Рішення
від 01.04.2024 по справі 580/8051/23
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 квітня 2024 року справа № 580/8051/23

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого Руденко А.В., розглянувши матеріали позовної заяви ОСОБА_1 до Головного управління ДФС у Черкаській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

05.09.2023 до Черкаського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовною заявою до Головного управління ДФС у Черкаській області, в якій просить:

- зобов`язати Головне управління ДФС у Черкаській області підготувати щодо ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 і направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення станом на 05.03.2019 із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) премії: посадовий оклад 8460,00грн; оклад за військовим або спеціальним званням 1480,00грн; надбавка за вислугу років 45% - 4473,0грн; надбавка згідно з підп. в підп. 1 п.2 постанови КМУ від 09.03.2006 №268 за високі досягнення у праці або виконання особливої важливої роботи (в наступному після втрати чинності вищевказаної постанови: надбавка особливості проходження служби за відповідно до постанови КМУ від 30.08.2017 №704 (100%) 14910,0 грн; надбавка згідно з постановою КМУ від 15.06.1994 № 414 посадовим особам, які працюють в умовах режимних обмежень (15%) - 1269,0 грн; премія, яка встановлена для розрахунку пенсії (100%) 8460,0 грн (всього 39052,0 грн).

Обгрунтовуючи позовні вимоги зазначає, що працював начальником відділу податкової міліції УПМ ДПА в Черкаській області та був звільнений за наказом від 27.05.2000 №48-О, перебуває на обліку в Головному управлінні ПФУ в Черкаській області та отримує пенсію, призначену відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992№2262-Х11. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» відповідачем було подано довідку №3061 від 30.03.2018 про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), до якої були включені основні види грошового забезпечення, розмір яких склад 14413,0 грн. Після набрання законної сили рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12.12.2018 у справі №826/385/18 з 05.03.2019 позивач звернувся до відповідача із заявою про видачу довідки про розмір грошового забезпечення за відповідною (аналогічною) посадою станом на 05.03.2019 із зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, проте відповідач листом від 16.02.2023 №26/23-04 відмовив у наданні оновленої довідки з тих підстав, що станом на 31.12.2021 співробітники ДФС були вивільнені, а ДФС припинено виконання функцій центрального органу виконавчої влади.

Позивач не погоджується з відмовою у видачі довідки про розмір грошового забезпечення за відповідною (аналогічною) посадою станом на 05.03.2019, посилається на пункти 1-3 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45, який визначає порядок дій щодо перерахунку пенсій та визначає органи, що уповноважені на підготовку довідок про грошове забезпечення, зокрема ДФС. Наразі процедура реорганізації не завершена та Головне управління ДФС у Черкаській області, як і Державна фіскальна служба в цілому, знаходяться в стані припинення; зміни до Порядку №45 в частині визначення органів, уповноважених на підготовку довідок про розмір грошового забезпечення не вносились, а отже саме на органи ДФС на даний момент покладено обов`язок на видачу довідок про розмір грошового забезпечення для проведення перерахунку пенсій особам, звільненим зі служби в податковій міліції.

Крім цього вважає, що розмір грошового забезпечення повинен бути зазначений у складі: посадового окладу 8460,00грн; окладу за військовим або спеціальним званням 1480,00грн; надбавки за вислугу років 45% - 4473,0грн; надбавки згідно з підп. в підп. 1 п.2 постанови КМУ від 09.03.2006 №268 за високі досягнення у праці або виконання особливої важливої роботи (в наступному після втрати чинності вищевказаної постанови: надбавка за особливості проходження служби відповідно до постанови КМУ від 30.08.2017 №704 (100%) 14910,0 грн; надбавка згідно з постановою КМУ від 15.06.1994 № 414 посадовим особам, які працюють в умовах режимних обмежень (15%) - 1269,0 грн; премія, яка встановлена для розрахунку пенсії (100%) 8460,0 грн (всього 39052,0 грн).

Відповідач проти позову заперечив. У відзиві на позовну заяву, наданому до суду 03.10.2023, щодо обставин реорганізації Державної фіскальної служби та діяльності комісії з реорганізації Головного управління ДФС у Черкаській області вказав, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18.12.2018 №1200 «Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України» Державна фіскальна служба реорганізована шляхом поділу. Постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2021 №761 «Про внесення зміни в додаток 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 05.04.2014 №85, та виключено ДФС з переліку органів виконавчої влади, для яких затверджена гранична чисельність працівників. На виконання вказаної постанови співробітники ДФС та її територіальні органи, у тому числі Головне управління ДФС у Черкаській області, станом на 31.12.2021 були вивільнені, а ДФС припинено виконання функцій центрального орану виконавчої влади. Станом на 2023 рік в Головному управлінні ДФС у Черкаській області триває процес реорганізації. Комісія з реорганізації здійснює повноваження виключно щодо управління справами в частині забезпечення здійснення заходів, пов`язаних з реорганізацією або ліквідацією відповідного органу виконавчої влади або територіального органу у відповідності до порядку здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.10.2011 №1074.

Щодо визначення розміру додаткових видів грошового забезпечення в оновленій довідці, то 30.-8.2017 Кабінет Міністрів України прийняв постанову №704, яка набрала чинності з 01.03.2018, та якою затверджено тарифні сітки розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, схеми тарифних розрядів, тарифних коефіцієнтів, додаткові види грошового забезпечення. На виконання Постанови №704 наказом Міністерства фінансів України від 17.07.2018 №616 затверджено порядок виплати грошового забезпечення особам рядового та начальницького складу податкової міліції, яким передбачено виплату надбавки за особливості проходження служби та премії. Згідно з Порядком №616 виплата надбавки за виконання особливо важливої роботи та премії відбувається не у фіксованому розмірі, їх розмір не є гарантованим і має індивідуальний характер; коло працівників, яким здійснюються ці виплати, а також відсотковий розмір надбавок і премій визначаються виключно керівником і залежить від особистого внеску працівника в загальний результат роботи. Виплата премії не є обов`язком, а лише засобом заохочення для покращення роботи працівників, яке відповідний керівник застосовує на власний розсуд, встановлення надбавки за особливості проходження служби та премії є правом керівника державного органу. , її розмір не є сталим та залежить як від асигнувань державного органу. так і від особистих якостей та характеру служби особи. Підстави для включення до довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії надбавки за високі досягнення у праці у розмірі 50% та премії у розмірі 100% відсутні, оскільки з урахуванням вимог абзацу 7 пункту 5 Порядку №45 додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою, для розрахунку не враховуються.

Також зазначає, що комісія з реорганізації здійснює повноваження виключно щодо управління справами в частині забезпечення здійснення заходів, пов`язаних з реорганізацією або ліквідацією. Міністерством фінансів України спільно з комісією з реорганізацією ДФС розроблено проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про визначення органу, уповноваженого на видачу довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії особам начальницького та рядового складу податкової міліції», яким пропонується визначити Міністерство внутрішніх справ України відповідальним органом за видачу довідок про розрахунок грошового забезпечення для проведення перерахунку пенсій особам начальницького та рядового складу податкової міліції. 13.12.2022 зазначений проєкт внесений на розгляд Кабінету Міністрів України для прийняття управлінського рішення.

Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 11.09.2023 позовна заява прийнята до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без виклику сторін.

Дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази суд встановив такі фактичні обставини.

Позивач у справі ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні ПФУ в Черкаській області та з 27.05.2000 отримує пенсію за вислугу років, призначену відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992№2262-Х11.

Відповідно до довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), виданої Управлінням ДФС у Черкаській області для перерахунку пенсії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 «Про перерахунок пенсій особам. які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб», грошове забезпечення позивача за нормами, чинними на березень 2018 року, за прирівняною посадою становить: посадовий оклад 8460 грн, оклад за спеціальним званням (підполковник) 1480 грн, надбавка за стаж служби (45 відсотків) 4473,00 грн, всього 14413,00 грн.

Відповідно до розрахунку пенсії за вислугу років від 17.08.2023 по пенсійній справі N/A 657 Головним управлінням ПФУ в Черкаській області здійснено перерахунок пенсії позивача із грошового забезпечення 14413,00 грн.

12.01.2023 позивач звернувся до Головного управління ДФС у Черкаській області із заявою про отримання довідки про розмір грошового забезпечення для проведення перерахунку пенсій особам начальницького і рядового складу податкової міліції.

Відповідач листом від 16.02.2023 №26/23-04 повідомив позивача про те, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 18.12.2018 №1200 Державна фіскальна служба України та її територіальні органи знаходяться в стані припинення. На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 21.07.2021 №761 співробітники ДФС та її територіальних органів, у тому числі ті. Які входили до складу комісій з реорганізації Головного управління ДФС у Черкаській області, станом на 31.12.2021 були вивільнені, а ДФС припинено виконання функцій центрального органу виконавчої влади. Станом на січень 2023 року в ГУ ДФС у Черкаській області проходить процес реорганізації. Комісія з реорганізації здійснює повноваження виключно щодо управління справами, в частині забезпечення здійснення заходів, пов`язаних з реорганізацією або ліквідацією відповідного органу виконавчої влади або територіального органу у відповідності до порядку здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.10.2011 №1074.

Додатково проінформовано, що Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 №3-1, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 15.02.2007 за №135/13402, передбачає, що функції щодо підготовки довідок про розмір грошового забезпечення для проведення перерахунку раніше призначеної пенсії покладаються на уповноважені структурні підрозділи відповідного органу державної влади. Крім того, органи ПФУ повертають документи на призначення пенсії без розгляду у зв`язку з відсутністю визначеного органу виконавчої влади в нормативно-правових актах України, уповноваженого на видачу довідок для призначення пенсії працівникам податкової міліції. З вищенаведеного випливає, що у державного органу, у тому числі у ГУ ДФС у Черкаській області, має бути визначений уповноважений структурний підрозділ, на який мають бути покладені функції щодо видачі довідок про розмір грошового забезпечення для проведення перерахунку пенсій особам начальницького і рядового складу податкової міліції, проте ДФС та її територіальними органами припинено виконання функцій органу виконавчої влади і відповідно до Постанови №761 не мають будь-яких штатних одиниць.

Не погоджуючись з відмовою у видачі довідки про грошове забезпечення станом на 05.03.2029 для перерахунку пенсії позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку встановленим у справі обставинам суд зазначає наступне.

Закон України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб (далі - Закон №2262-ХІІ) визначає умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом.

Частиною третьою статті 43 Закону №2262-ХІІ передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Частина вісімнадцята статті 43 Закону №2262-ХІІ встановлює, що у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.

30 серпня 2017 року Кабінет Міністрів України прийняв Постанову №704 (набрала чинності 01 березня 2018 року), якою затвердив тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, схему тарифних коефіцієнтів за військовим (спеціальним) званням військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу. Пунктом 2 цієї Постанови установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Частина вісімнадцята статті 43 Закону №2262-ХІІ встановлює, що у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.

За приписами частин першої, другої, третьої та четвертої статті 63 Закону №2262-ХІІ перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку. Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону. Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції та податкової міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських. Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону №2262-XII Кабінет Міністрів України 21 лютого 2018 року прийняв Постанову №103, пунктом 1 якої встановив перерахувати з 1 січня 2018 року пенсії, призначені згідно із Законом №2262-ХІІ до 1 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення зі служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 року відповідно до Постанови №704.

Уповноваженим органам, у тому числі Державній фіскальній службі, після набрання чинності цією постановою забезпечити оформлення та подання до органів Пенсійного фонду України довідок про розміри грошового забезпечення, визначені в пункті 1 цієї постанови, відповідно до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45 (пункт 7 Постанови №103).

Механізм проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону №2262-XII, визначений Порядком №45.

Так пунктом 1 Порядку №45 визначено, що пенсії, призначені відповідно до Закону №2262-XII, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом №2262-XII, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі - державні органи). Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії (пункт 2 Порядку № 45).

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком. У разі ліквідації зазначених державних органів довідки видаються правонаступниками таких органів, а в разі їх відсутності - державними органами, визначеними відповідними актами Кабінету Міністрів України (пункт 3 Порядку №45).

Абзацом першим пункту 5 Порядку №45 в редакції Постанови №103 передбачено, що під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням. При цьому у додатку 2 до Порядку №45 міститься форма довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, яку Постановою №103 було викладено в новій редакції та у ній відсутні такі складові грошового забезпечення, як щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення).

На виконання Постанови №103 Головне управління ДФС у Черкаській області видало позивачу довідку від 30.03. 2018 року №657 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії за відповідною посадою за нормами, чинними на березень 2018 року

Поряд з тим Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 12 грудня 2018 року в адміністративній справі №826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2019 року, визнав протиправними та нечинними пункти 1, 2 Постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатка 2 Порядку №45.

Таким чином, з 05 березня 2019 року - з дня набрання законної сили судовим рішенням у справі №826/3858/18 - виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом №2262-ХІІ з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з Постановою №704 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ. Однак до моменту отримання належної довідки у пенсійного органу не виникає обов`язку з перерахунку пенсії позивача.

Порядок дій, які повинні вчинити орган, який видає довідку, та Управління Пенсійного фонду у зв`язку із втратою чинності положеннями пунктів 1, 2 Постанови №103 та змін до пункту 5 і додатка 2 Порядку №45, не змінився. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком (пункт 3 Порядку №45).

Відповідно до пункту 4 Порядку № 45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону.

Як уже зазначалося, довідки видаються державним органом, з якого особа була звільнена зі служби, а у випадку ліквідації такого державного органу правонаступником органу, а в разі його відсутності - державним органом, визначеним відповідними актами Кабінету Міністрів України.

Позивач за видачею довідки про розмір грошового забезпечення за прирівняною посадою до посади працівника податкової міліції, з якої він був звільнений зі служби, звертався із заявою до Головного управління ДФС у Черкаській області.

З витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань судом встановлено, що Головне управління ДФС у Черкаській області перебуває у стані припинення в результаті його реорганізації.

Постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2011 року №1074 затверджено Порядок здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади (далі Порядок №1074).

Згідно з пунктами 5, 6 Порядку №1074 орган виконавчої влади припиняється шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. Права та обов`язки органів виконавчої влади переходять: у разі злиття органів виконавчої влади до органу виконавчої влади, утвореного внаслідок такого злиття; у разі приєднання одного або кількох органів виконавчої влади до іншого органу виконавчої влади - до органу виконавчої влади, до якого приєднано один або кілька органів виконавчої влади; у разі поділу органу виконавчої влади - до органів виконавчої влади, утворених внаслідок такого поділу; у разі перетворення органу виконавчої влади - до утвореного органу виконавчої влади; у разі ліквідації органу виконавчої влади і передачі його завдань та функцій іншим органам виконавчої влади - до органів виконавчої влади, визначених відповідним актом Кабінету Міністрів України.

Статтею 1 Закону України від 04 грудня 1990 року №509-XII «Про державну податкову службу в Україні», який був чинний на час звільнення позивача зі служби в податковій міліції (27.05.2000), визначено систему органів державної податкової служби, зокрема, встановлено, що до системи органів державної податкової служби належать: Державна податкова адміністрація України, спеціалізовані державні податкові інспекції, державні податкові адміністрації в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, державні податкові інспекції в районах, містах (крім міст Києва та Севастополя), районах у містах (далі - органи державної податкової служби). У складі органів державної податкової служби знаходяться відповідні спеціальні підрозділи по боротьбі з податковими правопорушеннями (далі - податкова міліція).

Отже, податкова міліція входила до системи податкових органів, згодом - до системи органів доходів і зборів; а після - до ДФС.

Реорганізація ДФС України, у тому числі Головного управління ДФС у Черкаській області, розпочалася з прийняттям постанови Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2018 року №1200 «Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України» (далі - Постанова №1200), пунктом 1 якої передбачено утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України шляхом реорганізації Державної фіскальної служби шляхом поділу.

Пунктом 2 Постанови №1200 установлено, що: ДПС є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок); ДПС та Державна митна служба є правонаступниками майна, прав та обов`язків реорганізованої ДФС у відповідних сферах діяльності; ДФС продовжує здійснювати повноваження та виконувати функції у сфері реалізації державної податкової політики, державної політики у сфері державної митної справи, державної політики з адміністрування єдиного внеску, державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового, митного законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску до завершення здійснення заходів з утворення ДПС, Державної митної служби та центрального органу виконавчої влади, на який покладається обов`язок забезпечення запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень, об`єктом яких є фінансові інтереси держави та/або місцевого самоврядування, що віднесені до його підслідності відповідно до Кримінального процесуального кодексу України. Підрозділи податкової міліції у складі ДФС продовжують здійснювати повноваження та виконувати функції з реалізації державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску, здійснюючи оперативно-розшукову, кримінальну процесуальну та охоронну функції до завершення здійснення заходів з утворення центрального органу виконавчої влади, на який покладається обов`язок забезпечення запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень, об`єктом яких є фінансові інтереси держави та/або місцевого самоврядування, що віднесені до його підслідності відповідно до Кримінального процесуального кодексу України.

На виконання Постанови №1200 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 17 травня 2019 року зареєстрована ДПС України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року №537 «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби» (далі - Постанова №537) утворені як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно з додатком 1 (пункт 1 Постанови № 537).

Реорганізовані деякі територіальні органи Державної фіскальної служби шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної податкової служби за переліком згідно з додатком 2 (пункт 2 Постанови №537).

Установлено, що територіальні органи ДФС, які реорганізуються, продовжують здійснювати свої повноваження до передачі таких повноважень територіальним органам Державної податкової служби та центрального органу виконавчої влади, на який покладається обов`язок забезпечення запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень, об`єктом яких є фінансові інтереси держави та/або місцевого самоврядування, що віднесені до його підслідності відповідно до Кримінального процесуального кодексу України (пункт 3 Постанови №537).

Визначено територіальні органи ДПС правонаступниками майна, прав та обов`язків територіальних органів ДФС, що реорганізуються згідно з пунктом 2 цієї постанови, у відповідних сферах діяльності (пункт 4 Постанови № 537).

На підставі Постанови №537 утворене Головне управління ДПС у Черкаській області.

Із аналізу наведених правових норм слідує, що Головне управління ДПС у Черкаській області є правонаступником майна, прав та обов`язків Головного управління ДФС у Черкаській області лише у відповідних сферах діяльності, які визначені Постановою №1200 і стосуються реалізації державної податкової політики, державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

У подальшому постановою Кабінету Міністрів України від 25 вересня 2019 року №846 «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України» підрозділи податкової міліції були виключені зі структури органів ДПС. Одночасно вказаною постановою визначено, що підрозділи податкової міліції у складі ДФС продовжують здійснювати повноваження та виконувати функції з реалізації державної політики у сфері боротьби з правопорушеннями під час застосування податкового законодавства, а також законодавства з питань сплати єдиного внеску, здійснюючи оперативно-розшукову, кримінальну процесуальну та охоронну функції до завершення здійснення заходів з утворення центрального органу виконавчої влади, на який покладається обов`язок забезпечення запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень, об`єктом яких є фінансові інтереси держави та/або місцевого самоврядування, що віднесені до його підслідності відповідно до Кримінального процесуального кодексу України.

Таким чином, підрозділи податкової міліції продовжували здійснення повноважень у складі ДФС України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2021 року №761 «Про внесення зміни в додаток 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 5 квітня 2014 р. №85», Кабінет Міністрів України вніс зміни в додаток 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 05 квітня 2014 року №85 «Деякі питання затвердження граничної чисельності працівників апарату та територіальних органів центральних органів виконавчої влади, інших державних органів» (далі Постанова №85), виключивши таку позицію: «ДФС 370 370 4604 4604».

24 листопада 2021 року Кабінет Міністрів України прийняв розпорядження №1493-р «Про початок діяльності Бюро економічної безпеки», згідно з яким погодився із пропозицією Бюро про початок його діяльності та можливість виконання зазначеним Бюро функцій і завдань щодо протидії правопорушенням, що посягають на функціонування економіки держави.

Зважаючи на відсутність згідно з додатком 1 до Постанови №85 визначеної чисельності працівників апарату та територіальних органів ДФС, Закон України від 15 вересня 2021 року від 02 грудня 2021 року №1928-IX «Про Державний бюджет України на 2022 рік», а так само Закон України від 03 листопада 2022 року №2710-IX «Про Державний бюджет України на 2023 рік» не передбачали видатків на утримання ДФС та реалізацію заходів з реорганізації (ліквідації) ДФС на 2022 та 2023 роки та всі співробітники ДФС, у тому числі, які входили до складу комісії з реорганізації ДФС, вивільнені.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2021 року №1127 «Деякі питання застосування окремих положень законодавства у процесі реорганізації Державної фіскальної служби» установлено, що у процесі реорганізації ДФС Порядок здійснення заходів, пов`язаних з утворенням, реорганізацією або ліквідацією міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2011 р. №1074 застосовується з урахуванням таких особливостей: головою комісії з реорганізації Державної фіскальної служби може бути призначена посадова особа Міністерства фінансів, головою комісії з реорганізації раніше утвореного як юридична особа публічного права територіального органу Державної фіскальної служби (головного управління, митниці) може бути призначена посадова особа з числа працівників такого органу або у разі відсутності посадових осіб в такому органі - посадова особа юридичної особи - правонаступника, або у разі відсутності посадових осіб в такому органі та юридичній особі - правонаступнику - посадова особа Міністерства фінансів або Державної податкової служби, або Державної митної служби, або Бюро економічної безпеки.

Стосовно питання визначення органу, уповноваженого у розумінні Порядку №45 на видачу довідки про розмір грошового забезпечення (станом на березень 2019 року) для перерахунку пенсії позивача, який був звільнений з Управління податкової міліції ДПА у Черкаській області у військовому званні підполковник податкової міліції, суд виходить із того, що територіальні органи ДФС, у тому числі і Головне управління ДФС у Черкаській області, у складі якого як структурний підрозділ діяла податкова міліція, продовжували здійснювати свої повноваження до передачі таких повноважень центральному органу виконавчої влади, на який покладається обов`язок забезпечення запобігання, виявлення, припинення, розслідування та розкриття кримінальних правопорушень, об`єктом яких є фінансові інтереси держави та/або місцевого самоврядування, що віднесені до його підслідності відповідно до Кримінального процесуального кодексу України.

Оскільки ключовим для позивача є видача довідки про розмір грошового забезпечення станом на 05 березня 2019 року за аналогічною посадою співробітника податкової міліції тій, яку позивач займав на дату звільнення з ДПА у Черкаській області), то таку довідку на вказану дату мало б видати Головне управління ДФС у Черкаській області.

Також слід зазначити, що Головне управління ДФС у Черкаській області перебуває у стані припинення з 02 серпня 2019 року, але запис до Реєстру про його припинення на момент ухвалення цього рішення не внесений.

Отже повноваження щодо видачі позивачу довідки про розмір грошового забезпечення станом на 05.03.2019 покладені на Головне управління ДФС у Черкаській області, тому відмова у видачі довідки є протиправною, а позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.

Щодо позовної вимоги про зазначення у довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на 05.03.2019 відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) премії: посадовий оклад 8460,00грн; оклад за військовим або спеціальним званням 1480,00грн; надбавка за вислугу років 45% - 4473,0грн; надбавка згідно з підп. в підп. 1 п.2 постанови КМУ від 09.03.2006 №268 за високі досягнення у праці або виконання особливої важливої роботи (в наступному після втрати чинності вищевказаної постанови: надбавка особливості проходження служби за відповідно до постанови КМУ від 30.08.2017 №704 (100%) 14910,0 грн; надбавка згідно з постановою КМУ від 15.06.1994 № 414 посадовим особам, які працюють в умовах режимних обмежень (15%) - 1269,0 грн; премія, яка встановлена для розрахунку пенсії (100%) 8460,0 грн (всього 39052,0 грн), суд зазначає наступне.

Рішення, прийняті суб`єктами владних повноважень, дії, вчинені ними під час здійснення управлінських функцій, а також невиконання повноважень, встановлених законодавством (бездіяльність), можуть бути оскаржені до суду відповідно до частин першої, другої статті 55 Конституції України, статей 2, 5 КАС України.

Пунктом 3 Порядку №45 передбачено, що на підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України; довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.

Пунктом 5 Порядку №45 визначені складові грошового забезпечення, які враховуються для перерахунку пенсії.

Крім цього, передбачено, що додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

Отже повноваження щодо складання довідок для перерахунку пенсії та включення до складу грошового забезпечення основних і додаткових видів грошового забезпечення відноситься до повноважень Головного управління ДФС у Черкаській області.

Обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Визначення обсягу вимог, що підлягають судовому захисту, є диспозитивним правом позивача. При цьому підстави, з якими позивач пов`язує виникнення у нього права на звернення до суду і для задоволення його вимог, визначаються позивачем самостійно. Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті, і є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.

Оскільки відповідач на час розгляду справи довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача станом на 05.03.2019 не склав, відсутнє порушення права позивача щодо порушень при визначенні розміру посадового окладу, окладу за військове звання, надбавки за вислугу років, переліку та розміру додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат і підвищень).

Отже жодні права позивача щодо визначення складу та розміру грошового забезпечення не порушені, тому позовні вимоги в цій частині є передчасними і задоволенню не підлягають.

Враховуючи вищевикладене, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи основні засади адміністративного судочинства, вимоги законодавства України, суд дійшов висновку, що відмова відповідача від складання довідки про розмір грошового забезпечення позивача станом на 05.03.2019 є протиправною, а отже позов підлягає частковому задоволенню.

Розподіл судових витрат не здійснюється, оскільки позивач звільнений від сплати судового збору як особа з інвалідністю 2 групи.

Керуючись ст. 243-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДФС у Черкаській області щодо відмови у складанні та направленні до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 05.03.2019 за відповідною посадою (посадами) відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 та Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45.

Зобов`язати Головне управління ДФС у Черкаській області (вул. Хрещатик, 235, м. Черкаси, 18002, код ЄДРПОУ 39392109) скласти та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (вул. Смілянська, 23, м. Черкаси, 18002, код ЄДРПОУ 21366538) довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) станом на 05.03.2019 за відповідною посадою (посадами) для перерахунку пенсії за вислугу років відповідно до ст. ст. 43 і 63 Закону України від 19.04.1992 №2262-ХІІ, статті 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 та Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо її не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційного суду за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання судового рішення.

Суддя Алла РУДЕНКО

Дата ухвалення рішення01.04.2024
Оприлюднено04.04.2024
Номер документу118080438
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/8051/23

Рішення від 01.04.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

Ухвала від 11.09.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Алла РУДЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні