Рішення
від 03.04.2024 по справі 400/788/24
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 квітня 2024 р. № 400/788/24 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Лісовської Н.В., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовомприватного підприємства "АКВАМАРІН-АВ", проїзд Інгульський, 19А,м. Миколаїв,Миколаївська обл., Миколаївський р-н,54039,

до відповідачаГоловного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6,м. Миколаїв,54001,

провизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 15.01.2024р. №00006370406,

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство "Аквамірін-АВ" звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 15.01.2024 р. № 00006370406.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає, що порушення щодо строку реєстрації податкових накладних є припущеннями відповідача та не відповідають фактичним обставинам справи. До 27.05.2022 р. застосовувався мораторій на застосування штрафних санкцій за порушення податкового законодавства. Застосування відповідальності та строків виконання податкових зобов`язань ставиться в залежність від можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок. 20.07.2022 р. позивач повідомив контролюючий орган про неможливість виконати податковий обов`язок, однак відповіді не отримав. Керівник підприємства перебував за кордоном і зареєстрував податкові накладні одразу після повернення до м. Миколаєва. Інших посадових осіб, уповноважених подавати податкові накладні на реєстрацію, товариство не має.

Відповідачем 13.02.2024 р. подано відзив на позов, відповідно до якого камеральною перевіркою встановлено порушення терміну реєстрації від 61 до 365 календарних днів по 3 податкових накладних за лютий 2022 року на загальну суму ПДВ 157 040,54 гривень. Враховуючи, що директор ПП «АКВАМАРІН-АВ» до 26.10.2022 року знаходився за кордоном та були відсутні інші посадові особи, які уповноважені нараховувати та вносити до бюджету податки та збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, Комісія з питань розгляду заперечень Головного управління ДПС у Миколаївській області визнала ці обставини, як такі, що пом`якшують відповідальність особи у відповідності до пункту 112.2 статті 112 Кодексу. При цьому, Комісією прийнято рішення, що відсутні підстави для визнання висновків, які викладені в акті камеральної перевірки, незаконними та такими, що фактично не відповідають дійсності. 15.01.2024 року прийнято податкове повідомлення-рішення форми «Н» №00006370406, яким нараховано штрафних санкцій в сумі 31 408,11 гривень, з урахуванням обставини, які пом`якшують відповідальність юридичної особи відповідно до пункту 112.2 статті 112 Кодексу. ПП «АКВАМАРІН-АВ» до контролюючого органу 20.07.2022 засобами електронного документообігу було надіслано лист за № 19 (вх. ГУ ДПС у Миколаївській області від 21.11.2022 № 12279/6), в якому платник повідомляв про неможливість виконання своїх податкових обов`язків. До зазначеного листа додано копію закордонного паспорту керівника підприємства Андрія Плюхіна з відміткою про перетин ним кордону України. У зв`язку із військовою агресією Російської Федерації проти України та запровадженням воєнного, в роботі Головного управління ДПС у Миколаївській області встановлено простій на підставі наказу ДПС України від 24.02.2022 №243-0 «Про встановлення простою у роботі Державної податкової служби України та її територіальних підрозділів» та наказу ГУ ДПС у Миколаївській області від 15.04.2022 № 7-о «Про встановлення простою у роботі працівників Головного управління ДПС у Миколаївській області». Наказом Головного управління ДПС у Миколаївській області від 30.09.2022 року за № 34 «Про поновлення роботи в АІС «Управління документами» поновлено роботу ГУ ДПС у Миколаївській області в системі електронного документообігу в АІС «Управління документами» з 03.10.2022 року та забезпечено вжиття поступових та планомірних заходів з опрацювання, реєстрації та обробки вхідної кореспонденції , яка надійшла до ГУ ДПС у Миколаївській області у період з 23.02.2022 року по 30.09.2022 року засобами електронного документообігу. У зв`язку з чим лист ПП «АКВАМАРІН-АВ» від 20.07.2022р. №19 було зареєстровано в АІС «Управління документами» 21.11.2022року за вх. №12279/6. Лист платника від 20.07.2022 року за № 19 не містить жодних посилань на нормативно-правові норми законодавства та надіслано до моменту набуття чинності Порядку № 225. Зміст листа не відповідає вимогам розділу II Порядку 225 щодо наявності обов`язкових реквізитів, які має містити заява, а саме у наданій заяві відсутня інформація які саме податки та в які саме податкові періоди відсутня дана можливість. Також документи, надані у якості підтверджуючих неможливість виконання платником податкових зобов`язань не відповідають вимогам Порядку 225 та є не достатніми для прийняття рішення про неможливість виконання платником податкових зобов`язань. Адже призупинення діяльності підприємства оформлюється Наказом про простій; дату прибуття (повернення) директора до України встановити неможливо. В зв`язку з наведеним лист ПП «АКВАМАРІН-АВ» від 20.07.2022 за № 19 не розглядався як заява платника про неможливість виконання податкового обов`язку. Відповідно до баз даних контролюючого органу, платником 05.05.2022 та 08.07.2022 надався Податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб і сум отриманого з них податку за 1 та 2 квартали 2022 року відповідно, а отже у платника була можливість своєчасного виконання податкових обов`язків. ПП «АКВАМАРІН-АВ» не скористався правом подати заяву про неможливість виконання своїх податкових обов`язків відповідно до пункту 4 розділу II Порядку №225 протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення можливостей платника податків виконувати свої податкові зобов`язання. Мораторій на незастосування штрафних санкцій, встановлений пунктом 521 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, скасовано з 27 травня 2022 року. Згідно з підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу як умова звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування, що були предметом цієї перевірки, є їх реєстрація в ЄРПН не пізніше 15 липня 2022 року. З огляду на викладене, відповідач вважає оскаржуване рішення правомірним, а позовні вимоги необґрунтованими.

З`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:

20.12.2023 р. відповідачем проведена камеральна перевірка щодо своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН за лютий 2022 року, результати якої оформила актом № 12655/14-29-04-06-08/33682919.

За результатами перевірки встановлено, що на порушення п. 201.10 ст. 201 розділу V Податкового кодексу України (далі ПК України) позивачем несвоєчасно подано на реєстрацію податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму ПДВ 157040,54 грн.

Зокрема зазначено, що за лютий 2022 року складено податкові накладні від 16.02.2022 р. № 4 і № 5, від 23.02.2022 р. № 6, які зареєстровані 26.10.2022 р.

За наслідками перевірки контролюючий орган податковим повідомленням-рішенням від 15.01.2024 р. № 00006370406 застосував штраф у сумі 31408,11 грн.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246 (далі - Порядок № 1246), який визначає механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до ЄРПН.

Відповідно до пункту 5 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до ЄРПН у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 ПК України, а також з урахуванням Законів України "Про електронний цифровий підпис", «Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктом 11 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідних положень" ПК України передбачено, що з 01.02.2015 реєстрації у ЄРПН підлягають всі податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних (у тому числі які не надаються покупцю, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування) незалежно від розміру податку на додану вартість в одній податковій накладній/ розрахунку коригування.

У разі порушення граничних строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН застосовуються штрафні санкції згідно з Податковим кодексом України.

Відповідно до пункту 120-1.1 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної у ЄРПН (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: 10 % суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 % суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 % суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 % суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 % суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Позивач не заперечує того, що порушив граничний строк реєстрації зазначених в акті перевірки податкових накладних.

Разом з цим, відповідно до пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 01.03.2020 до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами- лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 01.03.2020 і до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Постановою Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 р. № 1236 "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" (із змінами) з 19.12.2020 до 01.07.2023 на території України карантин, продовживши дію карантину, встановленого постановами Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 р. № 211 "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2", від 20 травня 2020 р. № 392 "Про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" та від 22 липня 2020 р. № 641 "Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2".

Відтак штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у період з 01.03.2020 і до останнього календарного дня місяця (включно), в якому завершується дія карантину не застосовуються.

Правове значення у контексті застосування пункту 52-1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України має саме факт вчинення відповідного порушення, складом, якого, в даному випадку, є порушення строку реєстрації податкової накладної у ЄРПН. Податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних у ЄРПН є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної. Обставини щодо періоду вчинення правопорушення мають значення для визначення розміру нарахованих штрафних санкцій, а не у цілях встановлення застосовності вказаної норми закону у правовій кваліфікації такого правопорушення, як триваючого.

Такий висновок зазначеного у постанові Верховного Суду від 10.12.2021 р. у справі № 420/10367/20.

На момент ухвалення спірного податкового повідомлення-рішення відбулися зміни у податковому законодавстві, які безпідставно не були враховані відповідачем.

Так, відповідно п. 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідних положень» ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Згідно з п. 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідних положень» ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

2 відсотки суми податку на доданувартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів".

Отже, наведеними приписами закону платники податків звільняються від надмірного тягаря відповідальності, встановленого раніше чинними нормами податкового законодавства, за наведених у п.89, 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідних положень» ПК України умов.

Згідно з пунктом 11 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПК України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

Таким чином, на день прийняття оскаржуваного податкового повідомлення-рішення вже набрали чинності зміни до ПК України, які пом`якшували відповідальність платника податку за порушення строків реєстрації податкової накладної (зменшували розмір штрафу), а тому контролюючий орган мав обчислювати суму штрафу згідно нових, зменшених розмірів.

20.07.2022 р. позивач повідомив контролюючий орган про неможливість виконати податковий обов`язок, однак відповіді не отримав. Керівник підприємства перебував за кордоном і зареєстрував податкові накладні одразу після повернення до м. Миколаєва. Інших посадових осіб, уповноважених подавати податкові накладні на реєстрацію, товариство не має.

Відповідно до п. 109.3 ст. 109 ПК України вина є необхідною умовою притягнення платника податків до фінансової відповідальності за вчинення податкового правопорушення у випадках, регламентованих п. 119.3 ст. 119, п. 123.2-123.5 ст. 123, пунктами 124.2, 124.3 ст. 124, п. 125-1.2-125-1.4 ст. 125-1 ПК України. Йдеться про вичерпний перелік складів податкових правопорушень, що передбачають вину - умисел на їх вчинення та для притягнення до відповідальності за які встановлюється вина платника податків. Наведений підхід, можна простежити в постанові Верховного Суду від 03.08.2023 р. у справі № 520/22505/21.

Також ст. 112 ПК України встановлено підстави, за яких особа вважається винною: установлення можливості дотримання особою правил і норм, за порушення яких Кодексом передбачена відповідальність, але невжиття цією особою достатніх заходів щодо їх дотримання; доведення контролюючим органом того, що, вчиняючи дії або допускаючи бездіяльність, за які передбачена відповідальність, платник податків діяв нерозумно, недобросовісно та без належної обачності. Дане наведено в постановах Верховного Суду від 08.12.2022 р. у справі № 520/9294/21 та від 22.08.2023 р. у справі № 520/18519/21.

Відтак, судом встановлено протиправність нарахування позивачу штрафу, а отже наявні підстави для задоволення позову.

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Позивач надав платіжну інструкцію про сплату судового збору в сумі 3028,00 грн, що й підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

1. Позов приватного підприємства "Аквамірін-АВ" (Інгульський проїзд, 19-А, м. Миколаїв, 54039, ідентифікаційний код 33682919) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код ВП 44104027) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 15.01.2024 р. № 00006370406 задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області від 15.01.2024 р. № 00006370406.

3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001, ідентифікаційний код ВП 44104027) судовий збір у сумі 3028,00 грн (три тисячі двадцять вісім грн 00 коп.) на користь приватного підприємства "Аквамірін-АВ" (Інгульський проїзд, 19-А, м. Миколаїв, 54039, ідентифікаційний код 33682919).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дата складення повного судового рішення 03.04.2024 р.

Суддя Н. В. Лісовська

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.04.2024
Оприлюднено08.04.2024
Номер документу118142014
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —400/788/24

Ухвала від 08.08.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 09.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 06.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Рішення від 03.04.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

Ухвала від 31.01.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Лісовська Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні