Рішення
від 02.04.2024 по справі 140/26/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 квітня 2024 року ЛуцькСправа № 140/26/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Димарчук Т.М.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику осіб адміністративну справу за позовом Фермерського господарства «ЮЛАНАГРО»до Головного управління ДПС у Волинській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Фермерське господарство «ЮЛАНАГРО» (далі -ФГ «ЮЛАНАГРО», позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (даліГУ ДПС у Волинській області, відповідач 1), Державної податкової служби України (даліДПС України, відповідач 2) про:

- визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області від 04.09.2023 №9454619/44678983 про відмову в реєстрації податкової накладної від 04.08.2023 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі- ЄРПН);

- зобов`язання ДПС України зареєструвати подану ФГ «ЮЛАНАГРО» податкову накладну від 04.08.2023 №1 в ЄРПН.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на виконання договору купівлі-продажу від 04.08.2023 №RGSЗDAP-23/1912, укладеного між ФГ «ЮЛАНАГРО» (продавець) та ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН»(покупець), позивачем на підставі видаткової накладної від 04.08.2023 №1 здійснено поставку насіння ріпаку 1-го класу врожаю 2023 року на суму 321439,59 грн (в т.ч. ПДВ39475,04 грн).

Відповідно до вимогстатті 201 Податкового кодексу України, позивачем за даною операцією (по факту поставки) було сформовано податкову накладну від 04.08.2023 №1 на суму 321439,59 грн (в т.ч. ПДВ39475,04 грн) та скеровано її для реєстрації в ЄРПН.

Згідно з квитанцією від 21.08.2023 документи доставлено до ДПС України, проте реєстрацію податкової накладної зупинено, оскільки обсяг постачання товару/послуги 1205, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

З метою реєстрації зупиненої податкової накладної, позивачем 22.08.2023 засобами електронного зв`язку комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН надано повідомлення №1 із наданням пояснень та документів щодо обставин складання податкової накладної, а саме: дані про земельні ділянки; звіт 4-сг; первинні документи щодо придбання насіння ріпака у ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН»; первинні документи щодо посіву та обмолоту ріпака ФОП ОСОБА_1 ; первинні документи щодо продажу ріпаку ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН»; угоду №1 про залік зустрічних вимог від 04.08.2023; первинні документи щодо перевезення вантажу; копії установчих документів ФГ «ЮЛАНАГРО».

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН позивачу 25.08.2023 надіслано повідомлення №9406138/44678983 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; первинних документів щодо постачання, придбання, товарів; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків. У графі «Додаткова інформація» вказно: відсутні підтверджуючі документи щодо збору врожаю та оприбуткування. Відсутні первинні документи по операціях з ФОП ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) та відображення інформації щодо здійснення операції з ФОП ОСОБА_1 у звіті за формою 4ДФ.

Комісія регіонального рівня ГУ ДПС у Волинській області, незважаючи на надіслані позивачем повідомлення з поясненнями та додані до них первинні документи, прийняла рішення від 04.09.2023 №9454619/44678983 про відмову в реєстрації податкової накладної від 04.08.2023 №1 в ЄРПН з наступної підстави: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податковій накладній/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.

Позивач вважає, що при розгляді його пояснень та при прийнятті спірного рішення Комісією ГУ ДПС у Волинській області не досліджено в сукупності всіх обставин спірних правовідносин, не надано оцінку тим документам, що надані разом із поясненнями. Спірне рішення прийняте без наявності правових та фактичних підстав, позаяк платник надав пояснення та первинні документи щодо господарської операції, згідно якої складена податкова накладна №1 від 04.08.2023, а поданих після зупинення реєстрації ПН позивачем первинних документів є достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. Надані первинні документи відповідають встановленим вимогам щодо форми та змісту, узгоджуються між собою, відсутні підстави ставити під сумнів достовірність відображених у цих документах даних про господарську операцію.

Позивач вказує також, що надіслана позивачу квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК без будь-якої конкретизації витребуваних документів, що свідчить про невідповідність сформованих квитанцій вимогам до таких, що визначені пунктом 11 Порядку №1165. Натомість позивачем на розгляд комісії регіонального рівня в достатній мірі надано пакет документів для підтвердження здійснення господарської операції, які сукупно свідчать про факт її реального здійснення та є достатніми для реєстрації в ЄРПН спірної податкової накладної.

З наведенихпідстав позивач просить позов задовольнити.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 08.01.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі за вказаним позовом та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

У поданому до суду 25.01.2024 відзиві на позовну заявупредставник ГУ ДПС у Волинській області та ДПС України позовні вимоги не визнала та зазначила, що ФГ «ЮЛАНАГРО»не було надано копій усіх необхідних документів, що підтверджують реальність вчинення господарської операції, визначених Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 12.12.2019 №520.

Зокрема, ФГ «ЮЛАНАГРО» виписано для ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН» податкову накладну №1 від 04.08.2023 щодо поставки насіння ріпаку 1-го класу врожаю 2023 року.

Податкова накладна була подана позивачем для реєстрації в ЄРПН, однак, згідно з квитанцією від 21.08.2023 її реєстрація зупинена на підставі підпункту201.16 статті 201 Податкового кодексу України(далі -ПК України) оскільки, платник податку відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Позивачем для підтвердження реєстрації податкової накладної №1 від 04.08.2023 подано до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копій документів від 22.08.2023 №1 та додатки, а саме: пояснення; список паїв, що орендує ФГ «ЮЛАНАГРО» станом на 09.05.2023; довідку про перебування ФГ «ЮЛАНАГРО» на спрощеній системі оподаткування (платник єдиного податку 4 групи); звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2023 року; договір №03/08/2022 від 03.08.2022 на надання послуг та акт про надання послуг; рахунок на оплату №53 від 27.09.2022; пакет документів щодо походження насіння: видаткову накладну №73158 від 19.08.2022; видаткову накладну №74465 від 25.08.2022; додаток №1632/23/61/01-Н від 18.08.2022 до договору поставки №1632/23/61 від 18.08.2022; платіжні інструкції №1 та №2; свідоцтв на гібридне насіння від 25.08.2022, від 19.08.2022 (на дві партії); сертифікат, що засвідчує посівні якості насіння від 23.05.2022 №5036/7 та від 06.06.2022 №5059/40; міжнародні сертифікати; договір №10/07/2023 від 10.07.2023 на надання послуг та акт про надання послуг; рахунок на оплату №32 від 21.07.2023; видаткову накладну №1 від 04.08.2023; товарно-транспортну накладну від 04.08.2023; договір купівлі-продажу №RGS3DAP-23/1912 від 04.08.2023, акт №1 розрахунку остаточної ціни партії товару; рахунок на оплату №1/8 від 04.08.2023; акт здачі-приймання робіт (надання транспортних послуг) №1/8 від 04.08.2023; договір №0308/23 на перевезення автомобільним транспортом; товарно-транспортну накладну №04/08 від 04.08.2023; угоду №1 про залік зустрічних вимог від 04.08.2023 та інші документи.

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, розглянуто надані матеріали та надіслано повідомлення від 25.08.2023 №9406138/44678983 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів.

У повідомленні вказано про необхідність надання копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів прийманняпередачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; первинних документів щодо постачання, придбання товарів; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. В графі «Додаткова інформація» вказано, що відсутні підтверджуючі документи щодо збору врожаю та оприбуткування. Відсутні первинні документи по операціях з ФОП ОСОБА_1 та відображення інформації щодо здійснення операцій з ФОП ОСОБА_1 у звіті за формою 4 ДФ.

У терміни зазначені в абзаці 6 пункті 9 Порядку №520 (протягом 5 робочих днів після направлення Повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів), позивачем не направлено на розгляд Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування.

За результатами розгляду поданих документів комісією регіонального рівня прийнято рішення від 04.09.2023 №9454619/44678983 про відмову в реєстрації податкової накладної від 04.08.2023 №1 в ЄРПН з підстав: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податковій накладній/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку.

Представник відповідача вказує, що пакет документів долучений позивачем до матеріалів справи, який є більш розширеним та не відповідає переліку документів, що досліджувався комісією ГУ ДПС у Волинській області при прийнятті оскаржуваного рішення.

З наведених підстав представник відповідачів вважає, що оскаржуване рішення є правомірним та прийнятим з дотриманням вимог чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, а позовна вимога про зобов`язання зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №1 від 04.08.2023 також не підлягає задоволенню, оскільки її задоволення є втручанням в дискреційні повноваженні відповідача- 2.

З урахуванням зазначеного представник відповідачів просить у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю, а справу розглянути в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Разом з тим, суд вказує на те, що за змістомстатті 162 КАС Україниу відзиві на позовну заяву відповідач викладає виключно заперечення проти позову, відзив не може містити будь-яких заяв чи клопотань, позаяк заяви та клопотання учасники справи подають окремо у письмовій формі із зазначенням підстав та з дотриманням інших вимогстатті 167 КАС України. Отже, заявлене у відзиві представником ГУ ДПС у Волинській області клопотання про розгляд справи за участю сторін не підлягало судом вирішенню по суті.

У поданих до суду 08.02.2023 додаткових поясненнях представник відповідачів зазначила, що Головним управлінням Держпродспоживслужби у Волинській області на звернення ГУ ДПС у Волинській області надано відповіді (вх. ГУ ДПС у Волинській області №2626/5 від 06.02.2024 та №2627/5 від 06.02.2024) у яких повідомлено, що згідно електронно-облікової бази даних системи «AGROTECH», за юридичною особою ФГ «ЮЛАНАГРО» та за ФОП ОСОБА_1 трактори, самохідні шасі, самохідні сільськогосподарські, дорожньо-будівельні і меліоративні, причіпні та начіпні машини в Головному управління Держпродспоживслужби у Волинській області не зареєстровані. Таким чином, ні у ФОП ОСОБА_1 (яким згідно договору №03/08/2022 на надання послуг з посіву сільськогосподарських культур та договору №10/07/2023 на надання послуг зі збирання врожаю мали виконуватися роботи), ні у ФГ «ЮЛАНАГРО» немає техніки для здійснення посіву та збору ріпака на 15 га. Враховуючи вищенаведене, у податкового органу виникли сумніви щодо реальності виконання послуг з посіву та збору сільськогосподарської культури ріпаку озимого, а отже й реальності господарської операції як такої.

Дослідивши подані суду письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають до задоволення з наступних мотивів та підстав.

Судом встановлено, що ФГ «ЮЛАНАГРО» 04.05.2022 зареєстроване як юридична особа, перебуває на податковому обліку, основним видом його діяльності за КВЕД є: 01.11 Вирощуваня зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

04.08.2023 між ФГ «ЮЛАНАГРО» (продавець) та ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН»(покупець) було укладено договір купівлі-продажу №RGSЗDAP-23/1912, за умовами якого поставка товару здійснюється продавцем, що є безпосереднім виробником такого товару, з послідуючою оплатою за товар покупцем (а.с.46-49).

Відповідно до пунктів 2.1.-2.2. договору найменування товару: насіння ріпаку 1-го класу, врожаю 2023 року, ДСТУ4966:2008. код УКТЗЕД 1205109000. Кількість товару, який має бути переданий за цим договором, визначається у наступному порядку: мінімальна загальна кількість товару, метричних тон: насіння ріпаку 1-го класу, врожаю 2023 року. 22,000 ± 20% ваги в опції покупця. Товар поставляється насипом.

Відповідно до пункту 3 договору ціна товару за договором визначається в український гривні. Загальна вартість товару, що поставляється за цим договором складає 307 999,96 грн (в т.ч. ПДВ 37 824,56 грн). Остаточна загальна кількість та вартість договору визначається сумою видаткових накладних, що підтверджують передачу товару від продавця покупцю.

Відповідно до пункту 5 договору покупець здійснює оплату 100% вартості поставленого товару протягом 15 банківських днів з моменту повної поставки (вивантаження) товару продавцем, фактичного та фізичного отримання всього обсягу товару покупцем або його перевізником в «місці вивантаження товару» на «ЕЛЕВАТОРІ» за остаточною ціною з відповідними документами за переліком.

Покупець має право проводити оплати частинами, а остаточний розрахунок покупець зобов`язується провести не пізніше 7 (семи) банківських днів, після здійснення (проведення) продавцем реєстрації всіх податкових накладних оформлених у відповідності до вимог ПК України.

Продавець зобов`язаний реєструвати податкові накладні та розрахунки коригування у строки визначені ПК України. В разі порушення продавцем порядку реєстрації податкової накладноїїрозрахунку, покупець має право притримати оплату товару, поставленого продавцем за умовами цього договору, в розмірі суми податку на додану вартість, на яку не відбулась реєстрації податкової накладної у ЄРПН до моменту реєстрації такої відповідної податкової накладної. При наявності у покупця інформації про неможливість продавця здійснювати реєстрацію податкових накладних. Покупець має право проводити оплату поставленого продавцем товару, тільки після проведення реєстрації відповідних податкових накладних,

Покупець має право провести оплату отриманого товару шляхом проведення заліку зустрічних вимог або зарахуванням в якості попередньої оплати, що базуватиметься на договорах з постачання засобів захисту рослин, насіннєвого матеріалу, мінеральних добрив та іншого товару, за умовами яких ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН» виступає постачальником, а ФГ «ЮЛАНАГРО» - покупцем. Залік або зарахування проводиться з врахуванням встановлених договором постачання умов оплати.

На виконання умов договору купівлі-продажу від 04.08.2023 №RGSЗDAP-23/1912 позивачем в адресу ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН» на підставі видаткової накладної від 04.08.2023 №1 було здійснено поставку насіння ріпаку 1-го класу врожаю 2023 року в кількості 23,8 тонн на суму 321439,59 грн (в т.ч. ПДВ39475,04 грн) (а.с.82).

04.08.2023 між ФГ «ЮЛАНАГРО» та ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН» укладено угоду №1 про залік зустрічних вимог з якої слідує, що відповідно до договору поставки №1632/23/61 від 18.08.2022 ФГ «ЮЛАНАГРО» зобов`язане ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН» оплатити вартість отриманого товару, без урахуванням зміни курсу продажу іноземних валют до гривні на день укладення цієї угоди, що була нарахована згідно з п. п. 3.2, 3.4, 3.5 вищевказаного договору поставки, в сумі 215337,77 грн. Відповідно до договору купівлі-продажу с/г продукції №RGS3DAP-23/1 912 від 04.08.2023 ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН» зобов`язане ФГ «ЮЛАНАГРО» оплатити вартість отриманої сільськогосподарської продукції в сумі 321439,59 грн.

Враховуючи вищевикладене, сторони прийшли до згоди провести залік зустрічних вимог на суму: 215337,77 грн. Після зазначеного заліку взаємних вимог: заборгованість ФГ «ЮЛАНАГРО» перед ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН» складає 0,00 грн відповідно до договору поставки №1632/23/61 від 18.08.2022; заборгованість ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН» перед ФГ «ЮЛАНАГРО» складає 106101,82 грн згідно договору купівлі-продажу с/г продукції № RGS3DAP-23/1 912 від 04.08.2023 (а.с.76).

Позивач відповідно до вимогстатті 201 ПК Українипо факту поставки товару склав на адресу покупця ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН» податкову накладну від 04.08.2023 №1 на загальну суму 321439,59 грн (в т.ч. ПДВ39475,04 грн), яку надіслав в електронному вигляді до ДПС України для реєстрації в ЄРПН (а.с.31).

Згідно з квитанцією від 21.08.2023 податкову накладну доставлено до ДПС України, однак відповідно до пункту201.16статті 201 ПК Україниїї реєстрація зупинена з тих підстав, що обсяг постачання товару/послуги 1205, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН (а.с.32).

ФГ «ЮЛАНАГРО» з метою реєстрації податкової накладної від 04.08.2023 №1 надіслало до контролюючого органу в електронному вигляді повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 22.08.2023 №1, a також пакет документів на підтвердження реальності здійснення господарської операції, у кількості 15 додатків, а саме: пояснення; список паїв, що орендує ФГ «ЮЛАНАГРО» станом на 09.05.2023; довідку про перебування ФГ «ЮЛАНАГРО» на спрощеній системі оподаткування (платник єдиного податку 4 групи); звіт 4-сг про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2023 року; договір №03/08/2022 від 03.08.2022 на надання послуг та акт про надання послуг; рахунок на оплату №53 від 27.09.2022; пакет документів щодо походження насіння: видаткову накладну №73158 від 19.08.2022; видаткову накладну №74465 від 25.08.2022; додаток №1632/23/61/01-Н від 18.08.2022 до договору поставки №1632/23/61 від 18.08.2022; платіжні інструкції №1 та №2; свідоцтв на гібридне насіння від 25.08.2022, від 19.08.2022 (на дві партії); сертифікат, що засвідчує посівні якості насіння від 23.05.2022 №5036/7 та від 06.06.2022 №5059/40; міжнародні сертифікати; договір №10/07/2023 від 10.07.2023 на надання послуг та акт про надання послуг; рахунок на оплату №32 від 21.07.2023; видаткову накладну №1 від 04.08.2023; товарно-транспортну накладну від 04.08.2023; договір купівлі-продажу №RGS3DAP-23/1912 від 04.08.2023, акт №1 розрахунку остаточної ціни партії товару; рахунок на оплату №1/8 від 04.08.2023; акт здачі-приймання робіт (надання транспортних послуг) №1/8 від 04.08.2023; договір №0308/23 на перевезення автомобільним транспортом; товарно-транспортну накладну №04/08 від 04.08.2023; угоду №1 про залік зустрічних вимог від 04.08.2023 та інші статутні документи (а.с.33-34).

Вказані пояснення та документи були отримані ГУ ДПС у Волинській області, що підтверджується квитанціями та не заперечується відповідачем (а.с.35).

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН позивачу 25.08.2023 надіслано повідомлення №9406138/44678983 про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, а саме: копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних; первинних документів щодо постачання, придбання, товарів; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків. У графі «Додаткова інформація» вказно: Відсутні підтверджуючі документи щодо збору врожаю та оприбуткування. Відсутні первинні документи по операціях з ФОП ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) та відображення інформації щодо здійснення операції з ФОП ОСОБА_1 у звіті за формою 4ДФ (а.с.36-37).

Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Волинській області прийнято рішення від 04.09.2023 №9454619/44678983 про відмову в реєстрації податкової накладної від 04.08.2023 №1 в ЄРПНз наступної підстави: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податковій накладній/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податк (а.с.38).

ФГ «ЮЛАНАГРО», як платник податку на додану вартість, скористався своїм правом та 12.11.2023 подав до ДПС таблицю даних платника податку на додану вартість (а.с.83-84).

Комісією з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН прийнято рішення №9930286/44678983 від 15.11.2023 про врахування вищевказаної таблиці. Зокрема, в прийнятій таблиці вказаний товар, згідно УКТ ЗЕД 1205109000 (насіння ріпаку) по якому заблокована вищезазначена податкова накладна (а.с.85).

Позивач, не погоджуючись із рішенням комісії ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН, звернувся із даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Згідно з частиною другоюстатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюєПК України.

Відповідно до абзацу 1пункту 201.1 ПК Українина дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цьогоКодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, яка набула чинності з 01.02.2020, серед іншого, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.

Відповідно до пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 7 Порядку №1165 визначено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет (пункт 8 Порядку №1165).

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Як зазначено у квитанції від 21.08.2023 про зупинення реєстрації податкової накладної господарська операція відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Критерії ризиковості здійснення операцій оформлені у вигляді Додатку №3 до Порядку №1165.

Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій,обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державногокласифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений уподатковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодомУКТЗЕД/Державногокласифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.

Так, в отриманій позивачем квитанції від 21.08.2023 контролюючий орган вказав на те, що обсяг постачання товару/послуги 1205, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Аналіз пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.

Однак, відсутність у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначення конкретного критерію ризиковості здійснення операцій, про які йдеться у пункті 1 додатку 3 до Порядку №1165, із розрахованим показником за відповідним критерієм, якому відповідає платник податку, свідчить про необґрунтованість віднесення господарської операції до відповідного критерію, що визначений пунктом 1 Критеріїв ризиковості господарських операцій.

Зокрема, контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державногокласифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений уподатковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодомУКТЗЕД/Державногокласифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку, що свідчить про необґрунтованість такої квитанції.

Отже, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної не відповідає вимогам, що встановлені до них пунктом 11 Порядку №1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

Крім того, у квитанції від 21.08.2023 не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, аби реєстрація податкових накладних стала можливою, що також свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам до такої, що визначені пунктом 11 Порядку №1165.

Сформована комісією регіонального рівня пропозиція щодо надання документів є загальною та формальною, яка за своїм змістом дублює припис підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165. Така пропозиція щодо надання документів не є конкретизованою, що може свідчити про наявність у платника податків вільного розсуду щодо переліку документів, які слід надати.

Суд зауважує, що у випадку не конкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 22.07.2019 по справі №815/2985/18.

Слід зазначити, що конкретний перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено пунктом 5 Порядку №520, може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

В той же час, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу.

У свою чергу, механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту201.16 статті 201 ПК Українизупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженийНаказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 №520(далі - Порядок №520).

Відповідно до пункту 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

Відповідно до пункту 9 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу таЗаконів України «Про електронні документи та електронний документообіг»та «;Про електронні довірчі послуги»за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексутаЗаконів України«Про електронні документи та електронний документообіг`та«;Про електронні довірчі послуги`за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу таЗаконів України «Про електронні документи та електронний документообіг»та «;Про електронні довірчі послуги»за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.

Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексутаЗаконів України«Про електронні документи та електронний документообіг`та«;Про електронні довірчі послуги».

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу таЗаконів України «Про електронні документи та електронний документообіг»та «;Про електронні довірчі послуги»за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексутаЗаконів України«Про електронні документи та електронний документообіг`та«;Про електронні довірчі послуги`за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Згідно пункту 10 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення Комісії державної податкової служби повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Суд зазначає, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операції позивача на предмет її реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормамиПодаткового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Така правова позиція вже неодноразово викладалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 28.11.2019 у справі №1640/2650/18, від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18.

Як вбачається з оскаржуваного рішення від 04.09.2023 №9454619/44678983, підставою для його прийняття стало: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податковій накладній/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку (а.с.38).

На думку суду, позивачем надані усі належні документи, які стосуються господарської операції з постачання товару- насіння ріпаку 1-го класу врожаю 2023 року для ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН»відповідно до укладеного договору купівлі-продажу від 04.08.2023 №RGSЗDAP-23/1912, та є достатні для прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію в ЄРПН податкової накладної від 04.08.2023 №1.

Суд звертає увагу, що на підтвердження підстав для складання та подання на реєстрацію в ЄРПН спірної податкової накладної позивач як для податкового органу так і для суду надав копії наступних документів: договору купівлі-продажу від 04.08.2023 №RGSЗDAP-23/1912, укладеного між ФГ «ЮЛАНАГРО» та ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН»; видаткової накладної від 04.08.2023 №1 на суму 321439,59 грн (в т.ч. ПДВ39475,04 грн), що підтверджує поставку насіння ріпаку 1-го класу врожаю 2023 року в кількості 23,8 тонн для ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН».

Транспортування вказаного товару здійснювалось ФГ ВОЛИНЬАГРОКОМ ОСОБА_2 (ЄДРПОУ 32630875) (перевізник) на підставі укладеного з ФГ «ЮЛАНАГРО» договору на перевезення вантажу №0308/23 від 03.08.2023, про що складено акт здачі-прийняття робіт (надання транспортних послуг) №1/8 від 04.08.2023 про транспортування насіння ріпаку 1-го класу врожаю 2023 року в кількості 23,8 тонн, що також підтверджується товарно-транспортною накладною від 04.08.2023 №04/08, у якій вантажовідправником вказано ФГ «ЮЛАНАГРО», а вантажоотримувачем ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН» (а.с.77-80).

Як вбачається з доданих до матеріалів справи документів, насіння ріпаку озимого (Принц, Абсолют, Дайнемік) для посіву ФГ ЮЛАНАГРО у 2022 році придбало у ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН» відповідно до укладеного договору поставки №1632/23/61 від 18.08.2022 та додатку до даного договору №1632/23/61/01-Н від 18.08.2022 (а.с.53). Поставка ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН» насіння ріпаку озимого для позивача підтверджується видатковими накладними №74465 від 25.08.2022 та №73158 від 19.08.2022. Оплата насіння позивачем проведена платіжними інструкціями №1 та №2 від 25.08.2022 (а.с.55-58).

Для підтвердження походження насіння ріпаку озимого до матеріалів справи надано також свідоцтво на гібридне насіння від 25.08.2022, сертифікат, що засвідчує посівні якості насіння від 23.05.202 №5036/7, міжнародний сертифікат (ISTA Orange International Seed lot certificate) №02844765, міжнародний сертифікат (CERTIFICATE issued under the OECD-Scheme for the Varietal Certification of Herbage and Oil Seed Moving in International Trade), свідоцтво на гібридне насіння від 19.08.2022 (на дві партії), міжнародний сертифікат (ISTA Orange International Seed lot certificate) №02913454, міжнародний сертифікат (service official de controle et de certification), сертифікат, що засвідчує посівні якості насіння від 06.06.2022 №5059/40 (а.с.59-69).

Посів та збір ріпаку озимого для ФГ ЮЛАНАГРО виконано ФОП ОСОБА_1 , згідно укладених договору №03/08/2022 від 03.08.2022 на надання послуг з посіву сільськогосподарських культур та договору №10/07/2023 від 10.07.2023 на надання послуг зі збирання врожаю. Виконання вищевказаних робіт підтверджується актом про надання послуг від 27.09.2022 по посіву 15 га ріпаку озимого та актом про надання послуг від 27.07.2023 по збору 15 га ріпаку озимого. За надані послуги ОСОБА_1 виставлено рахунки на оплату №53 від 27.09.2022 та №32 від 21.07.2023 (а.с.70-75).

Для здійснення господарської діяльності ФГ ЮЛАНАГРО орендує у фізичних осіб земельні ділянки сільськогосподарського призначення, перелік яких наявний у матеріалах справи. Крім того, на підтвердження здійснення господарської діяльності, в тому числі щодо посіву та збору ріпаку озимого, позивачем надано звіти 4-сг про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2023 року (а.с.88-136).

Суд вважає безпідставними посилання представника відповідачів у спірному рішенні (як на підставу у відмові в реєстрації податкової накладної) про ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію якої зупинено в ЄРПН, оскільки всі первинні документи щодо господарської операції, за результатами якої складено податкову накладну, реєстрацію якої зупинено (договір, видаткова накладна, ТТН), а також первинні документи, що підтверджують придбання позивачем насіння ріпаку озимого для посіву, були надані комісії регіонального рівня разом із поясненням, що не заперечується відповідачами у відзиві на позов.

Крім того, видаткова накладна є первинним документом, який містить відомості про господарську операцію - поставку насіння ріпаку 1-го класу врожаю 2023 року, відповідно до якого можна встановити постачальника товару - ФГ ЮЛАНАГРО, покупця - ТОВ «ФІРМА ЕРІДОН», дату складання первинного документу, зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції. А тому посиланняпредставника відповідачів про ненадання/часткове надання копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН на розгляд комісії регіонального рівня, є безпідставним.

Суд не бере до уваги твердження представника відповідачів про те, що згідно електронно-облікової бази даних системи «AGROTECH», за юридичною особою ФГ «ЮЛАНАГРО» та за ФОП ОСОБА_1 трактори, самохідні шасі, самохідні сільськогосподарські, дорожньо-будівельні і меліоративні, причіпні та начіпні машини в Головному управління Держпродспоживслужби у Волинській області не зареєстровані (а відтак увказаних осіб немає техніки для здійснення посіву та збору ріпака на 15 га), оскільки така інформація стала відома відповідачу лише станом на лютий 2024 року, натомість відповідач не надав інформації щодо наявності чи відсутності необхідної техніки у вказаних осіб на момент надання послуг з посіву сільськогосподарських культур у 2022 році та на момент надання послуг зі збирання врожаю у 2023 році.

Відтак, суд дійшов висновку, що подані позивачем документи для реєстрації податкової накладної від 04.08.2023 №1 підтверджують факт здійснення господарської операції щодо постачання товару -насіння ріпаку 1-го класу врожаю 2023 року, а ФГ ЮЛАНАГРО правомірно виписало податкову накладну та надіслало її для реєстрації в ЄРПН.

Суд зазначає, що відповідно до пункту187.1 статті 187 ПКУдатою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт201.7 статті 201 ПКУ). При цьому у разі часткової попередньої оплати товарів різної номенклатури платники податку (контрагенти за операцією) самостійно на підставі договорів та первинних (бухгалтерських) документів визначають, за який товар в межах договору здійснюється така попередня оплата. Врегулювання питань господарських правовідносин між суб`єктами господарювання не належить до сфери компетенції Державної податкової служби України.

Оскільки для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій, то обов`язок продавця виписати і зареєструвати в ЄРПН податкову накладну на відповідну суму ПДВ кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника податку ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно.

Таким чином, на підставі настання однієї з подійфакту постачання товару згідно видаткової накладної від 04.08.2023 №1 на суму 321439,59 грн (в т.ч. ПДВ39475,04 грн) у позивача виникло визначене законом право на складання податкової накладної від 04.08.2023 №1 на суму 321439,59 грн (в т.ч. ПДВ39475,04 грн), реєстрацію якої було зупинено контролюючим органом.

Суд зазначає, що за приписамистатті 8 КАС України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Статтею 17 Закону УкраїниПро виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини№3477-IV від 23.02.2006, суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

У рішенні від 10.02.2010 у справіСерявін та інші проти УкраїниЄвропейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень повинні ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.

Як встановлено судом, відповідачем 1 зазначених вище принципів при прийнятті оскаржуваного рішення від 04.09.2023 №9454619/44678983 дотримано не було, що свідчить про необґрунтованість та протиправність оскаржуваного рішення, яке підлягає скасуванню.

Щодо позовної вимоги в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну від 04.08.2023 №1 в ЄРПН датою подання її на реєстрацію,суд зазначає наступне.

Відповідно до вимог пунктів201.1,201.10 статті 201 ПК Україниреєстрацію податкової накладної в ЄРПН віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, оскільки у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.

Так, згідно із нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення ЄРПН, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Відповідно до частини третьоїстатті 245 КАС Україниу разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку про необхідність для належного захисту порушеного права позивача зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПНподаткову накладну, подану ФГ «ЮЛАНАГРО». Задоволенняпозовної вимоги у такий спосіб є гарантією того,що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

За наведених вище обставин справи та положень чинного законодавства, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог шляхом визнання протиправним та скасування рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН ГУ ДПС у Волинській області від 04.09.2023 №9454619/44678983 про відмову в реєстрації податкової накладної від 04.08.2023 №1 та зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН вказану податкову накладну.

За змістом частини першоїстатті 139 КАС Українипри задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цьогоКодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно із платіжною інструкцією №25 від 18.12.2023 за подання адміністративного позову у даній справі ФГ «ЮЛАНАГРО»було сплачено судовий збір в сумі 2684,00 грн (а.с.10).

Відтак, оскільки цим рішенням позов задоволено повністю, тому за рахунокбюджетних асигнувань відповідача ГУ ДПС у Волинській області (яким винесено протиправне рішення) на користь позивача необхідно присудити судові витрати в сумі 2684,00 грн.

Керуючись статтями139,243- 246,250,262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області від 04 вересня 2023 року №9454619/44678983.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану Фермерським господарством «ЮЛАНАГРО» податкову накладну від 04 серпня 2023 року №1.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь Фермерського господарства «ЮЛАНАГРО»судовий збір у розмірі 2684,00 грн (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні 00 копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Фермерське господарство «ЮЛАНАГРО» (45701, Волинська область, Луцький район, м. Горохів, вул. Лисенка, буд. 1, кв. 9, код ЄДРПОУ 44678983).

Відповідач 1: Головне управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, м. Луцьк, Київський майдан, буд. 4, ідентифікаційний код відокремленого підрозділу 44106679).

Відповідач 2: Державна податкова служба України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ 43005393).

Головуючий-суддя Т.М. Димарчук

Дата ухвалення рішення02.04.2024
Оприлюднено05.04.2024
Номер документу118107670
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —140/26/24

Рішення від 02.04.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні