ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 квітня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/1282/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Головного управління ДПС у Сумській області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу,
В С Т А Н О В И В:
Головне управління ДПС у Сумській області /надалі - позивач, ГУ ДПС у Сумській області/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до ОСОБА_1 /надалі - відповідач, ОСОБА_1 / про стягнення податкового боргу з орендної плати з фізичних осіб загальною сумою 147258,35 грн /а.с. 1-2/.
Позов обґрунтований тим, що за фізичною особою ОСОБА_1 обліковується податковий борг, який виник у зв`язку з несплатою відповідачем орендної плати з фізичних осіб у розмірі 147258,35 грн. Вказана сума боргу виникла у зв`язку з несплатою відповідачем сум грошових зобов`язань, визначених контролюючим органом податковими повідомленнями-рішеннями №128891-2407-1811 від 21 квітня 2023 року, №128892-2407-1811 від 21 квітня 2023 року, №128893-2407-1811 від 21 квітня 2023 року, №128894-2407-1811 від 21 квітня 2023 року, а також пені, нарахованої на суму грошового зобов`язання за податковими повідомленнями-рішеннями №476770-2407-1811 від 18 жовтня 2022 року та №476772-2407-1811 від 18 жовтня 2022 року.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 06 лютого 2024 року зобов`язано Виконавчий комітет Котелевської селищної ради надати до суду інформацію про зареєстроване місце проживання (перебування) ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , останнє відоме місце проживання: АДРЕСА_1 ).
22 лютого 2024 року від Виконавчого комітету Котелевської селищної ради до суду надійшов лист вих. №02.1-21/637 від 21 лютого 2024 року, в якому повідомлено, що за відомостями про реєстрацію місця проживання, які містяться в реєстрі територіальної громади, громадянин ОСОБА_1 зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 /а.с. 20/.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 23 лютого 2024 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, а також вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, витребувано докази.
Копія вказаної ухвали надіслана відповідачу на вищевказану адресу та вручена адресату 02 березня 2024 року /а.с. 27/.
Відповідач позов не визнав та у відзиві на позовну заяву /а.с. 28-29/ зазначив, що у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану та веденням на території Сумської області активних бойових дій навесні 2022 року земельна ділянка площею 19,998 га (кадастровий номер 5920385000:01:001:5301) залишилася необробленою та сільськогосподарська продукція не вирощувалася. Вказані обставини підтверджуються довідкою №217 від 09 червня 2023 року, виданою Виконавчим комітетом Грунської сільської ради Охтирського району Сумської області. Лист Торгово-промислової палати України від 28 лютого 2022 року №2024/02.0-7.1 засвідчує настання форс-мажорної обставини з 24 лютого 2022 року внаслідок військової агресії російської федерації проти України. У зв`язку з викладеним позивач не зміг обробити орендовану земельну ділянку та сплатити орендної плату. Умислу на ухилення від сплати орендної плати за користування земельної ділянки він не має.
У відповіді на відзив на позовну заяву /а.с. 36-37/ позивач зазначив, що відповідач мав доводити вплив обставин непереборної сили на неможливість належним чином виконати свої зобов`язання щодо сплати грошових зобов`язань, зазначених в податкових повідомленнях-рішеннях, не на стадії стягнення вже узгодженого податкового боргу, а на стадії оскарження відповідних податкових повідомлень-рішень в адміністративному або судовому порядку, однак відповідач правом на оскарження не скористався.
Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи відповідно до пункту 10 частини шостої статті 12, статей 257, 262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 вказаного Кодексу.
Дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Головним управлінням ДПС у Сумській області прийнято податкові повідомлення-рішення:
- №128891-2407-1811 від 21 квітня 2023 року /а.с. 8/, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем "орендна плата з фізичних осіб" за 2023 рік у сумі 46205,59 грн;
- №128892-2407-1811 від 21 квітня 2023 року /а.с. 8/, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем "орендна плата з фізичних осіб" за 2023 рік у сумі 13875,96 грн;
- №128893-2407-1811 від 21 квітня 2023 року /а.с. 8/, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем "орендна плата з фізичних осіб" за 2023 рік у сумі 43016,86 грн;
- №128894-2407-1811 від 21 квітня 2023 року /а.с. 9/, яким ОСОБА_1 визначено суму податкового зобов`язання за платежем "орендна плата з фізичних осіб" за 2023 рік у сумі 139664,22 грн. У зв`язку з частковою сплатою розмір несплаченої суми податкового зобов`язання по вказаному податковому повідомленні-рішенні становить 36535,44 грн /а.с. 4-6/.
Вказані податкові повідомлення - рішення направлено ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 , та 03 травня 2023 року вручено адресату /а.с. 9/.
Відповідно до частини першої статті 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Порядок сплати податків і зборів встановлений Податковим кодексом України /надалі -ПК України/.
Згідно з підпунктом 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності /підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України/.
Статтею 269 ПК України визначено, що платниками плати за землю є: платники земельного податку; платники орендної плати - землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди.
Згідно з положеннями пунктів 288.1 та 288.4 статті 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Згідно з пунктом 288.7 статті 288 ПК України податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 Податкового кодексу України.
Відповідно до вимог статті 285 ПК України базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік. Базовий податковий (звітний) рік починається 1 січня і закінчується 31 грудня того ж року (для новостворених підприємств та організацій, а також у зв`язку із набуттям права власності та/або користування на нові земельні ділянки може бути меншим 12 місяців).
За приписами пункту 286.5 статті 286 ПК України нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки, у тому числі право на яку фізична особа має як власник земельної частки (паю), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу, разом із детальним розрахунком суми податку, який, зокрема, але не виключно, має містити кадастровий номер та площу земельної ділянки, розмір ставки податку та розмір пільги зі сплати податку.
Згідно з пунктом 57.3 статті 57 ПК України у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.
У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 робочих днів, наступних за днем такого узгодження.
Податкові повідомлення-рішення №128891-2407-1811 від 21 квітня 2023 року, №128892-2407-1811 від 21 квітня 2023 року, №128893-2407-1811 від 21 квітня 2023 року, №128894-2407-1811 від 21 квітня 2023 року отримані відповідачем 03 травня 2023 року.
У матеріалах позову відсутні відомості про те, що вказані податкові повідомлення-рішення оскаржувалися в адміністративному або/та судовому порядку та були скасовані.
У встановлений Податковим кодексом України строк податкові зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб у загальній сумі 139633,85 грн, що визначені контролюючим органом в податкових повідомленнях-рішеннях №128891-2407-1811 від 21 квітня 2023 року, №128892-2407-1811 від 21 квітня 2023 року, №128893-2407-1811 від 21 квітня 2023 року, №128894-2407-1811 від 21 квітня 2023 року, відповідачем не сплачено, що підтверджується розрахунком сум податкового боргу та витягами з інтегрованої картки особового рахунку відповідача з відповідного платежу /а.с. 3-6/.
За приписами підпунктів 129.1.1, 129.1.2, 129.1.3 пункту 129.1 статті 129 ПК України нарахування пені розпочинається: при нарахуванні контролюючим органом податкового зобов`язання у встановлених цим Кодексом випадках, не пов`язаних з проведенням перевірки, або при нарахуванні контролюючим органом грошового зобов`язання, визначеного за результатами перевірки, починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків такого зобов`язання, визначеного в податковому повідомленні-рішенні згідно із цим Кодексом; при нарахуванні контролюючим органом за результатами перевірки податкового зобов`язання та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, у разі виявлення його заниження - на суму такого заниження, починаючи з першого робочого дня, наступного за останнім днем граничного строку сплати платником податків цього зобов`язання за відповідний податковий (звітний) період, щодо якого виявлено заниження, та за весь період заниження (у тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження); при нарахуванні суми грошового зобов`язання, визначеного платником податків або податковим агентом, у тому числі у разі внесення змін до податкової звітності внаслідок самостійного виявлення платником податків помилок відповідно до статті 50 цього Кодексу, - після спливу 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати грошового зобов`язання.
Відповідно до пункту 129.4 статті 129 ПК України на суми грошового зобов`язання, визначеного підпунктом 129.1.1 пункту 129.1 цієї статті (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) та в інших випадках визначення пені відповідно до вимог цього Кодексу, якщо її розмір не встановлений, нараховується пеня за кожний календарний день прострочення сплати грошового зобов`язання, включаючи день погашення, з розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на кожний такий день. На суми заниження податкового зобов`язання, визначеного підпунктами 129.1.2 та 129.1.4 пункту 129.1 цієї статті, нараховується пеня за кожний календарний день заниження податкового зобов`язання, включаючи день настання строку погашення податкового зобов`язання, визначеного контролюючим органом, з розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на кожний такий день. На суми грошового зобов`язання, визначеного підпунктом 129.1.3 пункту 129.1 цієї статті (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені), нараховується пеня за кожний календарний день прострочення його сплати, починаючи з 91 календарного дня, що настає за останнім днем граничного строку сплати податкового зобов`язання, включаючи день погашення, із розрахунку 100 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на кожний такий день.
Пунктом 6 підрозділу 2 розділу 3 Порядку ведення податковими органами оперативного обліку податків, зборів, платежів та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 5 від 12 січня 2021 року /чинного з 05 квітня 2021 року/, встановлено, що у разі погашення податкового боргу автоматично проводиться розрахунок пені відповідно до пункту 129.1 та підпункту 129.3.1 пункту 129.3 статті 129 розділу II Кодексу та відображається відповідними операціями щодо нарахування пені в ІКП. У разі погашення суми податкового боргу (його частини) шляхом подання платником податків декларацій (у тому числі уточнюючих) з від`ємним значенням суми податкових зобов`язань нарахування пені закінчується датою фактичного здійснення такого погашення, зафіксованою у відповідних документах. У разі часткового погашення податкового боргу сума такої частки визначається з урахуванням пені, нарахованої на таку частку.
У зв`язку з несвоєчасною сплатою (несплатою) сум грошових зобов`язань, визначених контролюючим органом в податкових повідомленнях-рішеннях №476770-2407-1811 від 18 жовтня 2022 року та №476772-2407-1811 від 18 жовтня 2022 року, відповідачу нараховано пеню у загальній сумі 7624,50 грн, що підтверджується розрахунком сум податкового боргу та витягом із інтегрованої картки з орендної плати з фізичних осіб /а.с. 3-6/.
Вказана сума пені відповідачем не сплачена.
Таким чином, загальна сума несплачених зобов`язань становить - 147258,35 /а.с. 3-6/.
Заявлена позивачем до стягнення сума боргу в 147258,35 грн відповідає визначенню податкового боргу, наведеному у підпункті 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України, а саме: "податковий борг" - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Відповідно до пункту 59.1 статті 59 ПК України у разі коли у платника податків виник податковий борг, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.
Податкова вимога може надсилатися (вручатися) контролюючим органом за місцем обліку платника податків, в якому обліковується податковий борг платника податків.
Податкова вимога не надсилається (не вручається), а заходи, спрямовані на погашення (стягнення) податкового боргу, не застосовуються, якщо загальна сума податкового боргу платника податків не перевищує ста вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. У разі збільшення загальної суми податкового боргу до розміру, що перевищує сто вісімдесят неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, контролюючий орган надсилає (вручає) податкову вимогу такому платнику податків.
Згідно з пунктом 59.5 статті 59 ПК України у разі якщо у платника податків, якому надіслано (вручено) податкову вимогу, сума податкового боргу збільшується (зменшується), погашенню підлягає вся сума податкового боргу такого платника податку, що існує на день погашення.
У разі якщо після направлення (вручення) податкової вимоги сума податкового боргу змінилася, але податковий борг не був погашений в повному обсязі, податкова вимога додатково не надсилається (не вручається).
Судом встановлено, що Головним управлінням ДПС у Сумській області сформовано податкову вимогу форми "Ф" №0003046-1303-1828 від 17 серпня 2023 року /а.с. 7/, яку направлено відповідачу рекомендованим листом з повідомленням про вручення та 02 вересня 2023 року вручено адресату /а.с. 7-зворот/.
Доказів оскарження та скасування цієї вимоги матеріали справи не містять.
Наявну суму податкового боргу відповідачем самостійно не погашено, про що свідчать наявні у матеріалах справи копії інтегрованої картки особового рахунку відповідача з орендної плати з фізичних осіб /а.с. 5-6/.
Довід відповідача щодо нездійснення ним господарської діяльності та не оброблення земельної ділянки площею 19,998 га (кадастровий номер 5920385000:01:001:5301) внаслідок введення воєнного стану у період з 2022 року по 2023 рік, що підтверджуються довідкою №217 від 09 червня 2023 року, виданою Виконавчим комітетом Грунської сільської ради Охтирського району Сумської області, суд визнає таким, що не впливає на вищевикладені висновки суду, оскільки податкові повідомлення-рішення, на підставі яких виник податковий борг, відповідачем не оскаржені та в судовому порядку не скасовані, а сам податковий борг відповідно до положень ПК України не списаний як безнадійний.
Суд враховує, що питання щодо правомірності/неправомірності винесення податкових повідомлень-рішень, на підставі яких виник податковий борг у спірній сумі, визнання податкового боргу безнадійним та наявності підстав для його списання не входять до предмета доказування у цій справі.
Таким чином, позовна вимога до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу у загальній сумі 147258,35 грн заявлена позивачем правомірно, а тому підлягає задоволенню.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки позивач, який є суб`єктом владних повноважень, витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, не поніс, то підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Головного управління ДПС у Сумській області (вул. Іллінська, буд. 13, м. Суми, Сумська область, 40009, ідентифікаційний код ВП 43995469) до ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) про стягнення податкового боргу задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_1 грошові кошти за податковим боргом з орендної плати з фізичних осіб в сумі 147258,35 грн (сто сорок сім тисяч двісті п`ятдесят вісім гривень тридцять п`ять копійок) на розрахунковий рахунок UA748999980334159815000018488, Казначейство України (ЕАП), отримувач ГУК у Сум. обл / Грунська СТГ / 18010900, код отримувача (ЄДРПОУ) 37970404, МФО банка отримувача 899998.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.04.2024 |
Оприлюднено | 04.04.2024 |
Номер документу | 118078561 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні