УХВАЛА
02 квітня 2024 р.Справа № 520/10120/22
Суддя Другого апеляційного адміністративного суду Перцова Т.С., розглянувши можливість відкриття апеляційного провадження за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Рівненській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 28.02.2023 по справі № 520/10120/22
за позовом Приватного підприємства ОХОРОННЕ АГЕНТСТВО АЛЬФА-Х
до Головного управління ДПС у Рівненській області
про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 28.02.2023 задоволено адміністративний позов Приватного підприємства ОХОРОННЕ АГЕНТСТВО АЛЬФА-Х до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.
На зазначене рішення суду Головним управлінням ДПС у Рівненській області подано апеляційну скаргу.
Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 18.03.2024 апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Рівненській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 28.02.2023 року по справі № 520/10120/22 за позовом Приватного підприємства ОХОРОННЕ АГЕНТСТВО АЛЬФА-Х до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - залишено без руху.
Роз`яснено заявнику апеляційної скарги, що недоліки апеляційної скарги можуть бути усунені шляхом направлення до Другого апеляційного адміністративного суду заяви про поновлення строку на апеляційне оскарження із наданням доказів поважності причин пропуску цього строку.
На виконання вимог вказаної ухвали, 28.03.2024 до Другого апеляційного адміністративного суду від апелянта за допомогою системи "Електронний суд" надійшла заява про поновлення строку на апеляційне оскарження, в обґрунтування якої зазначено, що повернення апеляційної скарги не позбавляє права повторного звернення з такою заявою в порядку, встановленому законом. Посилаючись на введення на території України військового стану, який слугує обставиною непереборної сили, вказав, що по рахунку за КЕКВ 2800 ("судовий збір", за яким здійснюються видатки для сплати судового збору) не здійснюється фінансування в належному обсязі. На підтвердження обставин відсутності коштів для сплати судового збору апелянтом надано численні виписки з рахунку. Апелянт зазначає, майнове становище не має бути перепоною доступу до суду у випадках, коли судові витрати становлять явну перешкоду доступу до правосуддя. З огляду на вказане, стверджував, що у відповідача існувала об`єктивна неможливість сплати судового збору при первинному поданні апеляційної скарги (яку було повернуто з підстав несплати судового збору), у зв`язку із чим вважав поважними причини пропуску строку звернення до суду апеляційної інстанції.
Перевіривши доводи заяви та матеріали справи, слід зазначити наступне.
Згідно з ч.1 ст.295 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п`ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
З матеріалів справи вбачається, що оскаржуване рішення Харківського окружного адміністративного суду прийнято в порядку спрощеного позовного провадження 28.02.2023.
Отже, строк на апеляційне оскарження закінчився 30.03.2023.
Головним управлінням ДПС у Рівненській області вперше подано апеляційну скаргу на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 28.02.2023 по справі № 520/10120/22 з дотриманням строку на апеляційне оскарження, встановленого ст. 295 КАС України, однак, до апеляційної скарги не було додано квитанцію про сплату судового збору, у зв`язку з чим, апеляційну скаргу, ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 21.04.2023 залишено без руху, та згодом, ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 29.05.2023 повернуто скаржнику, у зв`язку з неусуненням недоліків апеляційної скарги.
Як вбачається з довідки про доставку електронного листа, копію ухвали від 29.05.2023 про повернення апеляційної скарги доставлено до електронного кабінету Головного управління ДПС у Рівненській області 29.05.2023 о 18:47, тобто у неробочий час.
Таким чином датою вручення вказаної ухвали слід вважати 30.05.2023 (наступний робочий день).
З матеріалів справи вбачається, що відповідачем, згідно з платіжною інструкцією № 2332 від 26.12.2023 було сплачено судовий збір за подання даної апеляційної скарги у розмірі 5954,40 грн, після чого 11.01.2024 повторно подано апеляційну скаргу разом із платіжною інструкцією про сплату судового збору.
Разом з тим, відповідачем не наведено обставин в обґрунтування неможливості подання вдруге апеляційної скарги одразу після отримання копії ухвали про повернення апеляційної скарги, поданої вперше (30.05.2023), що позбавляє суд можливості встановити поважність причин пропуску строку на апеляційне оскарження, враховуючи, що вдруге апеляційну скаргу було подано лише 11.01.2024, тобто більше ніж через 7 місяців після отримання копії вказаної ухвали.
Посилання відповідача в обґрунтування поважності причин пропуску строку на апеляційне оскарження, на обставини пов`язані з недостатністю фінансування територіальних органів ДПС суд не приймає та вважає їх такими, що ніяким чином не пояснюють пропуск відповідачем строку на апеляційне оскарження.
Разом з цим, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Фінансування витрат на оплату судового збору для державних органів із державного бюджету передбачено за кодом економічної класифікації 2800 "Інші поточні платежі", розмір яких щорічно затверджується відповідним кошторисом.
Після прийняття Закону про Державний бюджет України на поточний бюджетний період до затвердження в установлений законодавством термін бюджетного розпису на поточний рік в обов`язковому порядку складається тимчасовий розпис бюджету на відповідний період. Бюджетні установи складають на цей період тимчасові індивідуальні кошториси (з довідками про зміни до них у разі їх внесення).
У пункті 45 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 №228, зазначено, що під час складання на наступний рік розписів відповідних бюджетів, кошторисів, планів асигнувань загального фонду бюджету, планів надання кредитів із загального фонду бюджету та планів спеціального фонду, планів використання бюджетних коштів (крім планів використання бюджетних коштів одержувачів) і помісячних планів використання бюджетних коштів враховуються обсяги здійснених видатків і наданих кредитів з бюджету згідно з тимчасовими розписами відповідних бюджетів та тимчасовими кошторисами, тимчасовими планами використання бюджетних коштів і тимчасовими помісячними планами використання бюджетних коштів.
З урахуванням наведеного та беручи до уваги, що особа, яка утримується за рахунок державного бюджету, має право в межах бюджетних асигнувань здійснити розподіл коштів з метою забезпечення сплати судового збору, слід дійти висновку, що обставини, пов`язані з фінансуванням установ чи організацій з державного бюджету, відсутністю в ньому коштів, призначених для сплати судового збору тощо не можуть бути підставою для реалізації суб`єктом владних повноважень права на апеляційне/касаційне оскарження у будь-який необмежений час після закінчення такого строку.
У справі "Рисовський проти України" Європейський Суд з прав людини "... підкреслює особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок … і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси…".
Тобто, виходячи з принципу "належного урядування", державні органи загалом, і податкові органи зокрема, зобов`язані діяти вчасно та в належний спосіб, а держава не повинна отримувати вигоду у вигляді поновлення судами строку на оскарження судових рішень та виправляти допущені органами державної влади помилки за рахунок приватної особи, яка діяла добросовісно (у даному випадку - за рахунок платника податку у зв`язку з порушенням принципу остаточності судового рішення, прийнятого на користь такого платника податку).
У відповідності до ст. 129 Конституції України та ст. 8 КАС України, однією із засад судочинства є рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом.
Як зазначив Європейський суд з прав людини у рішенні від 15 травня 2008 року "Надточій проти України" принцип рівності сторін - один із складників ширшої концепції справедливого судового розгляду - передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище у порівнянні з опонентом.
Безпідставне продовження строків на усунення недоліків апеляційної скарги може призвести до затягнення строку набрання законної сили рішенням суду першої інстанції у даній справі, та відповідно призведе до надання незаконної переваги одній зі сторін судового процесу - заявника апеляційної скарги.
Згідно з ч. 3 ст. 295 КАС України строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 1 ст. 121 КАС України суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення.
Також, суд звертає увагу відповідача, що вчасна первинна подача апеляційної скарги не означає, що після її повернення повторне звернення до суду можливе у будь-який довільний строк, без дотримання часових рамок, встановлених процесуальним законом, оскільки в такому разі порушуватиметься принцип юридичної визначеності.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у адміністративній справі 819/1224/15-а.
Враховуючи вищевикладене, суд не вважає причини пропуску строку на апеляційне оскарження зазначені в апеляційній скарзі поважними, тому, клопотання не може бути задоволено з підстав, які в ньому викладені.
Відповідно до ч.3 ст. 298 КАС України, апеляційна скарга залишається без руху також у випадку, якщо вона подана після закінчення строків, установлених статтею 295 цього Кодексу, і особа, яка її подала, не порушує питання про поновлення цього строку, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані неповажними. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду апеляційної інстанції з заявою про поновлення строку або вказати інші підстави для поновлення строку.
Тому, слід надати апелянту строк для подачі уточненої заяви про поновлення строку на апеляційне оскарження з інших підстав, ніж наведені в заяві від 28.03.2024, з наданням доказів поважності причин пропуску строку на апеляційне оскарження.
Керуючись ч.1 ст.169, ч.5 ст.296, ч.ч.2,3 ст.298 Кодексу адміністративного судочинства України, суддя,
У Х В А Л И В
Повторно направити ухвалу Другого апеляційного адміністративного суду від 18.03.2024 у справі № 520/10120/22 про залишення без руху апеляційної скарги Головного управління ДПС у Рівненській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 28.02.2023 по справі № 520/10120/22 за позовом Приватного підприємства ОХОРОННЕ АГЕНТСТВО АЛЬФА-Х до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.
Надати Головному управлінню ДПС у Рівненській області, строк для усунення недоліків поданої апеляційної скарги - протягом десяти днів з моменту отримання копії ухвали про залишення апеляційної скарги без руху.
Роз`яснити апелянту, що недоліки апеляційної скарги можуть бути усунуті шляхом направлення до Другого апеляційного адміністративного суду уточненої заяви про поновлення строку на апеляційне оскарження рішення суду першої інстанції з наданням доказів поважності причин пропуску цього строку.
Роз`яснити скаржнику, що у разі неподання уточненого клопотання про поновлення строку на апеляційне оскарження, відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 299 Кодексу адміністративного судочинства України, у відкритті апеляційного провадження буде відмовлено.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Суддя: Т.С. Перцова
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.04.2024 |
Оприлюднено | 08.04.2024 |
Номер документу | 118144200 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Перцова Т.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні