Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Харків
05 квітня 2024 р. справа № 520/3806/24
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Біленський О.О., розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Сахновщинського районного суду Харківської області (вул. Шмідта, буд. 8, смт. Сахновщина, Красноградський район, Харківська область, 64501, код ЄДРПОУ 02893692), Територіального управління Державної судової адміністрації України у Харківській області (майдан Героїв Небесної Сотні, буд. 36, м. Харків, 61050, код ЄДРПОУ 26281249) про визнання протиправним та скасування пункту наказу, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Сахновщинського районного суду Харківської області та Територіального управління Державної судової адміністрації України у Харківській області, в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати пункт 2 наказу в.о. голови Сахновщинського районного суду Харківської області О.Єрьоміної від 23 жовтня 2023 року №02-02/08 «Про введення в дію змін до штатного розпису Сахновщинського районного суду Харківської області» в частині проведення відповідних перерахунків заробітної плати згідно затверджених посадових окладів станом на 21.07.2023 відносно помічника судді Сахновщинського районного суду Харківської області ОСОБА_1 ;
- стягнути з Територіального управління Державної судової адміністрації України у Харківській області на користь ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , суму незаконно утриманої в жовтні 2023 року заробітної плати за період з 21.07.2023 по 18.10.2023 у розмірі 20268 грн. 80 коп.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 19.02.2024 відкрито спрощене провадження в адміністративній справі згідно з положеннями п. 1, п. 10 ч. 6 ст. 12, ч. 1 ст. 257 КАС України, якими унормовано що за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.
Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Відповідно до ст. 258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Згідно з положеннями ч. 2, 3, 4, 5 ст. 262 КАС України, розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі. Підготовче засідання при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - протягом п`ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі. Перше судове засідання у справі проводиться не пізніше тридцяти днів із дня відкриття провадження у справі. За клопотанням сторони суд може відкласти розгляд справи з метою надання додаткового часу для подання відповіді на відзив та (або) заперечення, якщо вони не подані до першого судового засідання з поважних причин. Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що працює на посаді помічника судді Сахновщинського районного суду Харківської області. Згідно наказу від 28.04.2023 №02-06/08 «Про затвердження переліку працівників, які здійснюють свої повноваження на території можливих бойових дій», затверджено перелік працівників Сахновщинського районного суду Харківської області, які здійснюють повноваження безпосередньо на території можливих бойових дій, серед яких помічник судді Корнієнко С.В. Наказом в.о. голови Сахновщинського районного суду Харківської області від 24.05.2023 №02-02/05 внесено зміни до штатного розпису Сахновщинського районного суду Харківської області на 2023 рік з 28.04.2023, виведено посадовий оклад помічника судді в розмірі 12668 грн., введено посадовий оклад помічника судді в розмірі 19002 грн. Згідно наказу в.о. голови Сахновщинського районного суду Харківської області від 23.10.2023 №02-02/08 «Про введення в дію змін до штатного розпису Сахновщинського районного суду Харківської області на 2023 рік», введено в дію зміни до штатного розпису Сахновщинського районного суду Харківської області на 2023 рік станом на 21.07.2023, затвердженого начальником ТУ ДСА України у Харківській області 18.10.2023. Другим пунктом наказу визначено відділу планово-фінансової діяльності, бухгалтерського обліку та звітності ТУ ДСА України в Харківській області провести відповідні перерахунки заробітної плати згідно затверджених посадових окладів станом на 21.07.2023 рік відносно осіб, згідно наказу №02-06/08 від 28.04.2023 "Про затвердження переліку працівників, які здійснюють свої повноваження на території можливих бойових дій". У зв`язку з цим з позивача у жовтні 2023 року утримано 20268,80 грн. за період з 21.07.2023 по 18.10.2023. Позивач не погоджується з вказаними діями відповідачів, вважає протиправним вказане відрахування із заробітної плати, оскільки нарахована заробітна плата у період часу з 21.07.2023 по 18.10.2023 нараховувалася та відповідно сплачувалася на підставі норм законодавства, що не підлягало застосуванню, вказана помилка до лічильної не відноситься, а роботодавець проводив нарахування та виплати добровільно, недобросовісності з боку позивача немає, а тому з урахуванням чинного законодавства України у в.о. голови Сахновщинського районного суду Харківської області не було правових підстав для включення до наказу від 23.10.2023 №02-02/08 «Про введення в дію змін до штатного розпису Сахновщинського районного суду Харківської області на 2023 рік» пункту 2, яким визначено провести відповідні перерахунки заробітної плати згідно затверджених посадових окладів станом на 21.07.2023 рік відносно осіб, згідно наказу №02-06/08 від 28.04.2023, а у ТУ ДСА України в Харківській області здійснювати відповідні відрахування із заробітної плати. Зазначене стало підставою звернення позивача до суду з даним позовом.
Представник відповідача, Сахновщинського районного суду Харківської області, надав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначає про необґрунтованість позовних вимог, посилаючись на правомірність дій Сахновщинського районного суду Харківської області щодо розробки, затвердження, внесення змін до штатного розпису, а також повноважень голови суду видавати відповідні накази з цього приводу. Зміни до штатного розпису Сахновщинського районного суду Харківської області на 2023 рік станом на 21.07.2023 не суперечать чинному законодавству та були затверджені територіальним управлінням Державної судової адміністрації України у Харківській області. Беручи до уваги введений в Україні воєнний стан та враховуючи принцип цільового використання бюджетних коштів, які використовуються тільки на цілі, визначені бюджетними призначеннями та бюджетними асигнуваннями згідно Бюджетного кодексу України, відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 .
У відповіді на відзив позивач підтримав заявлені позовні вимоги до Сахновщинського районного суду Харківської області, Територіального управління Державної судової адміністрації України у Харківській області про визнання протиправним та скасування пункту наказу, стягнення заробітної плати та просив задовольнити їх в повному обсязі.
Територіальне управління Державної судової адміністрації України у Харківській області правом на подання відзиву не скористалось. Відповідно до положень ч. 4 ст. 159 КАС України, подання заяв по суті справи є правом учасників справи.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що згідно наказу в.о. керівника апарату Сахновщинського районного суду Харківської області від 20.01.2016 №02-10/02 ОСОБА_1 призначений на посаду помічника судді Сахновщинського районного суду Харківської області з 21.01.2016.
Наказом в.о. керівника апарату Сахновщинського районного суду Харківської області від 05.09.2022 №02-07/31 позивачу встановлено надбавку за вислугу років у державних органах у розмірі 20 % посадового окладу, стаж в державних органах якого складає 10 років з 05.09.2022.
Згідно затвердженого начальником Територіального управління Державної судової адміністрації України у Харківській області штатного розпису Сахновщинського районного суду Харківської області на 2023 рік, з 01.01.2023 введеного в дію наказом в.о. голови Сахновщинського районного суду Харківської області від 03.02.2023 №02-02/04, посадовий оклад помічника судді складає 12668 грн.
Згідно Закону України від 24 лютого 2022 року №2102-IX, затвердженого Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який продовжений діяти і на теперішній час.
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.
Пунктом 1.8 розділу І вказаного Переліку визначено території можливих бойових дій Харківської області, п. 2.9 території активних бойових дій Харківської області.
Постановою КМУ №391 від 25.04.2023 «Деякі питання оплати праці працівників державних органів та органів місцевого самоврядування під час воєнного стану», яка набрала чинності з 28.04.2023, установлено, що на період воєнного стану для працівників державних органів (крім працівників державних органів, оплата праці яких регулюється спеціальними законами; військовослужбовців; осіб рядового і начальницького складу та поліцейських), які безпосередньо здійснюють свої повноваження:
- на територіях активних бойових дій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, для яких не визначена дата завершення бойових дій, посадові оклади визначаються з урахуванням коефіцієнта 2;
- на територіях можливих бойових дій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, для яких не визначена дата припинення можливості бойових дій, посадові оклади визначаються з урахуванням коефіцієнта 1,5.
Місцезнаходження Сахновщинського районного суду Харківської області відноситься до адміністративно-територіального устрою Красноградського району Харківської області, територію якого згідно Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого постановою КМУ №391 від 25.04.2023 віднесено до територій можливих бойових дій. У зв`язку з чим, наказом керівника апарату Сахновщинського районного суду Харківської області від 28.04.2023 №02-06/08 «Про затвердження переліку працівників, які здійснюють свої повноваження на території можливих бойових дій», затверджено перелік працівників Сахновщинського районного суду Харківської області, які здійснюють повноваження безпосередньо на території можливих бойових дій.
На підставі зазначених нормативно-правових актів наказом в.о. голови Сахновщинського районного суду Харківської області від 24.05.2023 №02-02/05 «Про внесення змін до штатного розпису з 28.04.2023 року» керівнику апарату доручено розробити та направити до територіального управління Державної судової адміністрації України у Харківській області проект змін до штатного розпису Сахновщинського районного суду Харківської області на 2023 рік станом на 28.04.2023 відносно всіх працівників суду згідно переліку працівників, які здійснюють свої повноваження на території можливих бойових дій (наказ 02-06/08 від 28.04.2023).
24.05.2023 зміни до штатного розпису Сахновщинського районного суду Харківської області на 2023 рік станом на 28.04.2023 затверджено Територіальним управлінням ДСА України у Харківській області.
На підставі затверджених змін до штатного розпису Сахновщинського районного суду Харківської області на 2023 рік станом на 28.04.2023 наказом в.о. голови суду №02-02/06 від 24.05.2023 «Про введення в дію змін до штатного розпису Сахновщинського районного суду Харківської області на 2023 рік», введені в дію зміни до штатного розпису Сахновщинського районного суду Харківської області на 2023 рік станом на 28.04.2023.
Вищевказаним наказом встановлено відділу планово-фінансової діяльності, бухгалтерського обліку та звітності ТУ ДСА України у Харківській області провести відповідні перерахунки заробітної плати згідно затверджених посадових окладів станом 28.04.2023 відносно осіб, згідно наказу №02-06/08 від 28.04.2023 «Про затвердження переліку працівників, які здійснюють свої повноваження на території можливих бойових дій».
В подальшому наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 13.07.2023 №199, який набрав чинності з 21.07.2023, внесені зміни до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, встановлено день припинення можливих бойових дій на території всього Красноградського району Харківської області, а саме 09.06.2023.
Отже, згідно наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 13.07.2023 №199, з 21.07.2023 працівники Сахновщинського районного суду Харківської області втратили право на отримання посадових окладів з урахуванням коефіцієнта 1,5.
Тому, керуючись Законом України «Про державний бюджет України на 2023 рік» від 03.11.2022 №2710-IX, постановою Кабінету Міністрів України від 25.04.2023 №391 «Деякі питання оплати праці працівників державних органів та органів місцевого самоврядування під час воєнного стану», наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України «Про затвердження територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих територій Російською Федерацією» №309 від 22.12.2023, в редакції наказу №199 від 13.07.2023, наказом в.о. голови суду №02-02/07 від 17.10.2023 «Про внесення змін до штатного розпису на 2023 рік з 21.07.2023 року» керівнику апарату доручено розробити та направити до територіального управління Державної судової адміністрації України у Харківській області проект змін до штатного розпису Сахновщинського районного суду Харківської області на 2023 рік станом на 21.07.2023, який було підписано як в.о. голови суду так і керівником апарату суду.
18.10.2023 зміни до штатного розпису Сахновщинського районного суду Харківської області на 2023 рік станом на 21.07.2023 затверджені Територіальним управлінням Державної судової адміністрації України у Харківській області.
На підставі затверджених змін до штатного розпису Сахновщинського районного суду Харківської області на 2023 рік станом на 21.07.2023 року наказом в.о. голови суду Єрьоміною О.В. №02-02/08 від 23.10.2023 «Про введення в дію змін до штатного розпису Сахновщинського районного суду Харківської області на 2023 рік», введені в дію зміни до штатного розпису Сахновщинського районного суду Харківської області на 2023 рік станом на 21.07.2023. Наказом встановлено, що відділу планово-фінансової діяльності, бухгалтерського обліку та звітності ТУ ДСА України у Харківській області необхідно провести відповідні перерахунки заробітної плати згідно затверджених посадових окладів станом на 21.07.2023 відносно осіб, згідно наказу №02-06/08 від 28.04.2023 «Про затвердження переліку працівників, які здійснюють свої повноваження на території можливих бойових дій».
Як вбачається з листа ТУ ДСА України у Харківській області від 24.11.2023 за №04-48/3132/23-вих, відділом планово-фінансової діяльності, бухгалтерського обліку та звітності Територіального управління Державної судової адміністрації України у Харківській області працівникам апарату Сахновщинського районного суду Харківської області проведено перерахунок заробітної плати за період роботи з 21.07.2023 по 18.10.2023 на підставі змін до штатного розпису на 2023 рік станом на 21.07.2023, та згідно до наказу в.о. голови суду №02-02/08 від 23.10.2023.
У жовтні 2023 року із заробітної плати позивача утримано зайво сплачені кошти у розмірі 20268,80 грн. за період з 21.07.2023 по 18.10.2023.
Позивач не погодившись з вказаними діями відповідачів, звернувся до суду за даним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з такого.
Повноваження голови суду визначаються Законом України «Про судоустрій і статус суддів» від 02.06.2016 №1402-VIII (далі - Закон №1402-VIII).
Так, згідно частин 1 - 3 ст. 24 Закону №1402-VIII Голова місцевого суду: 1) представляє суд як орган державної влади у зносинах з іншими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами; 2) визначає адміністративні повноваження заступника голови місцевого суду; 3) контролює ефективність діяльності апарату суду, погоджує призначення на посаду керівника апарату суду, заступника керівника апарату суду, а також вносить подання про застосування до керівника апарату суду, його заступника заохочення або накладення дисциплінарного стягнення відповідно до законодавства; 4) видає на підставі акта про призначення судді на посаду, переведення судді, звільнення судді з посади, а також у зв`язку з припиненням повноважень судді відповідний наказ; 5) повідомляє Вищу кваліфікаційну комісію суддів України та Державну судову адміністрацію України, а також через веб-портал судової влади про вакантні посади суддів у суді у триденний строк з дня їх утворення; 6) забезпечує виконання рішень зборів суддів місцевого суду; 7) організовує ведення в суді судової статистики та інформаційно-аналітичне забезпечення суддів з метою підвищення якості судочинства; 8) сприяє виконанню вимог щодо підвищення кваліфікації суддів місцевого суду; 9) вносить на розгляд зборів суду пропозиції щодо кількості та персонального складу слідчих суддів; 10) здійснює інші повноваження, визначені законом.
Голова місцевого суду з питань, що належать до його адміністративних повноважень, видає накази і розпорядження.
У разі відсутності голови місцевого суду його адміністративні повноваження здійснює один із заступників голови суду за визначенням голови суду, за відсутності такого визначення - заступник голови суду, який має більший стаж роботи на посаді судді, а в разі відсутності заступника голови суду - суддя цього суду, який має більший стаж роботи на посаді судді.
Апарат місцевого, апеляційного, вищого спеціалізованого суду відповідно до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" здійснює організаційне забезпечення роботи суду.
У своїй діяльності апарат суду керується Конституцією України, законами України "Про судоустрій і статус суддів", "Про державну службу", "Про запобігання корупції", Кодексом законів про працю України, іншими кодексами та законами України, постановами Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами, Положенням про апарат суду, рішеннями Ради суддів України, рішеннями зборів суддів, а також наказами й розпорядженнями голови суду та керівника апарату суду.
Голова суду контролює ефективність діяльності апарату суду, погоджує призначення на посади керівника апарату суду, заступника керівника апарату суду, вносить в установленому порядку подання про застосування до керівника апарату суду, його заступника заохочення або накладення дисциплінарного стягнення відповідно до законодавства.
Керівника апарату суду здійснює безпосереднє керівництво апаратом суду, забезпечує організацію роботи структурних підрозділів суду, працівників апарату суду, їх взаємодію у виконанні завдань, покладених на апарат суду; взаємодіє з Державною судовою адміністрацією України, з її відповідним територіальним управлінням, органами суддівського самоврядування, органами державної влади, органами місцевого самоврядування, іншими установами й організаціями, засобами масової інформації з питань забезпечення діяльності суду; організовує та контролює ведення діловодства в суді відповідно до інструкції з діловодства; забезпечує підготовку планів роботи суду, які затверджуються головою суду, а також здійснює контроль за виконанням запланованих заходів; затверджує плани роботи структурних підрозділів суду; координує здійснення організаційних заходів щодо підготовки оперативних нарад, виконання інших завдань; здійснює заходи щодо забезпечення належних умов діяльності суддів та працівників апарату суду, інформаційно-нормативного забезпечення їх діяльності; організовує та забезпечує розроблення і подання на затвердження в установленому порядку структури та штатної чисельності апарату суду, а також кошторису видатків на утримання суду; затверджує положення про структурні підрозділи та посадові інструкції працівників апарату суду; організовує та контролює роботу з фінансового та кадрового обслуговування апарату суду; забезпечує виконання працівниками апарату Правил поведінки працівника апарату суду, затверджених рішенням Ради суддів України від 6 лютого 2009 року № 33, правил внутрішнього трудового розпорядку і трудової дисципліни та правила внутрішнього службового розпорядку; є керівником державної служби суду, забезпечує реалізацію єдиної державної політики у сфері державної служби; затверджує профілі професійної компетентності посад державної служби та вимоги до освітньо-професійного рівня, напряму підготовки (спеціальності), досвіду роботи та інші вимоги; організовує проведення конкурсу на зайняття вакантних посад державної служби та забезпечує його прозорість і об`єктивність; призначає осіб на посади державної служби та звільняє їх з посад; присвоює ранги державним службовцям, які займають посади державної служби; виконує функції роботодавця для працівників апарату суду, які не є державними службовцями; забезпечує організацію підвищення рівня професійної компетентності державних службовців; забезпечує ефективне функціонування системи оцінювання результатів службової діяльності державних службовців; забезпечує дотримання державними службовцями службової дисципліни; приймає в межах своїх повноважень рішення про заохочення державних службовців та притягнення їх до дисциплінарної відповідальності; здійснює інші повноваження керівника державної служби суду в державному органі відповідно до Закону України «Про державну службу»; здійснює організаційні заходи щодо підтримання приміщення суду в стані, придатному для належного його функціонування, проведення капітального та поточного ремонтів, технічного оснащення приміщень, інформаційно-технічного забезпечення, створення безпечних і комфортних умов для суддів, працівників апарату суду та осіб, які перебувають у суді; забезпечує виконання рішень зборів суддів з питань внутрішньої діяльності суду; здійснює організаційне забезпечення ведення судової статистики, діловодства, обліку та зберігання судових справ, належного ведення архіву та роботи бібліотеки суду; організовує облік, видачу, знищення посвідчень працівників апарату суду, помічників суддів; організовує контроль за обліком речових доказів, не приєднаних до справи, вживає заходів щодо обладнання спеціальних приміщень і сховищ для їх зберігання; виконує доручення голови суду, рішення зборів суддів щодо організаційного забезпечення діяльності суду.
Керівник апарату суду в межах повноважень, наданих йому законами України «Про судоустрій і статус суддів», «Про державну службу, видає накази з кадрових питань щодо працівників апарату суду (державних службовців, працівників, які виконують функції з обслуговування), а також щодо помічників суддів (за поданням судді) стосовно призначення на посади, звільнення з посад, переведень на інші посади, просування по службі, встановлення рангів державних службовців, надання відпусток, застосування заохочень, накладення дисциплінарних стягнень, проведення щорічного оцінювання результатів службової діяльності, з адміністративно-господарських питань (відрядження, підвищення рівня професійної кваліфікації (компетентності) працівників апарату суду), а також інші накази що стосуються діяльності роботи суду.
Згідно посадової інструкції керівника апарату Сахновщинського районного суду Харківської області, затвердженої начальником ТУ ДСА України у Харківській області 12.02.2021, чинної на час виникнення спірних правовідносин, безпосереднім керівником керівника апарату Сахновщинського районного суду Харківської області є голова Сахновщинського районного суду Харківської області.
Пунктом 5 цієї Інструкції передбачено, що керівник апарату суду відповідно до наданих повноважень забезпечує, зокрема, розроблення й подання на затвердження в установленому порядку проект структури та штатного розпису апарату суду, його штатної чисельності, а отже, керівник апарату лише розробляє та подає на затвердження в установленому порядку проект структури та штатного розпису апарату суду, його штатної чисельності.
Наказом Міністерства Фінансів України від 28.01.2002 №57 «Про затвердження документів, що застосовуються в процесі виконання бюджету» затверджена форма штатного розпису для підприємств, установ та організацій, які фінансуються з бюджету.
Постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 №228 затверджено Порядок складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ (далі - Порядок №228).
Так, відповідно до вимог цієї постанови розпорядники коштів свої витрати приводять у відповідність з бюджетними асигнуваннями та іншими показниками, що доведені лімітними довідками. Для цього чисельність працівників установи, що пропонується до затвердження за штатним розписом, та інші витрати повинні бути приведені у відповідність з обсягами бюджетних асигнувань таким чином, щоб забезпечити виконання покладених на установу функцій (пункт 32 Порядку №228).
Абзацом першим пункту 45 Порядку передбачено, що штатні розписи бюджетних установ затверджуються в установленому порядку у місячний строк з початку бюджетного періоду.
Суд зазначає, що штатний розпис - це документ, що встановлює для підприємства, установи, організації структуру, штати та посадові оклади працівників. У штатному розписі містяться назви посад, чисельність персоналу й оклади за кожною посадою. Штатний розпис приймається та затверджується керівником підприємства шляхом видання спеціального локального нормативного акта (наказу), що визначатиме кількість працівників кожної професії з розподілом штатних одиниць за структурними підрозділами підприємства.
Штатний розпис має розроблятися на основі внутрішніх організаційно-нормативних документів (чинної структури та чисельності, положення з оплати праці) та з урахуванням вимог нормативно-правових актів, зокрема Класифікатора професій ДК 003-2010 (назви посад і професій мають відповідати назвам у Класифікаторі).
Штатний розпис затверджується наказом керівника підприємства. Протягом року до штатного розпису можуть вноситися зміни в разі введення (виведення) штатних одиниць, змін розміру посадових окладів, а також змін суттєвих умов праці (назв посад, розрядів, категорій тощо). Зміни до штатного розпису вносяться на підставі наказу по підприємству, в якому мають бути висвітлені причини внесення цих змін Бюджетним Кодексом України встановлено відповідно до затвердженого розпису бюджету розпорядники бюджетних коштів одержують бюджетні асигнування, що є підставою для затвердження кошторисів. Порядок складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ встановлюється Кабінетом Міністрів України. Казначейство України здійснює контроль за відповідністю кошторисів розпорядників бюджетних коштів розпису бюджету. Розпорядники бюджетних коштів забезпечують управління бюджетними асигнуваннями і здійснення контролю за виконанням процедур та вимог, встановлених цим Кодексом.
Згідно з пунктом 47 Порядку №228 зміни до штатних розписів вносяться у порядку та за формою, встановленими для їх затвердження.
Штатний розпис та зміни до нього затверджуються на відповідному бланку, форму якого затверджено наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2002 №57 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 26.11.2012 №1220).
Рішенням Ради Суддів України від 22.20.2010 №12 затверджено «Положення про Державну судову адміністрацію України».
Пунктом 3 цього Положення визначено основні завдання ДСА України, зокрема яким є організаційне та фінансове забезпечення діяльності органів судової влади в межах повноважень, визначених законом.
Підпунктом 16 пункту 4 Положення визначено, що ДСА України відповідно до покладених на неї завдань здійснює функції головного розпорядника коштів Державного бюджету України щодо фінансового забезпечення діяльності судів загальної юрисдикції (крім Верховного Суду України та вищих спеціалізованих судів), Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, органів суддівського самоврядування, Національної школи суддів України, ДСА України та її територіальних управлінь.
Згідно Положення про територіальне управління Державної судової адміністрації України у Харківській області, затвердженого Державною судовою адміністрацією 25.09.2015 року, а саме п. 3 основним завданням ТУ ДСА України у Харківській області є організаційне забезпечення діяльності місцевих судів Харківської області та фінансове забезпечення місцевих загальних судів Харківської області з метою створення належних умов діяльності судів, суддів цих судів та забезпечення роботи органів суддівського самоврядування. Організаційне забезпечення становлять заходи матеріально-технічного, кадрового, інформаційного, організаційно-технічного характеру, ведення судової статистики, діловодства та архіву суду.
Пунктом 4.3. цього Положення визначено, що ТУ ДСА України у Харківській області здійснює функції розпорядника коштів Державного бюджету України щодо фінансового забезпечення діяльності ТУ ДСА України у Харківській області та місцевих загальних судів Харківської області.
Відтак, аналіз викладених вище правових норм дає підстави суду стверджувати, що до повноважень керівника апарату суду належить розроблення штатного розпису, який затверджується ТУ ДСА України у Харківській області на відповідному бланку за установленою формою з дотримання вимог Порядку №228.
Відповідно до Державного класифікатору України «Державний класифікатор управлінської документації» (ДК 010-98), затвердженого наказом Держстандарту від 31.12.1998 №1024, штатний розпис належить до організаційно-розпорядчих документів, що використовуються для вирішення організаційно-розпорядчих завдань управління. До цього ж виду документів також віднесено і наказ про внесення змін у штатний розклад. Таким чином, штатний розпис та наказ про внесення змін до штатного розпису є окремими документами організаційно-розпорядчого характеру.
Відтак, штатний розпис бюджетної установи це - організаційно-розпорядчий документ, в якому відображена сукупність посад в цій установі. Скорочення штату являє собою зміну штатного розпису за рахунок ліквідації певних посад або зменшення кількості штатних одиниць за певними посадами. Затвердження штатного розпису чи внесення змін до нього здійснюється відповідно до Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 №228.
Як встановлено судовим розглядом, наказом в.о. голови Сахновщинського районного суду Харківської області Зимовським О.С. №02-02/07 від 17.10.2023 «Про внесення змін до штатного розпису на 2023 рік з 21.07.2023 року» керівнику апарату доручено розробити та направити до територіального управління Державної судової адміністрації України у Харківській області проект змін до штатного розпису Сахновщинського районного суду Харківської області на 2023 рік станом на 21.07.2023 та 18.10.2023 вказані зміни до штатного розпису Сахновщинського районного суду Харківської області на 2023 рік затверджені Територіальним управлінням Державної судової адміністрації України у Харківській області.
Вказані зміни станом на 21.07.2023 введені в дію наказом в.о. голови суду Єрьоміною О.В. №02-02/08 від 23.10.2023 «Про введення в дію змін до штатного розпису Сахновщинського районного суду Харківської області на 2023 рік», у зв`язку з чим проведені відповідні перерахунки заробітної плати працівників апарату суду згідно переліку.
Суд зазначає, що ч. 3 ст. 64 Господарського кодексу України визначено, що підприємство самостійно визначає організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис, в межах видатків, передбачених на оплату праці та планом використання бюджетних коштів.
З огляду на вищенаведені норми чинного законодавства, судовим розглядом не встановлено порушення в діях Сахновщинського районного суду Харківської області при внесенні змін до штатного розпису, якими, зокрема зменшено посадовий оклад позивача.
Відтак, вимога позивача про визнання протиправним і скасування пункту 2 наказу в.о. голови Сахновщинського районного суду Харківської області О.Єрьоміної від 23 жовтня 2023 року №02-02/08 «Про введення в дію змін до штатного розпису Сахновщинського районного суду Харківської області» в частині проведення відповідних перерахунків заробітної плати згідно затверджених посадових окладів станом на 21.07.2023 відносно помічника судді Сахновщинського районного суду Харківської області ОСОБА_1 є необґрунтованою та не підлягає задоволенню судом.
Оскільки позовна вимога про стягнення з Територіального управління Державної судової адміністрації України у Харківській області суми незаконно утриманої в жовтні 2023 року заробітної плати за період з 21.07.2023 по 18.10.2023 у розмірі 20268 грн. 80 коп. є похідною, а суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовної вимоги про неправомірність проведення відповідних перерахунків заробітної плати згідно затверджених посадових окладів, то відповідно, така позовна вимога є необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню.
У контексті даної справи заслуговує на увагу висновок Верховного Суду, викладений в постанові від 28.03.2019 у справі №755/3495/16-ц, згідно якого не є належним способом захисту оскарження працівником рішення про визначення структури підприємства чи установи, про зміну в організації виробництва і праці, скорочення чисельності або штату працівників, оскільки прийняття такого рішення є виключною компетенцією власника такого підприємства чи установи або уповноваженого ними органу та є складовою права на управління діяльністю підприємством чи установою. При цьому, правом працівника залишається оспорювати власне саме правомірність його звільнення.
За приписами ч. 1 та ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Зважаючи на встановлені у справі обставини, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись ст.ст. 19, 205, 229, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Сахновщинського районного суду Харківської області (вул. Шмідта, буд. 8, смт. Сахновщина, Красноградський район, Харківська область, 64501, код ЄДРПОУ 02893692), Територіального управління Державної судової адміністрації України у Харківській області (майдан Героїв Небесної Сотні, буд. 36, м. Харків, 61050, код ЄДРПОУ 26281249) про визнання протиправним та скасування пункту наказу відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Біленський О.О.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.04.2024 |
Оприлюднено | 08.04.2024 |
Номер документу | 118170855 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Біленський О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні