Рішення
від 04.04.2024 по справі 420/26766/23
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/26766/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 квітня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Білостоцького О.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження, визначеного ч. 5 ст. 262 КАС України, адміністративну справу за позовом приватного підприємства «ВОСТОК-АГРО» до Головного управління ДПС в Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов позовом приватного підприємства «ВОСТОК-АГРО» до Головного управління ДПС в Полтавській області, Державної податкової служби України, в якому позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 20.07.2023 року №2160 про анулювання реєстрації платником податку на додану вартість приватного підприємства «ВОСТОК-АГРО»;

??- зобов`язати Державну податкову служби України поновити реєстрацію приватного підприємства «ВОСТОК-АГРО» платником податку на додану вартість з 16.12.2004 року шляхом внесення відповідного запису до Реєстру платників податку на додану вартість з збереженням індивідуального податкового номера - 332685521158.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що приватне підприємство «ВОСТОК-АГРО» зареєстроване як платник податку на додану вартість з 16.12.2004 року та здійснювало свою господарську діяльність на території Каховського району Херсонської області. Основним видом господарської діяльності підприємства є: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур. Разом з тим, з 24.02.2022 року територія, на якій підприємство здійснювало свою господарську діяльність, окуповано Російської Федерацією, з огляду на що діяльність підприємства було тимчасово зупинено. Разом з тим, 20.07.2023 року Головним управлінням ДПС в Полтавській області прийнято рішення №2160 про анулювання реєстрації платником податку на додану вартість приватного підприємства «ВОСТОК-АГРО» на підставі того, що позивачем не подано податкові декларації з податку на додану вартість за останні 12 календарних місяців, а саме: за червень 2022 року травень 2023 року, що свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.

Вважаючи рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 20.07.2023 року №2160 протиправним, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав та законних інтересів.

Ухвалою суду адміністративний позов приватного підприємства «ВОСТОК-АГРО» до Головного управління ДПС в Полтавській області, Державної податкової служби України було прийнято до розгляду, у справі було відкрито спрощене позовне провадження без виклику сторін за наявними у справі матеріалами в порядку, визначеному ч. 5 ст. 262 КАС України.

Під час розгляду справи від Головного управління ДПС в Полтавській області надійшов відзив по справі, з якого вбачається, що відповідач позов не визнає, та зазначає, що згідно з даними інформаційно-комунікаційної системи ДПС, ПП «ВОСТОК-АГРО» протягом 12 послідовних податкових місяців не подавало податкові декларації з податку на додану вартість, що є підставою для анулювання реєстрації підприємства як платника податку на додану вартість за самостійним рішенням контролюючого органу. В зв`язку із зазначеним складено довідку щодо анулювання реєстрації платником податку на додану вартість ПП «ВОСТОК-АГРО» від 17.07.2023 року №83/16-31-04-09-03, а в подальшому прийнято рішення №2160 від 20.07.2023 року. За твердженням відповідача у контролюючого органу були законні підстави для анулювання реєстрації платнику податку.

Також під час розгляду справи до суду надійшов відзив Державної податкової служби України на адміністративний позов, з якого вбачається, що співвідповідач позовні вимоги також не визнає та зазначає, що в матеріалах справи відсутні докази того, що підприємством подавались податкові декларації з податку на додану вартість за весь період з 01.06.2022 року по 31.05.2023 року, що стало підставою для прийняття рішення №2160 від 20.07.2023 року про анулювання реєстрації платником податку на додану вартість приватного підприємства «ВОСТОК-АГРО».

Крім того відповідачем було зазначено, що на заяву підприємства від 26.01.2023 року, адресовану Головному управлінню ДПС в Полтавській області про відсутність можливості виконання податкового обов`язку, контролюючий орган вказав, що згідно п.4 Порядку №225 від 29.07.2022 року у разі відсутності у платника податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.

Згідно частини 2 ст. 262 КАС України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.

Суд у справі встановив наступне.

Приватне підприємство «ВОСТОК-АГРО» зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом 33268551. Основним видом економічної діяльності підприємства є: 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

Місцезнаходженням юридичною особи є наступна адреса: 74841, Херсонська область, Каховський район, с. Чорноморівка, вул. Комплексна, 1А.

Згідно наявних в матеріалах справи відомостей з Державного реєстру речових прав, у приватного підприємства «ВОСТОК-АГРО» на праві оренди перебувають земельні ділянки, що розташовані на території Херсонської області, Каховського району, с/рада Чорноморівка.

Відповідно до витягу №1721154500004 з реєстру платників податку на додану вартість, приватне підприємство «ВОСТОК-АГРО» з 16.12.2004 року зареєстроване платником податку на додану вартість.

Починаючи з 24.02.2022 року, Каховська міська територіальна громада (до складу якої входить с. Чорноморівка) Каховського району Херсонської області тимчасово окупована Російською Федерацією, що підтверджується Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджених наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22.12.2022 року.

Враховуючи зазначене, діяльність підприємства була призупинена з 01.04.2022 року до моменту, як підприємство відновить можливість здійснювати основну діяльність, що підтверджується наявним в матеріалах справи наказом приватного підприємства «ВОСТОК-АГРО» №01/03 від 31.03.2022 року.

26.01.2023 року позивачем була направлена заява про відсутність можливості виконання податкового обов`язку за вих. №01/01 до Головного управління ДПС в Полтавській області, в якій було зазначено, що підставою неможливості виконання підприємством податкових обов`язків є перебування ПП «Восток-Агро» у Херсонській області, Каховському районі, с. Чорноморівка, тобто на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дій, який (які) знаходяться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації.

У заяві також було зазначено, що підприємство має офіс та виробничу базу розташовану за адресом 74841, Херсонська обл. Каховський район, с. Чорноморівка, вул. Комплексна,1 А; займається обробітком земельних угідь розташованих на території Чорноморівської та Роздольненської сільських рад Каховського району Херсонської області. Адміністративно-територіальною одиницею назараз виступає Каховська міська територіальна громада, до складу якої ввійшли Чорноморівська сільська рада, Роздольненська сільська рада та с. Чорноморівка.

Через постійну загрозу життю і здоров`ю працівників та відвідувачів офісу (приміщення підприємства не передбачає надійних укриттів, специфіка сільгоспдіяльності передбачає здійснення трудових процесів безпосередньо у полі), що пов`язано з обстрілами, наявними збройними формуваннями, пострілами, підприємство не може здійснювати господарську діяльність та забезпечити захист своїх працівників.

Окремо у заяві вказано, що протягом дії воєнного стану господарську діяльність підприємство не здійснювало, з 01.03.2022 року був відсутній інтернет зв`язок, а також відбувалося відключення електроенергії. У зв`язку з цим з підприємство не мало можливості своєчасно та в повному обсязі подавати електронну податкову звітність та здійснювати реєстрацію податкових накладних. Надати відповідні довідки у підприємства немає можливості, у зв`язку з відсутністю адміністрації підприємств енергетики та інтернет зв?язку на окупованій території.

Також у заяві вказано про факт відсутності коштів на банківському рахунку підприємства, про що свідчить надана разом із заявою банківська виписка від 26.01.2023 року. Іншу довідку, видану військовою адміністрацією, надати підприємство податковому органу не має змоги, оскільки наразі представники підприємства не можуть виїхати на підконтрольну Україні територію. Окремо у заяві також зазначено, що поновити діяльність підприємства наразі не вбачається за можливе.

Враховуючи вищезазначене, підприємство просило податковий орган ухвалити рішення щодо неможливості своєчасного виконання ПП «Восток-Агро» своїх податкових обов`язків, а саме: здійснити реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування, граничні строки реєстрації яких припадають на період з 24.02.2022 року до відновлення такої можливості; подати податкову звітність з податку на додану вартість, податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого), на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за звітні періоди, відповідні податкові декларації, граничний строк подання яких припадає на період з 24.02.2022 року до відновлення такої можливості; сплатити податок на додану вартість, податок на доходи фізичних осіб, військовий збір, єдиний внесок, єдиний податок четвертої групи, податок з плати за землю, податок з рентної плати, податок на нерухоме майно, до відновлення такої можливості.

До заяви представником підприємства було додано копію наказу ПП «ВОСТОК-АГРО» №01/03 від 31.03.2022 року, виписку з банку від 03.01.2023 року по 26.01.2023 року, витяг з ЄДРПОУ та роздруківку Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджених наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України №309 від 22.12.2022 року.

На вищевказану заяву підприємства, 01.03.2023 року Головне управління ДПС в Полтавській області надало відповідь, що для цілей застосування п.69.1 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ на Кабінет Міністрів України покладений обов`язок визначити Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації. Станом на поточну дату такий перелік Кабінетом Міністрів України не затверджений.

Разом з тим, згідно роз`яснення Міністерства фінансів України, перелік територій, де ведуться бойові дії або які перебувають під окупацією, який затверджено Наказом Мінреінтеграції №309 від 22.12.2022 року застосовується зокрема, для виплат внутрішньо переміщеним особам, приватизації державного майна, спрощеного вступу до закладів освіти, обмеження та відновлення доступу до публічних електронних реєстрів тощо. А отже, за твердженням податкового органу, він не поширюється на питання оподаткування, оскільки згідно з ПКУ ключовою умовою можливості застосування платниками особливостей оподаткування є перелік територій, визначений саме Кабінетом Міністрів України.

Крім того, податковий орган зазначив, що Порядком визначений перелік документів, що підтверджує неможливість платника податків - юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок. При цьому підприємством до заяви надано лише копію наказу про призупинення роботи підприємства та його працівників від 31.03.2022 року №01/03, копію виписки банку за період з 03.01.2023 по 26.01.2023, витяг з ЄДРПОУ, перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).

При наданні відповіді підприємству, Головне управління ДПС в Полтавській області також зазначило, що платники податків, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов`язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, передбачених ПКУ, за умови виконання ними таких податкових обов`язків, щодо реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, сплати податків і зборів, протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків. Крім того, п. 4 Порядку визначено, що у разі відсутності у платника податків можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені п. З Порядку, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків таким платником податку, передбачених ПКУ або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків. Таким чином, у разі відновлення можливості виконувати свої податкові обов`язки, ПП "ВОСТОК-АГРО" може скористатися правом подати заяву з вичерпним переліком документів (копій документів), інформацій, які передбачені Порядком, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи своєчасно виконати свій податковий обов`язок, не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.

17.07.2023 ГУ ДПС в Полтавській області склало довідку №83/16-31-04-09-03 про те, що ПП "ВОСТОК-АГРО" протягом 12 послідовних місяців не подає органу державної податкової служби декларації з ПДВ, що свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.

20.07.2023 року Головним управлінням ДПС у Полтавській області було прийнято рішення від №2160 про анулювання реєстрації платником податку на додану вартість приватного підприємства «ВОСТОК-АГРО» на підставі довідки щодо анулювання реєстрації платника ПДВ від 17.07.2023 року №83/16-31-04-09-03. У рішенні №2160 зазначено, що Комісією, створеною відповідно до розпорядження Головного управління ДПС у Полтавській області від 16.05.2023 року №28-р, було встановлено, що платник протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту. Крім того, платник не подає податкові декларації з податку на додану вартість протягом періоду з 01.06.2022 року до 31.05.2023 з показниками, які свідчать постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування (наявність, відсутність) податкового зобов`язання чи податкового кредиту, та має за останні 12 календарних місяців обсяги оподатковуваних операцій «-» гривень.

Вважаючи прийняте Головним управлінням ДПС у Полтавській області рішення від 20.07.2023 року №2160 необґрунтованим та протиправним, позивач звернувся до адміністративного суду із позовом у справі №420/26766/23.

Під час перевірки правомірності оскаржуваного позивачем рішення суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України, які повною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

Дослідивши зміст адміністративного позову, відзивів, та доданих до суду письмових доказів у справі, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному і об`єктивному дослідженні, проаналізувавши положення чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, суд доходить висновку, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 року №2755-VI (далі - ПК України).

Відповідно до п. 180.1 ст. 180 Податкового кодексу України, для цілей оподаткування платником податку на додану вартість є: 1) будь-яка особа, що провадить або планує провадити господарську діяльність і реєструється за своїм добровільним рішенням як платник податку у порядку, визначеному статтею 183 цього розділу; 2) будь-яка особа, що зареєстрована або підлягає реєстрації як платник податку; 3) будь-яка особа, що ввозить товари на митну територію України в обсягах, які підлягають оподаткуванню, та на яку покладається відповідальність за сплату податків у разі переміщення товарів через митний кордон України відповідно до Митного кодексу України, а також: особа, на яку покладається дотримання вимог митних режимів, які передбачають повне або часткове умовне звільнення від оподаткування, у разі порушення таких митних режимів, встановлених митним законодавством; особа, яка використовує, у тому числі при ввезенні товарів на митну територію України, податкову пільгу не за цільовим призначенням та/або всупереч умовам чи цілям її надання згідно із цим Кодексом, а також будь-які інші особи, що використовують податкову пільгу, яку для них не призначено. Норми цього пункту не застосовуються до операцій з ввезення на митну територію України фізичними особами (громадянами) чи суб`єктами підприємницької діяльності, які не є платниками податку, культурних цінностей, зазначених у пункті 197.7 статті 197 цього Кодексу; 4) особа, що веде облік результатів діяльності за договором про спільну діяльність без утворення юридичної особи; 5) особа - управитель майна, яка веде окремий податковий облік з податку на додану вартість щодо господарських операцій, пов`язаних з використанням майна, що отримане в управління за договорами управління майном. Для цілей оподаткування господарські відносини між управителем майна з власної господарської діяльності та його діяльності з управління майном прирівнюються до відносин на основі окремих цивільно-правових договорів. Норми цього підпункту не поширюються на управителів майна, які здійснюють управління активами інститутів спільного інвестування, фондів банківського управління, фондів фінансування будівництва та фондів операцій з нерухомістю, створених відповідно до закону; 6) особа, що проводить операції з постачання конфіскованого майна, знахідок, скарбів, майна, визнаного безхазяйним, майна, за яким не звернувся власник до кінця строку зберігання, та майна, що за правом успадкування чи на інших законних підставах переходить у власність держави (у тому числі майна, визначеного у статті 243 Митного кодексу України), незалежно від того, чи досягає вона загальної суми операцій із постачання товарів/послуг, визначеної пунктом 181.1 статті 181 цього Кодексу, а також незалежно від того, який режим оподаткування використовує така особа згідно із законодавством; 7) особа, що уповноважена вносити податок з об`єктів оподаткування, що виникають внаслідок поставки послуг підприємствами залізничного транспорту з їх основної діяльності, що перебувають у підпорядкуванні платника податку в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України; 8) особа - інвестор (оператор), який веде окремий податковий облік, пов`язаний з виконанням угоди про розподіл продукції.

Вимоги щодо реєстрації осіб як платників податку на додану вартість визначені пунктами 181.1 та 181.2 ст. 181 ПК України, зокрема: у разі якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з цим розділом, у тому числі з використанням локальної або глобальної комп`ютерної мережі, нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1 000 000 гривень (без урахування податку на додану вартість), така особа зобов`язана зареєструватися як платник податку у контролюючому органі за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) з дотриманням вимог, передбачених статтею 183 цього Кодексу, крім особи, яка є платником єдиного податку першої - третьої групи. Якщо особи, не зареєстровані як платники податку, ввозять товари на митну територію України в обсягах, що підлягають оподаткуванню згідно із законом, такі особи сплачують податок під час митного оформлення товарів без реєстрації як платники такого податку.

Порядок реєстрації платників податку на додану вартість передбачений ст. 183 ПК України.

Реєстрація платника податку на додану вартість діє до дати анулювання реєстрації платника податку, яка проводиться шляхом виключення з реєстру платників податку і відбувається у разі, якщо особа, зареєстрована як платник податку, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту (п.п. "г" п. 184.1 ст. 184 ПК України).

Положенням про реєстрацію платників податку на додану вартість, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №1130 від 14.11.2014 (далі - Положення №1130) визначає порядок, зокрема, реєстрації платників податку на додану вартість; анулювання реєстрації платників податку на додану вартість; ведення реєстру платників податку на додану вартість.

Відповідно до п.п. "г" п. 5.1 Положення №1130 реєстрація діє до дати анулювання, яке відбувається у випадках, визначених пунктом 184.1 статті 184 розділу V Кодексу, якщо особа, зареєстрована як платник ПДВ, протягом 12 послідовних податкових місяців не подає до контролюючого органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.

Згідно п. 5.2 Положення №1130 анулювання реєстрації здійснюється шляхом виключення платника ПДВ з Реєстру.

Згідно п. 5.5 Положення №1130 контролюючі органи здійснюють постійний моніторинг платників ПДВ, включених до Реєстру, та приймають рішення про анулювання реєстрації платників ПДВ у разі існування відповідних підстав.

Рішення про анулювання реєстрації за самостійним рішенням контролюючого органу приймаються за наявності відповідних підтвердних документів (відомостей). Такими документами є, зокрема, довідка про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстр (перелік) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деклараціях (податкових розрахунках) протягом 12 послідовних податкових місяців (підстава підпункт «г» пункту 184.1 статті 184 розділу V Кодексу). У реєстрі (переліку) зазначаються дані про реєстрацію особи платником ПДВ та по кожній декларації (податковому розрахунку) - податковий період, дата надходження декларації (податкового розрахунку) до контролюючого органу, загальні обсяги постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту звітного періоду, вказані у відповідних рядках та колонках податкової декларації (податкового розрахунку).

Відповідно до пункту 5.6 Положення №1130 за наявності зазначених підтвердних документів (відомостей) контролюючий орган за місцем перебування на обліку платника податків приймає рішення про анулювання реєстрації особи - платника ПДВ незалежно від здійснення контролюючим органом документальних та камеральних перевірок такої особи і їх результатів, а також обов`язку такої особи бути зареєстрованою та/або нараховувати чи сплачувати податок на додану вартість відповідно до законодавства. Контролюючий орган, який прийняв самостійне рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ, зобов`язаний письмово повідомити особу протягом трьох робочих днів після дня анулювання такої реєстрації.

Рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за самостійним рішенням контролюючого органу оформляється за формою № 6-РПДВ (додаток 5).

Таке рішення складається у двох примірниках комісією, утвореною відповідно до розпорядження контролюючого органу, та підписується керівником (заступником керівника або уповноваженою особою) контролюючого органу. У рішенні про анулювання реєстрації платника ПДВ обов`язково вказуються підстави (одна або декілька) для такого анулювання з посиланням на відповідні норми Кодексу. Дата підписання рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ уважається днем прийняття такого рішення.

Отже, анулювання реєстрації платника податку за рішенням податкового органу на підставі підпункту «г» пункту 184.1 статті 184 ПК України можливе за таких обставин: неподання платником податку на додану вартість декларацій з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або подання такої декларації з податку на додану вартість з показниками про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту. Такі обставини мають підтверджуватись як самими деклараціями з податку на додану вартість, так і довідкою про подання/неподання платником ПДВ контролюючому органу декларації з податку на додану вартість протягом 12 послідовних податкових місяців та/або реєстром (переліком) податкових декларацій (податкових розрахунків) особи за 12 послідовних податкових місяців, які свідчать про відсутність постачання/придбання товарів, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту у таких деклараціях.

Вищевказана правова позиція була сформована Верховним Судом у постанові від 16.04.2020 року по справі №826/876/17.

Як було встановлено судом під час розгляду справи, підставою для прийняття оскаржуваного рішення про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість №2160 від 20.07.2023 року Комісією при Головному управлінні ДПС в Полтавській області було те, що приватне підприємство «ВОСТОК-АГРО» протягом 12 послідовних податкових місяців не подавало контролюючому органу декларації з податку на додану вартість та/або подає таку декларацію (податковий розрахунок), яка (який) свідчить про відсутність постачання/придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов`язання чи податкового кредиту.

Вищевказане рішення №2160 від 20.07.2023 року Комісією було прийнято на підставі довідки №83/16-31-04-09-03 від 17.07.2023 року щодо анулювання реєстрацію платником податку на додану вартість приватне підприємство «ВОСТОК-АГРО», складеної начальником Лубенського відділу податків і зборів юридичних осіб управління оподаткування юридичних осіб Головного управління ДПС в Полтавській області.

Згідно відомостей, наявних у довідці №83/16-31-04-09-03 від 17.07.2023 року, приватне підприємство «ВОСТОК-АГРО» за період з червня 2022 року по травень 2023 року включно не подавало контролюючому органу декларації з податку на додану вартість.

Враховуючи вищенаведені обставини та положення чинного законодавства суд доходить висновку, що Головне управління ДПС в Полтавській області обґрунтовано та правомірно, в межах власних повноважень винесло рішення №2160 від 20.07.2023 року про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість приватного підприємства «ВОСТОК-АГРО».

Щодо посилання позивача на те, що приватним підприємством у січні 2023 року до Головного управління ДПС в Полтавській області подавалась заява про відсутність можливості виконання податкового обов`язку, то суд зазначає наступне.

Відповідно до пп. 69.1 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 39-2, пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 року №225 було затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - Порядок №225).

За п.1 Розділу 1 Порядку №225 зазначено, що цей порядок розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.

Згідно п.1 Розділу 2 Порядку №225 до платників податків / податкових агентів, які не можуть виконувати податкові обов`язки, передбачені Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, застосовуються правила для підтвердження можливості чи неможливості виконання платником такого обов`язку, передбачені цим Порядком.

Підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є, зокрема, перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації.

Згідно п. 3 Розділу 2 Порядку №225 зазначено, що у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Пунктом 4 Розділу 2 Порядку №225 встановлені правила до платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких після дати набрання чинності цим Порядком з`явилася можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.

У разі відсутності у платника податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.

Розділом 3 Порядку №225 встановлено порядок розгляду документів платників податків щодо можливості чи неможливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок.

Згідно пункту 1 Розділу 3 Порядку №225 зазначено, що заява платника податків у довільній формі та відповідні документи (копії документів) розглядаються контролюючим органом протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, з можливістю продовження терміну розгляду з урахуванням строку, передбаченого для направлення попереднього рішення. Платники податків надають документ чи кілька документів (копію документа чи документів), інформацію, що можуть бути використані для підтвердження неможливості виконання ними своїх податкових обов`язків.

У разі недостатності документів (копій документів), що підтверджують неможливість виконання у платника податків податкових обов`язків, контролюючий орган направляє попереднє рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Попереднє рішення) за формою, що додається, з пропозицією щодо надання платником податку конкретних додаткових документів (копій документів) на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків.

Платник податку може подати до контролюючого органу додаткові документи (копії документів) обґрунтування / пояснення на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання платниками податків податкових обов`язків протягом 10 календарних днів з дня, наступного за днем отримання попереднього рішення.

Якщо платник податку не надав додаткових документів (копій документів), обґрунтувань / пояснень на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов`язків, керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення на підставі попередньо поданої платником податків заяви, документів (копій документів) та інформації, що можуть бути використані для підтвердження можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податку своїх податкових обов`язків.

Контролюючий орган у разі потреби може звертатися до компетентних органів щодо додаткового підтвердження обставин, викладених у заяві платника податків та відповідних документах.

Обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.

Відповідно до п.2 Розділу 3 Порядку №225 рішення контролюючого органу може бути оскаржено відповідно до Кодексу в адміністративному чи судовому порядку.

У разі прийняття контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку, визначеного цим Порядком, до такого платника податків не застосовується відповідальність, передбачена Кодексом або іншим законодавством, контроль за яким покладено на контролюючі органи, за його невиконання / несвоєчасне виконання.

Як було зазначено судом вище, 26.01.2023 року приватним підприємством була направлена заява про відсутність можливості виконання податкового обов`язку за вих. №01/01 до Головного управління ДПС в Полтавській області, в якій було зазначено, що підставою неможливості виконання підприємством податкових обов`язків є перебування ПП «Восток-Агро» у Херсонській області, Каховському районі, с. Чорноморівка, тобто на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дій, який (які) знаходяться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації. До заяви були надані відповідні документи, що підтверджують факт нездійснення підприємством господарської діяльності (наказ від 31.03.2022 року №01/03 про призупинення роботи підприємства, виписка з банку від 03.01.2023 року по 26.01.2023 року).

01.03.2023 року на вищевказану заяву підприємства Головне управління ДПС в Полтавській області надало відповідь, але фактично контролюючим органом не було прийнято рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку за заявою позивача від 26.01.2023 року.

Разом з тим, ні позивачем, ні відповідачем під час розгляду справи не зазначалось про факт оскарження приватним підприємством «ВОСТОК-АГРО» дій/бездіяльності Головним управлінням ДПС в Полтавській області щодо неприйняття ним відповідного рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Крім того, в межах адміністративної справи №420/26766/23 позивачем не заявлялось вимоги про визнання протиправними вищевказаних дій/бездіяльності Головного управління ДПС у Полтавській області щодо розгляду заяви приватного підприємства «ВОСТОК-АГРО» від 26.01.2023 року про відсутність можливості виконання податкового обов`язку.

Відповідно до положень ст. 9 КАС України розгляд та вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1 ст. 72 та ч. 1 ст. 73 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.

Згідно ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України).

Враховуючи вищенаведені обставини, а також той факт, що податковими органами під час розгляду даної справи було доведено правомірність прийняття оскаржуваного позивачем рішення, суд доходить висновку, що рішення Головного управління ДПС в Полтавській області від 20.07.2023 року №2160 про анулювання реєстрації платником податку на додану вартість приватного підприємства «ВОСТОК-АГРО» є правомірним, а тому вимоги щодо визнання його протиправним та скасування задоволенню не підлягають.

За умов необхідності відмови судом у задоволенні основної позовної вимоги, суд зазначає про відсутність підстав для задоволення похідної позовної вимоги позивача про зобов`язання Державної податкової служби України поновити реєстрацію приватного підприємства «ВОСТОК-АГРО» платником податку на додану вартість.

Виходячи з відсутності підстав для задоволення адміністративного позову позивача, у суду відсутні підстави, визначені ст.139 КАС України, для розподілу судових витрат в адміністративній справі №420/26766/23.

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

На підставі вищевикладеного, керуючись вимогами ст.ст. 2, 5, 6-11, 12, 72-77, 90, 241-246, 255, 257-262, 293-295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову приватного підприємства «ВОСТОК-АГРО» (74841, Херсонська область, Каховський район, с. Чорноморівка, вул. Комплексна, 1А) до Головного управління ДПС у Полтавській області (36000, м. Полтава, вул. Європейська, 4), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язати вчинити певні дії відмовити.

Розподіл судових витрат не проводити.

Рішення суду може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду в порядку та строки, встановлені статтями 293, 295 та п.п.15.5 п.15 ч.1 розділу VII «Перехідні положення» КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Суддя О.В. Білостоцький

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.04.2024
Оприлюднено08.04.2024
Номер документу118170063
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/26766/23

Рішення від 04.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

Ухвала від 18.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

Ухвала від 09.10.2023

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні