Рішення
від 04.04.2024 по справі 500/1665/24
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/1665/24

04 квітня 2024 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області до Відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про визнання протиправною та скасування постанови,

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області (далі - Головне управління ДСНС, позивач) звернулося до суду з позовною заявою до Відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (далі - Відділ, відповідач), у якому просить визнати протиправною та скасувати постанову від 13.03.2024 ВП №74179895 про накладення штрафу у розмірі 5100,00 грн.

Позов обґрунтовано тим, що державним виконавцем Відділу від 15.02.2024 відкрито виконавче провадження ВП № 74179895 щодо боржника Головногоуправління ДСНС про зобов`язання підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2023 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", статті 9 Закону України від 20.12.1991 №2011- XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" та з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", щодо визначення посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт, та з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, для здійснення обчислення та перерахунку з 01.02.2023 його пенсії.

Відповідне рішення суду позивач виконав ще задовго до відкриття виконавчого провадження, а тому листом від 26.02.2024 повідомив відповідача про такі обставини та надав відповідні документи на підтвердження цих обставин.

05.03.2024 на адресу Головного управління ДСНС надійшла вимога виконавця від 28.02.2024, у якій з посиланням на заяву стягувача про те, що рішення суду не виконано в повному обсязі, державний виконавець вимагав виконати рішення суду протягом 10 робочих днів.

Позивач повторно інформував державного виконавця листом від 07.03.2024 про повне та фактичне виконання резолютивної частини рішення суду до моменту відкриття виконавчого провадження.

18.03.2024 Головне управління ДСНС отримало оскаржувану постанову про накладення штрафу від 13.03.2024 за невиконання рішення суду у справі № 500/3595/23 без поважних причин.

Позивач не погоджується з такою постановою та вказує, що рішенням суду від 09.09.2023 у справі №500/3595/23 не визначено Головному управлінню ДСНС обов`язку зазначити у відповідній довідці конкретні складові грошового забезпечення ОСОБА_1 чи/або відсоткового розміру таких складових. На виконання судового рішення було підготовлено та 07.09.2023 направлено до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області оновлену довідку № 549 від 07.09.2024 про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2023. Рішення суду виконано повністю та до відкриття виконавчого провадження. При цьому спору щодо розміру складових грошового забезпечення, які мають зазначатися в оновленій довідці, зокрема стосовно розміру премії, з яким не погоджується стягувач, у справі №500/3595/23 не було, таке питання судом не досліджувалось та оцінка не надавалась. Незгода стягувача з розміром чи/або складовими його грошового забезпечення не може бути підставою для подальшого примусового виконання рішення суду. Штраф за невиконання рішення суду застосовано протиправно, що є підставою для скасування оскаржуваної постанови.

Ухвалою суду від 27.03.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у цій справі, постановлено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, з урахуванням особливостей, визначених §2 глави 11 розділу ІІ Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

У строк, встановлений судом, надійшов відзив на позовну заяву, відповідач позов не визнає та просить відмовити у задоволенні позовних вимог з таких підстав.

На примусовому виконанні у Відділі перебуває виконавче провадження №74179895 з примусового виконання виконавчого листа №500/3595/23, виданого 01.01.2024 Тернопільським окружним адміністративним судом про зобов`язання Головне управління ДСНС підготувати на надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку основного розміру пенсії із 01.02.2023, ВП відкрите 15.02.2024.

Головне управління ДСНС двічі інформувало Відділ про виконання рішення суду, проте відповідач вважає, що рішення суду не виконано з огляду на заяву представника стягувача та відомості надані боржником про розмір фактично виплаченої премії особі, яка обіймає посаду аналогічну тій, з якої звільнений ОСОБА_1 , заступник начальника управління з питань реагування на надзвичайні ситуації. У січні 2023 році розмір премії по посаді становив 163 відсотки, натомість у виданій на виконання рішення суду довідці така зазначена у розмірі 20 відсотків.

За таких обставин державний виконавець вважає, що рішення суду не виконано, через що винесено постанову про накладення штрафу на боржника в розмірі 5100,00 грн. Відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог повністю (а.с.27-36).

Одночасно з відзивом на позов Відділом надано до суду матеріали виконавчого провадження (а.с.39-52).

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, у тому числі матеріали виконавчого провадження, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

Тернопільським окружним адміністративним судом 01.01.2024 видано виконавчий лист у справі №500/3595/23 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДСНС про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, відповідно до якого зобов`язано Головне управління ДСНС підготувати на надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , виходячи із розрахункової величини прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2023, відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб, з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії для перерахунку основного розміру пенсії із 01.02.2023 (а.с.39).

На підставі заяви представника стягувача, керуючись статтями 3, 4, 24, 25, 26, 27 Закону України Про виконавче провадження від 02.06.2016 № 1404-VIII (далі - Закон № 1404-VIII), державним виконавцем Відділу 15.02.2024 винесено постанову про відкриття виконавчого провадження ВП №74179895 з виконання виконавчого листа №500/3595/23, виданого Тернопільським окружним адміністративним судом 01.01.2024. У цій постанові встановлено боржнику строк виконання рішення суду протягом 10 робочих днів (а.с.39-42).

Одночасно з заявою про примусове виконання рішення представник стягувача надала копію довідку Головного управління ДСНС про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , виходячи із розрахункової величини прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2023, яка видана на виконання рішення суду, та листування з боржником, у якому стягувач не погоджувався з розміром премії, зазначеним у довідці, - 20 відсотків, при тому, що посадовій особі за аналогічною посадою фактично виплачено у січні 2023 року премію у розмірі 163 відсотки.

Головним управлінням ДСНС направлено державному виконавцю Відділу лист №64 001-1049/64 14 від 26.02.2024 про виконання рішення суду ще до відкриття виконавчого провадження та надано копію довідки від 07.09.2023 № 545, надіслану до Головного управління Пенсійного фонду України у Тернопільській області на виконання рішення Тернопільського окружного адміністративного суду у справі №500/3595/23.

Боржник у листі від 26.02.2024 розписав, яким чином визначалися складові грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2023 вказавши на таке:

Посадовий оклад визначався шляхом множення 2684 гривень (відповідно до ст. 7 Закону України "Про державний бюджет України на 2023 рік" на тарифний коефіцієнт 3,76- 3% у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб".

Оклад за спеціальним званням визначався шляхом множення 2684 гривень (відповідно до ст. 7 Закону України "Про державний бюджет України на 2023 рік" на тарифний коефіцієнт 0,84 у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб".

Останньою займаною посадою ОСОБА_1 була посада заступник начальника управління з питань реагування на надзвичайні ситуації, з якої визначався тарифний коефіцієнт для здійснення розрахунку. Останнім спеціальним званням для визначення тарифного коефіцієнту є спеціальне звання "полковник служби цивільного захисту".

У довідці зазначені усі складові грошового забезпечення, які належать до виплати ОСОБА_1 згідно останньої займаної ним посади та з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", щодо визначення посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт, та з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, для здійснення обчислення та перерахунку з 01.02.2023 його пенсії (а.с.44 зворот 45).

28.02.2024 до Відділу надійшла заява представника стягувача про те, що рішення суду боржником не виконано (а.с.46).

Вимогою державного виконавця №2047/03.1-23 від 28.02.2024 зобов`язано боржника виконати вимоги виконавчого листа №500/3595/23 від 01.01.2024, виданого Тернопільським окружним адміністративним судом (а.с.46 зворот).

27.02.2024 на адресу Відділу надійшло повідомлення Головного управління ДСНС №64 001-1049/64 14 від 26.02.2024 про виконання рішення суду. У цій відповіді боржник деталізував порядок виплати грошового забезпечення та надав пояснення про розмір складових грошового забезпечення, які включаються у довідки для перерахунку пенсії, вказав на наступне.

«Наказом МВС України від 20.07.2018 №623 затверджено Інструкцію про порядок виплати грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільненні особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту (далі - Інструкція №623).

Відповідно до пунктів 1, 2 розділу XVI Інструкції №623 керівники органів управління (підрозділів) мають право в межах фонду преміювання та економії грошового забезпечення здійснювати преміювання осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби.

Преміювання осіб рядового і начальницького складу здійснюється в межах фонду преміювання, утвореного в розмірі, визначеному наказом ДСНС на відповідний рік, але не менше 10 відсотків фонду посадових окладів.

Преміювання осіб рядового і начальницького складу органів управління (підрозділів) здійснюється відповідно до положення про преміювання, розробленого органом управління (підрозділу) з метою визначення порядку матеріального заохочення осіб рядового і начальницького складу органів управління (підрозділів), з урахуванням специфіки та особливостей виконання покладених на них службових обов`язків, своєчасності і точності виконання рішень державних органів та розпоряджень і вказівок керівників органів управління (підрозділів).

Керівник органу управління (підрозділу) має право позбавляти осіб рядового і начальницького складу премії повністю або зменшувати її розмір за грубі дисциплінарні проступки та порушення службової дисципліни, передбачені статтями 58, 59 Дисциплінарного статуту служби цивільного захисту.

На виконання вказаних вище норм наказом ДСНС України від 13.01.2023 № НС-35 (далі - Наказ № НС-35) встановлено здійснювати, починаючи з січня 2023 року щомісячне преміювання осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту відповідно до положення про преміювання та їх особистого внеску в загальний результат служби (з дотриманням міжпосадових співвідношень, спеціального звання, тривалості та умов служби, кваліфікації) у розмірах згідно з додатком (крім осіб, щодо яких прийнято окремі рішення ДСНС).

Згідно з додатком до Наказу №НС-35, особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту за тарифними розрядами 20 і вище розмір премії складає до 170% посадового окладу.

Варто зазначити, що на Головне управління покладена функція із складання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій у разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для визначених осіб або про введення для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

В даних спірних правовідносинах таким рішенням Кабінету Міністрів України є Постанова №704, а також зміна розміру посадового окладу у зв`язку зі зростанням прожиткового мінімуму для працездатних осіб у січні 2023 року.

При цьому, нормами постанови Кабінету Міністрів України № 45 затверджено механізм та алгоритм дій органів державної влади щодо виготовлення оновлених довідок про розміри грошових забезпечень на виконання рішення Уряду.

Натомість, премія у підрозділах ДСНС виплачується відповідно до Наказів ДСНС, наказів МВС, якими встановлювався розмір премії для відповідних категорій осіб рядового і начальницького складу з 01.01.2023, оскільки такі безумовно не є рішеннями Кабінету Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення або про введення нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премій, із прийняттям якого пов`язаний обов`язок відповідача оформити нову довідку про розмір грошового забезпечення.

Крім цього, пунктом 2 Наказу № НС-35 передбачено, що він застосовується з 01.01.2023 і поширюється на осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту, які проходять службу в підрозділах, утримання яких здійснюється за рахунок коштів загального та спеціального фондів державного бюджету.

У постанові від 13.05.2020 в справі № 592/5164/16-а Велика Палата Верховного Суду підтримала правовий висновок Верховного Суду України, визначивши, що накази Міністра оборони України, якими встановлювався розмір премії для військовослужбовців, є відомчими, внутрішніми документами, які носять тимчасовий характер, не містять нормативно-правових приписів та не породжують будь-яких правових підстав для проведення перерахунку пенсії військовослужбовців відповідно до частини до частини третьої Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Отже, ОСОБА_1 має право на отримання пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з Постановою № 704, яка є керівним документом для відповідача у питанні відсоткових показників додаткових видів грошового забезпечення.

Водночас, ані Постанова №704, ані Наказ №НС-35 не містять імперативної вказівки на обов`язковий відсоток премії особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту від посадового окладу.

Головне управління зазначає, що розмір преміювання для конкретної особи рядового та начальницького складу служби цивільного захисту заздалегідь не є фіксованим, а здебільшого залежить від особистого внеску в загальні результати служби у межах фонду преміювання, що також передбачено пункті 1.2 Наказу №НС-35 та пункті 1 розділу XVI Інструкції №623.

Аналогічний правовий висновок викладено Верховним Судом в постанові від 14.03.2023 у справі № 380/15276/21 за подібними правовідносинами.

Додатково варто наголосити, що резолютивна частина рішення Тернопільського окружного адміністративного суду у справі № 500/3595/23 фактично виконана в повному обсязі про що Головне управління повідомляло листом від 07.09.2023 №64 001-4436/64 14 з наданням підтверджуючих документів, а саме:

''Зобов`язати Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Тернопільській області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2023 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ ''Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, статті 9 Закону України від 20.12.1991 №2011-ХП ''Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей та з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 ''Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб, щодо визначення посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт, та з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, для здійснення обчислення та перерахунку з 01.02.2023 його пенсії''.

Правовідносини, які випливають із вимоги державного виконавця та дій ОСОБА_1 мають ознаки публічно-правового спору за ознаками оскарження кардинально інших правовідносин, а саме: правовідносин із зазначення розміру премії у довідці для перерахунку пенсії, що не пов`язанні з виконанням рішення суду у справі № 500/3595/23.

До прикладу такі ж правовідносини уже виникали між Головним управлінням та особами звільненими із служби цивільного захисту щодо зазначення розміру премії у довідках для перерахунку пенсії у таких справах як: №500/6387/23, №500/6388/23, №500/6673/23.

Варто наголосити, що за результатом розгляду цих справ, рішення були прийнятті на користь Головного управління, що підтверджує його позицію загалом».

У зв`язку з цим боржник вимагав у державного виконавця закрити виконавче провадження (а.с.47-48).

Державний виконавець вважав, що рішення суду не виконано Головним управлінням ДСНС, оскільки у довідці про грошове забезпечення ОСОБА_1 від 07.09.2023 № 545 зазначено розмір премії станом на 01.01.2023 за відповідною посадою заступника начальника управління з питань реагування на надзвичайні ситуації в розмірі 20 відсотків, а не 163 відсотки, яка відповідно до листів боржника від 20.11.2023 та від 14.12.2023 була фактично виплачена за аналогічною посадою у січні 2023 році, а тому 13.03.2024 за не виконання рішення суду з примусового виконання виконавчого листа № 500/3595/23 від 01.01.2024 винесено постанову про накладення штрафу на боржника в розмірі 5100,00 грн. Одночасно зобов`язано боржника протягом 10 робочих днів виконати рішення суду та попереджено про кримінальну відповідальність за умисне невиконання рішення (а.с.49).

Не погоджуючись із постановою державного виконавця від 13.03.2024 ВП №74179895 про накладення штрафу, позивач у межах строку, визначеного статтею 287 КАС України, звернувся до суду із даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 129-1 Основного Закону судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Статтею 370 КАС України визначено, що судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Частинами другою, четвертою статті 372 КАС України визначено, що судове рішення, яке набрало законної сили або яке належить виконати негайно, є підставою для його виконання. Примусове виконання судових рішень в адміністративних справах здійснюється в порядку, встановленому законом.

Спеціальним законом, що визначає умови і порядок виконання рішень судів та інших органів, що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку, є Закон України від 02.06.2016 №1404-VIII Про виконавче провадження.

Відповідно до частини першої статті 1 Закону №1404-VIII виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

Примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів (частина перша статті 5 Закон №1404-VIII).

Відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню рішення на підставі виконавчих документів, зокрема, виконавчих листів та наказів, що видаються судами у передбачених законом випадках на підставі судових рішень (пункт перший частини першої статті 3 Закону №1404-VIII).

Частинами першою, п`ятою, шостою статті 26 Закону №1404-VIII встановлено, що виконавець розпочинає примусове виконання рішення на підставі виконавчого документа, зазначеного у статті 3 цього Закону, за заявою стягувача про примусове виконання рішення. Виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня надходження до нього виконавчого документа виносить постанову про відкриття виконавчого провадження, в якій зазначає про обов`язок боржника подати декларацію про доходи та майно боржника, попереджає боржника про відповідальність за неподання такої декларації або внесення до неї завідомо неправдивих відомостей. За рішенням немайнового характеру виконавець у постанові про відкриття виконавчого провадження зазначає про необхідність виконання боржником рішення протягом 10 робочих днів (крім рішень, що підлягають негайному виконанню, рішень про встановлення побачення з дитиною).

Згідно з частиною першою статті 18 зазначеного Закону виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії. Як встановлено пунктами 1, 3 частини другої статті 18 Закон №1404-VIII виконавець зобов`язаний, зокрема, здійснювати заходи примусового виконання рішень у спосіб та в порядку, які встановлені виконавчим документом і цим Законом; розглядати в установлені законом строки заяви сторін, інших учасників виконавчого провадження та їхні клопотання.

Водночас, відповідно до частини третьої наведеної статті виконавець під час здійснення виконавчого провадження має право: проводити перевірку виконання боржниками рішень, що підлягають виконанню відповідно до цього Закону; накладати стягнення у вигляді штрафу на фізичних, юридичних та посадових осіб у випадках, передбачених законом; вимагати від матеріально відповідальних і посадових осіб боржників - юридичних осіб або боржників - фізичних осіб надання пояснень за фактами невиконання рішень або законних вимог виконавця чи іншого порушення вимог законодавства про виконавче провадження.

Вимоги виконавця щодо виконання рішень є обов`язковими на всій території України. Невиконання законних вимог виконавця тягне за собою відповідальність, передбачену законом (частина четверта статті 18 Закон №1404-VIII).

Частина четверта статті 19 Закону №1404-VIII зобов`язує сторони невідкладно, не пізніше наступного робочого дня після настання відповідних обставин, письмово повідомити виконавцю про повне чи часткове самостійне виконання рішення боржником, а також про виникнення обставин, що обумовлюють обов`язкове зупинення вчинення виконавчих дій, про встановлення відстрочки або розстрочки виконання, зміну способу і порядку виконання рішення, зміну місця проживання чи перебування (у тому числі зміну їх реєстрації) або місцезнаходження, а боржник - фізична особа - також про зміну місця роботи. Особи, які беруть участь у виконавчому провадженні, зобов`язані сумлінно користуватися усіма наданими їм правами з метою забезпечення своєчасного та в повному обсязі вчинення виконавчих дій частина восьма статті 19 цього ж Закону).

Предметом оскарження у даній справі є постанова державного виконавця про накладення на позивача штрафу, винесена в межах процедури виконання судового рішення, за якими боржник зобов`язаний вчинити певні дії.

Порядок виконання рішень, за якими боржник зобов`язаний вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення, визначений статтею 63 Закону №1404-VIII. Так за рішеннями, за якими боржник зобов`язаний особисто вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення, виконавець наступного робочого дня після закінчення строку, визначеного частиною шостою статті 26 цього Закону, перевіряє виконання рішення боржником. Якщо рішення підлягає негайному виконанню, виконавець перевіряє виконання рішення не пізніш як на третій робочий день після відкриття виконавчого провадження. У разі невиконання без поважних причин боржником рішення виконавець виносить постанову про накладення на боржника штрафу, в якій також зазначаються вимога виконати рішення протягом 10 робочих днів (за рішенням, що підлягає негайному виконанню, - протягом трьох робочих днів) та попередження про кримінальну відповідальність. Виконавець наступного робочого дня після закінчення строку, передбаченого частиною другою цієї статті, повторно перевіряє виконання рішення боржником. У разі повторного невиконання без поважних причин боржником рішення, якщо таке рішення може бути виконано без участі боржника, виконавець надсилає органу досудового розслідування повідомлення про вчинення боржником кримінального правопорушення та вживає заходів примусового виконання рішення, передбачених цим Законом. У разі невиконання боржником рішення, яке не може бути виконано без участі боржника, виконавець надсилає до органу досудового розслідування повідомлення про вчинення боржником кримінального правопорушення та виносить постанову про закінчення виконавчого провадження.

Отже, законодавець передбачив негативні наслідки (зокрема штрафні санкції) за невиконання у встановлений строк відповідного рішення, за умови його невиконання без поважних причин.

Спірна постанова містить посилання на статті 63 та 75 Закону №1404-VIII як на правову підставу накладення штрафу.

Відповідальність за невиконання рішення, що зобов`язує боржника виконати певні дії, передбачена статтею 75 наведеного Закону. За цією нормою у разі невиконання без поважних причин у встановлений виконавцем строк рішення, що зобов`язує боржника виконати певні дії, та рішення про поновлення на роботі виконавець виносить постанову про накладення штрафу на боржника - фізичну особу у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на посадових осіб - 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на боржника - юридичну особу - 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян та встановлює новий строк виконання. У разі повторного невиконання рішення боржником без поважних причин виконавець у тому самому порядку накладає на нього штраф у подвійному розмірі та звертається до органів досудового розслідування з повідомленням про вчинення кримінального правопорушення.

Аналізуючи наведені положення законодавства в контексті цієї справи потрібно зауважити, що накладення штрафу за невиконання рішення, що зобов`язує боржника до вчинення певних дій, є видом юридичної відповідальності боржника за невиконання покладеного на нього зобов`язання. Застосування такого заходу реагування є обов`язком державного виконавця і націлено на забезпечення реалізації мети виконавчого провадження як завершальної стадії судового провадження. Умовою застосування до боржника у виконавчому проваджені штрафу є невиконання виконавчого документа (судового рішення) без поважних причин.

Отже, на час прийняття державним виконавцем рішення про накладення штрафу має бути встановленим факт невиконання боржником судового рішення без поважних причин.

Перевіряючи доводи сторін щодо наявності підстав для відповідальності позивача як боржника у виконавчому провадженні №74179895, суд встановив, що на виконання рішення Тернопільського окружного адміністративного суду у справі №500/3595/23 Головне управління ДСНС 07.09.2023 видало довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 , виходячи із розрахункової величини прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2023, і направило її до Головного управління Пенсійного фонду України у Тернопільській області, а також ОСОБА_1 (а.с.5 зворот).

Відповідно до відомостей довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, виданій ОСОБА_1 , з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб, розмір грошового забезпечення за відповідною посадою за нормами, чинними на 01.01.2023 за посадою заступник начальника управління з питань реагування на надзвичайні ситуації, яку особа обіймала на день звільнення зі служби становив: посадовий оклад 9789,00 грн, оклад за військовим званням 2255,00 грн, надбавка за вислугу років 50% - 6022,00 грн, надбавка за особливості проходження служби 9033,00 грн, премія 20 % - 1957,80 грн, а всього 29056,80 грн (а.с.8 зворот).

Зі змісту довідки вбачається, що в ній зазначені усі складові грошового забезпечення, які належали б до виплати ОСОБА_1 згідно з останньою займаною ним посадою та з врахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" щодо визначення посадового окладу і окладу за військовим званням шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт, та з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії.

Ознайомившись зі змістом виконавчого листа та судовим рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 09.08.2023 у справі №500/3595/23 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії (https://reestr.court.gov.ua/Review/112726703), суд зауважує, що перевірка виконання судового рішення від 09.08.2023 у справі №500/3595/23 обмежується лише з`ясуванням факту видачі довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.01.2023.

Що стосується зазначених у довідці Головного управління ДСНС від 07.09.2023 конкретних відсотків премії (20 %), то суд зазначає, що на час судового розгляду справи №500/3595/23 між сторонами не існувало спору щодо порядку визначення та конкретних розмірів щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, у тому числі премії, станом на 01.01.2023, внаслідок чого, з`ясування обставин порядку визначення та конкретних розмірів щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії не входить до предмета дослідження факту виконання судового рішення від 09.08.2023 у справі №500/3595/23.

Оскільки вказані обставини визначення щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, зокрема, премії не входили в предмет доказування у справі №500/3595/23 та не можуть стосуватися порядку виконання такого судового рішення і виданого на підставі нього 01.01.2024 виконавчого листа, то фактично свідчать про виникнення нових правовідносин між ОСОБА_1 та Головним управлінням ДСНС з приводу розміру премії, яка підлягає включенню до складу грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії станом на 01.01.2023.

У такому разі, стягувач ОСОБА_1 не позбавлений права оскаржити дії Головного управління ДСНС, звернувшись до суду з новим позовом якщо не згідний з конкретними розмірами щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, зокрема премії, які зазначені в довідці Головного управління ДСНС від 07.09.2023 про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2023 для перерахунку його пенсії.

Визначаючись щодо наявності підстав для застосування державним виконавцем Відділу штрафу до боржника, суд зазначає, що Головним управлінням ДСНС ще задовго до відкриття виконавчого провадження в справі, добровільно виконано рішення суду від 09.08.2023, на підставі якого судом виданий 01.01.2024 виконавчий лист.

При цьому Головне управління ДСНС на виконання вимог частини четвертої статті 19 Закону №1404-VIII невідкладно інформувало державного виконавця Відділу про самостійне виконання рішення. Так само позивач відразу направив письмову відповідь на вимогу державного виконавця з роз`ясненням порядку видачі довідки про розмір грошового забезпечення та визначення її складових.

Таким чином, у зв`язку з добровільним виконанням Головним управлінням ДСНС вимог виконавчого листа у справі №500/3595/23 та з огляду на видачу довідки від 07.09.2023 до моменту відкриття виконавчого провадження, суд дійшов висновку, що оскаржувана постанова від 13.03.2024 ВП №74179895 про накладення штрафу за невиконання рішення суду є необґрунтованою та такою, що підлягає скасуванню.

Як визначено частинами першою, другою статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Зазначені норми означають, що позивач повинен довести, яким чином суб`єктом владних повноважень (у даному випадку державним виконавцем) порушено його права під час здійснення заходів примусового характеру. У свою чергу, відповідач має обов`язок довести, що його рішення чи дії прийняті (вчинені) у межах повноважень, на підставі та у спосіб, визначені чинним законодавством.

Суду надано достатні і переконливі докази виконання судового рішення у спосіб, що відповідає резолютивній частині судового рішення. Перевіряючи дотримання критеріїв, яким має відповідати рішення, дії суб`єкта владних повноважень, визначених частиною другою статті 2 КАС України, суд вважає, що такі не дотримані, відповідач діяв не на підставі та не у спосіб, що визначені законами України, без урахування усіх обставин, що мають значення для вчинення дій.

З огляду на викладене, суд вважає, що позовні вимоги є підставними та обґрунтованими, а тому позов підлягає до задоволення повністю.

Оскільки позов підлягає до задоволення, то за рахунок бюджетних асигнувань відповідача слід стягнути сплачений позивачем відповідно до платіжної інструкції №432620355 від 20.03.2024 судовий збір у розмірі 2422,40 грн (з урахуванням понижуючого коефіцієнту 0,8).

Керуючись статтями 2, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 272, 287 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області (вулиця Лесі Українки, 6, місто Тернопіль, 46011, код ЄДРПОУ 38535547) до Відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (вулиця Галицька, 45, місто Івано-Франківськ, 76018, код ЄДРПОУ 43316386) про визнання протиправною та скасування постанови задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову державного виконавця Відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції ВП №74179895 від 13 березня 2024 року про накладення штрафу.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції на користь Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Тернопільській області судовий збір у розмірі 2422,40 грн (дві тисячі чотириста двадцять дві грн 00 коп).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів десяти днів з дня його складення.

Повний текст рішення складено та підписано 04 квітня 2024 року.

СуддяЧепенюк О.В.

Дата ухвалення рішення04.04.2024
Оприлюднено08.04.2024
Номер документу118142710
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною та скасування постанови

Судовий реєстр по справі —500/1665/24

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 30.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Ухвала від 10.04.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ільчишин Надія Василівна

Рішення від 04.04.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 27.03.2024

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні