Рішення
від 04.04.2024 по справі 904/5329/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04.04.2024м. ДніпроСправа № 904/5329/23

За позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Дніпро

до Товариства з обмеженою відповідальністю "МАГРЕФ", м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область

про стягнення плати за користування вагонами, збору за зберігання вантажу

Суддя Красота О.І.

за участю секретаря судового засідання Куц І.І.

Представники:

від Позивача: Русанова В.В., дов. від 05.12.2023;

від Відповідача: Матвієнко С.Р., виписка з ЄДРПОУ;

СУТЬ СПОРУ:

Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "МАГРЕФ" і просить суд стягнути плату за користування вагонами у розмірі 441 303,00 грн., збір за зберігання вантажу у розмірі 442 493,76 грн.

Ухвалою суду від 11.10.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами.

03.11.2023 від Відповідача надійшов відзив на позов, в якому він проти позовних вимог заперечує та просить суд відмовити у повному обсязі у задоволенні позовних вимог.

12.01.2024 від Позивача надійшла відповідь на відзив, в якій він просив суд:

- поновити строк для надання відповіді на відзив на позов;

- задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

В обгрунтування клопотання про поновлення пропущеного строку для подання відповіді на відзив Позивач посилається на введення в Україні воєнного стану. При цьому, Позивач зазначає, що з урахуванням факту його знаходження в стані простою та відсутності можливості вчасно отримувати поштову кореспонденцію його представником, робоче місце якого знаходиться у м. Кривий Ріг, з огляду на кількість повітряних тривог у Дніпропетровській області, беручи до уваги знаходження представника Позивача - Русанової В.В. на лікарняному з 06.11.2023 по 25.12.2023, зважаючи на обсяг наданих Відповідачем до справи доказів, з метою ретельної перевірки доводів останнього, наведених у відзиві на позов, виникла необхідність у наданні додаткового часу для підготовки обгрунтованої, повної і всебічної відповіді на відзив.

Ухвалою суду від 15.01.2024 перейдено до розгляду справи за правилами загального позовного провадження; справу призначено до розгляду у підготовчому засіданні на 08.02.2024 об 11:00 год.

23.01.2024 від Відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив, в яких він просив суд:

- відмовити Позивачу у поновленні строку для надання відповіді на відзив та залишити її без розгляду;

- у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.

31.01.2024 від Відповідача надійшло клопотання про долучення документів до матеріалів справи.

Представник Позивача у підготовчому засіданні 08.02.2024 заявив усне клопотання про відкладення розгляду справи, оскільки об 11:40 год. він братиме участь у судовому засіданні у суді апеляційної інстанції.

Представник Відповідача не заперечував проти вказаного клопотання.

Ухвалою суду від 08.02.2024 відкладено підготовче засідання на 07.03.2024 об 11:00 год.

27.02.2024 від Відповідача надійшли додаткові пояснення у справі.

Представники Позивача, Відповідача у підготовчому засіданні 07.03.2024 надали пояснення щодо позовних вимог.

Ухвалою суду від 07.03.2024 клопотання Позивача про поновлення пропущеного строку на подання відповіді на відзив задоволено; поновлено Позивачу строк для подання відповіді на відзив; закрито підготовче провадження; призначено справу до судового розгляду по суті на 04.04.2024 об 11:00 год.

Представник Позивача у судовому засіданні 04.04.2024 позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив суд їх задовольнити.

Представник Відповідача у судовому засіданні 04.04.2024 проти позовних вимог заперечував, просив суд у задоволенні позову відмовити.

У порядку ст. 240 Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши надані докази в їх сукупності, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до повідомлення про укладення Договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом № 45-36510798/2020-001 від 12.03.2020 Акціонерне товариство "Українська залізниця" (далі - Залізниця, Перевізник, Позивач) засвідчило прийняття від Товариства з обмеженою відповідальністю "МАГРЕФ" (далі Замовник, Вантажовласник, Відповідач) заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепту) укладення цього Договору.

Таким чином, 12.03.2020 між АТ "Українська залізниця" та ТОВ "МАГРЕФ" укладено Договір приєднання про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, що знаходиться на веб-сайті uz-cargo.com.

Предметом Договору про надання послуг є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах Перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах Замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги (п. 1.1 Договору про надання послуг).

Пунктом 4 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457, (далі - Статут) встановлено, що перевезення залізницями вантажів, пасажирів, багажу і вантажобагажу у міждержавному сполученні здійснюється відповідно до угод про залізничні міжнародні сполучення.

Перевезення вантажів в прямому міждержавному сполученні виконується на умовах Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення (далі УМЗВС).

Ця Угода встановлює єдині правові норми договору перевезення вантажу у прямому міжнародному залізничному сполученні та в прямому міжнародному залізнично-паромному сполученні (§ 1 ст. 3 УМЗВС).

За відсутності відповідних положень в цій Угоді застосовується національне законодавство тієї Сторони, в якій уповноважена особа реалізує свої права (ст. 5 УМЗВС).

Укладення договору перевезення підтверджується накладною (§ 3 ст. 14 УМЗВС).

Так, 22.03.2022 об 11 год. 14 хв. на станцію призначення Мудрьона Придніпровської залізниці, на адресу Відповідача за накладною № 32115695 від 15.02.2022 зі станції Боровичи (РЖД) прибув вагон № 29134640 з вантажем «Кирпичи огнеупорные, блоки, плитки и аналогичные огнеупорные керамические строительные материалы, кроме изделий из кремнеземистой каменной муки или аналогичных кремнеземистых пород».

Про прибуття спірного вагону на станцію призначення Вантажоодержувача було повідомлено 22.03.2022 об 11 год. 40 хв., про що зроблено запис у Книзі повідомлень про прибуття і подавання вагонів форми ГУ-2.

Вагон № 29134640 прибув на станцію призначення Мудрьона без перевізних документів.

Виходячи з положень п.п. 28.1, 28.2 п. 28 Розділу V Правил перевезень вантажів (Додаток 1 до УМЗВС), при виявленні вантажу без накладної або окремих номерних аркушів накладної перевізник констатує їх втрату комерційним актом і складає накладну замість втраченої або окремі аркуші накладної замість втрачених.

За фактом прибуття спірного вагону без накладної працівниками станції складено комерційний акт № 457604/1 від 23.03.2022 на підставі п. 2 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334.

У графі 15 комерційного акту «Обстоятельства, являющиеся основанием для составления коммерческого акта. Описание груза» зазначено: « 22.03.2022р. по прибытию вышеуказанного вагона выявлено отсутствие грузового перевозочного документа СМГС груз таможенный. Согласно электронного документа по отправке № 32115695 значится станция отправления Боровичи РЖД код станции 053506 отправитель АО «Боровичский комбинат огнеупоров», станция назначения Мудреная УЗ получатель код 2952 груз код 303069 изделия кислотоупорные, упаковка (пакеты), количество мест 40/97, вес груза нетто согласно електронного документа 47746 кг, по прибытию вес груза не проверялся. ….».

Комерційний акт підписано працівниками станції Мудрьона та представником Вантажоодержувача Александровим С.В. на підставі довіреності № 3/11 від 02.01.2022.

Відповідно до п. 2 Розділу ХV Технологічного процесу роботи вантажної станції Мудрьона повідомлення для митниці передається станцією засобами телефонного зв`язку. Про прибуття вантажу інформується відповідний підрозділ митниці, у зоні діяльності якого знаходиться станція.

У комерційному акті ф.ГУ-22 № 457604/1 від 23.03.2022 зазначено, що після прибуття вантажу було повідомлено керівника Дніпропетровської митниці/Митний пост м. Кривого Рогу торгово-промислової палати, тобто представником Вантажоодержувача підтверджено зазначену інформацію про передачу повідомлення в митницю.

Згідно з п. 4 Правил складання актів комерційні акти складаються у всіх випадках не пізніше наступної доби.

Вагон № 29134640 за накладною № 32115695 прибув на станцію Мудрьона 22.03.2022, комерційний акт було складено 23.03.2022.

На виконання п. 5 Правил видачі вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, про прибуття на станцію призначення вантажу, що перебуває під митним контролем, станція зобов`язана встановленим порядком повідомити одержувача і митний орган, у регіоні діяльності якого розташована станція.

Відповідно до ст. 23 Статуту, п. 7 Правил видачі вантажів вантаж разом з накладною видається на станції призначення одержувачу, зазначеному в накладній, після внесення ним усіх належних залізниці платежів. Видача імпортних вантажів провадиться після митного оформлення.

На станціях, де підрозділи митних органів відсутні, перевізні документи для оформлення в митниці тимчасово передаються працівниками станцій одержувачу під розписку в спеціальній книжці, у якій фіксується дата й час одержання документів, а також зобов`язання одержувача передати перевізні документи в митний орган і повернути їх станції.

У зв`язку з прибуттям вантажу без накладної працівниками станції Мудрьона складено накладну замість втраченої, яку передано представнику Вантажоодержувача о 12 год. 00 хв. 23.03.2022 під розпис у спеціальній Книзі обліку митних вантажів для подальшої передачі їх в митний орган.

В очікуванні митного оформлення та переадресування вагон № 29134640 було затримано на коліях станції призначення Мудрьона, про що працівниками станції Мудрьона складено акт загальної форми ГУ-23 № 176 від 22.03.2022 на початок затримки о 13 год. 10 хв. 22.03.2022, який представником Вантажоодержувача підписано без заперечень.

10.05.2023 на підставі листа Відповідача № 046ЖД/1/0905/М23 від 09.05.2023 Залізницею було видано наказ № 77 за підписом начальника Криворізької дирекції залізничних перевезень Страшка Ю.Е. на переадресування вагона № 29134640 на станцію Батуринська Придніпровської залізниці на адресу ПрАТ "Кривий Ріг Цемент". На відправлення вагону № 29134640 ТОВ "МАГРЕФ" 10.05.2023 оформлено новий перевізний документ № 46714838.

Про закінчення затримки вагона № 29134640 складено акт загальної форми ГУ-23 № 350 о 14 год. 30 хв. 10.05.2023. Для підпису цього акту представник Вантажоодержувача не з`явився, що зафіксовано актом загальної форми ГУ-23 № 353 від 10.05.2023.

Згідно з §6 ст. 28 УМЗВС якщо перешкода до перевезення вантажу або його видачі виникла з причин, що не залежать від перевізника, перевізнику повинні бути сплачені додаткові платежі та витрати, понесені ним у зв`язку з перешкодою, а також неустойки, якщо вони передбачені національним законодавством.

За умовами п. 2.1.5. Договору про надання послуг Замовник зобов`язаний відшкодовувати Перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від Перевізника, які виникли на станціях залізниць України, зокрема з таких причин: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірка вантажів (маси вантажу) митними та іншими державними органами контролю; недотримання технічних умов розміщення та кріплення вантажів; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини.

На підставі актів загальної форми ГУ-23 № 176 від 22.03.2022, № 350 від 10.05.2023 по станції Мудрьона було нараховано плату за користування вагонами за відомістю плати ф.ГУ-46 № 11059001 в сумі 488 651,64 грн. (з ПДВ) та збір за зберігання вантажу за накопичувальною карткою ф.ФДУ-92 № 11059001 в сумі 490 186,56 грн. (з ПДВ), на загальну суму 978 838,20 грн. (з ПДВ). При цьому, суму плати за користування вагонами та суму збору за зберігання вантажу по станції Мудрьона було нараховано без урахування коефіцієнту, який діяв до 29.06.2022.

Після здійсненого Позивачем перерахунку, з урахуванням відповідних коефіцієнтів (копії телеграмних вказівок № Ц-69/90-21 від 03.12.2021, № 00016/ЦМ від 28.06.2022) плата за користування вагонами за відомістю плати за користування вагонами ф.ГУ-46 № 11059001 складає 441 303,00 грн. (з ПДВ), збір за зберігання вантажу за накопичувальною карткою ф.ФДУ-92 № 11059001 складає 442 493,76 грн. (з ПДВ), всього - 883 796,76 грн. (з ПДВ).

Відомість плати за користування вагонами ф.ГУ-46 та накопичувальну картку ф.ФДУ-92 представником Вантажовласника Мурашкіним В.С. підписано із запереченням, з посиланням на введений в Україні з 24.02.2022 воєнний стан як форс-мажорну обставину.

Відповідач плату за користування вагонами у розмірі 441 303,00 грн. та збір за зберігання вантажу у розмірі 442 493,76 грн. не сплатив, що і є причиною виникнення спору.

Ухвалюючи рішення, господарський суд виходив з таких підстав.

Відповідно до положень ч. 5 ст. 307 Господарського кодексу України, яка кореспондується з положеннями ч. 2 ст. 908 та ст. 920 Цивільного кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами. Сторони можуть передбачити в договорі також інші умови перевезення, що не суперечать законодавству та додаткову відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань.

За приписами ст. 17 Статуту перевезення вантажів залізничним транспортом організовується на договірних засадах.

Згідно зі ст. 119 Статуту за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами. Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства. Зазначена плата стягується також з вантажовідправників, вантажоодержувачів у разі затримки вагонів (контейнерів), пов`язаної з митним оформленням.

Відповідно до абз. 3 п. 2.6. Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.

Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 № 113, (далі Правила) визначено порядок і умови користування вагонами і контейнерами.

Відповідно до п. 2 Правил за користування вагонами і контейнерами вантажовідправники, вантажоодержувачі, власники під`їзних колій, порти, організації, установи, фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності (далі - вантажовласники) вносять плату.

За приписами п. 3 Правил облік часу користування вагонами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, яка складається на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, Актів загальної форми ГУ-23.

Згідно з п. 4 Правил відомості плати за користування вагонами, контейнерами складаються на вагони, контейнери, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів, контейнерів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами, контейнерами. Відомості плати за користування вагонами (контейнерами) мають підписуватися працівником станції і вантажовласника щоденно або в періоди пред`явлення їх станцією до розрахункового підрозділу, що встановлюються начальником залізниці. У разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов`язаний підписати відомість із зауваженнями. Відомість плати за користування вагонами (контейнерами) складається у трьох примірниках - два для залізниці і один для вантажовласника, окремо для вагонів і для контейнерів. Час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника. Час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у Пам`ятці про подавання/забирання вагонів, яка оформляється після закінчення приймально-здавальних операцій. У всіх випадках повідомлення про подавання вагонів повинно передаватися станцією не пізніше ніж за дві години до їх подавання. Для запису повідомлень на станції ведеться "Книга повідомлень" (додаток 7). Термін користування вагонами, що подаються залізницею, обчислюється не раніше часу, зазначеного у повідомленні.

При цьому, у відповідності до п. 28 Правил приймання вантажів до перевезення договір про перевезення вантажу вважається укладеним з моменту накладення електронного цифрового підпису працівником залізниці в електронній накладній.

За приписами п. 5 Правил плата за користування нараховується за кожний вагон і контейнер після прийняття його залізницею від вантажовласника.

Відповідно до п.п. 6, 8 Правил усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника. У разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час початку та закінчення затримки вагонів і їх номери.

Пунктами 9, 10 Правил передбачено, що про затримку вагонів з вини вантажовласника на підходах до станції призначення залізниця видає наказ. Облік затриманих на підходах вагонів здійснюється станцією, на якій вони простоюють, на підставі акта про затримку вагонів, що складається станцією. Усі дані в цьому акті, передаються станцією у повідомленні про затримку вагонів на станцію призначення. Станція призначення інформує вантажовласника про затримку вагонів з його вини, передаючи йому копію Повідомлення про затримку вагонів не пізніше двох годин після його отримання (телефонограмою, телеграфом, поштовим зв`язком, через посильних, факсом або іншим способом, установленим начальником станції за погодженням з вантажовласником).

Відповідно до п. 12 Правил загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.

За приписами п. 13 Правил плата за користування стягується з вантажовласника також у разі затримки вагонів (контейнерів) під час перевезення в усіх випадках, крім тих, які залежать від залізниці.

Згідно з п. 14 Правил розмір плати за користування вагонами і контейнерами в залежності від часу користування встановлюється згідно з чинним законодавством.

Пунктом 15 Правил передбачено, що за час перебування на під`їзних коліях та інших місцях незагального користування вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, плата не вноситься. Якщо такі вагони затримані на станції призначення чи на підходах до неї або на станції відправлення з причин, що залежать від вантажовласника, то плата за користування сплачується в розмірі 50 відсотків.

Відповідно до п.п. 8, 9 Правил зберігання вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо).

Термін безоплатного зберігання обчислюється:

- якщо на станції призначення вивантаження здійснюється засобами: залізниці - з 24-ої години дати вивантаження вантажів; одержувача - з 24-ої години дати подавання вагонів під вивантаження;

- при переадресуванні - після двох годин з моменту повідомлення про прибуття вантажу;

- при затримці - з моменту затримки.

Факт затримки вантажу засвідчується актом загальної форми.

Розмір плати за зберігання вантажу визначається за тарифами, встановленими у п. 2.1. розділу ІІІ Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317.

Згідно з п. 6.1 Договору про надання послуг сторони звільняються від відповідальності за невиконання або неналежне виконання зобов`язань за Договором у випадку виникнення після укладення Договору обставин непереборної сили, якими є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами Договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи, але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, воєнний стан, дії суспільного ворога, збурення … тощо.

Відповідно до п. 6.2 Договору про надання послуг сторона, що не може виконувати зобов`язання за договором унаслідок дії обставин непереборної сили, повинна протягом 10 календарних днів з моменту їх виникнення, повідомити про це іншу сторону у письмовій формі, з подальшим наданням підтверджуючих документів.

Доказами виникнення обставин непереборної сили та строку їх дії є відповідні документи, які видаються Торгово-промисловою палатою України, уповноваженими нею регіональними торгово-промисловими палатами, або торгово-промисловою палатою країни, на території якої мали місце такі обставини (п. 6.3 Договору про надання послуг).

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 614 Цивільного кодексу України особа, яка порушила зобов`язання, несе відповідальність за наявності її вини, якщо інше не встановлено договором або законом. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання. Відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов`язання.

У свою чергу, статтею 121 Статуту і пунктом 16 Правил визначено перелік обставин, за яких вантажовласник звільняється від плати за користування вагонами.

Згідно з п. 16 Правил користування вагонами і контейнерами вантажовласник звільняється від плати за користування вагонами і контейнерами:

а) якщо затримка вагонів або контейнерів виникла через стихійне лихо, що спричинило припинення руху на залізничних під`їзних коліях, а також через стихійне лихо або аварію на підприємстві, внаслідок яких згідно з чинними положеннями заборонено виконувати вантажні роботи;

б) у разі подання локомотивом залізниці вагонів і контейнерів на фронти навантаження (вивантаження) у кількості, що перевищує їх максимальну переробну спроможність. Вказана максимальна переробна спроможність визначається за договором між залізницею і вантажовласником;

в) у разі затримки прийняття залізницею вагонів, які пред`явлено їй до здачі, з причин, що залежать від залізниці. Час такої затримки зазначається у графі "Примітки" Пам`ятки про подавання/забирання вагонів, цей час виключається із загального часу користування вагонами (контейнерами).

Причина звільнення від плати за користування вагонами і контейнерами зазначається у графі "Примітки" відомості плати за користування вагонами (контейнерами).

Заперечення, наведені Відповідачем у відомості ф.ГУ-46 та накопичувальній картці ф. ФДУ-92, не підпадають під жоден з випадків звільнення вантажовласника від плати за користування вагонами.

Відповідач не спростував доводів Позивача, а також не довів наявність обставин, що могли б бути підставою для відмови у задоволенні позовних вимог з огляду на положення ст. 121 Статуту та п. 16 Правил.

Як вказувалось вище, у комерційному акті ф.ГУ-22 № 457604/1 від 23.03.2022, який підписано працівниками станції Мудрьона та представником Вантажоодержувача Александровим С.В. на підставі довіреності № 3/11 від 02.01.2022, зазначено, що після прибуття вантажу було повідомлено керівника Дніпропетровської митниці/Митний пост м.Кривого Рогу торгово-промислової палати. Тобто представником Вантажоодержувача підтверджено зазначену інформацію про передачу повідомлення в митницю.

Тому суд вважає безпідставними доводи Відповідача про відсутність доказів повідомлення керівника Дніпропетровської митниці/Митний пост м. Кривого Рогу торгово-промислової палати.

Твердження Відповідача про відсутність його вини у затримці вагону та завищення сум позову шляхом некоректного застосування значення "коригуючих коефіцієнтів", які були використані у розрахунках, суд вважає безпідставними, з огляду на таке.

Згідно з п. 6.1 Договору про надання послуг сторони звільняються від відповідальності за невиконання або неналежне виконання зобов`язань за Договором у випадку виникнення після укладення Договору обставин непереборної сили, якими є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами Договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи, але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, воєнний стан, дії суспільного ворога, збурення … тощо.

Доказом виникнення обставин непереборної сили та строку їх дії є відповідні документи, які видаються Торгово-промисловою палатою України, уповноваженими нею регіональними торгово-промисловими палатами, або торгово-промисловою палатою країни, на території якої мали місце такі обставини (п. 6.3 Договору про надання послуг).

Як вбачається з матеріалів справи, Відповідачем не доведено, яким чином введений 24.02.2022 в Україні воєнний стан в якості форс-мажорної обставини вплинув на факт затримки спірного вагону.

У постанові Верховного Суду від 30.11.2021 у справі № 913/785/17 визначено, що форс-мажорні обставини не мають преюдиційного характеру і при їх виникненні сторона, яка посилається на них, як на підставу неможливості виконання зобов`язання, повинна довести наявність таких обставин не тільки самих по собі, але й те, що ці обставини були форс-мажорними саме для цього конкретного випадку виконання господарського зобов`язання.

Доведення наявності непереборної сили покладається на особу, яка порушила зобов`язання. Саме вона має подавати відповідні докази в разі виникнення спору.

У даному випадку, Відповідачем не доведено вплив воєнного стану на спроможність виконувати визначені Договором обов`язки.

У свою чергу, за приписами пункту 3 Правил облік часу користування вагонами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, яка складається на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45, Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами, Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, Актів загальної форми ГУ-23.

Згідно з п. 4 Правил відомості плати за користування вагонами, контейнерами складаються на вагони, контейнери, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів, контейнерів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами, контейнерами. Відомості плати за користування вагонами (контейнерами) мають підписуватися працівником станції і вантажовласника щоденно або в періоди пред`явлення їх станцією до розрахункового підрозділу, що встановлюються начальником залізниці. У разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов`язаний підписати відомість із зауваженнями. Відомість плати за користування вагонами (контейнерами) складається у трьох примірниках - два для залізниці і один для вантажовласника, окремо для вагонів і для контейнерів. Час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника. Час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у Пам`ятці про подавання/забирання вагонів, яка оформляється після закінчення приймально-здавальних операцій. У всіх випадках повідомлення про подавання вагонів повинно передаватися станцією не пізніше ніж за дві години до їх подавання. Для запису повідомлень на станції ведеться "Книга повідомлень" (додаток 7). Термін користування вагонами, що подаються залізницею, обчислюється не раніше часу, зазначеного у повідомленні.

При цьому, у відповідності до п. 28 Правил приймання вантажів до перевезення договір про перевезення вантажу вважається укладеним з моменту накладення електронного цифрового підпису працівником залізниці в електронній накладній.

Відповідно до п. 12 Правил загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година.

За приписами п.п. 8, 9 Правил зберігання вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) після закінчення терміну безоплатного зберігання сплачується незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо).

Термін безоплатного зберігання обчислюється:

- якщо на станції призначення вивантаження здійснюється засобами: залізниці - з 24-ої години дати вивантаження вантажів; одержувача - з 24-ої години дати подавання вагонів під вивантаження;

- при переадресуванні - після двох годин з моменту повідомлення про прибуття вантажу;

- при затримці - з моменту затримки.

Факт затримки вантажу засвідчується актом загальної форми.

Розмір плати за зберігання вантажу визначається за тарифами, встановленими у п. 2.1. розділу ІІІ Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317.

Пунктом 3.1 Договору про надання послуг передбачено, що розмір провізних платежів за перевезення вантажу у вагонах Замовника та вагонах залізниць інших держав, додаткових зборів, пов`язаних з перевезенням, розраховується за ставками і тарифами, які визначаються у відповідності до умов Збірника Тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги та Коефіцієнти, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів, затверджені наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за № 340/16356 (далі Збірник тарифів, Коефіцієнти, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів, відповідно).

На виконання телеграфного розпорядження № Ц-69/90-21 від 03.12.2021, відповідно до наказу Міністерства інфраструктури України від 29.10.2021 № 586 «Про внесення зміни до Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги», починаючи з 0 годин 01.01.2022 року розрахунок плати за вантажні перевезення здійснюється за тарифами Збірника тарифів із застосуванням коефіцієнту для плат та зборів, що вказані в розділах ІІ і ІІІ Збірника тарифів; плати за користування вагонами і контейнерами, що вказана в розділі V Збірника тарифів, 3,023.

На виконання телеграфного розпорядження № Ц-3-91/1011-22 від 28.06.2022, відповідно до наказу Міністерства інфраструктури України від 22.06.2022 № 441 «Про внесення зміни до Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги», починаючи з 0 годин 29.06.2022 року розрахунок плати за вантажні перевезення здійснюється за тарифами Збірника тарифів із застосуванням коефіцієнту для плат та зборів, що вказані в розділах ІІ і ІІІ Збірника тарифів, плати за користування вагонами і контейнерами, що вказана в розділі V Збірника тарифів, -5,139.

При зміні коефіцієнтів під час затримки вагонів плата за користування вагонами нараховується на підставі роз`яснення від 04.04.2011 № ЦЗ-1-Л-8/598, збір за зберігання вантажу нараховується на підставі роз`яснення від 04.11.2011 № ЦМ-8/922.

Враховуючи норми чинного законодавства, умови Договору про надання послуг, на підставі актів загальної форми ГУ-23 № 176 від 22.03.2022, № 350 від 10.05.2023 по станції Мудрьона було нараховано плату за користування вагонами за відомістю плати ф.ГУ-46 №11059001 в сумі 488 651,64 грн. (з ПДВ) та збір за зберігання вантажу за накопичувальною карткою ф.ФДУ-92 № 11059001 в сумі 490 186,56 грн. (з ПДВ) на загальну суму 978 838,20 грн. (з ПДВ). При цьому, суму плати за користування вагонами та суму збору за зберігання вантажу по станції Мудрьона було нараховано без урахування коефіцієнту, який діяв до 29.06.2022.

Після здійсненого Позивачем перерахунку, з урахуванням відповідних коефіцієнтів (копії телеграмних вказівок № Ц-69/90-21 від 03.12.2021, № 00016/ЦМ від 28.06.2022 (Ц-3-91/1011-22 від 28.06.2022)) плата за користування вагонами за відомістю плати за користування вагонами ф.ГУ-46 № 11059001 складає 441 303,00 грн. (з ПДВ), збір за зберігання вантажу за накопичувальною карткою ф.ФДУ-92 № 11059001 складає 442 493,76 грн. (з ПДВ), всього - 883 796,76 грн. (з ПДВ).

Отже, при зміні коефіцієнтів під час затримки вагону та в результаті здійсненого перерахунку спірна сума зменшилась.

Коефіцієнти 2,782 відповідно до телеграфного розпорядження № Ц-69/90-21 від 03.12.2021 та 4,729 відповідно до телеграфного розпорядження № 00016/ЦМ від 28.06.2022 (Ц-3-91/1011-22 від 28.06.2022), на які посилається Відповідач, застосовуються при розрахунку тарифу за перевезення вантажу у вагоні, у той час, як плата за користування вагонами та збір за зберігання вантажу відносяться до плат і зборів, вказаних в розділах ІІ і ІІІ Збірника тарифів.

Відповідач вказує на те, що Позивач неналежним чином виконав доставку вантажу, оскільки не надав вантажні документи на товар та не оформив документ контролю за переміщенням товарів. Саме через ненадання документів Позивачем, всупереч його обов`язку, Відповідач не зміг провести митне оформлення товару, що призвело до затримки вагону і нарахування плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу.

Перевезення вантажів в прямому міждержавному сполученні виконується, зокрема, на умовах Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення (УМЗВС), Інструкції про взаємодію посадових осіб митних органів, що здійснюють митні процедури з товарами (вантажами), переміщуваними залізничними вантажними поїздами, і працівників залізниць України (далі - Інструкція), яка затверджена наказом Державної митної служби України Міністерства транспорту та зв`язку України 18.09.2008 № 1019/1143 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 04.12.2008 за №1157/15848.

У пункті 2.5 Інструкції вказано, що залізниця, як перевізник, бере участь у переміщенні вантажів (товарів) і несе відповідальність відповідно до законодавства України за їх збереження від моменту прийняття до перевезення й до моменту видачі одержувачеві або передання згідно з угодами про перевезення товарів (вантажів) у міжнародному сполученні та Правилами іншому підприємству, а також за доставку зі станції відправлення (митниці відправлення) на станцію призначення (у митницю призначення).

У графі 15 комерційного акту № 457604/1 від 23.03.2022, підписаного працівниками станції Мудрьона та представником Вантажоодержувача, зазначено, що «Обстоятельства, являющиеся основанием для составления коммерческого акта. Описание груза» зазначено: «При коммерческом осмотре вагона ЗПУ отправителя с правой стороны по ходу поезда - № Х1134147 РЖД, с левой стороны по ходу поезда - № Х1134146 РЖД, что соответствует электронному перевозочному документу по прибытию исправны. Вагон в техническом отношении исправен».

Отже, Залізниця виконала свої зобов`язання з доставки вантажу, який доставлений у збереженому стані.

Згідно з параграфом 2 статті 22 УМЗВС перевізник не зобов`язаний перевіряти правильність і достатність супровідних документів, доданих відправником до накладної.

Відповідач посилається на телеграфне повідомлення від 09.11.2022 із Харкова, в якому повідомляється, що «вагон № 29134640 за відправкою № 32115695 Боровічі Окт Мудрьона Придн прибув на станцію Харків-сортувальний 24.02.2022 о 04 годині 27 хвилин у складі поїзда № 3111 індексом 4345-523-4400. Згідно до технології роботи перевізні документи на поїзд по прибуттю були передані працівникам митного посту «Сортувальний». Через початок активних бойових дій паперові екземпляри перевізних документів залишились на митному посту…».

У свою чергу, відповідно до пунктів 1.5-1.8 Порядку виконання митних формальностей при здійсненні транзитних переміщень, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 09.10.2012 № 1066, встановлено таке:

Виконання митних формальностей при здійсненні контролю за транзитним перевезенням товарів, транспортних засобів комерційного призначення здійснюється на підставі документів контролю за переміщенням товарів (далі - ДКПТ).

Контроль за переміщенням товарів, транспортних засобів комерційного призначення, які перевозяться у митному режимі транзиту до митниці призначення, здійснюється митницею відправлення.

Для здійснення контролю за переміщенням товарів, транспортних засобів комерційного призначення і виявлення фактів їх недоставлення до митниці призначення використовується Єдина автоматизована інформаційна система митних органів України (далі - ЄАІС).

У разі виявлення порушень законодавства на будь-якому етапі здійснення контролю за переміщенням товарів, транспортних засобів комерційного призначення посадова особа митного органу зобов`язана вжити необхідних заходів, передбачених законодавством.

Отже, доводи Відповідача про ненадання Позивачем документів контролю за переміщенням товарів є необґрунтованими.

Посилання Відповідача стосовно не підписання представником Відповідача Мурашкіним В.С. акту загальної форми ГУ-23 № 176 від 22.03.2022 з наданням певних доказів, які подані до суду з додатковими поясненнями від 27.02.2024, суд не приймає з огляду на порушення Відповідачем вимог ч.ч. 3, 8 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України.

Таким чином, Відповідач, в порушення ст.ст. 73, 74, 76-79 Господарського процесуального кодексу України, не довів належними доказами відсутності вини в затримці вагону.

Отже, підстави звільнення Відповідача від плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу відсутні.

Судом здійснено перевірку наданого Позивачем розрахунку і встановлено, що розрахунок проведено обґрунтовано та правильно.

З урахуванням викладеного, господарський суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню повністю зі стягненням з Відповідача плати за користування вагоном у розмірі 441 303,00 грн., збору за зберігання вантажу у розмірі 442 493,76 грн.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір за подання позовної заяви покладається на Відповідача.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 76-79, 86, 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити у повному обсязі.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "МАГРЕФ" (50074, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Святогеоргіївська, 15, прим. 4, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 36510798) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03150, м. Київ, вул. Єжи Ґедройця, 5, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (49038, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, 108, ідентифікаційний код в ЄДРПОУ ВП 40081237) плату за користування вагонами у розмірі 441 303,00 грн., збір за зберігання вантажу у розмірі 442 493,76 грн. та судовий збір у розмірі 13 256,95 грн.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Центрального апеляційного господарського суду.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.І. Красота

Повне рішення складено

04.04.2024

Дата ухвалення рішення04.04.2024
Оприлюднено08.04.2024
Номер документу118162985
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення плати за користування вагонами, збору за зберігання вантажу

Судовий реєстр по справі —904/5329/23

Ухвала від 13.05.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Ухвала від 23.04.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Іванов Олексій Геннадійович

Рішення від 04.04.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 07.03.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 08.02.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 15.01.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 11.10.2023

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні