Рішення
від 03.04.2024 по справі 580/1215/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 квітня 2024 року справа № 580/1215/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Паламаря П.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до управління соціального захисту населення Черкаської районної державної адміністрації про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до управління соціального захисту населення Черкаської районної державної адміністрації (18000, м. Черкаси, вул. В.Чорновола. 157) в якому просить:

-визнати протиправними дії відповідача щодо утримання надміру виплаченої допомоги на проживання ОСОБА_2 за рахунок допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам - ОСОБА_1 ;

-зобов`язати відповідача припинити утримання з наступних виплат допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам ОСОБА_1 ;

-зобов`язати відповідача виплатити безпідставно утримані, за увесь період такого утримання, суми допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам - ОСОБА_1 на його картковий рахунок для виплати допомоги НОМЕР_1 .

Ухвалою від 07.02.2024 суддя прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив спрощене позовне провадження без виклику сторін.

Обгрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначає, що є внутрішньо переміщеною особою та отримує допомогу на проживання як внутрішньо переміщена особа. Позивач перебуває в шлюбі з ОСОБА_2 , яка також перебуває на обліку як внутрішньо переміщена особа, однак з 01 травня 2022 року по 31 травня 2023 року дружині без її звернення, виплачувалась допомога на проживання на картковий рахунок позивача. Проте, у листопаді 2023 року позивач отримав допомогу на проживання у зменшеному розмірі, яка свідчить про утримання з його допомоги на проживання надмірно виплачену допомогу його дружині. Вказує, що Порядок №332 передбачав можливість повернення неправомірно або повторно отриманих коштів отримувачем лише добровільно, або за вимогою органу соціального захисту населення. Разом з тим, Порядок №332 не передбачав можливості самостійного утримання її органом соціального захисту населення з отримувача допомоги сум неправомірно або помилково виплачених коштів за рахунок наступних періодичних виплат на підставі самостійно прийнятого рішення. Отже, на думку позивача, надміру виплачена допомога на проживання дружини «отримувача» вираховується з допомоги на проживання іншого «отримувача - позивача», який є уповноваженою особою.

Управління соціального захисту населення Черкаської районної державної адміністрації Черкаської області подало до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначило, що з 26.04.2016 ОСОБА_1 отримував щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, у тому числі і на дружину, ОСОБА_2 , як уповноваженому представнику сім`ї. Вказано, що допомога зокрема на дружину щомісячно перераховувалась на карту для виплат ОСОБА_1 , а тому в наслідок неправомірної її виплати за період з 01.05.2022 по 31.05.2023 у відповідності до п. 29 Порядку 332 в чинній редакції, органом соціального захисту населення здійснено перерахунок надміру виплачених коштів допомоги отримувачу за рахунок наступних виплат в розмірі 20% від суми нарахувань. У зв`язку з чим просило у задоволенні позовних вимог відмовити.

Дослідивши матеріали адміністративної справи та зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні відносини, суд виходить з наступних підстав та мотивів.

ОСОБА_1 є внутрішньо переміщеною особою, зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 ; фактичне місце проживання: АДРЕСА_3 , що підтверджується довідкою про взяття на обік внутрішньо переміщеної особи від 26.04.2016 №7122-667.

У відповідності до свідоцтва про шлюб серії НОМЕР_2 , 17.12.1982 року ОСОБА_1 з гр. ОСОБА_3 укладено шлюб.

16.12.2019 гр. ОСОБА_1 звернувся до Управління соціального захисту населення Черкаської районної державної адміністрації Черкаської області з заявою про призначення щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг в тому числі і в інтересах ОСОБА_2 .

До заяви про призначення щомісячної адресної допомоги додано заяву ОСОБА_2 від 16.12.2019 щодо виплати нарахованої допомоги уповноваженому представнику сім`ї ОСОБА_1 .

25.06.2020 рішенням відповідача призначено гр. ОСОБА_1 та ОСОБА_2 щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання.

17.01.2022 розпорядженням Управління соціального захисту населення Черкаської районної державної адміністрації Черкаської області продовжено ОСОБА_1 строк виплати допомоги переміщеним особам для покриття витрат на проживання з 01.02.2022 по 30.04.2022.

В подальшому також допомога була продовжена.

Листом від 28.07.2023 №1874/01-07 відповідач на звернення позивача на урядову "гарячу лінію" щодо виплати допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам повідомив, що допомога переміщеним особам на проживання становить 2000грн., а тому надміру отримані кошти будуть утримані з наступних виплат.

14.09.2023 рішенням Управління соціального захисту населення Черкаської районної державної адміністрації Черкаської області №57122_435849_Р, встановлена переплата допомоги переміщеним особам для покриття витрат на проживання в наслідок лічильної помилки та зазначена дата стягнення з 01.10.2023.

Листом від 11.09.2023 №2299/01-07 відповідач на звернення позивача повідомив, що станом на 01.03.2022 року його дружина не отримувала щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, тому зважаючи на вищесказане ОСОБА_2 не має права на отримання допомоги на проживання. Допомога його дружині нараховувалася з 01.05.2022 по 31.05.2023 у розмірі 2000 грн. щомісячно на карту позивача для виплат, тому сума переплати становить 26000грн. Надміру виплачені кошти будуть утримані з наступних виплат у розмірі 20% від суми нарахування. Сума виплати становитиме 1600 грн щомісячно з червня 2023 року.

07.11.2023 рішенням Управління соціального захисту населення Черкаської районної державної адміністрації Черкаської області №1149507925-2023-2 згідно звернення позивача від 01.06.2023 призначено допомогу переміщеним особам на проживання з 01.02.2024 та з 01.06.2023.

Не погоджуючись з утриманням допомоги, позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Гарантії дотримання прав, свобод та законних інтересів внутрішньо переміщених осіб відповідно до Конституції та законів України, міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, встановлює Закон України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" від 20.10.2014 № 1706-VII (далі Закон № 1706-VII).

Статтею 2 Закону № 1706-VII передбачено, що Україна вживає всіх можливих заходів, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, щодо запобігання виникненню передумов вимушеного внутрішнього переміщення осіб, захисту та дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, створення умов для добровільного повернення таких осіб до покинутого місця проживання або інтеграції за новим місцем проживання в Україні.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 1 Закону № 1706-VII внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Адресою покинутого місця проживання внутрішньо переміщеної особи в розумінні цього Закону визнається адреса місця проживання особи на момент виникнення обставин, зазначених у частині першій цієї статті.

Механізм надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам визначає Порядок надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 №332 (далі - Порядок № 332).

Пункт 2 Порядку № 332 визначає, що допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим і м. Севастополя, а також території адміністративно-територіальної одиниці, де проводяться бойові дії та що визначена в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми "єПідтримка", затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204.

Облік внутрішньо переміщених осіб ведеться відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509 "Про облік внутрішньо переміщених осіб" (Офіційний вісник України, 2014 р., № 81, ст. 2296; 2015 р., № 70, ст. 2312).

Відповідно до п. 3 Порядку № 332 допомога надається щомісячно з місяця звернення на період введення воєнного стану та одного місяця після його припинення чи скасування на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах: для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень; для інших осіб - 2000 гривень.

Допомога виплачується за повний місяць незалежно від дати звернення за її наданням та дати припинення чи скасування воєнного стану.

Допомога на проживання призначається автоматично без подання додаткового звернення внутрішньо переміщеним особам, які станом на 1 березня 2022 р. отримували щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 505 "Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг" (Офіційний вісник України, 2014 р., № 80, ст. 2271). Виплата допомоги внутрішньо переміщеним особам за місяці, у яких вони отримували щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, не здійснюється.

Згідно п. 3 Порядку № 332 (із змінами внесеними Постановою КМУ №363 від 25.03.2022 та Постановою КМ № 418 від 09.04.2022), допомога надається щомісячно з місяця звернення на період введення воєнного стану та одного місяця після його припинення чи скасування на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах: для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень; для інших осіб - 2000 гривень.

Допомога виплачується за повний місяць незалежно від дати звернення за її наданням та дати припинення чи скасування воєнного стану.

Допомога внутрішньо переміщеним особам, які звернулися за її наданням до 30 квітня 2022 р. включно, надається починаючи з березня 2022 року.

Разом з тим, відповідно п. 2, 3 Порядку № 332 (в редакції Постановою КМУ від 11.07.2023 № 709) з 1 серпня 2023 р. допомога призначається на шість місяців внутрішньо переміщеній особі, яка вперше звернулася за призначенням допомоги, та виплачується щомісяця внутрішньо переміщеній особі або уповноваженій особі на внутрішньо переміщену особу у випадку недієздатності отримувача або дитину (далі - уповноважена особа) у такому розмірі: для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень; для інших осіб - 2000 гривень.

Допомога призначається на кожну внутрішньо переміщену особу (далі - отримувач), відомості про якого включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

Допомога призначається за повний місяць, у якому уповноважена особа звернулася за її наданням, незалежно від дати такого звернення.

З 1 листопада 2023 р. допомога призначається на шість місяців на сім`ю, яка вперше звернулася за призначенням допомоги, та виплачується щомісяця одному з членів сім`ї (далі - уповноважена особа) у такому розмірі: для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень; для інших осіб - 2000 гривень.

Допомога призначається на кожного члена сім`ї (далі - отримувач), відомості про якого включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб.

Допомога призначається за повний місяць, у якому уповноважена особа звернулася за її наданням, незалежно від дати такого звернення.

До складу сім`ї уповноваженої особи включаються (незалежно від наявності відомостей щодо включення їх до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб) чоловік, дружина, діти, прийомні діти, діти, які виховуються батьками-вихователями в дитячих будинках сімейного типу, усиновлені діти, діти, над якими встановлено опіку або піклування, а також діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (зокрема у період між завершенням навчання в одному із зазначених закладів освіти і вступом до іншого закладу або в період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем і продовженням навчання за іншим рівнем за умови, що такий період не перевищує чотирьох місяців) до досягнення 23 років і не мають власних сімей; діти з інвалідністю після досягнення ними 18-річного віку до визнання їх особами з інвалідністю з дитинства I та II групи; не перебувають в шлюбі повнолітні діти; визнані особами з інвалідністю з дитинства I та II групи або особами з інвалідністю I групи, які проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; особа, яка проживає разом з одинокою особою з інвалідністю I групи та доглядає за нею; жінка та чоловік, які не перебувають у шлюбі, але проживають однією сім`єю і мають спільних дітей, та/або особи, які встановили у судовому порядку факт проживання однією сім`єю. Членом сім`ї може вважатися одинока особа, а також неповнолітня дитина, якщо така особа не входить до складу сім`ї.

Суд встановив, що 14.09.2023 рішенням Управління соціального захисту населення Черкаської районної державної адміністрації Черкаської області №57122_435849_Р, встановлена переплата допомоги переміщеним особам для покриття витрат на проживання в наслідок лічильної помилки та зазначена дата стягнення з 01.10.2023, в наслідок безпідставного нарахування на карту позивача для виплат допомоги дружині з 01.05.2022 по 31.05.2023 у розмірі 2000 грн. щомісячно.

Встановлені обставини вказують що відповідач під час продовження позивачу допомоги включив додатково виплату за період з 01.05.2022 по 31.05.2023 у розмірі 2000 грн. щомісячно.

Тобто, твердження позивача, що останній не був отримувачем допомоги є помилкові в наслідок визнання відповідачем допущення лічильної помилки.

Суд вбачає, що зазначенні в листі від 11.09.2023 №2299/01-07 обставини нарахування допомоги з 01.05.2022 по 31.05.2023 у розмірі 2000 грн. щомісячно на карту позивача, лише свідчать про підстави допущення помилки щодо надміру нарахованої допомоги.

Згідно п. 29 Порядку № 332 (в редакції Постановою КМУ від 11.07.2023 № 709), у разі неправомірної або повторної виплати отримувачу допомоги за певний період суми такої виплаченої допомоги повертаються отримувачем добровільно або за вимогою органу соціального захисту населення.

Орган соціального захисту населення з моменту виявлення факту надміру перерахованої (виплаченої) допомоги визначає обсяг неправомірно або повторно отриманих коштів та протягом 30 робочих днів повідомляє про це уповноваженій особі або отримувачу шляхом надсилання повідомлення з використанням засобів поштового/ електронного зв`язку (із застосуванням засобів електронного сповіщення Єдиної системи (за технічної можливості)/засобами мобільного зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику.

Орган соціального захисту населення має право здійснити перерахунок надміру виплачених коштів допомоги отримувачу за рахунок наступних виплат.

У разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки орган соціального захисту населення вирішує питання про їх стягнення в судовому порядку.

Кошти надміру перерахованої (виплаченої) допомоги повертаються отримувачами на небюджетні рахунки органів соціального захисту населення, відкриті в Казначействі.

Повернуті кошти, перерахування (виплату) яких проводило Мінсоцполітики, протягом 15 робочих днів місяця, що настає за місяцем, в якому були повернуті кошти, але не пізніше ніж 26 грудня поточного року, орган соціального захисту населення перераховує на рахунок Мінсоцполітики, відкритий в Казначействі, з розподілом коштів за місяцями та роками, в яких проводилася відповідна виплата.

Повернуті кошти Мінсоцполітики використовує з дотриманням бюджетного законодавства.

Орган соціального захисту населення інформує щомісяця до 5 числа наступного періоду територіальний орган Нацсоцслужби про повернення надміру виплачених коштів допомоги за формою, яка визначена Нацсоцслужбою.

Отже, виходячи з приписів п. 29 Порядку №332, орган соціального захисту населення має право здійснити перерахунок надміру виплачених коштів допомоги отримувачу за рахунок наступних виплат. Крім того, твердження позивача про неповідомлення про встановлення факту надміру перерахованої допомоги та визначений її обсяг спростовується листами 28.07.2023 №1874/01-07, від 11.09.2023 №2299/01-07 в строк встановлений п. 29 Порядку №332.

При чому, утримання надміру виплачених коштів допомоги за рахунок наступних виплат є своєрідним добровільним повернення, оскільки надміру виплачені кошти підлягають безумовному поверненню позивачем, як набуті без достатньої правової підстави.

Суд також звертає увагу, що утриманя допомоги з наступних виплат у розмірі 20% від суми нарахування узгоджується з ст. 70 Закону України "Про виконавче провадження".

У відповідності до вимог чинного законодавства, у спосіб та порядку встановленому Законом, ознак протиправності у діях та рішеннях відповідача в ході розгляду справи суд не встановив.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. При цьому в силу положень частини 2 статті 77 вказаного кодексу, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд при вирішенні спору враховує приписи статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до якої у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивачки є необґрунтованими, а вимоги такими, в задоволенні яких слід відмовити.

Відповідно до частини 1 статті 139 вказаного Кодексу при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Зважаючи на те, що позовні вимоги позивача не підлягають задоволенню, то підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 241-246, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Копію рішення направити сторонам.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення суду.

Суддя Петро ПАЛАМАР

Дата ухвалення рішення03.04.2024
Оприлюднено08.04.2024
Номер документу118143693
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —580/1215/24

Рішення від 03.04.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

Ухвала від 07.02.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Петро ПАЛАМАР

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні