Рішення
від 01.04.2024 по справі 640/20564/22
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 квітня 2024 року Київ№ 640/20564/22

Київський окружний адміністративний суд у складі судді Скрипки І.М., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління ДПС у Хмельницькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Завод «Атонмаш» про надання дозволу на погашення суми податкового боргу,

в с т а н о в и в:

Головне управління ДПС у Хмельницькій області звернулось у загальному порядку до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом про надання дозволу на погашення суми податкового боргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Завод «Атонмаш» (товариство, ТОВ «Завод «Атонмаш») за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі, згідно з актом опису № 1/10 від 18.03.2020.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.12.2022 відкрито спрощене позовне провадження у справі.

На виконання положень пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України № 2825-ІХ, Окружним адміністративним судом міста Києва скеровано за належністю матеріали цієї справи до Київського окружного адміністративного суду.

За результатом автоматизованого розподілу справу передано на розгляд судді Київського окружного адміністративного суду Скрипці І.М.

Ухвалою від 06.02.2024 цю справу прийнято до провадження за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в результаті несплати узгодженого грошового зобов`язання, податковий борг за яким підтверджується рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 24.12.2021 у справі № 560/7510/20, у відповідача обліковується заборгованість перед державним бюджетом, яка станом на час звернення із цим позовом до суду відповідачем не сплачена.

Відповідач правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався, про прийняття справи до провадження був повідомлений належним чином шляхом надсилання за адресою його місцезнаходження копії ухвали від 06.02.2024, проте до суду повернувся конверт з позначкою «адресат відсутній за вказаною адресою».

Розглянувши подані документи та матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Завод «Атонмаш» перебуває на обліку в органах доходів та зборів, є платником податків і зареєстроване в якості юридичної особи з 21.11.2006. Станом на день розгляду справи адресою місцезнаходження є: 04073, м. Київ, пров. Куренівський, буд. 19/5, що підтверджено даними ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом в ЄДРПОУ: 34543250.

Із матеріалів справи та доданих до неї письмових доказів судом установлено, що рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 24.12.2021, що набрало законної сили 25.01.2022, у справі № 560/7510/20 задоволено позов Головного управління ДПС у Хмельницькій області та стягнуто з рахунків Товариства з обмеженою відповідальністю «Завод «Атонмаш» в обслуговуючих банках та за рахунок вилучення готівки податковий борг у розмірі 3 924 214, 16 грн. (три мільйони дев`ятсот двадцять чотири тисячі двісті чотирнадцять гривень шістнадцять копійок).

У силу вимог частини четвертої статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України, згідно якої обставини, встановлені рішенням суду у адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом, тож вказані вище обставини виникнення податкового боргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Завод «Атонмаш» не підлягають доказуванню.

18.03.2020 позивачем було прийнято рішення № 10317/22-01-54-08 про опис майна у податкову заставу, про що складено відповідний акт опису майна від 18.03.2020 № 1/10.

20.03.2020 у Державному реєстрі обтяжень рухомого майна зареєстровано податкову заставу майна платника податків № 27605159 згідно з актом опису майна від 18.03.2020 № 1/10.

Крім того, позивачем надсилались до банківських установ інкасові доручення (розпорядження) для стягнення несплаченої частини податкового боргу. Зокрема, інкасове доручення (розпорядження) на суму 279571,77 грн. надіслано до Хмельницького обласного управління АТ «ПУМБ» від 05.10.2022 № 3808, проте повернуто банком у зв`язку з відсутністю коштів на рахунку. Інкасове доручення (розпорядження) на суму 279571,77 грн. від 05.10.2022 № 3808 надіслано до Хмельницької філії АТ «КБ «Глобус» від 05.10.2022 № 3809, проте повернуто банком лише із частковою оплатою інкасового доручення в сумі 251, 54 грн.

Також податковим органом надано довідку про стан розрахунків з бюджетами товариства «Завод «Атонмаш», розрахунок суми позовних вимог та доповідну записку заступника начальника відділу організації стягнення боргу та роботи безхазяйним майном ГУ ДПС у Хмельницькій області, з яких вбачається, що сума боргу товариства відповідача становить 279446,98 грн.

Із урахуванням викладеного, позивач звернувся з позовом до суду про надання дозволу на погашення суми податкового боргу за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходив із такого.

За змістом статті 67 Конституції України, кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

За визначенням у підпункті 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України податковий борг це сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.

Згідно з підпунктом 14.1.155 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, податкова застава це спосіб забезпечення сплати платником податків грошового зобов`язання та пені, не сплачених таким платником у строк, визначений цим Кодексом. Податкова застава виникає на підставах, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України, платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Абзацом першим пункту 87.1 статті 87 Податкового кодексу України встановлено, що джерелами самостійної сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу платника податків є будь-які власні кошти, у тому числі ті, що отримані від продажу товарів (робіт, послуг), майна, випуску цінних паперів, зокрема корпоративних прав, отримані як позика (кредит), та з інших джерел, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею, а також суми надміру сплачених платежів до відповідних бюджетів.

Згідно з пунктом 87.2 статті 87 Податкового кодексу України, джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.

З метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу (пункт 88.1 статті 88 Податкового кодексу України).

За правилами підпунктів 89.1.1, 89.1.2 пункту 89.1 статті 89 Податкового кодексу України, право податкової застави виникає: у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку; у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу.

Згідно з абзацами 1-3 пункту 89.3 статті 89 Податкового кодексу України, до акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу. Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг. Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Пунктом 91.3 статті 91 Податкового кодексу України передбачено, що податковий керуючий описує майно платника податків, що має податковий борг, у податкову заставу, здійснює перевірку стану збереження майна, яке перебуває у податковій заставі, проводить опис майна, на яке поширюється право податкової застави, для його продажу у випадках, передбачених цим Кодексом, одержує від боржника інформацію про операції із заставленим майном, а в разі його відчуження без згоди контролюючого органу (за умови, коли наявність такої згоди має бути обов`язковою згідно з вимогами цього Кодексу) вимагає пояснення від платника податків або його службових (посадових) осіб, здійснює підготовку документів для звернення до суду з поданням про встановлення тимчасового обмеження у праві виїзду керівника юридичної особи або постійного представництва нерезидента-боржника за межі України. У разі продажу в рахунок погашення податкового боргу майна платника податків, на яке поширюється право податкової застави, податковий керуючий має право отримувати від такого платника податків документи, що засвідчують право власності на зазначене майно.

За положеннями пунктів 95.1-95.3 статті 95 Податкового кодексу України, контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.

Стягнення коштів з рахунків/електронних гаманців платника податків у банках, небанківських надавачах платіжних послуг/емітентах електронних грошей, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, здійснюється за рішенням суду, яке направляється до виконання контролюючим органам, у розмірі суми податкового боргу або його частини.

Контролюючий орган звертається до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Рішення суду щодо надання вказаного дозволу є підставою для прийняття контролюючим органом рішення про погашення усієї суми податкового боргу. Рішення контролюючого органу підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу та скріплюється гербовою печаткою контролюючого органу. Перелік відомостей, які зазначаються у такому рішенні, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Згідно з пунктом 95.24 статті 95 Податкового кодексу України, у разі якщо сума коштів, отримана в результаті продажу майна платника податків, є недостатньою для погашення податкового боргу платника податків, податковий керуючий здійснює додатковий опис майна у податкову заставу в порядку, визначеному статтею 89 цього Кодексу.

Отже, зазначеними нормами податкового законодавства передбачена можливість продажу майна платника податків, яке перебуває у податковій заставі, у разі недостатності або відсутності коштів, які перебувають у власності такого платника податків, та вжиття контролюючим органом усіх можливих заходів зі стягнення податкового боргу.

Податковий борг платника податків може бути погашений за рахунок будь-якого майна такого платника, переданого у податкову заставу, при цьому рішення про погашення усієї суми податкового боргу шляхом продажу майна, яке перебуває у податковій заставі приймається на підставі рішення суду.

Обов`язковими умовами, наявність яких у своїй сукупності зумовлює виникнення у контролюючого органу права на звернення до суду із цим позовом є: наявність у платника податків боргу зі сплати податків (зборів, обов`язкових платежів); сума заборгованості платника податків на момент звернення контролюючого органу до суду із позовом про надання дозволу на погашення боргу за рахунок майна платника має бути узгодженою у встановленому законодавством порядку; відсутність коштів на рахунках платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків; наявність майна платника податків - боржника у податковій заставі.

Сукупність вказаних обставин наділяє контролюючий орган правом на звернення до суду з позовом про надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу за рахунок майна платника податків.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 06.04.2023 у справі № 440/14765/21.

Судом встановлено, що на виконання рішення Окружного адміністративного суду міста Києва щодо стягнення сум податкового боргу у справі № 560/7510/20, податковим органом були вчинені необхідні дії, спрямовані на погашення боргу за рахунок грошових коштів платника.

Верховний Суд у своїй постанові від 01.10.2021 у справі № 440/1449/20 дійшов висновку, що при вирішенні вимог про надання дозволу на погашення податкового боргу за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі, до предмету доказування входять обставини щодо переліку усіх відкритих платником податків банківських рахунків, наявність/відсутність на таких рахунках грошових коштів, необхідних для погашення наявної у відповідача суми податкового боргу, а також вчинення податковим органом дій щодо стягнення коштів з таких рахунків.

Як установлено судом, контролюючим органом надсилались до банківських установ інкасові доручення (розпорядження) для стягнення податкового боргу. Зокрема, інкасове доручення (розпорядження) надіслано до Хмельницького обласного управління АТ «ПУМБ» від 05.10.2022 № 3808, проте повернуто банком у зв`язку з відсутністю коштів на рахунку. Інкасове доручення (розпорядження) надіслано до Хмельницької філії АТ «КБ «Глобус» від 05.10.2022 № 3809, проте повернуто банком лише із частковою оплатою інкасового доручення в сумі 251, 54 грн.

Водночас 18.03.2020 контролюючим органом було прийнято рішення № 10317/22-01-54-08 про опис майна у податкову заставу, про що складено відповідний акт опису майна від 18.03.2020 № 1/10.

Згідно із цим актом, контролюючим органом здійснено опис наступного майна: установка АС-307 для МИГ/МАГ для зварювання кільцевих швів у кількості 1 штуки вартістю за одиницю 118 570, 00 грн.; комп`ютер (А-000000016) у кількості 1 штуки вартістю за одиницю 3509, 10 грн.; комп`ютер (А-000000089) у кількості 1 штуки вартістю за одиницю 2197, 21 грн., що разом становить 124 456, 31 грн.

20.03.2020 у Державному реєстрі обтяжень рухомого майна зареєстровано податкову заставу майна платника податків № 27605159 згідно з актом опису майна від 18.03.2020 № 1/10.

Докази добровільної сплати відповідачем усієї суми податкового боргу у матеріалах справи відсутні, а заходи щодо стягнення коштів з рахунків відповідача, які вживались позивачем, не призвели до погашення податкового боргу.

За змістом підпункту 20.1.34-1 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України, контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право звертатися до суду щодо надання дозволу на погашення усієї суми податкового боргу або його частини за рахунок майна платника податків, що перебуває у податковій заставі.

Як зазначалось вище, загальна сума податкового боргу, із проханням про надання дозволу на погашення якого звернувся позивач до суду, становить 279446,98 грн.

У матеріалах справи відсутні докази погашення відповідачем сум вказаної заборгованості.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Беручи до уваги викладене, суд доходить висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.

У силу вимог частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки, під час розгляду цієї справи, свідки судом не залучались та судові експертизи не призначались, тож судові витрати понесені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 159, 162, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

адміністративний позов Головного управління ДПС у Хмельницькій області - задовольнити повністю.

Надати Головному управлінню ДПС у Хмельницькій області (код ЄДРПОУ: 44070171; місцезнаходження: 29000, Хмельницька обл., м. Хмельницький, вул. Пилипчука, буд. 17) дозвіл на погашення суми податкового боргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Завод «Атонмаш» (код ЄДРПОУ: 34543250; місцезнаходження: 04073, м. Київ, пров. Куренівський, буд. 19/5) у розмірі 279 446,98 грн. (двісті сімдесят дев`ять тисяч чотириста сорок шість гривень 98 коп.) за рахунок майна, що перебуває у податковій заставі, згідно з актом опису від 18.03.2020 № 1/10.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Скрипка І.М.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.04.2024
Оприлюднено04.04.2024
Номер документу118076786
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —640/20564/22

Рішення від 01.04.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Скрипка І.М.

Ухвала від 02.12.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шейко Т.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні