Рішення
від 03.04.2024 по справі 600/727/24-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 квітня 2024 р. м. Чернівці Справа №600/727/24-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Григораша В.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради про визнання протиправною відмову та зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

19.02.2024 до Чернівецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (позивач) до Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради (відповідач) з такими позовними вимогами:

визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради про відмову у видачі будівельного паспорта, оформлене листом від 11.10.2023 за №Ф-3746/0-24/01, ОСОБА_1 на будівництво індивідуального житлового будинку на земельних ділянках 7310136300:17:003:0242, 7310136300:17:003:0379 за адресою АДРЕСА_1 ;

зобов`язати Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради видати ОСОБА_1 будівельний паспорт на будівництво індивідуального житлового будинку на земельній ділянці 7310136300:17:003:0242 за адресою АДРЕСА_1 .

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач 25.09.2023 звернулась до Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради щодо надання будівельного паспорта на будівництво індивідуального житлового будинку на земельній ділянці 7310136300:17:003:0242 за адресою АДРЕСА_1 , однак листом №0-3746/0-24/01 від 11.10.2023 відповідач відмовив у видачі будівельного паспорта, мотивуючи своє рішення невідповідністю намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, будівельним нормам.

Із вказаним рішенням позивач не погоджується та вважає, що воно є протиправним та підлягає скасуванню, а порушені права підлягають відновленню.

Вказано, що позивач у відповідності до витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно є власником земельних ділянок: кадастровий номер 7310136300:17:003:0242 за адресою АДРЕСА_1 з цільовим призначенням "для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка)" та кадастровий номер 7310136300:17:003:0379 за адресою АДРЕСА_2 з цільовим призначенням "для індивідуального садівництва".

При цьому, вказано, що у відповідності до заяви та доданих до неї документів на отримання будівельного паспорту, забудова земельної ділянки 7310136300:17:003:0379 не передбачалась взагалі, інформація про неї подавалась для того, щоб повідомити про відсутність спору з приводу пожежних розривів, дотримання норм ДБН при будівництві (між сусідніми ділянками).

Водночас, відповідач в якості підстав для відмови зазначив, що земельна ділянка 7310136300:17:003:0379 не може бути забудована, що не відповідає змісту доданих до заяви документів.

Разом із цим, позивач наголошувала на тому, що неврахування в генеральному плані м. Чернівці та затверджених схемах зонування території м. Чернівці, тієї обставини, що цільовим призначенням сформованої земельної ділянки позивача є будівництво і обслуговування житлового будинку та господарських будівель, призвели до помилкових висновків відповідача про те, що вказана земельна ділянка розташована в межах рекреаційної зони (Зона Р-3).

На думку позивача, відповідач у даних правовідносинах діяв всупереч принципу юридичної визначеності та в подальшому фактично позбавив права позивача на забудову цієї ділянки за існуючим цільовим призначенням.

Відповідач, не погоджуючись з позовними вимогами, подав до суду відзив на позовну заяву в якому зазначив, що відповідно до містобудівної документації "Коригування генерального плану міста Чернівці", затвердженої рішенням 48 сесії міської ради VI скликання від 27.03.2014 року №1171, в складі якої розроблено план зонування території міста, більша частина земельної ділянки з кадастровим номером 7310136300:17:003:0242 на АДРЕСА_1 , зони озеленених територій загального користування), менша її частина до зон садибної житлової забудови (Ж-1). Пояснюючим записом плану зонування території м. Чернівці визначено, що зона Р-3 - рекреаційні зони озеленених територій загального користування призначаються для повсякденного відпочинку населення і включають парки, сквери, сади, бульвари, міські ліси, водойми, лугопарки, гідропарки, меморіальні парки. Планом зонування території міста Чернівці встановлено поділ території на зони за переважними, супутніми і допустимими видами забудови використання земельних ділянок у кожній зоні.

Будівництво індивідуальних житлових будинків у зоні P-З не передбачається. На генплані наданих ескізних намірів забудови індивідуальний житловий будинок запроектований переважно в зоні Р-3. Функціональне призначення земельної ділянки з кадастровим номером 7310136300:17:003:0379 не відповідає намірам забудови земельної ділянки.

На цій підставі у задоволенні позовних вимог просив відмовити.

Ухвалою суду від 21.02.2024 відкрито провадження у даній справі та призначено її до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Зважаючи на відсутність клопотання будь-якої зі сторін про інше, суд вважає за можливе продовжити розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Перевіривши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення адміністративного позову, виходячи з наступного.

Судом встановлено такі обставини у справі та відповідні їм правовідносини.

ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт громадянина України серії НОМЕР_2 виданий 15.03.2004 1м відділом ЧМВ УМВС України в Чернівецькій області (а.с. 10-11).

На підставі Договору купівлі-продажу від 07.10.2021 ОСОБА_2 (Продавець) передано у власність (продав), а ОСОБА_1 (Покупець) прийняла у власність (купив) належну Продавцю на праві приватної власності земельну ділянку, площею 0,0476 га, кадастровий номер 7310136300:17:003:0242, що розташована у АДРЕСА_1 (сім), цільове призначення земельної ділянки - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).

Вказана земельна ділянка належала ОСОБА_2 на праві приватної власності згідно Державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЯЛ №815822, виданого Управлінням Держкомзему у м.Чернівці 30.06.2011 та зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі №731010001000687 (а.с. 27-28).

Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №278661750 від 07.10.2021 за ОСОБА_1 зареєстровано об`єкт нерухомого майна РНОНМ 2474601973060- земельна ділянка, форма власності приватна, за адресою: у АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7310136300:17:003:0242, цільове призначення - будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) (а.с. 12).

На підставі Договору дарування земельної ділянки від 14.12.2021 ОСОБА_3 (Дарувальник) передано у власність (подаровано), а ОСОБА_1 (Обдаровувана) прийнято у дар належну Дарувальнику на праві приватної власності земельну ділянку, площею 0,0090 га, кадастровий номер 7310136300:17:003:0379, що розташована за адресою: АДРЕСА_2 , цільове призначення земельної ділянки - для індивідуального садівництва.

Вказана земельна ділянка належала ОСОБА_3 на праві приватної власності на підставі Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №287260448, виданого державним реєстратором виконавчого комітету Чернівецької міської ради ОСОБА_4 , 29.11.2021, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 2518529973060 (а.с. 30-31).

Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №290256977 від 14.12.2021 за ОСОБА_1 зареєстровано об`єкт нерухомого майна РНОНМ 2518529973060 - земельна ділянка, площею 0,0090 га, форма власності приватна, кадастровий номер 7310136300:17:003:0379 (а.с. 13).

25.09.2023 позивач звернулась до Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради із заявою на видачу будівельного паспорта (внесення змін до будівельного паспорта), в якій позивач просила видати (внести зміни в) будівельний паспорт забудови земельної ділянки загальною площею 0,0476 га, посвідченої Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права , індексний номер витягу: 278661750, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 для будівництва індивідуального житлового будинку (а.с. 14).

Листом "Про відмову у видачі будівельного паспорта" від 11.10.2023 №Ф-3746/0-24/01 Департаментом урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради відмовлено позивачу у видачі будівельного паспорта, у зв`язку із невідповідністю намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, будівельним нормам.

У оскаржуваній відмові вказано, що відповідно до містобудівної документації "Коригування генерального плану міста Чернівці", затвердженої рішенням 48 сесії міської ради VI скликання від 27.03.2014 року №1171, в складі якої розроблено план зонування території міста, більша частина земельної ділянки з кадастровим номером 7310136300:17:003:0242 на АДРЕСА_1 , зони озеленених територій загального користування), менша її частина до зон садибної житлової забудови (Ж-1).

Пояснюючим записом плану зонування території м. Чернівці визначено, що зона Р-3 - рекреаційні зони озеленених територій загального користування призначаються для повсякденного відпочинку населення і включають парки, сквери, сади, бульвари, міські ліси, водойми, лугопарки, гідропарки, меморіальні парки.

Планом зонування території міста Чернівці встановлено поділ території на зони за переважними, супутніми і допустимими видами забудови використання земельних ділянок у кожній зоні.

Будівництво індивідуальних житлових будинків у зоні P-З не передбачається.

На генплані наданих ескізних намірів забудови індивідуальний житловий будинок запроектований переважно в зоні Р-3.

Функціональне призначення земельної ділянки з кадастровим номером 7310136300:17:003:0379 не відповідає намірам забудови земельної ділянки (а.с. 33-34).

Вважаючи протиправною відмову Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради у видачі будівельного паспорту на будівництво індивідуального житлового будинку, позивач звернулась до суду з даним позовом.

До вказаних спірних правовідносин суду застосовує наступні положення законодавства та робить висновки по суті спору.

Згідно ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно частини першої та другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно частини 1 статті 16 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 №3038-VІ (далі - Закон №3038-VІ) планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Відповідно до приписів частини 2 статті 24 Закону №3038-VІ забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.

Згідно частини 1 статті 25 Закону №3038-VІ режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється містобудівною документацією на місцевому рівні.

Відповідно до положень ст. 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.

Отже, планування та забудова земельних ділянок здійснюється, у тому числі, їх власниками, виключно в межах їх цільового призначення.

Як встановлено судовим розглядом, відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №278661750 від 07.10.2021 за ОСОБА_1 зареєстровано об`єкт нерухомого майна РНОНМ 2474601973060- земельна ділянка, форма власності приватна, за адресою: у АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7310136300:17:003:0242, площею 0,0476 га, цільове призначення - будівництво і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №290256977 від 14.12.2021 за ОСОБА_1 зареєстровано об`єкт нерухомого майна РНОНМ 2518529973060 - земельна ділянка, площею 0,0090 га, форма власності приватна, кадастровий номер 7310136300:17:003:0379, цільове призначення земельної ділянки - для індивідуального садівництва.

Відповідно до ст. 27 №3038-VІ забудова присадибних, дачних і садових земельних ділянок може здійснюватися на підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі - будівельний паспорт).

Будівельний паспорт визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки.

Будівельний паспорт складається з текстових та графічних матеріалів.

За наявності плану зонування території розроблення будівельного паспорта здійснюється на його підставі.

Проектування на підставі будівельного паспорта здійснюється без отримання містобудівних умов та обмежень. Для об`єктів, зазначених у частині першій цієї статті, розроблення проекту будівництва здійснюється виключно за бажанням замовника.

Надання будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження відповідної заяви та пакета документів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Порядок видачі та форма будівельного паспорта визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05 липня 2011 року №103 затверджено Порядок видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі - Порядок № 103).

У відповідності до п. 2.1 Порядку №103 будівельний паспорт видається уповноваженим органом з питань містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження заяви на видачу будівельного паспорта за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку, до якої додаються: копія документа, що засвідчує право власності або користування земельною ділянкою, або договір суперфіцію, або заповіту, у разі якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно; копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, у разі якщо право власності на об`єкт нерухомого майна не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (у разі здійснення реконструкції, капітального ремонту); згода співвласника (співвласників) об`єкта нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці (у разі здійснення реконструкції, капітального ремонту) (за умови перебування у спільній власності); схема намірів забудови земельної ділянки (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об`єктів, інженерних мереж і споруд, фасади та плани поверхів об`єктів із зазначенням габаритних розмірів, перелік систем інженерного забезпечення, у тому числі автономного, що плануються до застосування, тощо), за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку; проектна документація (за наявності); згода співвласника (співвласників) земельної ділянки на забудову (у разі розміщення нових об`єктів) (за умови перебування у спільній власності); інформація про наявність у межах земельної ділянки режимоутворюючих об`єктів культурної спадщини та обмеження у використанні земельної ділянки у разі здійснення нового будівництва об`єкта (за наявності).

Копії документів, що подаються для отримання будівельного паспорта, засвідчуються замовником (його представником).

Пунктом 2.3 Порядку №103 встановлено, що уповноважений орган з питань містобудування та архітектури на підставі отриманих документів визначає відповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам чинної містобудівної документації на місцевому рівні, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, будівельним нормам і правилам.

Пунктом 2.4 Порядку №103 передбачено, що пакет документів для видачі будівельного паспорта або внесення змін до нього повертається уповноваженим органом з питань містобудування та архітектури замовнику з таких підстав: неподання повного пакета документів, визначених пунктом 2.1 або 2.2 цього розділу; невідповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, будівельним нормам і правилам; подання замовником заяви в довільній формі про відмову від отримання будівельного паспорта.

Суд зазначає, що згідно з Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних громадських, приватних інтересів, зміна функціонального призначення територій не тягне за собою припинення право власності або права користування земельними ділянками, які були передані (надані) у власність чи користування бо встановлення нового функціонального призначення територій. Забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого законодавством.

Як вбачається із матеріалів справи, 25.09.2023 позивач звернулась до Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради із заявою на видачу будівельного паспорта (внесення змін до будівельного паспорта), в якій позивач просила видати (внести зміни в) будівельний паспорт забудови земельної ділянки загальною площею 0,0476 га, посвідченої Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, індексний номер витягу: 278661750, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 для будівництва індивідуального житлового будинку, тобто на земельній ділянці приватної форми власності, кадастровий номер 7310136300:17:003:0242, площею 0,0476 га, цільове призначення - будівництво і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).

Проте, листом "Про відмову у видачі будівельного паспорта" від 11.10.2023 №Ф-3746/0-24/01 Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради повідомив позивача про відмову у видачі будівельного паспорта, у зв`язку із невідповідністю намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, будівельним нормам.

У оскаржуваній відмові вказано, що відповідно до містобудівної документації "Коригування генерального плану міста Чернівці", затвердженої рішенням 48 сесії міської ради VI скликання від 27.03.2014 року №1171, в складі якої розроблено план зонування території міста, більша частина земельної ділянки з кадастровим номером 7310136300:17:003:0242 на АДРЕСА_1 , зони озеленених територій загального користування), менша її частина до зон садибної житлової забудови (Ж-1).

Пояснюючим записом плану зонування території м. Чернівці визначено, що зона Р-3 - рекреаційні зони озеленених територій загального користування призначаються для повсякденного відпочинку населення і включають парки, сквери, сади, бульвари, міські ліси, водойми, лугопарки, гідропарки, меморіальні парки.

Планом зонування території міста Чернівці встановлено поділ території на зони за переважними, супутніми і допустимими видами забудови використання земельних ділянок у кожній зоні.

Будівництво індивідуальних житлових будинків у зоні P-З не передбачається. На генплані наданих ескізних намірів забудови індивідуальний житловий будинок запроектований переважно в зоні Р-3. Функціональне призначення земельної ділянки з кадастровим номером 7310136300:17:003:0379 не відповідає намірам забудови земельної ділянки.

Судом встановлено, що за ОСОБА_1 зареєстровано об`єкт нерухомого майна РНОНМ 2474601973060- земельна ділянка, форма власності приватна, за адресою: у АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7310136300:17:003:0242, цільове призначення - будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), про що свідчить витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №278661750 від 07.10.2021.

В ході судового розгляду справи встановлено, що вказану земельну ділянку передано позивачу згідно Договору купівлі-продажу від 07.10.2021, укладеного з ОСОБА_2 (Продавцем).

Згідно даного Договору вказана земельна ділянка належала ОСОБА_2 (Продавець) на праві приватної власності Державного акта на право власності на земельну ділянку серії ЯЛ №815822, виданого Управлінням Держкомзему у м. Чернівці 30.06.2011.

Суд звертає увагу, що на підставі Державного акту на право приватної власності на землю серії ЯЛ №815822, земельна ділянка за кадастровим номером 7310136300:17:003:0242 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) була передана у власність ОСОБА_2 30.06.2011, про що зазначено у договорі купівлі-продажу від 07.10.2021).

В свою чергу, рішенням Чернівецької міської ради від 27.03.2014 №1171 було затверджено коригування генерального плану міста Чернівці, в складі якої розроблено схему зонування території міста Чернівці відповідно до якої вказана земельна ділянка віднесена до озеленених територій (зона Р-3 рекреаційні зони озеленених територій) прийняте без врахування частини 3 статті 18 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

Таким чином, розроблення схеми зонування території міста Чернівці відбулось після набуття ОСОБА_2 (Продавцем згідно договору купівлі-продажу) права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7310136300:17:003:0242 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) згідно Державного акту на право приватної власності на землю серії ЯЛ №815822 від 30.06.2011.

Тобто, на день набуття позивачем у даній справі права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 7310136300:17:003:0242, цільове призначення земельної ділянки: "для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка)", визначено до затвердження генерального плану м. Чернівці й затвердження схем зонування території м. Чернівці.

Таким чином, неврахування в генеральному плані м. Чернівці, та затверджених схем зонування території м. Чернівці, тієї обставини, що цільовим призначенням сформованої земельної ділянки з кадастровим номером 7310136300:17:003:0242 є будівництво і обслуговування житлового будинку та господарських будівель, призвели до помилкових висновків про те, що земельна ділянка з кадастровим номером 7310136300:17:003:0242, розташована в рекреаційній зоні озеленених територій загального користування (Зона Р-3).

Проаналізувавши вище наведене та з урахуванням встановлених обставин справи суд вважає, що відмовляючи у видачі будівельного паспорта для будівництва і обслуговування житлового будинку та господарських будівель на належній позивачу земельній ділянці з кадастровим номером 7310136300:17:003:0242, відповідачем не враховано положень статей 24-25 Закону №3038, а відтак порушено право позивача, як власника земельної ділянки, щодо будівництва індивідуального житлового будинку відповідно до її цільового призначення.

Щодо посилань відповідача у оскаржуваній відмові на те, що функціональне призначення земельної ділянки з кадастровим номером 7310136300:17:003:0379 не відповідає намірам забудови земельної ділянки, суд вважає хибними та помилковими.

Суд звертає увагу відповідача на те, що позивач звертався із заявою до Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради на видачу будівельного паспорта на забудову земельної ділянки, з кадастровим номером 7310136300:17:003:0242, загальною площею 0,0476 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 для будівництва індивідуального житлового будинку, а не на забудову земельної ділянки, з кадастровим номером 7310136300:17:003:0379.

Суд наголошує на тому, що питання щодо отримання будівельного паспорту на забудову земельної ділянки з кадастровим номером 7310136300:17:003:0379 у заяві позивача не висвітлювалось.

Відповідно до ч. 1 ст. 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю.

У зв`язку з відмовою відповідачем видати будівельний паспорт позивачу, порушено право останнього на забудову земельної ділянки в межах її цільового призначення.

Таким чином, відповідач, відмовляючи позивачу у видачі будівельного паспорта, діяв неправомірно та з порушенням його прав.

Відповідно до ч. 4 ст. 33 Закону №3038-VІ розміщення об`єктів будівництва на території населених пунктів та за їх межами під час комплексної забудови території здійснюється виконавчим органом сільської, селищної, міської ради, районною державною адміністрацією відповідно до їх повноважень шляхом надання містобудівних умов та обмежень або видачі будівельного паспорта відповідно до містобудівної документації у порядку, передбаченому цим Законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 34 Закону №3038-VІ замовник має право виконувати будівельні роботи після подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта та які не потребують отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються Кабінетом Міністрів України;

З огляду на відсутність обставин, які б вказували про невідповідність намірів позивача щодо забудови земельної ділянки, відповідач зобов`язаний видати позивачу будівельний паспорт на будівництво індивідуального житлового будинку.

Згідно з ст. 8 Конституції України визначено, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

Відповідно до положень ст. 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Одним із елементів верховенства права є принцип правової визначеності, який передбачає формулювання в законі чітких, однозначних і зрозумілих правових приписів, за яких забезпечуються легкість та доступність з`ясування змісту права, і юридично закріплену можливість скористатися цим правом, передбачуваність застосування правових норм, а встановлювані законом обмеження будь-якого права повинні базуватися на критеріях, які дадуть змогу особі відокремлювати правомірну поведінку від протиправної, передбачати юридичні наслідки своєї поведінки.

На думку суду, відмовляючи у видачі будівельного паспорта відповідач діяв всупереч принципу юридичної (правової) визначеності, а саме - надавши у власність земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 7310136300:17:003:0242, цільове призначення - будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), в подальшому фактично позбавив права позивача на забудову цієї ділянки, вказавши, що частина вказаної земельної ділянки розташована на озеленених територіях (зона Р-3 - рекреаційні зони озеленених територій загального користування) і у вказаній зоні розміщення індивідуальних житлових будинків не передбачено.

З огляду на відсутність обставин, які б вказували про невідповідність намірів позивача щодо забудови земельних ділянок у м. Чернівці Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради зобов`язаний видати позивачу будівельний паспорт на будівництво індивідуального житлового будинку.

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з вимогами ч. 1 та ч. 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З матеріалів справи встановлено, що при зверненні до суду з даним позовом позивачем сплачено судовий збір у розмірі 1211,20 грн.

Враховуючи зазначене, суд стягує з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача сплачений судовий збір в сумі 1211,20 грн.

Керуючись статтями 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов ОСОБА_1 до Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради про визнання протиправною відмову та зобов`язання вчинити дії, - задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради про відмову у видачі будівельного паспорта, оформлене листом від 11.10.2023 за №Ф-3746/0-24/01, ОСОБА_1 на будівництво індивідуального житлового будинку на земельних ділянках 7310136300:17:003:0242, 7310136300:17:003:0379 за адресою АДРЕСА_1 .

3. Зобов`язати Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради видати ОСОБА_1 будівельний паспорт на будівництво індивідуального житлового будинку на земельній ділянці 7310136300:17:003:0242 за адресою АДРЕСА_1 .

4. Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради судові витрати на суму 1211,20 грн.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне найменування учасників процесу:

Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ).

Відповідач - Департамент урбаністики та архітектури Чернівецької міської ради (код ЄДРПОУ 44158575, вул. Б. Хмельницького, 64-А, м. Чернівці, Чернівецька область, 58000).

Суддя В.О. Григораш

Дата ухвалення рішення03.04.2024
Оприлюднено05.04.2024
Номер документу118113906
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною відмову та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —600/727/24-а

Рішення від 03.04.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

Ухвала від 21.02.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Григораш Віталій Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні