Рішення
від 01.04.2024 по справі 140/36439/23
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 квітня 2024 року ЛуцькСправа № 140/36439/23

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Денисюка Р.С., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціальної та ветеранської політики Ковельської районної державної адміністрації Волинській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернулася із позовом до Управління соціальної та ветеранської політики Ковельської районної державної адміністрації Волинській області (далі - відповідач, Управління) про визнання дій протиправними щодо відмови у призначенні грошової компенсації вартості одноразової допомоги "пакунок малюка" на дитину ОСОБА_2 та зобов`язання призначити та виплатити грошову компенсацію вартості одноразової допомоги "пакунок малюка" на дитину ОСОБА_2 .

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що вона є внутрішньо переміщеною особою. ІНФОРМАЦІЯ_1 народила дитину ОСОБА_2 на тимчасово окупованій території України і реєстрація дитини була проведена органами Російської Федерації. За рішенням суду від 08.09.2023 було встановлено факт народження дитини на тимчасово окупованій території та видано відповідне свідоцтво про народження.

05.10.2023 позивач звернулась із заявою про виплату їй грошової компенсації вартості одноразової допомоги "пакунок малюка" на дитину. Однак, за розглядом її заяви відповідачем було повідомлено про відмову у виплаті посилаючись на норми Постанови КМ України №744 від 29.07.2020, якою затверджено «Порядок та умови реалізації пілотного проекту "Монетизація одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" у 2020-2024 роках» (далі -Порядок №744).

Позивач вважає, що вказана відмова не ґрунтується на вимогах чинного законодавства та грубо порушує її права та малолітньої дитини, вона не відповідає вимогам Закону України "Про державну соціальну сім`ям з дітьми». Вказує на те, що вона має право у відповідності до норм Закону та Порядку на отримання даної виплати та зазначає, що, що вона на момент народження дитини перебувала на тимчасово окупованій території, що підтверджується відповідними документами та не могла звернутись за її отриманням. З врахуванням наведеного просить позов задовольнити.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 01.01.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Відповідач у відзиві на позовну заяву позовні вимоги не визнав, просив відмовити у задоволенні позову повністю, мотивуючи тим, що позивачу правомірно було відмовлено у виплаті даної компенсації, позаяк за її призначенням позивач звернулась більш ніж як 12 місяців після народження дитини. З врахуванням наведеного просить відмовити у задоволенні позову.

У відповіді на відзив позивач ще раз підтримала доводи позову.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини та дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 є матір`ю ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 , та є внутрішньо переміщеною особою (а.с.7-8).

05.10.2023 позивач звернулась із заявою до Управління про призначення грошової компенсації вартості одноразової допомоги "пакунок малюка" на дитину ОСОБА_2 .

За результатами розгляду даної заяви відповідачем прийнято рішення від 13.10.2023 про відмову у призначенні даної грошової компенсації, яке оформлено повідомленням № 761/4.14/2-23. Підставою для прийняття даного рішення є Постанова КМ України №744 від 29.07.2020 (а.с.10).

При вирішенні спору суд застосовує такі нормативно-правові акти.

Преамбулою Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» від 21.11.1992 року № 2811-XII ( далі -Закон №2811-XII) визначено, що він відповідно до Конституції України встановлює гарантований державою рівень матеріальної підтримки сімей з дітьми шляхом надання державної грошової допомоги з урахуванням складу сім`ї, її доходів та віку дітей і спрямований на забезпечення пріоритету державної допомоги сім`ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення.

Частиною 1 статті 1 даного закону передбачено, що громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.

Пунктом 2 частини 1 статті 3 Закону №2811-XII визначено, що відповідно до цього Закону призначаються такі види державної допомоги сім`ям з дітьми: допомога при народженні дитини, одноразова натуральна допомога "пакунок малюка".

Як вбачається із частин 2-5 статті 6 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» документи, необхідні для призначення державної допомоги сім`ям з дітьми, розглядаються органом, що призначає та здійснює виплату державної допомоги, протягом 10 днів з дня звернення.

Документи, необхідні для надання одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка", готує адміністрація закладу охорони здоров`я відповідно до потреби.

У разі народження дитини поза межами закладів охорони здоров`я (пологового будинку, пологового відділення, перинатального центру, неонатального центру тощо) отримувач одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" має право звернутися за її отриманням до органів соціального захисту населення за місцем його проживання або перебування протягом року з дня народження дитини.

Про призначення державної допомоги чи про відмову в її наданні із зазначенням причини відмови та порядку оскарження цього рішення орган, що призначає і здійснює виплату державної допомоги сім`ям з дітьми, видає чи надсилає заявникові письмове повідомлення протягом 5 днів після прийняття відповідного рішення.

Відповідно до ч.1 ст.11-1 даного Закону одноразова натуральна допомога "пакунок малюка" є безповоротною адресною соціальною допомогою сім`ям, в яких народилася живонароджена дитина, а в разі відсутності обох батьків - родичам, які у встановленому законом порядку забирають дитину з пологового будинку або з іншого закладу охорони здоров`я, усиновлювачам, патронатним вихователям, прийомним батькам, батькам-вихователям, опікунам новонародженої дитини.

Пунктом 1 Порядку №744 встановлено, що цей Порядок та умови визначають механізм реалізації пілотного проекту "Монетизація одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" у 2020-2024 роках, що передбачає перерахування грошової компенсації вартості одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" (далі - грошова компенсація) батькам, у яких народилася дитина, а в разі їх відсутності - патронатним вихователям, прийомним батькам, батькам-вихователям, опікунам новонародженої дитини на поточний рахунок із спеціальним режимом використання (далі - спеціальний рахунок), відкритий в АТ КБ "ПриватБанк" (далі - уповноважений банк).

Відповідно до п.2 даного Порядку право на отримання грошової компенсації мають громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, які в установленому законодавством чи міжнародними договорами України порядку в`їхали в Україну, особи, яких визнано в Україні біженцями або особами, які потребують додаткового захисту, які разом з дитиною на законних підставах проживають на території України, є її батьками, патронатними вихователями, прийомними батьками, батьками-вихователями, опікунами (якщо батьки відмовилися від новонародженої дитини в пологовому будинку (відділенні), перинатальному, неонатальному центрі) (далі - отримувач) і забезпечують створення належних умов для догляду за нею та її виховання.

Згідно з п.3 даного Порядку грошова компенсація не виплачується у разі: відмови від новонародженої дитини; відбування матір`ю покарання у місцях позбавлення волі та подальшого перебування новонародженої дитини в будинку дитини при установі виконання покарань; смерті новонародженої дитини до дати звернення за призначенням грошової компенсації; отримання одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка".

Призначення грошової компенсації здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами міських рад (далі - структурний підрозділ з питань соціального захисту населення) за місцем проживання або місцем перебування отримувача.

Грошова компенсація призначається, якщо звернення за нею надійшло не пізніше ніж через 12 місяців з дня народження дитини (абзаци 1-2 пункту 6 Порядку №744).

Відповідно до п. 8 даного Порядку для призначення грошової компенсації отримувач надсилає або подає у паперовій формі заяву за формою згідно з додатком.

Також ним визначено перелік документів, який повинен бути долучено до заяви.

Абзацами 1-4 пункту 10 Порядку №744 визначено, що структурний підрозділ з питань соціального захисту населення: розглядає подані документи, передбачені пунктом 8 цих Порядку та умов;

Розглядає отримані відомості, що формуються за допомогою програмних засобів Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, необхідні для прийняття рішення про призначення чи відмову у призначенні грошової компенсації;

Перевіряє отримання одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка" за місцем проживання або місцем перебування отримувача згідно з Порядком надання при народженні дитини одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 листопада 2020 р. № 1180 (Офіційний вісник України, 2020 р., № 99, ст. 3208), - в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2021 р. № 1390, з метою недопущення призначення грошової компенсації тим отримувачам, які отримали "пакунок малюка".

Приймає рішення про призначення грошової компенсації або про відмову у її призначенні протягом десяти робочих днів з дати надходження документів або відомостей, передбачених пунктами 8 і 9 цих Порядку та умов.

Аналізуючи вищевказані норми законодавства та наявні в справи докази, суд приходить до висновку, що рішення Управління про відмову в призначенні допомоги позивачу по її заяві від 05.10.2023 не в повній мірі відповідає вимогам закону, враховуючи наступне.

Преамбулою Закону № 2811-XII чітко визначено, що він встановлює гарантований державою рівень матеріальної підтримки сімей з дітьми шляхом надання державної грошової допомоги і спрямований на забезпечення пріоритету державної допомоги сім`ям з дітьми у загальній системі соціального захисту населення.

Держава гарантує сім`ям з дітьми в яких виховуються та проживають неповнолітні діти, державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.

Одним із видів допомоги сім`ям з дітьми є допомога при народженні дитини, одноразова натуральна допомога "пакунок малюка".

Із долучених до справи документів вбачається, що позивач є матір`ю ОСОБА_2 2022 року народження та вона відповідно до норм Закону № 2811-XII та Порядку №744 має право на отримання вказаної допомоги.

Однак, за результатами поданої заяви позивачу було відмовлено в її призначені.

Підставою для відмови відповідачем у повідомленні № 761/4.14/2-23 від 13.10.2023 вказано Постанову КМ України № 744.

Суд зазначає, що п.3 Порядку №744 визначено перелік підстав, за яких не може бути призначена грошова компенсація за одноразову натуральну допомогу "пакунок малюка".

При розгляді заяви позивача наявності жодної із зазначених у пункті 3 Порядку №744 підстав відповідачем не було встановлено.

Разом з тим у відзиві на позов відповідач посилається на те, що враховуючи те, що звернення позивача про виплату даної допомоги надійшло більш ніж за 12 місяців після народження дитини, то у відповідності до пункту 6 Порядку №774, підстави для її призначення відсутні.

Суд з даним твердженням не погоджується, враховуючи наступне.

Так дійсно норми Закону № 2811-XII, Порядку №774 визначено термін звернення за будь-якою допомогою в межах 12 місяців.

Однак, в даному випадку, враховуючи наявні у справи докази, в межах зазначеного строку позивач не могла звернутись за отриманням даної допомоги із об`єктивних підстав.

Зокрема, як встановлено судом позивач народила дитину ІНФОРМАЦІЯ_1 в м. Олешки, яке відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерством реінтеграції тимчасово окупованих територій №309 від 22.12.2022 перебуває у тимчасовій окупації російською федерацією.

23.08.2023 ОСОБА_1 отримала статус внутрішньо переміщеної особи.

Рішенням суду від 08.09.2023, яке набрало законної сили, встановлено факт народження позивачем дитини ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 в м. Олешки Херсонської області (а.с.11 зворот - 14). Зокрема даним рішенням підтверджено, що реєстрація народження дитини в органах цивільного стану України не проводилась.

На підставі даного рішення видано свідоцтво про народження ОСОБА_2 серії НОМЕР_1 від 05.10.2023 (а.с.7).

Після встановлення відповідного факту та реєстрації дитини відповідно до законодавства України позивач звернулась із заявою про отримання відповідної допомоги до відповідача.

Зважаючи на вказані обставини, виходячи із змісту п.6 Порядку №744 суд вважає, що позивачем не було здійснено звернення про отримання відповідної допомоги в межах 12 місяців після народження дитини з об`єктивних підстав, які від її волі не залежали.

Крім того, суд зазначає, що лише після встановлення факту народження дитини на тимчасово окупованій території України, та реєстрації народження дитини в органах державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, у позивача виникло право на отримання компенсації вартості одноразової натуральної допомоги "пакунок малюка".

Відтак зважаючи на те, що така реєстрація ОСОБА_3 відбулася 05.10.2023 і в цей же день позивач подала відповідну заяву до відповідача про отримання компенсації, в Управління були відсутні підстави, визначені п.6 Порядку №744 для відмови в її призначені.

За таких обставин при призначенні та виплаті такої компенсації будуть повністю забезпечені права позивача та її дитини та гарантії її матеріального забезпечення, закріплені Законом та Порядком.

Частиною 2 статті 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Вказані принципи відповідачем при винесенні оскаржуваного рішення дотримані не були.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На думку суду, відповідач належними та допустимими доказами не довів правомірність винесення рішення про відмову в призначенні грошової компенсації вартості одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» на дитину ОСОБА_2 за заявою ОСОБА_1 , оформленого повідомленням № 761/4.14/2-23 від 13.10.2023.

Позивач просить визнати протиправним дії Управління щодо відмови у призначенні грошової компенсації вартості одноразової допомоги "пакунок малюка" ОСОБА_1 на дитину ОСОБА_2 . Однак, суд зазначає, що відмова органу соціального захисту в призначені даної допомоги була оформлена повідомленням № 761/4.14/2-23 від 13.10.2023, якому суд дав належну оцінку. У даному випадку, саме це є рішенням (тобто, є актом індивідуальної дії у розумінні пункту 19 частини першої статті 4 КАС України) про відмову в призначенні позивачу грошової компенсації вартості одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка», яке і слід визнати протиправним та скасувати.

Відтак, беручи до уваги зібрані та досліджені в ході судового розгляду справи докази в їх сукупності, враховуючи вимоги статей 9, 245 КАС України, суд дійшов висновку про повне задоволення позовних вимог шляхом визнання протиправним та скасування рішення про відмову у призначені грошової компенсації вартості одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» на дитину ОСОБА_2 за заявою ОСОБА_1 , оформленого повідомленням № 761/4.14/2-23 від 13.10.2023 та зобов`язати відповідача призначити та виплатити ОСОБА_1 грошову компенсацію вартості одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» на дитину ОСОБА_2 .

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту судовий збір в сумі 1073,60 грн., сплачений квитанцією № 0.0.3369717620.1 від 19.12.2023 (а.с.4).

Керуючись статтями 243 - 246, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціальної та ветеранської політики Ковельської районної державної адміністрації Волинській області про відмову в призначенні грошової компенсації вартості одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» на дитину ОСОБА_2 за заявою ОСОБА_1 , оформленого повідомленням № 761/4.14/2-23 від 13.10.2023.

Зобов`язати Управління соціальної та ветеранської політики Ковельської районної державної адміністрації Волинській області призначити та виплатити ОСОБА_1 грошову компенсацію вартості одноразової натуральної допомоги «пакунок малюка» на дитину ОСОБА_2

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціальної та ветеранської політики Ковельської районної державної адміністрації Волинській області судовий збір у сумі 1073,60 грн (одна тисяча сімдесят три гривні 60 копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ).

Відповідач: Управління соціальної та ветеранської політики Ковельської районної державної адміністрації Волинській області (45000, Волинська обл., м. Ковель, вул. Івасюка, 15, код ЄДРПОУ 03192046).

Суддя Р.С. Денисюк

Дата ухвалення рішення01.04.2024
Оприлюднено05.04.2024
Номер документу118107552
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —140/36439/23

Ухвала від 11.04.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Рішення від 01.04.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 01.01.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні