Постанова
від 04.04.2024 по справі 640/4258/22
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/4258/22 Суддя (судді) першої інстанції: Дудін С.О.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 квітня 2024 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача: Собківа Я.М.,

суддів: Сорочка Є.О., Чаку Є.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційні скарги ОСОБА_1 та Департаменту охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення Київського окружного адміністративного суду від 19 вересня 2023 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства «Київська міська клінічна лікарня №8» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), треті особи: Департамент охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), ОСОБА_1 , Комунальне некомерційне підприємство «Київська міська клінічна лікарня №8» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), ОСОБА_3 , про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_2 звернувся до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства «Київська міська клінічна лікарня №8» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) треті особи: Департамент охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), ОСОБА_1 , Комунальне некомерційне підприємство «Київська міська клінічна лікарня №8» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), ОСОБА_3 , в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення Конкурсної комісії, оформлене протоколом №1 від 23.12.2021, в частині затвердження змісту оголошення про проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства "Київська міська клінічна лікарня №8" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та встановлення у вказаному оголошенні кваліфікаційних вимог до претендентів, які не відповідають вимогам чинного законодавства та, відповідно, оприлюднення такого оголошення на офіційному веб-сайті Департаменту охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації);

- визнати протиправним та скасувати рішення Конкурсної комісії, оформлене протоколом №2 від 18.01.2022, в частині допущення ОСОБА_1 до участі у конкурсі на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства "Київська міська клінічна лікарня №8" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації);

- визнати протиправним та скасувати рішення Конкурсної комісії, оформлене протоколом №3 від 24.01.2022, щодо визнання ОСОБА_1 переможцем у конкурсі на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства "Київська міська клінічна лікарня №8" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації);

- зобов`язати Конкурсну комісії повторно провести конкурс між претендентами ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , яких допущено до участі у конкурсі, враховуючи відповідність претендентів єдиним кваліфікаційним вимогам, що встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, в тому числі вимоги про наявність у претендентів відповідної освіти та стажу роботи.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 19 вересня 2023 року позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення Конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства "Київська міська клінічна лікарня №8" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в частині затвердження змісту оголошення про проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства "Київська міська клінічна лікарня №8" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та встановлення у вказаному оголошенні кваліфікаційних вимог до претендентів, які не відповідають вимогам чинного законодавства та, відповідно, оприлюднення такого оголошення на офіційному веб-сайті Департаменту охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Визнано протиправним та скасовано рішення Конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства "Київська міська клінічна лікарня №8" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), оформлене протоколом №2 від 18.01.2022, щодо відповідності поданих претендентами документів переліку необхідних документів та вимогам до претендентів, встановлених конкурсною комісією, а також про допуск претендентів до участі у конкурсі на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства "Київська міська клінічна лікарня №8" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Визнано протиправним та скасовано рішення Конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства "Київська міська клінічна лікарня №8" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), оформлене протоколом №3 від 24.01.2022, щодо визначення переможцем конкурсу ОСОБА_1 та внесення відповідного подання директору Департаменту охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про призначення переможця конкурсу ОСОБА_1 на посаду директора комунального некомерційного підприємства "Київська міська клінічна лікарня №8" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

В апеляційних скаргах ОСОБА_1 та Департамент охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), посилаючись на порушення окружним адміністративним судом норм матеріального та процесуального права, які призвели до неправильного вирішення справи, просять скасувати вказане судове рішення та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Виконуючи вимоги процесуального законодавства, колегія суддів ухвалила продовжити строк розгляду апеляційної скарги на більш тривалий, розумний термін, у відповідності до положень статті 309 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до ч.1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.

Предметом апеляційного оскарження є судове рішення, яке прийняте судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, у зв`язку з чим колегія суддів вважає за можливе розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження).

Станом на 04 квітня 2024 року сторонами не надано до суду письмових відзивів (заперечень) на апеляційні скарги.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, дослідивши докази, колегія суддів вважає наступне.

Судом першої інстанції встановлено, що Наказом Департаменту охорони здоров`я ВО КМР (КМДА) від 07.12.2021 №1348/к вирішено провести конкурс на зайняття посади керівника закладу охорони здоров`я, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Києва та підпорядкований Департаменту: директора КНП "Київська міська клінічна лікарня №8".

07 грудня 2021 року на офіційному веб-сайті Департаменту за посиланням https://health.kyivcity.gov.ua/content/kyivska-miska-klinichna-likarnya--8.html оприлюднено оголошення про початок формування конкурсної комісії з проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства "Київська міська клінічна лікарня № 8" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Рішенням Конкурсної комісії, оформленим протоколом №1 від 23.12.2021, створено Конкурсну комісію у складі: представників органу управління - Зборомирська Г.А., Старча Т.М., Єсик Т.О.; представників галузевих професійних спілок, громадських об`єднань у сфері охорони здоров`я відповідного функціонального спрямування та/або у сфері запобігання корупції і антикорупційної діяльності: ОСОБА_4 , ОСОБА_20., ОСОБА_21.; представників трудового колективу КНП "Київська міська клінічна лікарня №8": ОСОБА_17., ОСОБА_18., ОСОБА_19.

Означеним рішенням оголошено конкурс на зайняття посади директора КНП "Київська міська клінічна лікарня №8"; затверджено зміст оголошення про проведення конкурсу на зайняття посади директора КНП "Київська міська клінічна лікарня №8"; вирішено оприлюднити оголошення про проведення конкурсу на зайняття посади директора КНП "Київська міська клінічна лікарня №8": http:health.kievcity.gov.ua.

Рішенням Конкурсної комісії, оформленим протоколом №2 від 18.01.2022, визнано документи, подані ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , такими, що відповідають переліку необхідних документів, визначених пунктом 28 постанови КМУ від 27.12.2017 №1094 та вимогам до претендента, встановлених Конкурсною комісією з урахуванням встановлених законодавством вимог. Допущено ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 до участі у конкурсі.

Рішенням Конкурсної комісії, оформленим протоколом №3 від 24.01.2022, за результатами розгляду пункту 2 порядку денного про визначення шляхом голосування з числа учасників конкурсу однієї кандидатури, яка відповідає встановленим вимогам - переможця конкурсу, за результатами голосування за кандидатуру ОСОБА_1 "за" - 5 чол., "проти" - 4 чол., "утримались" - 0 чол. Рішення прийнято. За результатами голосування за кандидатуру ОСОБА_2 "за" - 4 чол., "проти" - 4 чол., "утримались" - 1 чол. Рішення прийнято. За результатами голосування за кандидатуру ОСОБА_3 за" - 0 чол., "проти" - 4 чол., "утримались" - 5 чол. Рішення прийнято.

За результатами заслуховування конкурсної пропозиції і проведеної співбесіди, окрема конкурсна комісія шляхом голосування визначила кандидатуру, яка відповідає встановленим вимогам - переможця конкурсу, ОСОБА_1 .

За результатами розгляду пункту 3 порядку денного про внесення відповідного рішення директору Департаменту про призначення переможця конкурсу на посаду директора КНП "Київська міська клінічна лікарня №8" ("за" - 5 чол., "проти" - 4 чол., "утримались" - 0 чол.) вирішено внести відповідне подання директору Департаменту про призначення переможця конкурсу ОСОБА_1 на посаду директора КНП "Київська міська клінічна лікарня №8".

У протоколі №3 від 24.01.2022 зафіксовано, що на засіданні окремої конкурсної комісії були присутні депутати КМР від депутатської фракції Політичної партії "Слуга народу" ОСОБА_5 та ОСОБА_6 , представники ЗМІ: Інформаційної агенції "Журналісти проти корупції" ОСОБА_7 , ОСОБА_8 ; Телеканалу 1+1 ОСОБА_9 , ОСОБА_10 ; Інтернет-видання RegioNews ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 ; Київського прес-клубу ОСОБА_14 .

Протокол містить відмітки Т.Єсик про окрему думку щодо змісту та обставин засідання, ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 - щодо зауважень та окремих думок.

Не погоджуючись з правомірністю прийняття відповідачем рішень, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.

Колегія суддів, розглядаючи справу в межах доводів апеляційних скарг, дійшла висновку про наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з преамбулою Закону України від 19.11.1992 №2801-ХІІ "Основи законодавства України про охорону здоров`я" (далі по тексту - Закон №2801) основи законодавства України про охорону здоров`я визначають правові, організаційні, економічні та соціальні засади охорони здоров`я в Україні, регулюють суспільні відносини у цій сфері з метою забезпечення гармонійного розвитку фізичних і духовних сил, високої працездатності і довголітнього активного життя громадян, усунення факторів, що шкідливо впливають на їх здоров`я, попередження і зниження захворюваності, інвалідності та смертності, поліпшення спадковості.

Відповідно до частин сьомої - десятої статті 16 Закону №2801 заклад охорони здоров`я провадить свою діяльність на підставі статуту (положення), що затверджується власником закладу (уповноваженим ним органом).

Керівником закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності може бути призначено лише особу, яка відповідає єдиним кваліфікаційним вимогам, що встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.

Призначення на посаду та звільнення з посади керівника закладу охорони здоров`я здійснюються відповідно до законодавства.

Керівники державних та комунальних закладів охорони здоров`я призначаються на посаду уповноваженим виконавчим органом управління власника закладу охорони здоров`я на конкурсній основі шляхом укладання з ними контракту на строк від трьох до п`яти років. Порядок проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я та порядок укладання контракту з керівником державного, комунального закладу охорони здоров`я, а також типова форма такого контракту затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Механізм проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я (далі - конкурс) визначений Порядком проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального закладу охорони здоров`я, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 №1094 (далі по тексту - Порядок №1094), вимоги якого поширюються на відбір кандидатур на посади керівників державних та комунальних закладів охорони здоров`я (далі - заклад), крім закладів охорони здоров`я МВС, військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення, утворених відповідно до законів.

Відповідно до пункту 2 Порядку №1094 особливості конкурсу для призначення керівників закладів, які провадять діяльність з надання лише первинної медичної допомоги, можуть визначатися відповідними уповноваженими виконавчими органами управління власника закладу охорони здоров`я (далі - органи управління).

Підставою для проведення конкурсу є рішення органу управління, яке приймається протягом трьох робочих днів з моменту виникнення вакантної посади (пункт 4 Порядку №1094).

Як вбачається з оскаржуваного рішення, частково задовольняючи позовні вимоги ОСОБА_2 , суд першої інстанції погодився із доводами Департаменту охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), викладеними у відзиві на позов, про:

правомірність вчинення Департаментом організаційних заходів щодо проведення конкурсу на заміщення посади директора КНП «Київська міська клінічна лікарня №8» шляхом видання наказу від 07Л2.2021 №1348/к про проведення конкурсу та розміщення на офіційному веб-сайті Департаменту оголошення про початок Формування конкурсної комісії з проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства «Київська міська клінічна лікарня № 8» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації);

наявність у конкурсної комісії повноважень зі встановлення в оприлюдненому оголошенні про проведення конкурсу вимог до претендентів з урахуванням установлених законодавством вимог, перевірки відповідності таким вимогам претендентів відповідно до поданих ними документів та, у випадку відповідності претендентів встановленим кваліфікаційним вимогам, допуску їх до участі у конкурсі.

Водночас, частково задовольняючи позовні вимоги ОСОБА_2 , Суд першої інстанції прийшов до висновку, що приймаючи спірне рішення, оформлене протоколом №1 від 23,12.2021, в частині затвердження змісту оголошення про проведення конкурсу на зайняття посади директора КНП «Київська міська клінічна лікарня №8» та встановлення у вказаному оголошенні кваліфікаційних вимог до претендентів відповідач, визначаючи не обов`язковими, а бажаними вимогами наявність у претендентів стажу роботи на керівних посадах не менше 5 років, не дотримався вимог визначених положенням Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників.

Колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Пунктом 5 Порядку №1095 визначено, що конкурс складається з таких етапів: прийняття рішення про проведення конкурсу; формування конкурсної комісії (у разі необхідності оновлення її складу); підготовка до проведення конкурсу (оприлюднення оголошення про проведення конкурсу, прийняття документів від осіб, які бажають взяти участь у конкурсі, перевірка поданих документів на відповідність установленим вимогам); проведення конкурсу (заслуховування конкурсної пропозиції та проведення співбесіди з кандидатами (претендентами), визначення переможця конкурсу); оприлюднення результатів конкурсу.

Тобто, початковим етапом конкурсу є прийняття рішення про проведення конкурсу (у даному випадку видання Департаментом наказу від 07.12.2021 №1348/к про проведення конкурсу).

Відповідно до пункту 10 Порядку №1094 конкурсна комісія у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами та цим Порядком.

Згідно пункту 23 Порядку №1094 рішення конкурсної комісії приймаються більшістю голосів її членів, присутніх на засіданні.

У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос головуючого на засіданні конкурсної комісії.

Рішення оформлюється протоколом не пізніше наступного робочого дня після проведення засідання та підписується усіма присутніми на засіданні членами конкурсної комісії. Кожен член конкурсної комісії має право додати до протоколу окрему думку щодо змісту та обставин засідання конкурсної комісії не пізніше наступного дня після ознайомлення з протоколом. Надана окрема думка до протоколу засідання конкурсної комісії є невід`ємною частиною такого протоколу.

Конкурсна комісія оприлюднює на офіційному веб-сайті органу управління інформацію про рішення конкурсної комісії не пізніше наступного робочого дня після підписання протоколу.

В силу положень пункту 24 Порядку №1094 конкурсна комісія: оприлюднює оголошення про проведення конкурсу; встановлює вимоги до претендентів з урахуванням установлених законодавством вимог; встановлює вимоги до конкурсних пропозицій; оприлюднює результати засідань конкурсної комісії та результати конкурсу; перевіряє документи, подані претендентами щодо відповідності установленим вимогам; приймає рішення про допуск претендентів до конкурсу або відхилення їх кандидатур; забезпечує відкритість конкурсу відповідно до вимог цього Порядку; оцінює професійний досвід, знання, якості та конкурсні пропозиції учасників конкурсу; відбирає шляхом голосування з числа учасників одну кандидатуру на посаду керівника закладу, оформлює відповідне рішення конкурсної комісії та вносить подання керівникові органу управління, який призначає такого кандидата на посаду керівника закладу; здійснює Інші повноваження, передбачені цим Порядком.

Комісія не пізніше ніж протягом трьох днів після формування її складу оприлюднює на офіційному веб-сайті органу управління оголошення про проведення конкурсу. В оголошенні зазначаються такі відомості як, зокрема, вимоги до претендента та конкурсної пропозиції (пункт 27 Порядку №1094).

Рішенням Конкурсної комісії, оформленим протоколом №1 від 23.12.2021, зокрема, затверджено зміст оголошення про проведення конкурсу на зайняття посади директора КНП «Київська міська клінічна лікарня №8» та вирішено оприлюднити оголошення про проведення конкурсу на зайняття посади директора КНП «Київська міська клінічна лікарня №8»: http:health.kievcity.gov.ua.

24 грудня 2021 року на офіційному веб-сайті Департаменту за посиланням https://health.kyivcity.gov.ua/content/kyivska-miska-klinichna-likarnya-8.htmI оприлюднено оголошення про конкурс на зайняття посади директора КНП «Київська міська клінічна лікарня №8». Термін подання документів: з 24.12.2021 до 14.01.2022.

Вимоги до претендента:

вища освіта ступеня магістра (спеціаліст, магістр) в галузі знань «Охорона здоров`я» за напрямами підготовки «Медицина», «Педіатрія»;

проходження інтернатури за однією зі спеціальностей медичного профілю;

підвищення кваліфікації (курси удосконалення, стажування тощо);

наявність сертифіката лікаря-спеціаліста та посвідчення про присвоєння (підтвердження) кваліфікаційної категорії за однією із спеціальностей, у тому числі з «Організації і управління охороною здоров`я», не нижче першої категорії;

стаж роботи за фахом не менше 7 років.

Бажано:

стаж роботи на керівних посадах не менше 5 років.

Окрім іншого, в оголошенні були зазначені документи, що мали податися претендентом конкурсній комісії для участі у конкурсі, встановлені вимоги до конкурсної пропозиції, зазначені умови оплати праці та ніші вимоги.

Відповідно до підпункту 5 пункту 28 Порядку №1094 для участі у конкурсі особа подає особисто або надсилає поштою конкурсній комісії у визначений в оголошенні строк копію (копії) документа (документів) про освіту, науковий ступінь, вчене звання, кваліфікаційну категорію, підвищення кваліфікації, які підтверджують відповідність претендента кваліфікаційним вимогам до керівника закладу охорони здоров`я, а також копію трудової книжки або інших документів, що підтверджують досвід роботи.

Відповідно до пункту 31 Порядку №1094 за рішенням конкурсної комісії претендент не допускається до участі в конкурсі, зокрема, у разі його невідповідності встановленим комісією вимогам до претендентів та конкурсних пропозицій.

Претенденти, допущені до участі в конкурсі, є його учасниками. Про прийняте конкурсною комісією рішення претенденти та учасники повідомляються секретарем конкурсної комісії протягом трьох робочих днів з дня проведення засідання з розгляду документів.

Рішенням Конкурсної комісії, оформленим протоколом №2 від 18.01.2022, визнано документи, подані всіма претендентами, такими, що відповідають переліку необхідних документів, визначених пунктом 28 постанови КМУ від 27.12.2017 №1094 та вимогам до претендента, встановлених Конкурсною комісією з урахуванням встановлених законодавством вимог. Допущено претендентів до участі у конкурсі.

Як вбачається з матеріалів справи, конкурсною комісією були перевірені документи претендента ОСОБА_1 , у тому числі і документи, що підтверджують його вищу освіту в галузі знань «Охорона здоров`я» за напрямом підготовки «Медицина», «Педіатрія».

За наслідками перевірки, наданих ОСОБА_1 документів, комісією було встановлено, що ОСОБА_1 відповідає оголошеним вимогам до претендентів на посаду директора КНП «Київська міська клінічна лікарня №8».

Рішенням Конкурсної комісії, оформленим протоколом №3 від 24.01.2022, за результатами розгляду пункту 2 порядку денного про визначення шляхом голосування з числа учасників конкурсу однієї кандидатури, яка відповідає встановленим вимогам переможця конкурсу, за результатами голосування за кандидатуру ОСОБА_1 «за» - 5 чол., «проти» - 4 чол., «утримались» - 0 чол. Рішення прийнято.

За результатами заслуховування конкурсної пропозиції і проведеної співбесіди, окрема конкурсна комісія шляхом голосування визначила кандидатуру, яка відповідає встановленим вимогам переможця конкурсу, ОСОБА_1 .

За результатами розгляду пункту 3 порядку денного про внесення відповідного рішення директору Департаменту про призначення переможця конкурсу на посаду директора КНП «Київська міська клінічна лікарня №8» («за» - 5 чол., «проти» - 4 чол., «утримались» - 0 чол.) вирішено внести відповідне подання директору Департаменту про призначення переможця конкурсу ОСОБА_1 на посаду директора КНП «Київська міська клінічна лікарня №8».

Отже, твердження позивача про невідповідність претендента ОСОБА_1 єдиним кваліфікаційним вимогам не відповідають дійсності та спростовуються поданими Конкурсній комісії документами.

Тобто, ОСОБА_1 призначений на посаду директора КНП «Київська міська клінічна лікарня №8» відповідно до вимог чинного законодавства.

Крім того, судом першої інстанції не взято до уваги доводи про той факт, що, вимоги, встановлені Довідником кваліфікаційних характеристик професій працівників випуск 78 Охорона здоров`я», затвердженим наказом МОЗ України від 29.03.2002 №117, до керівника закладу охорони здоров`я мають рекомендаційний характер, не були зареєстровані в Міністерстві юстиції України, а тому, відповідно, не підлягають застосуванню органом місцевого самоврядування.

Відповідно до частин сьомої десятої статті 16 Закону №2801 заклад охорони здоров`я провадить свою діяльність на підставі статуту (положення), що затверджується власником закладу (уповноваженим ним органом).

Керівником закладу охорони здоров`я незалежно від форми власності може бути призначено лише особу, яка відповідає єдиним кваліфікаційним вимогам, що встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.

Призначення на посаду та звільнення з посади керівника закладу охорони здоров`я здійснюються відповідно до законодавства.

Під час розгляду справи судом першої інстанції Департамент охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) наголошував на тому, що, на цей час відсутні затверджені Міністерством охорони здоров`я єдині кваліфікаційні вимоги до керівника закладу охорони здоров`я.

Статтею 117 Конституції Украйни встановлено, що нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади підлягають реєстрації в порядку, встановленому законом.

Відповідно до п. 1 Указу Президента України № 493/92 від 03.10.1992 р. «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади», з метою впорядкування видання міністерствами, іншими органами виконавчої влади нормативно-правових актів, забезпечення охорони прав, свобод і законних інтересів громадян, підприємств, установ та організацій, постановлено, що з 1 січня 1993 року нормативно-правові акти, які видаються міністерствами, іншими органами виконавчої влади, органами господарського управління та контролю і які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, підлягають державній реєстрації.

Згідно з п. 2 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади, затвердженого Постановою КМ України від 28 грудня 1992 р. № 731, державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти, які містять одну або більше норм, що зачіпають права, свободи, законні інтереси і стосуються обов`язків громадян та юридичних осіб, встановлюють новий або змінюють, доповнюють чи скасовують організаційно-правовий механізм їх реалізації, або мають міжвідомчий характер, тобто є обов`язковими для інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, а також юридичних осіб, що не належать до сфери управління суб`єкта нормотворення.

Отже, з огляду на зазначені норми права, критерієм обов`язкового застосування органом місцевого самоврядування нормативно-правового акту є наявність його державної реєстрації.

Оскільки Довідник кваліфікаційних характеристик професій працівників випуск 78 Охорона здоров`я, затверджений наказом МОЗ України від 29.03.2002 №117, не проходив державну реєстрацію в Міністерстві Юстиції України він не є обов`язковим для застосування, а носить виключно рекомендаційний характер, з урахуванням чого, висновок суду першої інстанції щодо обов`язкового застосування вимог, встановлених Довідником кваліфікаційних характеристик професій працівників випуск 78 Охорона здоров`я, які носять рекомендаційний характер та не зареєстровані відповідно до вимог чинного законодавства, є помилковим

Окрім іншого, судом першої інстанції було зазначено, що станом на момент прийняття рішення про оголошення конкурсу та оприлюднення відповідного оголошення відповідач був обізнаний про висування додаткових кваліфікаційних вимог до генерального директора (директора) / начальника (завідувача) закладу охорони здоров`я, які набирають чинності з 01 січня 2022 року, однак не врахував їх. При цьому, приймаючи до уваги часові рамки проведення конкурсу, зокрема, щонайменше, строк для подання кандидатами документів для участі в конкурсі (до 14 січня 2022 року), визначення переможця конкурсу на посаду директора комунального некомерційного підприємства «Київська міська клінічна лікарня №8» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у будь-якому випадку мало відбуватися після 01 січня 2022 року, внаслідок чого зміни до кваліфікаційних вимог підлягали обов`язковому врахуванню.

З такими висновками суду першої інстанції колегія суддів не погоджується враховуючи наступне.

Конкурс на зайняття посади директора КНП «Київська міська клінічна лікарня №8» розпочався до набрання чинності абзацом 6 пункту 1 розділу І Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників 78 Охорона здоров`я», на який посилався позивач як на підставу позову.

Статею 58 Конституції України визначено, що Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Окрім того, відповідно до п.п. 1 п. 3 Порядку 1094 конкурс проводиться з дотриманням принципів забезпечення рівного доступу.

Оголошення конкурсу на зайняття посади директора КНП «Київська міська клінічна лікарня №8», встановлення вимог до претендента на посаду у 2021 р. та закінчення проведення конкурсу відповідно до затверджених вимог забезпечило дотримання конкурсною комісією принципу рівного доступу усіх претендентів до участі у конкурсі, в тому числі і ОСОБА_1 .

Окрім того, позицію щодо незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів неодноразово висловлював Конституційний Суд України. Так, згідно з висновками щодо тлумачення змісту ст. 58 Конституції України, викладеними у рішеннях Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року № 1- зп, від 9 лютого 1999 року № І-рп/99, від 5 квітня 2001 року № З-рп/2001, від 13 березня 2012 року № б-рп/2012, закони та інші нормативно-правові акти поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно- правовими актами чинності; дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється із втратою ним чинності, тобто до події, Факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце: дія закону та іншого нормативно-правового акта не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно- правовим актом.

Єдиний виняток з даного правила, закріплений у ч. 1 ст. 58 Конституції України, складають випадки, коли закони та інші нормативно-правові акти поменшують або скасовують відповідальність особи.

Аналогічний підхід застосовується і щодо дії процесуальної норми права. Зокрема, у ст. 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) передбачено, що провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи. При цьому закон, який встановлює нові обов`язки, скасовує чи звужує права, належні учасникам судового процесу, чи обмежує їх використання, не має зворотної дії в часі. Це положення процесуального закону узгоджується з підходами Європейського суду з прав людини, який вважає, що принцип унеможливлення зворотної дії закону в часі не застосовується, коли нове законодавство ставить особу в сприятливіший стан (Scoppola у, Italy, заява № 126/05, п. 102-111).

Конституційний Суд України також висловив позицію, згідно з якою закріплення принципу незворотності дії нормативно-правового акта у часі на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта (Рішення Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року № 1-зпї).

При цьому, рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, за загальним правилом, не можна визнати неправомірними, якщо вони грунтуються на законі, чинному на момент прийняття відповідного рішення таким суб`єктом.

Відтак, суб`єкт владних повноважень має застосувати виключно ту норму права, яка була чинною на момент прийняття оскаржуваного рішення, вчинення дії або бездіяльності суб`єктом владних повноважень, У разі, якщо чинна на той час норма визначала такі рішення, дії або бездіяльність як правомірні, то відсутні підстави визнавати їх у судовому порядку протиправними навіть, якщо на момент розгляду справи в суді відбулися зміни в законодавстві і такі рішення суб`єкта владних повноважень вже не відповідають вимогам закону.

До таких ситуацій з певними особливостями варто застосовувати правило Nullum crimen, nulla poena sine praevia lege poena lige ''ніхто не може бути покараний за вчинення чогось, що не заборонено законом.

Отже, висновки Суду першої інстанції про те, що директор закладу охорони здоров`я, призначений на посаду за конкурсом, що розпочався у 2021 році повинен відповідати кваліфікаційним вимогам, зазначеним у абз. 6 п. 1 розділу 1 Довідника кваліфікаційних професій, які вступають у дію з 01.01.2022 р, є такими, що протирічать ст. 58 Конституції України та п.п. 1 п. З Порядку 1094.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів доходить висновку, що судом першої інстанції невірно застосовано норми чинного законодавства, а тому суд безпідставно задовольнив частково позовні вимоги.

Решта тверджень та посилань сторін судовою колегією апеляційного суду не приймається до уваги через їх неналежність до предмету позову або непідтвердженість матеріалами справи.

При цьому, колегія суддів зазначає, що згідно з п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .

Однак, згідно з п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Ruiz Torija v. Spain" від 9 грудня 1994 р., статтю 6 п. 1 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Приписи п.п. 1, 4 ч. 1, ч. 2 ст. 317 КАС України визначають, що підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає за необхідне апеляційні скарги задовольнити, а рішення суду першої скасувати з прийняттям нового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

Керуючись статтями 308, 311, 315, 317, 321, 322, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційні скарги ОСОБА_1 та Департаменту охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) - задовольнити.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 19 вересня 2023 року скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 до Конкурсної комісії для проведення конкурсу на зайняття посади директора комунального некомерційного підприємства «Київська міська клінічна лікарня №8» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), треті особи: Департамент охорони здоров`я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), ОСОБА_1 , Комунальне некомерційне підприємство «Київська міська клінічна лікарня №8» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), ОСОБА_3 , про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду в порядку та строки, визначені ст.ст. 328-331 КАС України.

Суддя-доповідач Собків Я.М.

Суддя Сорочко Є.О.

Суддя Чаку Є.В.

Дата ухвалення рішення04.04.2024
Оприлюднено08.04.2024
Номер документу118171990
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/4258/22

Постанова від 04.04.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 29.01.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Ухвала від 11.10.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Собків Ярослав Мар'янович

Рішення від 19.09.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

Ухвала від 27.07.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

Ухвала від 18.05.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Дудін С.О.

Ухвала від 07.02.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Гарник К.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні