Рішення
від 03.04.2024 по справі 341/705/24
ГАЛИЦЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Єдиний унікальний номер 341/705/24

Номер провадження 2-о/341/99/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 квітня 2024 року місто Галич

Галицький районний суд Івано-Франківської області в складі головуючого судді Мергеля М. Р., за участю:

секретаря судового Матейко О. С.,

заявника ОСОБА_1 ,

розглянув у судовому засіданні в порядку окремого провадження справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересована особа: Галицький відділ державної реєстрації актів цивільного стану в Івано-Франківському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, про встановлення факту, що має юридичне значення.

встановив:

ОСОБА_1 звернувся до суду із заявою про встановлення факту, що має юридичне значення, в якій просить встановити факт смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 в м. Щастя, Щастинський район, Луганська область.

Свої вимоги обґрунтовує тим, що ІНФОРМАЦІЯ_2 померла його баба ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . Свідоцтво про смерть баби за місцем її фактичної смерті, тобто в м. Щастя, Щастинський район, Луганська область, видано зразка, що використовується на тимчасово окупованій території. Лікарське свідоцтво про смерть баби видане заявнику у міській лікарні. Проте, оригінал лікарського свідоцтва про смерть мати заявника віддала під час організації поховання баби. У м. Щастя, Щастинський район, Луганська область органи законної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, тому отримати свідоцтво про смерть встановленого зразка неможливо. Встановлення факту смерті заявнику необхідно для реалізації його спадкових прав після смерті баби.

Ухвалою суду від 02 квітня 2024 року відкрито провадження у справі за правилами окремого провадження та призначено судове засідання на 03 квітня 2024 року на підставі приписів статті 317 ЦПК України.

У судове засідання з`явився заявник ОСОБА_1 . Представник заінтересованої особи Галицького відділу державної реєстрації актів цивільного стану в Івано-Франківському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції не з`явився, хоча повідомлений про розгляд справи належним чином відповідно до норм статті 128 ЦПК України.

03 квітня 2024 року представник заінтересованої особи подав до суду заяву, у якій просить розгляд справи здійснювати без участі представника Галицького відділу державної реєстрації актів цивільного стану в Івано-Франківському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції.

У судовому засіданні заявник ОСОБА_1 заявлені вимоги підтримав з підстав, викладених у заяві, просив суд їх задовольнити. Пояснив, що про смерть бабусі йому розказала мама, яка перебувала разом з нею у м. Щастя, Щастинський район, Луганська область. Зазначив, що встановлення факту смерті йому необхідно для державної реєстрації смерті померлої баби та отримання свідоцтва про смерть. Також, бажає прийняти спадщину, отримати нараховану бабі пенсію та допомогу на поховання.

Надавши належну правову оцінку наявним у справі письмовим доказам, заслухавши заявника, суд установив наступні фактичні обставини у справі.

Згідно з копією довідки від 29 грудня 2021 року № 2620-5000421353 підтверджується, що ОСОБА_1 взятий на облік як внутрішньо переміщена особа (а. с. 7).

Відповідно до копії корінця медичного свідоцтва про смерть до облікового запису № 106/У, серії 292000100 від 22 грудня 2023 року, підтверджується, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , померла ІНФОРМАЦІЯ_2 в м. Щастя, Щастинський район, Луганська область. Причина смерті: інфаркт мозку, визваний тромбозом мозкових артерій (а. с. 14).

Доказами, які підтверджують те, що заявник ОСОБА_1 є внуком ОСОБА_2 є: свідоцтво про народження заявника, свідоцтво про народження матері заявника, свідоцтва про одруження матері заявника, свідоцтво про розірвання шлюбу матері заявника, копія свідоцтва про одруження (а. с. 8-12).

До матеріалів справи долучено копію свідоцтва про смерть ОСОБА_2 , від 27 грудня 2023 року, серії НОМЕР_1 , яке видано окупаційним закладом Жовтневим відділом РАЦС м. Луганська департаменту запису актів цивільного стану незаконного міністерства юстиції лнр, відповідно до якого ОСОБА_2 померла ІНФОРМАЦІЯ_2 (а. с. 15).

Надаючи правову оцінку установленим обставинам у цій справі та заявленим вимогам, суд виходить з такого.

Відповідно до ст. 293 ЦПК України суди розглядають в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення.

Згідно з п. 8 ч. 1 ст. 315 ЦПК України суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.

Законом передбачені особливості провадження у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України.

Відповідно до ст. 317 ЦПК України заява про встановлення факту смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана членами сім`ї померлого, їхніми представниками або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті особи впливає на їхні права, обов`язки чи законні інтереси) до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника.

Справи про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, розглядаються невідкладно з дня надходження відповідної заяви до суду (ч. 2 ст. 317 ЦПК України).

Належними відповідно до частини першої статті 77 ЦПК України є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Допустимими в розумінні статті 78 ЦПК України є докази, одержані в порядку, встановленому законом. Даючи оцінку допустимості таких доказів, як документів, що виданих органами та установами на тимчасово окупованій території України, суд керується положенням частини другої статті 19 Конституції України, якою передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» передбачено, що будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків, крім документів, що підтверджують факт народження, смерті, реєстрації (розірвання) шлюбу особи на тимчасово окупованій території, які додаються до заяви про державну реєстрацію відповідного акта цивільного стану.

Крім того, під час вирішення питання щодо оцінки доказів у цій справі, суд бере до уваги практику Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ), яка відповідно до українського законодавства має застосовуватись судами при розгляді справ як джерело права. Зокрема суд враховує висновки ЄСПЛ у справах проти Туреччини (зокрема, «Loizidou v. Turkey», «Cyprus v. Turkey»), а також Молдови та Росії (зокрема, «Mozer v. the Republic o f Moldova and Russia», «Ila§cu and Others v. Moldova and Russia»), де, ґрунтуючись на Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії (Namibia case), у яких ЄСПЛ наголосив, що першочерговим завданням щодо прав, передбачених Конвенцією, завжди має бути їх ефективна захищеність на території всіх Договірних Сторін, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої Договірної Сторони.

Такий висновок ЄСПЛ необхідно розуміти в контексті сформульованого у згаданому Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії так званого «намібійського винятку», який є винятком із загального принципу щодо недійсності актів, у тому числі нормативних, які видані владою не визнаного на міжнародному рівні державного утворення. Зазначений виняток полягає в тому, що не можуть визнаватися недійсними всі документи, видані на окупованій території, оскільки це може зашкодити правам мешканців такої території.

Зокрема, недійсність не може бути застосована до таких дій, як, наприклад, реєстрація народжень, смертей і шлюбів, невизнання яких може завдати лише шкоди особам, які проживають на такій території. Застосовуючи «намібійський виняток» у справі «Кіпр 5 проти Туреччини», ЄСПЛ, зокрема, зазначив, що виходячи з інтересів мешканців, що проживають на окупованій території, треті держави та міжнародні організації, особливо суди, не можуть просто ігнорувати дії фактично існуючих на такій території органів влади. Протилежний висновок означав би цілковите нехтування всіма правами мешканців цієї території при будь-якому обговоренні їх у міжнародному контексті, а це становило б позбавлення їх наймінімальніших прав, що їм належать Враховуючи наведену практику ЄСПЛ, а також ключове значення, яке має встановлення факту народження або смерті особи для реалізації майнових та особистих немайнових прав заявників.

Враховуючи наведене, а також ключове значення, яке має встановлення факту смерті для реалізації майнових та особистих немайнових прав заявника, суд бере до уваги та надає оцінку документам про смерть особи, як доказами у справі, що видані на території, де органи державної влади України тимчасово не здійснюють свої повноваження.

Відповідно до ст. 9 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» державна реєстрація актів цивільного стану проводиться з метою забезпечення реалізації прав фізичної особи та офіційного визнання і підтвердження державою фактів народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті; державна реєстрація актів цивільного стану проводиться шляхом складення актових записів цивільного стану.

Частиною 1 ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» передбачено, що державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: 1) документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; 2) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.

Відповідно до п. 1 Розділу І Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України 18 жовтня 2000 року № 52/5, державна реєстрація актів цивільного стану проводиться з метою забезпечення реалізації прав фізичної особи та офіційного визнання і підтвердження державою фактів народження фізичної особи та її походження, шлюбу, розірвання шлюбу, зміни імені, смерті.

Згідно з п. 3 Розділу І вказаних Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні за заявами громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території України або переселилися з неї, державну реєстрацію актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання здійснюють відділи державної реєстрації актів цивільного стану за місцем звернення заявника.

Пунктом 1 глави 5 розділу III Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні передбачено, що підставою для проведення державної реєстрації смерті є лікарське свідоцтво про смерть (форма № 106/о), фельдшерська довідка про смерть (форма № 106-1/о), лікарське свідоцтво про перинатальну смерть, рішення суду про оголошення особи померлою, рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час, повідомлення державного архіву або органів Служби безпеки України у разі реєстрації смерті осіб, репресованих за рішенням несудових та судових органів, повідомлення установи виконання покарань або слідчого ізолятора, надіслане разом з лікарським свідоцтвом про смерть. Ці документи додаються до другого примірника актового запису про смерть.

Відповідно до статей 1, 5 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» тимчасово окупована територія України є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України. Україна вживає всіх необхідних заходів щодо гарантування прав і свобод людини і громадянина, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, усім громадянам України, які проживають на тимчасово окупованій території.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 (зі змінами) визначено перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), серед яких зазначено Щастинську міську територіальну громаду Луганської області.

Відповідно до ч. ч. 3, 4 ст. 49 ЦК України державній реєстрації підлягають народження фізичної особи та її походження, громадянство, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть. Реєстрація актів цивільного стану провадиться відповідно до закону. Народження фізичної особи та її походження, усиновлення, позбавлення та поновлення батьківських прав, шлюб, розірвання шлюбу, зміна імені, смерть підлягають обов`язковому внесенню до Державного реєстру актів цивільного стану громадян в органах юстиції в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Встановлення факту смерті необхідно заявнику для державної реєстрації смерті померлої баби та отримання свідоцтва про смерть, реалізації права на спадщину.

З урахуванням викладеного, суд вважає, що матеріалами справи підтверджено факт смерті громадянки України ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 , в Україні, м. Щастя, Щастинський район, Луганська область.

Беручи до уваги те, що заявник не має можливості в іншому, ніж у судовому порядку, встановити факт смерті баби на тимчасово окупованій території, що позбавляє його можливості провести державну реєстрацію смерті баби відповідно до вимог законодавства та отримати свідоцтво про смерть, суд дійшов висновку, що заява є обґрунтованою та підлягає задоволенню.

Згідно з ч. 4 ст. 317 ЦПК України ухвалене судом рішення у справах про встановлення факту народження або смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, підлягає негайному виконанню.

На підставі приписів статей 259, 268 ЦПК України суд проголосив вступну та резолютивну частини рішення. Складання повного тексту рішення суду відкладено на строк дві години.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 264, 265, 268, 315, 317, 319 ЦПК України, суд

ухвалив:

Заяву ОСОБА_1 , заінтересована особа: Галицький відділ державної реєстрації актів цивільного стану в Івано-Франківському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, про встановлення факту, що має юридичне значення, задовольнити повністю.

Встановити факт, що має юридичне значення, а саме факт смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 в м. Щастя, Щастинський район, Луганська область.

Копію рішення невідкладно надіслати до Галицького відділу державної реєстрації актів цивільного стану в Івано-Франківському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції для виконання.

Рішення суду підлягає негайному виконанню.

Датою ухвалення рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене).

Апеляційна скарга подається учасниками справи до Івано-Франківського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення суду.

Оскарження рішення не зупиняє його виконання.

Повний текст рішення складено 03 квітня 2024 року.

Учасники справи:

заявник - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 , та місце фактичного проживання: АДРЕСА_2 , РНОКПП: НОМЕР_2 ;

заінтересована особа - Галицький відділ державної реєстрації актів цивільного стану в Івано-Франківському районі Івано-Франківської області Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, місце знаходження: м. Галич, вул. Шевченка, 10, Івано-Франківський район, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ: 20556917.

СуддяМикола МЕРГЕЛЬ

СудГалицький районний суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення03.04.2024
Оприлюднено05.04.2024
Номер документу118124569
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України

Судовий реєстр по справі —341/705/24

Рішення від 03.04.2024

Цивільне

Галицький районний суд Івано-Франківської області

МЕРГЕЛЬ М. Р.

Рішення від 03.04.2024

Цивільне

Галицький районний суд Івано-Франківської області

МЕРГЕЛЬ М. Р.

Ухвала від 02.04.2024

Цивільне

Галицький районний суд Івано-Франківської області

МЕРГЕЛЬ М. Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні