Рішення
від 02.04.2024 по справі 140/402/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 квітня 2024 року ЛуцькСправа № 140/402/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

судді Смокович В.І.,розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СЕРВІС КАНЦЕЛЯРІЯ» до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «СЕРВІС КАНЦЕЛЯРІЯ» (далі - ТОВ «СЕРВІС КАНЦЕЛЯРІЯ», позивач, товариство) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі - ГУ ДПС у Волинській області, контролюючий орган, відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення форми «Н» від 05 жовтня 2023 року №00123050408.

Позов обґрунтовано тим, що контролюючим органом проведено камеральну перевірку щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) ТОВ "СЕРВІС КАНЦЕЛЯРІЯ".

За результатами такої перевірки складено акт про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в ЄРПН від 14 вересня 2023 року №14063/03-20-04-08/41883308 (далі акт перевірки).

Зазначає, що 10 жовтня 2023 року надійшло податкове повідомлення - рішення ГУ ДПС у Волинській області форми «Н» від 05 жовтня 2023 року № 00143050408.

Не погодившись із вказаним податковим повідомленням-рішення ТОВ «СЕРВІС КАНЦЕЛЯРІЯ» 19 жовтня 2023 року надіслано до Державної податкової служби України скаргу за №63, однак рішенням за результатами розгляду такої скарги №39929/6/99-00-06-03-01-06 від 14 грудня 2023 року Державна податкова служба України залишила податкове повідомлення - рішення від 05 жовтня 2023 року № 00143050408 без змін, а скаргу - без задоволення.

Позивач вказує, що причиною невчасної реєстрації податкових накладних стали об`єктивні обставини, які унеможливлювали її проведення, та спричинені саме протиправними діями контролюючого органу, а саме починаючи з 09 вересня 2022 року по 10 травня 2023 року було заблоковано можливість товариства реєструвати податкові накладні/розрахунки коригування, яка була відновлена лише з 11 травня 2023 року на підставі судового рішення.

Звертає увагу суду, що відразу після відновлення можливості проводити реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування, позивачем здійснено реєстрацію податкових накладних, які були предметом перевірки та вказані у акті перевірки.

Повідомляє, 07 вересня 2022 року комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, у зв`язку із чим товариство не мало можливості проводити реєстрацію податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН.

Дане рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, та наступні, які були винесені у зв`язку із подачею пояснень та документів, ТОВ «СЕРВІС КАНЦЕЛЯРІЯ» оскаржив у суді, де рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2023 року у справі №140/7120/22, яке набрало законної сили 21 квітня 2023 року, адміністративний позов задоволено.

Однак навіть після набрання законної сили рішення Волинського окружного адміністративного суду позивач не мав можливості проводити реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, і, 09 травня 2023 року, листом за № 26 звернувся до відповідача із вимогою забезпечити виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду у справі №140/7120/22.

ГУ ДПС у Волинській області листом від 12 травня 2023 року №7953/6/03-20-18-01-06 повідомило таке судове рішення виконано 10 травня 2023 року.

Зазначає, що лише з 11 травня 2023 року він набув можливість проводити реєстрацію податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН.

З наведених підстав позивач просить позов задовольнити (арк. спр. 1-7).

Представником відповідача 30 січня 2023 року подано відзив на позовну заяву, який позовних вимог не визнає та зазначає, що на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І, пункту 75.1 статті 75 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі ПК України), проведено камеральну перевірку податкової декларації (розрахунку, звіту) дотримання порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних в ЄРПН за період червень, серпень-грудень 2022, січень-травень 2023 за висновками якої складено акт перевірки.

За результатами перевірки ТОВ «СЕРВІС КАНЦЕЛЯРІЯ» встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201 ПК України та пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехід положення» ПК України в редакції Закону України від 12 січня 2023 року № 2876-ІХ про внесення змін до розділу ХХ «Прикінцеві положення» ПК України, щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» з врахуванням абзацу третього підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Кодексу зі змінами внесеними до Закону України від 12 січня 2023 року № 2876-ІХ.

На підстав висновку акту перевірки, ГУ ДПС у Волинській області винесено податкове повідомлення-рішення №00123050408 від 05 жовтня 2023 року.

Зазначає, що наявність рішення про відповідність ТОВ «СЕРВІС КАНЦЕЛЯРІЯ» критеріям ризиковості платника податку є лише підставою для зупинення реєстрації в ЄРПН податкових накладних, складених таким платником, однак не свідчить про неможливість здійснення реєстрації податкових накладних як такої.

Вказує, що надані позивачем квитанції не є предметом даної справи, причому позивач не додав квитанцій, які б підтверджували своєчасну реєстрацію податкових накладних.

У зв`язку із наведеним представник ГУ ДПС у Волинській області вважає оскаржуване податкове повідомлення-рішення №00123050408 від 05 жовтня 2023 року законним та обґрунтованим, а позовні вимоги ТОВ «СЕРВІС КАНЦЕЛЯРІЯ» безпідставними, у зв`язку із чим просить у задоволенні позовних вимог відмовити (арк. спр. 73-76).

Представником позивача 06 лютого 2024 року подано відповідь на відзив, в якому додав, що позивач виконав всі можливі дії для виконання свого обов`язку, однак несвоєчасність реєстрації податкових накладних відбулась не з вини і незалежно від волі позивача, тому він не може бути притягнутий до відповідальності (арк. спр. 81-83).

Крім того, представник ГУ ДПС у Волинській області просив у відзиві розглядати справу за участю представника відповідача.

Суд зауважує, учасники справи не зверталися із клопотаннями про розгляд справи в судовому засіданні, оформленими відповідно до вимог Кодексом адміністративного судочинства України (далі КАС України). Суд звертає увагу, що за змістом статті 162 КАС України у відзиві на позовну заяву відповідач викладає виключно заперечення проти позову, відзив не може містити будь-яких заяв чи клопотань, позаяк заяви та клопотання учасники справи подають окремо у письмовій формі із зазначенням підстав та з дотриманням інших вимог статті 167 КАС України. Відтак, заявлене у відзиві на позовну заяву клопотання про розгляд справи за участю представників відповідача не підлягало судом вирішенню по суті.

Інших заяв по суті справи, передбачених КАС України до суду не надходило.

Ухвалою суду від 15 січня 2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами, у строк визначенийстаттею 258 КАС України (арк. спр. 66).

Суд, перевіривши доводи сторін у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.

ТОВ «СЕРВІС КАНЦЕЛЯРІЯ» зареєстроване як юридична особа 06 вересня 2021 року. Основний вид діяльності оптова торгівля іншими товарами господарського призначення (код за КВЕД 46.49) (арк. спр. 9-11).

ГУ ДПС у Волинській області на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І, пункту 75.1 статті 75 розділу ІІ ПК України, проведено камеральну перевірку податкової декларації (розрахунку, звіту) дотримання порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних в ЄРПН за період червень, серпень-грудень 2022, січень-травень 2023 за висновками якої складено акт перевірки (арк. спр. 21-26)

За результатами перевірки ТОВ «СЕРВІС КАНЦЕЛЯРІЯ» встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених пунктом 201.10 статті 201 ПК України та пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехід положення» ПК України в редакції Закону України від 12 січня 2023 року № 2876-ІХ про внесення змін до розділу ХХ «Прикінцеві положення» ПК України, щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» з врахуванням абзацу третього підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень Кодексу зі змінами внесеними до Закону України від 12 січня 2023 року № 2876-ІХ.

На підстав висновку акту перевірки, відповідачем винесене податкове повідомлення-рішення форми «Н» №00123050408 від 05 жовтня 2023 року на суму 60 454,51 грн (арк. спр. 27).

Не погоджуючись з прийнятими контролюючим органом рішеннями, ТОВ «СЕРВІС КАНЦЕЛЯРІЯ» подано до ДПС України скаргу №63 від 19 жовтня 2023 року на вказане податкове повідомлення-рішення (арк. спр. 31-35).

Рішенням від 14 грудня 23 року №36929/6/99-00-06-03-01-06 ДПС України залишено без змін податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Волинській області №00123050408 від 05 жовтня 2023 року, а скаргу без задоволення (арк. спр. 36-37).

ТОВ «СЕРВІС КАНЦЕЛЯРІЯ», не погоджуючись із прийнятими рішеннями контролюючого органу, звернулась із даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується таким.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства визначає ПК України.

За приписами пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до абзацу 1 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

При цьому, згідно з абзацом 4 цього ж пункту 201.10 статті 201 ПК України, податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з абзацом 5 пункту 201.10 статті 201 ПК України підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Відповідно до абзацу 13 пункту 201.10 статті 201 ПК України якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В силу абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.

Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України.

Так, згідно пункту 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Таким чином, враховуючи наведені вище положення, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Разом із тим, згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Таким чином, перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Суд зазначає, що у контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України правове значення має саме факт вчинення відповідного порушення, складом якого, в даному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

Таким чином, суд вважає, що обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не для встановлення застосовності вказаної норми ПК України у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.

Пункт 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України містить чітку вказівку на темпоральний критерій застосування з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Однак, Законом України від 12 травня 2022 року №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27 травня 2022 року, внесено зміни до підпункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Так, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу Перехідних положень ПК України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Згідно підпункту 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Тобто, Законом №2260-ІХ, який набрав чинності 27 травня 2022 року, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

При цьому, підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідних положень ПК України скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах ПК, РК, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 27 травня 2022 року (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН до 15 липня 2022 року.

Суд зазначає, що у контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України правове значення має саме факт вчинення відповідного порушення, складом, якого, в даному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної.

Судом встановлено, що внаслідок прийняття Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН накладних рішень про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №11224 від 07 вересня 2022 року, №12029 від 03 жовтня 2022 року та №12454 від 14 жовтня 2022 року (арк. спр. 40-42), позивач починаючи з 07 вересня 2023 року, не мав можливості проводити реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН.

В подальшому рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2023 року у справі №140/7120/22, яке набрало законної сили 21 квітня 2023 року, визнано протиправними та скасовано рішення Комісії Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 07 вересня 2022 року №11224, від 03 жовтня 2021 року №12029, від 14 жовтня 2022 року №12454 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку та зобов`язано ГУ ДПС у Волинській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «СЕРВІС КАНЦЕЛЯРІЯ» з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку (арк. спр. 43-48).

Вказані рішення Комісії, що скасовані рішенням суду, слугували підставою для автоматичного зупинення реєстрації податкових накладних ТОВ «СЕРВІС КАНЦЕЛЯРІЯ» в ЄРПН, що створило перешкоди в здійсненні господарських операцій, а тому наявність запису в базах даних ДПС України про позивача, як «ризикове підприємство», порушило права та охоронювані законом інтереси, оскільки не дозволяло виконувати покладений на останнього обов`язок щодо реєстрації податкових накладних.

Як вбачається із матеріалів справи ТОВ «СЕРВІС КАНЦЕЛЯРІЯ» звернулося до відповідача з вимогою забезпечення виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2023 року у справі №140/7120/22 (арк. спр. 61) та отримало відповідь листом від 12 травня 2023 року №7953/6/03-20-180-100 про виконання даного рішення суду 10 травня 2023 року (арк. спр. 61).

Позивачем на підтвердження неможливості своєчасної реєстрацій податкових накладних надано також квитанції, відповідно до яких будь-яка спроба реєстрації таких накладних зупинялась, що унеможливило ТОВ «СЕРВІС КАНЦЕЛЯРІЯ» виконати свій податковий обов`язок щодо своєчасної реєстрації податкових накладних.

Відтак, позивачем доведено, а відповідачем не спростовано, що таке порушення сталося не з вини ТОВ «СЕРВІС КАНЦЕЛЯРІЯ».

За таких обставин, суд дійшов висновку про відсутність підстав для застосування до позивача штрафних санкцій за порушення строку реєстрації податкових накладних починаючи з вересня 2022 року по травень 2023 року.

Отже, податковий орган неправомірно застосував до позивача штрафні санкції за порушення, склад якого визначений статтею 120-1 ПК України.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку (частина друга статті 2 КАС України).

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного.

Відповідно до частини першої статті 90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З урахуванням встановлених обставин та аналізу норм чинного законодавства, суд дійшов висновку, що позовні вимоги слід задовольнити шляхом визнання протиправними та скасування податкового повідомлення-рішення форми «Н» від 05 жовтня 2023 року №00123050408, складеного ГУ ДПС у Волинській області.

Відповідно до статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує, як розподілити між сторонами судові витрати.

Частиною першою статті 139 КАС України обумовлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи вищевикладене, за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - ГУ ДПС у Волинській області (яким винесено протиправне рішення) необхідно стягнути на користь позивача судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім гривень, 00 копійок), який сплачений відповідно до платіжної інструкцій №6911 від 03 січня 2024 року (арк. спр. 8) та зарахований до спеціального фонду державного бюджету України, що підтверджується відповідною випискою.

Керуючись статями 139, 243-246, 255, 257, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, Податкового кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «СЕРВІС КАНЦЕЛЯРІЯ» (45601, Волинська область, Луцький район, село Липини, вулиця Кривоноса Максима, будинок 23, квартира 66, ідентифікаційний код юридичної особи 41883308) до Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу юридичної особи 44106679) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Волинській області від 05 жовтня 2023 року форми «Н» №00123050408.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СЕРВІС КАНЦЕЛЯРІЯ» судовий збір в розмірі 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім гривень, 00 копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя В.І. Смокович

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.04.2024
Оприлюднено05.04.2024
Номер документу118107549
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —140/402/24

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 01.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Рішення від 02.04.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Смокович Віра Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні