Рішення
від 22.03.2024 по справі 916/220/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"22" березня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/220/24

Господарський суд Одеської області у складі судді Бездолі Ю.С.

при секретарі судового засідання: Степанюк А.О.

розглянувши у закритому судовому засіданні позовні вимоги Керівника Березівської окружної прокуратури Одеської області (67300, Одеська обл., м. Березівка, вул. Шаховцева, буд. 4) в інтересах держави в особі Знам`янської сільської ради Березівського району Одеської області (67211, Одеська обл., Березівський р-н, с. Знам`янка, вул. Лікарняна, буд. 9А, код ЄДРПОУ 04378474)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Гріненергопроект (67212, Одеська обл., Іванівський р-н, смт Радісне, вул. Миру, буд. 6, код ЄДРПОУ 42782738)

про стягнення, розірвання договору та повернення земельної ділянки,

за участю учасників справи:

прокурор Шафарчук О.В.

від позивача: не з`явився

від відповідача: не з`явився

Суть спору: Керівник Березівської окружної прокуратури Одеської області в інтересах держави в особі Знам`янської сільської ради Березівського району Одеської області звернувся до Господарського суду Одеської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Гріненергопроект, в якому просить суд:

- стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Гріненергопроект на користь Знам`янської сільської ради Березівського району Одеської області заборгованість з орендної плати за землю в розмірі 307143,12 грн.;

- розірвати договір оренди землі від 17.09.2020, укладений між Знам`янською сільською радою Березівського району Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю Гріненергопроект, зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за №38664854 від 09.10.2020;

- зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю Гріненергопроект повернути Знам`янській сільській раді Березівського району Одеської області земельну ділянку площею 14,0788 га, кадастровий номер 5121855600:01:002:0014, розташовану на території Знам`янської сільської ради Березівського (колишнього Іванівського) району Одеської області.

В обґрунтування позовних вимог прокурор із посиланням на необхідність відновлення порушеного права місцевої територіальної громади вказує на систематичну несплату відповідачем орендної плати за користування земельною ділянкою, що є порушенням умов договору оренди від 17.09.2020 та на переконання прокурора вказані обставини є підставою для стягнення заборгованості з орендної плати та припинення договірних відносин.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 22.01.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №916/220/24; визначено здійснювати розгляд справи у порядку загального позовного провадження; призначено підготовче засідання на 08.02.2023 о 09:40. У підготовчому засіданні засідання 08.02.2024 судом у протокольній формі винесено ухвалу в порядку ст. 177 ГПК України про продовження строків підготовчого провадження на 30 днів та у порядку ст. 183 ГПК України про відкладення підготовчого засідання на 28.02.2024 об 11:45.

19.02.2024 за вх.№6811/24 до суду від позивача надійшло повідомлення про підтримання позову прокурора та прохання розглядати справи за відсутності представника позивача, яке судом у протокольній формі задоволено.

У підготовчому засіданні 28.02.2024 судом у протокольній формі в порядку ст. 185 ГПК України оголошено ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 22.03.2024 о 12:30.

18.03.2024 за вх.№11211/24 та №11314/24 до суду від позивача надійшла заява про розгляд справи без участі позивача, яка судом у протокольній формі задоволена, а також у поданій заяві позивач підтримав заявлені прокурором позовні вимоги.

У судовому засіданні 22.03.2024 прокурор просить суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

У судове засідання 22.03.2024 позивач не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи належним чином повідомлений.

У підготовчі та судове засідання відповідач не з`явився, про дату, час та місце засідань повідомлений належним чином. Відповідач повідомлявся шляхом направлення ухвал суду на юридичну адресу, яка зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, про що свідчать поштові повідомлення, які повернулись до суду з відповідними довідками поштових відділень та додатково шляхом оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України. Суд виходить з того, що учасники справи в господарському процесі мають вчиняти належні дії щодо ефективного використання належних їм процесуальних прав та виконання належних обов`язків, а господарський суд, повідомляючи відповідача шляхом надсилання поштових повідомлень за офіційними, відомими суду, адресами зі свого боку забезпечує йому належні процесуальні гарантії на участь у розгляді справи.

У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 Про введення воєнного стану в Україні, затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, в Україні було введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Водночас, Указом Президента України від 14.03.2022 №133/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні воєнний стан в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб. Указом Президента України від 18 квітня 2022 року №259/2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб. Указом Президента України від 17 травня 2022 року №341/2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 12 серпня 2022 року №573/2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 7 листопада 2022 року №757/2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 7 листопада 2022 року №757/2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 6 лютого 2023 року №58/2023 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 19 лютого 2023 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 01 травня 2023 року №254/2023 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 20 травня 2023 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 26 липня 2023 року №451/2023 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 18 серпня 2023 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 06 листопада 2023 року №734/2023 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 16 листопада 2023 року строком на 90 діб. Указом Президента України від 5 лютого 2024 року №49/2024 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 14 лютого 2024 року строком на 90 діб.

Справа №916/220/24 розглядається судом в період оголошеного на всій території України воєнного стану через військову агресію російської федерації проти України.

Жодних заяв та/або клопотань, пов`язаних з неможливістю вчинення якихось процесуальних дій у зв`язку з воєнним станом, про намір вчинити такі дії до суду від учасників справи не надійшло.

Відзив на позовну заяву від відповідача до суду не надійшов, з огляду на що суд дійшов висновку про можливість розгляду справи за наявними матеріалами в порядку ч.9 ст. 165 ГПК України.

Відповідно до ст. 240 ГПК України в судовому засіданні 22.01.2024 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши прокурора, господарський суд встановив:

Рішенням Знам`янської сільської ради Іванівського (Березівського) району Одеської області від 17.09.2020 №39/1060-VII, зокрема, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки комунальної власності, цільове призначення якої змінюється з 16.00. - землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) сільськогосподарського призначення на 14.01. - для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, площею - 14,0788 га, що розташована за адресою: Одеська область, Іванівський район, с. Знам`янка, за кадастровим номером земельної ділянки 5121855600:01:002:0014; передано ТОВ Гріненергопроект земельну ділянку загальною площею 14,0788 га, кадастровий номер земельної ділянки - 5121855600:01:002:0014, для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, місце розташування якої: Одеська область, Іванівський район, с. Знам?янка, в довгострокову оренду терміном на 49 (сорок дев`ять) років; доручено сільському голові укласти договір оренди земельної ділянки терміном на 49 (сорок дев?ять) років, кадастровий номер земельної ділянки - 5121855600:01:002:0014, для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об?єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, загальною площею 14,0788 га.

17.09.2020 між Знам`янською сільською радою (орендодавець, позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю Гріненергопроект (орендар, відповідач) укладений договір оренди, відповідно до якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об?єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій з кадастровим номером земельної ділянки - 5121855600:01:002:0014, яка розташована: Одеська область, Іванівський район, Знам?янська сільська рада.

Згідно з п.п. 2.1, 2.2 договору в оренду передається земельна ділянка для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об?єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, загальною площею - 14,0788 га, у тому числі за земельними угіддями: землі під будівлями та спорудами промислових підприємств - 14,0788 га; кадастровий номер земельної ділянки - 5121855600:01:002:0014; категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

За п.п. 2.5, 2.7 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладання договору становить - 10238103,36 грн. (десять мільйонів двісті тридцять вісім тисяч сто три грн. 36 коп.) згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель Іванівського району, виданого Відділом в Іванівському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 01.10.2020 року за №142; інші особливості об?єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини: орендна плата переглядається при зміні та затвердженні ставок орендної плати за земельні ділянки, які орендують фізичні та юридичні особи на території Знам?янської сільської ради (об`єднаної територіальної громади) на поточний рік; у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.

У відповідності до п.п. 3.1, 3.2 договору договір укладено на 49 (сорок дев?ять) років; право оренди земельної ділянки виникає у орендаря з моменту державної реєстрації відповідно до закону.

За п.п. 4.1, 4.3, 4.4 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі (згідно встановлених ставок на поточний рік), що на 2020 рік складає - 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить: 511905,17 грн. (п?ятсот одинадцять тисяч дев`ятсот п`ять грн. 17 коп.) на рік; обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії; орендна плата вноситься орендарем не пізніше 28-го числа кожного місяця, наступного за звітним, у розмірі, встановленому згідно договору (або відповідно до укладеної додаткової, до договору оренди, угоди) за кожен місяць.

Відповідно до п.4.7.3 договору у разі не внесення орендної плати протягом 60 (шістдесяти) календарних днів - орендодавець має право на розірвання договору оренди земельної ділянки.

Згідно з п.п. 5.1, 5.2 договору земельна ділянка передається в оренду для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій; орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог чинного законодавства.

У відповідності до п.8.1.3 договору орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного та повного внесення орендної плати.

За п.п. 8.4.5, 8.4.6 договору орендар зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі вносити орендну плату; самостійно, щорічно обчислювати орендну плату.

Згідно з п.14.1 договору цей договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами.

Рішенням сільради від 17.06.2021 №9/210-VIII встановлено ставки орендної плати на 2022 рік за земельні ділянки для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки.

Згідно інформації з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку 5121855600:01:002:0014 право оренди ТОВ Гріненергопроект на вказану земельну ділянку зареєстровано в реєстрі 09.10.2020 (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 2146249751218, номер запису про інше речове право - 38664854).

В матеріалах справи наявні листи позивача до відповідача, а саме: №559/18 від 13.05.2022, №1358/18 від 16.08.2022, №1753 від 04.10.2022, №1911/18 від 20.10.2022, №378/18 від 13.02.2023 щодо необхідності своєчасної сплати податків та здійснення погашень заборгованості перед бюджетом Знам`янської сільської ради.

У листі від 04.10.2022 №15/1/1-1460ВИХ-22 прокурор просив позивача, зокрема, надати інформацію про заборгованість ТОВ Гріненергопроект перед місцевим бюджетом із плати на землю.

У відповідь на лист прокурора №15/1/1-1460ВИХ-22 позивач листом від 21.10.2022 №365/08-03/22 повідомив, зокрема, що у 2022 році за підприємством рахується заборгованість по сплаті орендної плати за землю в сумі 5111,6 тис. грн., зокрема, по земельній ділянці 5121855600:01:002:0014 в сумі 230357,30 грн.

У листі від 02.11.2022 №15/1/1-1651ВИХ-22 прокурор просив позивача, зокрема, надати інформацію та копії документів з наступних питань: дату виникнення та період заборгованості ТОВ Гріненергопроект перед місцевим бюджетом за кожним окремо взятим договором оренди землі, з урахуванням інформації ГУ ДПС в Одеській області від 14.10.2022; дату останнього платежу з орендної плати товариством за кожним окремо взятим договором оренди землі; щомісячний детальний розрахунок заборгованості за кожним договором оренди землі; листи сільської ради від 13.05.2022, 16.08.2022, 04.10.2022 на адресу ТОВ Гріненергопроект та результатів їх розгляду; чи зверталась самостійно Знам?янська сільська рада до суду до ТОВ Гріненергопроект з позовними заявами щодо стягнення заборгованості з орендної плати та розірвання договорів оренди землі.

У відповідь на лист прокурора №15/1/1-1651ВИХ-22 позивач листом від 17.11.2022 №2185/03 повідомив, зокрема, що станом на 31.12.2020 сума заборгованості згідно даних ДПС про нарахування/сплату податків становила - 209,802 тис.грн., станом на 31.12.2021 сума заборгованості склала - 199,088 тис.грн.; станом на дату надання інформації згідно даних ДПС сума заборгованості складає 402,228 тис.грн.; Знам?янська сільська рада не зверталася до суду з позовними заявами щодо стягнення заборгованості з орендної плати та розірвання договорів оренди землі.

У листі від 28.12.2022 №15/1/1-2010ВИХ-22 прокурор просив позивача, зокрема, надати наступну інформацію та документи: реквізити казначейського рахунку місцевого бюджету для зарахування орендної плати за землю; помісячний розрахунок заборгованості з орендної плати за землю ТОВ Гріненергопроект за 11 місяців 2022 року, складений та підписаний уповноваженою особою сільської ради; чи зверталось ТОВ Гріненергопроект до сільської ради офіційно з заявами щодо відстрочення та/або звільнення від сплати орендної плати за землю з підстав військової агресії російської федерації проти України.

У відповідь на лист прокурора №15/1/1-2010ВИХ-22 позивач листом від 09.01.2023 №10/08-03/23 надав запитувану інформацію, а саме: реквізити казначейського рахунку місцевого бюджету для зарахування орендної плати за землю, помісячний розрахунок заборгованості з орендної плати за землю ТОВ Гріненергопроект, а також повідомив, що ТОВ Гріненергопроект до сільської ради офіційно з заявами щодо відстрочення та/або звільнення від сплати орендної плати за землю з підстав військової агресії російської федерації проти України - не зверталось.

У листі від 30.03.2023 №54-878ВИХ-23 прокурор просив позивача, зокрема, надати інформацію про наявність заборгованості у ТОВ Гріненергопроект зі сплати за користування земельними ділянками, зокрема, за кадастровим номером 5121855600:01:002:0014.

У відповідь на лист прокурора №54-878ВИХ-23 позивач у листі від 11.04.2023 №112/08-03/23 повідомив, зокрема, що Знам?янська сільська рада, щодо усунення виявлених порушень вжила наступні заходи: безпосередньо та неодноразово зверталася до ТОВ Гріненергопроект з листами №1753/18 від 04.10.2022, №1911/18 від 20.10.2022, №378/18 від 13.02.2023, проводила засідання робочої комісії, протокол №13 від 14.10.2022, протокол №14 від 27.10.2022, а також, щодо захисту порушених інтересів територіальної громади за фактом заборгованості з орендної плати зверталася до Одеської ОД(В)А, Березівської РД(В)А, Одеської обласної прокуратури, НПУ в Одеській області, Управління ДПС в Одеській області листом №388/08-8/22 від 16.11.2022.

У повідомленні від 28.12.2023 №54-3874ВИХ-23 прокурор повідомив Знам?янську сільську раду, що прокурором підготовлено позовну заяву в інтересах держави в особі Знам?янської сільської ради до ТОВ Гріненергопроект про стягення заборгованості з орендної плати за землю, розірвання договору оренди від 17.09.2020 та зобов`язання повернути земельну ділянку за кадастровим номером 5121855600:01:002:0014.

У листі від 10.01.2024 №03/08-03/24 позивач повідомив прокурора, що Знам?янська сільська рада з позовом до ТОВ Гріненергопроект не зверталась, неодноразово зверталась у письмовій формі з листами щодо сплати орендної плати; підстави для представництва інтересів держави не оскаржує.

В матеріалах справи наявний розрахунок заборгованості ТОВ Гріненергопроект щодо земельної ділянки за кадастровим номером 5121855600:01:002:0014 за період з 01.02.2022 по 01.01.2023, що складає 307143,12 грн.

Неналежне виконання відповідачем умов договору оренди землі від 17.09.2020 щодо сплати орендних платежів стало підставою для звернення прокурора в інтересах держави в особі Знам`янської сільської ради Березівського району Одеської області до господарського суду з даним позовом.

Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, суд дійшов висновку про повне задоволення позовних вимог, виходячи з наступного.

Відповідно до ч.1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов`язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Частиною 3 статті 53 ГПК України передбачено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

За змістом ч.ч. 1, 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Вирішуючи питання щодо наявності підстав для представництва, суд не повинен установлювати саме протиправність бездіяльності компетентного органу чи його посадової особи. Частиною сьомою статті 23 Закону України Про прокуратуру передбачено, що в разі встановлення ознак адміністративного чи кримінального правопорушення прокурор зобов`язаний здійснити передбачені законом дії щодо порушення відповідного провадження. Відтак, питання про те, чи була бездіяльність компетентного органу протиправною та які її причини, суд буде встановлювати за результатами притягнення відповідних осіб до відповідальності. Господарсько-правовий спір між компетентним органом, в особі якого позов подано прокурором в інтересах держави, та відповідачем не є спором між прокурором і відповідним органом, а також не є тим процесом, у якому розглядається обвинувачення прокурором посадових осіб відповідного органу у протиправній бездіяльності.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України Про прокуратуру, і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого не звернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим (аналогічні висновки викладено у пунктах 38-40, 42, 43 постанови Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 у справі №912/2385/18).

Отже, прокурор звертаючись до суду в інтересах держави, має визначити компетентний орган та довести у чому полягає невжиття компетентним органом заходів для захисту порушених прав, які підлягають захисту у спосіб, який обрав прокурор, і зокрема, захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.

Як вказує прокурор, користування ТОВ Гріненергопроект спірною земельною ділянкою без оплати орендних платежів відповідно до умов договору оренди землі від 17.09.2020 становить порушення майнових інтересів територіальної громади в особі Знам?янської сільської ради Березівського району Одеської області.

Прокурор зауважує, що Знам?янська сільська рада Березівського району Одеської області відповідно до п.п. 3, 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності та ч.1 ст. 122 ЗК України є органом, який від імені територіальної громади здійснює права власника щодо спірної земельної ділянки, ця земельна ділянка зареєстрована в Державному реєстрі прав на нерухоме майно за Знам?янською сільською радою на праві комунальної власності. Таким чином, Знам?янська сільська рада Березівського району Одеської області як власник спірної земельної ділянки, орендодавець за договором оренди землі та орган, що є отримувачем орендної плати, є в даному випадку органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

В подальшому, прокурор звернувся до позивача з повідомленням від 28.12.2023 №54-3874ВИХ-23 в порядку ст. 23 Закону України Про прокуратуру про намір звернутися до суду із відповідним позовом.

Враховуючи викладене, господарський суд дійшов висновку про дотримання прокурором вимог, передбачених ст. 23 Закону України Про прокуратуру для представництва прокурором інтересів держави в суді та можливість розгляду позовних вимог по суті.

Відповідно до ч.1 ст. 175 ГК України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

За ч.1 ст. 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Підставою виникнення цивільних прав та обов`язків є, зокрема, договори та інші правочини (п.1 ч.2 ст. 11 ЦК України).

За вимогами ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до вимог ч.1, ч.7 ст. 193 ГК України, які кореспондуються з вимогами ст. 526 ЦК України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Не допускаються одностороння відмова від виконання зобов`язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов`язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином.

За ч.ч. 1, 6 ст. 283 ГК України за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності. До відносин оренди застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до ч.3 ст. 285 ГК України орендар зобов`язаний берегти орендоване майно відповідно до умов договору, запобігаючи його псуванню або пошкодженню, та своєчасно і в повному обсязі сплачувати орендну плату.

Згідно зі ст. 759 ЦК України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк. Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди).

У відповідності до ст. 762 ЦК України за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму. Плата за користування майном може вноситися за вибором сторін у грошовій або натуральній формі. Форма плати за користування майном встановлюється договором найму.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

За ст. 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно з ст. 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди. У разі визнання у судовому порядку договору оренди землі недійсним отримана орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди землі не повертається.

За ч.1 ст. 24 Закону України Про оренду землі орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати за земельну ділянку, а в разі оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом - також орендної плати за водний об`єкт.

Відповідно до ч.1 ст. 25 Закону України Про оренду землі орендар земельної ділянки зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендну плату за земельну ділянку, а в разі оренди земельної ділянки в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом - також і орендну плату за водний об`єкт.

Згідно з ч.1 ст. 32 Закону України Про оренду землі на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

За ч.1 ст. 34 Закону України Про оренду землі у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця.

У відповідності до ч.1 ст. 530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

В силу вимог ст. 610, ч.2 ст. 615 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання). Одностороння відмова від зобов`язання не звільняє винну сторону від відповідальності за порушення зобов`язання.

За п.1 ч.1 ст. 611 ЦК України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема: припинення зобов`язання внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору.

Відповідно ч.1 ст. 612 ЦК України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

За ч.2 ст. 653 ЦК України у разі розірвання договору зобов`язання сторін припиняються.

Частиною 1 статті 782 ЦК України передбачено, що наймодавець має право відмовитися від договору найму і вимагати повернення речі, якщо наймач не вносить плату за користування річчю протягом трьох місяців підряд.

Статтею 785 ЦК України передбачено, що у разі припинення договору найму наймач зобов`язаний негайно повернути наймодавцеві річ у стані, в якому вона була одержана, з урахуванням нормального зносу, або у стані, який було обумовлено в договорі. Якщо наймач не виконує обов`язку щодо повернення речі, наймодавець має право вимагати від наймача сплати неустойки у розмірі подвійної плати за користування річчю за час прострочення.

У відповідності до ч.1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно з вимогами ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою.

Відповідно до ст. 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Обов`язок з доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи. Важливим елементом змагальності процесу є стандарти доказування - спеціальні правила, яким суд має керуватися при вирішення справи. Ці правила дозволяють оцінити, наскільки вдало сторони виконали вимоги щодо тягаря доказування і наскільки вони змогли переконати суд у своїй позиції, що робить оцінку доказів більш алгоритмізованою та обґрунтованою. На сьогодні у праві існують такі основні стандарти доказування: баланс імовірностей (balance of probabilities) або перевага доказів (preponderance of the evidence); наявність чітких та переконливих доказів (clear and convincing evidence); поза розумним сумнівом (beyond reasonable doubt). Тлумачення змісту цієї статті свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються скоріше були (мали місце), аніж не були (постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 27.01.2022 у справі №917/996/20).

Статтею 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 рішення Європейського суду з прав людини у справі Салов проти України від 06.09.2005).

У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі Надточий проти України від 15.05.2008 зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.

Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.

Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.

Статтею 86 ГПК України передбачено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Господарський суд зазначає, що даний спір виник на підставі укладеного між позивачем та відповідачем договору оренди землі від 17.09.2020, яким позивачу було передано відповідачу в строкове, платне користування земельну ділянку площею 14,0788 га, кадастровий номер земельної ділянки - 5121855600:01:002:0014. При цьому, умовами договору встановлено обов`язок у орендаря (відповідача) вносити орендну плату не пізніше 28-го числа кожного місяця, наступного за звітним.

Господарський суд вказує, що відповідач, отримавши в оренду спірну земельну ділянку, в порушення вищевказаних норм законодавства та умов договору, не сплатив орендну плату в сумі 307143,12 грн. за період з 01.02.2022 по 01.01.2023, що підтверджується матеріалами справи, зокрема, наявним розрахунком, який прийнято судом до уваги, факт несплати орендних платежів за вказаний період відповідачем не спростовано, а тому господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість, доведеність та необхідність задоволення позовної вимоги прокурора про стягнення з відповідача на користь позивача 307143,12 грн. заборгованості.

Господарський суд зазначає, що з урахуванням того, що відповідач протягом тривалого часу не виконує зобов`язання по перерахуванню орендної плати, чим порушує одну з істотних умов договору та значною мірою позбавляє позивача того, на що він розраховував, укладаючи договір, суд вважає обґрунтованою та доведеною позовну вимогу прокурора про розірвання договору оренди землі від 17.09.2020.

Враховуючи вищевстановлені судом обставини та висновки, зокрема, щодо порушення відповідачем умов договору оренди землі та розірвання договору оренди землі, господарський суд вказує, що у зв`язку з розірванням договору орендар (відповідач) позбавляється права користування земельною ділянкою та з урахуванням того, що у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку, господарський суд дійшов висновку про необхідність задоволення позовної вимоги прокурора про зобов`язання відповідача повернути позивачу земельну ділянку площею 14,0788 га з кадастровим номером 5121855600:01:002:0014.

Проаналізувавши наявні в матеріалах справи докази, враховуючи вищевстановлені судом обставини, господарський суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог Керівника Березівської окружної прокуратури Одеської області в інтересах держави в особі Знам`янської сільської ради Березівського району Одеської області в повному обсязі.

Іншого відповідачем не доведено.

Інші наявні в матеріалах справи документи вищевикладених висновків суду не спростовують.

Відповідно до ст. 129 ГПК України судові витрати по сплаті судового збору покладається на відповідача.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1.Позовні вимоги Керівника Березівської окружної прокуратури Одеської області в інтересах держави в особі Знам`янської сільської ради Березівського району Одеської області - задовольнити повністю.

2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Гріненергопроект (67212, Одеська обл., Іванівський р-н, смт Радісне, вул. Миру, буд. 6, код ЄДРПОУ 42782738) на користь Знам`янської сільської ради Березівського району Одеської області (67211, Одеська обл., Березівський р-н, с. Знам`янка, вул. Лікарняна, буд. 9А, код ЄДРПОУ 04378474) 307143 /триста сім тисяч сто сорок три/ грн. 12 коп. заборгованості.

3.Розірвати договір оренди землі від 17.09.2020, укладений між Знам`янською сільською радою Березівського району Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю Гріненергопроект, зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за №38664854 від 09.10.2020.

4.Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю Гріненергопроект (67212, Одеська обл., Іванівський р-н, смт Радісне, вул. Миру, буд. 6, код ЄДРПОУ 42782738) повернути Знам`янській сільській раді Березівського району Одеської області (67211, Одеська обл., Березівський р-н, с. Знам`янка, вул. Лікарняна, буд. 9А, код ЄДРПОУ 04378474) земельну ділянку, площею 14,0788 га, кадастровий номер 5121855600:01:002:0014, розташовану на території Знам`янської сільської ради Березівського (колишнього Іванівського) району Одеської області.

5.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Гріненергопроект (67212, Одеська обл., Іванівський р-н, смт Радісне, вул. Миру, буд. 6, код ЄДРПОУ 42782738) на користь Одеської обласної прокуратури (65026, Одеська обл., м. Одеса, вул. Пушкінська, буд. 3, код ЄДРПОУ 03528552) 10663 /десять тисяч шістсот шістдесят три/ грн. 15 коп. судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-Західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги у строки, визначені ст. 256 ГПК України.

Повний текст рішення складено 01 квітня 2024 р.

Суддя Ю.С. Бездоля

Дата ухвалення рішення22.03.2024
Оприлюднено05.04.2024
Номер документу118103344
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення, розірвання договору та повернення земельної ділянки,

Судовий реєстр по справі —916/220/24

Рішення від 22.03.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Ю.С.

Ухвала від 06.03.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Ю.С.

Ухвала від 12.02.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Ю.С.

Ухвала від 22.01.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Бездоля Ю.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні