Рішення
від 29.03.2024 по справі 380/115/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №380/115/24

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 березня 2024 року

Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Ланкевича А.З., розглянувши у письмовому провадженні в м.Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Першого заступника керівника Стрийської окружної прокуратури до Тростянецької сільської ради Стрийського району Львівської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, -

в с т а н о в и в :

Позивач звернувся з позовом, в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невжиття заходів до виготовлення технічного паспорту та проведення державної реєстрації права власності на приміщення Народного дому села Ілів Стрийського району з оціночною вартістю 5068049,69 грн площею 134,0 кв.м. за адресою: вул.Дубова, село Ілів, Стрийський район, Львівська область;

- зобов`язати відповідача вжити заходи щодо виготовлення технічного паспорту та проведення державної реєстрації права власності на приміщення Народного дому села Ілів Стрийського району з оціночною вартістю 5068049,69 грн площею 134,0 кв.м. за адресою: вул.Дубова, село Ілів, Стрийський район, Львівська область .

Посилається на те, що право власності на приміщення Народного дому села Ілів Стрийського району з оціночною вартістю 5068049,69 грн площею 134,0 кв.м., що знаходиться за адресою: вул.Дубова, 60, село Ілів, Стрийський район, Львівська область , за наявності підстав та відповідних повноважень у Тростянецької сільської ради, як суб`єкта комунальної власності, що реалізовує від імені та в інтересах територіальної громади села Ілів правомочності власника, не зареєстровано у встановленому законом порядку. У зв`язку із чим, вказав, що використання зазначеного нерухомого майна здійснюється із порушенням вимог чинного законодавства шляхом користування будівлями, спорудами без державної реєстрації права власності та правовстановлюючих документів. Викладене, за твердженням прокурора, свідчить про бездіяльність суб`єкта владних повноважень та недотримання ним законодавства в сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, у зв`язку із чим просить позов задовольнити повністю.

Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому визнає позов у повному обсязі. Крім того, зазначив, що Указом Президента України від 24.02.2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 року строком на 30 діб, який затверджений Законом України «Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 року №2102-ІХ. У зв`язку із цим, вказав, що виготовлення технічного паспорта на будівлю Народного дому села Ілів у період дії воєнного стану є значно складним, оскільки казначейське розрахунково-касове обслуговування видатків розпорядників бюджетних коштів (у даному випадку - сільської ради) на вказані потреби фактично не проводиться, так як на сьогоднішній день в першочерговому порядку здійснюються видатки на національну безпеку і оборону та на здійснення заходів правового режиму воєнного стану, визначених Законом України «Про правовий режим воєнного стану». Поряд з тим, зазначив, що сільська рада зі своєї сторони вживатиме належних заходів щодо виготовлення технічного паспорта та реєстрації права власності на вказаний об`єкт.

Ухвалою судді від 08.01.2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

У ході проведення вивчення стану додержання вимог чинного бюджетного законодавства Стрийською окружною прокуратурою з`ясовано, що Західним Офісом Держаудитслужби проведено ревізію бюджету Тростянецької сільської ради Стрийського району Львівської області за період роботи з 01.03.2017 року по 31.03.2021 року, про що складено відповідний акт ревізії №131320-23/2 від 02.07.2021 року.

Згідно цього акта від 02.07.2021 року, державними інспекторами Західного Офісу Держаудитслужби встановлено, що Тростянецькою сільською радою Стрийського району не виготовлено технічний паспорт на приміщення Народного дому села Ілів Стрийського району, а також не вжито заходи щодо державної реєстрації права власності на вказане приміщення.

31.10.2023 року Стрийська окружна прокуратура звернулась до відповідача з листом №14.57/05-42-7628ВИХ-23, в якому просила в термін до 10.11.2023 року скерувати у Миколаївський відділ Стрийської окружної прокуратури інформацію щодо усунення зазначених порушень та які заходи вжито задля виготовлення технічного паспорту та реєстрації права власності на приміщення Народного дому села Ілів Стрийського району; якщо такі заходи не вживалися - зазначити їх причини.

Листом Тростянецької сільської ради Стрийського району Львівської області від 14.11.2023 року №02-21/1721 повідомлено прокуратуру, що на вказане приміщення не виготовлено технічний паспорт, а також не проведено державної реєстрації права власності. Причинами невжиття сільською радою заходів, пов`язаних з виготовленням технічного паспорта та державною реєстрацією права власності на приміщення Народного дому села Ілів, є недостатність у кошторисних призначеннях сільської ради відповідних коштів на ці видатки. Окрім цього, відповідно до Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 року №590 (із змінами), казначейське розрахунково-касове обслуговування видатків розпорядників бюджетних коштів на оплату послуг з проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна та реєстрацію права власності проводиться не в першочерговому порядку, оскільки на сьогоднішній день найголовнішим є забезпечення видатків на національну безпеку і оборону та на здійснення заходів правового режиму воєнного стану. Більше того, кошти на вказані потреби сільською радою для освоєння не передбачалися.

21.11.2023 Стрийською окружною прокуратурою відповідно до Порядку ведення єдиної бази звітів про оцінку з Фонду Державного фонду майна України отримано Довідку про оціночну вартість об`єкта нерухомості, зі змісту якої слідує, що оціночна вартість нежитлового об`єкта площею 134,0 м.кв - приміщення Народного дому села Ілів Стрийського району становить 5068049,69 грн.

Крім цього, згідно відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна встановлено, що за адресою: вул.Дубова, 60, село Ілів Стрийського району Львівської області будь-яке нерухоме майно не зареєстровано.

Зміст спірних правовідносин полягає у невжитті відповідачем заходів щодо виготовлення технічного паспорту та проведення державної реєстрації права власності на приміщення Народного дому села Ілів Стрийського району за адресою: вул.Дубова, село Ілів, Стрийський район, Львівська область.

Вказані обставини та зміст спірних правовідносин підтверджені наявними у справі доказами.

Вирішуючи спір, суд застосовує наступні норми права.

За змістом ст.131-1 Конституції України, на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене ст.ст.2, 23 Закону України «Про прокуратуру» та ст.53 Кодексу адміністративного судочинства України.

Згідно з вимогами ст.23 Закону України «Про прокуратуру», представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.

Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.

Відповідно до ч.4 ст.53 Кодексу адміністративного судочинства України, прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

У даному ж випадку, ключовою підставою для визначення права прокурора на звернення до суду з цим позовом є встановлення факту невжиття Тростянецькою сільською радою Стрийського району Львівської області дій щодо захисту інтересів держави.

Згідно із ч.5 ст.16 Закону №280/97-ВР, від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Частиною 1 ст.10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 року №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) визначено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до ч.5 ст.16 Закону №280/97-ВР, від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Згідно ч.1 ст.25 Закону №280/97-ВР, сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Частинами 1, 2, 5 ст.60 Закону №280/97-ВР визначено, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності, зокрема, на рухоме і нерухоме майно. Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Відповідно до ч.1 ст.317 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.

Статтею 327 ЦК України визначено право комунальної власності. Зокрема, згідно положень цієї статті, у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Відповідно до ч.1 ст.328 ЦК України, право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів.

Юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом (ст.329 ЦК України).

За приписами частини четвертої статті 334 ЦК України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, регулюються Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 року №1952-IV (далі - Закон №1952-IV).

Згідно п.1 ч.1 ст.2 цього Закону, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Пунктом 2 ч.1, ч.2 ст.3 Закону №1952-IV передбачено, що загальними засадами державної реєстрації прав є, серед інших: обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав. Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до ч.1 ст.5 Закону №1952-IV, у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.

За приписами п.6 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 року №1127, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.

Правовий аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що саме на відповідача, як орган, уповноважений управляти комунальним майном, належним територіальній громаді села Ілів, покладається обов`язок щодо державної реєстрації права власності територіальної громади та належного оформлення правовстановлюючих документів на об`єкти права власності територіальної громади.

Втім, суд встановив, що, всупереч наведеному, відповідачем, як суб`єктом комунальної власності, що реалізує від імені та в інтересах територіальної громади села Ілів правомочності власника, не зареєстровано у встановленому законом порядку право власності на приміщення Народного дому села Ілів Стрийського району, загальною площею 134,0 кв.м., що знаходиться за адресою: вул.Дубова, 60, село Ілів, Стрийський район, Львівська область .

Жодних відповідних рішень, починаючи з 2016 року (після проведення реформи децентралізації влади), не прийнято.

При цьому, вказане визнається відповідачем - Тростянецькою сільською радою Стрийського району Львівської області.

Відсутність вчинення таких заходів свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеним нерухомим майном, ризики безпідставного вибуття останнього з права власності територіальної громади, інтереси якої представляє Тростянецька сільська рада, та тим самим порушує законодавчо встановлений порядок набуття й подальшої реалізації права власності та, відповідно, інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною майна територіальної громади. Тому позовні вимоги в цій частині є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Як наслідок, обґрунтованими є і похідні вимоги про спонукання до вчинення дій.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. А, згідно ч.1 ст.90 цього ж Кодексу, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів, визнання позову відповідачем, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню повністю.

Відповідно до ч.2 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 134, 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в :

позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Тростянецької сільської ради Стрийського району Львівської області щодо виготовлення технічного паспорту та проведення державної реєстрації права власності на приміщення Народного дому села Ілів Стрийського району, що знаходиться за адресою: вул.Дубова, село Ілів, Стрийський район, Львівська область.

Зобов`язати Тростянецьку сільську раду Стрийського району Львівської області (місцезнаходження: вул.Зелена, 2, село Тростянець, Стрийський район, Львівська область, 81614; код ЄДРПОУ: 40178802) вжити заходи щодо виготовлення технічного паспорту та проведення державної реєстрації права власності на приміщення Народного дому села Ілів Стрийського району, що знаходиться за адресою: вул.Дубова, село Ілів, Стрийський район, Львівська область.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення через Львівський оружний адміністративний суд, а у разі реєстрації офіційної електронної адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Суддя Ланкевич А.З.

Дата ухвалення рішення29.03.2024
Оприлюднено04.04.2024
Номер документу118077420
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —380/115/24

Рішення від 29.03.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Ланкевич Андрій Зіновійович

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Ланкевич Андрій Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні