номер провадження справи 34/288/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01.04.2024 Справа № 908/3545/23
м.Запоріжжя
Господарський суд Запорізької області у складі судді Науменка А.О.,
при секретареві судового засідання Концур Г.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу № 908/3545/23
за позовом: Державного підприємства Гарантований покупець, ідентифікаційний код юридичної особи 43068454 (вул. Симона Петлюри, 27, м. Київ, 01032)
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Фрі Енерджі, ідентифікаційний код юридичної особи 40453647 (вул. Антенна, 8, м. Запоріжжя, 69057)
третя особа-1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Акціонерне товариство Херсонобленерго, ідентифікаційний код юридичної особи 05396638 (вул. Пестеля, буд 5, м. Херсон, Херсонська область, 73000)
третя особа-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, ідентифікаційний код юридичної особи 39369133 (вул. Сім`ї Бродських, 19, м. Київ, 03057)
третя особа-3, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Приватне акціонерне товариство Національна енергетична компанія Укренерго, ідентифікаційний код юридичної особи 00100227 (вул. Симона Петлюри, буд 25, м. Київ, 01032)
про стягнення 2 365 456 грн 49 коп.
за участю уповноважених представників сторін:
від позивача: Франюк А.В., адвокат, свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю ВН № 000304 від 15.08.2018 (в режимі відеоконференції);
від відповідача: Гнідая А.В., адвокат, свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю № 001866 від 05.11.2018, ордер АР № 1153053 від 08.12.2023 (в режимі відеоконференції);
від третьої особи 1: не з`явився;
від третьої особи 2: не з`явився;
від третьої особи 3: Ведіщева А.П., адвокат, свідоцтво ЖТ № 001278 від 28.01.2022, довіреність № 21/12-18 від 21.12.2023 (в режимі відеоконференції)
СУТЬ СПОРУ:
До Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява № 15/4418 від 23.11.2023 Державного підприємства Гарантований покупець про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю Фрі Енерджі 2 365 456 грн 49 коп. боргу та судові витрати.
Позов заявлено на підставі ст.ст. 20, 174, 265 Господарського кодексу України, ст.ст. 11, 509, 525, 526, 530, 629 Цивільного кодексу України, Закону України Про ринок електричної енергії, Порядку купівлі Гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії, затвердженого постановою від 26.04.2019 № 641, умов Договору № 17019/01 від 23.05.2019 між сторонами і обґрунтовано наявністю переплати за куплену Гарантованим покупцем у квітні, травні та І декаді червня 2023 електричної енергії в сумі 2 365 456 грн 49 коп. та неповернення відповідачем надлишково сплачених коштів.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 29.11.2023 справу № 908/3545/23 передано на розгляд судді Науменку А.О.
Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 04.12.2023 у справі № 908/3545/23 судом призначене підготовче судове засідання на 15.12.2023 о 10 год. 00 хв.
15.12.2023 суд відкрив судове засідання з розгляду справи № 908/3545/23. Суд оголосив склад суду.
Сторони ухвалу від 04.12.2023 по справі № 908/3545/23 не виконали, відзиву та відповіді на відзив до суду не надходило.
Ухвалою суду від 15.12.2023 суд відклав підготовче засідання на 24.01.2024.
24.01.2024 від відповідача через підсистему ЄСІТС Електронний суд надійшов відзив, в якому містилось клопотання про поновлення пропущеного процесуального строку для надання відзиву. Розглянувши заяву відповідача, суд дійшов до висновку про можливість поновлення відповідачу пропущеного процесуального строку для подання відзиву, визнавши причину такого пропуску поважною. Пропущений процесуальний строк для подання відзиву судом поновлено. Відзив прийнято судом до розгляду.
Відповідач, заперечуючи проти позову зокрема зазначає, що Гарантований покупець здійснює оплату виробнику після отримання сертифікованих даних комерційного обліку від АКО (за 10, 20 днів та розрахунковий місяць). Позивач отримавши сертифіковані дані щодо виробітку Відповідачем електричної енергії у квітні, травні та за 10 днів червня 2023 року, здійснював їх часткову оплату. Акт купівлі-продажу електричної енергії за кожен місяць направляється ДП «ГАРАНТОВАНИЙ ПОКУПЕЦЬ» на підставі підтверджених даних адміністратора комерційного обліку НЕК «УКРЕНЕРГО». Відповідно, у разі, якщо на адресу виробника було направлено підписані акти за певний періоді, відповідно дані комерційного обліку та обсяг генерації в цьому періоді було підтверджено. Наголосимо, що акти купівлі-продажу електричної енергії за квітень, травень 2023 р. були підготовлені безпосередньо Позивачем та направлені Відповідачу. Ні договором, ні Порядком не передбачено коригування даних відпуску після підписання сторонами акта купівлі-продажу електричної енергії. Акти коригування до актів купівлі-продажу електроенергії за квітень 2023 року та травень 2023 року, складені та направлені Відповідачу не можуть бути прийняті Відповідачем, оскільки їх було складено вже після спливу строків розрахунків (після підписання актів купівлі-продажу електричної енергії). Наведене свідчить про створення штучних, не підтверджених підстав для обнулення даних обліку відпущеної електроенергії. Відповідач не погодився з даними актів коригування та відмовився від їх підписання, що підтверджується відповідними листами. Кодексом системи передачі, затвердженого Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 №309 (далі - "Кодекс системи передачі"), передбачено перелік факторів, котрі можуть призвести до асинхронного режиму роботи в ОЕС України, котрий виникає у разі порушення статичної або динамічної стійкості. Норми Кодексу системи передачі не передбачає поняття "нездійснення синхронної роботи" чи "несинхронна робота". Кодексом системи передачі передбачено, що у разі асинхронного режиму електростанцій, які обладнано автоматикою ліквідації асинхронного режиму (АЛАР), такий режим має ліквідуватися автоматикою через відключення енергоблока, який вийшов із синхронізму. Проте, Позивачем не надано будь-яких доказів на підтвердження наявності таких обставин. Водночас, такого відключення на об`єкті виробництва електричної енергії
Відповідача не відбувалось. Тому відповідні доводи Позивача з посиланням на лист НЕК "Укренерго" від 05.06.2023 року з вих. № 01/27376 "Щодо надання переліку об`єктів генерації", в котрому зазначено перелік об`єктів виробників, які не здійснюють синхронну роботу з ОЕС України та ствердження про те, що об`єкт Відповідача працює у несихронному режимі та відповідне завантаження нульових показників виробництва та споживання електричної енергії є недостовірним та таким, що не відповідає дійсності. Просить в задоволенні позову відмовити.
Ухвалою суду від 24.01.2024 продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів, підготовче засідання відкладено на 07.02.2024
30.01.2024 через систему Електронний суд від представника позивача надійшла відповідь на відзив, яка прийнята судом до розгляду.
В судовому засіданні 07.02.2024 суд, з власної ініціативи, поставив питання про залучення до участі у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору.
Судом винесено ухвалу від 07.02.2024 про залучення до участі у справі в якості третьої особи 1, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Акціонерне товариство Херсонобленерго ідентифікаційний код юридичної особи 05396638 (вул. Пестеля, буд 5, м. Херсон, Херсонька область, 73000).
На підставі ч. 2 ст. 183 ГПК України суд відклав підготовче засідання на 29.02.2024 о 12 год. 20 хв.
28.02.2024 від відповідача надійшло клопотання про зупинення провадження у даній справі до розгляду справи № 910/1497/24. Клопотання прийнято судом до розгляду.
29.02.2024 до суду від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив та клопотання про долучення доказів. Суд визнав поважними причини пропуску строку надання заперечень, продовжив строк надання відповідних заперечень та прийняв їх до розгляду. Клопотання про долучення доказів задоволено.
В судовому засіданні 29.02.2024 суд, з власної ініціативи, поставив питання про залучення до участі у справі третіх осіб та залучив до участі у справі у якості третіх осіб, які не заявлять самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг та Приватне акціонерне товариство Національна енергетична компанія Укренерго (вул. Симона Петлюри, буд 25, м. Київ, 01032), оскільки рішення у цій справі може вплинути на права перелічених осіб, адже усі вони задіяні на ринку електроенергії під час збору, передачі даних комерційного обліку, встановлення обставин відпуску чи ні відповідачем електричної енергії.
Враховуючи залучення до участі у справі третіх осіб, суд відклав підготовче засідання, в межах строку підготовчого провадження, на 04.03.2024 об 11 год. 20 хв., зазначивши, що розгляд клопотання відповідача про зупинення провадження у справі буде розглянуто в наступному судовому засіданні.
В судовому засіданні 04.03.2024 розглядалось клопотання відповідача про зупинення провадження по справі.
Так, згідно клопотання, відповідач просить зупинити провадження у справі № 908/3545/23, яка розглядається Господарським судом Запорізької області - до набрання законної сили судовим рішенням у справі № 910/1497/24, яка розглядається Господарським судом міста Києва за позовом ТОВ ФРІ ЕНЕРДЖІ до ПрАТ НЕКУКРЕНЕРГО про визнання неправомірним корегування в системі Market Management System (MMS) даних комерційного обліку електричної енергії Товариства за період з 01.04.2023 по 14.06.2023, здійсненого Компанією та зобов`язання Компанії відобразити (поновити) в системі Market Management System (MMS) фактичні передані дані комерційного обліку електричної енергії товариства з 01.04.2023 по 14.06.2023.
У підготовчому засіданні 29.02.2024 сторони висловили свою позицію та надали пояснення стосовно клопотання про зупинення провадження у справі.
Розглянувши клопотання представника відповідача про зупинення провадження у справі, суд вирішив відмовити у задоволенні такого клопотання, у зв`язку з його процесуальною необґрунтованістю. До того ж, заявник, не позбавлений права звернення із завою за нововиявленими обставинами, якщо вважає, що рішенням у справі № 910/1497/24 будуть встановлені істотні обставини для даної справи.
04.03.2024, у порядку ст. 90 ГПК України, через підсистему Електронний суд, від представника відповідача до суду надійшла відповідна заява.
Розглянувши заяву, заслухавши думку присутніх у судовому представників сторін, суд задовольнив заяву представника відповідача.
Ухвалою суду від 04.03.2024 судом закрито підготовче провадження по справі № 908/3545/23, призначено судове засідання на 22.03.2024 о 11 год. 00 хв.
В судовому засіданні 22.03.2024 здійснювалась відеоконференція.
Суд відкрив судове засідання, оголосив склад суду.
Третя особа-1 та третя особа-2 в судове засідання не з`явились, зазначені особи належним чином повідомлені про дату, місце та час проведення судового засідання.
05.03.2024 від представника позивача через підсистему Електронний суд на виконання ухвали суду надійшов лист із доказами направлення на адресу третіх осіб процесуальних документів по справі.
15.03.2024 через підсистему Електронний суд від третьої особи-3 надійшли письмові пояснення такого змісту. Відповідно до ст.ст. 52, 53 Закону про ринок НЕК «Укренерго» виконує функції адміністратора розрахунків (далі АР) (юридичної особи, яка забезпечує організацію проведення розрахунків на балансуючому ринку та ринку допоміжних послуг) та адміністратора комерційного обліку (далі -АКО) (юридичної особи, яка забезпечує організацію та адміністрування комерційного обліку електричної енергії на ринку електричної енергії, а також виконує функції центральної агрегації даних комерційного обліку). При проведенні АКО процедури зведення балансу електричної енергії за другу декаду листопада 2022 року по області обліку АТ «Херсонобленерго» з відповідним виконанням перевірок щодо повноти інформації, отриманої від постачальників послуг комерційного обліку (ППКО), АКО визначено помилку в частині розрахунку технологічних витрат електричної енергії через невідповідність обсягів надходження та відпуску електричної енергії, що призвело до формування технологічних витрат по зазначеній області обліку з від`ємним знаком. Після надання вимог АКО до АТ «Херсонобленерго» як ППКО щодо повторного надання належних ДКО для виправлення помилки, було встановлено, що до області обліку АТ «Херсонобленерго» надходить необлікована електрична енергія («інше джерело») з мереж та/або об`єктів (електроустановок), які не знаходяться в оперативно-технологічному управлінні ОЕС України. На спільних нарадах, організованих в он-лайн форматі, за участю представників АКО, АТ «Херсонобленерго», АТ «Українська залізниця», Оператора системи передачі, ПАТ «Запоріжжяобленерго» враховуючи інформацію учасників наради та те, що частина населених пунктів території ліцензійної діяльності АТ «Херсонобленерго», у зв`язку з проведенням воєнних (бойових) дій/ тимчасовою окупацією (оточенням, блокуванням) зроблено припущення, що обсяги «іншого джерела» електричної енергії надходять з окупованого Росією Криму. Листом від 29.11.2022 № 01/52941 АКО звернувся до НКРЕКП щодо надання роз`яснення щодо подальших дій учасників ринку щодо ведення обліку та врахування обсягів «іншого джерела» електричної енергії під час провадження своєї діяльності на ринку електричної енергії у порядку, визначеному Законом України «Про ринок електричної енергії». У відповідь на запит НЕК «Укренерго» від 25.05.2023р. №01/25819 АТ «Херсонобленерго» листом № 01-001280 від 01.06.2023 повідомило АКО, що лівобережна частина Херсонської області є тимчасово окуповані. Лінії електропередач, які забезпечують зв`язок зруйновані(зв`язок відсутній по даним ПрАТ «Укргідроенерго» з 12.11.2022. Таким чином, АТ «Херсонобленерго» враховуючи наведену інформацію, повідомило що усі об`єкти виробників які розташовані на тимчасово окупованій частині Херсонської області, а також об`єкти електроенергетики розташовані на частинах тимчасово окупованих Запорізької та Миколаївської областей працюють несинхронно з ОЕС України починаючи з 00:00 12.11.2022. Важливо зазначити, що об`єкт відповідача зазначений в переліку об`єктів виробників, які розташовані на тимчасово окупованій частині Херсонської області, а також об`єкти електроенергетики розташовані на частинах тимчасово окупованих Запорізької та Миколаївської областей працюють несинхронно з ОЕС України. станом на червень 2023 року жодних вимог стосовно форми надання ОСП інформації ОСР не визначена, тому вважаємо повідомлення АТ «Херсонобленерго», наданого листом від 01.06.2023 № 01-001280, достатнім для вчинення певних заходів Адміністратором комерційного обліку щодо попередження використання невідповідних (невалідовних) даних, завантажених в систему управління ринком, які в подальшому використовуються для розрахунків між учасниками ринку. Положення законодавства не визначають повноважень оператора системи передачі самостійно здійснювати перевірку наявності/відсутності електричного зв`язку з генеруючими установками, приєднаними до систем розподілу відповідного оператора системи розподілу. 14.06.2023 листом 01/29022 НЕК «Укренерго» було повідомлено ППКО згідно з списком, що керуючись п.1.1.2 Правил ринку та враховуючи лист в якому було зазначено, що у разі роботи електроустановок несинхронно з ОЕС, дані комерційного обліку по відповідним ТКО не можуть бути показані як обсяги надходження в області обліку торгової зони ОЕС України, значення сертифікованих даних комерційного обліку в MMS по значенням АТ «Херсонобленерго» об`єктам генерації за період з 01.06.2023 по 10.06.2023 року, визначення АКО на рівні 0 кВт. год. Керуючись п.1.1.2 Правил ринку та враховуючи лист АКО в якому було повідомлялося, що у разі роботи електроустановок несинхронно з ОЕС, дані комерційного обліку по відповідним ТКО не можуть бути показані по ТКО, створеним в торговій зоні ОЕС для таких електроустановок, значення сертифікованих даних комерційного обліку для кожної ТКО по зазначеним АТ «Херсонобленерго» об`єктам генерації за квітень 2023 року за другою версією, травень 2023 року за другою версією, з 01 по 10 червня 2023 року за першою версією визначатимуться АКО на рівні 0 кВт*год. Після проведених коригувань АКО даних комерційного обліку в системі ММS ТОВ «Фрі Енерджі» звернулося до НЕК «Укренерго» із запитом № 218 від 21.06.2023, щодо надання пояснень щодо підстав корегування показників виробітку електричної енергії. Даний запит підтверджує, що Відповідач був обізнаний про корегування даних комерційного обліку в системі ММS. НЕК «Укренерго» листом від 23.06.2023 року було повідомлено ТОВ «Фрі Енерджі» про коригування раніше сертифікованих даних ДКО в MMS для кожної ТКО об`єктів генерації, що не здійснюють синхронну роботу з ОЕС України за квітень-травень 2023 року (версія 2), з 01 по 14 червня 2023 року (версія 1) визначені АКО на рівні 0 кВт. год., а з 14.06.2023 ДКО, які завантажуються до ПК Датахаб за об`єктами електроенергетики, що не працюють синхронно з ОЕС України, не передаватимуться в систему MMS до моменту надання ОС інформації щодо відновлення синхронної роботи об`єктів генерації. 28.06.2023 до НЕК «Укренерго» надходило запит № 5/7/2/3-16584 Головного управління контррозвідувального забезпечення об`єктів критичної інфраструктури та протидії фінансуванню тероризму про надання інформації щодо можливого заподіяння шкоди інтересам держави при провадженні господарської діяльності представниками виробників електричної енергії з відновлювальних джерел енергії на тимчасово окупованих територіях. Так, у даному запиті поміж іншим зазначено, що наявні дані свідчать про те, що на території Херсонської та Запорізької області функціонують об`єкти ВДЕ, які не здійснюють синхронну роботу з Об`єднаною енергетичною системою України та, ймовірно під`єднані до електромереж енергосистеми АР Крим. В рамках наради представників ОСП, ДП «Гарантований Покупець» та Міненерго під головуванням НКРЕКП, що зафіксована Протоколом від 03.07.2023 №48-п, Регулятором було надано роз`яснення щодо сертифікації даних комерційного обліку по електроустановках, що приєднані до елементів систем передачі/розподілу, які працюють (працювали) несинхронно з ОЕС України для подальшого врахування в роботі. Відповідно до зазначеного роз`яснення Регулятора АКО сертифікує та передає дані комерційного обліку для проведення розрахунків між учасниками ринку за умови наявності перевіреної інформації, яка підтверджує роботу відповідних електроустановок у синхронному з ОЕС України режимі. Інформація щодо синхронності роботи конкретних електроустановок надається відповідними операторами систем. З врахуванням роз`яснень Регулятора та листів АТ «Херсонобленерго» від 01.06.2023 № 01-001280, ПАТ «Запоріжжяобленерго» від 30.05.2023 № 007-63/3069, АТ «Укрзалізниця» від 07.06.2023 № ЕЕЦ-15/47 АКО здійснив нове формування сертифікованих даних комерційного обліку на рівні 0 кВт.год. за попередні розрахункові періоди по об`єктах виробників електричної енергії, які не мають перевіреної інформації, яка підтверджує роботу відповідних електроустановок у синхронному з ОЕС України режимі: - липень 2022 року- березень 2023 року (версія 3); - квітень-травень 2023 року (версія 2); - 1 декада червня 2023 року (версія 1); З середини червня 2023 року застосовано процедуру блокування передачі даних комерційного обліку з платформи Датахаб в систему MMS до моменту надання ОС інформації щодо відновлення синхронної роботи об`єктами генерації. Просило врахувати надані пояснення при розгляді справи.
22.03.2024 від відповідача через підсистему Електронний суд до суду надійшли додаткові пояснення. Документи прийнято судом до розгляду.
В судовому засіданні 22.03.2024 заслухано вступні слова представників сторін. Судом досліджено докази, які надавались сторонами до матеріалів справи № 908/3545/23 та оголошено перерву до 01.04.2024.
В судовому засіданні 01.04.2024 здійснювалась відеоконференція.
Треті особи 1, 2 в судове засідання не з`явились, належним чином повідомлені про дату, місце та час судового засідання, в тому числі через систему «Електроний суд».
Представник позивача в судовому засіданні підтримав вимоги позовної заяви, просив її задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечила проти позову, просила в його задоволенні відмовити.
Представник третьої особи 3 підтримала позовні вимоги.
В судовому засіданні 01.04.2024 судом прийнято рішення, проголошено його вступну та резолютивну частини.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників учасників справи, суд
ВСТАНОВИВ:
Постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 № 324 Про утворення державних підприємств Гарантований покупець та Оператор ринку утворено Державне підприємство Гарантований покупець (далі - Позивач, Покупець або Гарантований покупець) на базі філії Гарантований покупець державного підприємства Енергоринок шляхом виділу майна, прав та обов`язків стосовно нього відповідно до розподільного балансу для виконання функцій гарантованого покупця електричної енергії.
Постановою Кабінету Міністрів України від 22.05.2019 № 455 затверджено статут ДП Гарантований покупець, у відповідності до п. 5 якого підприємство утворено з метою забезпечення купівлі всієї електричної енергії, виробленої на об`єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії (у разі використання гідроенергії - вироблену лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), за встановленим зеленим тарифом відповідно до законодавства, а також отримання прибутку від провадження господарської діяльності.
Гарантований покупець є учасником ринку електричної енергії (енергетичний ідентифікаційний код 62ХНАRАNТРОKUР-S) та здійснює діяльність на підставі ліцензії на право провадження господарської діяльності зі здійснення функції гарантованого покупця, виданої постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) від 25.06.2019 № 1217.
Функції і повноваження Гарантованого покупця регламентуються Законом України Про ринок електричної енергії (далі - Закон) та Порядком купівлі Гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел енергії затвердженого постановою від 26.04.2019 № 641 (далі - Порядок № 641).
За змістом ч. 2 ст. 65 Закону Гарантований покупець зобов`язаний купувати у суб`єктів господарювання, яким встановлено зелений тариф, або у суб`єктів господарювання, які за результатами аукціону набули право на підтримку, всю відпущену електричну енергію, вироблену на об`єктах електроенергетики з альтернативних джерел енергії (а з використанням гідроенергії - вироблену лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), за встановленим їм зеленим тарифом, аукціонною ціною з урахуванням надбавки до нього/неї протягом всього строку застосування зеленого тарифу або строку дії підтримки, якщо такі суб`єкти господарювання входять до складу балансуючої групи гарантованого покупця. При цьому у кожному розрахунковому періоді (місяці) обсяг відпуску електричної енергії, виробленої на об`єкті електроенергетики з альтернативних джерел енергії (а з використанням гідроенергії - лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), визначається за вирахуванням обсягу витрат електричної енергії на власні потреби в електричній енергії відповідного об`єкта електроенергетики згідно з показниками приладів обліку на власні потреби.
Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Для забезпечення функціонування ринку електричної енергії укладається, зокрема, договір про купівлю-продаж електричної енергії за зеленим тарифом (п. 18).
Відповідно до ч. 3 ст. 65 Закону купівля-продаж такої електричної енергії за зеленим тарифом з урахуванням надбавки до нього здійснюється на підставі двостороннього договору між виробником або споживачем, якому встановлено зелений тариф, та гарантованим покупцем. Такий договір укладається на підставі типового договору купівлі-продажу електричної енергії за зеленим тарифом. Типова форма договору купівлі-продажу електричної енергії за зеленим тарифом затверджується Регулятором. Договір купівлі-продажу електричної енергії за зеленим тарифом укладається між гарантованим покупцем та виробником або споживачем, які виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями) на весь строк дії зеленого тарифу.
Для здійснення купівлі-продажу електричної енергії за зеленим тарифом кандидат у виробники за зеленим тарифом укладає з гарантованим покупцем договір купівлі-продажу електричної енергії за зеленим тарифом (п. 2.1 гл. 2 Порядку № 641).
23.05.2019 між Державним підприємством «Енергоринок» (ДПЕ) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ФРІ ЕНЕРДЖІ» (ВАД) був укладений договір № 17019/01 (далі Договір № 17019/01).
30 червня 2019 року між ДП «Енергоринок», ДП «Гарантований покупець» та ТОВ «ФРІ ЕНЕРДЖІ» було укладено Додаткову угоду № 315/01 до Договору від 23.05.2019 року № 17019/01.
В подальшому між між ДП «Гарантований покупець» (гарантований покупець) та ТОВ «ФРІ ЕНЕРДЖІ» (продавець за «зеленим тарифом») укладено додаткові угоди до Договору № 17019/01 (від 28.12.2019 № 2011/01, від 23.03.2020 № 648/01/20, від 19.02.2021 № 738/01/21 та від 29.05.2023 № 1455/07/23).
Відповідно до п. 1.1. Договору № 17019/01 в редакції додаткової угоди № 648/01/20 продавець за «зеленим тарифом» зобов`язується продавати, а гарантований покупець зобов`язується купувати всю відпущену електричну енергію, вироблену продавцем за «зеленим» тарифом, та здійснювати її оплату відповідно до умов цього Договору та законодавства України, у тому числі Порядку купівлі гарантованим покупцем електричної енергії, виробленої з альтернативних джерел, затвердженого постановою НКРЕКП від 26 квітня 2019 року №641 (далі Порядок № 641).
Відповідно до п. 3.1 Договору № 17019/01 в редакції додаткової угоди № 648/01/20 обсяг фактично проданої та купленої електричної енергії визначається відповідно до положень глави 8 Порядку або глави 5 Порядку продажу електричної енергії споживачами на підставі даних обліку, наданих гарантованому покупцю адміністратором комерційного обліку відповідно до глави 7 Порядку або глави 4 Порядку продажу електричної енергії споживачами.
Розрахунок за куплену гарантованим покупцем електроенергію здійснюється грошовими коштами, що перераховуються на поточний рахунок виробника за «зеленим» тарифом, з урахуванням ПДВ (п. 3.2 Договору № 17019/01).
Згідно з п. 3.3 Договору № 17019/01 в редакції додаткової угоди № 738/01/21 оплата товарної продукції, купленої гарантованим покупцем у продавців за «зеленим» тарифом у розрахунковому місяці, оплата продавцем за «зеленим» тарифом частки відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця, формування актів купівлі-продажу електричної енергії та актів приймання-передачі частки відшкодування вартості врегулювання небалансу електричної енергії гарантованого покупця здійснюються згідно з главою 10 Порядку або главою 6 Порядку продажу електричної енергії споживачами.
На виконання умов Договору Гарантований покупець, з урахуванням наданих адміністратором комерційного обліку (далі - АКО) сертифікованих даних комерційного обліку електричної енергії щодо фактичного відпуску та споживання електричної енергії за квітень і травень 2023 року та оперативних даних щодо обсягу товарної продукції за перші 10 днів червня 2023 року, здійснював перерахування коштів ТОВ «ФРІ ЕНЕРДЖІ» за електричну енергію.
Водночас, відповідно до оновлених сертифікованих даних комерційного обліку за квітень і травень 2023 року (по версії ММS 2) та сертифікованих даних комерційного обліку за червень 2023 року (по версії ММS 1), у вищевказані розрахункові місяці Відповідач не здійснював фактичний відпуск електричної енергії (відповідні показники встановлені на рівні « 0»).
Відтак, оскільки обсяг фактично відпущеної Відповідачем електричної енергії зменшився, розмір грошових зобов`язань Позивача перед Відповідачем змінився відповідно (інформація наведена в таблиці № 1).
Таблиця № 1. Різниця між даними ММS 1 та ММS 2.
Місяць, 2023Обсяг електричної енергії, кВт*год за даними ММS 1за даними ММS 2квітень255 567,0000травень455 343,0000червень00*Примітка: обсяг електричної енергії - це різниця між відпуском електроенергії Відповідача та споживанням електроенергії на власні потреби об`єкта електроенергетики (ч. 2 ст. 65 Закону України «Про ринок електричної енергії»).
Скориговані (оновлені) сертифіковані дані комерційного обліку за квітень і травень 2023 року (по версії ММS 2), а також сертифіковані дані комерційного обліку за червень 2023 року (по версії ММS 1) по ТОВ «ФРІ ЕНЕРДЖІ» завантажені до системи управління ринком (СУР, ММS).
Зважаючи на те, що СУР містить сертифіковані дані комерційного обліку стосовно ТОВ «ФРІ ЕНЕРДЖІ» за квітень, травень і червень 2023 року з нульовими значеннями, Позивач, на виконання вимог Порядку № 641, надіслав на електронну адресу Відповідача акт коригування до акту купівлі-продажу електроенергії за квітень 2023 року від 11.07.2023 та акт коригування до акту купівлі-продажу електроенергії за травень 2023 року від 18.08.2023, від підписання яких Відповідач відмовився, про що повідомив гарантованого покупця листами від 13.07.2023 № 245 та від 12.09.2023 № 333.
Акт купівлі-продажу електроенергії за червень 2023 року, з огляду на відсутність здійснення Відповідачем виробництва електричної енергії протягом зазначеного періоду, Гарантованим покупцем не складався і, відповідно, на адресу Відповідача не надсилався.
Зважаючи на попередньо сплачені Гарантованим покупцем платежі та отримання оновлених (скоригованих) сертифікованих даних комерційного обліку щодо фактичного відпуску електричної енергії Відповідачем у квітні, травні та червні 2023 року у Позивача виникла переплата за Договором за куплену електричну енергію (інформація наведена в таблиці № 2).
Таблиця№2. Дані щодо розрахунків за е/е.Місяць, 2023За актом купівлі-продажуЗа актом коригуванняСплачено,Переплата, Обсяг, кВт*годВартість, грн. з ПДВОбсяг, кВт*годВартість, грн. з ПДВгрн.грн.квітень255 567,0001 529415,16-255 567,000-1 529 415,16829 775,67829 775,67травень455 343,0002 724 954,65-455 343,000-2 724 954,651 154 499,961 154 499,96червень (авансові платежі за 1 дек.)----381 180,86381 180,86Всього:2 365 456,492 365 456,49Факт перерахування Позивачем грошових коштів на користь Відповідача у визначеній вище сумі підтверджується платіжними інструкціями від 14.04.2023 № 288 330, від 17.04.2023 № 289 153, від 25.04.2023 № 290 146, від 26.04.2023 № 290 979, від 28.04.2023 № 291945, від 15.05.2023 № 293 386, від 18.05.2023 № 294 297, від 25.05.2023 № 295 234, від 31.05.2023 № 296 361, від 31.05.2023 № 297 195 та від 15.06.2023 №299 862.
Листами від 13.07.2023 №41/2332, від 20.07.2023 №41/2447, від 15.08.2023 №41/2982 та від 01.09.2023 №41/3280 ДП «Гарантований покупець» зверталося до ТОВ «ФРІ ЕНЕРДЖІ» з вимогою про повернення вищезазначених переплат, у здійсненні чого Відповідач відмовив, про що повідомив Гарантованого покупця листами від 29.08.2023 №№ 321, 322, від 12.09.2023 № 333.
Таким чином, ДП «Гарантований покупець» просить стягнути з ТОВ «ФРІ ЕНЕРДЖІ» 2 365 456 грн 49 коп. надлишково сплачених коштів за Договором № 17019/01.
Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши представлені докази, суд вважає, що позовна заява підлягає задоволенню, виходячи з такого.
Згідно зі ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки; підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Відповідно до ст. 173 Господарського кодексу України господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управлена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Згідно з ст. 174 Господарського кодексу України однією з підстав виникнення господарського зобов`язання є господарський договір.
Відповідно до ст. 181 Господарського кодексу України за загальним правилом господарський договір викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами та скріпленого печатками, разом з тим, допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, шляхом обміну листами, факсограмами тощо, шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів.
Відповідно до ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України зобов`язання повинні виконуватися належним чином відповідно до закону та договору. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України.
Згідно з ч. 2 ст. 193 Господарського кодексу України кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Згідно з ч. 7 ст. 193 Господарського кодексу України одностороння відмова від виконання умов договору не допускається.
Відповідно до ч. 1 ст. 203 Господарського кодексу України господарське зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином.
Відповідно до ст. 265 Господарського кодексу України за договором поставки одна сторона постачальник зобов`язується передати (поставити) у зумовлені строки другій стороні покупцеві товар, а покупець зобов`язується прийняти вказаний товар і сплатити за нього певну грошову суму. До відносин поставки не врегульованих Господарським кодексом України, застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України про договір купівлі-продажу.
Відповідно до п. 10.1 Порядку № 641 до 15 числа (включно) розрахункового місяця гарантований покупець здійснює оплату платежу продавцям із забезпеченням їм пропорційної оплати відповідно до оперативних даних щодо обсягу товарної продукції, наданої АКО, підписаної КЕП уповноваженої особи, за перші 10 днів розрахункового місяця, що визначається відповідно до обсягів відпуску електричної енергії генеруючими одиницями продавця, що визначені відповідно до пунктів 8.7 та 8.8 глави 8 цього Порядку, з урахуванням авансових платежів та заборгованості продавця перед гарантованим покупцем за спожиту електричну енергію.
До 25 числа (включно) розрахункового місяця гарантований покупець здійснює оплату платежу продавцям із забезпеченням їм пропорційної оплати відповідно до оперативних даних щодо обсягу товарної продукції, наданої АКО, підписаної КЕП уповноваженої особи, за перші 20 днів розрахункового місяця, що визначається відповідно до обсягів відпуску електричної енергії генеруючими одиницями продавця, що визначені відповідно до пунктів 8.7 та 8.8 глави 8 цього Порядку, з урахуванням авансових платежів та заборгованості продавця перед гарантованим покупцем за спожиту електричну енергію.
Якщо надходження оперативних даних щодо обсягу товарної продукції за перші 10 та 20 днів розрахункового місяця від АКО припадає на день здійснення авансового платежу та/або на вихідний день, то оплата платежу продавцям із забезпеченням їм пропорційної оплати здійснюється впродовж двох робочих днів після отримання даних.
Згідно з п. 10.2 Порядку № 641 з урахуванням положень глав 7 та 8 цього Порядку гарантований покупець протягом двох робочих днів з дня отримання сертифікованих даних комерційного обліку електричної енергії від адміністратора комерційного обліку здійснює розрахунок вартості електричної енергії, за яку здійснюється оплата продавцю за розрахунковий місяць, та направляє йому акт купівлі-продажу в електронному вигляді, підписаний зі своєї сторони КЕП уповноваженої особи, на електронну адресу. У разі необхідності оплати продавцем спожитої електричної енергії гарантований покупець протягом двох робочих днів з дня отримання сертифікованих даних комерційного обліку електричної енергії від адміністратора комерційного обліку здійснює розрахунок відповідної вартості електричної енергії та направляє продавцю акт купівлі-продажу в електронному вигляді, підписаний зі своєї сторони КЕП уповноваженої особи, на електронну адресу.
У відповідності до п. 10.3 Порядку № 641 після отримання від гарантованого покупця на електронну адресу акта купівлі-продажу продавець надає у триденний строк з дати отримання актів купівлі-продажу гарантованому покупцю два примірники акта купівлі-продажу, підписані зі своєї сторони. Гарантований покупець у п`ятиденний строк з дати отримання актів купівлі-продажу підписує їх зі своєї сторони та надсилає продавцю один примірник поштою.
У разі наявності у продавця зауважень до акта купівлі-продажу, наданого гарантованим покупцем, продавець письмово повідомляє про це гарантованого покупця.
За наявності зауважень до акта купівлі-продажу та/або ненадання продавцем акта купівлі-продажу, підписаного зі своєї сторони, остаточний розрахунок за відпущену продавцем електричну енергію здійснюється в розмірі, визначеному в наданому гарантованим покупцем акті купівлі-продажу, з подальшим коригуванням сплачених коштів після врегулювання розбіжностей.
При цьому, п. 10.4 Порядку № 641 встановлено, що після отримання від продавця акта купівлі-продажу протягом трьох робочих днів з дати оприлюднення рішення Регулятора щодо затвердження розміру вартості послуги із забезпечення збільшення частки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел, наданої гарантованим покупцем у розрахунковому місяці, гарантований покупець здійснює остаточний розрахунок з продавцем із забезпеченням йому 100 % оплати відпущеної електричної енергії попереднього розрахункового періоду (місяця) з урахуванням авансових платежів.
Отже, Порядок № 641 передбачає певну етапність оплати електричної енергії за Договором, що включає сплату 2 авансових та 1 остаточного (фактичного) платежів.
Згідно з ч. 5 ст. 65 Закону Гарантований покупець здійснює оплату електричної енергії, купленої за «зеленим» тарифом та за аукціонною ціною, за фактичний обсяг відпущеної електричної енергії на об`єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії (а з використанням гідроенергії - вироблену лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), на підставі даних комерційного обліку, отриманих від адміністратора комерційного обліку, у порядку та строки, визначені відповідними договорами.
Порядок обліку електричної енергії, купленої-проданої у продавців унормовано гл. 7 Порядку № 641, де зазначено, що адміністратор комерційного обліку на другий робочий день після розрахункового дня надає гарантованому покупцю сертифіковані дані комерційного обліку електричної енергії про погодинні обсяги відпуску та споживання електричної енергії кожною генеруючою одиницею продавців гарантованому покупцю, у яких гарантований покупець купує електричну енергію (п. 7.1). Обсяг відпуску електричної енергії, а також обсяг споживання генеруючими одиницями продавців у гарантованого покупця електричної енергії, що надійшла із зовнішніх мереж на власні потреби по кожній генеруючій одиниці продавців, у кожному розрахунковому місяці визначається на основі даних, що надаються гарантованому покупцю адміністратором комерційного обліку (п. 7.2).
Згідно з п/п. 62, 63 п. 1.2.1 гл. 1.2 р. І Кодексу комерційного обліку електричної енергії, затвердженого постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 311 (далі - Кодекс КО) сертифікація даних комерційного обліку (сертифікація даних) - процедура перевірки валідованих даних комерційного обліку, що виконується АКО. Сертифіковані дані комерційного обліку (сертифіковані дані) - набір даних комерційного обліку за встановлений період для точки або групи точок комерційного обліку після їх перевірки АКО, що використовується всіма учасниками для розрахунків на ринку електричної енергії.
Згідно з п. 9.14.1 гл. 9.14 р. IX Кодексу КО АКО має передавати АР та учасникам ринку сертифіковані дані комерційного обліку в обсязі, необхідному та достатньому для проведення ними розрахунків та виставлення рахунків своїм контрагентам.
Учасники ринку та АР використовують для розрахунків та інших комерційних цілей виключно сертифіковані дані щодо обсягів виробленої, відпущеної, переданої, розподіленої, спожитої, імпортованої та експортованої електричної енергії, що отримані від АКО та зберігаються у нього для кожної ТКО (п. 9.14.3 гл. 9.14 р. IX Кодексу КО).
З урахуванням вищенаведеного, оскільки сертифіковані, валідовані, оперативні дані щодо обсягу товарної продукції, що надані АКО, є єдиним джерелом інформації щодо фактичного відпуску електричної енергії продавцями за «зеленим» тарифом, розрахунки між учасниками ринку електричної енергії, в тому числі між Позивачем та Відповідачем, здійснюються на підставі саме даних комерційного обліку АКО.
При цьому, використання інших показників (даних) при розрахунках між учасниками ринку електричної енергії, аніж дані комерційного обліку АКО, чинним законодавством, що врегульовує спірні правовідносини не передбачено та з умов Договору не випливає.
Дані комерційного обліку за перші 10 та 20 квітня, травня та перші 10 днів червня 2023 року були скориговані АКО, відповідно до оновлених сертифікованих даних комерційного обліку за квітень і травень 2023 року (по версії MMS 2) та сертифікованих даних комерційного обліку за червень 2023 року (по версії ММS 1), у вищевказані розрахункові місяці відповідач не здійснював фактичний відпуск електричної енергії (відповідні показники встановлені на рівні « 0»). Зазначена інформація завантажена до системи управління ринком (СУР, MMS), що підтверджується наявними у матеріалах справи скріншотами (знімками екрану) з MMS.
Відповідно до оновлених сертифікованих даних комерційного обліку за квітень і травень 2023 року (по версії MMS 2) та сертифікованих даних комерційного обліку за червень 2023 року (по версії ММS 1), у вищевказані розрахункові місяці відповідач не здійснював фактичний відпуск електричної енергії (відповідні показники встановлені на рівні « 0»). Зазначена інформація завантажена до системи управління ринком (СУР, MMS), що підтверджується наявними у матеріалах справи скріншотами (знімками екрану) з MMS.
15.06.2023 адміністратором комерційного обліку (НЕК УКРЕНЕРГО) були скореговані дані комерційного обліку електричної енергії на нульові показники за період 01.06.2023 -10.06.2023 (версія 1 реліз), а також 19.06.2023 скореговані дані за період 10.06.2023 - 14.06.2023 р. (версія 1 реліз). 20.06.2023 АКО були скореговані дані комерційного обліку електричної енергії на нульові показники за період за квітень-травень 2023 (версія 2 реліз) на платформі MMS.
НЕК «Укренерго» листом від 23.06.2023 року було повідомлено ТОВ «Фрі Енерджі» про коригування раніше сертифікованих даних ДКО в MMS для кожної ТКО об`єктів генерації, що не здійснюють синхронну роботу з ОЕС України за квітень-травень 2023 року (версія 2), з 01 по 14 червня 2023 року (версія 1) визначені АКО на рівні 0 кВт. год., а з 14.06.2023 ДКО, які завантажуються до ПК Датахаб за об`єктами електроенергетики, що не працюють синхронно з ОЕС України, не передаватимуться в систему MMS до моменту надання ОС інформації щодо відновлення синхронної роботи об`єктів генерації.
За поясненнями третьої особи 1, 28.06.2023 до НЕК «Укренерго» надходило запит № 5/7/2/3-16584 Головного управління контррозвідувального забезпечення об`єктів критичної інфраструктури та протидії фінансуванню тероризму про надання інформації щодо можливого заподіяння шкоди інтересам держави при провадженні господарської діяльності представниками виробників електричної енергії з відновлювальних джерел енергії на тимчасово окупованих територіях. Так, у даному запиті поміж іншим зазначено, що наявні дані свідчать про те, що на території Херсонської та Запорізької області функціонують об`єкти ВДЕ, які не здійснюють синхронну роботу з Об`єднаною енергетичною системою України та, ймовірно під`єднані до електромереж енергосистеми АР Крим.
Питання сертифікації даних комерційного обліку по електроустановках, що приєднанні до елементів системи передачі/розподілу, які працюють (працювали) несинхронно з ОЕС України було предметом розгляду під час засідання НКРЕКП 03.07.2023 року, що підтверджується протоколом № 48-п. В межах наради представників ОСП, ДП «Гарантований Покупець» та Міненерго під головуванням НКРЕКП, що зафіксована Протоколом від 03.07.2023 №48-п, Регулятором було надано роз`яснення щодо сертифікації даних комерційного обліку по електроустановках, що приєднані до елементів систем передачі/розподілу, які працюють (працювали) несинхронно з ОЕС України для подальшого врахування в роботі. Відповідно до зазначеного роз`яснення Регулятора АКО сертифікує та передає дані комерційного обліку для проведення розрахунків між учасниками ринку за умови наявності перевіреної інформації, яка підтверджує роботу відповідних електроустановок у синхронному з ОЕС України режимі. Інформація щодо синхронності роботи конкретних електроустановок надається відповідними операторами систем. Також було вирішено:
« 1. Адміністратору комерційного обліку сертифікувати та передавати дані комерційного обліку для проведення розрахунків між учасниками ринку за умови наявності перевіреної інформації, яка підтверджує роботу відповідних електроустановок у синхронному з ОЕС України режимі.
2. Для електроустановок, які працюють (працювали) несинхронно з ОЕС України, Адміністратор комерційного обліку має забезпечити збереження відповідних даних комерційного обліку в Датахаб для можливості здійснення подальших розрахунків після деокупації відповідних територій та отримання перевірених даних щодо роботи цих електроустановок.
3. Направити цей Протокол НЕК «Укренерго», ДП «Гарантований Покупець» та відповідним операторам систем розподілу для врахування в роботі.
4. НКРЕКП звернутись до Кабінету Міністрів України та Ради національної безпеки і оборони України щодо необхідності прийняття рішень для врегулювання діяльності суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або тимчасово окупованих Російською Федерацією після 24 лютого 2022 року».
З врахуванням роз`яснень Регулятора та листів АТ «Херсонобленерго» від 01.06.2023 № 01-001280, ПАТ «Запоріжжяобленерго» від 30.05.2023 № 007-63/3069, АТ «Укрзалізниця» від 07.06.2023 № ЕЕЦ-15/47 АКО здійснив нове формування сертифікованих даних комерційного обліку на рівні 0 кВт.год. за попередні розрахункові періоди по об`єктах виробників електричної енергії, які не мають перевіреної інформації, яка підтверджує роботу відповідних електроустановок у синхронному з ОЕС України режимі: - липень 2022 року- березень 2023 року (версія 3); - квітень-травень 2023 року (версія 2); - 1 декада червня 2023 року (версія 1).
На виконання даного Протоколу НКРЕКП № 48 від 03.07.2023 НЕК «Укренерго» не сертифікував отримані від ППКО веріфіковані ДКО, у зв`язку з відсутністю підтвердження роботу відповідних електроустановок у синхронному з ОЕС України режимі
Статтею 14 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» від 22 вересня 2016 року 1540-VIII визначено, що засідання Регулятора є основною формою його роботи як колегіального органу. Порядок організації роботи Регулятора, зокрема проведення його засідань, визначається регламентом, що затверджується Регулятором, та підлягає оприлюдненню на його офіційному веб-сайті. Засідання Регулятора проводяться у формі відкритих слухань. На відкритих слуханнях розглядаються всі питання, розгляд яких належить до повноважень Регулятора, крім питань, що містять таємну інформацію. Регулятор на своїх засіданнях, зокрема, розглядає та приймає рішення з питань, що належать до його компетенції; розглядає і схвалює в межах своїх повноважень проекти актів законодавства, пропозиції стосовно вдосконалення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг; приймає нормативно-правові акти з питань, що належать до його компетенції. Рішення Регулятора оформлюються постановами, крім рішень щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення контролю, які оформлюються розпорядженнями. Рішення Регулятора підписуються Головою. Результати засідання Регулятора оформлюються протоколом. Протокол засідання Регулятора оприлюднюється на його офіційному веб-сайті не пізніше п`яти робочих днів з дня його проведення. Якщо до рішення Регулятора була подана окрема думка члена Регулятора, вона розміщується у публічному доступі як невід`ємна частина протоколу. Рішення Регулятора не підлягають державній реєстрації Міністерством юстиції України. Відсутність державної реєстрації рішень Регулятора не є підставою для відмови суду у прийнятті заяви про їх оскарження. Регулятор веде реєстр всіх прийнятих рішень та забезпечує вільний доступ до них на своєму офіційному веб-сайті у затвердженому ним порядку. Рішення Регулятора є обов`язковими до виконання суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг.
Зміст наведених норм Закону № 1540-VIII дає підстави дійти висновку, що НКРЕКП є постійно діючим незалежним державним колегіальним органом, метою діяльності якого є державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, тобто поширюється на певне коло суб`єктів (учасників ринку). Регулятор може приймати рішення у формі постанов, розпоряджень з питань, що належать до його діяльності, та є обов`язковими до виконання суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг. Результати засідання Регулятора оформлюються протоколом.
Станом на момент прийняття рішення будь-які дії або рішення НКРЕКП, викладені у протоколі № 48 від 03.07.2023 в судовому порядку не оскаржувались, корегування в системі Market Management System (MMS) стосовно даних комерційного обліку електричної енергії відповідача не скасовані, дані у системі не поновлені, тому суд не може вважати факт поставки позивачеві у квітні, травні та І декаді червня 2023 електричної енергії в сумі 2 365 456 грн 49 коп. підтвердженим.
У відповідності до положень ст. ст. 6, 627 Цивільного кодексу України, сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Договір, відповідно до ст. 629 Цивільного кодексу України, є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно з п. 3.4 Договору № 17019/01 у випадку здійснення гарантованим покупцем оплати за перші 10 та 20 днів розрахункового місяця за вироблену електричну енергію продавцем за «зеленим» тарифом понад фактичну вартість проданої за розрахунковий період (місяць) електричної енергії продавець за «зеленим» тарифом повертає на рахунок гарантованого покупця надлишково сплачені кошти протягом чотирьох робочих днів з дня отримання продавцем підписаного акта купівлі-продажу (акта коригування купівлі-продажу) за відповідний розрахунковий період.
Позивач надіслав на електронну адресу відповідача акт коригування до акту купівлі-продажу електроенергії за квітень 2023 року від 11.07.2023 та акт коригування до акту купівлі-продажу електроенергії за травень 2023 року від 18.08.2023, від підписання яких відповідач відмовився, про що повідомив гарантованого покупця листами від 13.07.2023 № 245 та від 12.09.2023 № 333, надлишково сплачені кошти в сумі 2 365 456 грн 49 коп. не повернув.
Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Згідно з положеннями статті 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 129, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Фрі Енерджі», ідентифікаційний код юридичної особи 40453647 (вул. Антенна, 8, м. Запоріжжя, 69057) на користь Державного підприємства «Гарантований покупець», ідентифікаційний код юридичної особи 43068454 (вул. Симона Петлюри, 27, м. Київ, 01032) 2 365 456 (два мільйони триста шістдесят п`ять тисяч чотириста п`ятдесят шість) грн 49 коп. боргу та 35 485 (тридцять п`ять тисяч чотириста вісімдесят п`ять) грн 85 коп. судового збору. Видати наказ.
3. Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Центрального апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено та підписано 04.04.2024.
Суддя А.О. Науменко
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 01.04.2024 |
Оприлюднено | 05.04.2024 |
Номер документу | 118129706 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні