Рішення
від 18.03.2024 по справі 500/7358/23
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа №500/7358/23

18 березня 2024 рокум. ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючого судді Мартиць О.І.

за участю:

секретаря судового засідання Холоденко В.В.

представника позивача адвоката Гуцола Р.І.

представника відповідача Михальчук О.Ю.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Тернопільської обласної ради про визнання протиправним рішення, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 через представника - адвоката Гуцола Руслана Івановича звернувся до суду з позовом до Тернопільської обласної ради, у якому просив:

визнати незаконним рішення Тернопільської обласної ради сьомого скликання від 26 жовтня 2023 року №813 "Про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Тернопільської обласної ради сьомого скликання";

поновити ОСОБА_1 на посаді голови Тернопільської обласної ради сьомого скликання;

стягнути з відповідача на користь позивача 209813 грн 52 коп. середнього заробітку за час вимушеного прогулу за період з 26 жовтня 2023 року по 01 лютого 2024 року.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач ОСОБА_1 25 листопада 2020 року обраний головою Тернопільської обласної ради.

27 вересня 2023 року до Тернопільської обласної ради надійшла вимога 23 депутатів ради про скликання сесії, що зареєстрована під вхідним №1969/02. Депутати вимагали скликати чергову сесію із включенням до порядку денного питання:

Напрацювати та впровадити оборонні рішення у вигляді відповідної обласної програми;

Спрямувати вільні залишки коштів обласного бюджету на реалізацію обласної програми "Турбота" в частині реабілітації військовослужбовців та ветеранів;

Врегулювати резонансні питання діяльності Тернопільської обласної ради;

Розглянути інші питання діяльності Тернопільської обласної ради.

На виконання вимог статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування" та пункту 6.8. Регламенту Тернопільської обласної ради сьомого скликання головою ради ОСОБА_1 в межах двотижневого строку розглянуто вказану вимогу та на вимогу надано вмотивовану відповідь від 02 жовтня 2023 року №09-903.

25 жовтня 2023 року до Тернопільської обласної ради надійшла інша вимога 47 депутатів ради про скликання сесії, що зареєстрована під вхідним №2159/09 із включенням до порядку денного лише одного питання: "Про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Тернопільської обласної ради".

Того ж дня 25 жовтня 2023 року протоколом №28 засідання постійної комісії Тернопільської обласної ради з питань розвитку місцевого самоврядування, архітектури, будівництва, енергетики, транспорту, дорожнього та житлово-комунального господарства зафіксовано результати позитивного голосування постійної комісії на пропозицію депутата ОСОБА_2 про розгляд вказаних вище вимоги 23 депутатів ради про скликання сесії, що зареєстрована під вхідним №1969/02 та вимоги 47 депутатів ради про скликання сесії, що зареєстрована під вхідним №2159/09 та прийнято рішення від 25 жовтня 2023 року №196/28, яким скликано чергову сесію Тернопільської обласної ради сьомого скликання на 26 жовтня 2023 року на 10 год 00 хв. в конференц-залі Тернопільської обласної ради за адресою: м. Тернопіль, вул. М. Грушевського, буд. 8, з внесенням до порядку денного сесії наступних питань:

Про визнання повноважень депутата Тернопільської обласної ради сьомого скликання замість того, який вибув.

Про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Тернопільської обласної ради.

Як наслідок, 26 жовтня 2023 року відбулася скликана постійною комісією чергова сесія обласної ради на якій прийнято рішення від 26 жовтня 2023 року №813 про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Тернопільської обласної ради сьомого скликання, яке на думку позивача не відповідає вимогам Закону та підлягає скасуванню в судовому порядку.

Крім того, було допущено грубі порушення вимог Закону і Регламенту під час проведення вказаної сесії та обмежено позивача у його правах, що стало підставою для звернення до суду з цим позовом.

Ухвалою суду від 15.11.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи визначено проводити за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання у справі на 07.12.2023.

Відповідно до статей 162-164 КАС України встановлено:

- відповідачу 15-денний строк, з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву;

- позивачу 5-денний строк, з дня отримання відзиву на позов, для подання відповіді на відзив;

- в разі подання позивачем відповіді на відзив, відповідачу 5-денний строк з дня отримання відповіді на відзив для надання своїх заперечень.

01.12.2023 від відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Вказує, що на адресу Тернопільської обласної ради 27 вересня 2023 року надійшла вимога 23 депутатів (більше 1/3 складу ради) про скликання чергової сесії Тернопільської обласної ради відповідно до частини сьомої статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та підпункту 6.8. пункту 6 Регламенту Тернопільської обласної ради сьомого скликання, затвердженого рішенням Тернопільської обласної ради від 03 лютого 2021 року №75 "Про регламент Тернопільської обласної ради сьомого скликання". Депутати ініціювали розгляд питань: напрацювати та впровадити оборонні рішення у вигляді відповідної обласної програми; спрямувати вільні залишки коштів обласного бюджету на реалізацію обласної програми "Турбота" в частині реабілітації військовослужбовців та ветеранів; врегулювати резонансні питання функціонування Тернопільської обласної ради у зв`язку з подіями 26 червня 2023 року (Національне антикорупційне бюро України офіційно оприлюднило про затримання голови Тернопільської облради ОСОБА_1 та взяття під варту, вручено повідомлення про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, дії якого кваліфікуються згідно з частиною четвертою статті 368 Кримінального кодексу України); розглянути інші питання діяльності Тернопільської обласної ради.

У зв`язку з тим, що розпорядження про скликання сесії не було видано ні головою, ні першим заступником голови, який здійснював повноваження голови на підставі розпоряджень голови Тернопільської обласної ради від 02 жовтня 2023 року №358-к/тм і №360-к/тм у період з 03 до 23 жовтня 2023 року, неналежне виконання обов`язків ОСОБА_1 щодо скликання і проведення третього пленарного засідання п`ятої сесії Тернопільської обласної ради, 25 жовтня 2023 року за підписами 47 депутатів (більше 1/3 складу ради) подано вимогу про скликання сесії Тернопільської обласної ради та внесення до порядку денного сесії питання про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Тернопільської обласної ради, яка зареєстрована за №2159/09.

Цього ж дня у Тернопільській обласній раді за №2161/09 зареєстровано повідомлення за підписами 22 депутатів (більше 1/3 складу ради) про скликання на 26 жовтня 2023 року шостої сесії Тернопільської обласної ради сьомого скликання з внесенням до порядку денного питань:

1. Про визнання повноважень депутата Тернопільської обласної ради сьомого скликання замість того, який вибув.

2. Про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Тернопільської обласної ради.

Депутати Тернопільської обласної ради керувалися частинами сьомою і дев`ятою статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та підпунктами 6.5. і 6.6 пункту 6 Регламенту Тернопільської обласної ради сьомого скликання з врахуванням введення в Україні воєнного стану.

25 жовтня 2023 року відбулись збори уповноважених представників депутатських фракцій у Тернопільській обласній раді за результатами яких вирішили провести 26 жовтня 2023 року о 09:45 у приміщенні конференцзали Тернопільської обласної ради збори депутатів Тернопільської обласної ради.

Цього ж дня, 25 жовтня 2023 року, постійною комісією Тернопільської обласної ради з питань розвитку місцевого самоврядування, архітектури, будівництва, енергетики, транспорту, дорожнього та житлово-комунального господарства розглянуто та обговорено вимоги депутатів Тернопільської обласної ради сьомого скликання, зареєстровані відділом діловодства та контролю Тернопільської обласної ради від 27 вересня 2023 року за №1969/02 "Про скликання сесії Тернопільської обласної ради", від 25 жовтня 2023 року за №2159/09 "Про скликання сесії Тернопільської обласної ради та внесення до порядку денного питання про звільнення голови Тернопільської обласної ради ОСОБА_1 та питання про визнання повноважень депутата Тернопільської обласної ради замість того, який вибув". За результатами розгляду вимог і з врахуванням, що в Україні введено воєнний стан і це є винятковим випадком, прийнято рішення комісії №196/28, яким підтримано вимоги депутатів і вирішено скликати чергову сесію Тернопільської обласної ради сьомого скликання на 26 жовтня 2023 року на 10:00 у приміщенні конференцзали Тернопільської обласної ради з внесенням до порядку денного питань:

1. Про визнання повноважень депутата Тернопільської обласної ради сьомого скликання замість того, який вибув.

2. Про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Тернопільської обласної ради.

Повідомлення про проведення сесії було відправлено депутатам на електронну пошту та про належне і своєчасне їх ознайомлення про дату, час скликання сесії, місце проведення та питання, які передбачається винести на її розгляд, підтверджується явкою депутатів обласної ради на сесію та результатами голосування.

Вважає, що твердження позивача про те, що відповідачем порушено порядок проведення сесії, визначений Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" та Регламентом Тернопільської обласної ради сьомого скликання та обмежено позивача у його правах є безпідставним.

Так, видане головою Тернопільської обласної ради розпорядження від 24 жовтня 2023 року №243 "Про скликання шостої сесії Тернопільської обласної ради сьомого скликання" містило перелік питань, що пропонуються на розгляд шостої сесії Тернопільської обласної ради, які голова включив на власний розсуд. Такі питання не були зазначені у вимогах депутатів Тернопільської обласної ради сьомого скликання, які зареєстровані відділом діловодства та контролю Тернопільської обласної ради від 27 вересня 2023 року за №1969/02 "Про скликання сесії Тернопільської обласної ради", від 25 жовтня 2023 року за №2159/09 "Про скликання сесії Тернопільської обласної ради та внесення до порядку денного питання про звільнення голови Тернопільської обласної ради ОСОБА_1 та питання про визнання повноважень депутата Тернопільської обласної ради замість того, який вибув", не були схвалені президією Тернопільської обласної ради.

Депутатами використано процедуру звільнення голови обласної ради, яка визначена Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", враховуючи наявність вимоги депутатів Тернопільської обласної ради, за підписами більше 1/3 депутатів про скликання сесії та прийняття оскаржуваного рішення більшістю голосів складу ради. Звільнення позивача є реалізацією депутатами свого права.

Рішення Тернопільської обласної ради від 26 жовтня 2023 року №813 "Про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Тернопільської обласної ради сьомого скликання" прийнято уповноваженим органом у межах наданих законом повноважень, у визначений законом спосіб та за наявності передбачених законом підстав.

За звільнення ОСОБА_1 проголосував 51 депутат із 51 зареєстрованих депутатів.

Результати голосування свідчать про те, що депутати одностайно підтримали звільнення ОСОБА_1 з посади голови Тернопільської обласної ради.

07.12.2023 у підготовчому засіданні розгляд справи відкладено на 09.01.2024, в подальшому оголошено перерву до 01.02.2024.

23.01.2024 представником позивача подано до суду відповідь на відзив, в якій з посиланням на норми чинного законодавства просить не враховувати при вирішенні справи №500/7358/23 по суті відзиву на позов та доданих до нього доказів, задовольнити вимоги позову в цій справі у повному обсязі.

Також 23.01.2024 представником позивача подано до суду заяву про збільшення позовних вимог, у якій вважає, що позовні вимоги у справі №500/7358/23 є актуальними у наступній редакції:

1 Визнати незаконним рішення Тернопільської обласної ради сьомого скликання від 26 жовтня 2023 року №813 "Про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Тернопільської обласної ради сьомого скликання";

2 Поновити ОСОБА_1 на посаді голови Тернопільської обласної ради сьомого скликання;

3 Стягнути з відповідача на користь позивача середній заробіток за весь час вимушеного прогулу за період, починаючи з 27 жовтня 2023 року, і до дня ухвалення судом першої інстанції рішення по суті позову в цій справі №500/7358/23, включно.

При визначенні остаточної суми середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу, просить застосувати наступну формулу розрахунків: "X" = 2955 грн 12 коп. * "Y"

де "Y" - це загальна кількість робочих днів, починаючи з 27 жовтня 2023 року і до дня ухвалення судом першої інстанції рішення суду за цим позовом, включно.

де 2955 грн 12 коп. - це середньоденна заробітна плата позивача за останні два місяці роботи перед звільненням.

де "Х" - загальна сума середнього заробітку за час вимушеного прогулу, що підлягає стягненню на користь позивача за цим позовом.

4 Вирішити питання щодо розподілу судових витрат в цій справі №500/7358/23, у тому числі, щодо доплати/стягнення/компенсації судового збору за збільшеними вимогами позову майнового характеру під час ухвалення рішення суду по суті спору, або додатковим рішенням суду.

25.01.2024 представником відповідача подано до суду заперечення.

01.02.2024 у підготовчому засіданні задоволено клопотання представника відповідача про виклик свідків та долучення документів до матеріалів справи. За клопотанням представника позивача оголошено перерву до 12.02.2024.

Ухвалою суду від 12.02.2024 закрито підготовче провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Тернопільської обласної ради про визнання протиправним рішення, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу. Призначено справу до судового розгляду по суті на 26.02.2024.

В судовому засіданні 26.02.2024 представник позивача позовні вимоги підтримав повністю з підстав, викладених у позові та відповіді на відзив та просив задовольнити.

Представник відповідача просила відмовити в задоволенні позову з мотивів, наведених у відзиві, письмових запереченнях. В судовому засіданні оголошено перерву до 18.03.2024.

В судовому засіданні 18.03.2024, оглянуто матеріали справи та в судових дебатах представник позивача просив задовольнити позовні вимоги повністю, представник відповідача просила відмовити в задоволенні позову.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, свідків, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, суд при прийнятті рішення виходить з наступних підстав і мотивів.

На адресу Тернопільської обласної ради 27 вересня 2023 року надійшла вимога 23 депутатів (більше 1/3 складу ради) про скликання чергової сесії Тернопільської обласної ради відповідно до частини сьомої статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та підпункту 6.8. пункту 6 Регламенту Тернопільської обласної ради сьомого скликання, затвердженого рішенням Тернопільської обласної ради від 03 лютого 2021 року №75 "Про регламент Тернопільської обласної ради сьомого скликання". Депутати ініціювали розгляд питань: напрацювати та впровадити оборонні рішення у вигляді відповідної обласної програми; спрямувати вільні залишки коштів обласного бюджету на реалізацію обласної програми "Турбота" в частині реабілітації військовослужбовців та ветеранів; врегулювати резонансні питання функціонування Тернопільської обласної ради у зв`язку з подіями 26 червня 2023 року (Національне антикорупційне бюро України офіційно оприлюднило про затримання голови Тернопільської облради ОСОБА_1 та взяття під варту, вручено повідомлення про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, дії якого кваліфікуються згідно з частиною четвертою статті 368 Кримінального кодексу України); розглянути інші питання діяльності Тернопільської обласної ради.

У зв`язку з тим, що розпорядження про скликання сесії не було видано ні головою, ні першим заступником голови, який здійснював повноваження голови на підставі розпоряджень голови Тернопільської обласної ради від 02 жовтня 2023 року №358-к/тм і №360-к/тм у період з 03 до 23 жовтня 2023 року, неналежне виконання обов`язків ОСОБА_1 щодо скликання і проведення третього пленарного засідання п`ятої сесії Тернопільської обласної ради, 25 жовтня 2023 року за підписами 47 депутатів (більше 1/3 складу ради) подано вимогу про скликання сесії Тернопільської обласної ради та внесення до порядку денного сесії питання про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Тернопільської обласної ради, яка зареєстрована за №2159/09.

Цього ж дня у Тернопільській обласній раді за №2161/09 зареєстровано повідомлення за підписами 22 депутатів (більше 1/3 складу ради) про скликання на 26 жовтня 2023 року шостої сесії Тернопільської обласної ради сьомого скликання з внесенням до порядку денного питань:

1. Про визнання повноважень депутата Тернопільської обласної ради сьомого скликання замість того, який вибув.

2. Про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Тернопільської обласної ради.

25 жовтня 2023 року відбулись збори уповноважених представників депутатських фракцій у Тернопільській обласній раді за результатами яких вирішили провести 26 жовтня 2023 року о 09:45 у приміщенні конференцзали Тернопільської обласної ради збори депутатів Тернопільської обласної ради.

25 жовтня 2023 року постійною комісією Тернопільської обласної ради з питань розвитку місцевого самоврядування, архітектури, будівництва, енергетики, транспорту, дорожнього та житлово-комунального господарства розглянуто та обговорено вимоги депутатів Тернопільської обласної ради сьомого скликання, зареєстровані відділом діловодства та контролю Тернопільської обласної ради від 27 вересня 2023 року за №1969/02 "Про скликання сесії Тернопільської обласної ради", від 25 жовтня 2023 року за №2159/09 "Про скликання сесії Тернопільської обласної ради та внесення до порядку денного питання про звільнення голови Тернопільської обласної ради ОСОБА_1 та питання про визнання повноважень депутата Тернопільської обласної ради замість того, який вибув". За результатами розгляду вимог і з врахуванням, що в Україні введено воєнний стан прийнято рішення комісії №196/28, яким підтримано вимоги депутатів і вирішено скликати чергову сесію Тернопільської обласної ради сьомого скликання на 26 жовтня 2023 року на 10:00 у приміщенні конференцзали Тернопільської обласної ради з внесенням до порядку денного питань:

1. Про визнання повноважень депутата Тернопільської обласної ради сьомого скликання замість того, який вибув.

2. Про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Тернопільської обласної ради.

Повідомлення про проведення сесії було відправлено депутатам на електронну пошту та про належне і своєчасне їх ознайомлення про дату, час скликання сесії, місце проведення та питання, які передбачається винести на її розгляд, підтверджується явкою депутатів обласної ради на сесію та результатами голосування.

Тернопільською обласною радою 26 жовтня 2023 року №813 прийнято спірне рішення "Про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Тернопільської обласної ради сьомого скликання".

Вважаючи своє звільнення незаконним, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Завданням адміністративного судочинства, відповідно до частини першої статті 2 КАС України, є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

В силу частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною другою статті 38 Конституції України, громадянам гарантовано рівне право доступу до державної служби, а також до служби в органах місцевого самоврядування.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України від 21 травня 1997 року №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон №280/97-ВР).

Основні терміни, використані в цьому Законі, мають таке значення, зокрема: районні та обласні ради - органи місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст; загальний склад ради - кількісний склад депутатів ради, визначений радою відповідно до закону; склад ради - кількість депутатів, обраних до відповідної ради, повноваження яких визнано і не припинено в установленому законом порядку; правомочний склад ради - кількість депутатів, обраних до відповідної ради, повноваження яких визнано і не припинено в установленому законом порядку, яка становить не менш як дві третини від загального складу ради.

За положеннями частини другої статті 2 Закону №280/97-ВР місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Згідно частини другої статті 10 Закону №280/97-ВР обласні та районні ради є органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим та іншими законами, а також повноважень, переданих їм сільськими, селищними, міськими радами.

Статтею 43 Закону №280/97-ВР визначено питання, які вирішуються районними і обласними радами виключно на їх пленарних засіданнях, зокрема, обрання голови ради, відповідно заступника голови районної ради та першого заступника, заступника голови обласної ради, звільнення їх з посади; прийняття рішень щодо дострокового припинення повноважень депутата ради в порядку, встановленому законодавством.

Відповідно до частини першої статті 46 Закону №280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Згідно з частиною четвертою статті 46 Закону №280/97-ВР наступні сесії ради (окрім першої) скликаються: сільської, селищної, міської - відповідно сільським, селищним, міським головою; районної у місті, районної, обласної - головою відповідної ради.

Частиною п`ятою статті 46 Закону №280/97-ВР визначено, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

Як слідує з матеріалів справи та встановлено судом чергова сесія Тернопільської обласної ради у червні місяці 2023 року не відбувалася у зв`язку з подіями 26 червня 2023 року, а саме Національне антикорупційне бюро України офіційно оприлюднило про затримання голови Тернопільської облради Головка М. Й. та взяття під варту, вручено повідомлення про підозру у вчиненні кримінального правопорушення, дії якого кваліфікуються згідно з частиною четвертою статті 368 Кримінального кодексу України.

Тому 27 вересня 2023 року до Тернопільської обласної ради надійшла вимога 23 депутатів ради про скликання сесії, що зареєстрована під вхідним №1969/02. Депутати вимагали скликати чергову сесію із включенням до порядку денного питання: напрацювати та впровадити оборонні рішення у вигляді відповідної обласної програми; спрямувати вільні залишки коштів обласного бюджету на реалізацію обласної програми "Турбота" в частині реабілітації військовослужбовців та ветеранів; врегулювати резонансні питання діяльності Тернопільської обласної ради; розглянути інші питання діяльності Тернопільської обласної ради.

Листом від 02.10.2023 за №09-903 "Про розгляд вимоги" надано відповідь, в якій зокрема, зазначено, що розгляд по суті порушеного частиною депутатів Тернопільської обласної ради питання можливий за умови дотримання вказаних регламентно-процедурних та нормативно-правових вимог і в межах встановлених строків, скликання чергової сесії Тернопільської обласної ради передбачається на листопад 2023 року.

За приписами частини шостої статті 46 Закону №280/97-ВР у разі немотивованої відмови сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті, районної, обласної ради або неможливості його скликати сесію ради сесія скликається: сільської, селищної, міської ради - секретарем сільської, селищної, міської ради; районної у місті, районної, обласної ради - відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради.

У цих випадках сесія скликається:

1) якщо сесія не скликається сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті, районної, обласної ради) у строки, передбачені цим Законом;

2) якщо сільський, селищний, міський голова (голова районної у місті, районної, обласної ради) без поважних причин не скликав сесію у двотижневий строк після настання умов, передбачених частиною сьомою цієї статті.

Частиною сьомою статті 46 Закону №280/97-ВР передбачено, що сесія сільської, селищної, міської, районної у місті ради повинна бути також скликана за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, а сесія районної, обласної ради - також за пропозицією не менш як однієї третини депутатів від загального складу відповідної ради або голови відповідної місцевої державної адміністрації.

Крім того за положеннями частини дев`ятої статті 46 Закону №280/97-ВР у разі якщо посадові особи, зазначені у частинах четвертій та шостій цієї статті, у двотижневий строк не скликають сесію на вимогу суб`єктів, зазначених у частині сьомій цієї статті, або у разі якщо такі посади є вакантними сесія може бути скликана депутатами відповідної ради, які становлять не менш як одну третину складу ради, або постійною комісією ради.

Аналогічні норми передбачені підпунктом 6.5. пункту 6 Регламенту Тернопільської обласної ради сьомого скликання, затвердженого рішенням Тернопільської обласної ради від 03 лютого 2021 року №75 "Про регламент Тернопільської обласної ради сьомого скликання" а саме, у разі, якщо голова обласної ради (у відповідних випадках - перший заступник, заступник голови обласної ради) у двотижневий термін не скликають сесію на вимогу не менш як однієї третини депутатів від загального складу ради або голови обласної державної адміністрації, або у разі, якщо посади голови обласної ради, першого заступника, заступника голови обласної ради є вакантними, сесія обласної ради може бути скликана депутатами обласної ради, які становлять не менш як одну третину складу обласної ради. У цьому випадку сесію відкриває за дорученням групи депутатів, з ініціативи якої скликана сесія, один з депутатів, що входить до її складу, а веде за рішенням ради - один з депутатів обласної ради.

У зв`язку з тим, що розпорядження про скликання сесії не було видано, враховуючи неналежне виконання обов`язків ОСОБА_1 щодо скликання і проведення третього пленарного засідання п`ятої сесії Тернопільської обласної ради, 25 жовтня 2023 року за підписами 47 депутатів (більше 1/3 складу ради) подано вимогу про скликання сесії Тернопільської обласної ради та внесення до порядку денного сесії питання про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Тернопільської обласної ради, яка зареєстрована за №2159/09.

25 жовтня 2023 року відбулись збори уповноважених представників депутатських фракцій у Тернопільській обласній раді за результатами яких вирішили провести 26 жовтня 2023 року о 09:45 у приміщенні конференцзали Тернопільської обласної ради збори депутатів Тернопільської обласної ради.

Цього ж дня, 25 жовтня 2023 року, постійною комісією Тернопільської обласної ради з питань розвитку місцевого самоврядування, архітектури, будівництва, енергетики, транспорту, дорожнього та житлово-комунального господарства розглянуто та обговорено вимоги депутатів Тернопільської обласної ради сьомого скликання, зареєстровані відділом діловодства та контролю Тернопільської обласної ради від 27 вересня 2023 року за №1969/02 "Про скликання сесії Тернопільської обласної ради", від 25 жовтня 2023 року за №2159/09 "Про скликання сесії Тернопільської обласної ради та внесення до порядку денного питання про звільнення голови Тернопільської обласної ради ОСОБА_1 та питання про визнання повноважень депутата Тернопільської обласної ради замість того, який вибув". За результатами розгляду вимог і з врахуванням, що в Україні введено воєнний стан і це є винятковим випадком, прийнято рішення комісії №196/28, яким підтримано вимоги депутатів і вирішено скликати чергову сесію Тернопільської обласної ради сьомого скликання на 26 жовтня 2023 року на 10:00 у приміщенні конференцзали Тернопільської обласної ради з внесенням до порядку денного питань:

1. Про визнання повноважень депутата Тернопільської обласної ради сьомого скликання замість того, який вибув.

2. Про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Тернопільської обласної ради.

Щодо твердження представника позивача про несвоєчасне повідомлення депутатів про проведення сесії 26 жовтня 2023 року, то суд зазначає наступне.

Згідно частини десятої статті 46 Закону №280/97-ВР рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.

Пунктом 6.6 Регламенту Тернопільської обласної ради визначено, що рішення про скликання сесії обласної ради доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до дати проведення пленарного засідання сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.

Повідомлення про проведення сесії було відправлено депутатам на електронну пошту та про належне і своєчасне їх ознайомлення про дату, час скликання сесії, місце проведення та питання, які передбачається винести на її розгляд, підтверджується явкою депутатів обласної ради на сесію та результатами голосування.

Даний факт підтверджено показаннями свідків, допитаних в судовому засіданні ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 .

Тобто депутатами використано процедуру звільнення голови обласної ради, яка визначена Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", враховуючи наявність вимоги депутатів Тернопільської обласної ради, за підписами більше 1/3 депутатів про скликання сесії та прийняття оскаржуваного рішення більшістю голосів складу ради.

Таким чином рішення Тернопільської обласної ради від 26 жовтня 2023 року №813 "Про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Тернопільської обласної ради сьомого скликання" прийнято уповноваженим органом у межах наданих законом повноважень, у визначений законом спосіб та за наявності передбачених законом підстав.

Враховуючи вищенаведені обставини суд доходить висновку про відсутність законних підстав для задоволення позовних вимог про визнання незаконним рішення Тернопільської обласної ради сьомого скликання від 26 жовтня 2023 року №813 "Про звільнення ОСОБА_1 з посади голови Тернопільської обласної ради сьомого скликання", отже позовні вимоги в цій частині позову задоволенню не підлягають.

Оскільки позовні вимоги про поновлення ОСОБА_1 на посаді голови Тернопільської обласної ради сьомого скликання та стягнення з відповідача на його користь середнього заробітку за час вимушеного прогулу є похідними від вимог про скасування наказу про звільнення, який визнаний судом правомірним, то в цій частині позовних вимог також слід відмовити.

При цьому суд вважає за можливе врахувати позицію Європейського суду з прав людини, яку він висловив у справі "Федорченко та Лозенко проти України" (заява №387/03, 20 вересня 2012 року, п.53), відповідно до якої суд при оцінці доказів керується критерієм доведення "поза розумним сумнівом", тобто, аргументи сторони мають бути достатньо вагомими, чіткими та узгодженими.

Одночасно суд враховує позицію Європейського суду з прав людини, сформовану у справі "Серявін та інші проти України" (№4909/04), згідно з якою у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (RuizTorijav. Spain) №303-A, пункт 29).

Окрім того, відповідно до пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Залишаючи без оцінки окремі аргументи учасників справи, суд виходить з того, що такі обставини лише опосередковано стосуються суті і природи спору, а їх оцінка не має вирішального значення для його правильного вирішення.

Закріплений у частині першій статті 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За змістом частини першої статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вищенаведене, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Підстави для відшкодування судових витрат у справі відповідно до положень статті 139 КАС України відсутні.

Судове рішення складено в перший робочий день після проходження суддею навчання.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову ОСОБА_1 до Тернопільської обласної ради про визнання протиправним рішення, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складено і підписано 01 квітня 2024 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 );

відповідач:

- Тернопільська обласна рада (місцезнаходження: вул. Грушевського, 8, м. Тернопіль, 46021, код ЄДРПОУ: 24630220).

Головуючий суддяМартиць О.І.

Дата ухвалення рішення18.03.2024
Оприлюднено03.04.2024
Номер документу118042895
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним рішення, поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу

Судовий реєстр по справі —500/7358/23

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Качмар Володимир Ярославович

Рішення від 18.03.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Рішення від 18.03.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 20.02.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 12.02.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 12.01.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 11.01.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 15.11.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні