Постанова
від 01.04.2024 по справі 400/8393/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 квітня 2024 р.м. ОдесаСправа № 400/8393/23Головуючий в 1 інстанції: Бульба Н.О.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду

у складі: головуючої судді Шевчук О.А.,

суддів: Бойка А.В., Федусика А.Г.,

при секретарі Альонішко С.І.,

за участю представника апелянта Федорінського Є.А.,

представника відповідача Головного управління ДПС у Миколаївській області Рижикова Д.В.,

представника третьої особи Калужської Н.О.

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Приватного підприємства «Формула Агро Успіху» на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2023 року у справі за позовною заявою Приватного підприємства Формула Агро Успіху до Головного управління ДПС у Миколаївській області, Державної податкової служби України, третя особа - Головне управління ДПС у Хмельницькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИЛА:

У липні 2023 року позивач звернувся до суду з позовною заявою до відповідачів, в якій просив визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Миколаївській області щодо реєстрації Приватного підприємства «Формула Агро Успіху» платником єдиного податку четвертої групи на 2022 рік;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Реєстрі платників єдиного податку Приватне підприємство «Формула Агро Успіху» платником єдиного податку четвертої групи на 2022 рік з 01.01.2022;

- визнати протиправним та скасувати рішення (письмову вмотивовану відмову) Головного управління ДПС у Миколаївській області щодо відмови в реєстрації Приватного підприємства «Формула Агро Успіху» платником єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, яке оформлено листом Головного управління ДПС у Миколаївській області від 22.03.2023 р. №7024/6/14-29-04-09-05 «Про відмову у переведенні на спрощену систему оподаткування платників єдиного податку четвертої групи»;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Реєстрі платників єдиного податку Приватне підприємство «Формула Агро Успіху» платником єдиного податку четвертої групи на 2023 рік з 01.01.2023 року;

- стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Формула Агро Успіху» судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області та Державної податкової служби України;

- позивач заявляє про подання доказів понесення ним судових витрат у вигляді витрат на професійну правничу допомогу протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду.

Позовні вимоги обґрунтовано незаконністю оспорюваного рішення та його необґрунтованістю, посилаючись на те, що воно нічим не мотивоване. Окрім того позивач посилається на те, що його заява про відмову від спрощеної системи оподаткування не відповідала його власній волі та реальним намірам переходити на загальну систему оподаткування, оскільки була подана позивачем під впливом введення його в оману посадовими особами ГУ ДПС. Також позивач посилається на ті обставини, що ним були дотримані вимоги законодавства про подання звітності платника єдиного податку четвертої групи, що є підставою для його реєстрації таким платником.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2023 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, позивач надав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неповне з`ясування обставин справи, порушення судом норм матеріального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити постанову, якою задовольнити позовні вимоги у повному обсязі; стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Формула Агро Успіху» судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області та Державної податкової служби України; Приватне підприємство «Формула Агро Успіху» заявляє про подання доказів понесення ним судових витрат у вигляді витрат на професійну правничу допомогу протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду.

Доводами апеляційної скарги зазначено, що суд першої інстанції невірно встановив, що статус позивача, як платника податку четвертої групи на 2022 рік не оспорюється учасниками справи, в той час як відповідачем 1 заперечується та не визнається факт перебування позивача платником єдиного податку четвертої групи в 2022 році, що підтверджується Рішенням, яке є предметом спору, а також листом ГУ ДПС від 26.05.2023 року № 15074/6/14-29-04-04-5, наданим у відповідь на адвокатський запит адвоката позивача. Встановивши, що позивач подав до контролюючого органу у передбачений законом строк в передбаченому законом порядку повний пакет документів, який передбачений чинним законодавством для отримання статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2022 рік, суд першої інстанції не звернув уваги та не встановив факту відсутності рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації позивача платником єдиного податку четвертої групи на 2022 рік. За відсутності протягом тривалого часу рішення про відмову у реєстрації ПП Формула Агро Успіху платником єдиного податку четветрої групи, позивач мав підстави вважати, що його заява задоволена. Судом першої інстанції невірно встановлено обставину відсутності спору щодо факту реєстрації позивача платником єдиного податку четвертої групи в 2022 році, в той час, як відповідачем 1 чітко на однозначно заперечується такий факт у спірному Рішенні та листі № 15074/6/14-29-04-04-5, який є відповідю на адвокатський запит адвоката позивача. Крім того, судом першої інстанції не звернуто уваги та не встановлено обставини відсутності рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації позивача платником єдиного податку четвертої групи на 2022 рік за умови дотримання позивачем порядку подання документів, необхідних для набуття статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2022 рік.

В свою чергу, відсутність такого рішення є порушенням таких принципів ЄСПЛ, як принципи "правового визначення", "належного урядування" та "легітимних (правомірних) очікувань". Апелянт вказує, що суд першої інстанції дійшов невірного висновку про те, що статус позивача як платника єдиного податку четвертої групи не оспорюється учасниками справи. Позивач не мав дійсної волі на відмову від спрощеної системи оподаткування та по-друге позивачем не дотримано вимоги п. 298.8.7 п. 298.8 ст. 298 ПК України для відмови від такої спрощеної системи.

У відзиві на апеляційну скаргу представник відповідача Головного управління ДПС у Миколаївській області заначає, що за результатами проведення камеральної перевірки податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік (звітна - реєстраційний № 9027387264 від 17.02.2023, загальна/звітна - реєстраційний № 9027386531 від 17.02.2023) встановлено, що за даними ІС «Податковий блок» ПП «Формула Агро Успіху» станом на 01.01.2023 перебуває в реєстрі платників податків єдиного податку 3 групи. Враховуючи вище вказане ПП «Формула Агро Успіху» у відповідності до пп.298.2.2 п.298.2 ст.298 ПКУ необхідно було самостійно відмовитись від спрощеної системи оподаткування (платника єдиного податку 3 групи) шляхом подання заяви про виключення з реєстру платників єдиного податку третьої групи у 2022 році в зв`язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених ПКУ, з першого числа місяця, наступного за податковим кварталом, у якому подано заяву щодо відмови від спрощеної системи, про що платника повідомлено листом №7024/6/14-29-04-09-05 від 22.03.2023. З огляду на зазначене, представник відповідача просить рішення суду першої інстанції залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.

На виконання вимог ухвали П`ятого апеляційного адміністративного суду від 06 березня 2024 року Головним управлінням ДПС у Миколаївській області були надані додаткові пояснення у справі, в яких зазначено, що ПП «Формула Агро Успіху» до ГУ ДПС в Миколаївській області у лютому 2022 році заяву про переведення на спрощену систему оподаткування платників єдиного податку четвертої групи не подавало. ПП «Формула Агро Успіху» у 2022 році перебувало на спрощеній системі оподаткування платників єдиного податку 3 групи.

На виконання вищезазначеної ухвали Головне управління ДПС у Хмельницькій області надали додаткові пояснення у справі, в яких зазначили, що відповідно до наказу Державної податкової служби України від 28.03.2022 року №173 (у редакції наказу Державної податкової служби України від 22.04.2022 №196) виконання повноважень Головного управління ДПС у Миколаївській області щодо здійснення сервісного обслуговування платників податків (платників єдиного внеску), зокрема надання адміністративних послуг, виконання інших функцій сервісного обслуговування платників визначених законом покладено на Головне управління ДПС у Хмельницькій області. На підставі поданої Приватним підприємством «Формула Агро Успіху» (код ЄДРПОУ 44159081) до Головного управління ДПС у Миколаївській області звітності, яка камерально перевірена 05.05.2022 року, а саме: загальної податкової декларації з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок, та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ) від 15.02.2022 реєстраційний номер №9031059216, звітної податкової декларації з податку на поточний рік від 05.02.2022 реєстраційний номер №9031055366, відомості про наявність земельних ділянок до загальної податкової декларації від 15.02.2022 реєстраційний номер №9031059216, відомості про наявність земельних ділянок до звітної податкової декларації від 15.02.2022 реєстраційний номер №9031055336 та розрахунку частки с/г товаровиробництва юридичної особи за 2021 рік від 04.02.2022 реєстраційний номер №9017980536, Головним управлінням ДПС у Хмельницькій області сформовано та надіслано платнику Довідку про набуття (підтвердження) статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2022 рік від 23.05.2022 №1258/АП/22-01-18-06-12.

У додаткових поясненнях представник Приватного підприємства «Формула Агро Успіху» зазначає, що 13.03.2024 р. позивачем подано весь визначений абзацами 1-5 пп. 298.8.1 п. 298.1 ст. 298 ПК України пакет документів, причому до 15.02.2022 р. вказана обставина також підтверджена квитанціями № 2 про прийняття відповідачем вказаних документів, які містяться в матеріалах справи. Чинним законодавством не передбачено винесення контролюючим органом окремого рішення (знову ж таки у формі єдиного документа) про реєстрацію платника єдиного податку четвертої групи. Лише у разі наявності підстав для відмови у реєстрації платника єдиного податку четвертої групи виноситься відповідне рішення про таку відмову. Вказує, що письмової мотивованої відмови у реєстрації позивача платником єдиного податку 4 групи в 2022 році матеріали справи не містять та про її існування навіть не зазначається Відповідачем або Третьою особою. Оскільки позивач вже був платником єдиного податку четвертої групи, то у межах спірних відносин йдеться саме про підтвердження останнім статусу платника єдиного податку, а не про обрання або перехід на спрощену систему оподаткування. Таким чином, оскільки позивач вважав себе платником єдиного податку 4 групи саме з 2022 року, він подавав в 2023 році пакет документів саме на підтвердження такого статусу, а не на нову реєстрацію платником єдиого податку 4 групи.

Особи, що беруть участь у справі, про дату, час і місце судового розгляду були сповіщені належним чином відповідно до ст. 124-130 КАС України.

У відкритих судових засіданнях суду апеляційної інстанції сторони надали свої пояснення та не заперечували, щодо закінчення розгляду справи в порядку письмового провадження.

Згідно з ч.1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі: 1) відсутності клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю; 2) неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання; 3) подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Зважаючи на відсутність клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участі, колегія прийняла рішення закінчити розгляд справи, з урахуванням наданих пояснень сторонами, у письмовому провадженні.

Перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що Приватне підприємство «Формула Агро Успіху» зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 14.05.2021. Основним видом діяльності за КВЕД є 01.11 «Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур».

З 01.07.2021 позивач є платником єдиного податку третьої групи, що підтверджується Витягом з реєстру платників єдиного податку.

З метою переведення на спрощену систему оподаткування платників єдиного податку четвертої групи позивач подав до ГУ ДПС у Миколаївській області:

- загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок, та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ) від 15.02.2022 реєстраційний номер №9031059216;

- звітну податкову декларацію з податку на поточний рік від 25.01.2022 реєстраційний номер №9031055366;

- відомість про наявність земельних ділянок до загальної податкової декларації від 15.02.2022 реєстраційний номер №9031059216;

- відомість про наявність земельних ділянок до звітної податкової декларації від 25.01.2022 реєстраційний номер №9031055336;

- розрахунок частки с/г товаровиробництва юридичної особи за 2021 рік від 25.01.2022 реєстраційний номер №9017980536.

Відповідно до квитанцій №2 вказані документи прийнято Головним управлінням ДПС у Миколаївській області.

Для підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, позивач подав до ГУ ДПС у Миколаївській області:

- загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок, та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ) від 30.01.2023 реєстраційний номер №9027386531;

- звітну податкову декларацію з податку на поточний рік від 03.02.2023 реєстраційний № 9027387264;

- відомість про наявність земельних ділянок до загальної податкової декларації від 30.01.2023 реєстраційний номер №9027386531;

- відомість про наявність земельних ділянок до звітної податкової декларації від 03.02.2023 реєстраційний номер №9027387264;

- розрахунок частки с/г товаровиробництва юридичної особи за 2022 рік від 13.02.2023 реєстраційний номер №9027388127.

Листом від 22.03.2023 №7024/6/14-29-04-09-05 «Про відмову у переведенні на спрощену систему оподаткування платників єдиного податку четвертої групи» ГУ ДПС у Миколаївській області повідомило позивачу, що ПП «Формула Агро Успіху» не може бути платником єдиного податку четвертої групи на поточний рік, так як перебуває в реєстрі платників єдиного податку 3 групи, при цьому воно не позбавляється права щодо набуття цього статусу у наступному році.

Як вказано у листі, ПП «Формула Агро Успіху» необхідно було самостійно відмовитись від спрощеної системи оподаткування (платника єдиного податку 3 групи) шляхом подання заяви про виключення з реєстру платників єдиного податку третьої групи у 2022 році у зв`язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених ПКУ, з першого числа місяця, наступного за податковим кварталом, у якому подано заяву щодо відмови від спрощеної системи, з посиланням на ст. 298 ПКУ, а саме п.п. 298.2.2.

Окрім того, в матеріалах справи міститься довідка ГУ ДПС у Хмельницькій області від 23.05.2022, відповідно до якої ГУ ДПС повідомляє, що на підставі поданої податкової звітності за 2022 рік, ГУ ДПС підтверджує, що позивач має статус платника податку четвертої групи на 2022 рік.

Позивачем разом з матеріалами позовної заяви подана копія Заяви про застосування спрощеної системи оподаткування №9050788763 від 15.03.2023, відповідно до якої ПП «Формула Агро Успіху» відмовляється від застосування спрощеної системи оподаткування з 01.04.2023.

Листом від 26.05.2023 за №15074/6/14-29-04-04-5 ГУ ДПС у Миколаївській області повідомило представника позивача адвоката Могутова А., що на підставі поданої позивачем заяви, з 01.04.2023 ПП «Формула Агро Успіху» перебуває на загальній системі оподаткування.

Відмовляючи у задоволенні позовної вимоги, щодо визнання протиправною бездіяльність Головного Управління ДПС у Миколаївській області щодо реєстрації ПП «Формула Агро Успіх» платником єдиного податку четвертої групи на 2022 рік та зобов`язання зареєструвати позивача в Реєстрі платників єдиного податку четвертої групи на 2022 рік з 01.01.2022 року, суд першої інстанції виходив з того, що оскільки у період проведення камеральних перевірок податкових декларацій з єдиного податку четвертої групи, функції ГУ ДПС у Миколаївській області виконували з 28.03.2022 року по 04.04.2022 ГУ ДПС у Львівській області, а з 05.04.по 09.06.2022 рік ГУ ДПС у Хмельницькій області, тому саме ГУ ДПС у Хмельницькій області видало позивачу довідку про набуття (підтвердження) статусу платника єдиного податку четвертої групи. Крім цього, суд зазначив, що вказана довідка підтверджує, що позивач має статус платника податку четвертої групи на 2022 рік, і що ці обставини не оспорюються учасниками справи, тому суд першої інстанції прийшов до висновку, що позивні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню.

Крім цього, суд першої інстанції зробив висновок, що оскільки позивач ПП «Формула Агро Успіх» перебуває на спрощеній системі оподаткування з 01.04.2023 року, відповідно до поданої заяви, позовні вимоги про реєстрацію позивача в Реєстрі платників єдиного податку платником четвертої групи на 2023 рік з 01.01.2023 року не підлягають задоволенню.

Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

У частині 2 статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із приписами пунктів 291.2, 291.3 статті 291 Податкового кодексу України спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1 статті 297 цього Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності. Юридична особа чи фізична особа - підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою.

В свою чергу згідно з положеннями підпункту 4 пункту 291.4 цієї ж статті ПК України суб`єкти господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, поділяються на чотири групи платників єдиного податку, з них: четверта група - сільськогосподарські товаровиробники, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.

Пунктом 291.5-1 статті 291 ПК України визначено підстави, коли суб`єкти господарювання не можуть бути платниками єдиного податку четвертої групи.

Порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування платниками єдиного податку четвертої групи здійснюється відповідно до підпунктів 298.8.1 - 298.8.4 пункту 298.8 статті 298 ПК України.

Так, за змістом підпункту 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 ПК України сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку подають до 20 лютого поточного року:

загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та/або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ), - контролюючому органу за своїм місцезнаходженням (місцем перебування на податковому обліку);

звітну податкову декларацію з податку на поточний рік окремо щодо кожної земельної ділянки - контролюючому органу за місцем розташування такої земельної ділянки;

розрахунок частки сільськогосподарського товаровиробництва - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику;

відомості (довідку) про наявність земельних ділянок - контролюючим органам за своїм місцезнаходженням та/або за місцем розташування земельних ділянок.

В той же час порядок реєстрації та анулювання реєстрації платників єдиного податку врегульовано положеннями статті 299 ПК України.

Відповідно до ст. 299.1. 299.3 ПК України реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку.

Реєстрація електронних резидентів (е-резидентів) платниками єдиного податку третьої групи здійснюється контролюючим органом протягом двох робочих днів з дати отримання від державного реєстратора відомостей про реєстрацію електронного резидента як фізичної особи - підприємця у порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, веде реєстр платників єдиного податку, в якому міститься інформація про осіб, зареєстрованих платниками єдиного податку.

У разі відсутності визначених цим Кодексом підстав для відмови у реєстрації суб`єкта господарювання як платника єдиного податку контролюючий орган зобов`язаний протягом двох робочих днів від дати надходження заяви щодо переходу на спрощену систему оподаткування зареєструвати таку особу платником єдиного податку.

Відповідно до ст. 299.4. ПП України у випадках, передбачених підпунктом 298.1.2 пункту 298.1 та підпунктом 298.8.5 пункту 298.8 статті 298 цього Кодексу, контролюючий орган, у разі відсутності визначених цим Кодексом підстав для відмови, здійснює реєстрацію суб`єкта господарювання як платника єдиного податку з дати, визначеної відповідно до зазначеного підпункту, протягом двох робочих днів з дати отримання контролюючим органом заяви щодо обрання спрощеної системи оподаткування або отримання цим органом відповідної заяви або відомостей у порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".

Статтею 299.5. ПП України передбачено, що у разі відмови у реєстрації платника єдиного податку контролюючий орган зобов`язаний надати протягом двох робочих днів з дня подання суб`єктом господарювання відповідної заяви письмову вмотивовану відмову, яка може бути оскаржена суб`єктом господарювання у встановленому порядку.

Положеннями пункту 299.6 статті 299 ПК України визначено, що підставами для прийняття контролюючим органом рішення про відмову у реєстрації суб`єкта господарювання як платника єдиного податку є виключно: 1) невідповідність такого суб`єкта вимогам, встановленим статтею 291 цього Кодексу; 2) наявність у суб`єкта господарювання, який утворюється у результаті реорганізації (крім перетворення) будь-якого платника податку, непогашених податкових зобов`язань чи податкового боргу, що виникли до такої реорганізації; 3) недотримання таким суб`єктом вимог, встановлених підпунктом 298.1.4 пункту 298.1 статті 298 цього Кодексу.

Аналіз вищенаведених правових норм свідчить про те, що реєстрація суб`єкта господарювання як платника єдиного податку здійснюється шляхом внесення відповідних записів до реєстру платників єдиного податку і у разі відсутності визначених податковим Кодексом підстав для відмови у реєстрації суб`єкта господарювання, як платника єдиного податку, контролюючий орган зобов`язаний протягом двох робочих днів від дати надходження заяви щодо переходу на спрощену систему оподаткування зареєструвати таку особу платником єдиного податку. Нормами податкового кодексу визначено виключний перелік для відмови у реєстрації особу платником єдиного податку.

З матеріалів справи вбачається, що позивачем 15 лютого 2022 року, з метою переведення на спрощену систему оподаткування платників єдиного податку четвертої групи подано до Головного управління у Миколаївській області: загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь(ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ) від 15.02.2022 року реєстраційний № 9031059216; - звітну податкову декларацію з податку на поточний рік від 25.01.2022 року реєстраційний № 9031055366; - відомість про наявність земельних ділянок до загальної податкової декларації від 15.02.2022 року реєстраційний №9031059216; - відомість про наявність земельних ділянок до звітної податкової декларації від 25.01.2022 року реєстраційний №9031055336; - розрахунок частки сільськогосподарського товаро виробництва юридичної особи за 2021 рік від 25.01.2022 року № 9017980536.

Відповідно до квитанції № 2 вказані документи прийнято відповідачем.

На підставі поданої ПП «Формула Агро Успіху» звітності, яка камерально перевірена 05.05.2022 року, ГУ ДПС у Хмельницькій області сформовано та надіслано платнику довідку про набуття (підтвердження) статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2022 рік від 23.05.2022 №1258/АП/22-01-18-06-12.(а.с.50 т. с. 1)

Таким чином, з матеріалів справи вбачається, що відповідачем прийнято намір ПП «Формула Агро Успіху» перейти на спрощену систему оподаткування платників єдиного податку четвертої групи, що підтверджується камеральною перевіркою відповідача від 05.05.2022 року, про що підприємству видано довідку про набуття статусу платника єдиного податку четвертої групи, однак в порушення норм чинного законадавства контролюючий орган не зареєстрував підприємство платником єдиного податку четвертої групи у реєстрі платників єдиного податку протягом двох робочих днів.

Колегія суддів наголошує, що відсутність письмової відмови позивачу у реєстрації у 2022 році підприємства платником єдиного податку четвертої групи, як це передбачено пунктом 299.5 статті 299 Податкового кодексу України з підстав наявності у поданих в порядку підпункту 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 Податкового кодексу України документах недоліків або порушення строків подачі документів свідчить про не доведення податковим органом дотримання ним як суб`єктом владних повноважень способу реалізації владних управлінських функцій, а також доводить безпідставність та протиправність дій податкового органу щодо не підтвердження позивачу статусу платника єдиного податку четвертої групи у 2022 році.

Також з матеріалів справи вбачається, що на підтвердження статусу платника єдиного податку четвертої групи на 2023 рік позивач подав загальну податкову декларацію з податку на поточний рік щодо всієї площі земельних ділянок, з яких справляється податок (сільськогосподарських угідь(ріллі, сіножатей, пасовищ, багаторічних насаджень), та або земель водного фонду внутрішніх водойм (озер, ставків та водосховищ) від 30.01.2023 року реєстраційний № 9027386531; - звітну податкову декларацію з податку на поточний рік від 03.02.2023 року реєстраційний № 9027387264; - відомість про наявність земельних ділянок до загальної податкової декларації від 30.01.2023 року реєстраційний №9027386531; - відомість про наявність земельних ділянок до звітної податкової декларації від 03.02.2023 року реєстраційний №9027387264; - розрахунок частки сільськогосподарського товаро виробництва юридичної особи за 2022 рік від 13.02.2023 року № 9027388127.

Рішенням від 22.03.2023 року №7024/614-29-04-09-05 «Про відмову у переведенні на спрощену систему оподаткування платників єдиного податку четвертої групи» позивачу відмовлено у переведенні на спрощену систему оподаткування платників єдиного податку четвертої групи на 2023 рік.

Підставою відмови зазначено, відсутність заяви від позивача, про виключення з реєстру платників єдиного податку третьої групи у 2022 році у зв`язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених ПКУ з першого числа місяця, наступного за податковим кварталом, у якому подано заяву щодо відмови від спрощеної системи.

Крім цього, у рішенні контролюючого органу зазначено, що позивач не може бути платником єдиного податку четвертої групи на поточний рік, оскільки перебуває в Реєстрі платників єдиного податку 3 групи. Одночасно у рішенні позивачу повідомлено, про необхідність подати податкову звітність за період 2022 рік до Березанського ДПІ ГУ ДПС У Миколаївській області.

Відповідно до пункту 299.10 статті 299 ПК України реєстрація платником єдиного податку є безстроковою та може бути анульована шляхом виключення з реєстру платників єдиного податку за рішенням контролюючого органу у разі: 1) подання платником податку заяви щодо відмови від застосування спрощеної системи оподаткування у зв`язку з переходом на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, - в останній день календарного кварталу, в якому подано таку заяву; 2) припинення юридичної особи (крім перетворення) або припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем відповідно до закону - в день отримання відповідним контролюючим органом від державного реєстратора повідомлення про проведення державної реєстрації такого припинення; 3) у випадках, визначених підпунктом 298.2.3 пункту 298.2 статті 298 цього Кодексу; 4) якщо у податковому (звітному) році частка сільськогосподарського товаровиробництва платника єдиного податку четвертої групи становить менш як 75 відсотків.

Водночас за приписами підпункту 298.2.3 пункту 298.2 статті 298 ПК України платники єдиного податку зобов`язані перейти на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, у таких випадках та в строки: 1) у разі перевищення протягом календарного року встановленого обсягу доходу платниками єдиного податку першої і другої груп та нездійснення такими платниками переходу на застосування іншої ставки - з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) кварталом, у якому відбулося таке перевищення; 2) у разі перевищення протягом календарного року обсягу доходу, встановленого підпунктом 3 пункту 291.4 статті 291 цього Кодексу, платниками єдиного податку першої і другої груп, які використали право на застосування інших ставок, встановлених для третьої групи, - з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) кварталом, у якому відбулося таке перевищення; 3) у разі перевищення протягом календарного року встановленого обсягу доходу платниками єдиного податку третьої групи - з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) кварталом, у якому відбулося таке перевищення; 4) у разі застосування платником єдиного податку іншого способу розрахунків, ніж зазначені у пункті 291.6 статті 291 цього Кодексу, - з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) періодом, у якому допущено такий спосіб розрахунків; 5) у разі здійснення видів діяльності, які не дають права застосовувати спрощену систему оподаткування, або невідповідності вимогам організаційно-правових форм господарювання - з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) періодом, у якому здійснювалися такі види діяльності або відбулася зміна організаційно-правової форми; 6) у разі перевищення чисельності фізичних осіб, які перебувають у трудових відносинах з платником єдиного податку, - з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) періодом, у якому допущено таке перевищення; 7) у разі здійснення видів діяльності, не зазначених у реєстрі платників єдиного податку, - з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) періодом, у якому здійснювалися такі види діяльності; 8) у разі наявності податкового боргу на кожне перше число місяця протягом двох послідовних кварталів - в останній день другого із двох послідовних кварталів; 9) у разі здійснення платниками першої або другої групи діяльності, яка не передбачена у підпунктах 1 або 2 пункту 291.4 статті 291 цього Кодексу відповідно, - з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) кварталом, у якому здійснювалася така діяльність.

Таким чином, положення ПК України містять вичерпні підстави для анулювання реєстрації платника єдиного податку четвертої групи.

Відповідно ж до абзацу другого пункту 299.11 статті 299 ПК України у разі виявлення відповідним контролюючим органом під час проведення виїзних документальних перевірок платника єдиного податку четвертої групи невідповідності вимогам підпункту 4 пункту 291.4 та пункту 291.5-1 статті 291 цього Кодексу у податковому (звітному) році або у попередніх періодах, такому платнику за такі періоди нараховуються податки та збори, від сплати яких він звільнявся як платник єдиного податку четвертої групи, та штрафні (фінансові) санкції (штрафи), передбачені главою 11 розділу II цього Кодексу. Такий платник податку зобов`язаний перейти до сплати податків за загальною системою оподаткування, починаючи з наступного місяця після місяця, у якому встановлено таке порушення.

Системний правовий аналіз наведених норм Кодексу дає підстави для висновку, що законодавцем чітко розмежовано поняття переходу на спрощену систему оподаткування та щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку.

Колегія суддів звертає увагу, що отримавши довідку від контролюючого органу у 2022 році, про набуття статусу платника єдиного податку четвертої групи, за відсутності відмови відповідача, а також те, що реєстрація платником єдиного податку є безстроковою, позивач мав правомірні сподівання на те, що він є платником єдиного податку четвертої групи і що подаючи декларацію у 2023 році він тільки підтверджує цей набутий статус.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що в матеріалах справи відсутня письмова відмова позивачу у реєстрації його в 2022 році платником єдиного податку четвертої групи, як це передбачено приписами п. 299.5 ст. 299 ПК України з підстав наявності у поданих документах недоліків або порушення строків їх подачі.

При цьому, колегією встановлено, що надаючи довідку про набуття позивачем статусу платника єдиного податку четвертої групи, відповідачем протиправно не внесено відповідних записів до реєстру платників єдиного податку стосовно позивача, як платника єдиного податку четвертої групи.

З огляду на обставини справи, колегія суддів приходить до висновку, що оскільки позивач у 2022 році набув статусу платника єдиного податку четвертої групи, то подаючи декларацію у 2023 році позивач саме підтверджував статус платника єдиного податку, а не обирав або переходив на спрощену систему оподаткування.

Доказів того, що відповідачем була здійснена перевірка підприємства, і що позивачу було відмовлено у набутті статусу платника єдиного податку четвертої групи або було прийнято рішення про анулювання статусу позивача як платник єдиного податку четвертої групи відповідачем також не надано.

Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, про помилковість висновків суду першої інстанції, що учасниками справи не оспорюються обставини про те, що позивач має статус платника податку четвертої групи на 2022 рік, і що ці обставини не єспірними, оскільки в оскаржуваному рішенні контролюючого органу від 22.03.2023 року чітко зазначено, що ПП «Формула Агро Успіх» перебуває в реєстрі платників єдиного податку 3 групи і що підприємству необхідно надати податкову звітність за 2022 рік.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку, що рішення контролюючого органу від 22.03.2023 року №7024/614-29-04-09-05 «Про відмову у переведенні на спрощену систему оподаткування платників єдиного податку четвертої групи» прийнято з порушенням норм Податкового законодавства та не у спосіб встановлений законом у зв`язку з чим підлягає скасуванню.

Оцінюючи викладене в сукупності, судова колегія вважає, що суд першої інстанції неповно з`ясував судом обставин, що мають значення для справи, що відповідно до п.1 ч.1 ст. 317 КАС України є підставою для задоволення апеляційної скарги та скасування судового рішення з ухваленням нового про задоволення позовних вимог.

Відповідно до ч.1, ч.3 ст. 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Колегія суддів зазначає, що при зверненні до суду із позовною заявою позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 4294,40 грн. (квитанція про сплату №71919 від 05.07.2023 (т.1 а.с. 1)) та при поданні апеляційної скарги 6570,43 грн. (квитанція про сплату №2991-0656-8374-1289 від 29.10.2023) (т.1 а.с. 215).

Відповідно до ч. 3 ст. 4 Закону України "Про судовий збір", при поданні до суду процесуальних документів, передбачених частиною другою цієї статті, в електронній формі - застосовується коефіцієнт 0,8 для пониження відповідного розміру ставки судового збору.

Таким чином, оскільки апеляційну скаргу апелянтом було подано через систему «Електронний суд» сплаті підлягав судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 6441,60 грн.

У зв`язку з чим, колегія суддів приходить до висновку, що підлягають стягненню з відповідача судові витрати саме у розмірі 10736 грн. (4294,40 грн.+ 6441,60 грн.).

Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Приватного підприємства «Формула Агро Успіху» задовольнити.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2023 року скасувати.

Ухвалити нове рішення, яким позов Приватного підприємства «Формула Агро Успіху» - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДПС у Миколаївській області щодо не реєстрації Приватного підприємства «Формула Агро Успіху» платником єдиного податку четвертої групи на 2022 рік.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Реєстрі платників єдиного податку Приватне підприємство «Формула Агро Успіху» платником єдиного податку четвертої групи на 2022 рік з 01.01.2022 року.

Визнати протиправним та скасувати рішення (письмову вмотивовану відмову) Головного управління ДПС у Миколаївській області щодо відмови в реєстрації Приватного підприємства «Формула Агро Успіху» платником єдиного податку четвертої групи на 2023 рік, яке оформлено листом Головного управління ДПС у Миколаївській області від 22.03.2023 р. №7024/6/14-29-04-09-05 «Про відмову у переведенні на спрощену систему оподаткування платників єдиного податку четвертої групи».

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Реєстрі платників єдиного податку Приватне підприємство «Формула Агро Успіху» платником єдиного податку четвертої групи на 2023 рік з 01.01.2023 року.

Стягнути солідарно за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (54001, Миколаївська обл., місто Миколаїв, вул. Лягіна, будинок 6; код ЄДРПОУ 44104027), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8; код ЄДРПОУ 43005393) на користь Приватного підприємства «Формула Агро Успіху» (57401, Миколаївська область, Миколаївський район, смт. Березанка, вул. Шкільна, буд. 16; код ЄДРПОУ 44159081) судовий збір у розмірі 10736 грн. (десять тисяч сімсот тридцять шість гривень).

Відповідно до ст. 325-328 КАС України постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає крім випадків, передбачених підпунктами а), б), в), г) пункту 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Головуюча суддя: О.А. Шевчук

Суддя: А.В. Бойко

Суддя: А.Г. Федусик

Дата ухвалення рішення01.04.2024
Оприлюднено03.04.2024
Номер документу118045138
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —400/8393/23

Повістка від 23.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 21.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 15.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Постанова від 01.04.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 06.03.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

Ухвала від 22.12.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шевчук О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні