інформації щодо страхового стажу, згідно даних в трудовій книжці та рішення Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 13 жовтня 2020 року по справі № 331/3141/20, періодів роботи на Державному підприємстві «Державний проектний інститут «Запоріжцивільпроект», а саме: грудень 2012 року, з січня 2013 року по грудень 2013 року включно, з січня 2014 року по грудень 2014 року включно, з січня 2015 року по грудень 2015 року включно, з січня 2016 року по грудень 2016 року включно, з січня 2017 року по 13.11.2020 року - день звільнення з підприємства (дата набрання законної сили вищевказаним рішенням суду) включно.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 , згідно даних в трудовій книжці та рішення Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 13 жовтня 2020 року по справі №331/3141/20, періоди роботи на Державному підприємстві «Державний проектний інститут «Запоріжцивільпроект», а саме: грудень 2012 року, з січня 2013 року по грудень 2013 року включно, з січня 2014 року по грудень 2014 року включно, з січня 2015 року по грудень 2015 року включно, з січня 2016 року по грудень 2016 року включно, з січня 2017 року по 13.11.2020 року - день звільнення з підприємства (дата набрання законної сили вищевказаним рішенням суду) включно.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області внести до Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування інформацію щодо страхового стажу ОСОБА_1 , про періоди роботи на Державному підприємстві «Державний проектний інститут «Запоріжцивільпроект», згідно даних трудової книжки та рішення Жовтневого районного суду м. Запоріжжя від 13 жовтня 2020 року по справі № 331/3141/20, періоди роботи на Державному підприємстві «Державний проектний інститут «Запоріжцивільпроект», а саме грудень 2012 року, з січня 2013 року по грудень 2013 року включно, з січня 2014 року по грудень 2014 року включно, з січня 2015 року по грудень 2015 року включно, з січня 2016 року по грудень 2016 року включно, з січня 2017 року по 13.11.2020 року - день звільнення з підприємства (дата набрання законної сили вищевказаним рішенням суду) включно.

В задоволенні решти позовних вимог, - відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1211,20 грн (одну тисячу двісті одинадцять гривень двадцять коп.).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в порядок та строки, передбачені ст.ст. 295, 297 КАС України. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Третього апеляційного адміністративного суду.

Повне найменування сторін та інших учасників справи:

Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ),

Відповідач - Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області (просп.Соборний, буд.158-б, м.Запоріжжя, 69057; код ЄДРПОУ 20490012).

Повне судове рішення складено 29.03.2024.

Суддя Б.В. Богатинський

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.03.2024
Оприлюднено03.04.2024
Номер документу118041021
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —280/786/24

Постанова від 10.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 14.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 14.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 14.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 14.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Рішення від 29.03.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Богатинський Богдан Вікторович

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Богатинський Богдан Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні