КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 квітня 2024 року м.Кропивницький Справа № 340/633/24
Кіровоградський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Пасічника Ю.П. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Великосеверинівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області (вул.Миру, 1, с.Велика Северинка, Кіровоградський район, Кіровоградська область, 27613, код ЄДРПОУ 04365164) про визнання дій протиправними та зобов`язати вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Великосеверинівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області в якому просить:
- визнати протиправним бездіяльність Великосеверинівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області щодо не розгляду клопотання ОСОБА_1 від 07 липня 2023 року;
- зобов`язати Великосеверинівську сільську раду Кропивницького району Кіровоградської області розглянути клопотання ОСОБА_1 від 07 липня 2023 року щодо надання земельної ділянки.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивач 19.12.2019 успадкував земельну ділянку площею 9,9486 га кадастровий номер 3522582100:02:000:0057 цільове призначення якої для ведення товарного с/г виробництва, що розташована на території Високобайрацької сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області. З використанням відомостей розміщених на публічній кадастровій карті України, з`ясував, що існує накладення належної йому земельної ділянки на земельні ділянки інших фізичних осіб, які їм належать на підставі державних актів від 07.04.2009, які видані згідно з розпорядженням Кіровоградської РДА від 11.11.2008 №783-р. З метою врегулювання спірного питання звернувся до відповідача з клопотання про виділення земельної ділянки, на яке відповідач листом від 18.08.2023 відмовив, пославшись на п.п. 5 п. 27 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу. Вважаючи вказані дії відповідача протиправними позивач звернувся до суду з даним позовом.
Ухвалою суду від 12.02.2024 відкрито спрощене позовне провадження у справі, без повідомлення (виклику) сторін.
Ухвалою суду від 21.03.2024 від позивача витребувано додаткові докази по справі.
Відповідач належним чином повідомлений про розгляд справи (а.с.17), правом надати відзив на позов не скористався.
Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.
З матеріалів справи вбачається, що на підставі свідоцтва про право на спадщину за заповітом від 19.12.2019, позивач після смерті свого батька успадкував земельну ділянку площею 9,9486 га кадастровий номер 3522582100:02:000:0057 цільове призначення якої ведення товарного с/г виробництва, що розташована на території Високобайрацької сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області (а.с.23).
Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку успадкована земельна ділянка зареєстрована за позивачем. При цьому, згідно додатків до вказаного Витягу, земельна ділянка містить опис її меж на місцевості із суміжними землекористувачами (а.с.24-26).
Як вказує позивач, з використанням відомостей розміщених на публічній кадастровій карті України, з`ясував, що існує накладення належної йому земельної ділянки на земельні ділянки інших фізичних осіб, які їм належать на підставі державних актів від 07.04.2009, які видані згідно з розпорядженням Кіровоградської РДА від 11.11.2008 №783-р, а саме кадастрові номери: 3522582100:02:000:9032, 3522582100:02:000:9033, 3522582100:02:000:9040, 3522582100:02:000:9041, 3522582100:02:000:9042, 3522582100:02:000:9043.
Зважаючи на вищевикладені обставини позивач 07.07.2023 звернувся до відповідача із клопотанням про виділення йому в іншому місці придатної для використання земельної ділянки сільськогосподарського призначення (а.с.10).
Листом від 18.08.2023 відповідач відмовив у задоволенні клопотання, пославшись на п.п. 5 п. 27 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу (а.с.11).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Щодо вимоги про визнання протиправною бездіяльності Великосеверинівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області щодо не розгляду клопотання ОСОБА_1 від 07 липня 2023 року, суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту «д» частини першої статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить організація землеустрою.
Відповідно до ч. 1 ст. 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Згідно ч.ч. 1, 2 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Як вже встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, позивач, 07.07.2023 звертався до відповідача із клопотання про вирішення спірного питання щодо меж земельної ділянки.
Натомість, відповідач протиправно, всупереч положенням ч.ч. 1, 2 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» будь-якого рішення (погодження чи відмова) не прийняв, а обмежився лише відповіддю у формі листа.
Отже, позовна вимога в частині визнання протиправною бездіяльності відповідача, яка полягає у неприйнятті рішень при розгляді клопотання позивача, підлягає задоволенню.
Щодо вимоги про виділення в іншому місці придатної для використання земельної ділянки сільськогосподарського призначення.
Згідно з частиною першою статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способи захисту цивільних прав та інтересів визначено частиною другою вказаної статті.
Правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, уповноважених захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси.
При цьому позивач, тобто особа, яка подала позов, самостійно визначається з порушеним, невизнаним чи оспорюваним правом або охоронюваним законом інтересом, які потребують судового захисту. Обґрунтованість підстав звернення до суду оцінюються судом у кожній конкретній справі за результатами розгляду позову.
Відповідно до частини другої статті 90 ЗК України порушені права власників земельних ділянок підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.
Згідно зі статтею 78 ЗК України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
Статтею 79-1 ЗК України визначено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.
Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій-сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.
У разі встановлення (відновлення) меж земельних ділянок за їх фактичним використанням у зв`язку з неможливістю виявлення дійсних меж, формування нових земельних ділянок не здійснюється, а зміни до відомостей про межі земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру.
Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
Межі суміжних земельних ділянок приватної власності можуть бути змінені їх власниками без формування нових земельних ділянок за технічною документацією із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Відповідно до частин першої та другої статті 55 Закону України "Про землеустрій" встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) проводиться відповідно до топографо-геодезичних і картографічних матеріалів.
Встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) здійснюється на основі технічної документації із землеустрою, якою визначається місцеположення поворотних точок меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Згідно зі статтею 198 ЗК України кадастрові зйомки - це комплекс робіт, виконуваних для визначення та відновлення меж земельних ділянок. Кадастрова зйомка включає: геодезичне встановлення меж земельної ділянки; погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами; відновлення меж земельної ділянки на місцевості; встановлення меж частин земельної ділянки, які містять обтяження та обмеження щодо використання землі; виготовлення кадастрового плану.
Погодження меж земельної ділянки є складовою частиною кадастрового плану, який, у свою чергу, є складовою частиною технічної документації, необхідної для передачі земельних ділянок у власність чи в користування. Встановлення меж земельної ділянки по суті зводиться до вирішення питань, чи не належить земельна ділянка іншому власнику чи правомірному користувачеві та чи не накладаються межі земельної ділянки на суміжні земельні ділянки. Встановлення (відновлення) меж земельної ділянки здійснюється з метою визначення в натурі (на місцевості) метричних даних земельної ділянки, у тому числі місцеположення поворотних точок її меж та їх закріплення межовими знаками.
Статтею 107 ЗК України визначено, що основою для відновлення меж земельних ділянок є дані земельно-кадастрової документації. У разі неможливості виявлення дійсних меж їх встановлення здійснюється за фактичним використанням земельної ділянки.
Згідно зі статтею 152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю.
Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: а) визнання прав; б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; в) визнання угоди недійсною; г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; ґ) відшкодування заподіяних збитків; д) застосування інших, передбачених законом, способів.
Звертаючись до суду з цим позовом, позивач мотивував порушення відповідачем його прав на користування земельною ділянкою, що полягає у розгляді клопотання про виділення в іншому місці земельної ділянки.
Натомість суд зазначає, що в даному випадку фактично має місце наявність земельного спору.
Земельний спір це вид правовідносин, пов`язаних із розв`язанням розбіжностей, які випливають з порушення права власності та права користування земельною ділянкою, а також відводом або вилученням землі, що виникають між власниками землі та землекористувачами, іншими особами.
Норми Земельного кодексу України (Глава 25), якими регламентовано вирішення земельних спорів, не передбачається такого способу вирішення спору, як передачу власнику земельної ділянки, щодо якої виник спір, іншої рівноцінної земельної ділянки.
Відповідно до ч. 2 ст. 158 ЗК України виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей.
Враховуючи вищевикладене можливість вирішення спірної ситуації щодо відновлення меж земельної ділянки належної позивачеві, можливе лише за участю суміжних землевласників шляхом добровільного врегулювання спірного питання, або в судовому порядку.
Таким чином суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Відповідно до частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
З матеріалів справи вбачається, що при зверненні до суду із цим позовом позивачем сплачено судовий збір у розмірі 1211,20 грн. (а.с.12).
З огляду на часткове задоволення позову та враховуючи приписи частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку щодо наявності підстав для стягнення на користь позивача судового збору в розмірі 605,60 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.139, 246, 382, 255, 292-297, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправним бездіяльність Великосеверинівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області щодо не розгляду клопотання ОСОБА_1 від 07 липня 2023 року у спосіб визначений Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 понесені витрати по сплаті судового збору у розмірі 605,60 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Великосеверинівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст.293, 295 - 297 КАС України.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду Ю.П. ПАСІЧНИК
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.04.2024 |
Оприлюднено | 04.04.2024 |
Номер документу | 118077158 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Ю.П. ПАСІЧНИК
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні