Рішення
від 14.02.2024 по справі 199/10672/23
АМУР-НИЖНЬОДНІПРОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ДНІПРОПЕТРОВСЬКА

Справа № 199/10672/23

(2/199/873/24)

РІШЕННЯ

Іменем України

14.02.2024 року Амур-Нижньодніпровський районний суд м. Дніпропетровська у складі головуючого судді Авраменка А.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін цивільну справу за позовом Лівобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів за призначеною державою допомогою на дітей фізичним особам-підприємцям,

ВСТАНОВИВ:

13 грудня 2024 року до Амур-Нижньодніпровського районного суду м. Дніпропетровська звернувся позивач із вищевказаним позовом, в обґрунтування якого послався на те, що відповідач 14 травня 2020 року звернулась до позивача із заявою про призначення їй допомоги на дітей фізичним особам-підприємцям, які обрали спрощену систему оподаткування та належать до першої та другої групи платників єдиного внеску. За наслідками розгляду вказаної заяви та доданих до неї документів позивачем своїм рішенням від 18 травня 2020 року відповідачу була призначена відповідна допомога на двох її дітей на період з 01 травня 2020 року по 30 червня 2020 року, а потім продовжено виплату на період з 01 липня 2020 року по 31 серпня 2020 року. Однак в ході перевірки, проведеної Східним офісом Держаудитслужби, встановлено, що відповідач припинила підприємницьку діяльність та виключена з Єдиного державного реєстру відомостей про фізичну особу-підприємця. За таких обставин позивачем своїм розпорядженням особовий рахунок відповідача для отримання допомоги закрито, а відповідачу виставлено переплату за період з 01 червня 2020 року по 31 серпня 2020 року в розмірі 11991 гривень. Вказану переплату було частково погашено в позасудовому порядку на суму 3300 гривень, а решта суми 8691 гривень залишилась непогашеною, яку позивач і просить стягнути з відповідача за даним позовом, поклавши на відповідача судові витрати по справі.

Ухвалою Амур-Нижньодніпровського районного суду м. Дніпропетровська від 14 грудня 2023 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у цивільній справі, яку вирішено розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Сторонами клопотань про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін суду не подано, відзив від відповідача до суду не надходив, в зв`язку із чим суд вважає за можливе провести розгляд справи по суті за наявними матеріалами справи.

Дослідивши матеріали цивільної справи, суд приходить до наступного висновку на підставі нижчевикладеного.

Судом встановлені наступні фактичні обставини та відповідні їм правовідносини.

Судом встановлено, що відповідачу на підставі поданих нею заяви та необхідного пакету документів рішенням позивача про призначення допомоги сім`ям з дітьми від 18 травня 2020 року на період з 01 травня 2020 року по 30 червня 2020 року була призначена допомога на двох дітей відповідача ( ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 ) фізичним особам-підприємцям, які обрали спрощену систему оподаткування і належать до першої та другої групи платників єдиного податку. В подальшому виплата відповідачу вказаної допомоги була продовжена на період з 01 липня 2020 року по 31 серпня 2020 року. Викладені обставини підтверджуються копією заяви відповідача на призначення допомоги, копією рішення та розпорядження позивача, копією довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Разом з тим, 28 травня 2020 року в Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про припинення підприємницької діяльності відповідача, як фізичної особи-підприємця, за її власною заявою. Наведені обставини підтверджуються копією довідки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

За викладених обставин позивачем своїми розпорядженнями від 10 лютого 2021 року було закрито особовий рахунок відповідача, як отримувача допомоги з 01 червня 2020 року, визначено та виставлено/пред`явлено відповідачу для сплати переплату за червень-серпень 2020 року на загальну суму 11991 гривень, з яких в позасудовому порядку погашено 3300 гривень, а решта суми в розмірі 8691 гривень залишилась непогашеною дотепер. Викладені обставини підтверджуються копіями розпоряджень, копією повідомлення про переплату, копіями листів позивача на адресу відповідача зі вимогою погасити переплату, довідкою-розрахунком, копіями виписок.

Правовідносини, які виникли між сторонами, врегульовані нормами Конституції України, ЦК України, Порядком виплати допомоги на дітей фізичним особам-підприємцям, які обрали спрощену систему оподаткування і належать до першої та другої групи платників єдиного податку, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 року №329 (далі Порядок).

Так, відповідно до ст.124 Конституції України, ст.ст.15, 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів. Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір.

За змістом положень постанов Кабінету Міністрів України «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 11 березня 2020 року №211, «Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 20 травня 2020 року №392, «Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 22 липня 2020 року №641, «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 09 грудня 2020 року №1236, «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 27 червня 2023 року №651 в України в період з 12 березня 2020 року по 30 червня 2023 року було установлено карантин з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання соціальної підтримки сімей з дітьми» від 22 квітня 2020 року №329 було запроваджено на період карантину, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 року №211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», та на один місяць після дати його відміни виплату допомоги на дітей фізичним особам-підприємцям, які обрали спрощену систему оподаткування і належать до першої та другої групи платників єдиного податку. Крім того, вказаною постановою затверджено порядок виплати означеної допомоги.

В свою чергу, п.п.3-5 Порядку передбачено, що допомога на дітей призначається і виплачується фізичним особам-підприємцям, які обрали спрощену систему оподаткування і належать до першої та другої групи платників єдиного податку і сплатили єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за усі місяці 2019 року або протягом усіх місяців 2019 року після державної реєстрації фізичної особи-підприємця. Допомога на дітей призначається і виплачується громадянам України, іноземцям та особам без громадянства, які постійно проживають в Україні. Призначення і виплата допомоги на дітей здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за зареєстрованим місцем проживання або місцем проживання фізичної особи-підприємця.

Пунктом 6 Порядку визначено, що допомога на дітей призначається на період карантину, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 року №211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», та на один місяць після дати його відміни одному з батьків (опікуну) на кожну дитину до досягнення нею 10 річного віку (включно) у розмірі прожиткового мінімуму, встановленого для дітей відповідних вікових груп станом на 1 січня 2020 р., і виплачується щомісяця за повний місяць.

Пунктом 7 Порядку встановлено, що допомога на дітей призначається з місяця звернення і виплачується через установи уповноважених банків відповідно до Порядку виплати пенсій та грошової допомоги через поточні рахунки в банках, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 1999 року №1596.

Пунктом 18 Порядку передбачено, що отримувач допомоги на дітей у разі виникнення обставин, які призводять до припинення виплати допомоги, зобов`язаний протягом трьох робочих днів повідомити про це органам соціального захисту населення.

Відповідно до п.15-1 Порядку якщо отримувачем допомоги на дітей приховано відомості або подано недостовірні дані, що вплинуло на встановлення права на призначення допомоги, внаслідок чого було надміру виплачено кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг коштів, які підлягають поверненню, з місяця призначення допомоги на дітей та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють отримувачу допомоги на дітей про обсяг коштів, які підлягають поверненню, та строки їх повернення. Суми коштів, які підлягають поверненню, повертаються: отримувачем допомоги на дітей самостійно; за згодою отримувача допомоги на дітей у повному обсязі за рахунок наступних виплат допомоги; за рішенням органу соціального захисту населення за рахунок наступних виплат допомоги на дітей у розмірі, що не перевищує 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги. У разі неможливості добровільного повернення або утримання коштів, які підлягають поверненню, такі кошти стягуються в судовому порядку.

Нормою ст.1212 ЦК України передбачено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Згідно ст.1215 ЦК України не підлягає поверненню безпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

Нормою ст.16 ЦК України встановлено, що способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути примусове виконання обов`язку в натурі.

Оцінюючи дослідженні в ході розгляду справи докази в їх сукупності та взаємозв`язку, суд вважає їх належними, допустимими, достовірними та достатніми для прийняття рішення у справі по суті.

Аналізуючи встановлені на підставі таких доказів фактичні обставини в контексті викладених вище норм законодавства, суд приходить до висновку, що в ході розгляду даної цивільної справи достеменно підтверджено призначення позивачем відповідачу за її заявою на період з 01 червня 2020 року по 31 серпня 2020 року допомоги на дітей фізичним особам-підприємцям, які обрали спрощену систему оподаткування і належать до першої та другої групи платників єдиного податку, за наявності обставин, що виключають можливість призначення такої допомоги. При цьому таке призначення відбулось внаслідок невиконання відповідачем передбаченого законодавством для неї обов`язку повідомити позивача про виникнення обставин, які виключають можливість призначення означеної допомоги. Оскільки означена поведінка відповідача призвела до отримання нею коштів допомоги без належної на це правової підстави, а в позасудовому порядку було лише частково повернуто суму переплати, суд приходить до висновку про правомірність, обґрунтованість та доведеність заявлених позовних вимог, а отже і необхідність задоволення позову в повному обсязі шляхом стягнення з відповідача на користь позивача непогашену суму переплати (безпідставно отриманої суми) допомоги в розмірі 8691 гривень.

Разом з тим, до правовідносин сторін не підлягають застосуванню положення ст.1215 ЦК України, оскільки переплата відповідачу допомоги на вказану суму обумовлена приховуванням відповідачем факту припинення своєї підприємницької діяльності за власним бажанням, про що відповідач зобов`язана була повідомити позивача, що, в свою чергу, вказує на явну недобросовісність з боку відповідача.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат по справі, керуючись нормою ст.ст.133, 141 ЦПК України, враховуючи види судових витрат по справі та результат розгляду справи, суд вважає за необхідне стягнути з відповідача на користь позивача сплачений останнім при зверненні до суду судовий збір в розмірі 2684 гривні.

На підстав викладеного та керуючись ст.124 Конституції України, ст.ст.15, 16, 1212, 1215 ЦК України, п.п.3-7, 15-1, 18 Порядку, ст.ст.2, 5, 12, 13, 76-81, 89, 95, 133, 141, 223, 258, 259, 263-265, 268, 273, 274, 280, 352, 354, 355 ЦПК України, суд

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Лівобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів за призначеною державою допомогою на дітей фізичним особам-підприємцям задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ; адреса останнього відомого місця проживання: АДРЕСА_1 ) на користь Лівобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради (ЄДРПОУ 42788389; адреса місцезнаходження: 49000, м. Дніпро, вул.Петра Калнишевського, 55) суму надміру виплаченої допомоги на дітей фізичним особам-підприємцям, які обрали спрощену систему оподаткування і належать до першої та другої групи платників єдиного податку, в розмірі 8691 гривень.

У порядку розподілу судових витрат по справі стягнути з ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ; адреса останнього відомого місця проживання: АДРЕСА_1 ) на користь Лівобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради (ЄДРПОУ 42788389; адреса місцезнаходження: 49000, м. Дніпро, вул.Петра Калнишевського, 55) судовий збір в розмірі 2684 гривні.

Рішення судунабирає законноїсили післязакінчення строкуподання апеляційноїскарги всімаучасниками справи,якщо апеляційнускаргу небуло подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Суддя А.М. Авраменко

Дата ухвалення рішення14.02.2024
Оприлюднено04.04.2024
Номер документу118084045
СудочинствоЦивільне
Сутьстягнення надміру виплачених коштів за призначеною державою допомогою на дітей фізичним особам-підприємцям

Судовий реєстр по справі —199/10672/23

Рішення від 14.02.2024

Цивільне

Амур-Нижньодніпровський районний суд м.Дніпропетровська

АВРАМЕНКО А. М.

Ухвала від 14.12.2023

Цивільне

Амур-Нижньодніпровський районний суд м.Дніпропетровська

АВРАМЕНКО А. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні