ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 квітня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/16174/23
Полтавський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Довгопол М.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДРАЙВЕЗА" до Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області , Державна служба України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,
В С Т А Н О В И В:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
1. Стислий зміст позовних вимог
Товариство з обмеженою відповідальністю "ДРАЙВЕЗА" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області, Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпеки), в якій просило визнати протиправною та скасувати постанову № 022434 від 10.10.2023 про застосування адміністративно-господарського штрафу, яка була винесена Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області Державної служби України з безпеки на транспорті відносно ТОВ «ДРАЙВЕЗА».
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що постанова № 022434 від 10.10.2023, якою застосовано до позивача штраф у сумі 17 000 грн є незаконною та такою, що прийнята з недотриманням норм матеріального права та з порушенням норм процесуального права, оскільки під час здійснення перевезення вантажів 19.09.2023 транспортним засобом водій надав інспекторам усі визначені статтею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» документи, зокрема, в якості документа на вантаж надано накладну-вимогу на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів. Також позивач наголошував, що ТОВ «ДРАЙВЕЗА» не було автомобільним перевізником, при цьому у відповідача на час винесення спірного рішення були відсутні належні та допустимі докази того, що ТОВ «ДРАЙВЕЗА» був фактичним перевізником 19.09.2023. На думку позивача, єдиний документ, який був у розпорядженні відповідача тимчасовий реєстраційний талон, не може слугувати доказом, оскільки не породжує правових наслідків згідно Закону України «Про автомобільний транспорт». Крім того, позивач вказував, що відповідач не дотримався встановленого порядку щодо належного повідомлення товариства про дату, час та місце розгляду справи ані засобами поштового зв`язку, ані під розписку, у зв`язку з чим позбавив підприємство права на захист.
2. Стислий зміст заперечень відповідача
У відзиві на позовну заяву /а.с. 22 - 31/ представник Укртрансбезпеки заперечував проти позовних вимог та просив відмовити у їх задоволенні у повному обсязі, мотивуючи свою позицію тим, що Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області у повній мірі дотримано вимоги Порядку № 1567 щодо належного повідомлення автомобільного перевізника про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, оскільки повідомлення про призначення розгляду справи на 10.10.2023 позивачем отримано 04.10.2023, тобто завчасно, натомість на розгляд справи позивач у призначені дату і час не з`явився, жодних пояснень/заперечень щодо виявленого порушення та притягнення до відповідальності не надав.
Щодо суті виявленого порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт, а саме, здійснення перевезень вантажів за відсутності на момент проведення перевірки обов`язкових документів, визначених статтею 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», що послугувало підставою для застосування адміністративно-господарського штрафу відповідно до спірної постанови, зазначав, що пред`явлена водієм транспортного засобу накладна-вимога на відпуск є первинним документом, що підтверджує факт внутрішнього переміщення матеріальних цінностей між структурними підрозділами юридичної особи, та не містить даних щодо здійснення перевезення таких матеріальних цінностей. При цьому у водія транспортного засобу RENAULT, д.н.з. НОМЕР_1 , що використовувався позивачем, під час здійснення перевезення 19.09.2023 була відсутня товарно-транспортна накладна чи інший визначений законом документ на вантаж, який би підтверджував факт перевезення вантажу та учасників відповідних правовідносин. Вказував, що обов`язкова наявність товарно-транспортної накладної, як єдиного для всіх учасників транспортного процесу документу, призначеного для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, прямо передбачена положеннями статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», якою також чітко регламентовано вимоги щодо її змісту.
Також зауважував, що з огляду на зміст документів, які були надані під час проведення 19.09.2023 рейдової перевірки транспортного засобу, зокрема, тимчасового свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу, працівники Укртрансбезпеки дійшли висновку про перебування транспортного засобу у користуванні позивача.
3. Процесуальні дії по справі
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 06.11.2023 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) /а.с. 18/.
Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося на підставі частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.
ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини справи та відповідні правовідносини.
ТОВ «ДРАЙВЕЗА» зареєстроване як юридична особа, ідентифікаційний код 43410098, основним видом діяльності якої є 49.41 Вантажний автомобільний транспорт, про що свідчить виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань /а.с. 12/.
Свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 , дійсним до 09.05.2027, підтверджено, що у користуванні ТОВ «ДРАЙВЕЗА» перебуває спеціалізований вантажний сідловий тягач RENAULT MAGNUM 480, реєстраційний номер НОМЕР_3 /а.с. 11/.
19.09.2023 посадовими особами Відділу державного нагляду (контролю) у Львівській області на підставі щотижневого графіку проведення рейдових перевірок від 15.09.2023 № 63999/31/27-23 та направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) № 013190 від 15.09.2023 /а.с. 37/ проведено перевірку транспортного засобу - RENAULT, реєстраційний номер НОМЕР_3 , який, як встановлено перевіркою, належить ТОВ «ДРАЙВЕЗА».
За наслідками перевірки складено Акт № 013767 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 19.09.2023 (далі Акт перевірки) /а.с. 37, зворот/, в якому зафіксовано, що під час перевірки виявлено порушення наказу МТЗУ № 340 від 07.06.2010, статей 34, 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» при перевезенні вантажу згідно накладної вимоги на відпуск (абразивний порошок), а саме, на момент перевірки відсутня товарно-транспортна накладна, документація, а також встановлено, що водій ОСОБА_1 після більше 4 год. 30 хв. керування не зробив паузи 45 хв., відповідальність за що передбачено абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону № 2344-ІІІ перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтею 48 цього Закону, та абзацом 8 частини 1 статті 60 Закону № 2344-ІІІ порушення режимів праці та відпочинку водіями транспортних засобів.
Зі змістом Акту перевірки ознайомлено водія транспортного засобу ОСОБА_1 , який виклав пояснення такого змісту «фірма видала подорожній лист, талон замовника, дані накладна вимога на відпуск були перенесені та були затверджені підписом та печаткою вантажовідправника».
29.09.2023 Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області надіслано на адресу ТОВ «ДРАЙВЕЗА» (вул. Перспективна, 7, кв. 78, с. Розсошенці, Полтавський район, Полтавська область, 38751) повідомлення про розгляд справи від 28.09.2023 № 74355/34/24-23, в якому зазначено, що розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт відбудеться 10.10.2023 з 10.00 до 12.00, та яке вручено адресату 04.10.2023 /а.с. 42 - 44/.
10.10.2023 Відділом державного нагляду (контролю) у Полтавській області прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 022434 /а.с. 36, зворот/, якою за результатами розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт до ТОВ «ДРАЙВЕЗА» за порушення статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" (згідно акту проведення перевірки від 19.09.2023 № 013767), відповідальність за яке передбачено абз. 3 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", застосовано штраф у розмірі 17000,00 грн.
Копію постанови надіслано ТОВ «ДРАЙВЕЗА» листом від 10.10.2023 № 77911/34/24-23 та отримано останнім 26.10.2023 /а.с. 44, зворот - 46/.
Не погодившись із вказаною постановою, позивач оскаржив її до суду.
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначені Законом України "Про автомобільний транспорт" № 2344-III від 05.04.2001 (далі - Закон № 2344-III).
Згідно з частиною 1 статті 5 Закону № 2344-ІІІ основним завданням державного регулювання та контролю у сфері автомобільного транспорту є створення умов безпечного, якісного й ефективного перевезення пасажирів та вантажів, надання додаткових транспортних послуг.
Частиною 12 статті 6 Закону № 2344-ІІІ передбачено, що державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.
Відповідно до положень частин 14, 17 статті 6 Закону № 2344-III державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Рейдові перевірки (перевірки на дорозі) дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Процедуру проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт визначає Порядок проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 (далі - Порядок №1567).
Згідно з пунктом 2 Порядку №1567 рейдовим перевіркам (перевіркам на дорозі) підлягають усі транспортні засоби вітчизняних та іноземних автомобільних перевізників (далі - транспортні засоби), що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів та вантажів на території України.
Відповідно до пункту 4 Порядку №1567 рейдові перевірки (перевірки на дорозі) на автомобільному транспорті проводяться посадовими особами Укртрансбезпеки та її територіальних органів (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на рейдову перевірку (перевірку на дорозі) згідно з додатком 1-1, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку.
Рейдова перевірка (перевірка на дорозі) здійснюється на підставі щотижневого графіка (пункт 12 Порядку № 1567).
За змістом пункту 14 Порядку № 1567 рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.
В силу вимог пункту 15 Порядку № 1567 під час проведення рейдової перевірки (перевірки на дорозі) перевіряється, зокрема, наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.
Відповідно до пункту 21 Порядку №1567 у разі виявлення в ході рейдової перевірки (перевірки на дорозі) транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.
Згідно з пунктами 26, 27 Порядку №1567 справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника.
Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа автомобільного перевізника повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням або надсиланням на офіційну електронну адресу (за наявності).
У разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі.
За наявності підстав керівник територіального органу Укртрансбезпеки або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.
Статтею 48 Закону України Про автомобільний транспорт визначено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:
для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;
для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
Згідно з абзацем третім частини першої статті 60 Закону за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
ІV. ВИСНОВКИ СУДУ
Аналіз викладених положень норм законодавства свідчить про те, що державний контроль на транспорті здійснюється органами Укртрансбезпеки шляхом проведення, зокрема, рейдових перевірок, в ході яких перевірці підлягає наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом. У свою чергу відповідальність за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, передбачена статтею 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".
Предметом спору у цій справі є постанова Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Укртрансбезпеки від 10.10.2023 № 022434 про застосування адміністративно-господарського штрафу, якою за результатами розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт до ТОВ «ДРАЙВЕЗА» за порушення статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" (згідно акту проведення перевірки від 19.09.2023 № 013767), відповідальність за яке передбачено абз. 3 частини 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", застосовано штраф у розмірі 17000,00 грн /а.с. 36, зворот/.
Надаючи правову оцінку вказаній постанові, суд виходить з такого.
З акту перевірки від 19.09.2023 № 013767, на підставі якого до позивача застосовано штраф, слідує, що під час перевірки виявлено порушення наказу МТЗУ № 340 від 07.06.2010, статей 34, 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» при перевезенні вантажу згідно накладної вимоги на відпуск (абразивний порошок), а саме, на момент перевірки відсутня товарно-транспортна накладна, документація, а також встановлено, що водій ОСОБА_1 після більше 4 год. 30 хв. керування не зробив паузи 45 хв., відповідальність за що передбачено абзацом 3 частини 1 статті 60 Закону № 2344-ІІІ перевезення вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтею 48 цього Закону, та абзацом 8 частини 1 статті 60 Закону № 2344-ІІІ порушення режимів праці та відпочинку водіями транспортних засобів.
Беручи до уваги, що постановою від 10.10.2023 № 022434 до позивача застосовано адміністративно-господарський штраф лише за порушення статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", оцінка встановленому порушенню наказу МТЗУ № 340 від 07.06.2010, статті 34 Закону України «Про автомобільний транспорт» судом не надається.
Щодо виявленого працівниками Укртрансбезпеки порушення статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", суд зазначає, що зміст статті 48 Закону України Про автомобільний транспорт свідчить про те, що обов`язковими документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;
для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
За визначенням, викладеним у статті 1 Закону України «Про автомобільний транспорт», товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу (крім фізичних осіб, які здійснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштів та для власних потреб) документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, який складається у паперовій та/або електронній формі та містить обов`язкові реквізити, передбачені цим Законом та правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом.
Відповідно до приписів частин 3, 4 статті 48 Закон № 2344-III при оформленні товарно-транспортної накладної вантажовідправник зазначає такі обов`язкові реквізити:
дата і місце складання;
вантажовідправник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);
автомобільний перевізник (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), прізвище, ім`я, по батькові водія та номер його посвідчення;
вантажоодержувач (повне найменування (прізвище, ім`я, по батькові), код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер, реєстраційний номер облікової картки платника податків чи серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті);
транспортний засіб (марка, модель, тип, реєстраційний номер автомобіля, причепа/напівпричепа), його параметри із зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто;
пункти завантаження і розвантаження.
Згідно з пунктом 11.1.Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 14.10.97 № 363, основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил.
Товарно-транспортну накладну суб`єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.
Оформлення товарно-транспортної накладної в електронній формі (далі - е-ТТН) здійснюється відповідно до абзацу четвертого цього пункту.
Пунктом 11.2. вказаних Правил передбачено, що оформлення перевезень вантажів товарно-транспортними накладними здійснюється незалежно від умов оплати за роботу автомобіля.
Системний аналіз викладених норм законодавства дозволяє виснувати, що відповідно до статті 48 Закону України Про автомобільний транспорт обов`язковим документом для здійснення внутрішніх перевезень вантажів для водія є зокрема, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж. При цьому товарно-транспортна накладна є єдиним для всіх учасників транспортного процесу документом, призначеним для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, за виключенням тільки фізичних осіб, які здійснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштів та для власних потреб. Таким чином товарно-транспортна накладна фактично і є документом на вантаж, передбаченим законодавством.
Беручи до уваги те, що під час рейдової перевірки транспортного засобу - RENAULT, реєстраційний номер НОМЕР_3 , який, як встановлено перевіркою, належить ТОВ «ДРАЙВЕЗА», виявлено відсутність у водія товарно-транспортної накладної на перевезення вантажу або іншого передбаченого законодавством документа на вантаж, то обґрунтовано зроблено висновок про порушення ТОВ «ДРАЙВЕЗА» статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Суд відхиляє доводи позивача про те, що водієм транспортного засобу було пред`явлено накладну-вимогу на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів № 1860 від 19.09.2023 /а.с. 40, зворот/, яка є належним документом на вантаж у розумінні статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Суд зазначає, що накладна-вимога на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів № 1860 від 19.09.2023, складена за типовою формою № М-11, затвердженою наказом Мінстату України від 21.06.1996 № 193, є первинним обліковим документом з обліку сировини та матеріалів, тобто внутрішнім документом складського обліку підприємства, та не містить усіх необхідних відомостей щодо таких сировини та матеріалів в якості вантажу, що перевозиться.
Крім того, суд зауважує, що наказ Мінстату України від 21.06.1996 № 193 втратив чинність згідно з наказом Державної служби статистики України від 22 жовтня 2021 року N 266, відтак накладна-вимога на відпуск (внутрішнє переміщення) матеріалів № 1860 від 19.09.2023 за типовою формою № М-11, затвердженою наказом Мінстату України від 21.06.1996 № 193, не може вважатись передбаченим законодавством документом на вантаж.
Суд також критично оцінює твердження позивача про те, що він не є автомобільним перевізником, і у відповідача на час винесення спірного рішення були відсутні належні та допустимі докази того, що ТОВ «ДРАЙВЕЗА» був фактичним перевізником 19.09.2023.
Суд наголошує, що у розумінні статті 1 Закону України Про автомобільний транспорт автомобільний перевізник - це фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
При цьому положення статті 60 Закону № 2344-III застосовуються виключно до автомобільного перевізника і не можуть бути застосовані до особи, яка не є учасником правовідносин, щодо яких компетентним органом проводиться перевірка дотримання законодавства про автомобільний транспорт.
Верховний Суд, аналізуючи наведені положення законодавства у постанові від 19 жовтня 2023 року у справі № 640/27759/21 зазначив, що в контексті належного установлення автомобільного перевізника, щодо якого проводиться перевірка, варто виходити із того, що у кожному такому випадку уповноважений контролюючий орган зобов`язаний встановити, а особа, транспортний засіб якої перевіряється, зобов`язана надати документи, які містять беззаперечну інформацію щодо предмета такої перевірки, зокрема інформацію про автомобільного перевізника.
Верховний Суд зауважив, що основну інформацію для притягнення особи до відповідальності, а також для можливого наступного оскарження особою дій Укртрансбезпеки, несуть саме ті документи, які особа (водій транспортного засобу або інша компетентна особа автомобільного перевізника) подає контролюючому органу в момент виявлення порушення та/або під час безпосереднього розгляду питання про притягнення до адміністративної відповідальності.
В ході розгляду справи встановлено, що водієм RENAULT MAGNUM 480, реєстраційний номер НОМЕР_3 , під час рейдової перевірки 19.09.2023 посадовим особам Укртрансбезпеки пред`явлено тимчасове свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 , дійсне до 09.05.2027, яким підтверджено, що транспортний засіб з реєстраційним номером НОМЕР_3 перебуває у користуванні ТОВ «ДРАЙВЕЗА» /а.с. 38/, а також протокол перевірки та адаптації тахографа до транспортного засобу від 17.05.2022 № UA096-004579P, в якому зазначено найменування автомобільного перевізника ТОВ «ДРАЙВЕЗА» /а.с. 40/.
Будь-яких документів щодо передачі ТОВ «ДРАЙВЕЗА» вказаного транспортного засобу в оренду (суборенду) іншому суб`єкту господарювання на час рейдової перевірки не надано, і водієм про наявність таких обставин у поясненнях в Акті перевірки не зазначено.
Також на час розгляду справи про порушення ТОВ «ДРАЙВЕЗА» не подано до органу Укртрансбезпеки документів, що свідчать про передачу транспортного засобу НОМЕР_3 іншій особі або вибуття такого транспортного засобу із його володіння.
Отже, суд приходить до висновку, що за відсутності товарно-транспортної накладної на вантаж, та за умови пред`явлення водієм транспортного засобу під час рейдової перевірки документів, що свідчать про перебування транспортного засобу у користуванні ТОВ «ДРАЙВЕЗА», контролюючий орган обґрунтовано встановив, що ТОВ «ДРАЙВЕЗА» є автомобільним перевізником стосовно перевезення вантажу відповідним транспортним засобом.
Суд звертає увагу, що ТОВ «ДРАЙВЕЗА» до суду також не надало жодних документів, що спростовують його статус автомобільного перевізника у спірному випадку.
Виходячи з викладеного, ТОВ «ДРАЙВЕЗА» є суб`єктом відповідальності за порушення статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» відповідно до статті 60 цього Закону.
Суд відхиляє доводи позивача про те, що відповідач не дотримався встановленого порядку щодо належного повідомлення товариства про дату, час та місце розгляду справи ані засобами поштового зв`язку, ані під розписку.
Суд зазначає, що матеріалами справи підтверджено, що 29.09.2023 Відділ державного нагляду (контролю) у Полтавській області надіслав на адресу ТОВ «ДРАЙВЕЗА» (вул. Перспективна, 7, кв. 78, с. Розсошенці, Полтавський район, Полтавська область, 38751) повідомлення від 28.09.2023 № 74355/34/24-23 про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, який відбудеться 10.10.2023 з 10.00 до 12.00 (номер рекомендованого листа 0600049135898)/а.с. 42 43/. Вказане повідомлення вручено адресату 04.10.2023, що підтверджується відомостями із сайту Укрпошти щодо відстеження пересилання рекомендованого листа 060600049135898 (рекомендоване повідомлення про вручення ф.119 0690016183551) /а.с. 43, зворот/ та копією рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення (№ відправлення 0600049135898, № повідомлення про вручення 0690016183551) /а.с. 44/.
Таким чином позивач був належним чином, завчасно, повідомлений про дату і час розгляду справи про порушення, а не забезпечення ним явки уповноваженого представника на розгляд справи не є перешкодою для проведення розгляду, оскільки в силу вимог пункту 21 Порядку №1567 у разі неявки уповноваженої особи автомобільного перевізника справа про порушення розглядається без її участі.
Підсумовуючи наведене, суд констатує, що постанова Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області Укртрансбезпеки від 10.10.2023 № 022434 про застосування адміністративно-господарського штрафу прийнята на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мали значення для її прийняття, із дотриманням встановленої законодавством процедури.
Отже, позов ТОВ «ДРАЙВЕЗА» задоволенню не підлягає.
V. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
Беручи до уваги те, що у позові відмовлено, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ДРАЙВЕЗА" ( вул. Перспективна, 7, кв.78, с. Розсошенці, Полтавський район, Полтавська область, 38751, код ЄДРПОУ 43410098) до Відділу державного нагляду (контролю) у Полтавській області (вул. Європейська, 55, м. Полтава, 36008), Державної служби України з безпеки на транспорті (вул. Фізкультури, 9, м. Київ, 03150, код ЄДРПОУ 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його складення.
Головуючий суддя М.В. Довгопол
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.04.2024 |
Оприлюднено | 08.04.2024 |
Номер документу | 118170314 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
М.В. Довгопол
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні