Постанова
від 04.04.2024 по справі 120/4911/22
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 120/4911/22

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Комар Павло Анатолійович

Суддя-доповідач - Сапальова Т.В.

04 квітня 2024 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Сапальової Т.В.

суддів: Капустинського М.М. Ватаманюка Р.В. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Хмільницької міської ради Вінницької області на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 28 жовтня 2022 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Хмільницької міської ради Вінницької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Головне управління ПФУ у Вінницькій області, про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 звернувся до Вінницького окружного адміністративного суду з позовом до управління праці та соціального захисту населення Хмільницької міської ради Вінницької області, в якому просить:

- визнати протиправною відміну відповідачем з лютого 2022 призначену з 01.01.2022 по 30.04.2022 житлової субсидії;

- зобов`язати управління праці та соціального захисту населення Хмільницької міської ради Вінницької області відновити ОСОБА_1 призначену з 01.01.2022 по 30.04.2022 житлову субсидію на домоволодіння по АДРЕСА_1 та провести її перерахунок за вказаних період.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 28 жовтня 2022 року позовні вимоги задоволено.

Не погоджуючись з даним рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначено, що на підставі рекомендацій Мінфіну щодо виявлених невідповідностей, що впливають на встановлення права на житлову субсидію, отриманих відповідно до Закону України "Про верифікацію та моніторинг державних виплат", управлінням було проведено додаткові заходи перевірки особової справи ОСОБА_1 та встановлено, що ним у декларації не було зазначено відомості про вчинення дій, які можуть вплинути на призначення субсидії. Відповідно до постанови КМУ від 21.10.1995 №848 громадянин несе відповідальність за подані відомості у заяві, декларації, інших документах, що впливають на встановлення права на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру.

Позивач та третя особа не скористались правом подання письмового відзиву на апеляційну скаргу, що в силу ч.4 ст. 304 КАС України не перешкоджає розгляду справи.

Відповідно до ч.1 та ч.3 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Враховуючи, що рішення суду першої інстанції ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, суд апеляційної інстанції відповідно до п.3 ч.1 ст.311 КАС України розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, оскільки справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, з урахуванням наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що на підставі заяви від 28.10.2021 р. та декларації про доходи і витрати осіб, які звернулись за призначенням житлової субсидії, з урахуванням всіх громадян, які зареєстровані на житловій площі за адресою: АДРЕСА_2 , гр. ОСОБА_1 відповідно до постанови КМУ від 21.10.1995 р. № 848 "Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива" (зі змінами) було призначено житлову субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива з жовтня 2021 року по квітень 2022 року включно, з урахуванням доходів за 1-2 кв. 2021 року. Враховуючи те, що гр. ОСОБА_1 в декларації у розділі доходи, окрім пенсії, не було зазначено інформацію про інші доходи заявника та осіб, що входять до складу домогосподарства, додаткові документи від заявника не вимагались.

У січні 2022 р. Міністерством фінансів України було надіслано до управління електронні рекомендації щодо проведення додаткової перевірки інформації, що містить невідповідності по справі гр.. ОСОБА_1 . Відповідно до ст.7 Закону України "Про верифікацію та моніторинг державних виплат", постанови Кабінету Міністрів України від 18 лютого 2016 року №136 «Про затвердження Порядку здійснення верифікації та моніторингу державних виплат», було проведено перевірку особової справи гр. ОСОБА_1 , в ході якої встановлено відомості про те, що будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства протягом 12 місяців перед місяцем звернення за призначенням житлової субсидії, призначенням житлової субсидії без звернення здійснив фінансову операцію на суму, яка на дату проведення операції перевищує 50 тис. гривень. За результатами опрацювання наданих Мінфіном рекомендацій управлінням складено акт від 07.02.2022 р. про припинення нарахування державної виплати. Виплату житлової субсидії було припинено з лютого 2022 р. у зв`язку із тим, що в декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, гр. ОСОБА_1 подав недостовірні відомості в розділі V щодо інформації про придбання майна, товарів, цінних паперів, фінансових інструментів, віртуальних активів, тощо на суму, яка на дату купівлі (оплати, реалізації) перевищує 50 тисяч гривень, протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії, зазначивши про відсутність таких даних.

Вважаючи дії відповідача протиправними, ОСОБА_1 звернувся до суду.

Оцінюючи спірні правовідносини, які виникли між сторонами, та доводи апеляційної скарги, колегія суддів враховує наступне.

Спірні правовідносини врегульовані Положенням про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 №848, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22.09.1997 N 1050, зі змінами та доповненнями (на час вирішення судового спору назва - Положення про порядок призначення житлових субсидій (далі - Положення).

Положенням визначено, що житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою вразливим споживачам житлово-комунальних послуг - мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком, витрати на комунальні послуги, витрати на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в такому будинку.

Призначення субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення) (пункт 2).

Право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - громадяни), що проживають у житлових приміщеннях (будинках) (пункт 4).

Житлові субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги та/або скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами, внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, внеску/платежу об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла, соціальних нормативів житлово-комунальних послуг, скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, витрат на управління багатоквартирним будинком (далі - соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування) і розміром обов`язкового відсотка платежу, установленого відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 липня 1998 р. № 1156 Про новий розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії (Офіційний вісник України, 1998 р., № 30, ст. 1129).

Згідно з пунктом 43 Положення призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення.

Заяви про призначення та надання житлової субсидії за формою згідно з додатком 1 з необхідними документами приймаються від громадян структурними підрозділами з питань соціального захисту населення.

Особа яка посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за місцем реєстрації (орендарі - за місцем проживання):

-заяву про призначення житлової субсидії та декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за встановленими формами;

-довідки про доходи - у разі зазначення в декларації інших отриманих доходів, інформація про які відсутня у ДФС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування, і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом структурного підрозділу з питань соціального захисту населення у порядку, встановленому цим Положенням. У разі зазначення в декларації інших отриманих доходів, інформація про які відсутня у ДФС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування, та неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення з зазначенням їх розміру;

- договір найму (оренди) житла (за наявності).

Забороняється вимагати від громадян документи, що не передбачені цим Положенням.

Громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення субсидії та на визначення її розміру.

Згідно з пп.4 п.14 Положення житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи зі складу домогосподарства протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії, призначенням житлової субсидії без звернення здійснив на суму, яка на дату проведення операції перевищує 50 тис. гривень:

- купівлю земельної ділянки, квартири (будинку), іншого нерухомого майна, транспортного засобу (механізму), цінних паперів та інших фінансових інструментів, віртуальних активів (у значенні, наведеному в Законі України Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення), будівельних матеріалів, інших товарів довгострокового вжитку або оплатив (одноразово) будь-які роботи або послуги (крім медичних, освітніх та житлово-комунальних послуг згідно із соціальною нормою житла (в тому числі понаднормової площі житла у випадку, зазначеному в пункті 10 цього Положення) та соціальними нормативами житлово-комунального обслуговування);

- платіж (платежі), що випливає з правочинів, за якими передбачено набуття майнових прав на нерухоме майно та/або транспортні засоби (механізми) (крім об`єктів спадщини та дарування);

- внески до статутного (складеного) капіталу товариства, підприємства, організації;

- благодійну діяльність (виключно у вигляді сплати коштів);

- надання поворотної/безповоротної фінансової допомоги, позики.

З матеріалів справи встановлено, що нарахування житлової субсидії позивачу припинено з лютого 2022 у зв`язку з тим, що за результатами перевірки особової справи ОСОБА_1 . Управлінням встановлено, що позивачем 25.03.2021 платіж на суму, що перевищує 50 000 грн.

Водночас, в обґрунтування вимог позовної заяви позивач зазначає, що в січні 2021 року його син ОСОБА_2 перерахував на картковий рахунок кошти у сумі 80 000 грн. для наступної оплати митного платежу з придбання транспортного засобу саме ОСОБА_2 .

На підтвердження зазначеного надано суду докази, а саме: дублікат квитанції №20210128825271830 від 28.01.2022, призначення платежу: Поповнення готівкою в терміналі самообслуговування на суму 80000 грн (а.с.5).

З квитанції про попередню оплату за митне оформлення №0.0.2066904470.1 від 25.03.2021 судом встановлено, що платником у такій зазначено ОСОБА_2 . Зазначена особа також значиться відповідальною за фінансове врегулювання у митній декларації з розмитнення легкового автомобіля (а.с. 6-8).

Таким чином, позивач у вищезазначеній ситуації не здійснював від свого імені сплати митних платежів за здійснення брокерських послуг з розмитнення транспортного засобу на суму, що перевищує 50 000 грн.

Відповідно до встановлених обставин, грошові кошти в розмірі 80 000 грн не є оподатковуваним доходом позивача та не були використані ним з метою придбання товарів/послуг для власних потреб.

Враховуючи вищезазначені обставини, які підтверджуються матеріалами справи та не спростовуються апелянтом, позивачем доведено відсутність обставин, передбачених пп.4 п.14 Положення, за наявності яких житлова субсидія не призначається.

Таким чином, колегія суддів вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції про те, що дії відповідача щодо припинення нарахування та виплати ОСОБА_1 житлової субсидії з лютого 2022, яка призначена йому за період з 01.01.2022 по 30.04.2022, є протиправними.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, суд правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права, тому підстави для його скасування або зміни відсутні.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.315,316 КАС Українисуд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Хмільницької міської ради Вінницької області залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 28 жовтня 2022 року - без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати прийняття відповідно до ч.1 ст.325 КАС України та може бути оскаржена в касаційному порядку з підстав, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Згідно з ч.1 ст. 329 КАС України касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Головуючий Сапальова Т.В. Судді Капустинський М.М. Ватаманюк Р.В.

Дата ухвалення рішення04.04.2024
Оприлюднено08.04.2024
Номер документу118147134
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/4911/22

Постанова від 04.04.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 27.03.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 30.11.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Рішення від 28.10.2022

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Комар Павло Анатолійович

Ухвала від 05.07.2022

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Комар Павло Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні