Рішення
від 02.04.2024 по справі 571/819/22
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

02 квітня 2024 року м. Рівне №571/819/22

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Махаринця Д.Є., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 доРокитнівський відділ державнї реєстрації актів цивільного стану у Сарненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) про визнання відмови протиправною, зобов`язання вчинення певних дій, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася з позовом до Рокитнівського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Сарненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) (далі - відповідач) про визнання протиправною відмови щодо внесення змін до актового запису про шлюб від 03.07.1965, складеного виконавчим комітетом Карпилівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області, зобов`язання внести зміни до актового запису про шлюб №8 від 03.07.1965, складеного виконавчим комітетом Карпилівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області прізвище чоловіка " ОСОБА_2 " на " ОСОБА_2 ".

Рішенням Рокитнівського районного суду Рівненської області від 30.11.2022 у справі №571/819/22 у задоволенні позову відмовлено.

Постановою Рівненського апеляційного суду від 22.03.2023 у справі №571/819/22 рішення Рокитнівського районного суду Рівненської області від 30.11.2022 скасовано. Провадження у цивільній справі закрито.

Ухвалою Рівненського апеляційного суду від 04.04.2023 справу №571/819/22 передано до Рівненського окружного адміністративного суду, до юрисдикції якого віднесено розгляд справи.

Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 03.10.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Позовні вимоги мотивовані тим, що при зверненні до Рокитнівської державної нотаріальної контори для оформлення спадщини після померлого чоловіка було виявлено, що в свідоцтві про одруження неправильно вказано прізвище її чоловіка як « ОСОБА_2 ». У зв`язку з чим, позивач звернулася до відповідача щодо внесення відповідних змін до актового запису про шлюб. Однак, відповідач листом від 24.09.2021 відмовив у внесенні змін з підстав недостатності документів для встановлення факту змін. Позивач вважає таку відмову протиправною, що й стало підставою для звернення до суду.

Відповідач відзиву на позовну заяву не подав, як і будь-які докази у спростування позовних вимог. Відповідно до частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Розглянувши позовну заяву, дослідивши письмові докази, суд встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.

ОСОБА_4 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 в с. Карпилівка, Рокитнівського району Рівненської області, що підтверджено свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_1 .

Відповідно до свідоцтва про одруження ОСОБА_2 1938р.н. зареєстрував шлюб з ОСОБА_5 ,1946р.н., 03 липня 1965 року, місце реєстрації Карпилівська сільська рада. Після шлюбу, кожному з подружжя присвоєно прізвище « ОСОБА_2 ».

Позивач є пенсіонером за віком, що підтверджено пенсійним посвідченням.

Згідно довідки від 04.11.2022 №3366, виданої виконавчим комітетом Карпилівської сільської ради, згідно погосподарської книги за 1964-1966 роки, особовий рахунок № НОМЕР_2 , зазначений такий склад сім`ї: ОСОБА_6 , 1921 р.н. - голова, ОСОБА_7 , 1917 р.н. - жінка, ОСОБА_8 , 1945 р.н. - син, ОСОБА_9 , 1953 р.н. - дочка, ОСОБА_10 , 1938 р.н. - син, ОСОБА_11 , 1946 р.н. - невістка, ОСОБА_12 , 1966 р.н. - внук.

Державний архів Рівненської області Рівненської обласної державної адміністрації листом №285/01-28/20 від 29.05.2020 повідомив, що запису про народження ОСОБА_13 , 1938 р.н., не виявлено.

Згідно Державного акту на право приватної власності на землю виданого ОСОБА_4 , який мешкає в с.Карпилівка Рокитнівського району на підставі рішення Карпилівської сільської ради №25 від 29.12.2001, йому передано у приватну власність земельна ділянка площею 2.14 гектарів в межах згідно з планом.

12 червня 2021 року позивач змінила прізвище на « ОСОБА_2 », що підтверджено свідоцтвом про зміну імені серії НОМЕР_3 .

ОСОБА_4 був пенсіонером, отримував пенсію по віку, що підтверджено посвідченням № НОМЕР_4 .

Згідно погосподарської книги №2 на 1967-1969 роки, зазначений такий склад сім`ї: ОСОБА_4 1938 р.н. - голова, ОСОБА_1 , 1946 р.н. - дружина, ОСОБА_12 , 1966 р.н. - син, ОСОБА_14 , 1968р.н.- син.

На заяву позивача щодо внесення змін до актового запису про шлюб №8 від 03.07.1965 відповідач листом про надання інформації від 24.09.2021 №845/32-23.16-05-06-65 повідомив, що недостатньо документів для встановлення факту змін.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 49 Цивільного кодексу України визначено, що актами цивільного стану є народження фізичної особи, встановлення її походження, набуття громадянства, вихід з громадянства та його втрата, досягнення відповідного віку, надання повної цивільної дієздатності, обмеження цивільної дієздатності, визнання особи недієздатною, шлюб, розірвання шлюбу, усиновлення, позбавлення та поновлення батьківських прав, зміна імені, інвалідність, смерть тощо. Державній реєстрації підлягають народження фізичної особи та її походження, громадянство, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть.

Відносини, пов`язані з проведенням державної реєстрації актів цивільного стану, внесенням до актових записів цивільного стану змін, їх поновленням і анулюванням, регулюються Законом України "Про державну реєстрацію актів цивільного стану" від 01.07.2010 №2398-VI (далі - Закон №2398-VI), який також визначає засади діяльності органів державної реєстрації актів цивільного стану.

Згідно з статтею 2 Закону №2398-VI актами цивільного стану є події та дії, які нерозривно пов`язані з фізичною особою і започатковують, змінюють, доповнюють або припиняють її можливість бути суб`єктом цивільних прав та обов`язків.

Державній реєстрації відповідно до цього Закону підлягають народження фізичної особи та її походження, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть.

Відповідно до ст. 6 Закону № 2398-VI, відділи державної реєстрації актів цивільного стану проводять державну реєстрацію народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті, вносять зміни до актових записів цивільного стану, поновлюють та анулюють їх; формують Державний реєстр актів цивільного стану громадян, ведуть його, зберігають архівний фонд; здійснюють відповідно до законодавства інші повноваження.

Органи державної реєстрації актів цивільного стану видають відповідні свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану (ч. 4 ст. 6 Закону №2398-VI).

Згідно з ч. 1 ст. 22 Закону №2398-VI, внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться відповідним органом державної реєстрації актів цивільного стану за наявності достатніх підстав. За наслідками перевірки зібраних документів орган державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку. Внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться за заявою: особи, щодо якої складено актовий запис; одного з батьків, опікуна, піклувальника дитини; опікуна недієздатної особи; спадкоємців померлого; представника органу опіки та піклування під час здійснення повноважень з опіки та піклування стосовно особи, яка має право на подання такої заяви.

Після внесення змін до актового запису цивільного стану заявнику повторно видається свідоцтво про державну реєстрацію акта цивільного стану (ч. 6 ст. 22 Закону №2398-VI).

Законом №2398-VI передбачено, що внесення змін до актового запису цивільного стану проводиться за заявою, зокрема, особи, щодо якої складено актовий запис. Заява про внесення змін до актового запису цивільного стану подається до відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника, а у випадках, передбачених законодавством, - за місцем зберігання актового запису.

Частиною п`ятою статті 9 Закону №2398-VI визначено, що правила проведення державної реєстрації актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання затверджуються Міністерством юстиції України.

Порядок внесення змін до актових записів цивільного стану регулюється Правилами внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, що затверджені наказом Міністерства юстиції України від 12.01.2011 № 96/5 (далі - Правила).

Пунктом 1.1. Правил визначено, що внесення змін до актових записів цивільного стану, які складено органами державної реєстрації актів цивільного стану України, проводиться відділами державної реєстрації актів цивільного стану районних, районних у містах, міських (міст обласного значення), міськрайонних управлінь юстиції (далі - відділи державної реєстрації актів цивільного стану) у випадках, передбачених чинним законодавством. У разі відмови у внесенні змін до актових записів цивільного стану у висновку відділу державної реєстрації актів цивільного стану вказуються причини відмови та зазначається про можливість оскарження його у судовому порядку.

Пунктом 1.5 Правил передбачено, що заяви про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання приймаються відділами державної реєстрації актів цивільного стану в порядку, визначеному цими Правилами, шляхом їх формування та реєстрації за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру актів цивільного стану громадян при пред`явленні паспорта громадянина України (далі - паспорт), паспортного документа іноземця або документа, що посвідчує особу без громадянства (далі - паспортний документ) заявника. Сформована заява про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання роздруковується посадовою особою та за умови відсутності зауважень до відомостей, зазначених у ній, підписується заявником. У разі подання заяви про внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання до відділу державної реєстрації актів цивільного стану громадянином України, який постійно проживає за кордоном, пред`являється паспорт громадянина України для виїзду за кордон.

Відповідно до пункту 1.7. Правил, зміни до актового запису цивільного стану вносяться відділом державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання відповідного актового запису, за винятком випадків, встановлених у пункті 2.28 розділу II цих Правил.

Пунктом 2.1 Правил передбачено, що заява про внесення змін до актового запису цивільного стану за формою, наведеною в додатку 1, подається до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем проживання заявника, а у випадках, передбачених статтею 53 Сімейного кодексу України, також до відділу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем зберігання першого примірника актового запису про шлюб (крім випадків, коли актовий запис про шлюб складено дипломатичним представництвом або консульською установою України).

З аналізу вищенаведених правових норм слідує, що законодавцем визначено право особи на звернення до відділу державної реєстрації актів цивільного стану із заявою про внесення змін до актового запису цивільного стану, складеного органом державної реєстрації актів цивільного стану України.

Згідно з п. 2.11 Правил, факти, зазначені в заяві, а також записи у свідоцтвах про державну реєстрацію актів цивільного стану та в інших поданих заявником документах, якщо вони викликають сумніви щодо їх достовірності, можуть бути перевірені відділом державної реєстрації актів цивільного стану шляхом направлення запитів до відповідних установ, організацій для затребування необхідних документів.

Пунктом 2.12 Правил установлено, що на підставі зібраних документів та за наслідками перевірки відділ державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичне представництво чи консульська установа України складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану або про відмову в цьому за формою, наведеною в додатку 2. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку мають бути чітко вказані причини відмови та зазначено про можливість її оскарження в судовому порядку.

Підстави для внесення змін в актові записи цивільного стану вказані у п. 2.13 Правил. Такими підставами є, зокрема, (2.13.3) висновок відділу державної реєстрації актів цивільного стану або дипломатичного представництва чи консульської установи України.

Підпунктом 2.15.9 п. 2.15 Правил передбачено, що висновок відділу державної реєстрації актів цивільного стану складається, зокрема, якщо під час державної реєстрації акту цивільного стану були допущені помилки (перекручення, пропуск відомостей, окремих слів або граматичні помилки чи вказані неправильні відомості).

Згідно з п. 2.16, п.п. 2.16.14 п. 2.16 Правил, зміни, доповнення, виправлення вносяться в паперові носії актових записів цивільного стану та одночасно до Державного реєстру актів цивільного стану громадян. На підставі висновку відділу державної реєстрації актів цивільного стану про виправлення помилок, доповнення запису відомостями тощо виправляються або доповнюються відповідні відомості в актових записах, які зазначено у висновку.

Відповідно до п. 2.20 Правил, висновок відділу державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичного представництва чи консульської установи України про відмову у внесенні змін до актових записів цивільного стану складається у двох примірниках. Один примірник разом з усіма матеріалами залишається у відділі державної реєстрації актів цивільного стану або дипломатичному представництві чи консульській установі України, якими складено висновок про відмову, а другий вручається (надсилається) заявнику. Водночас у висновку зазначається про можливість оскарження відмови про внесення змін до актового запису цивільного стану в судовому порядку.

Системний аналіз вищенаведених норм дає суду підстави для формулювання висновку про те, що орган державної реєстрації актів цивільного стану зобов`язаний прийняти заяву про внесення змін до актового запису цивільного стану, розглянути її у спосіб та в порядку, визначеному законодавством, і за результатами такого розгляду скласти письмовий висновок про внесення змін до актового запису цивільного стану або про відмову в цьому. У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку вказуються причини відмови та зазначається про можливість її оскарження в судовому порядку.

Як вже зазначалося, відповідач листом про надання інформації від 24.09.2021 №845/32-23.16-05-06-65 повідомив, що недостатньо документів для встановлення факту змін.

Разом з тим, як вже зазначалося, відповідно до пункту 2.12 Правил, на підставі зібраних документів та за наслідками перевірки відділ державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичне представництво чи консульська установа України складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану або про відмову в цьому за формою, наведеною в додатку 2.

У разі відмови у внесенні змін до актового запису цивільного стану у висновку мають бути чітко вказані причини відмови та зазначено про можливість її оскарження в судовому порядку.

Отже, чинним законодавством України передбачено, що за результатами розгляду заяви про внесення змін до актового запису відділ державної реєстрації актів цивільного стану складає обґрунтований висновок про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану або про відмову в цьому за формою, наведеною в додатку 2.

В свою чергу, відповідачем за результатом розгляду заяви позивача висновок про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану або про відмову в цьому за формою, наведеною в додатку 2, прийнято не було, що не відповідає вимогам п.2.12 Правил.

Тобто, відповідачем у встановленому порядку не було прийнято рішення ані про внесення змін до актового запису (або декількох актових записів) цивільного стану, ані про відмову в цьому.

За таких обставин, суд дійшов висновку про наявність підстав для зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача про внесення змін до актового запису про шлюб №8 від 03.07.1965, складеного виконавчим комітетом Карпилівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області.

При цьому, суд зазначає, що відповідачу під час повторного розгляду заяви необхідно надати оцінку усім документам у сукупності та за результатами їх розгляду прийняти саме рішення у формі висновку.

Позовні вимоги про зобов`язання внести зміни є передчасними та такими, що задоволенню не підлягають, оскільки як зазначено судом вище позивачу у встановленому порядку не було відмовлено у внесенні змін до актового запису цивільного стану.

Згідно з ч.ч.1,2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що відповідачем не було дотримано вимог Правил внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання, у зв`язку з чим позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

Питання про розподіл судових витрат вирішується відповідно до вимог статті 139 КАС України.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Рокитнівського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Сарненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) щодо не розгляду, у встановленому порядку, заяви ОСОБА_15 щодо внесення змін до актового запису про шлюб №8 від 03.07.1965, складеного виконавчим комітетом Карпилівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області.

Зобов`язати Рокитнівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Сарненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) повторно розглянути заяву ОСОБА_15 щодо внесення змін до актового запису про шлюб №8 від 03.07.1965, складеного виконавчим комітетом Карпилівської сільської ради Рокитнівського району Рівненської області.

У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_15 за рахунок бюджетних асигнувань Рокитнівського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Сарненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) судовий збір у сумі 992,40грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасники справи:

Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_5 )

Відповідач - Рокитнівський відділ державнї реєстрації актів цивільного стану у Сарненському районі Рівненської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) (вул. Незалежності, 15,смт. Рокитне,Сарненський район, Рівненська область,34200, ЄДРПОУ/РНОКПП 34743191)

Суддя Д.Є. Махаринець

Дата ухвалення рішення02.04.2024
Оприлюднено04.04.2024
Номер документу118078939
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання відмови протиправною, зобов`язання вчинення певних дій

Судовий реєстр по справі —571/819/22

Рішення від 02.04.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Д.Є. Махаринець

Ухвала від 03.10.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Д.Є. Махаринець

Ухвала від 04.04.2023

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Вейтас І. В.

Постанова від 22.03.2023

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Вейтас І. В.

Ухвала від 09.01.2023

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Вейтас І. В.

Ухвала від 09.01.2023

Цивільне

Рівненський апеляційний суд

Вейтас І. В.

Рішення від 30.11.2022

Цивільне

Рокитнівський районний суд Рівненської області

Верзун О. П.

Рішення від 30.11.2022

Цивільне

Рокитнівський районний суд Рівненської області

Верзун О. П.

Ухвала від 10.07.2022

Цивільне

Рокитнівський районний суд Рівненської області

Верзун О. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні