ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01054, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.uaРІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
04.04.2024Справа № 910/16094/23
Господарський суд міста Києва у складі головуючого судді Бондаренко - Легких Г.П., розглянувши у спрощеному позовному провадженні справу № 910/16094/23
До Приватного підприємства «Метал-Сервіс» (02099, м. Київ, вул. Ялтинська, буд. 5-Б)
про стягнення 253 860, 00 грн
Без виклику представників сторін.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Публічне акціонерне товариство «Національний депозитарій України» звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Приватного підприємства «Метал-Сервіс» про стягнення 253 860, 00 грн основного боргу.
30.10.2023 Господарський суд міста Києва, дослідивши матеріали позовної заяви, дійшов висновку про наявність підстав для залишення її без руху, про що постановив відповідну ухвалу та встановив позивачу п`ятиденний строк з дня вручення ухвали від 30.10.2023 для усунення недоліків позовної заяви.
09.11.2023 від позивача надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви, якою позивач усунув недоліки, встановлені ухвалою від 30.10.2023.
29.12.2023 суд постановив ухвалу про відкриття провадження у справі. Суд вирішив розгляд справи № 910/16094/23 здійснювати за правилами спрощеного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Згідно з частиною 2 статті 252 Господарського процесуального кодексу України розгляд справи по суті в порядку спрощеного провадження починається з відкриття першого судового засідання або через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі, якщо судове засідання не проводиться.
Згідно з частиною 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України, у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, суд підписує рішення без його проголошення.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, що мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд міста Києва
ВСТАНОВИВ:
1. Фактичні обставини, що стали підставою спору (підстави позову).
19.09.2014 між Приватним акціонерним товариством «Національний депозитарій України» (далі - позивач, центральний депозитарій) та Приватним підприємством «Метал-Сервіс» (далі - відповідач, емітент) був укладений Договір про обслуговування випусків цінних паперів № ОВ-5599 (далі - Договір), шляхом приєднання емітента до запропонованих Центральним депозитарієм Умов Договору про обслуговування випусків цінних паперів.
Відповідно до п. 1.1. Договору емітент доручає, а Центральний депозитарій зобов`язується надавати емітенту послуги з відкриття рахунку у цінних паперах, депозитарного обслуговування випусків цінних паперів та корпоративних операцій емітента, у тому числі надання Центральним депозитарієм послуг щодо забезпечення погашення емітентом боргових цінних паперів, здійснення розрахунків за правочинами щодо цінних паперів, вчиненими на фондовій біржі та поза фондовими біржами при розміщенні випуску (частини випуску) цінних паперів, встановленої Законом України «Про депозитарну систему України», шляхом зарахування коштів, переказаних емітентом на рахунок Центрального депозитарію, відкритий у Розрахунковому центрі з обслуговування договорів на фінансових ринках, для їх подальшого переказу отримувачам.
Згідно п. 2.1.3. Договору Центральний депозитарій зобов`язаний приймати на зберігання оформлені емітентом відповідно до Положення про глобальний сертифікат та тимчасовий глобальний сертифікат, затвердженого рішенням Комісії від 30.07.2013 № 1332, глобальні сертифікати / тимчасові глобальні сертифікати випусків цінних паперів емітента в порядку та строки, встановлені Правилами та/або Регламентом Центрального депозитарію.
Згідно п.2.3.7. Договору емітент зобов`язаний оплачувати послуги Центрального депозитарію згідно з умовами, у строки, та в порядку, передбаченими цим Договором, Регламентом Центрального депозитарію та тарифами Центрального депозитарію.
Цінні папери (облігації) емітента (міжнародні ідентифікаційні номери цінних паперів: НОМЕР_7, UAНОМЕР_8, НОМЕР_9, НОМЕР_10, НОМЕР_11, НОМЕР_12, НОМЕР_13, НОМЕР_14, НОМЕР_15, НОМЕР_16, НОМЕР_17, НОМЕР_18, НОМЕР_19, НОМЕР_1, НОМЕР_2, НОМЕР_3, НОМЕР_4, НОМЕР_5, НОМЕР_6) обліковуються в системі депозитарного обліку Центрального депозитарію згідно умов Договору № ОВ-5599 від 19.09.2014.
Згідно пункту 3.1. Договору - емітент сплачує вартість послуг Центрального депозитарію згідно з цим Договором відповідно до затверджених тарифів Центрального депозитарію, що є чинними на дату надання послуг. Емітент погоджується з тарифами, встановленими Центральним депозитарієм.
Відповідно до п. 3.2. Договору оплата послуг Центрального депозитарію здійснюється емітентом за цим Договором на наступних умовах: емітентом вноситься попередня плата (авансовий платіж) у розмірі вартості послуг Центрального депозитарію на Авансовий період, який не може бути менше, ніж два місяці, а також авансовий платіж у розмірі, що забезпечує наявність внесених емітентом коштів в розмірі 200 грн. При цьому:
Щомісяця до 15 числа місяця, наступного за місяцем, в якому надавались послуги (звітний місяць) Центральний депозитарій надає емітенту Акт-розрахунок про надання послуг у двох примірниках, підписаних уповноваженою особою Центрального депозитарію та засвідчених печаткою. В Акт-розрахунок про надання пологу включається перелік та вартість наданих депозитарних послуг за звітний місяць та сума до сплати з урахуванням авансового платежу на наступний Авансовий період
Один примірник Акту-розрахунку про надання послуг, підписаний уповноваженою особою емітента та засвідчений печаткою, емітент повертає до Центрального депозитарію до останнього числа місяця наступного за місяцем тримання послуг.
У випадку неотримання Акту-рахунку про надання послуг до 25-ого числа місяця, наступного за місяцем отримання послуг від Центрального депозитарію, емітент зобов`язаний повідомити про це Центральний депозитарій листом, надісланим засобами факсимільного зв`язку за номерами, що зазначені на веб-сайті Центрального депозитарію, з наступним направленням листа засобами поштового зв`язку.
Емітент сплачує Акт-розрахунок про надання послуг - щомісячно до останнього числа поточного місяця за минулий місяць шляхом безготівкового перерахунку коштів на рахунок Центрального депозитарію (п. 3.2.1. Договору).
Згідно пункту 3.4. Договору - послуги вважаються наданими Центральним депозитарієм в повному обсязі та належної якості, якщо до останнього числа місяця, наступного за звітним, від емітента не отримано обґрунтованих заперечень щодо обсягу та якості послуг, наданих Центральним депозитарієм та відображених в Акті-рахунку про надання послуг за звітний місяць.
Позивач додав до позову спірні Акти-рахунки про надання послуг відповідно до Договору № ОВ-5599 від 19.09.2014 за період 01.01.2021 - 31.07.2023 згідно яких позивачем було надано послуги на суму 262 260, 00 грн.
За твердженнями позивача за відповідачем обліковується заборгованість за надані послуги у період з січня 2021 по липень 2023 у розмірі 253 860, 00 грн (з урахуванням часткових оплат), що залишається не оплаченою.
2. Предмет позову.
Предметом позову є матеріально-правові вимоги позивача до відповідача про стягнення 253 860, 00 грн основного боргу за неналежне виконання умов Договору.
3. Доводи позивача щодо суті позовних вимог.
(1) позивач виконав взяті на себе обов`язки відповідно Договору № ОВ-5599 від 19.09.2014, що підтверджується наданими в матеріалах справи Актами-розрахунками про надання послуг за спірний період січня 2021-липня 2023;
(2) позивач зазначає, що не отримував жодних заперечень від відповідача щодо обсягу та якості послуг, наданих позивачем та відображених в Актах-розрахунках про надання послуг, тому відповідно п.3.4. Договору такі послуги вважаються наданими позивачем в повному обсязі, належної якості та підлягають оплаті відповідачем;
(3) відповідач зробив часткову оплату наданих послуг за січень 2021 згідно Акту №АЕ-4742 від 08.02.2021у розмірі 8 400, 00 грн (аванс у грудні 2020 року на суму 2 650, 00 грн та 5 750, 00 грн згідно платіжній інструкції № 1181 від 22.01.2021), решта наданих послуг залишаються не оплаченими;
(4) відповідач не здійснив оплату наданих йому позивачем послуг в повному обсязі, а тому має зобов`язання щодо оплатити таких послуг відповідно до умов Договору у розмірі 253 860, 00 грн за період 01.01.2021 - 31.07.2023.
4. Обґрунтування вирішення спору за наявними матеріалами справи.
З метою повідомлення відповідача про розгляд справи судом та про його право подати відзив на позовну заяву, на виконання приписів Господарського процесуального кодексу України (оскільки, відповідач не мав станом на 29.12.2023 зареєстрованого електронного кабінету), ухвала суду про відкриття провадження у справі від 29.12.2023 була направлена судом рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу місцезнаходження відповідача, яка зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних особі-підприємців та громадських формувань, а саме: 02099, м. Київ, вул. Ялтинська буд. 5Б.
Суд враховує, що з 18.10.2023 згідно вимог ГПК України, а саме ч. 6 ст. 6 ГПК України відповідач, як юридична особа, що зареєстрована за законодавством України має обов`язок з реєстрації власного Електронного кабінету в ЄСІТС, про що суд повідомляв відповідача ухвалою від 29.12.2023. Втім, вказаний обов`язок відповідач так і не виконав.
Як вбачається з рекомендованого повідомлення про вручення, ухвалу суду від 29.12.2023 відповідач отримав - 09.01.2024.
Однак, відповідач правом на подання відзиву не скористався.
Частиною 2 статті 178 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
5. Оцінка доказів судом та висновки суду.
З урахуванням предмету позовних вимог, їх юридичних та фактичних підстав, суд визначає, що перелік обставин, які є предметом доказування у справі, становлять обставини, від яких залежить відповідь на такі ключові питання:
- чи підтверджується наявними в матеріалах справи документами факт надання позивачем послуг відповідачеві?
- чи були порушені відповідачем обов`язки по оплаті за надані позивачем послуги в період 01.01.2021 - 31.07.2023 та у якому розмірі, а відтак чи вірно позивач визначив суму основного боргу?
Оцінивши наявні в справі докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, Суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Рахунок у цінних паперах депонента відкривається депозитарною установою на підставі договору про обслуговування рахунка в цінних паперах власнику цінних паперів, співвласникам цінних паперів або нотаріусу, на депозит яких внесено цінні папери, а також самій депозитарній установі (на підставі наказу керівника цієї депозитарної установи) або Національному банку України відповідно до законодавства.
Договір про обслуговування рахунка в цінних паперах укладається між депонентом та депозитарною установою, відповідно до якого депозитарна установа в установленому Комісією порядку на рахунку у цінних паперах веде облік цінних паперів, що належать власникові, співвласникам цінних паперів, у разі зарахування цінних паперів на депозит нотаріуса - відповідному кредиторові, а також облік прав зазначених осіб на цінні папери, що обліковуються на певному рахунку у цінних паперах, та обмеження таких прав (приписи ч. 1 ст. 5 Закону України «Про депозитарну систему України»).
За договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором (ч. 1 ст. 901 ЦК України).
Матеріалами справи (належним чином засвідченими копіями глобальних сертифікатів, свідоцтв про реєстрацію випуску цінних паперів емітента) підтверджується, що на виконання вимог Закону України "Про депозитарну систему України" та на підставі умов Договору №ОВ-5599 від 19.09.2014 Центральним депозитарієм було відкрито емітенту рахунок у цінних паперах та здійснено зарахування до системи депозитарного обліку Центрального депозитарію цінних паперів випусків емітента, міжнародні ідентифікаційні номери цінних паперів: НОМЕР_7, НОМЕР_20, НОМЕР_9, НОМЕР_10, НОМЕР_11, НОМЕР_12, НОМЕР_13, НОМЕР_14, НОМЕР_15, НОМЕР_16, НОМЕР_17, НОМЕР_18, НОМЕР_19, НОМЕР_1 , НОМЕР_2 , НОМЕР_3 , НОМЕР_4 , НОМЕР_5 , НОМЕР_6 .
Якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором (ч. 1 ст. 903 ЦК України).
Позивачем надано в матеріали справи Акти-рахунки про надання послуг за період січня 2021-липня 2023 на загальну суму 262 260, 00 грн, а саме:
- АЕ-4742 від 08.02.2021 за період 01.01.2021 - 31.01.2021 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-11378 від 11.03.2021 за період 01.02.2021 - 28.02.2021 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-17995 від 12.04.2021 за період 01.03.2021 - 31.03.2021 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-24602 від 12.05.2021 за період 01.04.2021 - 30.04.2021 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-31197 від 08.06.2021 за період 01.05.2021 - 31.05.2021 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-37779 від 09.07.2021 за період 01.06.2021 - 30.06.2021 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-44365/2021 від 10.08.2021 за період 01.07.2021 - 31.07.2021 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-50942/2021 від 10.09.2021 за період 01.08.2021 - 31.08.2021 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-57536/2021 від 08.10.2021 за період 01.09.2021 - 30.09.2021 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-64148/2021 від 05.11.2021 за період 01.10.2021 - 31.10.2021 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-70855/2021 від 07.12.2021 за період 01.11.2021 - 30.11.2021 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-77589/2021 від 12.01.2022 за період 01.12.2021 - 31.12.2021 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-4593/2022 від 11.02.2022 за період 01.01.2022 - 31.01.2022 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-11305/2022 від 23.03.2022 за період 01.02.2022 - 28.02.2022 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-17950/2022 від 05.04.2022 за період 01.03.2022 - 31.03.2022 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-24587/2022 від 05.05.2022 за період 01.04.2022 - 30.04.2022 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-31195/2022 від 08.06.2022 за період 01.05.2022 - 31.05.2022 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-37776/2022 від 07.07.2022 за період 01.06.2022 - 30.06.2022 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-44344/2022 від 09.08.2022 за період 01.07.2022 - 31.07.2022 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-50884/2022 від 08.09.2022 за період 01.08.2022 - 31.08.2022 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-57412/2022 від 11.10.2022 за період 01.09.2022 - 30.09.2022 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-63941/2022 від 08.11.2022 за період 01.10.2022 - 31.10.2022 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-70449/2022 від 12.12.2022 за період 01.11.2022 - 30.11.2022 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-76934/22 від 09.01.2023 за період 01.12.2022 - 31.12.2022 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-4335/2023 від 06.02.2023 за період 01.01.2023 - 31.01.2023 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-10771/2023 від 10.03.2023 за період 01.02.2023 - 28.02.2023 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-17202/2023 від 11.04.2023 за період 01.03.2023 - 31.03.2023 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-23612/2023 від 08.05.2023 за період 01.04.2023 - 30.04.2023 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-29976/2023 від 09.06.2023 за період 01.05.2023 - 31.05.2023 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-36333/2023 від 06.07.2023 за період 01.06.2023 - 30.06.2023 на суму 8 460, 00 грн
- АЕ-42702/2023 від 04.08.2023 за період 01.07.2023 - 31.07.2023 на суму 8 460, 00 грн
Пунктом 4.3. Договору передбачено, що сторони при обміні інформацією мають право в порядку, встановленому Регламентом та Положенням про СОІ, використовувати програмні засоби захищеного обміну даними, що входять до складу прикладного програмного забезпечення Системи обробки інформації Центрального депозитарію. Обмін інформацією у такий спосіб здійснюється за рішенням емітента після вчиненням останнім передбачених Положенням про СОІ дій.
Матеріалами справи підтверджено, що вище перелічені спірні Акти-рахунки про надання послуг надіслані відповідачеві через веб-сервіс «Кабінет Клієнта». Щодо правомірності надіслання та отримання спірних актів через веб-сервіс у порядку п. 4.3. Договору відповідач не заперечив.
Як вже зазначалось судом вище, згідно пункту 3.4. Договору - послуги вважаються наданими Центральним депозитарієм в повному обсязі та належної якості, якщо до останнього числа місяця, наступного за звітним, від емітента не отримано обґрунтованих заперечень щодо обсягу та якості послуг, наданих Центральним депозитарієм та відображених в Акті-рахунку про надання послуг за звітний місяць.
Матеріали справи не містять жодних заперечень відповідача щодо підписання спірних актів, зокрема, в частині обсягу та якості наданих послуг, у зв`язку з чим, суд вважає встановленим факт надання позивачем відповідачеві послуги згідно Договору №ОВ-5599 від 19.09.2014 на загальну суму 262 260, 00 грн.
Згідно підпункту 3.2.1. Договору - емітент сплачує Акт-розрахунок про надання послуг - щомісячно до останнього числа поточного місяця за минулий місяць шляхом безготівкового перерахунку коштів на рахунок Центрального депозитарію (п. 3.2.1. Договору).
Суд встановив, що відповідно до платіжної інструкції № 1181 від 22.01.2021, відповідач частково сплатив борг на суму 5 750, 00 грн, який зарахований позивачем в якості часткової оплати наданих послуг у січні 2021 року згідно Акту-рахунку АЕ-4742 від 08.02.2021. Позивач також стверджує, що у грудні 2020 року відповідач сплатив аванс на суму 2 650, 00 грн, що також зараховано позивачем в якості часткової оплати наданих послуг у січні 2021 року згідно Акту-рахунку АЕ-4742 від 08.02.2021.
В матеріалах справи відсутні докази на підтвердження сплати відповідачем авансу у розмірі 2 650, 00 грн. Втім, оскільки відповідач не заперечує щодо здійсненого авансового платежу у грудні 2020, а також з урахуванням того, що суд керуючись ч. 2 ст. 237 ГПК України суд не вправі виходити за межі позовних вимог, суд враховує, що відповідач зробив часткову оплату наданих послуг за січень 2021 згідно Акту №АЕ-4742 від 08.02.2021 у розмірі 8 400, 00 грн (аванс у грудні 2020 року на суму 2 650, 00 грн та 5 750, 00 грн згідно платіжній інструкції № 1181 від 22.01.2021). Натомість, решта наданих послуг залишаються не оплаченими, попри те, що станом на момент звернення з даним позовом до суду (12.10.2023 згідно календарного штемпеля на конверті) строк оплати таких послуг настав.
За таких обставин, суд прийшов висновку про задоволення позовних вимог в повному обсязі.
6. Розподіл судових витрат.
Позивач в матеріалах справи зазначив, що ним було понесено судові витрати у вигляді оплаченого судового збору на суму 3 807, 90 грн.
Пунктом 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України внормовано, що судовий збір покладається, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Відтак, у зв`язку з задоволенням позовних вимог в повному обсязі, суд покладає судовий збір на відповідача.
Керуючись 13, 73-77, 86, 129, 236-238, 240-242 Господарського процесуального кодексу України, Суд
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги Публічного акціонерного товариства «Національний депозитарій України» - задовольнити повністю.
2. Стягнути з Приватного підприємства «Метал-Сервіс» (02099, м. Київ, вул. Ялтинська, буд. 5-Б, код ЄДРПОУ: 32769553) на користь Публічного акціонерного товариства «Національний депозитарій України» (04107, м. Київ, вул. Якубенківська (Тропініна), буд. 7Г, код ЄДРПОУ: 30370711) 253 860 (двісті п`ятдесят три тисячі вісімсот шістдесят) грн 00 коп. - основного боргу, 3 807 (три тисячі вісімсот сім) грн 90 коп. - судового збору.
3. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Г.П. Бондаренко - Легких
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 04.04.2024 |
Оприлюднено | 08.04.2024 |
Номер документу | 118129810 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо цінних паперів |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Бондаренко-Легких Г.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні