Постанова
від 03.04.2024 по справі 440/15369/23
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 квітня 2024 р.Справа № 440/15369/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Бегунца А.О.,

Суддів: Курило Л.В. , Рєзнікової С.С. ,

за участю секретаря судового засідання Реброва А.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Управління Державної міграційної служби України в Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 11.01.2024, головуючий суддя І інстанції: С.С. Сич, вул. Пушкарівська, 9/26, м. Полтава, 36039, повний текст складено 22.01.24 року по справі № 440/15369/23

за позовом ОСОБА_1 , яка діє в інтересах малолітнього ОСОБА_2

до Управління Державної міграційної служби України в Полтавській області

про скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач ОСОБА_1 звернулась до Полтавського окружного адміністративного суду в інтересах малолітнього ОСОБА_2 з адміністративним позовом до Управління Державної міграційної служби України в Полтавській області, в якому просив суд:

- скасувати рішення Управління Державної міграційної служби України в Полтавській області від 04.04.2023 про відмову оформити/обміняти/видати паспорт громадянина України для виїзду за кордон на ім`я малолітнього ОСОБА_2 та зобов`язати Управління Державної міграційної служби України в Полтавській області оформити/обміняти/видати паспорт громадянина України для виїзду за кордон на ім`я малолітнього ОСОБА_2 .

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що ОСОБА_1 в інтересах свого малолітнього сина громадянина України малолітнього ОСОБА_2 , який народився в м. Бобруйськ Могильовської області Республіки Білорусь, з метою оформлення йому паспорта громадянина України для виїзду за кордон у зв`язку з закінченням терміну дії попереднього паспорта, звернулася до відповідача з необхідними документами, сплативши адміністративний збір у сумі 1496 грн. Відповідач відмовив у видачі паспорта у зв`язку з відсутністю свідоцтва про народження ОСОБА_2 з проставленим апостилем Республіки Білорусь. Позивач вважає оспорюване рішення незаконним та таким, що порушує права та інтереси малолітнього ОСОБА_2 .

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 11.01.2024 позовні вимоги задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення Горішньоплавнівського відділу Управління Державної міграційної служби України в Полтавській області про відмову у прийнятті документів для обміну паспорта громадянина України для виїзду за кордон на ім`я ОСОБА_2 , оформлене листом №Ф-4/6/5313-23/5313/4-23 від 21 березня 2023 року.

Визнано протиправним та скасовано рішення Управління Державної міграційної служби України в Полтавській області про відмову у обміні паспорта громадянина України для виїзду за кордон на ім`я ОСОБА_2 , оформлене листом №УКЦ-Ф-373-23/5301.4/48-23 від 04 квітня 2023 року.

Зобов`язано Управління Державної міграційної служби України в Полтавській області розглянути питання про обмін паспорта громадянина України для виїзду за кордон на ім`я ОСОБА_2 , та вирішити це питання з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з вказаним рішенням, відповідачем Управлінням Державної міграційної служби України в Полтавській області подано апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення норм права та невідповідність висновків суду першої інстанції обставинам справи, просить рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 11.01.2024 скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

В обгрунтування вимог апеляційної скарги зазначено, що 10.03.2023 до Горішньоплавнівського відділу УДМС у Полтавській області звернулася ОСОБА_1 із заявою довільної форми щодо відмови в оформленні паспорта громадянина України для виїзду за кордон на ім`я її малолітнього сина ОСОБА_2 . До заяви позивачем додано копію свідоцтва про народження з перекладом, копію нотаріально засвідченої копії свідоцтва про народження, копію картки платника додатків, копію довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, копії раніше виданих на ім`я ОСОБА_2 паспортів громадянина України для виїзду за кордон. Відповідач зазначає, що судом першої інстанції не враховано, що позивач з відповідною заявою встановленого зразка та необхідними документами у встановленому законом порядку до територіальних органів УДМС не звертався, а звернення ОСОБА_1 , яке подано в порядку ЗУ "Про звернення громадян" розглянуто в повній відповідності до вимог законодавства, отже у позивача відсутнє порушене право чи законний інтерес на момент звернення до суду.

Відповідно до положень ч. 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Матеріалами справи підтверджено, що 10.03.2023 ОСОБА_1 , яка діє в інтересах малолітнього ОСОБА_2 , звернулася до Горішньоплавнівського відділу УДМС у Полтавській області із заявою, у якій просила надати письмову відповідь щодо відмови в оформленні закордонного паспорту на ім`я неповнолітнього ОСОБА_2 .

В заяві ОСОБА_1 зазначила, що до Горішньоплавнівського відділу УДМС у Полтавській області вона зверталася сім разів, однак кожного разу їй в усній формі відмовляли і документи не приймали.

До заяви від 10.03.2023 позивачем додані копії наступних документів, а саме: свідоцтво про народження ОСОБА_2 з нотаріально посвідченим перекладом, картку платника додатків ОСОБА_2 , довідку від 25.04.2022 №1633-5001306970 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, виданої ОСОБА_2 , копію з витягів паспортів громадянина України для виїзду за кордон ОСОБА_2 з терміном дії до 03.09.2019 та до 21.11.2023, квитанцію до платіжної інструкції №40408503 від 23.02.2023 на суму 1496 грн. із зазначенням призначення платежу: для оформлення паспорту для виїзду за кордон.

Листом Горішньоплавнівського відділу УДМС у Полтавській області №Ф-4/6/5313-23/5313/4-23 від 21.03.2023 позивача повідомлено, що 09.02.2023 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 04.02.2023 №107 "Деякі питання прийняття на території України під час воєнного стану документів, виданих уповноваженими органами іноземних держав", згідно з абзацом другим пункту 1 якої під час воєнного стану та протягом шести місяців після його припинення або скасування документи, виготовлені або засвідчені на території іноземних держав установою або спеціально уповноваженою на те особою в межах її компетенції за установленою формою і скріплені гербовою печаткою, приймаються на території України без спеціального посвідчення (консульської легалізації, проставлення апостиля тощо) у разі, коли станом на 24.02.2022 такі документи приймалися на території України без спеціального посвідчення. Водночас слід враховувати, що за інформацією, наданою листом МЗС від 23.01.2019 №71/КПП/14-500-37, документи, видані компетентними органами України, які надаються на території Республіки Білорусь громадянами та юридичними особами, повинні бути легалізовані шляхом проставлення штампу "Апостиль" відповідно до положень Конвенції, що скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів, від 05.10.1961. Відповідно, до відома територіальних органів ДМС доведено вказану вимогу білоруської сторони та наголошено на необхідності вжити заходів з метою дотримання принципів взаємності. Таким чином, документи, видані компетентними органами Республіки Білорусь, які надаються на території України громадянами, повинні бути легалізовані шляхом проставлення штампу "Апостиль" відповідно до положень Конвенції, що скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів від 05.10.1961.

24.03.2023 ОСОБА_1 , яка діє в інтересах малолітнього ОСОБА_2 , звернулася через урядову "гарячу лінію" до Державної міграційної служби України із заявою, у якій зазначила про порушення права дитини ОСОБА_2 щодо переоформлення закордонного паспорту ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який отримав перший паспорт у 2015 році та другий паспорт у 2019 році, проте станом на 24.03.2023 у заявника вимагають проставлення штампу "Апостиль" на свідоцтві про народження ОСОБА_2 , що видане у Республіці Білорусь, незважаючи на постанову Кабінету Міністрів України №107 від 04.02.2023.

Листом УДМС України в Полтавській області від 04.04.2023 №УКЦ-Ф-373-23/5301.4/48-23 відмовлено у обміні паспорта громадянина України для виїзду за кордон на ім`я ОСОБА_2 .

Так, у листі роз`яснено, що оформлення і видача паспорта громадянина України для виїзду за кордон здійснюється засобами Єдиного державного демографічного реєстру відповідно до Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України для виїзду за кордон, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.05.2014 року №152 (далі - Порядок). Пунктом 15 Порядку визначено, що видані компетентними органами іноземної держави документи, що подаються для оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обміну паспорта для виїзду за кордон, засвідчуються в установленому, законодавством порядку, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України. Такі документи подаються з перекладом на українську мову, засвідченим нотаріально. Зазначено, що за інформацією, наданою листом МЗС від 23.01.2019 №71/КПП/14-500-37, документи, видані компетентними органами України, які надаються на території Республіки Білорусь громадянами та юридичним особами, повинні бути легалізовані шляхом проставлення штампу "Апостиль" відповідно до положень Конвенції, що скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів, від 5 жовтня 1961 року. Враховуючи викладене, порушень вимог законодавства з боку працівників Горішньоплавнівського відділу УДМС у Полтавській області, в межах розгляду звернення не встановлено не було.

Позивач не погодився з рішенням Управління Державної міграційної служби України в Полтавській області про відмову у обміні паспорта громадянина України для виїзду за кордон на ім`я ОСОБА_2 , оформленим листом №УКЦ-Ф-373-23/5301.4/48-23 від 04 квітня 2023 року, у зв`язку з чим звернувся до суду з позовом.

Частково задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з необхідності визнання протиправними та скасування рішень Горішньоплавнівського відділу УДМС України в Полтавській області №Ф-4/6/5313-23/5313/4-23 від 21 березня 2023 року та УДМС України в Полтавській області, оформлене листом №УКЦ-Ф-373-23/5301.4/48-23 від 04 квітня 2023 року та зобов`язати відповідача розглянути питання про обмін паспорта громадянина України для виїзду за кордон на ім`я ОСОБА_2 , вирішити це питання з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Колегія суддів погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції, враховуючи наступне.

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади створення та функціонування Єдиного державного демографічного реєстру та видачі документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, а також права та обов`язки осіб, на ім`я яких видані такі документи визначає Закон України "Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус" від 20 листопада 2012 року № 5492-VI (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до п.п. "б" п. 1 частини 1 статті 13 Закону №5492-VI документи, оформлення яких передбачається цим Законом із застосуванням засобів Реєстру, відповідно до їх функціонального призначення поділяються на документи, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, зокрема, паспорт громадянина України для виїзду за кордон.

Згідно з частиною 1 статті 16 Закону №5492-VI оформлення, видача, обмін документів, їх пересилання, вилучення, повернення державі та знищення відбуваються в порядку, встановленому законодавством, якщо інше не передбачено цим Законом.

Статтею 18 Закону №5492-VI передбачено, що строк дії документів Реєстру визначається виключно цим Законом.

За приписами частин 1-5 статті 22 Закону №5492-VI паспорт громадянина України для виїзду за кордон є документом, що посвідчує особу, підтверджує громадянство України особи, на яку він оформлений, і дає право цій особі на виїзд з України і в`їзд в Україну.

Кожен громадянин України не може мати більше двох паспортів громадянина України для виїзду за кордон.

Кожен громадянин України має право на отримання паспорта громадянина України для виїзду за кордон у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Паспорт громадянина України для виїзду за кордон оформляється особам, які не досягли шістнадцятирічного віку, на чотири роки, а особам, які досягли шістнадцятирічного віку, - на 10 років.

Паспорт громадянина України для виїзду за кордон виготовляється у формі книжечки, правий форзац якої містить безконтактний електронний носій, та складається з м`якої обкладинки, 32 сторінок та сторінки даних.

Оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон здійснюється в Україні розпорядником Реєстру, а за кордоном - ЗДУ. Прийняття заяв-анкет для внесення інформації до Реєстру, видача паспорта громадянина України для виїзду за кордон здійснюються розпорядником Реєстру та ЗДУ, а також уповноваженими суб`єктами, передбаченими пунктом 4 частини першої статті 2 цього Закону.

Частиною 12 статті 22 Закону №5492-VI встановлено, що паспорт громадянина України для виїзду за кордон видається заявникові не пізніше ніж через 20 робочих днів з дня оформлення заяви-анкети на його отримання або не пізніше ніж через сім робочих днів з дня оформлення заяви-анкети на його термінове отримання.

Відповідно до пункту 1 Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, визнання недійсним та знищення паспорта громадянина України для виїзду за кордон, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 травня 2014 р. № 152 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2016 р. № 1001) ( Порядок №152, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), паспорт громадянина України для виїзду за кордон є документом, що посвідчує особу, підтверджує громадянство України особи, на ім`я якої він оформлений, і дає право такій особі на виїзд з України і в`їзд в Україну.

Відповідно до пунктів 2, 4 Порядку №152 кожен громадянин України має право на отримання паспорта для виїзду за кордон. Паспорт для виїзду за кордон оформляється особам, які не досягли 16-річного віку, на чотири роки, а особам, які досягли 16-річного віку, - на десять років.

Підпунктом 3 пункту 6 Порядку №152 встановлено, що обмін паспорта для виїзду за кордон здійснюється у разі: закінчення строку дії паспорта для виїзду за кордон.

За приписами п.п. 2 пункту 7 Порядку №152 оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обмін та видача паспорта для виїзду за кордон здійснюються: особі, яка не досягла 16-річного віку, особі, яка визнана судом обмежено дієздатною або недієздатною, - на підставі заяви-анкети одного з батьків (усиновлювачів), опікунів, піклувальників або інших законних представників, у тому числі осіб, уповноважених відповідно до законодавства інших держав на представлення інтересів дитини щодо оформлення паспорта для виїзду за кордон (далі - законні представники).

Відповідно до п.п. 1 пункту 8 Порядку №152 паспорт для виїзду за кордон видається: не пізніше ніж через 20 робочих днів з дня оформлення заяви-анкети для його отримання.

Пунктом 10 Порядку №152 передбачено, що оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обмін паспорта для виїзду за кордон територіальними органами/ територіальними підрозділами ДМС здійснюються через Головний обчислювальний центр Єдиного державного демографічного реєстру (далі - Головний обчислювальний центр Реєстру) у взаємодії з Державним центром персоналізації документів державного підприємства "Поліграфічний комбінат "Україна" по виготовленню цінних паперів (далі - Центр).

Відповідно до пунктів 12-14 Порядку №152 внесення інформації до Єдиного державного демографічного реєстру (далі - Реєстр) здійснюється з використанням відомчої інформаційної системи ДМС та відомчої інформаційної системи МЗС (далі - відомчі інформаційні системи).

Для внесення інформації до Реєстру формується заява-анкета, зразок якої затверджується МВС.

До заяви-анкети вноситься така інформація про особу, на ім`я якої оформляється паспорт для виїзду за кордон: 1) прізвище, власне ім`я та по батькові (далі - ім`я); 2) дата народження; 3) місце народження (держава, область, район/місто, селище/село); 4) стать; 5) дата та підстави набуття громадянства; 6) унікальний номер запису в Реєстрі (у разі наявності); 7) відцифрований образ обличчя особи; 8) відцифрований підпис особи (крім осіб, які в установленому законом порядку визнані недієздатними, та осіб, які не досягли 14-річного віку). Підпис осіб з фізичними вадами вноситься за їх бажанням. Підпис осіб, які не можуть пересуватися самостійно у зв`язку з тривалим розладом здоров`я, що підтверджується медичним висновком відповідного закладу охорони здоров`я, оформленим в установленому порядку, - вноситься із застосуванням засобів Реєстру шляхом сканування; 9) відомості про отримання відцифрованих відбитків пальців рук (відцифровані відбитки пальців рук особи не отримуються до досягнення нею 12-річного віку та у разі, коли особа не може пересуватися самостійно у зв`язку із тривалим розладом здоров`я та потребує термінового лікування за кордоном, що підтверджується медичним висновком відповідного закладу охорони здоров`я, оформленим в установленому порядку); 10) місце проживання із зазначенням адреси (держава, область, район/місто, селище/село, вулиця, номер будинку, корпусу, квартири); 11) номер контактного телефону заявника та/або адреса електронної пошти; 12) реквізити документа, на підставі якого оформлюється паспорт для виїзду за кордон; 13) відомості про законного представника особи (ім`я, дата народження, реквізити документа, що посвідчує особу, та документа, що підтверджує його повноваження); 14) відомості про сплату адміністративного збору (консульського збору) або про звільнення від його сплати; 15) дата заповнення заяви-анкети.

Пунктом 19 Порядку №152 передбачено, що документи для оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обміну паспорта для виїзду за кордон в Україні подаються до центрів надання адміністративних послуг, державного підприємства, що належить до сфери управління ДМС, і його відокремлених підрозділів (далі - уповноважені суб`єкти), територіальних органів та територіальних підрозділів ДМС.

Документи для оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обміну паспорта для виїзду за кордон подаються особою або її законним представником/уповноваженою особою (далі - заявники) до територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта за місцем звернення.

В силу пункту 24 Порядку №152 працівник територіального органу/територіального підрозділу ДМС, закордонної дипломатичної установи, уповноваженого суб`єкта під час приймання документів від заявника перевіряє повноту поданих заявником документів, зазначених у пунктах 35 і 52 цього Порядку, відповідність їх оформлення вимогам законодавства.

У разі виявлення факту подання документів не в повному обсязі або подання документів, оформлення яких не відповідає вимогам законодавства, територіальний орган/територіальний підрозділ ДМС, закордонна дипломатична установа, уповноважений суб`єкт інформують заявника про відмову в прийнятті документів із повідомленням підстав такої відмови. За бажанням заявника відмова надається в письмовому вигляді.

Відповідно до пункту 35 Порядку №152 заявник для оформлення паспорта для виїзду за кордон в Україні подає такі документи:

1) паспорт громадянина України (для особи, яка досягла 14-річного віку та проживає в Україні);

2) свідоцтво про народження або документ, що підтверджує факт народження, виданий компетентними органами іноземної держави, - у разі оформлення паспорта для виїзду за кордон особі, яка не досягла 14-річного віку. Якщо батьки або один із батьків такої особи на момент її народження були іноземцями або особами без громадянства, також подається довідка про реєстрацію особи громадянином України (у разі оформлення вперше паспорта для виїзду за кордон із застосуванням засобів Реєстру);

3) документ, що посвідчує особу законного представника, та документ, що підтверджує повноваження особи як законного представника, у тому числі документ, виданий уповноваженим органом іноземної держави, який підтверджує повноваження особи на представлення інтересів дитини щодо оформлення паспорта для виїзду за кордон, - у разі подання документів законним представником, крім випадків, коли законним представником є один із батьків;

4) документи, що підтверджують сплату адміністративного збору, або оригінал документа про звільнення від його сплати. Оригінал документа про звільнення від сплати адміністративного збору повертається заявнику, а до заяви-анкети додається його копія, засвідчена працівником територіального органу/територіального підрозділу ДМС, уповноваженого суб`єкта шляхом проставлення відмітки "Згідно з оригіналом" та підпису із зазначенням його посади, прізвища, ініціалів та дати;

5) у разі оформлення паспорта для виїзду за кордон особі, яка не досягла 12-річного віку, або особі, яка не може пересуватися самостійно у зв`язку з тривалим розладом здоров`я та яка потребує термінового лікування за кордоном, що підтверджується медичним висновком відповідного закладу охорони здоров`я, оформленим в установленому порядку, або особі, щодо якої наявний висновок про необхідність направлення особи із складових сил оборони або сил безпеки, постраждалої у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на лікування за кордон, - може бути подано одну кольорову фотокартку розміром 10-15 сантиметрів для внесення відцифрованого образу обличчя особи шляхом сканування.

Пунктом 82 Порядку №152 встановлено, що територіальний орган/територіальний підрозділ ДМС, закордонна дипломатична установа має право відмовити заявнику в оформленні або видачі паспорта для виїзду за кордон, якщо: 1) особа не є громадянином України; 2) стосовно видачі паспорта для виїзду за кордон звернулася особа, яка не досягла 16-річного віку, або її законні представники/уповноважена особа, які не мають документального підтвердження повноважень на отримання паспорта для виїзду за кордон; 3) особа вже отримала два паспорти для виїзду за кордон, які є дійсними на день звернення (крім випадків, передбачених пунктом 22 цього Порядку);4) заявник подав не в повному обсязі документи та інформацію, необхідні для оформлення і видачі паспорта для виїзду за кордон; 5) дані, отримані з відомчих інформаційних систем, баз даних Реєстру, картотек, не підтверджують інформацію, надану заявником.

Матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 , яка діє в інтересах малолітнього ОСОБА_2 , неодноразово зверталася особисто до Горішньоплавнівського відділу УДМС у Полтавській області з питання оформлення закордонного паспорту на ім`я неповнолітнього ОСОБА_2 , оскільки термін дії паспорту для виїзду за кордон ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , закінчувався 21.11.2023.

Отримавши усні відмови у прийнятті документів, 10.03.2023 ОСОБА_1 , яка діє в інтересах малолітнього ОСОБА_2 , звернулася до Горішньоплавнівського відділу УДМС у Полтавській області із заявою, у якій просила надати письмову відповідь щодо відмови в оформленні закордонного паспорту на ім`я неповнолітнього ОСОБА_2 . У цій заяві ОСОБА_1 зазначила, що до цього закладу вона зверталася сім разів та кожного разу їй повідомляли, що будуть розбиратися, а потім в усній формі відмовляли і документи не приймали.

До заяви від 10.03.2023 додані копії наступних документів: свідоцтво про народження ОСОБА_2 з нотаріально посвідченим перекладом, картка платника додатків ОСОБА_2 , довідка від 25.04.2022 №1633-5001306970 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, виданої ОСОБА_2 , копію з витягів паспортів громадянина України для виїзду за кордон ОСОБА_2 з терміном дії до 03.09.2019 та до 21.11.2023, квитанцію до платіжної інструкції №40408503 від 23.02.2023 на суму 1496 грн. із зазначенням призначення платежу: для оформлення паспорту для виїзду за кордон.

На вказану заяву листом Горішньоплавнівського відділу УДМС у Полтавській області №Ф-4/6/5313-23/5313/4-23 від 21.03.2023 позивача повідомлено, що 09.02.2023 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 04.02.2023 №107 "Деякі питання прийняття на території України під час воєнного стану документів, виданих уповноваженими органами іноземних держав", згідно з абзацом другим пункту 1 якої під час воєнного стану та протягом шести місяців після його припинення або скасування документи, виготовлені або засвідчені на території іноземних держав установою або спеціально уповноваженою на те особою в межах її компетенції за установленою формою і скріплені гербовою печаткою, приймаються на території України без спеціального посвідчення ( консульської легалізації, проставлення апостиля тощо) у разі, коли станом на 24.02.2022 такі документи приймалися на території України без спеціального посвідчення. Водночас слід враховувати, що за інформацією, наданою листом МЗС від 23.01.2019 №71/КПП/14-500-37, документи, видані компетентними органами України, які надаються на території Республіки Білорусь громадянами та юридичними особами, повинні бути легалізовані шляхом проставлення штампу "Апостиль" відповідно до положень Конвенції, що скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів, від 05.10.1961. Відповідно, до відома територіальних органів ДМС доведено вказану вимогу білоруської сторони та наголошено на необхідності вжити заходів з метою дотримання принципів взаємності. Таким чином, документи, видані компетентними органами Республіки Білорусь, які надаються на території України громадянами, повинні бути легалізовані шляхом проставлення штампу "Апостиль" відповідно до положень Конвенції, що скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів від 05.10.1961.

Колегія судді погоджується з висновком суду першої інстанції, що листом №Ф-4/6/5313-23/5313/4-23 від 21 березня 2023 року письмово оформлено рішення Горішньоплавнівського відділу Управління Державної міграційної служби України в Полтавській області про відмову у прийнятті документів для обміну паспорта громадянина України для виїзду за кордон на ім`я ОСОБА_2 .

Підставою для відмови у прийнятті документів для обміну паспорта громадянина України для виїзду за кордон на ім`я ОСОБА_2 , оформленої листом №Ф-4/6/5313-23/5313/4-23 від 21 березня 2023 року, та відмови відповідача у обміні паспорта громадянина України для виїзду за кордон на ім`я ОСОБА_2 , оформленої листом №УКЦ-Ф-373-23/5301.4/48-23 від 04 квітня 2023 року, стало те, що свідоцтво про народження ОСОБА_2 , видане компетентними органами Республіки Білорусь, не легалізоване шляхом проставлення штампу "Апостиль".

Згідно з пунктом 15 Порядку №152 видані компетентними органами іноземної держави документи, що подаються для оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обміну паспорта для виїзду за кордон, засвідчуються в установленому законодавством порядку, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України. Такі документи подаються з перекладом на українську мову, засвідченим нотаріально.

За приписами статті 13 Конвенції про правову допомогу і правові відносини у цивільних, сімейних та кримінальних справах, ратифікованої із застереженнями Законом № 240/94-ВР від 10.11.94, документи, що на території однієї з Договірних Сторін виготовлені або засвідчені установою або спеціально на те уповноваженою особою в межах їх компетенції та за установленою формою і скріплені гербовою печаткою, приймаються на територіях інших Договірних Сторін без будь-якого спеціального посвідчення. Документи, що на території однієї з Договірних Сторін розглядаються як офіційні документи, користуються на територіях інших Договірних Сторін і доказовою силою офіційних документів.

01.12.2022 прийнято Закон України "Про зупинення дії та вихід з Конвенції про правову допомогу і правові відносини у цивільних, сімейних та кримінальних справах та Протоколу до Конвенції про правову допомогу і правові відносини у цивільних, сімейних та кримінальних справах від 22 січня 1993 року" №2783-IX, яким керуючись положеннями статті 62 Віденської конвенції про право міжнародних договорів, статті 24 Закону України "Про міжнародні договори України", зупинено у відносинах з російською федерацією та Республікою Білорусь дію Конвенції про правову допомогу і правові відносини у цивільних, сімейних та кримінальних справах, вчиненої від імені України у м. Мінську 22 січня 1993 року і ратифікованої Законом України від 10 листопада 1994 року № 240/94-ВР (Відомості Верховної Ради України, 1994 р., № 46, ст. 417), та Протоколу до Конвенції про правову допомогу і правові відносини у цивільних, сімейних та кримінальних справах від 22 січня 1993 року, вчиненого від імені України у м. Москві 28 березня 1997 року і ратифікованого Законом України від 3 березня 1998 року № 140/98-ВР (Відомості Верховної Ради України, 1998 р., № 26, ст. 162)

Вирішено, керуючись положеннями статті 54 Віденської конвенції про право міжнародних договорів, статті 84 Конвенції про правову допомогу і правові відносини у цивільних, сімейних та кримінальних справах, статті 24 Закону України "Про міжнародні договори України", вийти з Конвенції про правову допомогу і правові відносини у цивільних, сімейних та кримінальних справах, вчиненої від імені України у м. Мінську 22 січня 1993 року і ратифікованої Законом України від 10 листопада 1994 року № 240/94-ВР (Відомості Верховної Ради України, 1994 р., № 46, ст. 417), та Протоколу до Конвенції про правову допомогу і правові відносини у цивільних, сімейних та кримінальних справах від 22 січня 1993 року, вчиненого від імені України у м. москві 28 березня 1997 року і ратифікованого Законом України від 3 березня 1998 року № 140/98-ВР (Відомості Верховної Ради України, 1998 р., № 26, ст. 162).

Отже, Законом №2783-IX зупинено дію Конвенції про правову допомогу і правові відносини у цивільних, сімейних та кримінальних справах, вчинену від імені України у м. Мінську 22 січня 1993 року і ратифіковану Законом України від 10 листопада 1994 року № 240/94-ВР, тому до документів, виданих на території Республіки Білорусі, при їх пред`явленні на території України застосовуванню підлягала вимога засвідчення апостилем згідно з Конвенцією, що скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів, 1961 року, яка є чинною у відносинах України з Республікою Білорусь.

Після зупинення дії Конвенції виникла ситуація, коли громадяни України, які мали документи, видані на території, зокрема, Республіки Білорусь, з метою проставлення на таких документах апостилю мали б їхати на територію держави-агресора, зокрема, Республіки Білорусь.

Водночас, 04.02.2023 Кабінет Міністрів України прийняв постанову №107 "Деякі питання прийняття на території України під час воєнного стану документів, виданих уповноваженими органами іноземних держав", якою установлено, що під час воєнного стану та протягом шести місяців після його припинення або скасування документи, виготовлені або засвідчені на території іноземних держав установою або спеціально на те уповноваженою особою в межах їх компетенції за установленою формою і скріплені гербовою печаткою, приймаються на території України без спеціального посвідчення (консульської легалізації, проставлення апостиля тощо) у разі, коли станом на 24 лютого 2022 р. такі документи приймалися на території України без спеціального посвідчення.

Таким чином, під час дії воєнного стану, виготовлені на території Республіки Білорусь, установою або спеціально на те уповноваженою особою в межах їх компетенції за установленою формою і скріплені гербовою печаткою документи, приймаються на території України без спеціального посвідчення (консульської легалізації, проставлення апостиля тощо) у разі, коли станом на 24 лютого 2022 р. такі документи приймалися на території України без спеціального посвідчення.

Законом України № 2102-IX від 24 лютого 2022 року затверджено Указ Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, яким введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

У подальшому Законами України неодноразово затверджувалися Укази Президента України про продовження дії воєнного стану в Україні та на час розгляду справи воєнний стан в Україні триває.

Станом на 24 лютого 2022 року документи, видані на території Республіки Білорусь, приймалися на території України без спеціального посвідчення в силу Конвенції про правову допомогу і правові відносини у цивільних, сімейних та кримінальних справах, дія якої зупинена лише Законом №2783-IX від 01.12.2022, тому свідоцтво про народження ОСОБА_2 , видане відділом ЗАГС адміністрації Ленінського району м. Бобруйська 22.05.2015, підлягало прийняттю на території України без спеціального посвідчення (проставлення апостиля).

Колегія суддів не примає заперечення відповідача з посиланням на лист Міністерства закордонних справ України від 23.01.2019 №71/КПП/14-500-37, оскільки вказаний лист не є нормативно-правовим актом, а отже не є обов`язковим для Державної міграційної служби України, натомість, до набрання чинності Законом №2783-IX від 01.12.2022 документи, видані на території Білорусі, приймалися на території України без спеціального посвідчення на підставі Конвенції про правову допомогу і правові відносини у цивільних, сімейних та кримінальних справах, що була ратифікована із застереженнями Законом № 240/94-ВР від 10.11.94.

Матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_2 двічі державою Україна видавався паспорт громадянина України для виїзду за кордон, зокрема, й після дати складення листа Міністерства закордонних справ України від 23.01.2019 №71/КПП/14-500-37, а саме: 21.11.2019 на підставі свідоцтва про народження ОСОБА_2 , виданого відділом ЗАГС адміністрації Ленінського району м. Бобруйська 22.05.2015 без спеціального посвідчення (проставлення апостиля).

Відповідні відомості та копії документів перебувають у базах даних Державної міграційної служби України та надані до суду.

З урахуванням наведеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що висновок відповідача про те, що вказаний документ, виданий компетентними органами Республіки Білорусь, а саме, свідоцтво про народження ОСОБА_2 , видане відділом ЗАГС адміністрації Ленінського району м. Бобруйська 22.05.2015, повинно бути легалізоване шляхом проставлення штампу "апостиль" є помилковим та суперечить постанові Кабінету Міністрів України №107 від 04.02.2023 "Деякі питання прийняття на території України під час воєнного стану документів, виданих уповноваженими органами іноземних держав".

Статтею 117 Конституції України визначено, що Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов`язковими до виконання. Акти Кабінету Міністрів України підписує Прем`єр-міністр України. Нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади підлягають реєстрації в порядку, встановленому законом.

Отже, постанова Кабінету Міністрів України №107 від 04.02.2023 "Деякі питання прийняття на території України під час воєнного стану документів, виданих уповноваженими органами іноземних держав", що зареєстрована в порядку, встановленому законом, є обов`язковою для виконання УДМС України в Полтавській області та її відокремленими підрозділами, у тому числі, Горішньоплавнівським відділом Управління Державної міграційної служби України в Полтавській області.

З урахуванням наведеного, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції в повному обсязі дослідив положення нормативних актів, що регулюють спірні правовідносини та дійшов вірного висновку, що рішення Горішньоплавнівського відділу Управління Державної міграційної служби України в Полтавській області, оформлене листом №Ф-4/6/5313-23/5313/4-23 від 21 березня 2023 року та рішення Управління Державної міграційної служби України в Полтавській області, оформлене листом №УКЦ-Ф-373-23/5301.4/48-23 від 04 квітня 2023 року, є протиправними та підлягають скасуванню.

Завданням адміністративного судочинства, відповідно до статті 2 КАС України, є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Тобто, за змістом вказаної правової норми, адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями, визначеними статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Таким чином адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною 2 статті 2 КАС України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.

За приписами частини 4 статті 245 КАС України у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Також, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що з метою захисту порушеного права позивача, з урахуванням частини 2 статті 9 КАС України, є правомірним зобов`язання Управління Державної міграційної служби України в Полтавській області розглянути питання про обмін паспорта громадянина України для виїзду за кордон на ім`я ОСОБА_2 , з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін.

Згідно із ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Таким чином, колегія суддів, переглянувши рішення суду першої інстанції, дійшла висновку, що при прийнятті рішення, суд першої інстанції дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального права.

Наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Управління Державної міграційної служби України в Полтавській області залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 11.01.2024 по справі № 440/15369/23 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя А.О. БегунцСудді Л.В. Курило С.С. Рєзнікова Повний текст постанови складено 03.04.2024 року

Дата ухвалення рішення03.04.2024
Оприлюднено08.04.2024
Номер документу118144150
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/15369/23

Постанова від 03.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Постанова від 03.04.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 27.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 27.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Рішення від 11.01.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Рішення від 11.01.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 27.12.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 27.12.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні