Рішення
від 03.04.2024 по справі 520/2677/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

03 квітня 2024 року Справа № 520/2677/24

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Сагайдак В.В., розглянувши матеріали позовної заяви Управління поліції охорони в Харківській області (вул. Полтавський Шлях, 20,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61052, код ЄДРПОУ 40108955, код ЄДРПОУ 40108955) до Північно-східного офісу Держаудитслужби (майдан Свободи, 5, Держпром, 4 під., 10 пов.,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61022, код ЄДРПОУ40478572) третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "РЕНОВАЦІЯ ЛТД" (вул. Отакара Яроша, буд. 25-А,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н, 61072, код ЄДРПОУ 43132210) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати складений Північно-східним офісом Держаудитслужби Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-11-29-010217-а від 22.01.2024 щодо здійсненням Управління поліції охорони в Харківській області процедури закупівлі робіт "Капітальний ремонт покрівлі даху адміністративної будівлі роти УПО за адресою: м. Харків, вул. Зернова, 4".

В обґрунтування заявленого позову позивач зазначив, що вважає оскаржуваний висновок про результати моніторингу закупівлі незаконним, необґрунтованим та таким, що порушує його права.

Ухвалою суду відкрито спрощене провадження у вказаний адміністративній справі.

Відповідач надав до суду відзив, з позовом не погоджується, просить відмовити в задоволенні позовних вимог.

З урахуванням викладеного суд вважає можливим розгляд та вирішення справи на підставі наявних у ній доказів.

Являючись територіальним підрозділом Національної поліції України, згідно з постановою КМУ від 13.10.2015 № 843 (зі змінами) Управління поліції охорони в Харківській області створене і зареєстроване в ЄДРПОУ як орган державної влади і має статус окремої юридичної особи (код 40108955).

Основним і єдиним напрямком діяльності Позивача є надання послуг у сфері охорони власності та громадян на підставі укладених договорів про надання таких послуг. Згідно з підпунктом 9 пункту 5 Положення про Національну поліцію, затвердженого постановою КМУ від 28.10.2015 № 877 (зі змінами) будь-якого бюджетного фінансування діяльності Позивача чинним законодавством не передбачено (крім бюджетного фінансування виплати грошового забезпечення поліцейським під час воєнного стану, виплат державою компенсації частини лізингових платежів у разі забезпечення поліцейського житлом на умовах фінансового лізингу, а також гарантованої з боку держави одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) чи втрати працездатності поліцейського або колишнього працівника міліції, що здійснюються за рахунок коштів, передбачених державним бюджетом для Національної поліції). Оскільки Позивач утримується за рахунок коштів, які надходять по укладеним договорам за надані ним охоронні послуги та по іншим господарським договорам (оренда та ін.), він є платником усіх податків і зборів на загальних підставах (будь-яких пільг з оподаткування не має).

29.11.2023 Позивачем в електронній системі закупівель була оголошена процедура відкритих торгів № UA-2023-ll-29-010217-a на закупівлю робіт «Капітальний ремонт покрівлі даху адміністративної будівлі роти УПО за адресою: м. Харків, вул. Зернова, 4» (код за ДК 021*2015 - 45450000-6 - Інші завершальні будівельні роботи) за процедурою відкритих торгів з особливостями, очікуваною вартістю 6 221 474,40 грн. та опублікована затверджена Позивачем Тендерна документація з цієї закупівлі.

15.12.2023 в електронній системі закупівель відбулося розкриття єдиної поданої тендерної пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю «РЕНОВАЦІЯ ЛТД» , будь-які інші суб`єкти своїм правом на участь у оголошеній Закупівлі не скористалися.

Особливістю електронної системою закупівель була проведена автоматична оцінка тендерної пропозиції Учасника, за результатами якої тендерна пропозиція Учасника була визначена найбільш економічно вигідною.

Відповідно до вимог абзацу 2 п. 36 Особливостей ця найбільш економічно вигідна тендерна пропозиція Учасника була розглянута Позивачем на її відповідність вимогам тендерної документації, в результаті чого Позивачем було виявлено невідповідність інформації та відсутності деяких документів, що були подані Учасником у складі його тендерної пропозиції подання яких передбачалося ТД, а саме:

1) «Вимогами до п. 1 розділу III ТД було передбачено, зокрема, завантаження учасником в складі тендерної пропозиції Технічного завдання Додатку З ТД, але в складі тендерної пропозиції Учасника Технічне завдання Додатку З ТД не було завантажене;

2) вимогами п. 2 розділу III ТД передбачено, що до банківської гаранти додаються копії банківських документів: ліцензія НБУ; документ, що підтверджує повноваження особи, яка підписала гарантію (витяг із Статуту, довіреність, тощо) завірені банком, але в складі тендерної пропозиції Учасника була відсутня копія ліцензії НБУ, а копія поданого в складі тендерної пропозиції Статуту АТ «ЮНЕКС БАНК» в порушення вищевказаної не була завірена банком.

3) вимогами пункту 1 Додатку 1 до ТД передбачено подання довідки про наявність обладнання, машин і механізмів, що підтверджують можливість виконання робіт визначених учасником у пропозиції (договірній ціні з розрахунками) за встановленою формою але Учасником в складі тендерної пропозиції було подано довідку про наявність обладнання, машин і механізмів від 04.12.2023 № 1 не за встановленою формою, а саме, в таблиці був відсутній третій розділ.

4) вимогами пункту 1.1. Додатку 4 до ТД було передбачено подання копії Статуту та/або інших установчих документів Учасника, але в складі тендерної пропозиції Учасника такі додатки відсутні.

5) вимогами пункту 1.1. Додатку 4 до ТД було передбачено подання довідки у довільній формі у якій повинно бути зазначено особу(осіб) які уповноважені на підписання договору за результатами закупівлі та тендерної пропозиції, але Учасником в складі тендерної пропозиції така довідка була відсутня.

20.12.2023Позивачем було прийнято рішення (протокол № 189) про розміщення в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей у тендерній пропозиції учасника ТОВ «РЕНОВАЦІЯ ЛТД».

Цього-ж дня 20.12.2023 Учасником указані недоліки були усунуті шляхом розміщення в електронній системі закупівель відповідних документів, у тому числі й було завантажено Технічне завдання Додатку 3 ТД.

Відповідно п. 36 Особливостей Позивачем була розглянута найбільш економічно вигідна тендерна пропозиція Учасника на її відповідність вимогам тендерної документації, з урахуванням положень пункту 43 Особливостей щодо виправлення Учасником виявлених невідповідностей і в результаті такого розгляду, підстав для відхилення такої тендерної пропозиції Учасника Позивачем встановлено не було.

21.12.2023 Позивачем було прийнято рішення (протокол № 192) визнати тендерну пропозицію ТОВ «РЕНОВАЦІЯ ЛТД» такою, що відповідає вимогам тендерної документації Замовника, визнати учасника ТОВ «РЕНОВАЦІЯ ЛТД» переможцем зазначеної процедури закупівлі, прийняти рішення про намір укласти договір з ТОВ «РЕНОВАЦІЯ ЛТД» щодо закупівлі робіт «Капітальний ремонт покрівлі даху адмінбудівлі роти УПО за адресою, м. Харків, вул. Зернова, 4» (Код за ДК 021:2015 - 45450000-6 - Інші завершальні будівельні

02 01.2024 між Позивачем та ТОВ «РЕНОВАЦІЯ ЛТД» було укладено Договір про закупівлю робіт № на закупівлю робіт «Капітальний ремонт покрівлі даху адмінбудівлі роти УПО за адресою: м. Харків, вул. Зернова, 4» (Код за ДК 021 *2015 - 45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи)..

09.01.2024 в електронній системі закупівель Північно-східним офісом Держаудитслужби було розміщено Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі №UA-2023-l 1-29-010217- а (наказ Відповідача від 08.01.2024

11.01.2024 системі закупівель Відповідачем було розміщено «Запит замовнику на пояснення» з таких питань:

1) яким чином та на підставі яких документів було здійснено обґрунтування розміру витрат, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість?

2) надати посилання на сторінку власного веб-сайту (або на офіційного веб-сайд головного розпорядника бюджетних коштів, суб`єкта управління об`єктами державного сектору економіки) на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат, очікуваної вартості предмету?

3) чому Позивачем в порушення пп.2 пункту 44 було розміщено вимогу про усунення невідповідностей а саме, в складі тендерної пропозиції «ТОВ РЕНОВАЦІЯ ЛТД», відсутнє Технічне завдання Додаток 3 тендерної документації?

16.01.2024 в електронній системі закупівель Позивачем було розміщено «Відповідь замовника на пояснення», у якій Відповідача було повідомлено про те, що Учасником у складі тендерної пропозиції дійсно не було завантажено розміщений у тендерній документам Додаток 3 але у відповідності з численними вимогами тендерної документації «„. Учасником у стаді його тендерної пропозиції були надані усі документи та інформація, які підтверджують відповідність його тендерної пропозиції технічним якісним кількісним та іншими вимогами до предмета закупівлі, установленим замовником в Додатку № 3 до тендерної документації у повному обсязі. Таким чином, вимоги щодо підтвердження відповідності тендерної пропозиції Учасника необхідним технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі, у тому числі відповідній технічній специфікації, які містяться у Додатку №3 до тендерної документації, Учасником виконані в повному обсязі...

Виходячи зі змісту п.43 Особливостей та вимог тендерної документації за даною закупівлею, не завантаження Учасником самого технічного завдання, яке містилося в складі тендерної документації, не є невідповідністю вимогам технічної специфікації до предмета закупівлі і виправлення такої невідповідності в жодному разі не призводить до зміни предмета, закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції найменування товару, марки, моделі тощо, відповідно застосування зазначеного механізму виправлення невідповідностей протягом 24 години є правомірним та таким, що передбачене Законом та Особливостями.»

22.01.2024 в електронній системі закупівель Відповідачем було Розміщено складений ним Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-ll-29-010217-a, яким;

- за результатами аналізу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону аналізу питань своєчасності укладання договору про закупівлю; відповідності умов договору основним вимогам до укладання договорів відповідно до норм Закону, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця; визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані; оприлюднення інформації про закупівлю, розгляду тендерної пропозиції учасника ТОВ «РЕНОВАДІЯ ЛТД», відповідності повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей вимогам Закону та Особливостям, своєчасності його розміщення та виконання учасником; дотримання вимог Постанови №710; надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу закупівлі порушень не встановлено;

- за результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій та визначення переможця торгів встановлено порушення Позивачем норм абзацу 2 пункту 43 Особливостей;

- зобов`язано Позивача здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема розірвати договір, та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення законодавства у сфері публічних закупівель, викладеного у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявленого порушення.

У мотивувальній частині Висновку в частині «виявлених порушень» Відповідач указав, що « Замовником в супереч абзацу 2 пункту 43 Особливостей розміщено повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, які не підлягають усуненню згідно положень вищевказаної статті, а саме дозволено повторно надати документи, які були відсутні в складі тендерної пропозиції, що встановлювали технічні та якісні характеристики предмета закупівлі.

Також згідно абзацу 2 пп. 2 пункту 44 Особливостей Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації; крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно абзац 2 пункту 43 Особливостей.

Замовник, встановивши обставини відсутності у складі тендерної пропозиції інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі та невідповідність умовам технічної специфікації щодо предмета закупівлі тендерної документації, був зобов`язаний відхилити таку тендерну пропозицію на підставі абзацу 2 пп. 2 пункту 44 як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації

Як наслідок в порушення вимог абзацу 2 пп. 2 пункту 44 Особливостей Замовником не відхилено тендерну пропозицію учасника ТОВ «РЕНОВАЦІЯ ЛТД» та визнано переможцем

Не погоджуючись з діями відповідача, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.

З приводу спірних відносин суд зазначає наступне.

Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначає Закон України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 р. № 2939-XII (в подальшому Закон № 2939-XII).

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону № 2939-XII, здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).

Статтею 5 Закону № 2939-XII встановлено, що контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.

Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII (в подальшому Закон № 922-VIII, у редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовідносин) визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад (в подальшому Закон № 922-VIII). Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

Відповідно до п.п. 18, 22, 25, 27, 31, 32 ч. 1 ст. 1 Закону № 922-VIII переможець процедури закупівлі- учасник, тендерна пропозиція якого відповідає всім критеріям та умовам, що визначені у тендерній документації, і визнана найбільш економічно вигідною, та якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю, або учасник, якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі; предмет закупівлі- товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку; публічна закупівля(далі - закупівля) - придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому цим Законом; роботи- розроблення проектної документації на об`єкти будівництва, науково-проектної документації на реставрацію пам`яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об`єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об`єктів з розробленням проектної документації, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт; тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель; тендерна пропозиція - пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.

Згідно із ч. ч. 1, 2 ст. 20 Закону № 922-VIII, відкриті торги є основною процедурою закупівлі. Під час проведення процедури відкритих торгів тендерні пропозиції мають право подавати всі зацікавлені особи. Для проведення процедури закупівлі має бути подано не менше двох пропозицій.

Якщо була подана одна тендерна пропозиція, електронна система закупівель після закінчення строку для подання тендерних пропозицій, визначених замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, не проводить оцінку такої тендерної пропозиції та визначає таку тендерну пропозицію найбільш економічно вигідною.

Замовник розглядає таку тендерну пропозицію відповідно до вимог статті 29 Закону № 922-VIII з урахуванням положень пункту 40 цих особливостей.

Відповідно до ч. 2 ст. 21 Закону № 922-VIII, оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити наступну інформацію: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності); 3) кількість та місце поставки товарів, обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг; 4) очікувана вартість предмета закупівлі; 5) строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг; 6) кінцевий строк подання тендерних пропозицій; 7) умови оплати; 8) мова (мови), якою (якими) повинні готуватися тендерні пропозиції; 9) розмір, вид та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати); 10) дата та час розкриття тендерних пропозицій, якщо оголошення про проведення відкритих торгів оприлюднюється відповідно до частини третьої статті 10 цього Закону; 11) розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону у межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків очікуваної вартості закупівлі або в грошових одиницях; 12) математична формула для розрахунку приведеної ціни (у разі її застосування). В оголошенні про проведення відкритих торгів може зазначатися інша інформація. Тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав (ч. 1 ст. 22 Закону № 922-VIII).

Згідно із п.п. 1, 3, 8, 19 ч. 2 ст. 22 Закону № 922-VIII, у тендерній документації зазначаються такі відомості: інструкція з підготовки тендерних пропозицій; інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону; проект договору про закупівлю з обов`язковим зазначенням порядку змін його умов. У тендерній документації зазначаються такі відомості: опис та приклад формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов`язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме - технічні помилки та описки.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 31 Закону № 922-VIII, замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель, серед іншого, у разі, якщо учасник процедури закупівлі не відповідає встановленим абзацом першим частини третьої статті 22 цього Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства.

Частиною 6 статті 33 Закону № 922-VIII встановлено, що замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору може бути продовжений до 60 днів. У разі подання скарги до органу оскарження після оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю перебіг строку для укладання договору про закупівлю призупиняється.

Відповідно до ч. 1 ст. 41 Закону № 922-VIII, договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України, з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Згідно із ч. 1 ст. 8 Закону № 922-VIII, моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю). Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.

За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання (ч.6 ст. 8 Закону № 922-VIII).

Відповідно до ч. 7 ст. 8 Закону № 922-VIII, у висновку обов`язково зазначаються: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість; 3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі; 4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі; 5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель. У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю. Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Згідно із ст. 43 Закону № 922-VIII, договір про закупівлю є нікчемним у разі: 1) якщо замовник уклав договір про закупівлю до/без проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі згідно з вимогами цього Закону; 2) укладення договору з порушенням вимог частини четвертої статті 41 цього Закону; 3) укладення договору в період оскарження процедури закупівлі відповідно до статті 18 цього Закону; 4) укладення договору з порушенням строків, передбачених частинами п`ятою і шостою статті 33 та частиною сьомою статті 40 цього Закону, крім випадків зупинення перебігу строків у зв`язку з розглядом скарги органом оскарження відповідно до статті 18 цього Закону.

12.10.2022р. КМУ України прийняв Постанову № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування."

Підпунктом 2 пункту 44 зазначених Особливостей передбачено, що Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція

-не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей;

-є такою, строк дії якої закінчився;

-є такою, ціна якої перевищує очікувану вартість предмета закупівлі, визначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, якщо замовник у тендерній документації не зазначив про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, та/або не зазначив прийнятний відсоток перевищення або відсоток перевищення є більшим, ніж зазначений замовником в тендерній документації;

-не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону.

Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто, наведення суб`єктом владних повноважень конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Вимога контролюючого органу про усунення виявлених порушень законодавства повинна містити чіткі, конкретні і зрозумілі приписи на адресу підконтрольного суб`єкту (об`єкту контролю, його посадових осіб), які є обов`язковими до виконання останнім.

Проте, відповідач у констатуючій частині оскаржуваного висновку не зазначив якої саме інформації не було надано переможцем торгів у складі тендерної документації щодо підтвердження відсутності підстав, визначених у перелічених ним нормативних актах.

Також відповідачем в оскаржуваному висновку не зазначено про встановлення порушень, які у розумінні статті 43 Закону № 922-VIII можуть свідчити про нікчемність договору.

Суд зазначає, що законодавством не передбачено відхилення замовником тендерної пропозиції учасника торгів після визнання його переможцем та після укладення з ним відповідного договору, а відповідач мав можливість спостерігати за кожним етапом закупівлі шляхом аналізу інформації про неї за допомогою електронної системи закупівель.

Аналогічний висновок щодо застосування норм матеріального права, викладений в постанові Верховного Суду від 26.01.2023р. у справі № 400/3947/20.

Надаючи оцінку обґрунтованості оскарженого Висновку, суд враховує, що захід реагування у вигляді зобов`язання розірвати укладений договір є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу корупційним діям і зловживанням.

Однак, встановлені відповідачем порушення, носять виключно формальний характер, оскільки не пов`язані із неможливістю забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвитком добросовісної конкуренції.

За загальним правилом розірвання договору в односторонньому порядку можливе лише за умови неналежного виконання умов договору іншою стороною і коли це прямо передбачено законодавством.

Вирішуючи даний спір, суд виходить з принципу пропорційності, як одного з елементів верховенства права, та врахування співмірності між виявленим порушенням та засобами його усунення, визначеними відповідачем.

У той же час, суд враховує, що вирішення питання щодо розірвання укладеного Договору призведе до порушення прав та інтересів третьої особи ТОВ "РЕНОВАЦІЯ ЛТД" та матиме негативні наслідки для репутації позивача, що є непропорційним у співвідношенні з виявленими недоліками.

Необхідно враховувати також і те, що учасники торгів перебували у рівних умовах та відсутні жодні заяви, висновки та докази про неефективне, незаконне, нецільове використання бюджетних коштів, або допущення дискримінації учасників під час проведеної закупівлі, а отже встановлені статтею 3 Закону № 922-VIII принципи здійснення закупівель не були порушені.

Аналогічні висновки, викладені у постанові Верховного Суду від 21.01.2021р. у справі №120/1297/20-а та від 04.05.2023р. у справі № 160/5890/22.

Крім цього, норми Закону № 922-VIII не передбачають процедури усунення виявлених порушень процедури закупівлі після визначення переможця процедури закупівлі та укладення із ним договору про закупівлю.

Наведене узгоджується із правовою позицією Верховного Суду від 28.01.2021р. у справі №160/12925/19.

Між тим, ст.10 Закону 2939-XII передбачено права органу державного фінансового контролю, зокрема, пред`являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов`язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства. Однак, ні вказаним Законом, ні іншим нормативно-правовим актом не встановлено право органів фінансового контролю вимагати розірвання договорів.

З урахуванням викладеного, суд доходить висновку що оскаржуваний висновок є необґрунтованим, у зв`язку з чим підлягає скасуванню.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, та підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Управління поліції охорони в Харківській області (вул. Полтавський Шлях, 20, м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61052, ЄДРПОУ 40108955) до Північно-східного офісу Держаудитслужби (майдан Свободи, 5, Держпром, 4 під., 10 пов.,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н, 61022, код ЄДРПОУ 40478572) третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "РЕНОВАЦІЯ ЛТД" (вул. Отакара Яроша, буд. 25-А,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н, 61072, код ЄДРПОУ 43132210) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,- задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати складений Північно-східним офісом Держаудитслужби Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-11-29-010217-а від 22.01.2024 щодо здійсненням Управління поліції охорони в Харківській області процедури закупівлі робіт "Капітальний ремонт покрівлі даху адміністративної будівлі роти УПО за адресою: м. Харків, вул. Зернова, 4".

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Північно-східного офісу Держаудитслужби (майдан Свободи, 5, Держпром, 4 під., 10 пов., м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61022, код ЄДРПОУ 40478572) на користь Управління поліції охорони в Харківській області (вул. Полтавський Шлях, 20,м. Харків,Харківська обл., Харківський р-н,61052, код ЄДРПОУ 40108955) сплачений судовий збір в сумі 3028 грн. (три тисячі двадцять вісім гривень).

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку, до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.

В разі, якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Сагайдак В.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.04.2024
Оприлюднено05.04.2024
Номер документу118113124
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них

Судовий реєстр по справі —520/2677/24

Ухвала від 08.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 27.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Курило Л.В.

Рішення від 03.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сагайдак В.В.

Ухвала від 06.02.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сагайдак В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні