Рішення
від 31.03.2024 по справі 320/14112/24
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 березня 2024 року м.Київ № 320/14112/24

Суддя Київського окружного адміністративного суду Лисенко В.І., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ТОВ "Фабрика смаку" до Головного центру капітального будівництва, реконструкції та закупівель Державної прикордонної служби України, третя особа: ТОВ "Олімпіус Консалт" про визнання протиправним та скасування рішень,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось ТОВ "Фабрика смаку" з позовом до Головного центру капітального будівництва, реконструкції та закупівель Державної прикордонної служби України, у якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного центру капітального будівництва, реконструкції та закупівель Державної прикордонної служби України (вул. Ялтинська, буд. 11, м. Київ, 02099; ідентифікаційний код юридичної особи: 23311317), яке оформлене протоколом № 141 від 28.03.2024, щодо визначення ТОВ «ОЛІМПУС КОНСАЛТ» переможцем спрощеної закупівлі по предмету закупівлі Код ДК 021:2015: 15890000-3 «Продукти харчування та сушені продукти різні» (Повсякденні набори сухих продуктів (раціони 1-3)), номер оголошення в електронній системі закупівель UA-2024-03-06-001353-a, та прийняття рішення і висловлення наміру укласти договір з ТОВ «ОЛІМПУС КОНСАЛТ» як з переможцем спрощеної закупівлі по предмету закупівлі Код ДК 021:2015: 15890000-3 «Продукти харчування та сушені продукти різні» (Повсякденні набори сухих продуктів (раціони 1-3)), номер оголошення в електронній системі закупівель UA-2024-03-06-001353-a.

Ухвалою суду від 29.03.2023 вказану позовну заяву прийнято до провадження та відкрито провадження у справі.

Позивач на обґрунтування позовних вимог зазначив, що 06.03.2023 Головний центр оголосив спрощену закупівлю за кодом ДК 021:2015: 15890000-3 «Продукти харчування та сушені продукти різні» (Повсякденні набори сухих продуктів (раціони 1-3)) (UA-2024-03-06-001353-a ). Відповідно до пункту 2.8 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі, затвердженого протоколом №20 від 06.03.2024, кінцевий строк подання тендерних пропозицій 15.03.2024 00:00. За результатами розгляду пропозиції 20.03.2024 уповноваженою особою прийнято рішення про визначення ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ» переможцем процедури (протокол №82 від 20.03.2024). Водночас, 20.03.2024 ТОВ «ОЛІМПІУС КОНСАЛТ» подано вимогу та в порядку частини 20 статті 14 ЗУ «Про публічні закупівлі» скаргу до Адміністрації Державної прикордонної служби України про порушення Замовником порядку проведення спрощеної закупівлі та неправомірне рішення про визначення переможця спрощеної закупівлі. За результатом розгляду скарги та вимоги ТОВ «ОЛІМПІУС КОНСАЛТ» 21.03.2024 уповноваженою особою скасовано рішення, прийняте 20.03.2024, щодо визначення переможцем ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ» спрощеної закупівлі та відхилено пропозицію ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ», оскільки така не відповідає умовам технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, визначеним Оголошенням (протокол №102 від 21.03.2024). Рішенням Київського окружного адміністративного суду у справі №320/13559/24 задоволений адміністративний позов ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ» та визнано протиправним та скасовано рішення Головного центру капітального будівництва, реконструкції та закупівель Державної прикордонної служби України від 21.03.2024 (протокол № 102) про скасування рішення, прийнятого 20.03.2024, щодо визначення переможцем ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ» спрощеної закупівлі по предмету закупівлі Код ДК 021:2015: 15890000-3 Продукти харчування та сушені продукти різні (Повсякденні набори сухих продуктів (раціони 1-3)), номер оголошення в електронній системі закупівель UA-2024-03-06-001353-a, а також рішення про відхилення пропозиції ТОВ ФАБРИКА СМАКУ на закупівлю за предметом Код ДК 021:2015: 15890000-3 Продукти харчування та сушені продукти різні (Повсякденні набори сухих продуктів (раціони 1-3)), номер оголошення в електронній системі закупівель UA-2024-03-06-001353-a. Однак, рішенням Уповноваженої особи Головного центру капітального будівництва, реконструкції та закупівель Державної прикордонної служби України, яке оформлене протоколом № 141 від 28.03.2024, визначено ТОВ «ОЛІМПУС КОНСАЛТ» переможцем спрощеної закупівлі по предмету закупівлі Код ДК 021:2015:15890000-3 «Продукти харчування та сушені продукти різні» (Повсякденні набори сухих продуктів (раціони 1-3)), номер оголошення в електронній системі закупівель UA-2024-03-06-001353-a, та прийнято рішення та висловлено намір укласти договір з ТОВ «ОЛІМПУС КОНСАЛТ» як з переможцем вказаної спрощеної процедури закупівлі. ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ» вважає рішення відповідача від 28.03.2024, оформлене протоколом № 141, протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки є рішення суду про скасування рішення відповідача про скасування рішення від 20.03.2024 щодо визначення переможцем ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ».

Відповідач не скористався правом подачі відзиву на позовну заяву.

Третя особа пояснень на позовну заяву до суду не надала.

У судовому засіданні представник позивача Кравченко І.В. підтримав позовні вимоги просив їх задовольнити.

Представник відповідача Качула Р. у судовому засіданні позовні вимоги позивача не визнав та зазначив про те, що станом на час прийняття спірного рішення від 28.03.2024 про визначення переможцем ТОВ «Олімпус консалт», рішення Київського окружного адміністративного суду від 27.03.2024 у справі №320/13559/24 не набрало законної сили, а тому спірне рішення є правомірним.

Протокольною ухвалою суду від 29.03.2024 на підставі ст. 194, 205 КАС України судом прийнято рішення про здійснення подальшого розгляду справи у порядку письмового провадження.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.

06.03.2023 Головний центр капітального будівництва, реконструкції та закупівель Державної прикордонної служби України (далі Замовник, Відповідач) оголосив спрощену закупівлю за кодом ДК 021:2015: 15890000-3 «Продукти харчування та сушені продукти різні» (Повсякденні набори сухих продуктів (раціони 1-3)).

Відповідно до пунктів 1.1 - 1.3 Оголошення про проведення спрощеної закупівлі, затвердженого протоколом уповноваженої особи від 06.03.2024 № 20 (далі Оголошення), повне найменування, категорія, місцезнаходження, код ЄДРПОУ: Головний центр капітального будівництва, реконструкції та закупівель Державної прикордонної служби України, категорія замовника: ІІІ, відповідно до частини 4 статті 2 ЗУ «Про публічні закупівлі», вул. Ялтинська, 11, м. Київ, 02099, 23311317.

Згідно з пунктом 2.1. Оголошення назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності): Код ДК 021:2015: 15890000-3 «Продукти харчування та сушені продукти різні» (Повсякденні набори сухих продуктів (раціони 1-3)).

Оголошення розроблено відповідно до вимог ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі Закон), Особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 № 1275 (із змінами й доповненнями) (далі Особливості № 1275) (пункт 3 Оголошення).

Інформація про закупівлю розміщена в електронній системі закупівель «Рrоzorro» за посиланням: https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-03-06-001353-a. Унікальний номер оголошення про проведення спрощеної закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель: UA-2024-03-06-001353-a

Відповідно до пункту 2.8 Оголошення кінцевий строк подання тендерних пропозицій 15.03.2024 00:00.

Згідно з Реєстром отриманих тендерних пропозицій/пропозицій UA-2024-03-06- 001353-a для участі у спрощеній закупівлі UA-2024-03-06-001353-a подали тендерні пропозиції учасники: ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ» та ТОВ «ОЛІМПІУС КОНСАЛТ».

Розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону складає 1,0 відсоток очікуваної вартості закупівлі (пункт 5 Оголошення).

За наслідками електронного аукціону учасниками процедури закупівлі подано остаточну пропозицію в розмірі (в порядку за збільшенням ціни): ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ» - 11 928 000, 00 грн. ТОВ «ОЛІМПІУС КОНСАЛТ» - 12 012 000, 00 грн.

Згідно з пунктом 2.10 Оголошення єдиним критерієм оцінки пропозиції є ціна (питома вага критерію становить 100%).

Таким чином, найбільш економічно вигідну пропозицію запропоновано учасником процедури закупівлі ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ».

Відповідно до протоколу від 20.03.2024 № 82 Замовником визначено ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ» переможцем спрощеної закупівлі Код ДК 021:2015: 15890000-3 «Продукти харчування та сушені продукти різні» (Повсякденні набори сухих продуктів (раціони 1-3), номер оголошення в електронній системі закупівель UA-2024-03-06-001353-а, а також прийнято рішення і висловлено намір укласти договір з ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ» переможцем спрощеної закупівлі Код ДК 021:2015: 15890000-3 «Продукти харчування та сушені продукти різні» (Повсякденні набори сухих продуктів (раціони 1-3)), номер оголошення в електронній системі закупівель UA-2024-03-06-001353-a.

ТОВ «ОЛІМПІУС КОНСАЛТ» 20.03.2024 опублікувало в електронній системі закупівель вимогу, в якій зазначило, що пропозиція ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ» не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі, вимагало скасувати рішення Замовника щодо визначення переможцем ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ» та відхилити тендерну пропозицію ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ» згідно з п.п. 1 п. 13 ст. 14 ЗУ «Про публічні закупівлі».

Окрім цього, ТОВ «ОЛІМПІУС КОНСАЛТ» в порядку ч. 20 ст. 14 ЗУ «Про публічні закупівлі» подано скаргу до Адміністрації Державної прикордонної служби України про порушення Замовником порядку проведення спрощеної закупівлі та неправомірне рішення про визначення переможця спрощеної закупівлі

За результатом розгляду скарги та вимоги ТОВ «ОЛІМПІУС КОНСАЛТ» уповноваженою особою 21.03.2024 скасовано рішення, прийняте 20.03.2024, щодо визначення переможцем ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ» спрощеної закупівлі та відхилено пропозицію ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ», оскільки така не відповідає умовам технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, визначеним Оголошенням (протокол №102 від 21.03.2024), а саме ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ» надано гарантійний лист, в якому не вказано найменування державного/галузевого стандарту/технічних умов виробника, найменування виробника та країну походження щодо серветок паперових на вечерю раціону №2.

Не погоджуючись з вказаним рішенням відповідача, позивач оскаржив його до суду.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 27.03.2024 у справі №320/13559/24 задоволений адміністративний позов ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ» та визнано протиправним та скасовано рішення Головного центру капітального будівництва, реконструкції та закупівель Державної прикордонної служби України від 21.03.2024 (протокол № 102) про скасування рішення, прийнятого 20.03.2024, щодо визначення переможцем ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ» спрощеної закупівлі по предмету закупівлі Код ДК 021:2015: 15890000-3 Продукти харчування та сушені продукти різні (Повсякденні набори сухих продуктів (раціони 1-3)), номер оголошення в електронній системі закупівель UA-2024-03-06-001353-a, а також рішення про відхилення пропозиції ТОВ ФАБРИКА СМАКУ на закупівлю за предметом Код ДК 021:2015: 15890000-3 Продукти харчування та сушені продукти різні (Повсякденні набори сухих продуктів (раціони 1-3)), номер оголошення в електронній системі закупівель UA-2024-03-06-001353-a.

Станом на час розгляду цієї справи рішення Київського окружного адміністративного суду у справі №320/13559/24 не набрало законної сили.

Рішенням Уповноваженої особи Головного центру капітального будівництва, реконструкції та закупівель Державної прикордонної служби України, яке оформлене протоколом № 141 від 28.03.2024, визначено ТОВ «ОЛІМПУС КОНСАЛТ» переможцем спрощеної закупівлі по предмету закупівлі Код ДК 021:2015:15890000-3 «Продукти харчування та сушені продукти різні» (Повсякденні набори сухих продуктів (раціони 1-3)), номер оголошення в електронній системі закупівель UA-2024-03-06-001353-a, та прийнято рішення та висловлено намір укласти договір з ТОВ «ОЛІМПУС КОНСАЛТ» як з переможцем вказаної спрощеної процедури закупівлі.

Вважаючи рішення відповідача від 28.03.2024, оформлене протоколом № 141, протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач оскаржив його до суду.

Надаючи правову оцінку обставинам, що склалися, суд зазначає таке.

Особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану визначені у статті 30 ЗУ «Про оборонні закупівлі», відповідно до якої особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз та з дотриманням вимог, встановлених цієї статтею.

Оборонні закупівлі на період дії правового режиму воєнного стану здійснюються на основі принципів, визначених статтею 3 цього Закону.

Оборонні закупівлі (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин) під час дії правового режиму воєнного стану здійснюються з дотриманням таких вимог:

1) державні замовники протягом одного робочого дня до дати розміщення оголошення про закупівлю надсилають таке оголошення для оприлюднення адміністратором електронної системи закупівель на веб-порталі уповноваженого органу з питань закупівель та/або в електронній системі закупівель. Перелік інформації, яка включається до оголошення, визначається Кабінетом Міністрів України;

2) порядок встановлення граничної ціни на продукти харчування, що закуповуються державними замовниками (службами державних замовників, військовими частинами), а також підстави внесення змін до істотних умов договору про закупівлю продуктів харчування, укладеного без використання електронної системи закупівель, визначаються Кабінетом Міністрів України;

3) у разі здійснення державним замовником (службою державного замовника, військовою частиною) закупівель продуктів харчування, послуг із забезпечення комплектами продуктів харчування, послуг щодо забезпечення харчуванням та/або послуг з організації харчування військових частин договір про закупівлю повинен містити інформацію щодо: назви предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів), ціни за одиницю кожної номенклатурної позиції товару (із зазначенням одиниці виміру щодо товарів), калькуляції ціни послуг із зазначенням вартості всіх складових вказаних послуг, включаючи калькуляцію ціни вартості та кількості окремих послуг.

За результатами здійснення закупівель на період дії правового режиму воєнного стану в разі здійснення закупівлі без використання електронної системи закупівель, за умови що вартість предмета закупівлі для товарів і послуг оборонного призначення, інших товарів і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, для робіт оборонного призначення та робіт для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони - 1,5 мільйона гривень, державний замовник (служба державного замовника, військова частина) оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівель озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин), протягом 10 робочих днів з дня укладення такого договору. У звіті про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівель озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин), зазначається інформація про: найменування державного замовника (службу державного замовника, військову частину); назву предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів); ціну за одиницю кожної номенклатурної позиції товару (із зазначенням одиниці виміру щодо товарів), ціну робіт, послуг.

У звіті про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, щодо закупівлі послуг із забезпечення комплектами продуктів харчування, послуг щодо забезпечення харчуванням та послуг з організації харчування військових частин також зазначається інформація (у формі окремого додатка (файлу) щодо вартості усіх складових вказаних послуг (крім відомостей, що становлять державну таємницю), включаючи інформацію про: окремі найменування харчових продуктів (товарів) із зазначенням ціни за одиницю харчового продукту (товару) (із зазначенням одиниці виміру щодо продуктів (товарів) та вартості окремих послуг, загальної вартості та строків оплати за такі харчові продукти (товари).

У разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю, укладеного без використання електронної системи закупівель, щодо інформації, визначеної абзацом першим цієї частини, державний замовник (служба державного замовника, військова частина) оприлюднює повідомлення про внесення змін до істотних умов такого договору (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівель озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин) та інформацію, визначену абзацом першим цієї частини.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 № 1275 затверджено Особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану (надалі за текстом Особливості № 1275).

Пунктами 1-8 Особливостей визначено, що ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення оборонних закупівель (далі - закупівлі) для державних замовників у сфері оборони, служб державного замовника, а також військових частин, організацій (установ, закладів), що уповноважуються рішенням державного замовника у сфері оборони на здійснення закупівель та укладення державних контрактів (договорів), (далі - державні замовники) із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану.

У цих особливостях терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України «Про оборонні закупівлі», «Про публічні закупівлі» та інших нормативно-правових актах, розроблених на їх виконання.

Державні замовники здійснюють оборонні закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони у період дії правового режиму воєнного стану відповідно до цих особливостей.

Зведений трирічний план закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями не складається та не подається на затвердження Кабінетові Міністрів України. Пропозиції до проекту зведеного трирічного плану закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями подаються державними замовниками Мінстратегпрому протягом трьох місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану.

Трирічний план закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення не складається та не затверджується.

Подання та оприлюднення інформації, передбаченої частинами другою та третьою статті 15 ЗУ «Про оборонні закупівлі», здійснюється протягом трьох місяців з дня припинення чи скасування правового режиму воєнного стану в Україні.

Для планування оборонних закупівель та звітування про їх здійснення відповідно до цих особливостей рішеннями державних замовників, що здійснюють такі закупівлі, визначаються переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони.

Відповідальною за організацію та проведення оборонних закупівель може бути уповноважена особа/інша особа державного замовника та/або колегіальний орган, що утворюється державним замовником та складається не менше ніж із трьох осіб такого державного замовника. Порядок організації діяльності такого колегіального органу визначається державним замовником.

Державні замовники здійснюють оборонні закупівлі товарів і послуг оборонного призначення, інших товарів і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони, вартість яких дорівнює або перевищує 200 тис. гривень, робіт оборонного призначення та робіт для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони у разі, коли їх вартість дорівнює або перевищує 1,5 млн. гривень (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин, товарів, робіт і послуг для будівництва військових інженерно-технічних і фортифікаційних споруд), в електронній системі закупівель в один із таких способів:

1) у порядку проведення відкритих торгів, що визначений особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. №1178;

2) у порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом України «Про публічні закупівлі», з урахуванням положень, визначених цими особливостями;

3) у порядку відбору постачальника шляхом запиту пропозицій постачальників відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822;

4) шляхом застосування рамкової угоди відповідно до цих особливостей. У разі проведення закупівлі в порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом України «Про публічні закупівлі», державний замовник під час розгляду пропозиції учасника спрощеної закупівлі у разі виявлення невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником спрощеної закупівлі у складі пропозиції та/або подання яких вимагалося оголошенням про проведення спрощеної закупівлі, повинен розмістити у строк, який не може бути меншим, ніж два робочих дні до закінчення строку розгляду пропозицій, повідомлення з вимогою виправити невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником спрощеної закупівлі у його пропозиції, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення державним замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.

Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником спрощених закупівель у складі пропозиції та/або подання яких вимагається оголошенням про проведення спрощеної закупівлі, слід розуміти невідповідність інформації та/або документів у значенні, наведеному в пункті 43 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178.

Державний замовник не може розміщувати щодо одного і того ж учасника спрощеної закупівлі більш як один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником спрощеної закупівлі у складі пропозиції.

Державний замовник відхиляє пропозицію учасника спрощеної закупівлі у разі, коли учасник спрощеної закупівлі не виправив виявлені державним замовником після розкриття пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених державним замовником невідповідностей протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.

Істотні умови державного контракту (договору), укладеного відповідно до абзацу першого цього пункту, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, визначених пунктом 19 особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178, або якщо інше не передбачено нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання пункту 2 частини третьої статті 30 ЗУ «Про оборонні закупівлі».

Під час здійснення оборонних закупівель державні замовники визначають предмет закупівлі відповідно до вимог Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708, з урахуванням цих особливостей.

Отже, на період дії правового режиму воєнного стану застосовуються приписи статті 30 ЗУ «Про публічні закупівлі» та Особливостей № 1275, відповідно до яких придбання державними замовниками товарів, робіт і послуг може здійснюватися в порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом України «Про публічні закупівлі», в електронній системі закупівель.

Тому, враховуючи приписи статті 30 ЗУ «Про публічні закупівлі» та абзацу 3 пункту 8 Особливостей, процедура закупівлі, яка є предметом даного позову проводиться відповідно до статті 14 ЗУ «Про публічні закупівлі», яка врегульовує процедуру проведення спрощеної закупівлі.

Статтею 14 ЗУ «Про публічні закупівлі» визначено, що спрощена закупівля проводиться замовником із застосуванням електронного аукціону відповідно до статті 30 цього Закону.

Спрощена закупівля складається з таких послідовних етапів:

1) оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі;

2) уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі;

3) подання пропозицій учасниками;

4) проведення електронного аукціону відповідно до статті 30 цього Закону;

5) розгляд на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та вимогам до предмета закупівлі, пропозиції учасника;

6) визначення переможця спрощеної закупівлі та укладення договору про закупівлю;

7) розміщення звіту про результати проведення закупівлі відповідно до статті 19 цього Закону.

В оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником відповідно до статті 10 цього Закону, обов`язково зазначаються:

1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія;

2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності);

3) інформація про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі;

4) кількість та місце поставки товарів або обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг;

5) строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;

6) умови оплати;

7) очікувана вартість предмета закупівлі;

8) період уточнення інформації про закупівлю (не менше трьох робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі в електронній системі закупівель);

9) кінцевий строк подання пропозицій (строк для подання пропозицій не може бути менше ніж два робочі дні з дня закінчення періоду уточнення інформації про закупівлю);

10) перелік критеріїв та методика оцінки пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв;

11) розмір та умови надання забезпечення пропозицій учасників (якщо замовник вимагає його надати);

12) розмір та умови надання забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає його надати);

13) розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону в межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків або в грошових одиницях очікуваної вартості закупівлі.

В оголошенні про проведення спрощеної закупівлі може зазначатися інша інформація. Вимоги до предмета закупівлі, визначені замовником, можуть зазначатися шляхом завантаження окремих файлів до оголошення про проведення спрощеної закупівлі або в електронній формі з окремими полями в електронній системі закупівель.

У вимогах до предмета закупівлі, що містять посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, замовник може вказати, які аналоги та/або еквіваленти приймаються у пропозиціях учасників.

Оголошення про проведення спрощеної закупівлі та вимоги до предмета закупівлі не повинні містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

Замовником визначаються вимоги щодо надання забезпечення пропозиції відповідно до статті 25 цього Закону та забезпечення виконання договору про закупівлю відповідно до статті 27 цього Закону.

У період уточнення інформації учасники спрощеної закупівлі мають право звернутися до замовника через електронну систему закупівель за роз`ясненням щодо інформації, зазначеної в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, щодо вимог до предмета закупівлі та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення спрощеної закупівлі.

Усі звернення за роз`ясненнями, звернення з вимогою щодо усунення порушення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника.

Замовник протягом одного робочого дня з дня їх оприлюднення зобов`язаний надати роз`яснення на звернення учасників спрощеної закупівлі, які оприлюднюються в електронній системі закупівель, та/або внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі, та/або вимог до предмета закупівлі.

У разі внесення змін до оголошення про проведення спрощеної закупівлі строк для подання пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель не менше ніж на два робочі дні.

Замовник має право з власної ініціативи внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та/або вимог до предмета закупівлі, але до початку строку подання пропозицій. Зміни, що вносяться замовником, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції документів.

Для проведення спрощеної закупівлі із застосуванням електронного аукціону має бути подано не менше двох пропозицій.

У разі якщо була подана одна пропозиція, електронна система закупівель після закінчення строку подання пропозицій автоматично переходить до етапу розгляду на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозиції учасника.

Пропозиції подаються учасниками після закінчення строку періоду уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну та інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), шляхом завантаження необхідних документів через електронну систему закупівель, що підтверджують відповідність вимогам, визначеним замовником.

Електронна система закупівель автоматично формує та надсилає повідомлення учаснику про отримання його пропозиції із зазначенням дати та часу.

Кожен учасник має право подати лише одну пропозицію, у тому числі до визначеної в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі частини предмета закупівлі (лота).

Пропозиції учасників, подані після закінчення строку їх подання, електронною системою закупівель не приймаються.

Пропозиція учасника повинна містити підтвердження надання учасником забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення передбачено оголошенням про проведення спрощеної закупівлі.

Учасник має право внести зміни або відкликати свою пропозицію до закінчення строку її подання без втрати свого забезпечення пропозиції.

Такі зміни або заява про відкликання пропозиції враховуються, якщо вони отримані електронною системою закупівель до закінчення строку подання пропозицій.

Розкриття пропозицій відбувається у порядку, передбаченому абзацами першим і другим частини першої статті 28 цього Закону.

Замовник розглядає на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозицію учасника, яка за результатами електронного аукціону (у разі його проведення) визначена найбільш економічно вигідною.

Строк розгляду найбільш економічно вигідної пропозиції не повинен перевищувати п`ять робочих днів з дня завершення електронного аукціону. За результатами оцінки та розгляду пропозиції замовник визначає переможця.

Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю замовник оприлюднює в електронній системі закупівель.

У разі відхилення найбільш економічно вигідної пропозиції відповідно до частини тринадцятої цієї статті замовник розглядає наступну пропозицію учасника, який за результатами оцінки надав наступну найбільш економічно вигідну пропозицію. Наступна найбільш економічно вигідна пропозиція визначається електронною системою закупівель автоматично.

Замовник відхиляє пропозицію в разі, якщо:

1) пропозиція учасника не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі;

2) учасник не надав забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником;

3) учасник, який визначений переможцем спрощеної закупівлі, відмовився від укладення договору про закупівлю;

4) якщо учасник протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі відмовився від підписання договору про закупівлю більше двох разів із замовником, який проводить таку спрощену закупівлю.

Інформація про відхилення пропозиції протягом одного дня з дня прийняття рішення замовником оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику, пропозиція якого відхилена через електронну систему закупівель.

Учасник, пропозиція якого відхилена, може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову аргументацію щодо причин невідповідності його пропозиції умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі. Не пізніше ніж через три робочих дні з дня надходження такого звернення через електронну систему закупівель замовник зобов`язаний надати йому відповідь.

Замовник може укласти договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем спрощеної закупівлі, на наступний день після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, але не пізніше ніж через 20 днів.

Суд звертає увагу, що єдиною підставою протиправності рішення відповідача, позивач вважає рішення Київського окружного адміністративного суду від 27.03.2024 у справі №320/13559/24 про скасування рішення про Головного центру капітального будівництва, реконструкції та закупівель Державної прикордонної служби України від 21.03.2024 (протокол № 102) про скасування рішення, прийнятого 20.03.2024, щодо визначення переможцем ТОВ «ФАБРИКА СМАКУ» спрощеної закупівлі по предмету закупівлі Код ДК 021:2015: 15890000-3 Продукти харчування та сушені продукти різні (Повсякденні набори сухих продуктів (раціони 1-3)), номер оголошення в електронній системі закупівель UA-2024-03-06-001353-a, а також рішення про відхилення пропозиції ТОВ ФАБРИКА СМАКУ на закупівлю за предметом Код ДК 021:2015: 15890000-3 Продукти харчування та сушені продукти різні (Повсякденні набори сухих продуктів (раціони 1-3)), номер оголошення в електронній системі закупівель UA-2024-03-06-001353-a.

Суд відзначає, що характерною особливістю закупівель замовників МОУ є використання особливого різновиду конкурентної процедури переговорної процедури для потреб оборони. Вона була запроваджена з метою «гарантованого забезпечення потреб оборони в особливий період» і має низку «пом`якшень» порівняно з базовою конкурентною процедурою відкритими торгами. Серед основних відмінностей можна назвати коротші терміни проведення.

Суд наголошує про те, що відповідно до вимог п.13 ст. 14 Закону України «Про публічні закупівлі» замовник розглядає на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозицію учасника, яка за результатами електронного аукціону (у разі його проведення) визначена найбільш економічно вигідною.

Строк розгляду найбільш економічно вигідної пропозиції не повинен перевищувати п`ять робочих днів з дня завершення електронного аукціону.

За результатами оцінки та розгляду пропозиції замовник визначає переможця.

Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю замовник оприлюднює в електронній системі закупівель.

У разі відхилення найбільш економічно вигідної пропозиції відповідно до частини тринадцятої цієї статті замовник розглядає наступну пропозицію учасника, який за результатами оцінки надав наступну найбільш економічно вигідну пропозицію.

Наступна найбільш економічно вигідна пропозиція визначається електронною системою закупівель автоматично.

Замовник відхиляє пропозицію в разі, якщо:

1) пропозиція учасника не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі;

2) учасник не надав забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником;

3) учасник, який визначений переможцем спрощеної закупівлі, відмовився від укладення договору про закупівлю;

4) якщо учасник протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі відмовився від підписання договору про закупівлю більше двох разів із замовником, який проводить таку спрощену закупівлю.

Інформація про відхилення пропозиції протягом одного дня з дня прийняття рішення.

Згідно з п.12 ст. 14 «Про публічні закупівлі» за результатами оцінки та розгляду пропозиції замовник визначає переможця.

Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю замовник оприлюднює в електронній системі закупівель.

У разі відхилення найбільш економічно вигідної пропозиції відповідно до частини тринадцятої цієї статті замовник розглядає наступну пропозицію учасника, який за результатами оцінки надав наступну найбільш економічно вигідну пропозицію.

Наступна найбільш економічно вигідна пропозиція визначається електронною системою закупівель автоматично.

Рішення про намір укласти договір про закупівлю приймається замовником відповідно до статті 33 Закону та цього п.49 Особливостей.

Рішення про намір укласти договір про закупівлю приймається замовником у день визначення учасника переможцем процедури закупівлі/спрощеної закупівлі.

Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю автоматично формується електронною системою закупівель протягом одного дня з дати оприлюднення замовником рішення про визначення переможця процедури закупівлі в електронній системі закупівель.

З метою забезпечення права на оскарження рішень замовника до органу оскарження договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через п`ять днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.

При цьому, судом встановлено, що станом як на час прийняття відповідачем спірного рішення та станом на час розгляду цієї справи, рішення у справі №320/13559/24 не набрало законної сили, а тому враховуючи проведення спрощеної процедури закупівлі та обмежені строки прийняття відповідачем рішень про визначення переможця та про намір укласти договір, відповідач у даному випадку не міг діяти на інший розсуд.

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що твердження позивача про протиправність рішення відповідача та невідповідність його положенням чинного законодавства не знайшли свого підтвердження під час розгляду даної справи.

При цьому, твердження відповідача про те, що позивачем не обґрунтовано належним чином у позовній заяві порушення його прав у даній процедурі закупівлі та не наведено обґрунтування щодо поновлення порушених прав позивача у випадку задоволення його позовної заяви, зазначає таке.

Суд звертає увагу, що згідно зі статтею 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Відповідно до частини 20 статті 14 Закону №922-VIII з метою захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів учасник спрощеної закупівлі може звернутися до замовника та/або до органу, що здійснює контроль над замовником, або до суду. Рішення та дії замовника можуть бути оскаржені учасником спрощеної закупівлі у судовому порядку.

Таким чином, Позивач, як учасник спрощеної закупівлі, має право на оскарження рішень та дій Замовника (Відповідача) незалежно від того чи буде він в майбутньому переможцем вищезазначеної закупівлі.

При вирішенні даної справи суд враховує, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Як установлено частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з вимогами частини третьої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені у судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до положень статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.

Відповідно до частин першої-другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є необґрунтованим і задоволенню не підлягає.

Враховуючи наслідки вирішення справи судом у суду відсутні процесуальні підстави для вирішення питання щодо понесених сторонами витрат по справі згідно ст. 139, ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255, 282 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

У задоволенні адміністративного позову, - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення.

Суддя Лисенко В.І.

Дата ухвалення рішення31.03.2024
Оприлюднено03.04.2024
Номер документу118041449
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішень

Судовий реєстр по справі —320/14112/24

Постанова від 04.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Рішення від 31.03.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 29.03.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 29.03.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

Ухвала від 29.03.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Лисенко В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні