ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
03 квітня 2024 рокум. ДніпроСправа № 360/491/20
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Ірметова О.В., розглянув за правилами загальнопозовного провадження в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом адвоката Суткового Андрія Миколайовича в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю науково-виробниче підприємство "АНТЕКС-автоматика" до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Луганського окружного адміністративного суду перебуває справа за позовом адвоката Суткового Андрія Миколайовича (далі - представник позивача) в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю науково-виробниче підприємство "АНТЕКС-автоматика" (далі - позивач) до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області (далі - відповідач), в якому представник позивача з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог просить суд:
- визнати протиправними дії Головного Управління Держгеокадастру у Луганській області щодо індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розташованої за адресою: кадастровий номер 4412900000:04:001:0050, місце розташування: Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Пивоварова, 3-Г із застосування коефіцієнту індексації за 1996 рік (1,703) при формуванні Витягу № 904/0/195-19 від 29.07.2019 ЗД (4412900000:04:001:0050) станом на 25.07.2018 з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки;
- зобов`язати Головне Управління Держгеокадастру у Луганській області провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки за адресою: кадастровий номер 4412900000:04:001:0050, місце розташування: Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Пивоварова, 3-Г, та видати новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку даної земельної ділянки за 2018 рік.
В обґрунтування позовних вимог заначено, що Товариство з обмеженою відповідальністю науково-виробниче підприємство АНТЕКС-автоматика, на підставі договору оренди земельної ділянки № 718 від 05.12.2003, є орендарем земельної ділянки: кадастровий номер 4412900000:04:001:0050, місце розташування: Луганська обл., м. Ссвєродонецьк, вул. Пивоварова, 3-Г, категорія земель: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області з заявою про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку ЗД станом на 25.07.18.
Відповідачем було сформовано Витяг № 904/0/195-19 від 29.07.2019 ЗД (4412900000:04:001:0050) станом на 25.07.2018, з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки, у Витягу коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки ЗД приймається рівним 6,071. Позивач вважає, що застосування К (інд) зі значенням 6,071 при формуванні Витягу є протиправним.
До Луганського окружного адміністративного Головне управління Держгеокадстру у Луганській області подало відзив на позовну заяву в якому позов не визнало.
В обґрунтування відзиву відповідач зазначив, що відповідно до договору № 12-75-97 від 02.04.1997, укладеного між виконкомом міської ради та Діпромістом (додаткова угода № 1-97 до договору № 12-75 від 01.07.1997) проведена грошова оцінка земель м. Сєвєродонецьк. пунктом 1 рішення Сєвєродонецької міської ради від 22.01.1999 «Про індексацію грошової оцінки земель м. Сєвєродонецька» встановлено, що міському управлінню земельних ресурсів провести індексацію грошової оцінки земель м. Сєвєродонецька з застосуванням коефіцієнтів індексації, які необхідно застосовувати: до грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення 2,07; до грошової оцінки земель населених пунктів 1,80 (додаток 2 до відзиву від 24.02.2020).Зазначене рішення Сєвєродонецької міської ради було прийнято з урахуванням листа Міністерства фінансів України, Міністерства економіки України, Державного комітету України про земельних ресурсах, Державного комітету статистики України від 05.10.98 № 03-303/1592 «Про індексацію грошової оцінки землі» (додаток 3 до відзиву від 24.02.2020 р.). До зазначеного листа додавався Додаток «Роз`яснення щодо індексації грошової оцінки земель за 1996 та 1997 роки». У пункті 1 Додатку зазначалося, що по населених пунктах, грошова оцінка яких виконана відповідно до «Змін і доповнень до розділу 3 «Порядку грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», затверджених спільним наказом Держкомзему, Мінсільгосппроду, Держкоммістобудування та УААН від 15.04.1997 №46/113/63/34 та зареєстрованих у Мінюсті від 29.10.1997 № 511/2315, індексація витрат на освоєння та облаштування території, які є вихідними для розрахунку грошової оцінки земель населеного пункту, здійснена за індексами вартості основних фондів за станом на 01.04.1996 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 травня 1996 року № 523 «Про проведення індексації балансової вартості основних фондів та визначення розмірів амортизаційних відрахувань на повне їх відновлення у 1996-1997 року». Відповідно до Грошової оцінки земель нормативно-методичною базою проведеною роботи були Методика грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затверджена Постанова Кабінету Міністрів України від 23.03.95 р. № 213 та Порядку грошової оцінки цих земель, затверджений спільним наказом Держкомзему України, Держкоммістобудування України, Мінсільгосппродом України та Української академії аграрних наук 15.04.97 р. № 46/131/63/34.
При розрахунку грошової оцінки одного квадратного метра земельної ділянки населеного пункту у Грошовій оцінці земель використовувалися дані витрат на освоєння та облаштування території населеного пункту в розрахунку на квадратний метр (показник В) з урахуванням індексів вартості основних фондів за станом на 01.04.1996, так як на час розробки Грошової оцінки землі у 1997 році вже відбулася четверта регламентована індексація основних засобів, механізм якої був встановлений «Порядком проведення індексації балансової вартості основних фондів підприємств, організацій та установ за станом на 1 квітня 1996 року (крім об`єктів житлового фонду)», затвердженим спільним наказом Мінстату, Мінекономіки, Мінфіну, Фонду державного майна від 23 травня 1996 року № 148/64/103/563 та зареєстрованими Мін`юстом 29 травня 1996 року за № 255/1280 (додаток 4 до відзиву від 24.02.2020 р.). У 2000 році Порядком проведення індексації грошової оцінки земель, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2000 р. № 783 (яка діяла до 31.01.2011), також було визначено, якщо грошову оцінку зазначених земель було проіндексовано за 1996 та 1997 роки на коефіцієнт 1,80 (1,703*1,059), то ця оцінка підлягає індексації за 1998-1999 роки на коефіцієнт 1,13 (1,006*1,127).
Тобто, поняття кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель перейшло з Закону України «Про плату за землю» по Податкового кодексу України.
Тому, індексація нормативної грошової оцінки земель м. Сєвєродонецька здійснювалася з урахуванням коефіцієнтів індексації за 1996 рік, тобто ще до набрання чинності Податкового кодексу України у 02.12.2010 році.
Тому, враховуючи особливості Грошової оцінки земель, яка проведена ще до набрання чинності Податкового кодексу України, при видачі витягу від 29.07.2019 № 904/0/195-19 (додаток 4 до адміністративного позову від 29.01.2020), Головне управління Держгеокадастру у Луганській області в розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки правомірно застосовувала коефіцієнт індексації за 1996 року, оскільки, враховуючи приписи ч. 1 ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в України», рішення Сєвєродонецької міської ради є обов`язковим для виконання.
З урахуванням викладеного, відповідач просить відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.
Ухвалою суду від 04 лютого 2020 року позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою суду від 12 лютого 2020 року прийнято до розгляду та відкрито провадження у адміністративній справі за позовом. Справа розглядатиметься в правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 26 березня 2020 року клопотання представників сторін про зупинення провадження у справі за позовом задоволено. Зупинено провадження у справі № 360/491/20 до 25 травня 2020 року.
Ухвалою суду від 25 травня 2020 року поновлено провадження у справі.
Ухвалою суду від 05 червня 2020 року продовжено строк підготовчого засідання та відкладено засідання до 06.07.2020.
Ухвалою суду від 06 липня 2020 року закрито підготовче провадження у адміністративній справі. Призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 15 липня 2020 року на 11 год. 00 хв.
Ухвалою суду від 30 вересня 2020 року клопотання представника позивача про зупинення провадження у справі - задоволено. Зупинено провадження у справі № 360/491/20 за позовом адвоката Суткового Андрія Миколайовича в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю науково-виробниче підприємство "АНТЕКС-автоматика" до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії до набрання законної сили судовим рішенням в справі № 360/2863/20.
Ухвалою суду від 06 квітня 2021 року поновлено провадження у справі.
Ухвалою суду від 06 квітня 2021 року клопотання представника позивача та представника відповідача про зупинення провадження у справі - задоволено. Зупинено провадження у справі № 360/491/20 за позовом адвоката Суткового Андрія Миколайовича в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю науково-виробниче підприємство "АНТЕКС-автоматика" до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,- до набрання законної сили судового рішення Верховного Суду у справах № 360/5270/19, № 360/1548/20, № 360/5411/19.
Ухвалою суду від 05 лютого 2024 року поновлено провадження у справі.
Ухвалою суду від 04 березня 2024 року продовжено розгляд справи за позовом адвоката Суткового Андрія Миколайовича в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю науково-виробниче підприємство "АНТЕКС-автоматика" до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії в письмовому провадженні.
Ухвалою суду від 21 березня 2024 року запропоновано Головному управлінню Держгеокадастру у Луганській області протягом 10 календарних днів з дня отримання ухвали надати до суду:
- заяву про розгляд без участі, яка була надана Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області та зареєстрована в програмі КП «ДСС» 22.05.2020;
- виписку з ЄДР, яка була надана разом з заявою про розгляд без участі, яка зареєстрована в програмі КП «ДСС» 04.06.2020;
- заяву про розгляд без участі, яка була надана Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області та зареєстрована в програмі КП «ДСС» 06.07.2020;
- підтвердження направлення відзиву стороні по справі, які були надані Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області разом з відзивом на позовну заяву, який зареєстровані в програмі КП «ДСС» 06.07.2020;
- додаткові пояснення по справі, підтвердження направлення додаткових пояснень стороні, які були надані Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області та зареєстровані в програмі КП «ДСС» 12.08.2020;
- підтвердження направлення пояснень від 16.09.2020, виписки з ЄДР від 27.07.2020, які були надані Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області разом з додатковими поясненнями по справі та зареєстровані в програмі КП «ДСС» 17.09.2020;
- клопотання про зупинення розгляду справи, копія витягу з ЄДР ЮОФОП та ГФ від 28.01.2021, які були надані Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області та зареєстровані в програмі КП «ДСС» 05.04.2021.
Дослідив матеріали справи, розглянув справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінив докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 КАС України, судом встановлено.
Товариство з обмеженою відповідальністю науково-виробниче підприємство "АНТЕКС-автоматика", код юридичної особи 24853463, місце реєстрації: 93400, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Пивоварова, будинок 3-Г, на підставі договору оренди земельної ділянки № 718 від 05 грудня 2003 року, укладеного між «Орендодавець»: Сєвєродонецька міська рада, в особі заступника міського голови ОСОБА_1 , з одного боку і «Орендар»: Товариство з обмеженою відповідальністю науково-виробниче підприємство "АНТЕКС-автоматика", в особі директора ТОВ «АНТЕКС-автоматика» А.І. Шевчука, уклали цей договір щодо набуття право на оренду земельної ділянки, яка знаходиться за адрескою: м. Сєвєродонецьк, Луганська область, вул. Пивоварова, 3-Г. Мета використання земельної ділянки: землі промисловості (під комплекс будівель). Договір укладено на строк до 05 грудня 2028 року включно.
Позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області з заявою про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку.
Позивачем отримано сформований Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 904/0/195-10 від 29.07.2019 (4412900000:04:001:0050) станом на 25.07.2018, в якому зазначено коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки 6,071.
Грошова оцінка земель населених пунктів міста Сєвєродонецька, селища Павлоград, Синецький, Лісова Дача, Борівське, села Воєводівка, Боброво, Осколонівка виконана Українським державним інститутом проектування міст "Дніпромісто" (м. Київ) у 1997 році. Базова вартість 1 квадратного метра землі по м. Сєвєродонецьку складає 17,344 грн/м.кв.
Рішенням Сєвєродонецької міської ради від 19 січня 1998 року № 1212 "Про затвердження грошової оцінки земель населених пунктів міста Сєвєродонецька, селища Синецький, селища Павлоград, села Воєводівка, селища Лісова Дача" затверджено з 01 січня 1998 року грошову оцінку земель населених пунктів міста Сєвєродонецька, селища Синецький, селища Павлоград, села Воєводівка, селища Лісова Дача.
Згідно з листом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру (центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин) від 04 січня 2019 року за № 22-28-0.22-125/2-19 "Про індексацію нормативної грошової оцінки земель", значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за 2018 рік становить 1,0. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: 1996 рік - 1,703, 1997 рік - 1,059, 1998 рік - 1,006, 1999 рік - 1,127, 2000 рік - 1,182, 2001 рік - 1,02, 2005 рік - 1,035, 2007 рік - 1,028, 2008 рік - 1,152, 2009 рік - 1,059, 2010 рік - 1,0, 2011 рік - 1,0, 2012 рік - 1,0, 2013 рік - 1,0, 2014 рік - 1,249, 2015 рік - 1,433 (крім сільськогосподарських угідь) та 1,2 для сільськогосподарських угідь (рілля, перелоги, сіножаті, пасовища, багаторічні насадження), 2016 рік - для сільськогосподарських угідь (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги) - 1,0, для земель несільськогосподарського призначення - 1,06, 2017 рік - 1,0, Нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувалася.
Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно з підпунктами 14.1.72, 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу XII цього Кодексу); землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
Відповідно до підпунктів 269.1.1, 269.1.2 пункту 269.1 статті 269 Податкового кодексу України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.
Згідно з підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 Податкового кодексу України об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Згідно з пунктом 274.1 статті 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою (пункт 287.1 статті 287 Податкового кодексу України).
Статтями 125 та 126 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Зазначені норми права дають можливість визначити, хто саме є платником земельного податку, що є об`єктом оподаткування, з якого моменту виникає (набувається, переходить) обов`язок сплати цього податку, подію (явище), з якою припиняється його сплата, умови та підстави сплати цього платежу у разі вчинення правочинів із земельною ділянкою чи будівлею (її частиною), які на ній розташовані.
У розумінні положень підпунктів 14.1.72, 14.1.73 пункту 14.1 статті 14, підпунктів 269.1.1, 269.1.2 пункту 269.1, пункту 269.2 статті 269, підпункту 270.1.1 пункту 270.1 статті 270, пункту 274.1 статті 274, пункту 287.7 статті 287 Податкового кодексу України платником земельного податку є власник земельної ділянки або землекористувач, якими може бути фізична чи юридична особа. Обов`язок сплати цього податку для його платника виникає з моменту набуття (переходу) в установленому законом порядку права власності на земельну ділянку чи права користування нею і триває до моменту припинення (переходу) цього права.
Судом встановлено, що 05 грудня 2003 року Товариство з обмеженою відповідальністю науково-виробниче підприємство "АНТЕКС-автоматика" набуло права оренди земельної ділянки кадастровий номер 4412900000:04:001:0050, місце розташування: Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Пивоварова, буд. 3-Г.
За таких обставин, у позивача виник обов`язок щодо плати за землю з дати складання та підписання договору оренди земельної ділянки № 718, а саме з 05 грудня 2003 року.
Отже, позивач є платником земельного податку за земельну ділянку, кадастровий номер 4412900000:04:001:0050.
Відносини, які виникають у сфері оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель регулюються Законом України "Про оцінку земель" (далі - Закон № 1378-ІV).
Відповідно до Закону № 1378-ІV нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Дата оцінки земельної ділянки - дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації.
Стаття 5 Закону № 1378-IV передбачає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку.
Згідно вимог статті 18 Закону № 1378-ІV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно - правових актів на землях усіх категорій в межах населених пунктів не рідше ніж один раз на 5-7 років. Нормативно грошову оцінку земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою.
Відповідно до статті 20 Закону № 1378-ІV, за результатами економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.
Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (стаття 23 Закону № 1378-ІV).
Підпунктом 271.1.1 пункту 271.1 статті 271 Податкового кодексу України встановлено, що базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Згідно з пунктом 271.2 статті 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Відповідно до приписів пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
Отже, за змістом вказаних норм, для визначення суми податкових зобов`язань з земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земель. Відповідно до законодавства, вона проводиться раз у 5-7 років, а для визначення поточних зобов`язань необхідно проіндексувати її на коефіцієнт індексації, який щороку розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік. При цьому, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно (тобто накопичувально) залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а не від дати набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки.
Тобто, якщо нормативна грошова оцінка проведена у 1997 році, а введена в дію у 1998 році, індексуючи нормативну грошову оцінку земельної ділянки у 2019 році, необхідно застосовувати поточний розмір нормативної грошової оцінки (тобто введений в дію у 1998 році) та кумулятивно проіндексувати його на коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи з дати проведення нормативної грошової оцінки (1997 рік).
Як встановлено у цій справі, рішення Сєвєродонецької міської ради, яким введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Сєвєродонецька, прийняте 19 січня 1998 року, а введено в дію нормативну грошову оцінку з 01 січня 1998 року
Коефіцієнти індексації щороку розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік. Тому вимоги пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України, які стосуються рішення рад щодо нормативної грошової оцінки, не поширюються на питання застосування щорічних коефіцієнтів індексації.
Натомість, правила застосування щорічних коефіцієнтів індексації встановлено пунктом 289.2 статті 289 Податкового кодексу України.
Так, за змістом пункту 289.2 статті 289 Податкового кодексу України кумулятивне (тобто накопичувальне) застосування щорічних коефіцієнтів індексації пов`язане саме з датою проведення нормативної грошової оцінки, але не з датою прийняття рішення ради про її затвердження чи датою введення в дію нормативної грошової оцінки.
Необхідно відрізняти поняття проведення нормативної грошової оцінки та її затвердження, які є різними видами діяльності у сфері оцінки земель (стаття 11 Закону України № 1378-IV "Про оцінку земель") та здійснюється різними суб`єктами.
Згідно із законом, із моментом набрання чинності рішенням ради про затвердження нормативної грошової оцінки пов`язується можливість застосування самої нормативної грошової оцінки, але не коефіцієнтів її індексації, які, як зазначалось, застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
При цьому, коефіцієнти щорічно розраховує Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин і їх чинність не залежить від того, чи іншого рішення ради. На відповідні коефіцієнти індексується нормативна грошова оцінка, яка є чинною у відповідний період.
Законодавство не містить положень, які встановлюють обов`язок застосовувати коефіцієнт індексації перспективно. Натомість, сама базова величина нормативної грошової оцінки земель застосовується після введення її в дію.
Між тим, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки завжди застосовується ретроспективно. Тобто, кожного року, після 01 січня, для розрахунку бази оподаткування земельним податком враховується чинна нормативна грошова оцінка (яка проводиться раз на 5-7 років) з урахуванням кумулятивного (накопичувального) застосування коефіцієнтів індексації (які визначається щорічно). Визначальним є те, що саме закон встановлює, що кумулятивне застосування коефіцієнту індексації починається з дати проведення нормативної грошової оцінки. А враховуючи, що нормативна грошова оцінка проводиться раз на 5-7 років, то щорічно, після її проведення, при визначенні бази оподаткування, будуть враховуватись всі коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи від дати проведення нормативної грошової оцінки.
Сенс кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації саме у тому й полягає, щоб, застосовуючи їх за минулі роки, починаючи з дати проведення грошової оцінки, щорічно актуалізувати базу оподаткування земельним податком.
Зазначену правову позицію висловлено Верховним Судом в постанові від 18 грудня 2019 року у справі № 804/937/16 та від 24 грудня 2019 року у справі № 804/1184/16.
На думку суду правильне визначення поняття "дати проведення нормативної грошової оцінки земель" є визначальним у цьому спорі, оскільки від цієї дати необхідно починати кумулятивне застосування коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки, що, зрештою, впливає на розмір плати за землю.
Відповідно до абзацу п`ятого частини першої статті 1 Закону України від 11 грудня 2003 року № 1378-IV «Про оцінку земель» дата оцінки земельної ділянки - дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації.
З матеріалів справи встановлено, що відповідно до листа за підписом в.о. директора Державного підприємства Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «Діпромісто» ім. Ю.М. Білоконя В.О. 17.03.2020 за вих. № ГІС-575 надана відповідь на запит адвоката А.М. Сутковому від 16.03.2020.
З вищезазначеного листа встановлено, що нормативна грошова оцінка земель м. Сєвєродонецька (разом з населеними пунктами - селища Синецький, Павлоград, Лісова Дача, Воєводівка та Борівської селищної ради разом з населеними пунктами - Боброво, Осколонівка) виконувалась ДНІПРОМІСТОМ у 1997 році. Загальна вартість інфраструктурного облаштування території м. Сєвєродонецька визначалась станом на 1 січня 1997 року, (включаючи весь період 1996 року).
У спірних правовідносинах відповідач, при формуванні витягу №904/0/195-10 від 29.07.2019 станом на 25 липня 2018 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, кадастровий номер 4412900000:04:001:0050, місце розташування: Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Пивоварова, буд. 3-Г, застосував чинну з 01 січня 1998 року нормативну грошову оцінку земель міста Сєвєродонецька (згідно з рішенням Сєвєродонецької міської ради від 19 січня 1998 року № 1212 "Про затвердження грошової оцінки земель населених пунктів міста Сєвєродонецька, селища Синецький, селища Павлоград, села Воєводівка, селища Лісова Дача"). При цьому, відповідач кумулятивно застосував коефіцієнти індексації за попередні роки, починаючи не від дати проведення нормативної грошової оцінки (1997 рік), а на рік раніше (1996 рік).
Це означає, що відповідач, застосовуючи кумулятивно коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, правильно застосував коефіцієнт індексації за 1997 рік (1,059) та безпідставно застосував коефіцієнт індексації за 1996 рік (1,703).
Щодо посилання відповідача на те, що Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку не є рішенням суб`єкта владних повноважень у розумінні статті 4 КАС України, оскільки не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб, а лише носить інформаційний характер, суд зазначає таке.
Позивач у своїй позовній заяві не оскаржує витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку як правові акти індивідуальної дії, а оскаржує дії відповідача щодо застосування при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за 1996 рік (1,703), з якими він не погоджується, що у даному випадку є належним способом судового захисту.
Зазначена позиція знайшла своє відображення у постанові Верховного Суду від 12 листопада 2018 року у справі № 814/789/17.
Оскільки грошова оцінка земель населених пунктів міста Сєвєродонецька, селища Павлоград, селища Синецький, селища Лісова Дача, Борівське, села Воєводівка, Боброво, Осколонівка проведена у 1997 році, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель має застосовуватися кумулятивно з 1997 року, а не з 1996 року як зазначає відповідач.
Враховуючи зазначене, суд дійшов до висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Щодо посилань відповідача на пропуск позивачем строку звернення до суду з даним позовом, суд зазначає таке.
Судом встановлено, що відповідно до витягу № 904/0/195-19 від 29.07.2019 ЗД (4412900000:04:001:0050) станом на 25.07.2018 з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки - 6,071. Посилання відповідача на те, що позивач дізнався або повинен був дізнатися про застосування Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки за 1996 та 1997 роки при розрахунку нормативної грошової оцінки набагато раніше, ще 18.06.2008, коли сторони укладали додаткову угоду № 2 до договору оренди землі та погодившись з ними підчас визначення розміру орендної плати при укладанні договору оренди землі та внесення змін в оренду плату за земельну ділянку згідно додаткових угод суд відхиляє, оскільки в зазначених додаткових угод не зазначено саме коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки у розмірі 6,071.
Витяг, з якого позивач дізнався про порушення свого права, датований 29.07.2019, з позовом позивач звернувся до суду 30 січня 2020 року, тобто в межах шестимісячного строку звернення до суду, а тому строк звернення до суду з даною позовною заявою не порушено.
Вирішуючи питання про стягнення судових витрат, суд виходить з такого.
Відповідно до частини першої статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно з пунктом першим частини третьої статті 132 КАС України до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.
Відповідно до частини третьої статті 134 КАС України для цілей розподілу судових витрат: розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги (частина четверта статті 134 КАС України).
Розмір витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву (пункти перший, другий частини сьомої статті 139 КАС України).
Відповідно до частини першої статті 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Суд зауважує, що склад та розмір витрат, пов`язаних з оплатою правничої допомоги, входить до предмета доказування у справі. На підтвердження цих обставин суду повинні бути надані договір про надання правничої допомоги (договір доручення, договір про надання юридичних послуг та інше), документи, що свідчать про оплату гонорару та інших витрат, пов`язаних із наданням правничої допомоги, оформлені у встановленому законом порядку (квитанція до прибуткового касового ордера, платіжне доручення з відміткою банку або інший банківський документ, касові чеки, посвідчення про відрядження). Такі документи повинні містити відомості, що безперечно свідчать про здійснення позивачем відповідних витрат, пов`язаних із розглядом в суді даної справи. Витрати, пов`язані з оплатою правничої допомоги, мають бути документально підтверджені та доведені. Відсутність документального підтвердження витрат на правничу допомогу, а також розрахунку таких витрат, є підставою для відмови у задоволенні вимог про відшкодування таких витрат.
Станом на час вирішення справи адвокат Сутковий Андрій Миколайович заявив клопотання відповідно до ст. 139 КАС України щодо надання часу протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду для надання доказів для підтвердження розміру витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом відповідної справи.
Внаслідок чого, суд вважає надати час після ухвалення рішення суду для надання доказів для підтвердження розміру витрат на правничу допомогу адвоката, якщо документально буде підтверджено відповідними документами стосовно даної справи.
Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем при зверненні до суду з даним позовом сплачено судовий збір у розмірі 2102,00 грн, що підтверджено платіжним дорученням № 603 від 10 лютого 2020 року.
Оскільки суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судові витрати по сплаті судового збору у сумі 2102,00 гривень.
Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов адвоката Суткового Андрія Миколайовича в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю науково-виробниче підприємство "АНТЕКС-автоматика" до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправними дії Головного Управління Держгеокадастру у Луганській області щодо індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 4412900000:04:001:0050, із застосування коефіцієнту індексації за 1996 рік (1,703) при формуванні Витягу: №904/0/195-10 від 29.07.2019 відносно земельної ділянки 4412900000:04:001:0050 станом на 25.07.2018 з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки.
Зобов`язати Головне Управління Держгеокадастру у Луганській області (ідентифікаційний код 39771244, місцезнаходження: 76014, Івано-Франківська обл., Івано-Франківський р-н, місто Івано-Франківськ, вул.Сахарова Академіка, будинок 34) провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки за адресою: Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, вул. Пивоварова, буд. 3-Г, кадастровий номер 4412900000:04:001:0050, без застосування коефіцієнту індексації за 1996 рік (1,703) та видати Товариству з обмеженою відповідальністю науково-виробниче підприємство "АНТЕКС-автоматика" (код юридичної особи 24853463, місце реєстрації: 93400, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Пивоварова, будинок 3-Г) новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку даних земельної ділянки.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Луганській області (ідентифікаційний код 39771244, місцезнаходження: 76014, Івано-Франківська обл., Івано-Франківський р-н, місто Івано-Франківськ, вул. Сахарова Академіка, будинок 34) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю науково-виробниче підприємство "АНТЕКС-автоматика" (код юридичної особи 24853463, місце реєстрації: 93400, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Пивоварова, будинок 3-Г) судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 2102,00 грн (дві тисячі сто дві грн 00 коп.).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя О.В. Ірметова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2024 |
Оприлюднено | 05.04.2024 |
Номер документу | 118110698 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
О.В. Ірметова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні