Ухвала
від 02.04.2024 по справі 380/5431/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

про повернення позовної заяви

02 квітня 2024 рокусправа № 380/5431/24

Суддя Львівського окружного адміністративного суду Морська Галина Михайлівна , розглянувши у м. Львові матеріали позову ОСОБА_1 до ТОВ "Агрокультура-Захід" про визнання протиправним та скасування рішення, -

в с т а н о в и л а :

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до ТОВ "Агрокультура-Захід" (далі - відповідач), в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора Мостиської міської ради Львівської області ОСОБА_2 про реєстрацію за ТОВ «Агрокультура Захід» права власності на багатоквартирний житловий будинок до якого входять будівлі та споруди загальною площею 224,3 кв.м. (згідно технічного паспорту літ. А-1 (житловий будинок, який включає 4 квартири на першому поверсі та 1 квартиру на другому поверсі), літ. А-2 (житловий будинок), літ. Б, В, Г, Д (гаражі), літ. Е, Ж, З, И, І, Я (сараї), літ. 14, Ч (господарські будівлі), літ. Л (вбиральня), літ. К (криниця), літ. X (літня кухня)), які розташовані на земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 , (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2453892446060);

- скасувати державну реєстрацію за ТОВ «Агрокультура Захід» права власності на багатоквартирний житловий будинок до якого входять будівлі та споруди загальною площею 224,3 кв.м. (згідно технічного паспорту літ. А-1 (житловий будинок, який включає 4 квартири на першому поверсі та 1 квартиру на другому поверсі), літ. А-2 (житловий будинок), літ. Б, В, Г, Д (гаражі), літ. Е, Ж, З, И, І, Я (сараї), літ. 14, Ч (господарські будівлі), літ. Л (вбиральня), літ. К (криниця), літ. X (літня кухня)), які розташовані на земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 , (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2453892446060).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 21.08.2021 між продавцями ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_1 та покупцем ТОВ «Агрокультура-Захід» підписаний договір за умовами пункту 1 якого продавці передають, а покупець приймає у власність квартиру АДРЕСА_2 та зобов`язується сплатити визначену цим договором грошову суму. Згідно пункту 19 цього договору право власності на квартиру підлягає державній реєстрації. Право власності на квартиру до покупця переходить з моменту державної реєстрації цього права.

У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутній запис про реєстрацію вищезазначеної квартири за ТОВ «Агрокультура-Захід», натомість наявний інший запис від 13.09.2021 про реєстрацію за ТОВ «Агрокультура Захід» права власності на багатоквартирний житловий будинок до якого входять будівлі та споруди загальною площею 224,3 кв.м. (згідно технічного паспорту літ. А-1 (житловий будинок, який включає 4 квартири на першому поверсі та 1 квартиру на другому поверсі), літ. А-2 (житловий будинок), літ. Б, В, Г, Д (гаражі), літ. Е, Ж, З, И, І, Я (сараї), літ. Й, Ч (господарські будівлі), літ. Л (вбиральня), літ. К (криниця), літ. Х (літня кухня), які розташовані на земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 , (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2453892446060).

Стверджує, що покупець ТОВ «Агрокультура-Захід» всупереч пункту 19 договору купівлі-продажу здійснило реєстрацію не придбаної квартири, як окремого об`єкта нерухомості, а одразу здійснило реєстрацію всього житлового будинку в якому знаходиться придбана квартира без попередньої реєстрації об`єктів нерухомості як окремих та подальшого їх об`єднання. Зазначена обставина порушує його права, у зв`язку із чим він звернувся до суду.

Ухвалою від 18.03.2024 позовна заява залишена без руху, наданий позивачу строк для усунення недоліків :

- привести у відповідність склад учасників справи до позовних вимог;

- надати документи на підтвердження повноважень звернення до суду за захистом прав інших продавців квартири;

- обґрунтувати своє порушене право, виходячи із завдань адміністративного судочинства;

- подати заяву про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду із зазначенням обставин, які можуть бути враховані судом, як поважні для поновлення пропущеного строку із наданням відповідних доказів;

- відомості про наявність або відсутність у адвоката електронного кабінету.

На виконання цієї ухвали позивач надіслав суду заяву про усунення недоліків, у якій зазначив, що вважає за необхідне залучити до участі в справі співвідповідача державного реєстратора Мостиської міської ради Львівської області ОСОБА_2 . Пред`являючи позов у цій справі позивач має на меті здійснювати захист виключно своїх прав, а не інших 6 продавців, оскільки вважає, що під час проведення реєстраційних дій на підставі договору купівлі- продажу державним реєстратором були допущені порушення норм чинного на той момент законодавства. Порушення свого права позивач вбачає в тому, що всупереч положенням п. 1 ч.1 ст. 3, ч. 5 ст. 12 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» буде порушено загальні засади державної реєстрації прав в частині гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження. Зазначене відповідає завданням адміністративного судочинства.

Необхідно зауважити, що позивач надіслав суду позовну заяву після усунення недоліків, у якій зазначений лише один відповідач - ТОВ «Агрокультура Захід», не зазначивши у позові другого відповідача та усіх відомостей щодо нього, як це передбачено п. 2 ч. 5 ст. 160 КАС України.

Щодо підтвердження поважності причин пропуску позивачем строку звернення до суду, позивач додав до заяви адвокатський запит представника позивача до покупця квартири за наслідками якого адвокат отримав копію витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (N9274532456) від 13.09.2021.

Розглядаючи дану заяву суд враховує наступне.

Відповідно до частини першої статті 122 КАС України адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.

Згідно із ч. 2 ст. 122 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Причини пропуску строку звернення до суду, наведені у позові, суд визнав неповажними.

За правилами ч. 1, 2 ст. 123 КАС України у разі подання особою позову після закінчення строків, установлених законом, без заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані судом неповажними, позов залишається без руху. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду з заявою про поновлення строку звернення до адміністративного суду або вказати інші підстави для поновлення строку. Якщо заяву не буде подано особою в зазначений строк або вказані нею підстави для поновлення строку звернення до адміністративного суду будуть визнані неповажними, суд повертає позовну заяву.

Проте позивач не подав суду заяву про поновлення строку звернення до суду, обмежившись зазначенням у заяві про усунення недоліків наступного: «… З приводу документального обґрунтування причин пропуску строку на звернення до суду із заявленим позовом вважаємо за необхідне додати адвокатський запит представника позивача до покупця квартири за наслідками якої адвокату особисто було вручено копію витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (N9274532456), який сформований 13.09.2021 на запит ОСОБА_9 , яка являється директором ТОВ «Агрокультура-Захід». Сам факт звернення представника позивача до покупця з відповідним запитом є підтвердженням того, що позивач не був ознайомлений з таким витягом, а відтак і не міг знати про порушення своїх прав без додаткової консультації з адвокатом…».

Фактично зазначені підстави є аналогічні тим, які визнані неповажними в ухвалі про залишення позову без руху.

Необхідно зауважити, що КАС України відлік строку звернення до суду пов`язує не лише із фактом, коли особа дізналась про порушення своїх прав, але і з тим, коли особа повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Зазначені підстави для пропуску строку звернення до суду є неприйнятними, оскільки позивач, як продавець об`єкта нерухомого майна мав право отримати екземпляр договору у нотаріуса під час його підписання та звернутись до нотаріуса або до державного реєстратора із запитом про отримання витягу із Державного реєстру речових прав.

Також ні позивач, ні представник позивача не скористались своїм правом на отримання витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно за реєстраційним номером об`єкта нерухомого майна квартири, що належала позивачу 2430205446101, який зазначений у договорі купівлі-продажу, та щодо якого у Державному реєстрі міститься повна інформація про власника та дати і підстав набуття права власності.

Варто відмітити, що дотримання строку звернення до суду з адміністративним позовом є однією з обов`язкових передумов ефективності адміністративних проваджень щодо строку розгляду адміністративних справ, оскільки захист прав, свобод та інтересів осіб безпосередньо залежить від меж їх реалізації у часі. Провадження в адміністративних судах, як спосіб захисту таких прав, базується на процесуальних принципах та забезпечується чітко регламентованими строками. Дотримання вказаних строків впливає на права та обов`язки учасників адміністративних правовідносин, спонукаючи їх до своєчасного здійснення наданих їм прав чи виконання покладених на них обов`язків.

Строк звернення до адміністративного суду - це строк, в межах якого особа, яка має право на позов, може звернутися до адміністративного суду для захисту своїх прав у публічно-правових відносинах або для реалізації владних повноважень.

Поважними причинами пропуску строку звернення до суду відповідно до вимог КАС України визнаються обставини, які є об`єктивно непереборними та не залежать від волевиявлення сторони і пов`язані з дійсними істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення сторонами у справі процесуальних дій.

Встановлення процесуальних строків законом передбачено з метою дисциплінування учасників адміністративного судочинства та своєчасного вчинення ними передбачених КАС Українипроцесуальних дій.

Інститут строків в адміністративному процесі сприяє досягненню юридичної визначеності у публічно-правових відносинах, а також стимулює учасників адміністративного процесу добросовісно ставитися до виконання своїх обов`язків. Ці строки обмежують час, протягом якого такі правовідносини можуть вважатися спірними і після їх завершення, якщо ніхто не звернувся до суду за вирішенням спору, відносини стають стабільними.

З матеріалів позовної заяви встановлено, що спірне рішення датоване 08.09.2021, при цьому до суду позивач звернувся 12.03.2024, тобто з пропуском шестимісячного строку звернення.

Частиною 6 статті 161 КАС України встановлено, що у разі пропуску строку звернення до адміністративного суду позивач зобов`язаний додати до позову заяву про поновлення цього строку та докази поважності причин його пропуску.

При цьому, поважними причинами визнаються лише такі обставини, які є об`єктивно непереборними та не залежать від волевиявлення сторони і пов`язані з дійсними істотними перешкодами чи труднощами для своєчасного вчинення сторонами процесуальних дій, та підтверджені належними доказами.

Необхідно зауважити, що позивач не подав до суду клопотання про поновлення строку звернення до суду та не зазначив поважних причини пропуску строку звернення.

Відтак, заява про усунення недоліків не містить жодних обставин, які підтверджені належними доказами, в обґрунтування поважності причин пропуску позивачем строків звернення до суду із цим позовом.

Враховуючи наведене, позивач не виконав вимоги суду про залишення позову без руху в частині подання клопотання про поновлення строку звернення до суду та наведення причин такого пропуску.

Відповідно до ч.2 ст. 123 КАС України якщо заяву не буде подано особою в зазначений строк або вказані нею підстави для поновлення строку звернення до адміністративного суду будуть визнані неповажними, суд повертає позовну заяву.

На підставі зазначеного та за відсутності поважних причин пропуску позивачем строку звернення до суду з позовом, позов підлягає поверненню.

Варто зауважити, що за правилами ч. 8 ст. 169 КАС України повернення позовної заяви не позбавляє права повторного звернення до адміністративного суду в порядку, встановленому законом.

Повернення сплаченого судового збору здійснюється відповідно до ст. 7 Закону України "Про судовий збір".

Керуючись ст.ст.47, 160, 161, 169, 248, підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суддя,

у х в а л и л а :

Позовну заяву ОСОБА_1 до ТОВ "Агрокультура-Захід" про визнання протиправним та скасування рішення повернути позивачу.

Повернути ОСОБА_1 судовий збір у сумі 2422 (дві тисячі чотириста двадцять дві) грн. 40 коп, сплачений за подання до суду адміністративного позову, відповідно до платіжної інструкції від 12.03.2024 №0.0.3522421463.1

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання.

Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення через Львівський окружний адміністративний суд, а у разі реєстрації офіційної електронної адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

СуддяМорська Галина Михайлівна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.04.2024
Оприлюднено04.04.2024
Номер документу118077753
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —380/5431/24

Ухвала від 02.04.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Морська Галина Михайлівна

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Морська Галина Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні