Рішення
від 03.04.2024 по справі 240/22320/23
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 квітня 2024 року м. Житомир справа № 240/22320/23

категорія 111030600

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Липи В.А., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Пересувна механізована колона №132" до Головного управління ДПС у Житомирській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Пересувна механізована колона №132" звернулося до суду з даним позовом, в якому просить:

- визнатипротиправниміскасуватирішенняГоловногоуправлінняДПСу Житомирській області від 07.07.2023 №9146509.01036477 яким позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної №78 від 12.05.2023;

- зобов`язати Державну податкову службу (ідентифікаційний код ЄДРПОУ: 43005393) зареєструвати податкову накладну №78 від 12.05.2023 датою її фактичного подання;

- визнати протиправним і скасувати рішення Головногоуправління ДПС у Житомирській області від 07.07.2023 №9146506.01036477 яким позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної №90 від 16.05.2023;

- зобов`язати Державну податкову службу (ідентифікаційний код ЄДРПОУ: 43005393) зареєструвати податкову накладну №90 від 16,05.2023 датою її фактичного подання;

- визнати протиправним і скасувати рішення Головногоуправління ДПС у Житомирській області від 05.07.2023 №9133239,01036477, яким Позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної №95 від 25.05.2023;

- зобов`язати Державну податкову службу (ідентифікаційний код ЄДРПОУ: 43005393) зареєструвати податкову накладну №95 від 25.05.2023 датою її фактичного подання.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що оскаржуване рішення є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки позивачем надано до контролюючого органу всі необхідні документи, які підтверджують реальність здійснення господарських операцій та повністю відображають зміст господарських операцій між позивачем та ТОВ "БілдТім", ТОВ "ДЕЛ-ТРАНС".

Ухвалою суду вказану позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін у судове засідання на 07.09.2023.

ГУДПС у Житомирській області, на виконання вимог ухвали суду про відкриття провадження у справі, направлено до суду відзив на позов, у якому відповідач просив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. Заперечуючи проти пред`явлених позовних вимог відповідач стверджує, що у випадку недотримання платником податків приписів закону та невиконання обов`язку надання документів на підтвердження здійснення господарської операції за оскаржуваної податковою накладною має нести ризик настання негативних наслідків такої поведінки.

Державна податкова служба України у відзиві на позов просить у його задоволенні відмовити, оскільки зобов`язання ДПС зареєструвати податкові накладні є втручанням у дискреційні повноваження.

Представник позивача до суду направив відповідь на відзив, в якій не відступив від своєї правової позиції та просив задовольнити позовні вимоги повністю.

07.09.2023 розгляд справи відкладено у зв`язку з відсутністю представника відповідачів.

У черговому судовому засіданні 26.09.2023, заслухавши пояснення учасників справи, судом без виходу до нарадчої кімнати постановлено ухвалу про подальший розгляд справи в письмовому провадженні, зважаючи на відсутність потреби заслухати свідка чи експерта.

Згідно із ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, всебічно й повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов і відзив, об`єктивно оцінивши докази, що мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальності «ПЕРЕСУВНА МЕХАНІЗОВАНА КОЛОНА №132» (далі - ТОВ «ПМК №132») є юридичною особою приватного права, зареєстрованою за законодавством України, основним видом діяльності якого є будівництво житлових і нежитлових будівель (КВЕД 41:20).

Між ТОВ «ПМК №132» та ТОВ "БілдТім" укладено договір про надання послуг №БТ 24-04-2023 від 24.04.2023.

Предметом цього договору є улаштування підрядником цементної стяжки підлоги (загальною площею 1300 м2) за адресою: Одеська область, місто Ізмаїл, вулиця Судноремонтників, 1.

Відповідно до п. 3,2. договору №БТ 24-04-2023 від 24.04.2023, оплата за виконані роботи здійснюється замовником шляхом перерахування на розрахунковий рахунок підрядника коштів в наступному порядку: - протягом 3 робочих днів з моменту підписання даного Договору аванс 50% у сумі 225 000,00 грн. у т.ч. ПДВ, на підставі отриманого рахунку-фактури, шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок Виконавця; - остаточний рахунок протягом п`яти робочих після підписання акту виконаних робіт. Розрахунки за Договором проводяться в безготівковій формі.

Згідно з платіжною інструкцією №348 від 12.05.2023, замовником сплачено аванс у зв`язку з чим, подано на реєстрацію податкову накладну №78 від 12.05.2023.

Згідно з платіжною інструкцією №379 від 31.05.2023, замовником сплачено аванс у зв`язку з чим, подано на реєстрацію податкову накладну №90 від 16.05.2023.

13.03.2023 укладено між позивачем з однієї сторони, який за договором є виконавцем, та Товариством з обмеженою відповідальністю «ДЕЛ-ТРАНС», що за договором виступає замовником Договір виконання робіт №13-03-2023.

За п. 1.1. цього Договору, Виконавець зобов`язується, за винагороду, виконувати роботи з навантаження зернових та харчових вантажів автонавантажувачем в складських площах Замовника за адресою: Одеська обл., м. Ізмаїл, вул. Гагаріна 58,

Згідно з п. 3.1, 3.2. Договору, розмір тарифу визначається за взаємною згодою сторін та складає 1 100,00 гривень за одну годину роботи навантажувача (у т.ч. ПДВ). Розрахунок за послуги проводиться Замовником на підставі рахунку-фактури Виконавця.

Позивачем було виставлено Товариству рахунок №81 від 25.05.2023 на загальну суму 23 100,00, яка була оплачена відповідно до платіжної інструкції №116 від 31.05.2023, та відповідно податкова накладна №95 від 25.05.2023 складена за першою подією - надання послуг, яку в свою чергу позивачем подано на реєстрацію.

Реєстрація вказаних податкових накладних була зупинена.

У квитанції щодо зупинення податкової накладної №78 від 12.05.2023 зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 43.99, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного, як різниця обсягу придбання такого товару/послуг та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій». Додатково Відповідач 1 повідомив, що показник Т)=4,6291%, Р-26972,64. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

У квитанції щодо зупинення податкової накладної №90 від 16.05.2023 зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 43.99, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного,якрізниця обсягупридбання такоготовару/послуги та обсягуйого постачання, що відповідає п. 1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій». Додатково Відповідач 1 повідомив, що показник 1)-4,4289%, Р=40697,64. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

У квитанції щодо зупинення податкової накладної№95 від 25.05.2023 зазначено, що обсяг постачання товару/послуги 43.99, дорівнює або перевищує величину залишку, визначеного,якрізниця обсягупридбання такоготовару/послуги та обсягуйого постачання, що відповідає п. 1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій». Додатково Відповідач 1 повідомив, що показник 0=4,4289%, Р=40697,64. Запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Позивачем до ГУДПС у Житомирській області було направлено повідомлення про надання пояснень та копії документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.

На вимогу контролюючого органу щодо надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, позивачем направлено додатково документи.

Рішеннями Комісії регіонального рівня від 07.07.2023 №9146509.01036477, від 07.07.2023 №9146506.01036477, від 05.07.2023 №9133239.01036477 позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної №78 від 12.05.2023, №90 від 16.05.2023, №95 від 25.05.2023, у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку.

Позивач, не погоджуючись із рішеннями про відмову у реєстрації податкових накладних, вважаючи їх необґрунтованим та такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства, звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Спірні правовідносини регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 року № 2755-VI (далі - ПК України), постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246).

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають в процесі складення та реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, регулюються зокрема положеннями статті 201 Податкового кодексу України.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.7 статті 201 ПК України передбачено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

На виконання вказаних вище норм законодавства позивачем складено та надіслано до контролюючого органу податкові накладні №78 від 12.05.2023, №90 від 16.05.2023, №95 від 25.05.2023 для реєстрації в ЄРПН.

Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (пункт 201.16 статті 201 ПК України).

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі Порядок №1165).

Пунктами 4, 5, 6, 7, 10 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

За змістом пунктів 11, 25 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/ невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Як встановлено судом, у квитанції контролюючим органом сформовано висновок про відповідність спірної податкової накладної критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пункту 1 Критеріїв здійснення операцій.

Разом з тим квитанція не містить податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної у спірній ПН.

На підтвердження цих обставин доказів у формі рішення суду не надано, не надано і доказів існування такого рішення.

У свою чергу у квитанції про зупинення реєстрації спірної податкової накладної в обов`язковому порядку зазначається не лише сам критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, а й вказується розрахований показник за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.

У квитанції про зупинення реєстрації спірної ПН даних про розрахунковий показник критерію (їв) ризиковості платника податку не наведений.

Натомість в якості додаткового показника зазначені такі показники, як D та Р. Однак такий покажчик не є прийнятним, оскільки розрахункові величини D та P - є ознаками, відповідно до яких перевіряються подані на реєстрацію податкові накладні саме до початку проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації. Тобто ці величини ні за яких умов не можуть вважатися показниками критеріїв ризиковості платника податку.

Крім того, не зазначено і конкретного переліку документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію таких податкових накладних.

При цьому можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкових накладних напряму залежить від чіткого формулювання податковим органом позиції про те, під який саме критерій (її) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку.

Нечітке формулювання органом ДПС у вказаній квитанції підстав для зупинення реєстрації податкової накладної з вказівкою про те, що така податкова накладна відповідає вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку, зумовило необхідність подання позивачем для відповідача тих документів, якими була оформлена відповідна господарська операція.

Водночас механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, встановлено наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520).

Пунктами 2-7 Порядку № 520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

У постанові від 05.01.2021 у справі №640/11321/20 (№К/9901/32767/20) Верховний Суд зазначив, що при вирішенні спорів такої категорії суди попередніх інстанцій з огляду на правове регулювання характер цих відносин мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного Рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії контролюючого органу (п.53).

У постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку №520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Судом встановлено, що позивачем на розгляд комісії було надано пояснення та пакет документів по податкових накладних.

У зв`язку з необхідністю отримання від позивача додаткових пояснень та/або документів для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючим органом 27.06.2023 направлено Повідомлення №9071301/01036477, №9071299/01036477, №9071300/01036477.

На вимогу контролюючого органу щодо надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, позивачем направлено:

- по податкових накладних №78 від 12.05.2023 та №90 від 16.05.2023:

1.Договір про надання послуги №БТ-24-04-2023 від 24.04.2023,

2.Рахунок на оплату №75 від 12.05.2023.

3.Акт надання послуг №78 від 16.05.2023.

4.Платіжна інструкція №348 від 12.05.2023.

5.Платіжна інструкція №379 від 12.05.2023,

6.Договір суборенди нерухомого майна №1 від 01.05.2023.

7.Видаткова накладна №798 від 12.05.2023.

8.Акт 96146 від 31.05.2023 та ТТН.

9.Видаткова накладна 6167 від 12.05.2023.

10.Видаткова накладна №30 від 16.05.2023 з ТТН та №34 від 19.05.2023 з ТТН.

11.Видаткова накладна №1205-00011 від 12.05.2023,

12.Видаткова накладна №1005-00012 від 10.05.2023.

13.Видаткова накладна №644 від 03.05.2023.

14.Видаткова накладна №247 від 10.05.2023.

15.Видаткова накладна №277 від 19.05.2023.

16.Видаткова накладна №227 від 15.05.2023.

17.Пояснення;

- по податковій накладній №95 від 25.05.2023:

1.Пояснення щодо податкової накладної.

2.Договір про виконання робіт 13-03-2023 від 13.03.2023.

3.Рахунок на оплату №81 від 25.05.2023.

4.Платіжна інструкція № 116 від 31.05.2023.

5. Акт надання послуг №75 від 25.05.2023.

6.Обліковий лист №140.

7.Обліковий лист №141.

8.Договір поставки №ЗГТЧ-000229 від 20.07.2022.

9.Видаткова накладна №42700008 від 27.04.2023.

10.Видаткова накладна №40400023 від 04.04.2023.

11.Договір поставки нафтопродуктів №63 від 01.03.2023.

12. Додаткова накладна №151 від 30.04.2023.

13.Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) №2154 від 11.05.2023.

14.Договір суборенди нерухомого майна № 1 від 01.05.2023.

15.Договір суборенди нерухомого майна №2 від 01.05.2023.

За результатами розгляду вказаних документів, Комісією регіонального рівня прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, при цьому, в графі Додаткова інформація контролюючим органом не зазначено підставу відмови у реєстрації спірних ПН. Натомість у відзиві відповідач вказав, що в ході дослідження додаткових пакетів документів контролюючим органом встановлено , що товариством не усунуто зазначені у Повідомленнях недоліки та не надано договору та розрахункових документів на придбання ПММ.

Суд зазначає, що у матеріалах справи відсутні докази прийняття рішення ризиковості здійснення операцій ТОВ «ПМК №132», в той час, як підставою для зупинення реєстрації спірних ПН відповідачем у квитанції визначено, що ТОВ «ПМК №132» відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Не містять такого посилання і оспорювані рішення.

Надаючи правову оцінку рішенню контролюючого органу, суд зважає на таке.

Згідно з пунктом 11 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення Комісії податкового органу повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Водночас в оскаржуваному рішенні відповідачем не вказано, на підставі чого прийнято таке рішення, зокрема, яка саме офіційна інформація була підставою для висновків про відповідність платника податку критеріям ризиковості здійснення операцій.

Також в оскаржуваному рішенні відповідачем, в рядку Додаткова інформація не зазначено суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для прийняття такого рішення, не ідентифіковано конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції.

Відтак суд дійшов висновку, що оспорюване рішення не містить обґрунтувань підстав та причин віднесення до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

При цьому суд зауважує, що у даній справі суд не надає оцінку реальності здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, на підставі яких складено спірну ПН, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог ПК України, а тому воно не є предметом судового розгляду у справах щодо оскарження рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, які стосуються наявності чи відсутності підстав для зупинення та відмови у реєстрації податкових накладних згідно виключних підстав для вчинення податковим органом таких дій та прийняття рішень, що передбачені податковим законодавством, до числа яких не відноситься встановлення ані контролюючим органом, ані судом реальності господарських операцій поза межами податкового контролю та прийнятими за такими заходами контролю рішеннями.

У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду справи не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної. При цьому суд зазначає, що здійснення моніторингу відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення такого моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 28.11.2019 №К/9901/17623/19 (справа №1640/2650/18), від 27.04.2020 №К/9901/27904/19 (справа №360/1050/19), від 21.05.2019 №К/9901/7590/19 (справа №0940/1240/18).

Тобто, всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.

З аналізу матеріалів справи судом встановлено, що позивачем надавались відповідачу документи, якими підтверджуються господарські відносини, відображені у податкових накладних №78 від 12.05.2023, №90 від 16.05.2023, №95 від 25.05.2023. Вказані документи долучені позивачем також до матеріалів справи.

Верховний Суд неодноразово висловлював позицію, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік підстав, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку №520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів, наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації в ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.

Такої ж позиції дотримується Верховний Суд в постановах від 20.01.2022 у справі № 140/4162/21 та від 07.12.2022 у справі № 500/2237/20.

Отже, посилання відповідача на вказані в оскаржуваних рішеннях підстави, в обґрунтування прийняття рішень про відмову у реєстрації податкової накладної, за умови не наведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності зазначеної у них інформації, свідчить про протиправність таких рішень.

З огляду на зазначене вище, суд приходить до висновку, що оскаржуване рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято з порушенням порядку та не у спосіб, визначений законом, а тому є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Щодо позовних вимог в частині зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні датою їх фактичного подання, суд зазначає наступне.

Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.

Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

При обранні способу відновлення порушеного права позивача суд виходить з принципу верховенства права щодо гарантування цього права ст.1 Протоколу № 1 до Європейської Конвенції з прав людини, як складової частини змісту і спрямованості діяльності держави, та виходячи з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, що звернулась за судовим захистом без необхідності додаткових її звернень та виконання будь-яких інших умов для цього.

Рішенням Конституційного Суду України у справі № 3-рп/2003р від 30.01.2003 року визначено, що правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах.

З урахуванням зазначеного, суд вважає за необхідне зобов`язати Державну податкову службу №78 від 12.05.2023 датою її фактичного подання, податкову накладну №90 від 16.05.2023 датою її фактичного подання, податкову накладну №95 від 25.05.2023 датою її фактичного подання.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Головним управлінням ДПС у Житомирській області належними доказами не доведено існування законних підстав для відмови у реєстрації податкових накладних №78 від 12.05.2023, №90 від 16.05.2023, №95 від 25.05.2023 , а тому суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення позову повністю.

Згідно з платіжною інструкцією №477 від 20.07.2023 позивачем за подання до суду позовної заяви сплачено судовий збір в розмірі 8052,00 грн, який відповідно до ст.139 КАС України підлягає відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 73-78, 90, 143, 242- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд,

вирішив:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Пересувна механізована колона №132" (вул. Лесі Українки, 92,Теснівка,Житомирська область,11771. РНОКПП/ЄДРПОУ: 01036477) до Головного управління ДПС у Житомирській області (вул. Юрка Тютюнника, 7,Житомир,10003. РНОКПП/ЄДРПОУ: 43142501) , Державної податкової служби України (Львівська площа, 8,Київ 53,04053. РНОКПП/ЄДРПОУ: 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.07.2023 №9146509/01036477, яким Товариству з обмеженою відповідальністю "Пересувна механізована колона №132" відмовлено в реєстрації податкової накладної №78 від 12.05.2023.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Пересувна механізована колона №132", №78 від 12.05.2023 датою її фактичного подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 07.07.2023 №9146506/01036477, яким Товариству з обмеженою відповідальністю "Пересувна механізована колона №132" відмовлено в реєстрації податкової накладної №90 від 16.05.2023.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Пересувна механізована колона №132", №90 від 16.05.2023 датою її фактичного подання.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.07.2023 №9133239/01036477, яким Товариству з обмеженою відповідальністю "Пересувна механізована колона №132" відмовлено в реєстрації податкової накладної №95 від 25.05.2023.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, подану Товариством з обмеженою відповідальністю "Пересувна механізована колона №132", №95 від 25.05.2023 датою її фактичного подання.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Житомирській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Пересувна механізована колона №132" судовий збір в розмірі 4026,00 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Пересувна механізована колона №132" судовий збір в розмірі 4026,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя В.А. Липа

Дата ухвалення рішення03.04.2024
Оприлюднено08.04.2024
Номер документу118140693
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —240/22320/23

Ухвала від 24.04.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Липа Володимир Анатолійович

Повістка від 24.04.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Липа Володимир Анатолійович

Рішення від 03.04.2024

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Липа Володимир Анатолійович

Ухвала від 24.08.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Липа Володимир Анатолійович

Ухвала від 07.08.2023

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Липа Володимир Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні