ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"26" березня 2024 р. Справа №909/752/23
Західний апеляційний господарський суд в складі колегії:
головуючого суддіКравчук Н.М.
суддівСкрипчук О.С.
Плотніцький Б.Д.
секретаря судового засідання Лагутін В.Б.
розглянувшиапеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Біотехенерго" (вх. № ЗАГС 01-05/3590/23 від 24.11.2023)
на рішенняГосподарського суду Івано-Франківської області від 06.11.2023 (суддя Неверовська Л.М.)
у справі № 909/752/23
за позовом: Калуської міської ради, м. Калуш, Івано-Франківська область,
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Біотехенерго" (надалі ТзОВ Біотехенерго), с. Боднарів, Калуський район, Івано-Франківська область,
про внесення змін до договору оренди землі від 27.12.2007 шляхом визнання укладеної додаткової угоди до договору землі
за участю учасників справи:
від позивача: не з`явився
від відповідача: не з`явився
ВСТАНОВИВ:
14.08.2023 Калуська міська рада звернулась до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом до ТзОВ Біотехенерго про внесення змін до договору оренди землі від 27.12.2007, укладеного між Боднарівською сільською радою та ТзОВ "Про-Майстер" земельної ділянки площею 1,2254 га з кадастровим номером 2622880101:02:001:0009 шляхом визнання укладеної додаткової угоди до договору землі в редакції позивача.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 27.01.2023 було внесено зміни до договору оренди землі від 22.12.2007, укладеного між Боднарівською сільською радою та ТзОВ "Про-Майстер" стосовно земельної ділянки площею 1,2254 га з кадастровим номером 2622880101:02:001:0009 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі у відповідній редакції. Разом з тим, відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта, право власності на об`єкт нерухомого майна за адресою: с. Боднарів, вул. Галицька, 97, 04.07.2011 набуло ТзОВ "Біотехенерго". У зв`язку з набуттям права власності на об`єкти нерухомого майна ТзОВ "Біотехенерго" Калуською міською радою прийнято рішення від 30.03.2023 року №2035 "Про заміну сторони орендаря в договорах оренди землі". Після чого, Калуською міською радою розроблено проект додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі від 22.12.2007 (зареєстрованого 27.12.2007 року № 040730400005) та направлено рекомендованим листом від 15.05.2023 №1074/02-15/38 на адресу ТзОВ "Біотехенерго" для підписання та проведення державної реєстрації права оренди відповідно до вимог чинного законодавства. Відповідно, новий власник об`єкта нерухомості, якому переходить право оренди, набуває права оренди за чинним договором оренди, а не у порядку повторного надання земельної ділянки, тобто має місце заміна сторони у зобов`язанні. При цьому позивач зазначає, що згідно умов договору від 22.12.2007, укладеного між Боднарівською сільською радою та ТзОВ "Про-Майстер", нормативна грошова оцінка земельної ділянки на той час становила 11 212,10 грн. 21.12.2020 Калуською міською радою отримано витяг № 1060 про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 2622880101:02:001:0009, де нормативна грошова оцінка становила 733 995,16 грн. Калуською міською радою 16.12.2021 прийнято рішення №1137 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту села Боднарів". Вказаним рішенням затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Калуша, виконану ТзОВ "Західземлепроект Плюс", а також передбачено введення в дію нормативної грошової оцінки земель населеного пункту села Боднарів з 01.01.2023 року.
Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 06.11.2023 року у справі № 909/752/23 (суддя Л.М. Неверовська) позов задоволено частково. Внесено зміни до договору оренди землі від 27.12.2007, укладеного між Боднарівською сільською радою та ТзОВ "Про-Майстер", земельної ділянки площею 1,2254 га з кадастровим номером 2622880101:02:001:0009 шляхом визнання укладеної додаткової угоди до договору землі в редакції позивача в наступній редакції:
"Додаткова угода
до договору оренди землі
від 27.12.2007 року № 040730400005
Орендодавець, Калуська міська рада Івано-Франківської області в особі міського голови Найди Андрія Михайловича, який діє на підставі статті 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", з одного боку,
Орендар ТОВ "БІОТЕХЕНЕРГО" (код ЄДРПОУ: 37383360), в особі директора Старцун Надії Іванівни, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 з другої сторони
1. Відповідно до рішення Калуської міської ради від 30.03.2023 №2035 (сорок перша сесія восьмого демократичного скликання) уклали додаткову угоду до договору оренди: земельної ділянки кадастровий номер: 2622880101:02:001:0009 (код КВЦПЗ 11.02) для обслуговування очисних споруд, яка розташована у межах населеного пункту за адресою: Івано-Франківська область, с. Боднарів, про внесення наступних змін в договір оренди землі від 27.12.2007 року №040730400005, а саме:
1.1. Сторони погодилися замінити сторону Орендаря з "ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ПРО-МАЙСТЕР" на Нового Орендаря "ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "БІОТЕХЕНЕРГО".
1.2. Після підписання Сторонами цього договору Новий Орендар стає стороною Основного договору та є повним правонаступником Орендаря відносно його прав та обов`язків за Основним договором оренди земельної ділянки з додатковими угодами.
1.3. Пункт 5. Договору викласти в наступній новій редакції:
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером: 2622880101:02:001:0009 становить 1727529 грн 18 коп.
1.4. Пункт 9. Договору викласти в наступній новій редакції:
Орендна плата нараховується і вноситься Орендарем в грошовій безготівковій формі в розмірі 51825 грн 88 коп (п`ятдесят одна тисяча вісімсот двадцять п`ять грн. 88 коп. 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки) в рік.
1.5. Пункт 10 Договору викласти в наступній новій редакції:
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням коефіцієнтів індексації встановлених відповідно до вимог законодавства.
1.6 Пункт 11. Договору викласти в наступній новій редакції:
Орендна плата вноситься згідно вимог Податкового кодексу України та відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.03.2023 року №НВ-9914379532023 та рішення Калуської міської ради від 16.12.2021 №1137 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту села Боднарів".
2. Усі інші умови Договору, які не змінені цією Додатковою угодою, залишаються чинними і Сторони підтверджують свої зобов`язання за ними.
3. Дана Додаткова угода укладена у трьох автентичних примірниках, які мають однакову юридичну силу, по одному примірнику для кожної із Сторін та органу уповноваженого здійснювати державну реєстрацію.
4. Невід`ємною частиною даної Додаткової угоди є Витяг з технічної документації про нормативну гронову оцінку земельної ділянки від 08.03.2023 року №НВ-9914379532023.
РЕКВІЗИТИ СТОРІН
ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР
Калуська міська рада ТОВ "БІОТЕХЕНЕРГО"
м. Калуш, вул. І. Франка, 1 с. Боднарів,
ЄДРПОУ 37951998 вул.Галицька,97, Калуський р-н.
р/р № UА578999980334139812000009614 код ЄДРПОУ: 37383360
БАНК : Казначейстно України (ЕАП)
МФО 899998
Призначення платежу: 18010600
ПІДПИСИ СТОРІН
ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР
М.П.
Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Біотехенерго" на користь Калуської міської рада 2 684,00 грн. судового збору. В решті позову відмовлено.
Приймаючи вказане рішення, судом першої інстанції встановлено факт набуття відповідачем 04.07.2011 від ТзОВ "Про-Майстер" права власності на нерухоме майно, яке знаходиться на земельній ділянці площею 1,2254 га за адресою: вул. Галицька,97, м. Боднарів. Отже, право щодо користування спірною земельною ділянкою перейшло від ТзОВ "Про-Майстер" до ТзОВ "Біотехенерго", та в свою чергу припинило право користування нею у ТзОВ "Про-Майстер". Перехід майнових прав до іншої особи зумовлює перехід до неї і прав на ту частину земельної ділянки, на якій безпосередньо розташований відповідний об`єкт нерухомості, та частини земельної ділянки, яка необхідна для його обслуговування. Відтак, суд дійшов висновку про обґрунтованість та правомірність внесення змін до договору оренди землі від 27.12.2007 в частині заміни сторони договору, зокрема орендаря з ТзОВ "Про-Майстер" на орендаря ТзОВ "Біотехенерго". Разом з тим, суд звернув увагу на те, що при складанні додаткової угоди до договору оренди землі від 27.12.2007 в редакції позивача, останній зазначив сторонами даної додаткової угоди орендодавця - Калуську міську раду, як сторона договору з одного боку, орендаря - ТзОВ "Про-Майстер" (тобто попереднього орендаря по договору оренди землі від 27.12.2007) та нового орендаря - ТзОВ "Біотехенерго". Водночас, із змісту додаткової угоди, судом встановлено, що дана додаткова угода до договору оренди землі від 27.12.2007 в редакції позивача є двосторонньою угодою, що породжує права та обов`язки для двох сторін, а саме Калуської міської ради, як орендодавця та ТзОВ "Біотехенерго", як орендаря. Відтак, суд вважав за доцільне змінити сторін у додатковій угоді, виключивши ТзОВ "Про-Майстер", як сторону (орендаря) додаткової угоди, тобто, відмовити в цій частині щодо зазначення останнього як сторону додаткової угоди, при цьому зазначивши сторонами вказаної угоди Калуську міську раду, як орендодавця з однієї сторони та ТзОВ "Біотехенерго", як орендаря з другої сторони.
В частині позовних вимог про внесення змін у договір оренди землі від 27.12.2007 щодо нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в цій частині, у зв`язку із зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки. При цьому, суд звернув увагу, що відповідно до п. 3 ст. 653 ЦК України у разі зміни або розірвання договору зобов`язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Не погоджуючись з даним рішенням, ТзОВ «Біотехенерго» звернулося до Західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій вважає, що оскаржуване рішення прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, просить його скасувати та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.. Зокрема, скаржник зазначає, що судом першої інстанції прийнято рішення, яким відповідача визнано орендарем за договором оренди землі № 04073040005 від 27.12.2007, та при цьому наділено відповідача правами та обов`язками орендаря у розмірі та обсязі значно більшому, ніж було передбачено договором з попереднім орендарем. Звертає увагу, що відповідно до п.5 договору оренди землі від 22.12.2007, укладеного між Боднарівською сільською радою та ТзОВ «Про-Майстер», розмір орендної плати за земельну ділянку 2622880101:02:001:0009 складав 1 681,90 грн./рік. Однак, судовим рішенням збільшено для відповідача розмір оплати за цим же договором та за ту саму земельну ділянку до 51 825, 88 грн./рік, тобто, фактично змінено істотні умови договору. При цьому, ухвалюючи оскаржуване судове рішення, судом не було досліджено стану розрахунків, (наявність заборгованості/переплат) між позивачем та попереднім орендарем, не надано оцінки факту взаєморозрахунків між позивачем та попереднім орендарем.
Позивач у відзиві на апеляційну скаргу заперечує проти доводів скаржника, вважає апеляційну скаргу необґрунтованою та безпідставною. Зокрема, зазначає, що договір оренди землі укладено 22.12.2007 року між Боднарівською сільською радою та ТзОВ «Про-Майстер», відповідно до якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки на той час становила 1 544 410,20 грн. 08.12.2020 року Калуською міською радою отримано витяг № 1009 про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 2622880101:02:001:0008, де нормативна грошова оцінка становила 10 110 133,44 гри. Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 27.01.2023 позов задоволено частково із вказаною вище нормативно грошовою оцінкою. Разом з тим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни. Тому, 16.12.2021 Калуською міською радою прийнято рішення №1137 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту села Боднарів», яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Калуша, а також передбачено введення в дію нормативної грошової оцінки земель населеного пункту села Боднарів з 01.01.2023. Отже, в матеріалах справи наявний належний доказ, що підтверджує розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, кадастровий номер якої - 2622880101:02:001:0008, а саме - копія витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08.03.2023 №НВ- 9914379432023, де нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 27 122 685,89 грн. Позивач у відзиві просить рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 06.11.2023 у справі № 909/752/23 залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.
Сторони не делегували уповноважених представників в судове засідання, хоча про час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.
Враховуючи те, що явка сторін у справі не визнавалася судом обов`язковою, участь у судовому засіданні є правом, а не обов`язком сторони, колегія суддів прийшла до висновку, що відповідно до частини 12 статті 270 Господарського процесуального кодексу України, справу може бути розглянуто при відсутності уповноважених представників позивача та відповідача.
Вивчивши апеляційну скаргу, здійснивши оцінку доказів, що містяться в матеріалах справи, Західний апеляційний господарський суд встановив таке.
22 грудня 2007 року між Боднарівською сільською радою (Орендодавець) та ТзОВ "Про-Майстер" (Орендар) укладено договір оренди землі № 6 земельної ділянки площею 1,2254 га з кадастровим номером 2622880101:02:001:0009, яка розташована за адресою: вул. Галицька, 97, с. Боднарів, Калуський район, Івано-Франківська область.
Відповідно до п. 1 договору Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для обслуговування очисних споруд, яка знаходиться за межами населеного пункту Бондарів, Калуського району.
Пунктом 5 договору визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2622880101:02:001:0009 становить 11 212,10 грн.
Згідно із п. 9 договору орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у розмірі 1 681,9 грн. в рік або 140,16 грн. в місяць. Даний договір укладено на 49 років, тобто до 22.12.2056 року.
Пунктом 13 договору сторони погодили, що розмір орендної плати переглядається один раз в рік, зокрема у випадку зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством та в інших випадках, передбачених законом.
Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку (п. 36 договору).
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №714-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Івано-Франківської області" Калуська, Боднарівська, Вістівська, Голинська, Копанківська, Кропивницька, Мостищенська, Пійлівська, Ріп`янська, Сівко-Калуська, Студінська, Тужилівська територіальна громада приєднана до територіальної громади міста Калуша.
24.11.2020 Калуською міською радою прийнято рішення № 13 "Про реорганізацію Боднарівської сільської ради, шляхом приєднання до Калуської міської ради".
10.12.2020 Калуською міською радою прийнято рішення №66 "Про заміну сторони орендодавця в договорах оренди землі в межах населених пунктів". Згідно з даним рішенням здійснено заміну сторони орендодавця в договорах оренди землі, укладених Боднарівською, Голинською, Копанківською, Ріп`янською, Пійлівською та Тужилівською сільськими радами на Калуську міську раду шляхом укладення додаткових угод до таких договорів оренди землі в межах населених пунктів. Окрім того, Управлінню земельних відносин доручено привести умови договорів оренди землі, в яких замінюється орендодавець у відповідність до норм чинного законодавства з урахуванням діючої нормативної грошової оцінки земель та направити дані додаткові угоди до договорів оренди землі па адресу орендарів.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №714-р "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Івано-Франківської області" та на підставі рішення міської ради від 10.12.2020 №66 "Про заміну сторони орендодавця в договорах оренди землі в межах населених пунктів", Калуською міською радою з урахуванням витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки розроблено проект додаткової угоди до договору.
Як зазначає позивач, Калуською міською радою неодноразово направлялися на адресу ТзОВ "Про-Майстер" копія додаткової угоди до договору з пропозицією підписати додаткову угоду та провести державну реєстрацію права оренди відповідно до вимог чинного законодавства.
Проте, ТзОВ "Про-Майстер" не підписало зазначену додаткову угоду та не надіслало на адресу Калуської міської ради відповідь на пропозицію укласти додаткову угоду до договору.
У листопаді 2022 року Калуська міська рада звернулась до Господарського суду Івано-Франківської області із позовом до ТзОВ "Про-Майстер" про внесення змін до договору оренди землі, укладеного між Боднарівською сільською радою та ТзОВ "Про-Майстер" стосовно земельної ділянки площею 1,2254 га з кадастровим номером 2622880101:02:001:0009 шляхом визнання укладеної додаткової угоди до договору оренди землі.
Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 27.01.2023 у справі № 909/913/22 позов задоволено частково - внесено зміни до договору оренди землі, укладеного між Боднарівською сільською радою та ТзОВ "Про-Майстер" стосовно земельної ділянки площею 1,2254 га з кадастровим номером 2622880101:02:001:0009 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі у відповідній редакції.
Водночас, згідно з Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта, право власності на об`єкт нерухомого майна за адресою: с. Боднарів, вул. Галицька, 97, 04.07.2011 набуло ТзОВ "Біотехенерго".
У зв`язку з набуттям права власності на об`єкти нерухомого майна ТзОВ "Біотехенерго", 30.03.2023 Калуською міською радою було прийнято рішення №2035 "Про заміну сторони орендаря в договорах оренди землі". Даним рішенням вирішено внести зміни в договори оренди землі, замінивши сторону орендаря з ТзОВ «Про-Майстер» на ТзОВ «Біотехенерго» шляхом, зокрема, укладення додаткової угоди до договору оренди землі від 27.12.2007 № 040730400005 на земельну ділянку площею 1,2254 га з кадастровим номером 2622880101:02:001:0009, що знаходиться за адресою: вул. Галицька, 97-В, с. Боднарів, Івано-Франківська обл. Привести умови договору у відповідність до вимог чинного законодавства України з урахуванням діючої нормативної грошової оцінки земель.
Калуською міською радою розроблено проект додаткової угоди до договору оренди землі №040730400004 від 27.12.2007 та направлено рекомендованим листом від 15.05.2023 №1074/02-15/38 на адресу ТзОВ "Біотехенерго" для підписання та проведення державної реєстрації права оренди відповідно до вимог чинного законодавства. Одночасно ТзОВ "Про-Майстер" повідомлено про прийняття вищезазначеного рішення та про необхідність заміни сторони орендаря в договорах оренди землі рекомендованим листом від 16.06.2023 №2828/02-15/20.
Однак, ТзОВ "Біотехенерго" жодних відповідей Калуській міській раді не надіслало.
Вказані обставини стали підставою звернення позивача до суду з позовом про внесення змін до договору оренди землі від 27.12.2007, укладеного між Боднарівською сільською радою та ТзОВ "Про-Майстер" земельної ділянки площею 1,2254 га з кадастровим номером 2622880101:02:001:0009 шляхом визнання укладеної додаткової угоди до договору землі.
При прийнятті постанови суд апеляційної інстанції виходив з наступного.
Відповідно до статті 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.
Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Частиною 1 статті 3 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно з ч. 9 ст. 93 ЗК України відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
Згідно з частиною 2 статті 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Частиною 1 статті 628 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Договір є обов`язковим для виконання сторонами (ч. 1 ст. 629 Цивільного кодексу України).
Частинами 1, 2 статті 651 Цивільного кодексу України унормовано, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Статтею 652 ЦК України передбачено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом, а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.
Нормами ст. 654 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Як зазначалось вище, п. 36 договору оренди землі №6 від 22.12.2007 сторони передбачили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
Натомість, ст. 188 ГК України врегульовано порядок зміни розірвання господарських договорів, за яким сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Матеріалами даної господарської справи підтверджено, що позивач зазначену норму Закону щодо звернення із пропозицією до відповідача щодо укладання додаткової угоди до спірного договору оренди землі в даному випадку дотримався.
За приписами ст. 120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на об`єкт нерухомого майна, об`єкт незавершеного будівництва, розміщений на земельній ділянці, що перебуває в оренді, у користуванні на праві емфітевзису, суперфіцію у відчужувача (попереднього власника), до набувача одночасно переходить відповідно права оренди емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, на якій розміщений такий об`єкт, в обсязі та на умовах, встановлених для відчужувача (попереднього власника) такого об`єкту, крім випадків, визначених ч.4 цієї статті.
Пунктом "е" ч.1 ст. 141 Земельного кодексу України передбачено, що підставою припинення права користування земельною ділянкою є набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці.
З матеріалів справи вбачається, що 04.07.2011 до ТзОВ "Біотехенерго" від ТзОВ "Про-Майстер" перейшло право власності на нерухоме майно, яке знаходиться на земельній ділянці площею 1,2254 га з кадастровим номером 2622880101:02:001:0009 за адресою: вул. Галицька,97, м. Боднарів, Івано-Франківської області.
У відповідності до норм ст. 377 ЦК України до особи, яка набула право власності на нерухоме майно, має перейти право власності або право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).
Таким чином, чинне законодавство імперативно передбачає перехід права на земельну ділянку в разі набуття права власності на об`єкт нерухомості, що відображає принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, який закріплений у загальному вигляді в законі, та знаходить свій вияв у положеннях статті 377 Цивільного кодексу України та статті 120 Земельного кодексу України.
Відтак, перехід майнових прав до іншої особи зумовлює перехід до неї і прав на ту частину земельної ділянки, на якій безпосередньо розташований відповідний об`єкт нерухомості, та частини земельної ділянки, яка необхідна для його обслуговування.
З огляду на наведене, колегія суддів погоджується з висновком місцевого господарського суду, що право щодо користування спірною земельною ділянкою перейшло від ТзОВ "Про-Майстер" до ТзОВ "Біотехенерго", та в свою чергу припинило право користування спірною земельною ділянкою у ТзОВ "Про-Майстер".
Водночас, як вірно зауважив суд першої інстанції, відповідно до приписів ст. 7 Закону України "Про оренду землі" договір оренди земельної ділянки при цьому не перестає діяти, а право оренди продовжує існувати у тому ж обсязі та на тих же умовах, що й до відчуження нерухомості. Змінюються лише дані про особу орендаря. Разом з тим, факт державної реєстрації змін про особу орендаря не впливає на вже зареєстроване право оренди: не змінює і не припиняє його. Новий власник будівлі може ініціювати внесення таких змін для уникнення спірних ситуацій з орендодавцем землі або з іншою метою, коли відомості про нього як орендаря необхідні для широкого загалу.
Відповідно, новий власник об`єкта нерухомості, якому переходить право оренди набуває права оренди за чинним договором оренди, а не у порядку повторного надання земельної ділянки, тобто має місце заміна сторони у зобов`язанні. У разі переходу права власності на нерухомість заміна орендаря земельної ділянки у відповідному чинному договорі оренди землі відбувається автоматично, в силу прямої норми закону, незалежно від того, чи відбулося документальне переоформлення орендних правовідносин шляхом внесення змін у договір стосовно орендаря, оскільки переоформлення лише формально відображає те, що прямо закріплено в законі.
З огляду на наведені норми права та фактичні обставини справи, колегія суддів вважає підставним висновок місцевого господарського суду щодо внесення змін до договору оренди землі від 27.12.2007 в частині заміни сторони договору, зокрема орендаря ТзОВ "Про-Майстер" на орендаря ТОВ "Біотехенерго".
Водночас, при складанні додаткової угоди до договору оренди землі від 27.12.2007 в редакції позивача, останній зазначив сторонами даної додаткової угоди Орендодавця - Калуську міську раду, Орендаря - ТзОВ "Про-Майстер" (попереднього орендаря згідно договору оренди землі від 27.12.2007) та нового Орендаря - ТзОВ "Біотехенерго".
Із змісту додаткової угоди вбачається, що дана додаткова угода до договору оренди землі від 27.12.2007 в редакції позивача є двосторонньою угодою, що породжує права та обов`язки для двох сторін, а саме Калуської міської ради, як орендодавця та ТзОВ "Біотехенерго", як орендаря.
Відтак, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що зазначення ТзОВ "Про-Майстер", як сторону додаткової угоди, у зв`язку із проведенням заміни його, як орендаря згідно договору оренди землі від 27.12.2007 внаслідок переходу від нього права користування спірною земельною ділянкою до ТзОВ "Біотехенерго", як нового (іншого) орендаря, є безпідставним, оскільки зазначена додаткова угода не породжує жодних прав та обов`язків для нього (ТзОВ "Про-Майстер"), як сторони договору, а лише свідчить про перехід від нього права користування спірною земельною ділянкою до ТзОВ "Біотехенерго".
З врахуванням наведеного, місцевий господарський суд дійшов підставного та обґрунтованого висновку змінити сторони у додатковій угоді, виключивши ТзОВ "Про-Майстер", як сторону (орендаря) додаткової угоди, тобто, відмовивши в цій частині щодо зазначення останнього як сторону додаткової угоди, при цьому зазначивши сторонами вказаної угоди Калуську міську раду, як орендодавця з однієї сторони, та ТзОВ "Біотехенерго", як орендаря з другої сторони.
Щодо позовних вимог в частині внесення змін у договір оренди землі від 27.12.2007 щодо нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати, колегія суддів зазначає таке.
За змістом абзацу 4 статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (ч.ч. 1-3 ст. 21 Закону України "Про оренду землі").
Згідно з пп. 14.1.136. п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою.
Відповідно до пп. 14.1.147. п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку й орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Отже, орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцю, а також це і загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку.
Згідно з пп. 14.1.125. ст. 14 Податкового кодексу України, нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Пунктом 271.1. ст. 271 Податкового кодексу України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XII Податкового кодексу України, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.
У п. 288.1. ст. 288 Податкового кодексу України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду (п. 288.2. ст. 288 ПК України).
У п. 288.4. ст. 288 ПК України вказано, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Згідно із положеннями пп. 288.5.1. п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0, 3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.
У пп. 288.5.2. п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України передбачено, що річна сума орендної плати не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
З аналізу наведених норм права вбачається, що при визначенні розміру орендної плати, у випадку передачі в оренду земель комунальної власності, має враховуватися нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства, а річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території, однак і не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.
Положеннями п. 289.1. ст. 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Зі змісту положень частини 4 статті 5, абзацу 3 частини 1 статті 13 Закону України «Про оцінку земель», пункту 289.1 статті 289 ПК України слідує, що для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який у будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України. Аналогічний висновок міститься у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі №905/1680/20, постанові Верховного Суду від 09.02.2022 у справі №910/8770/19.
Згідно з частинами 1, 2 статті 20, частини 1 статті 23 Закону України «Про оцінку земель» за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Згідно з положеннями частини 3 статті 23 Закону України «Про оцінку земель» витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається органами, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру.
Відповідно до ст. 20 Закону України «Про Державний земельний кадастр» відомості з Державного земельного кадастру є офіційними. Офіційність відомостей Державного земельного кадастру означає, що вони мають найвищий державний статус під час визначення атрибутів та характеристик об`єктів, які підлягають земельно-кадастровому обліку, порівняно із будь-якими іншими документами, відомостями, даними, інформаційними довідками тощо, які можуть використовуватися у правозастосовній практиці.
Нормативна грошова оцінка землі проводиться в обов`язковому порядку для визначення розміру орендної плати за землі комунальної та державної форм власності. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, затверджується рішенням відповідної сільської, селищної чи міської ради.
При цьому, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни. Наведена правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 справа № 635/4233/19.
Пунктом 13 договору оренди землі визначено, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік, зокрема у випадку зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством та в інших випадках, передбачених законом.
Як зазначалося вище,16.12.2021 Калуською міською радою прийнято рішення №1137 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту села Боднарів». Вказаним рішенням затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Калуша, а також передбачено введення в дію нормативної грошової оцінки земель населеного пункту села Боднарів з 01.01.2023 року.
Позивачем на підтвердження розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка використовується відповідачем, надано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-1200379592023 від 01.05.2023, згідно з яким нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2622880101:02:001:0009 становить 1 727 529,18 грн.
З урахуванням наведених обставин та норм законодавства, а також зміни нормативної грошової оцінки, правомірним є і зміна розміру орендної плати за користування спірною земельною ділянкою, про що судом першої інстанції зроблено вірний висновок.
З огляду на наведене, твердження скаржника про те, що судом першої інстанції при прийнятті оскарженого рішення відповідача наділено правами та обов`язками орендаря у розмірі та обсязі значно більшому, ніж передбачено договором ґрунтуються на припущеннях, оскільки не відповідають вимогам чинного законодавства та спростовуються фактичними обставинами даної справи.
Підсумовуючи все вищевказане, колегія суддів зазначає, що доводи скаржника не знайшли свого підтвердження в ході розгляду апеляційної скарги. Ці доводи не спростовують фактів, покладених в основу рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 06.11.2023 року у справі № 909/752/23.
Враховуючи наведені норми права та фактичні обставини даної справи, колегія суддів вважає підставним та обґрунтованим висновок суду першої інстанції про задоволення позовних вимог в частині внесення змін до договору оренди, що стосуються зміни розміру орендної плати у зв`язку із зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
При цьому, як слушно зауважив місцевий господарський суд, відповідно до п. 3 ст. 653 ЦК України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов`язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
За приписами частин 1, 2, 4 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Відповідно до статті 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).
Відповідно до ч.ч.1-5 статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, у рішеннях судів та органів, що вирішують спори, має бути належним чином викладено підстави, на яких вони ґрунтуються. Обсяг цього обов`язку щодо обґрунтовування рішення може бути різним залежно від характеру самого рішення і має визначатись з урахуванням обставин відповідної справи. Пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент.
Підсумовуючи вищевказане, колегія суддів приходить до висновку про те, що суд першої інстанції вірно встановив обставини, що мають значення для справи, надав належну оцінку дослідженим доказам, прийняв законне обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального і процесуального права, тому його необхідно залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.
З огляду на те, що суд залишає апеляційну скаргу без задоволення, судові витрати, пов`язані з розглядом справи у суді апеляційної інстанції, покладаються на скаржника відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись, ст. ст. 269, 275, 276, 282, 284 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1.Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Біотехенерго" залишити без задоволення.
2.Рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 06.11.2023 року у справі №909/752/23 залишити без змін.
3.Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги залишити за скаржником.
4.Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку в строки, передбачені ст.ст. 287-288 ГПК України.
5.Справу повернути до Господарського суду Івано-Франківської області.
Веб-адреса судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень: http//reyestr.court.gov.ua.
Повний текст постанови виготовлено 04.04.2024.
Головуючий суддяН.М. Кравчук
судді О.С. Скрипчук
Б.Д. Плотніцький
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 26.03.2024 |
Оприлюднено | 08.04.2024 |
Номер документу | 118161210 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Кравчук Наталія Миронівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні