Рішення
від 02.04.2024 по справі 907/144/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Коцюбинського, 2А, м. Ужгород, 88000, e-mail: inbox@zk.arbitr.gov.ua, вебадреса: http://zk.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"02" квітня 2024 р. м. УжгородСправа № 907/144/24

Суддя Господарського суду Закарпатської області Андрейчук Л.В., розглянувши матеріали справи

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Мікро», м. Мукачево Закарпатської області

до відповідача Мукачівської міської ради, м. Мукачево Закарпатської області

про визнання незаконним та скасування рішення ради,

Секретар судового засідання Райніш М.І.

Сторони не викликалися

СУДОВІ ПРОЦЕДУРИ:

Позивач заявив позов до Мукачівської міської ради з вимогою визнати незаконним та скасувати підпункт 1.12 пункту 1 рішення 39 позачергової сесії 8-го скликання Мукачівської міської ради «Про скасування деяких рішень Мукачівської міської ради» № 1316/36-23 від 17.10.2023 року. Позов заявлено з посиланням на статті 25, 26, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Позов заявлено з посиланням на статтю 19 Конституції України, статті 15, 16, 21 Цивільного кодексу України, статтю 128 Земельного кодексу України, статті 25, 26, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в України».

Ухвалою суду від 15.02.2024 постановлено прийняти позовну заяву до розгляду, відкрити провадження у справі та здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін, встановлено сторонам строки для подання заяв по суті спору.

Від відповідача на адресу суду 04.03.2024 року надійшов відзив на позовну заяву.

Попередній розрахунок понесених позивачем судових витрат складається з судового збору за подачу позовної заяви 3 028,00 грн; витрат на отримання правничої допомоги у суді першої інстанції в розмірі 20 000,00 грн.

Відповідно до ст. 233 Господарського процесуального кодексу України, рішення у справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами дослідження та оцінки доказів, поданих сторонами у спорі.

АРГУМЕНТИ СТОРІН.

Правова позиція позивача.

Звертаючись з позовом до суду позивач зазначає, що пункт 1.12 пункту 1 рішення 39 позачергової сесії 8-го скликання Мукачівської міської ради «Про скасування деяких рішень Мукачівської міської ради» № 1316/36-23 від 17.10.2023 року, яким скасовано попереднє рішення відповідача від 04.07.2023 №1078 «Про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення ТОВ «Мікро», порушує законні інтереси позивача щодо набуття права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 2110400000:01:006:0102 під належним позивачу на праві власності нерухомим майном: нежитловим комплексом загальною площею 3421,8 кв.м.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідач, який є органом місцевого самоврядування, не може скасовувати своє попереднє рішення, якщо відповідно до приписів цього рішення виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних інтересів і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. На думку позивача, ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені в односторонньому порядку органом місцевого самоврядування після їх виконання. Позивач вважає, що законні підстави для відмови у продажі йому земельної ділянки з кадастровим номером 2110400000:01:006:0102, яка розташована під належним позивачу нерухомим майном, відсутні.

Правова позиція відповідача.

Відповідач зазначає, що рішення 39 позачергової сесії 8-го скликання Мукачівської міської ради «Про скасування деяких рішень Мукачівської міської ради» № 1316/36-23 від 17.10.2023 року було прийнято на підставі поданого проекту депутатом Кравчуком Ю.О., у зв`язку з великим суспільним резонансом щодо прийнятих Мукачівською міською радою рішень та з метою уникнення звинувачень Мукачівської міської ради у прийнятті нею незаконних рішень.

Посилається на те, що рішення 35-ої позачергової сесії Мукачівської міської ради 8-го скликання «Про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення ТОВ «Мікро» від 04.07.2023 №1078 станом на день звернення до суду позивача не є виконаним, оскільки укладений на виконання цього рішення договір про експертну грошову оцінку земельної ділянки станом на день прийняття оскаржуваного рішення був неоплаченим, а сам звіт з експертної грошової оцінки земельної ділянки не був поданий на розгляд та затвердження сесією Мукачівської міської ради.

При цьому відповідач з посиланням на статті 7, 144 Конституції України та статті 4, 6, 10, 26 та 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» зазначає, що за органами місцевого самоврядування законодавець закріпив право на зміну та скасування власних рішень. Таке право випливає із конституційного повноваження органів місцевого самоврядування самостійно вирішувати питання місцевого значення шляхом прийняття рішень, що є обов`язковими до виконання на відповідній території, оскільки вони є суб`єктами правотворчості, яка передбачає право формування приписів, їх зміну чи скасування.

ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ.

03.10.2019 ТОВ «Мікро» набуло у власність об`єкт нерухомого майна нежитловий комплекс загальною площею 3421,8 кв.м., за адресою Закарпатська область, м. Мукачево, вулиця Франка Івана, будинок 134, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 749612521104, номер запису про право власності 33518640 (витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 186596672 від 29.10.2019 року).

06.01.2021 в Державному реєстрі речових прав зареєстровано за Мукачівською міською територіальною громадою в особі Мукачівської міської ради право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 2110400000:01:006:0102, площею 1,6740 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2267754421104, номер запису про право власності 40090893 (інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 345968885 від 11.09.2023 року).

20.02.2023 між Мукачівською міською територіальної громадою в особі Мукачівської міської ради та ТОВ «Мікро» укладено договір оренди земельної ділянки (надалі договір), відповідно до умов якого Мукачівська міська територіальна громада в особі Мукачівської міської ради на підставі рішення 23 сесії Мукачівської міської ради 8-го скликання № 754 від 24.02.2022 року надає, а ТОВ «Мікро» приймає в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови. Кадастровий номер ділянки 2110400000:01:006:0102, яка знаходиться в Закарпатській області, м. Мукачево, вул. Івана Франка, 134 (п. 1 договору).

Відповідно до пунктів 2, 3 та 7 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,6740 га. На земельній ділянці розміщені об`єкти нерухомого майна. Догові укладено на 5 років.

20.02.2023 між Мукачівською міською територіальної громадою в особі Мукачівської міської ради та ТОВ «Мікро» складено акт приймання-передачі земельної ділянки, яким підтверджується передання позивачу та отримання останнім в оренду строком на 5 років земельної ділянку з кадастровим номером 2110400000:01:006:0102, для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови» (код за КВЦПЗ: 03.15), загальною площею 1,6740 га, адреса Закарпатська область, м. Мукачево, вул. Франка Івана, 134. Також в акті вказано, що на земельній ділянці розміщені об`єкти нерухомого майна.

21.02.2023 в Державному реєстрі речових прав зареєстровано за ТОВ «Мікро» право оренди земельної ділянки з кадастровим номером 2110400000:01:006:0102, загальною площею 1,6740 га, номер запису про речове право 49342899 (інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 345968885 від 11.09.2023 року).

Також у лютому 2023 року ТОВ «Мікро» подало на ім`я Мукачівського міського голови Балоги А.В. заяву від 15.02.2023 року за вихідним № 01/02-2023, якою просило прийняти рішення про включення земельної ділянки з кадастровим номером 2110400000:01:006:0102 до переліку об`єктів, що підлягають передачі у власність шляхом викупу, та надати дозвіл на проведення її експертної оцінки.

Рішенням 35 позачергової сесії 8-го скликання Мукачівської міської ради «Про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення ТОВ «Мікро» № 1078/36-23 від 04.07.2023, прийнятим за наслідком розгляду заяви ТОВ «Мікро» від 15.02.2023, вирішено:

- надати дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення загальною площею 1,6740 га, кадастровий номер 2110400000:01:006:0102, цільове призначення «для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови» (код за КВЦПЗ: 03.15), розташованої за адресою: Закарпатська область, м. Мукачево, вул. Франка Івана, 134 (п. 1 рішення);

- управлінню міського господарства Мукачівської міської ради вжити заходів щодо укладання договорів: про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки з ТОВ «Мікро»; про експертну грошову оцінку земельної ділянки з суб`єктом оціночної діяльності у сфері оцінки земель, який відповідно до закону має право на проведення оцінки земельних ділянок (п. 2 рішення);

- авансовий внесок, що підлягає оплаті в рахунок ціни земельної ділянки, зазначеної в п.1 даного рішення, встановити у розмірі 10 відсотків від нормативної грошової оцінки такої земельної ділянки (п. 3 рішення);

- звіт з експертної грошової оцінки земельної ділянки, зазначеної в п.1 даного рішення, подати на розгляд та затвердження сесією Мукачівської міської ради (п. 4 рішення).

11.08.2023 між Мукачівською міською територіальної громадою в особі Мукачівської міської ради, як власником, та ТОВ «Мікро», як орендарем, укладено договір про сплату авансового внеску в рахунок оплати ціни викупу земельної ділянки, який посвідчено приватним нотаріусом Мукачівського районного нотаріального округу Чорі О.Ю. та зареєстровано в реєстрі за № 953.

Відповідно до пункту 1 цього договору від 11.08.2023, Мукачівська міська територіальна громада в особі Мукачівської міської ради, як власник, керуючись рішенням 35 позачергової сесії 8-го скликання Мукачівської міської ради № 1078 від 04.07.2023 року «Про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення ТОВ «Мікро», по наслідкам розгляду заяви ТОВ «Мікро» на придбання земельної ділянки загальною площею 1,6740 га, яка розташована в місті Мукачево, вулиця Франка Івана, № 134 (сто тридцять чотири), Мукачівський район, Закарпатська область, Україна, кадастровий номер якої 2110400000:01:006:0102, у власність шляхом викупу, зобов`язується організувати комплекс робіт з проведення експертної оцінки земельної ділянки шляхом проведення конкурсного відбору суб`єктів підприємницької діяльності з експертної оцінки земельних ділянок та підготувати відповідні документи для проекту рішення сесії Мукачівської міської ради на предмет затвердження ціни та інших умов викупу.

На підтвердження дійсних намірів щодо викупу вказаної в п.1 цього договору земельної ділянки, ТОВ «Мікро», у відповідності до рішення 35-ої позачергової сесії Мукачівської міської ради 8-го скликання від 04.07.2023 №1078 «Про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення ТОВ «Мікро» передає, а власник приймає авансовий внесок у розмірі 867 007,87 грн., який здійснюється ТОВ «Мікро» в рахунок оплати ціни викупу земельної ділянки площею 1,6740 кв.м., яка знаходиться в місті Мукачево Закарпатської області по вулиці Франка Івана, № 134, кадастровий номер: 2110400000:01:006:0102, і становить 10 % від нормативної грошової оцінки об`єкту викупу (п. 2 договору від 11.08.2023).

Авансовий внесок перераховується ТОВ «Мікро» на рахунок № UA538999980314191941000007383, Казначейство України (EAП), одержувач коштів - ГУК у Зак. обл/Мукачівська тг/33010100, код одержувача за ЄДРПОУ - 37975895, вид платежу - «авансовий внесок в рахунок оплати ціни викупу земельної ділянки», не пізніше ніж в п`ятиденний термін з дня нотаріального посвідчення цього договору. В платіжному дорученні про перерахування вказаного в п. 2 цього договору авансового внеску ТОВ «Мікро» зазначаються його банківські реквізити, номер та дата договору про сплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки та назва уповноваженого органу, з яким укладено договір (п. 4 договору від 11.08.2023).

14.08.2023 ТОВ «Мікро» сплатило на рахунок № UA538999980314191941000007383, отримувач ГУК у Закарпатській області, код отримувача 37975895, надавач платіжних послуг отримувача - Казначейство України (EAП), кошти в сумі 867 007,00 гривень з призначенням платежу «Авансовий внесок у рахунок оплати ціни викупу земельної ділянки згідно договору № 953 від 11.08.2023 року Мукачівська міська територіальна громада в особі Мукачівської міської ради» (платіжна інструкція № 251 від 14.08.2023).

21.09.2023 року ТОВ «Мікро» подало на ім`я Мукачівського міського голови Балоги А.В. заяву № 23, якою просило прийняти рішення про затвердження експертної грошової оцінки земельної ділянки з кадастровим номером 2110400000:01:006:0102, загальною площею 1,6740 га та надати дозвіл на передачу її у власність шляхом продажу ТОВ «Мікро» з розстроченням вартості 50% платежу на 60 місяців.

26.09.2023 Управління міського господарства Мукачівської міської ради уклало з Товариством з обмеженою відповідальністю «БІНОМ-ГРУП» договір № 4, відповідно до умов якого доручило останньому, як переможцю конкурсу з вибору суб`єктів підприємницької діяльності по виготовленню експертної грошової оцінки, виконати роботи по виготовленню експертної грошової оцінки та визначенню експертної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення, що підлягають продажу шляхом викупу, які знаходяться на території Мукачівської міської територіальної громади Закарпатської області, в тому числі земельної ділянки з кадастровим номером 2110400000:01:006:0102, площею 1,6740 га, за адресою м. Мукачево, вул. Франка Івана, 134 (п. 1.1 цього договору та п. 3 додатку до нього.

На підставі цього договору, Товариством з обмеженою відповідальністю «БІНОМ-ГРУП» виготовлено Звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки площею 1,6740 га, кадастровий номер 2110400000:01:006:0102, який складено 26.09.2023 року та згідно якого ринкова вартість зазначеної земельної ділянки становить 5 038 100 гривень або 300,96 грн./м.кв.

Вказаний звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки площею 1,6740 га, кадастровий номер 2110400000:01:006:0102, пройшов рецензування. Згідно висновків рецензії ПП «Центр незалежної оцінки та експертизи» від 26 вересня 2023 року підтверджено: «оцінка достовірна, проведена об`єктивно».

17.10.2023 Мукачівська міська рада керуючись ст. 25, ч. 1 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» прийняла рішення 39 позачергової сесії 8-го скликання за № 1316/36-23 «Про скасування деяких рішень Мукачівської міської ради», відповідно до підпункту 1.12 пункту 1 якого вирішила скасувати попереднє своє рішення 35-ої позачергової сесії Мукачівської міської ради 8-го скликання від 04.07.2023 №1078 «Про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення ТОВ «Мікро».

Наведене стало підставою для звернення позивача з позовом до Господарського суду.

ПРАВОВЕ ОБГРУНТУВАННЯ І ОЦІНКА СУДУ.

Стаття 15 ЦК України передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Відповідно до статті 14 ГПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд.

За змістом частини 2 статті 16 ЦК України визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб є одним із способів захисту цивільних прав та інтересів.

Відповідно до частини 1 статті 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Отже, підставами для визнання недійсним акта (рішення) є невідповідність його вимогам законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.

Статтею 13 Конституції України передбачено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.

Згідно статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом статті 2 Земельного кодексу України земельні відносини суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, суб`єктами в яких є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об`єктами - землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні паї (частки).

Суб`єктами права власності на землю, згідно з пунктами «а» та «б» частини 1 статті 80 Земельного кодексу України, є: громадяни та юридичні особи на землі приватної власності; територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, на землі комунальної власності.

Система та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначаються Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні»

Частиною 3 статті 24 зазначеного Закону встановлено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання (стаття 25 Закону).

Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 вказаного Закону питання регулювання земельних відносин вирішуються сільськими, селищними та міськими радами виключно на їх пленарних засіданнях.

Відповідно до частини 1 статті 74 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи та посадові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед територіальною громадою, державою, юридичними і фізичними особами.

Частиною 1 статті 59 цього Закону передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (частина 10 статті 59 Закону).

У рішенні від 16.04.2009 № 7-рп/2009 у справі № 1-9/2009 за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини 2 статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини 14 статті 46, частин 1, 10 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) Конституційний Суд України дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування мають право приймати рішення, вносити до них зміни та скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, керуючись у своїй діяльності ними та актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

Конституційний Суд України зазначив, що в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону). Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є «гарантією стабільності суспільних відносин» між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення. Ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.

Таким чином у спорі щодо визнання недійсним ненормативного правового акта органу місцевого самоврядування до кола обставин, які підлягають доказуванню, належить, зокрема встановлення обставин виконання такого рішення органу місцевого самоврядування.

Така ж правова позиція викладена у постановах Верховного Суду, зокрема, від 06.12.2023 року у справі № 902/533/23, від 20.12.2022 року у справі № 914/736/21.

Відповідно до частини 1 статті 127 Земельного кодексу України органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або передають їх у користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.

За загальним правилом земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах). Винятки з цього правила передбачені частиною 2 статті 134 Земельного кодексу України, за якою не підлягають продажу, передачі в користування на конкурентних засадах (на земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності, зокрема, у разі розташування на них об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.

У статті 128 Земельного кодексу України визначено алгоритм дій сторін у процесі продажу земельної ділянки державної чи комунальної власності. Так, згідно з частиною 1 цієї статті продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

Громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки (частина 2 статті 128 Земельного кодексу України).

Орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови (частина 3 статті 128 Земельного кодексу України)

Підставою для відмови у продажу земельної ділянки є: неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу такої земельної ділянки; виявлення недостовірних відомостей у поданих документах; якщо щодо суб`єкта підприємницької діяльності порушена справа про банкрутство або припинення його діяльності; встановлена цим Кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність; відмова від укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки (частина 5 статті 128 Земельного кодексу України).

Ціна земельної ділянки визначається за експертною грошовою оцінкою, що проводиться суб`єктами господарювання, які є суб`єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель відповідно до закону, на замовлення органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. Фінансування робіт з проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки здійснюється за рахунок внесеного покупцем авансу, що не може бути більшим ніж 20 відсотків вартості земельної ділянки, визначеної за нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки. Сума авансового внеску зараховується до ціни продажу земельної ділянки. У разі відмови покупця від укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки сума авансового внеску не повертається (частина 8 статті 128 Земельного кодексу України).

Рішення Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації, сільської, селищної, міської ради про продаж земельної ділянки є підставою для укладання договору купівлі-продажу земельної ділянки (частина 6 цієї ж статті).

Внаслідок всебічного, повного, об`єктивного та безпосереднього дослідження наявних у справі доказів судом встановлено, що ТОВ «Мікро» є власником нежитлового комплексу загальною площею 3421,8 кв.м., який розташовано на земельній ділянці загальною площею 1,6740 га з кадастровим номером 2110400000:01:006:0102 та цільовим призначенням для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови (вказаний об`єкт нерухомого майна та відповідна земельна ділянка мають одну і ту ж саму адресу Закарпатська область, м. Мукачево, вул. Франка Івана, 134).

Зазначена земельна ділянка перебуває у комунальній власності Територіальної громади міста Мукачева в особі Мукачівської міської ради та починаючи з 20 лютого 2023 знаходиться у користуванні ТОВ «Мікро» на правах оренди.

ТОВ «Мікро», з дотриманням вимог частини 2 статті 128 Земельного кодексу України, звернулося до Мукачівської міської ради через міського голову із письмовою заявою № 01/02-2023 з проханням прийняти рішення про включення земельної ділянки з кадастровим номером 2110400000:01:006:0102 загальною площею 1,6740 га до переліку об`єктів, що підлягають передачі у власність шляхом викупу та надати дозвіл на проведення її експертної оцінки.

Розглянувши зазначену заяву ТОВ «Мікро» Мукачівська міська рада прийняла рішення від 04.07.2023 року за № 1078/36-23 про проведення експертної грошової оцінки відповідної земельної ділянки з кадастровим номером 2110400000:01:006:0102, що відповідає вимогам законодавства України, зокрема частини 3 статті 128 Земельного кодексу України. При цьому суд констатує, що під час дослідження наявних у справі доказів судом не встановлено існування визначених частиною 5 статті 128 Земельного кодексу України підстав для відмови ТОВ «Мікро» в продажу земельної ділянки з кадастровим номером 2110400000:01:006:0102, у матеріалах справи такі докази відсутні.

Натомість судом встановлено, що рішення 35-ої позачергової сесії 8-го скликання Мукачівської міської ради «Про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення ТОВ «Мікро», яке є ненормативним правовим актом органу місцевого самоврядування, було виконане, що підтверджено наявними у матеріалах справи договором на виготовлення експертної грошової оцінки № 4 від 26.09.2023 р., звітом про експертну грошову оцінку земельної ділянки від 26.09.2023 р., рецензією від 26.09.2023 р., договором про сплату авансового внеску від 11.08.2023 р. та платіжною інструкцією № 251 від 14.08.2023 р. про оплату ТОВ «Мікро» авансового внеску.

За цих достовірно встановлених судом обставин, скасування Мукачівською міською радою відповідно до оскаржуваного рішення «Про скасування деяких рішень Мукачівської міської ради» № 1316/36-23 від 17.10.2023 року попередньо прийнятого нею рішення про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки з кадастровим номером 2110400000:01:006:0102 є незаконним, оскільки суперечить положенням Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (з урахуванням рішення Конституційного Суду України) та положенням статті 128 Земельного кодексу України, якими урегульовано процедуру продажу земельної ділянки державної чи комунальної власності та якими скасування первинного рішення про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки взагалі не передбачено.

Протилежні доводи відповідача з посиланням на відсутність факту оплати по укладеному між Управлінням міського господарства Мукачівської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю «БІНОМ-ГРУП» (переможець конкурсу з вибору суб`єктів підприємницької діяльності по виготовленню експертної грошової оцінки) договору № 4 від 26.09.2023 року суд відхиляє, оскільки визначальним для вірного вирішення спору у даній справі є сам факт укладення такого договору з суб`єктом оціночної діяльності у сфері оцінки земель та факт складання на виконання такого договору Звіту від 26.09.2023 року про експертну грошову оцінку земельної ділянки площею 1,6740 га з кадастровим номером 2110400000:01:006:0102.

Суд також не бере до уваги посилання відповідача на неподання звіту з експертної грошової оцінки земельної ділянки на розгляд та затвердження сесією Мукачівської міської ради, оскільки неможливість органу місцевого самоврядування скасовувати свої попередні рішення пов`язується не тільки з фактом повного виконання попереднього рішення, але й із фактом виникненням відповідно до такого попереднього рішення правовідносин, пов`язаних з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, за умови заперечення суб`єктами цих правовідносин проти їх зміни чи припинення (пункт 5 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 № 7-рп/2009 у справі № 1-9/2009).

Вирішуючи спір у даній справі суд вважає, що відповідачем у даному конкретному випадку не дотримано принципу "належного урядування", згідно якого на органи державної влади та органи місцевого самоврядування покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (рішенні Європейського суду з прав людини від 20 січня 2012 року у справі «Рисовський проти України»). А також принципу «правової визначеності» основу якого, згідно з усталеною прецедентною практикою Європейського суду з прав людини, утворює ідея передбачуваності (очікуваності) суб`єктом відносин визначених правових наслідків (правового результату) своєї поведінки, яка відповідає існуючим в суспільстві нормативним приписам.

Суд констатує, що оскаржуване рішення відповідача № 1316/36-23 від 17.10.2023 року, яким скасовано його попереднє рішення про надання дозволу на проведення експертної грошової оцінки з кадастровим номером 2110400000:01:006:0102, порушує легітимні очікування ТОВ «Мікро», яке у досліджуваних правовідносинах діяло добросовісно, на викуп земельної ділянки під належним позивачу об`єктом нерухомого майна нежитловий комплекс загальною площею 3421,8 кв.м.

З огляду на викладене, підпункт 1.12 пункту 1 рішення 39 позачергової сесії 8-го скликання Мукачівської міської ради «Про скасування деяких рішень Мукачівської міської ради» № 1316/36-23 від 17.10.2023 року слід визнати незаконним та скасувати.

Положеннями статей 13-14 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

В той же час, кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Відповідно до статей 73, 74, 76-80 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність чи відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Таким чином, розглянувши спір на підставі поданих суду доказів, суд дійшов висновку про його задоволення в повному обсязі.

Розподіл судових витрат.

Судові витрати на підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Відтак, на відповідача покладається 3 028,00 гривень витрат на оплату судового збору.

Враховуючи наведене та керуючись статтями 11, 13, 14, 73 - 79, 86, 129, 210, 220, 233, 236, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

1. Позовні вимоги - задоволити повністю.

2. Визнати незаконним та скасувати підпункт 1.12 пункту 1 рішення 39 позачергової сесії 8-го скликання Мукачівської міської ради «Про скасування деяких рішень Мукачівської міської ради» № 1316/36-23 від 17.10.2023 року.

3. Стягнути з Мукачівської міської ради (89600, Закарпатська обл., місто Мукачево, площа Духновича, буд. 2, код в ЄДРПОУ 38625180) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Мікро» (89600, Закарпатська обл., місто Мукачеве, вул. Івана Франка, будинок 132, код в ЄДРПОУ 22108442) судовий збір у розмірі 3 028,00 грн (три тисячі двадцять вісім гривень 00 коп.) за подання позовної заяви.

Вебадреса сторінки на офіційному вебпорталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по даній справі - http://court.gov.ua/fair/sud5008/ або http://www.reyestr.court.gov.ua.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржене в Західному апеляційному господарському суді в порядку, визначеному розділом IV Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст судового рішення складено 02.04.2024

Суддя Андрейчук Л. В.

СудГосподарський суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення02.04.2024
Оприлюднено04.04.2024
Номер документу118068378
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо оскарження актів (рішень) суб'єктів господарювання та їхніх органів, посадових та службових осіб у сфері організації та здійснення господарської діяльності

Судовий реєстр по справі —907/144/24

Судовий наказ від 07.05.2024

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Андрейчук Л.В.

Рішення від 02.04.2024

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Андрейчук Л.В.

Ухвала від 15.02.2024

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Андрейчук Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні