Рішення
від 04.04.2024 по справі 120/14902/23
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

04 квітня 2024 р. Справа № 120/14902/23

Вінницький окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді Крапівницької Н.Л.,

розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробнича компанія "Справа"

до Головного управління ДПС у Вінницькій області

про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення

В С Т А Н О В И В :

До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробнича компанія "Справа" до Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення -рішення.

Позовні вимоги мотивовані протиправністю прийнятого відповідачем податкового повідомлення-рішення № 0140790406 від 14.09.2023.

Ухвалою від 02.10.2023 відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін. Даною ухвалою також встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.

У встановлений судом строк відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому останній заперечив щодо задоволення даного позову. Зокрема зазначив, що порушення граничних строків реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування до податкової накладної у ЄРПН, які припадають на період до дати набрання чинності Законом України №2876-ІХ від 08.02.2023 року " Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, тягне за собою накладання на такого платника податку штрафу у розмірах, визначених п. 201-1.1 ст. 201-1 глави 4 розділу ІІ Податкового кодексу України.

30.10.2023 від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в якій останній не погодився із доводами відповідача і просив задовольнити позов.

28.02.2024 від відповідача надійшли додаткові пояснення.

Суд, вивчивши матеріали справи та, оцінивши наявні у ній докази, в їх сукупності, встановив, що посадовою особою відповідача було проведено камеральну перевірку щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ «Виробнича компанія «Справа».

За результатами перевірки складено акт камеральної перевірки №14315/02-32-04-06-07/41332154 від 23.08.2023.

Відповідно до висновків акту камеральної перевірки встановлено порушення ТОВ «Виробнича компанія «Справа» граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідальність за яке передбачена п. 120-1.1 ст. 120 ПК України.

Так, в акті камеральної перевірки зазначено про порушення ТОВ «Виробнича компанія «Справа» граничних строків реєстрації 16 податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Судом встановлено, що граничними термінами реєстрації відповідних податкових накладних, щодо яких виник спір, у ЄРПН відповідно до вимог ПК України були:

- податкова накладна № 18 від 20.10.2022. Граничний термін реєстрації до 15.11.2022 включно, дата реєстрації 16.11.2022, кількість днів порушення/пропуску строку - 1;

- податкова накладна № 24 від 26.10.2022. Граничний термін реєстрації до 15.11.2022 включно, дата реєстрації 16.11.2022, кількість днів порушення/пропуску строку - 1;

- податкова накладна № 26 від 26.10.2022. Граничний термін реєстрації до 15.11.2022 включно, дата реєстрації 16.11.2022, кількість днів порушення/пропуску строку - 1;

- податкова накладна № 27 від 27.10.2022. Граничний термін реєстрації до 15.11.2022 включно, дата реєстрації 16.11.2022, кількість днів порушення/пропуску строку - 1;

- податкова накладна № 28 від 27.10.2022. Граничний термін реєстрації до 15.11.2022 включно, дата реєстрації 16.11.2022, кількість днів порушення/пропуску строку - 1;

- податкова накладна № 34 від 28.10.2022. Граничний термін реєстрації до 15.11.2022 включно, дата реєстрації 16.11.2022, кількість днів порушення/пропуску строку - 1;

- податкова накладна № 36 від 28.10.2022. Граничний термін реєстрації до 15.11.2022 включно, дата реєстрації 16.11.2022, кількість днів порушення/пропуску строку - 1;

- податкова накладна № 33 від 28.10.2022. Граничний термін реєстрації до 15.11.2022 включно, дата реєстрації 16.11.2022, кількість днів порушення/пропуску строку - 1;

- податкова накладна № 31 від 28.10.2022. Граничний термін реєстрації до 15.11.2022 включно, дата реєстрації 16.11.2022, кількість днів порушення/пропуску строку - 1;

- податкова накладна № 32 від 28.10.2022. Граничний термін реєстрації до 15.11.2022 включно, дата реєстрації 16.11.2022, кількість днів порушення/пропуску строку - 1;

- податкова накладна № 35 від 28.10.2022. Граничний термін реєстрації до 15.11.2022 включно, дата реєстрації 16.11.2022, кількість днів порушення/пропуску строку - 1;

- податкова накладна № 30 від 28.10.2022. Граничний термін реєстрації до 15.11.2022 включно, дата реєстрації 16.11.2022, кількість днів порушення/пропуску строку - 1;

- податкова накладна № 37 від 29.10.2022. Граничний термін реєстрації до 15.11.2022 включно, дата реєстрації 16.11.2022, кількість днів порушення/пропуску строку - 1;

- податкова накладна № 38 від 31.10.2022. Граничний термін реєстрації до 15.11.2022 включно, дата реєстрації 16.11.2022, кількість днів порушення/пропуску строку - 1;

- податкова накладна № 39 від 31.10.2022. Граничний термін реєстрації до 15.11.2022 включно, дата реєстрації 16.11.2022, кількість днів порушення/пропуску строку - 1;

- податкова накладна № 17 від 05.01.2023. Граничний термін реєстрації до 31.01.2023 включно, дата реєстрації 15.02.2023, кількість днів порушення/пропуску строку - 15;

На підставі висновків акту камеральної перевірки 14.09.2023 Головним управлінням ДПС у Вінницькій області винесено податкове повідомлення-рішення №0140790406, яким до позивача застосовано штраф у розмірі 252290,28 грн.

Разом із тим, не погоджуючись із прийнятим податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі - ПК України).

За приписами п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до абзацу пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних (абзац 13 пункту 201.10 статті 201 ПК України).

В силу абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

З аналізу процитованих положень вбачається, що продавець товарів/послуг зобов`язаний зареєструвати в ЄРПН податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування.

Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.

Так, згідно пункту 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а" - "г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Таким чином, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для податкових накладних складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені, а для податкових накладних складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування кількісних та вартісних показників у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється відповідно до вимог Кодексу та Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок №1246).

Згідно п. 2 Порядку №1246 операційний день - частина дня. протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.

Операційний день триває в робочі дні з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем (п. 3 Порядку №1246).

Поряд із цим, пунктом 69.18 підрозділу 10 розділу XX ПК України (в редакції Закону № 2120-IX від 15.03.2022) установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, з метою захисту прав платників, збереження та захисту даних надання електронних сервісів та приймання електронних документів від платників податків здійснюються у робочі дні з 8 години до 18 години.

В даному ж випадку, суд погоджується із позицією позивача, що пункт 69.18 підрозділу 10 розділу XX ПК України ПК України (в редакції Закону № 2120-IX від 15.03.2022) хоч і обмежив час надсилання електронних документів, тим самим обмеживши права платників податків, проте, ця норма не встановила «нового» чи «тимчасового» визначення терміну «операційний день».

Натомість, Кабінетом Міністрів України не вносилось жодних змін до Порядку №1246, а пункт 69.18 підрозділу 10 розділу XX ПК України ПК України не встановлює нових правил сплати ПДВ чи/або реєстрації податкових накладних.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що в періоди виникнення спірних правовідносин «операційний день» юридично залишався визначений Постановою №1246, тобто з 8 години 00 хвилин до 20 години 00 хвилин.

Як слідує з матеріалів справи:

-податкова накладна № 18 від 20.10.2022 було подано на реєстрацію 15.11.2022 о 17:32;

-податкова накладна № 24 від 26.10.2022 було подано на реєстрацію 15.11.2022 о 17:46;

-податкова накладна № 26 від 26.10.2022 було подано на реєстрацію 15.11.2022 о 17:50;

-податкова накладна № 27 від 27.10.2022 було подано на реєстрацію 15.11.2022 о 17:56;

-податкова накладна № 28 від 27.10.2022 було подано на реєстрацію 15.11.2022 о 17:58;

-податкова накладна № 30 від 28.10.2022 було подано на реєстрацію 15.11.2022 о 18:11;

-податкова накладна № 31 від 28.10.2022 було подано на реєстрацію 15.11.2022 о 18:13;

-податкова накладна № 32 від 28.10.2022 було подано на реєстрацію 15.11.2022 о 18:14;

-податкова накладна № 33 від 28.10.2022 було подано на реєстрацію 15.11.2022 о 18:15;

-податкова накладну № 34 від 28.10.2022 було подано на реєстрацію 15.11.2022 о 18:17;

-податкова накладна № 35 від 28.10.2022 було подано на реєстрацію 15.11.2022 о 18:19;

-податкова накладна № 36 від 28.10.2022 було подано на реєстрацію 15.11.2022 о 18:47;

-податкова накладна № 37 від 29.10.2022 було подано на реєстрацію 15.11.2022 о 18:53;

-податкова накладна № 38 від 31.10.2022 було подано на реєстрацію 15.11.2022 о 19:02;

-податкова накладна № 39 від 31.10.2022 було подано на реєстрацію 15.11.2022 о 18:26.

Враховуючи вище викладене, суд приходить до висновку, що податкові накладні №18, №24, №26, №27, №28, №30, №31, №32, №33, №34, №35, №36, №37, №38, №39 були складені та подані на реєстрацію до 20:00 год. 15.11.2022 є такими, що подані на реєстрацію своєчасно, а тому нарахування штрафних санкцій за несвоєчасне подання на реєстрацію таких ПН є протиправним.

Більше того, Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування", який набрав чинності 08.02.2023, зокрема підрозділ 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України доповнено пунктами 89 та 90 такого змісту:

« 89. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

- 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів".

Таким чином, Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ, який набрав чинності 08.02.2023, збільшено тривалість граничного строку реєстрації податкової накладної залежно від дня її складення та зменшено відсоткові розміри ставок штрафу за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відтак, на момент прийняття оскаржуваного рішення вже набули чинності зміни, внесені Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ до ПК України, в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України пунктами 89 та 90, які зокрема пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану та порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.

Втім, відповідні обставини також не були враховані відповідачем під час прийняття оскаржуваного у даній справі податкового повідомлення-рішення.

Крім того, суд погоджується з доводами позивача, що в самому акті перевірки відповідача, в розділі ІІІ «Висновки» відповідач сам посилається на пункт 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення", однак ігнорує його при прийнятті оскаржуваного податкового повідомлення-рішення. Наведене свідчить про те, що контролюючому органу було достеменно відомо про положення цього пункту, було відомо, що відповідальність за порушення терміну реєстрації податкових накладних в ЄРПН застосовується, для податкових накладних зареєстрованих тільки після 18 календарного дня місяця, наступного за місяцем в якому вони складені, що саме за умови його порушення до позивача може застосовуватись відповідальність.

Більше того, суд також погоджується із твердженням позивача, що до нього не можуть бути застосовані штрафні санкції щодо порушень термінів реєстрації вищевказаних податкових накладних, оскільки на момент прийняття рішення про їх застосування відповідальність передбачалась при їх реєстрації після 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені, а згідно даних податкового органу Реєстру ПН такі зареєстровані 16.11.2022.

Що стосується податкової накладної №17 від 05.01.2023, то суд зазначає наступне.

Так, як встановлено судом вище, податкова накладна № 17 від 05.01.2023 подана на реєстрацію 15.02.2023, при граничному терміну реєстрації 31.01.2023, кількість днів порушення/пропуску строку 15.

В межах спірних правовідносин судом встановлено, що згідно розрахунку штрафу до податкового повідомлення-рішення від 14.09.2023 № 0140790406, податковим органом розмір штрафу за несвоєчасність подання накладної №17 у відсотках визначено згідно пункту 201.10 статті 201 ПК, в розмірі 10 %.

Поряд з цим суд зауважує, що на момент винесення спірного податкового повідомлення-рішення 19.04.2023 вже набули чинності зміни внесені Законом України від 12.01.2023 № 2876-ІХ до ПК України, в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України пунктами 89 та 90, які зокрема пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану та порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.

Варто вказати, що згідно з пунктом 11 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

Таким чином, суд зауважує, що на день прийняття рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України.

Судом встановлено, що відповідачем сума штрафу за порушення позивачем граничного строку для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахована згідно положень пункту 120-1.1 статті 120 ПК України.

Такий підхід є неприйнятним, оскільки нівелює принцип тлумачення норм права у податковому законодавстві (пріоритет із найбільш сприятливим для особи тлумаченням норми права).

Застосування такого принципу у податковому законодавстві покликано, окрім іншого, не допустити однобічного тлумачення відповідного законодавства на користь контролюючого органу, одночасно надаючи захист ключовим правам платників податків.

Разом з тим, виходячи з приписів п. 11 підрозділу 10 розділу ХІХ "Перехідні положення" ПК України, відповідач при визначені розміру штрафу повинен був керуватися саме нормами Закону № 2876-ІХ.

Доводи контролюючого органу про те, що визначені пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України розміри штрафів за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних застосовуються лише щодо тих податкових накладних, які зареєстровані з порушенням встановлених пунктом 89 цього підрозділу строків, тобто відносно податкових накладних, граничні строки реєстрації яких припадають на період, коли ця норма вже діяла (після 08.02.2023), суд вважає необґрунтованими з огляду на відсутність такої вказівки в Законі України від 12.01.2023 № 2876-ІХ.

Представник відповідача посилається на постанову Верховного Суду від 30 січня 2024 року у справі № 280/4484/23 та рішення Конституційного суду України № 1-зп від 13 травня 1997 року та визначив, що стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності.

Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.

Принцип незворотності дії в часі поширюється також на Конституцію, яка є Основним Законом держави (Преамбула Конституції України).

Але, наведений пункт 5 рішенні Конституційний суд України № 1-зп від 13 травня 1997 року містить також висновок про наявність винятку з цього принципу, який допускається лише у випадках, коли закони та інші нормативно-правові акти пом`якшують або скасовують відповідальність особи (частина перша статті 58 Конституції України).

Поряд з цим суд зауважує, що на момент винесення спірного податкового повідомлення-рішення від 14.09.2023 року та акту камеральної перевірки від 23.08.2023 вже набули чинності зміни внесені Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-ІХ до ПК України, в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України пунктами 89 та 90, які зокрема пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану та порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних.

А згідно з пунктом 11 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).

Таким чином, на день прийняття спірного податкового повідомлення-рішення вже набрали чинності зміни до ПК України, які пом`якшували відповідальність платника податку за порушення строків реєстрації податкової накладної (зменшували розмір штрафу), а тому контролюючий орган мав обчислювати суму штрафу згідно нових, зменшених розмірів.

За сукупністю вищезазначених обставин, суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення ГУ ДПС у Вінницькій області № 0140790406 від 14.09.2023.

Згідно з частиною 1 статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши юридичну, фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень та докази, надані позивачем, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення позову.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Вінницькій області № 0140790406 від 14.09.2023.

Стягнути на користь акціонерного товариства товариства з обмеженою відповідальністю "Виробнича компанія "Справа" сплачений судовий збір в сумі 3784,35 гривень (три тисячі сімсот вісімдесят чотири гривні тридцять п`ять копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Інформація про учасників справи:

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ "СПРАВА" (вул. Центральна, 1 А, с. Мізяківські Хутори, Вінницький район, Вінницька область, код ЄДРПОУ 41332154)

Відповідач: Головне управління ДПС у Вінницькій області (вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, код ЄДРПОУ ВП 44069150)

СуддяпідписКрапівницька Н. Л.

Згідно з оригіналом Суддя

Секретар

Дата ухвалення рішення04.04.2024
Оприлюднено08.04.2024
Номер документу118168196
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення

Судовий реєстр по справі —120/14902/23

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Мойсюк М.І

Рішення від 04.04.2024

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

Ухвала від 02.10.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні