Постанова
від 03.04.2024 по справі 758/12595/23
ПОДІЛЬСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа № 758/12595/23

3/758/107/24

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 квітня 2024 року суддя Подільського районного суду м. Києва Будзан Л.Д., за участі секретарів судового засідання Іванюк І.О., Соколовської А.А., захисника Олійник Ю.Р., представника Енергетичної митниці Носко Ю.Ю., розглянувши матеріали, які надійшли від Енергетичної митниці Державної митної служби України про притягнення до адміністративної відповідальності

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , працюючого директором у Товаристві з обмеженою відповідальністю «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД», проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , за ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, -

В С Т А Н О В И Л А:

20 жовтня 2023 року до Подільського районного суду міста Києва надійшли матеріали про притягнення до адміністративної відповідальності громадянина України ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , за ознаками порушення митних правил, передбачених ч. 1. ст. 483 МК України.

Відповідно до протоколу про порушення митних правил № 0163/90300/23, складеного 24 серпня 2023 року головним державним інспектором оперативного відділу управління боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил Енергетичної митниці ОСОБА_2 , вбачається, що 05 березня 2024 року через митний кордон України пункт пропуску «Ягодин-Дорогуск» митного поста «Ягодин» Волинської митниці з Латвійської Республіки в Україну на адресу ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД» (Полтавська область, Кременчуцький район, с. Рокитне, вулиця Сковороди, будинок 56Б, оф. 1, код ЄДРПОУ 44894443) був переміщений товар: «Паливо дизельне 10ppm LST 590», загальною вагою 76286 тон, кількістю 91691 л при 150 С, вартістю 63012 Євро 23 центи. Вказаний товар був оформлений в Енергетичній митниці за митними деклараціями типу ІМ 40 ЕА від 05 березня 2023 року № 23UA903220005048UI, 23UA903220005049UI. Переміщення товару через митний кордон України здійснено на підставі наступних документів: сертифікату якості від 23 лютого 2023 року № 162998, рахунків - фактури від 03 березня 2023 року № ЕКО7317, ЕКО7318, ЕКО7319, міжнародної автотранспортної накладної (CMR) від 03 березня 2023 року № 596, № 597, № 598, зовнішнього економічного контракту від 19 грудня 2022 року № 19122022. Відповідно до умов контракту від 19 грудня 2022 року № 19122022, укладеного між ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД» в особі директора ОСОБА_1 (покупець) та литовським підприємством SIA (ООО) «ARON GROUP» в особі члена правління ОСОБА_3 (постачальник), постачальник приймає на себе зобовязання продати, а покупець прийняти та сплатити на умовах догору нафтопродукти. Товар, що поставляється, повинен відповідати технічним показникам, що передбачені в сертифікаті/паспорті якості виробника. Згідно відомостей, зазначених в наданих до митних органів документах, на митну територію України ввезено товар «Паливо дизельне 10ppm LST EN 590» походження з Латвійської Республіки. Відповідно до відомостей, зазначених в сертифікаті (паспорті) якості від 23 лютого 2023 року № 162998 товар виготовлено підприємством Public Company «Orlen Lietuva» та відповідає вимогам (стандарту) LST EN 590:2022. Посадовими особами ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів, з метою підтвердження відомостей про фізико - хімічні показники товару, відповідності нафтопродукту стандартам EN 590 (паливо дизельне) і його ідентифікації, надано документи про якість, а саме сертифікат (паспорт) якості від 23 лютого 2023 року № 162998, які містять відповідні штампи (печатки) заводу виробника «Orlen Lietuva». Також з метою підтвердження виробництва вказаного товару в Європейському союзі до митних органів України надано декларації про походження товару (заява про країну походження товару, зроблена у зв`язку з вивезенням товару виробником, продавцем, експортером (постачальником) або іншою компетентною особою) на комерційному рахунку чи будь-якому іншому документі, який стосується товару, а саме: рахунки - фактури від 03 березня 2023 року № ЕКО7317, № ЕКО 7318, № ЕКО 7319, в яких зазначено, що країна походження товару - Литва. 01 березня 2023 року листом № 20/20-01-01/7.6/211 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю щодо використання суб`єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів, зокрема, вироблених російській федерації, підроблених сертифікатів якості, виданих публічною компанією «Orlen Lietuva». З метою перевірки вказаної інформації Енергетичною митницею, в тому числі дійсності сертифікату якості від 23 лютого 2023 року № 162998, на адресу представництва АТ «Орлен Летува» в Україні скеровано відповідні запити (листи від 21 березня 2023 року № 7.6-1/7.6-20.3/13/928 та від 09 червня 2023 року № 7.6-3/7.6-20.3/12/2296). Відповідно до отриманої від представництва АТ «Орлен Летува» в Україні та від Public Company «Orlen Lietuva» інформації (листи від 20 квітня 2023 року № 63 та від 28 квітня 2023 року № 64 та від 29 червня 2023 року № D2 (115-9)-1451), сертифікат якості від 23 лютого 2023 року № 162998 литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався (відомості про сертифікат якості з таким номером у підприємства відсутні). Таким чином, головний державний інспектор вважає, що посадовими особами ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД» вчинено дії спрямовані на переміщення через митний кордон України: «Паливо дизельне 10ppm LST 590», загальною вагою 76286 тон, кількістю 91691 л при 150 С, вартістю 63012 Євро 23 центи, що еквівалентно 2443910 грн. 44 коп. за курсом НБУ становить 2443910 грн. 44 коп. на день перетину митного кордону України, з приховуванням від митного органу як підстави для переміщення, документів одержаних незаконним шляхом, що утворює склад правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

Захисник Карпенко А.А. надала суду письмові заперечення, в яких просить закрити провадження по справі про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за ч. 1 ст. 483 МК України, на підставі п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП у зв`язку з відсутністю події і складу адміністративного правопорушення, посилаючись на те, що при складанні протоколу про порушення митних правил митним органом не було враховано відсутність в діях ОСОБА_1 ознак складу правопорушення, які мають узгоджуватись з диспозицією статті. Вважає, що в діях ОСОБА_1 відсутня як об`єктивна, так і суб`єктивна сторона правопорушення - порушення митних правил за статтею 483 Митного кодексу України, адже останній не мав на меті їх порушувати та не здійснив жодних дій, направлених на їх порушення.

Наголошує, що поставка товару: «Паливо дизельне 10 ppm ls ten 590» на адресу ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРЕДЖІ ТРЕЙД» (ЄДРПОУ 44894443) здійснено на виконання умов Договору поставки нафтопродуктів від 19.12.2022 року №19122022, укладеного між компанією «SIA (ООО) «ARON GROUP», Латвія (Продавець) та ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД», Україна (Покупець). 19 грудня 2023 року між нами, ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД» (Покупець) та SIA «ARON GROUP» (Постачальник) укладено договір поставки нафтопродуктів №19122022 (далі - Договір №19122022). Відповідно до п. 1.1. Договору №19122022 від 19.12.2022 Постачальник приймає на себе зобов`язання продати, а Покупець купити, прийняти і оплатити на умовах Договору нафтопродукти. Згідно із п. 1.2. Договору №19122022 походження товару - країни Європейського союзу. Відповідно до п. 1.3. Договору №19122022 Країна отримання товару Покупцем - Україна. У відповідності до п. 2.1. Товар повинен відповідати технічним показникам передбаченим в сертифікаті/паспорті якості заводу виробника. Відповідно до п. 2.2. Договору №19122022 Продавець надає Покупцю, в момент поставки товару, наступний перелік документів: 1) Рахунок/invoice; 2) транспортну накладну CMR; 3) Сертифікат/паспорт якості на відвантажений товар. Згідно п. 2.3.2 Договору №19122022 Товар вважається поставленим Постачальником та прийнятим Покупцем: по якості - відповідно сертифікату/паспорту якості виданого заводом виробника Товару. Відправником Товару відповідно до Міжнародних транспортних накладних (CMR) від 03.03.2023 № № 596; 597; 598 зазначені - UAB Ekoenergija. Також разом і товаром на виконання умов Договору №19122022 був наданий сертифікат якості на товар від 23.02.2023 № 162998, який також з інвойсами від 03.03.2023 № № ЕKО 7317, EKO 7318, ЕКО 7319 зазначені в графах 5 кожної CMR. Відповідно до відомостей зазначених в сертифікаті (паспорті) якості, товар виготовлений підприємством Public Company «Orlen Lietuva» та відповідає вимогам (стандарту) LST EN 590:2022. Окрім того, в сертифікаті, який був наданий містяться як відповідний штамп (печатка) заводу виробника «Orlen Lietuva» так і штамп UAB Ekoenergija. Як на CMR так і інвойсах наявні штампи Волинської митниці із зазначенням дати перетину кордону, що свідчить про те, що саме ці CMR, а також ці інвойси разом з сертифікатом якості перетнули кордон України при ввезені та були передані через перевізника від експортера - імпортеру ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД» (копії CMR та інвойсів з відмітками Волинської митниці додаються). Відповідно до п. 3.2. Договору №19122022 від 19 грудня 2023 року, укладеного між ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД» (Покупець) та SIA «ARON GROUP» (Постачальник) передбачена умова попередньої 100% оплати за товар, на виконання цього пункту договору, Покупцем була здійснена передоплата за товар на користь Постачальника у розмірі 62 776,00 євро, що підтверджується копією платіжної інструкції АТ «ОТП БАНК» №24 від 03.03.2023 (копія платіжної інструкції додається).

Стверджує, що комерційні документи були складені та оформлені безпосередньо Постачальником - компанією «SIA (ООО) «ARON GROUP» (Латвія), тобто інформація про найменування вантажу, вагу, вартість, а також про країну виробництва (країну походження) вносилась Постачальником. Саме стороною Постачальника надавався сертифікат (паспорт) якості на товар та інвойси (рахунки-фактури) в яких зазначено країну походження товару - Литва. Уповноважені особи Покупця - ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД» здійснювали декларування товару на підставі документів, які надавались Стороною Постачальника, оскільки і сертифікат, і інвойси, зазначені в графі 5 кожної міжнародної автомобільної накладної (CMR) від 03.03.2023 року №№ 596, 597, 598, тобто ці комерційні документи були надані Постачальником Перевізнику, перетнули кордон разом із вантажем та були передані уповноваженим особам Покупця для здійснення декларування.

Відповідно до відомостей зазначених в міжнародних автотранспортних накладних (CMR), перевізнику товарів, для здійснення перевезення було передано рахунки-фактури від 03.03.2023 №№ЕКО 7317, ЕКО 7318, ЕКО 7319, сертифікат якості від 23.02.2023 №162998, надані компанією UAB «Ekoenergija» Литва (Відправник). На виконання вимог пункту 3.4 Розділу ІІІ Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних переміщень, затвердженим наказом Міністерства фінансів № 1066 від 09.10.2012 та пункту 1 частини першої статті 335 Митного кодексу України саме перевізником зазначені рахунки фактури, зокрема рахунки-фактури від 03.03.2023 №№ЕКО7317, ЕКО 7318, ЕКО 7319, сертифікат якості від 23.02.2023 №162998 були надані митному органу - Волинській митниці, як підстави для переміщення через митний кордон України на яких є відповідні відмітки митного органу. Викладене, у своїй сукупності, на думку адвоката, свідчить про те, що сертифікат якості від 23.02.2023 №162998, слідував разом із товарами та під час переміщення через митний кордон України подавався Волинській митниці перевізником товарів. При цьому, як стверджує адвокат, інформація про країну походження «Литва» при декларуванні товару взята агентом з митного оформлення із рахунків-фактур від 03.03.2023 № № ЕK0 7317, EKO 7318, ЕК07319; міжнародних автотранспортних накладних (CMR) від 03.03.2023 №№596, 597, 598; зовнішньоекономічного контракту від 19.12.2022 №19122022, сертифікату якості від 23.02.2023 №162998, що були прийняті Волинською митницею разом з митними деклараціями типу IM 40 EA від 05.03.2023 №№ 23UA903220005048U1, 23UA903220005049U0, 23UA903220005050U3 при митному оформленні та автентичність й достовірність яких не заперечується митницею.

Також, адвокат наголошує, що в протоколі про порушення митних правил № 0163/90300/23 не вказано, які саме безпосередні дії громадянина України ОСОБА_1 , як керівника товариства, призвели, на думку митниці, до переміщення товарів, через митний кордон України, на підставі документів, що одержані незаконним шляхом. Одночасно, ані протокол про порушення митних правил ані наявні у матеріалах справи документи не містять фактичних обставин, які б свідчили про невиконання, або неналежне виконання громадянином ОСОБА_1 обов`язків, покладених на нього, як керівника підприємства. Крім того, у протоколі про порушення митних правил не вказано, у який встановлений законодавством спосіб керівник підприємства - покупця/отримувача має забезпечити достовірність та правдивість інформації, вказаній у товаросупровідних та комерційних документах безпосередньо продавцем/відправником товарів, а також має обов`язок встановлювати/перевіряти будь-які обставини, пов`язані із експортом товарів з території інших країн.

Представником Енергетичної митниці Державної митної служби України Холодковою О.С. надано письмові заперечення на пояснення захисника Карпенко А.А. , в яких зазначено, що, посадовими особами ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів, з метою підтвердження відомостей про фізико-хімічні показники товару, відповідності нафтопродукту стандартам EN 590 (дизельне паливо) і його ідентифікації, надано сертифікат якості від 23.02.2023 « 162998, що містить відомості про фізико-хімічні показники та виробника товару, однак факт видачі його виробником «Orlen Lietuva» не підтверджено. Тобто, посадовими особами ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД» вчинено дії, спрямовані на переміщення через митний кордон України товару «Паливо дизельне 10 ppm LST EN 590» вагою 76,286 тонн, у кількості 91,691 тис. л. при 15о С, вартістю 63 012,23 Євро (2 443 910,44 грн. (по курсу НБУ 38,7847 грн. на день перетину митного кордону України) з приховуванням від митного контролю шляхом надання до митного органу, як підстави для переміщення документів, одержаних незаконним шляхом., а саме сертифікату якості від 23.02.2023 № 162998. Зазначає, що в матеріалах справи про порушення митних правил наявні матеріали листування з виробником товару - компанією «Orlen Lietuva». Так, у листі від 20.04.2023 № 63 чітко зазначено, що «компанія видає унікальний сертифікат якості кожному клієнту Компанії на кожну партію продукції. Компанія не видає сертифікати якості лише з однією послідовністю цифр». Така саме інформація міститься у листі компанії-виробника, який додано суду - від 27.10.2023 Крім того, із листа Міністерства Енергетики Литовської Республіки від 31.08.2023 № S-2460 (який додано адвокатами до матеріалів справи) слідує. що нормативно-правові акти Литовської Республіки не регулюють вимоги до якості нафтопродуктів при експорті цієї продукції до третіх країн. В той же час, адвокатами додано лист від 24.10.2023, адресований UAB Ekoenergija ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД», в якому зазначено, що UAB Ekoenergija є терміналом нафтопродуктів, що надає послуги перевезення і зберігання нафтопродуктів. В п.2 листа зазначено, що UAB Ekoenergija та SIA (000) «ARON GROUP» 23 січня 2023 року уклали договір на продаж нафтопродуктів, яким (п.2.1) передбачено, що якість товару підтверджується сертифікатом якості, виданим виробником або терміналом. Вказаний договір не має жодного відношення до контракту від 19.12.2022 № 19122022, укладеного між ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД» та литовським підприємством SIA (000) «ARON GROUP». Що стосується листа від 31.08.2023, виданого начебто «Orlen Lietuva», то з його змісту незрозуміло які сертифікати якості з номером (з однією послідовністю цифр) маються на увазі (ким вони видані і хто є виробник), оскільки як було встановлено із змісту матеріалів справи та наданих додаткових документів, компанія «Orlen Lietuva» не видає сертифікати якості з однією послідовністю цифр. Сертифікат якості від 23.02.2023 № 162998, який був наданий ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД» має одну послідовність цифр, відповідно не міг бути виданий заводом-виробником. По-друге, адвокатом у своїх поясненнях акцентується увага на відсутності об?єктивної та суб?єктивної сторони правопорушення, що не відповідає дійсності, оскільки керівник ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД» ОСОБА_1 відповідно до ст. 65 Господарського кодексу України як керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і вирішує питання діяльності підприємства. Саме керівник ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД» ОСОБА_1 вчиняв активні дії щодо ввезення (оскільки є імпортером) товару та у подальшому введення в обіг на ринку України продукцію походженням з іншої держави від виробника до споживача та несе відповідальність за її відповідність вимогам Технічного регламенту (постанова Кабміну № 927 від 01.08.2013), а тому вважає, що саме ОСОБА_1 с суб?єктом даного правопорушення та підлягає притягненню до відповідальності за порушення митних правил. Перевірка товаросупровідних документів, питання відповідальності за усунення будь-яких порушень, виявлених ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД» під час поставки Товару лежить виключно в площині господарських правовідносин між ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД» та його іноземними контрагентами та виконання зобов`язань за контрактом.

В судовому засіданні захисник ОСОБА_1 - Олійник Ю.Р. просила закрити провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч. 1. ст. 483 МК України, у зв`язку з відсутністю події і складу адміністративного правопорушення. В судовому засіданні надала пояснення аналогічно викладеним у письмових запереченнях.

Представник Енергетичної митниці Носко Ю.Ю. в судовому засіданні просила визнати винним ОСОБА_1 у вчиненні адміністративного правопрушення за порушення митних правил, передбачене ч. 1 ст. 483 МК України. Надала пояснення аналогічно викладеним у протоколі та письмових запереченнях.

Вислухавши пояснення учасників справи, дослідивши та оцінивши зібрані матеріали справи, суд дійшов наступного висновку.

Судом встановлено, що 05 березня 2024 року через митний кордон України пункт пропуску «Ягодин-Дорогуск» митного поста «Ягодин» Волинської митниці з Латвійської Республіки в Україну на адресу ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД» (Полтавська область, Кременчуцький район, с. Рокитне, вулиця Сковороди, будинок 56Б, оф. 1, код ЄДРПОУ 44894443) був переміщений товар: «Паливо дизельне 10ppm LST 590», загальною вагою 76286 тон, кількістю 91691 л при 150 С, вартістю 63012 Євро 23 центи.

Вказаний товар був оформлений в Енергетичній митниці за митними деклараціями типу ІМ 40 ЕА від 05 березня 2023 року № 23UA903220005048UI, 23UA903220005049UI.

19 грудня 2023 року між нами, ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД» (Покупець) та SIA «ARON GROUP» (Постачальник) укладено договір поставки нафтопродуктів №19122022 (далі - Договір №19122022).

Відповідно до п. 1.1. Договору №19122022 від 19.12.2022 Постачальник приймає на себе зобов`язання продати, а Покупець купити, прийняти і оплатити на умовах Договору нафтопродукти.

Згідно із п. 1.2. Договору №19122022 походження товару - країни Європейського союзу.

Відповідно до п. 1.3. Договору №19122022 Країна отримання товару Покупцем - Україна

У відповідності до п. 2.1. Товар повинен відповідати технічним показникам передбаченим в сертифікаті/паспорті якості заводу виробника.

Відповідно до п. 2.2. Договору №19122022 Продавець надає Покупцю, в момент поставки товару, наступний перелік документів:

1) Рахунок/invoice;

2) транспортну накладну CMR;

3) Сертифікат/паспорт якості на відвантажений товар.

Згідно п. 2.3.2 Договору №19122022 Товар вважається поставленим Постачальником та прийнятим Покупцем: по якості - відповідно сертифікату/паспорту якості виданого заводом виробника Товару.

Відправником Товару відповідно до Міжнародних транспортних накладних (CMR) від 03.03.2023 року №№ 596; 597; 598 зазначені - UAB Ekoenergija.

Також разом і товаром на виконання умов Договору №19122022 був наданий сертифікат якості на товар від 23.02.2023 № 162998, який також з інвойсами від 03.03.2023 № № ЕKО 7317, EKO 7318, ЕКО 7319 зазначені в графах 5 кожної CMR. Відповідно до відомостей зазначених в сертифікаті (паспорті) якості, товар виготовлений підприємством Public Company «Orlen Lietuva» та відповідає вимогам (стандарту) LST EN 590:2022. Окрім того, в сертифікаті, який був наданий містяться як відповідний штамп (печатка) заводу виробника «Orlen Lietuva» так і штамп UAB Ekoenergija.

Як на CMR так і інвойсах наявні штампи Волинської митниці із зазначенням дати перетину кордону, що свідчить про те, що саме ці CMR, а також ці інвойси разом з сертифікатом якості перетнули кордон України при ввезені та були передані через перевізника від експортера - імпортеру ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД» (копії CMR та інвойсів з відмітками Волинської митниці додаються).

Відповідно до п. 3.2. Договору №19122022 від 19 грудня 2023 року, укладеного між ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД» (Покупець) та SIA «ARON GROUP» (Постачальник) передбачена умова попередньої 100% оплати за товар, на виконання цього пункту договору, Покупцем була здійснена передоплата за товар на користь Постачальника у розмірі 62 776,00 євро, що підтверджується копією платіжної інструкції АТ «ОТП БАНК» №24 від 03.03.2023 (копія платіжної інструкції додається).

За таких обставин, комерційні документи були складені та оформлені безпосередньо Постачальником - компанією «SIA (ООО) «ARON GROUP» (Латвія), тобто інформація про найменування вантажу, вагу, вартість, а також про країну виробництва (країну походження) вносилась Постачальником.

Саме стороною Постачальника надавався сертифікат (паспорт) якості на товар та інвойси (рахунки-фактури) в яких зазначено країну походження товару - Литва.

Уповноважені особи Покупця - ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД» здійснювали декларування товару на підставі документів, які надавались Стороною Постачальника, оскільки і сертифікат, і інвойси зазначені в графі 5 кожної міжнародної автомобільної накладної (CMR) від 03.03.2023 року №№ 596, 597, 598, тобто ці комерційні документи були надані Постачальником Перевізнику, перетнули кордон разом із вантажем та були передані уповноваженим особам Покупця для здійснення декларування.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 318 МК України митному контролю підлягають усі товари, транспортні засоби комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України.

Під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України декларант, уповноважена ним особа або перевізник подає митному органу документи та відомості, необхідні для митного контролю, передбачені ст. 335 МК України.

Згідно положень ч. 8 ст. 264 МК України з моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації.

Так, відповідно до ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.

Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення - сукупності юридичних ознак (об`єктивних і суб`єктивних), що визначаються вчинене протиправне діяння як конкретне адміністративне правопорушення.

Тобто при складанні протоколу про порушення митних правил враховуються ознаки складу правопорушення, які мають узгоджуватись з диспозицією статті, до відповідальності за якою притягується особа. У іншому випадку відсутність однієї із ознак складу правопорушення виключає можливість притягнення особи до відповідальності.

Згідно з ч. 1 ст. 483 МК України відповідальність настає за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.

Отже, основним безпосереднім об`єктом є встановлений порядок переміщення товарів через митний кордон України.

Об`єктивною стороною правопорушення є дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України, тобто, розуміється активна, поведінка (вчинок) особи.

Переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон різними шляхами, зокрема, шляхом подання до митного органу України підроблених документів, які містять неправдиві дані.

П. 6 Постанови Пленуму Верховного суду від 03.06.2005 № 8 «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» надано вичерпні визначення, таких понять як «підробка» та «незаконно одержані документи», зокрема: «Підробленими треба вважати як фальшиві документи, так і справжні, до яких внесено неправдиві відомості чи окремі зміни, що перекручують зміст інформації щодо фактів, які ними посвідчуються, а також документи з підробленими підписами, відбитками печаток та штампів. Незаконно одержаними слід визнавати документи, які особа отримала за відсутності законних підстав або з порушенням установленого порядку.»

У протоколі про порушення митних правил № 0163/90300/23, складеному 24 серпня 2023 року, митний орган визначив, що посадовими особами ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД» вчинено дії спрямовані на переміщення через митний кордон України: «Паливо дизельне 10ppm LST 590», загальною вагою 76286 тон, кількістю 91691 л при 150 С, вартістю 63012 Євро 23 центи», з приховуванням від митного контролю шляхом надання до митного органу, як підстави для переміщення документів, одержаних незаконним шляхом.

Однак, вищевказаний протокол про порушення митних правил не містить деталізації та розкриття поняття «документів, одержаний незаконним шляхом».

Крім того, суд наголошує на тому, що в протоколі про порушення митних правил № 0163/90300/23, складеному 24 серпня 2023 року зазначається, що сертифікат якості від 23 лютого 2023 року № 162998, литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався (відомості про сертифікат якості з таким номером у підприємства відсутні), що підтверджується листами від 20 квітня 2023 року № 63, від 28 квітня 2023 року № 64 та від 29 червня 2023 року № D2(115-9)-1415).

Натомість, при дослідженні судом вищевказаних листів наданих Енергетичною митницею, судом встановлено наступне:

- листом від 20 квітня 2023 року № 63 голова представництва АТ Orlen Lietuva в Україні повідомив Енергетичну митницю, що компанія видає унікальний сертифікат якості кожному клієнту компанії на кожну партію продукції. Перша послідовність цифр (приклад: 162615_4912929) сертифікату вказує на номер сертифіката, виданого на резервуар НПЗ, а друга послідовність цифр (приклад: 162615_4912929) є унікальним номером кожної товарної партії. Компанія не видає сертифікати якості лише з однією послідовністю цифр (приклад: 162615);

- лист від 28 квітня 2023 року № 64 голови представництва АТ Orlen Lietuva в Україні містить наступний зміст: «цим листом ми хотіли б завершити попередній лист № 63 від 20 квітня 2023 року з додатками… Додаток на 15 сторінка…». Додатків Енергетичною митницею до протоколу не додано, а тому суд позбавлений можливості ознайомитись зі змістом додатку та надати належну правову оцінку вказаному листу в цілому. Повідомлення про те, що сертифікат якості від 02 лютого 2023 року № 0202032_1678367, литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався, як на цьому наголошує Енергетична митниця як на підтвердження провини ОСОБА_5 у вчиненні порушення митних правил, вказаний лист не містить;

- у листі директора з логістики Арунас Багужіса ПАТ Orlen Lietuva від 29 червня 2023 року № D2(115-9)-1415), на який посилається Енергетична митниця як на підтвердження провини ОСОБА_5 у вчиненні порушення митних правил вказано, що «….. сертифікат якості за номером 162740_4932389 був відмічений як неіснуючий, але це є помилкою, оскільки він був виданий Товариством нашому клієнту…», натомість в провину ОСОБА_1 ставиться незаконність отримання сертифікату за № 162998.

Згідно відповіді від 27.10.2023, наданої на адресу електронної пошти Адвокатського об`єднання «ІМПЕРІУМ», вбачається, що між AB Orlen Lietuva та UAB Ekoenergija є комерційні відносини, а також підтверджено укладення контракту №LT/23/299/T/SN/I від 01.02.2023 та видачу сертифікату якості №162998_4947036 від 23.02.2023 для UAB Ekoenergija та надані скановані копії цих документів. Також зазначено, що клієнти, які займаються комбінуванням різних продуктів на своїх терміналах, у тому числі, коли параметри нафтопродуктів (такі як щільність) змінюються через технологічні особливості зберігання (змішування) нафтопродуктів, а потім продають ці нафтопродукти третім особам, є зобов`язані надати власні сертифікати якості та не мають права використовувати сертифікати, видані Компанією. Також AB Orlen Lietuva посилається на Правила торгівлі нафтопродуктами, затверджені міністром енергетики Литовської Республіки резолюцією № 1-346 від 14-12-2010 та зазначає, що клієнт має два варіанти перепродажу нафтопродуктів:

1) надати покупцю сертифікати якості, видані виробником;

2) надати покупцеві сертифікат якості, виданий незалежною лабараторією, що свідчить про зміни (за наявності) у параметрах якості перепроданого нафтопродукту.

Таким чином, суд, дослідивши вказані листи, на які Енергетична митниця посилається як на підтвердження провини ОСОБА_1 у вчиненні порушення митних правил, зокрема на не видачу литовським підприємством «Orlen Lietuva» сертифікату якості від 23 лютого 2023 року № 162998, вважає, що органом митного контролю не надано суду доказів підроблення сертифікату за № 162998, оскільки вказані листи містять відомості про інший номер сертифікату та правила нумерації сертифікатів. А листом від 27.10.2023 підтверджено його видача.

За таких обставин, опис об`єктивної сторони ч. 1 ст. 483 МК України, що зазначений в протоколі про порушення митних правил № 0163/90300/23, складеному 24 серпня 2023 року - «приховуванням від митного контролю шляхом надання до митного органу, як підстави для переміщення документів, одержаних незаконним шляхом» суперечить іншим обставинам, які зазначені в протоколі - «сертифікат якості від 23 лютого 2023 року № 162998 литовським підприємством «Orlen Lietuva» не видавався», що свідчить, що митний орган неправильно встановив форму діяння (у виді дії) об`єктивної сторони диспозиції ч. 1 ст. 483 МК України, на підставі якої було складено вищевказані протоколи про порушення митних правил, що свідчить про відсутність об`єктивної сторони митного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України відносно події, що мали місце 05 березня 2023 року.

Зі змісту ч. 1 ст. 483 МК України вбачається, що це правопорушення є умисним, тобто особа знає, що документи, які вона надає митному органу, як підставу для переміщення товару, одержані незаконним шляхом, але бажає саме таким чином незаконно перемістити товар.

Відповідно до ст. 10 Кодексу України про адміністративні правопорушення адміністративне правопорушення визнається вчиненим умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків.

Суб`єктивна сторона передбачає наявність прямого умислу, тобто винний у скоєнні правопорушення чітко розуміє та усвідомлює обставини і характер незаконного переміщення товарів, предметів і речовин через митну територію України і прагне їх ввезти на територію України з порушенням встановленого порядку чи вивезти з України.

Суб`єктом наведеного правопорушення є громадяни - декларанти, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.

Отже, згідно положень Митного кодексу України, вирішальним у кваліфікації дій, що виразилися у наданні митному органу документів, одержаних незаконним шляхом є доведеність умислу особи, що притягається до відповідальності за порушення митних правил.

З матеріалів справи вбачалося, що директор ТОВ «ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД» ОСОБА_1 був кінцевим покупцем товару. Усі товаро супроводжуючі документи (у тому числі, сертифікат якості) виготовлялися на території Європейського Союзу та надавалися продавцем - SIA (ООО) «ARON GROUP» під час переміщення товару з території Європейського Союзу до України.

Отже, директор ТОВ ««ВЕСТ ЕНЕРДЖІ ТРЕЙД» ОСОБА_1 , перебуваючи на території України та будучи кінцевим отримувачем товару не міг вчиняти будь-яких дій щодо отримання будь-яких сертифікатів якості, у т.ч. у незаконний спосіб для переміщення товару з Європейського Союзу до України.

Крім того, відповідно до ч. 8 ст. 264 МК України з моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації.

Декларації до митного органу у вказаній справі подавались агентом з митного оформлення ФОП ОСОБА_6 , що вказано в графі 54 Митних декларацій.

Відповідно до ч. 1 ст. 318 МК України митному контролю підлягають усі товари, транспортні засоби комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України.

За змістом ч. 1 ст. 335 МК України під час переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України декларант, уповноважена ним особа або перевізник залежно від виду транспорту, яким здійснюється перевезення товарів, надають митному органу в паперовій або електронній формі документи та відомості, необхідні для митного контролю.

В ч. 1 ст. 257 МК України передбачено, що декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, засвідчені електронним цифровим підписом декларанта або уповноваженої ним особи.

Відповідно до ч. ч. 4, 5 ст. 266 Митного кодексу України у разі самостійного декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення декларантом передбачену цим Кодексом відповідальність за вчинення порушення митних правил у повному обсязі несе декларант. Особа, уповноважена на декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення від імені декларанта, має такі самі обов`язки, права і несе таку саму відповідальність, що й декларант.

Тобто ОСОБА_1 - не може бути суб`єктом правопорушення, адже не є декларантом, а декларування товару здійснювалося агентом з митного оформлення - ФОП ОСОБА_6 у відповідності до договору про надання митно-брокерських послуг № 12/12/22-Б від 12.12.2022 з ФОП ОСОБА_6 .

Вищевикладене свідчить, що ОСОБА_1 не є декларантом, а отже виходячи з приписів ст. 264 МК України, не несе відповідальність за відомості наведені у декларації і по суті виконує функції перевізника, а тому його відповідальність за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу як підстави для переміщення цих товарів документів, що містять неправдиві відомості (стаття 483 цього Кодексу), настає виключно у разі якщо ці відомості стосуються кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, а ним як перевізником не вжито заходів до перевірки правдивості зазначених відомостей (ч. 2 ст. 460 МК України).

Також, згідно з п. 6 постанови Пленуму Верховного Суду України «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» від 03 червня 2005 року № 8, документами, що містять неправдиві дані, є, зокрема, такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості товарів, а також їх відправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, не відповідають дійсності.

При цьому, матеріали справи не містять відомостей про те, які документи з неправдивими відомостями надав ОСОБА_1 під час митного оформлення товару, адже товар, а саме «Паливо дизельне 10ppm LST 590», загальною вагою 76286 тон, кількістю 91691 л» був заявлений до митного оформлення та був оформлений у вільний обіг на території України в Енергетичній митниці на підставі митних декларацій типу ІМ 40 ЕА від 05 березня 2023 року № 23UA903220005048UI, 23UA903220005049UI, які оформлені ФОП ОСОБА_6 . Така кількість дизельного палива зайшла на митну територію України та випущена у вільний обіг. Тобто кількість дизельного палива, яке зайшло на митну територію України та випущено у вільний обіг відповідає кількості, вартості, найменуванню товару, яке було задеклароване. Також матеріали справи не містять даних про те, які конкретні дії повинен був вчинити ОСОБА_1 з метою перевірки правдивості зазначених у документах відомостей та які саме дії ним у зв`язку з цим не було вчинено.

Таким чином, матеріали справи також не містять доказів того, що зазначені вище дії (бездіяльність) були вчинені ОСОБА_1 умисно, що вказує на відсутність у діях особи суб`єктивної сторони порушення митних правил, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України.

Будь-яких доказів, які б беззаперечно вказували на те, що дії ОСОБА_1 спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом надання митному органу як підстави для переміщення товару документів, що містять неправдиві дані, митними органами не надано.

Наведене дає підстави стверджувати те, що у ході провадження у цій справи не було доведено наявність у діях ОСОБА_1 як об`єктивної, так і суб`єктивної сторони порушення митних правил, передбачених ч. 1 ст. 483 МК України.

Поряд з цими висновками, не конкретизовано та не перевірено наступне. Якщо, на думку митниці, інформація про країну походження товару не відповідає дійсності, то суд звертає увагу на те, що органом митного контролю не встановлено яка країна, на його думку, є справжнім виробником продукції. Висновок про неправдивість будь-яких даних можливий тільки на фоні порівняння цих відомостей з дійсною інформацією, але при цьому митницею не вжито належних заходів для встановлення ким та де саме вироблений цей товар. Комерційні документи були складені та оформлені безпосередньо продавцем, що підтверджено листом компанії, тобто інформація про найменування вантажу, вагу, вартість, а також про країну виробництва (країну походження) вносилась продавцем на підставі відомостей, що попередньо передували придбанню цією компанією даного товару. Відповідно до зовнішньоекономічного контракту, відповідальність за достовірність даних щодо виробника, країни походження та країни виробництва товару покладається на продавця. Таким чином, ОСОБА_1 не мав відношення до заповнення цих документів, однак, володів інформацією про країну виробництва продукції, яку він мав намір придбати, оскільки для такого специфічного товару це має суттєве значення. Отже той факт, що товар вироблений в Європейському Союзі йому було відомо від продавця ще на етапі підписання контракту, тому інформація про країну походження являлась очевидною та не потребувала підтвердження додатковими документам.

Таким чином, протоколом про порушення митних № 0163/90300/23, складеним 24 серпня 2023 року, не доведено умислу ОСОБА_1 на вчинення дій, спрямованих на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, шляхом надання до митного органу як підставу для переміщення через митний кордон України документів, одержаних незаконним шляхом.

В розумінні ст. 8, ст. 256, ст. 283 Кодексу України про адміністративні правопорушення та Митного кодексу України, розгляд судом справи про адміністративне правопорушення проводиться щодо особи-правопорушника та в межах, встановлених протоколом про адміністративне правопорушення. За наслідком розгляду протоколу суд має право прийняти одне із рішень, передбачених ст. 284 КУпАП, ст. 527 МК України.

Відповідно до ст. 247 КУпАП визначені обставини, що виключають провадження у справі про адміністративне правопорушення, серед яких пунктом 1 визначено відсутність події і складу адміністративного правопорушення.

Статтею 41 Конституції України гарантовано, що ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним. Конфіскація майна може бути застосована виключно за рішенням суду у випадках, обсязі та порядку, встановлених законом.

Відповідно до ст. 8 Конституції України вбачається, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права.

Відповідно до ст. 1 Протоколу № 1 до Конвенції «Про захист прав людини і основоположних свобод» кожна фізична чи юридична особа має право на повагу до своєї власності. Ніхто не може бути позбавлений свого майна інакше, як в інтересах суспільства та на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Згідно з практикою Європейського суду з прав людини у справі «Рисовський проти України» від 20.01.2012 принцип «належного урядування», зокрема, передбачає, що державні органи повинні діяти в належний і якомога послідовніший спосіб. При цьому, на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах.

Провадження у справах про порушення митних правил згідно ст. 487 Митного кодексу України здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 247 КУпАП провадження у справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.

Отже, суд, аналізуючи вищевикладені обставини, враховуючи наведені норми та керуючись конституційним принципом презумпції невинуватості, вказаним в ст. 62 Конституції України (тобто, вина особи, яка притягається до відповідальності повинна бути доведена органом який склав протокол, а доводи вини повинні ґрунтуватися на доказах, об`єктивність яких не викликала б жодних сумнівів), вважає, що вина ОСОБА_1 у скоєні адміністративного правопорушення не доведена, а тому провадження по справі підлягає закриттю у зв`язку з відсутністю у діях особи складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України.

На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 9-11, 221, 247, 252, 256, 280, 283, 284 Кодексу України про адміністративні правопорушення, ст. ст. 483, 527, 528, 529 Митного кодексу України, суд -

ПОСТАНОВИЛА:

Провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч. 1. ст. 483 МК України, закрити за відсутністю в його діях складу адміністративного правопорушення.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.

Постанова суду (судді) у справі про порушення митних правил може бути оскаржена особою, стосовно якої вона винесена, представником такої особи, прокурором або митним органом, який здійснював провадження у цій справі до Київського апеляційного суду протягом десяти днів з дня її проголошення.

Суддя Леся БУДЗАН

СудПодільський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення03.04.2024
Оприлюднено05.04.2024
Номер документу118106467
СудочинствоАдмінправопорушення
КатегоріяСправи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю

Судовий реєстр по справі —758/12595/23

Постанова від 01.07.2024

Адмінправопорушення

Київський апеляційний суд

Ігнатов Роман Миколайович

Постанова від 03.04.2024

Адмінправопорушення

Подільський районний суд міста Києва

Будзан Л. Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні