ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 квітня 2024 року
м. Київ
справа № 160/18959/21
касаційне провадження № К/990/2549/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гончарової І.А.,
суддів - Олендера І.Я., Пасічник С.С.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної податкової служби України
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 грудня 2021 року (головуючий суддя - Юрков Е.О.)
та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2022 року (колегія суддів у складі: головуючий суддя - Сафронова С.В.; судді - Ясенова Т.І., Чепурнов Д.В.)
у справі № 160/18959/21
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Трансбудмеханік»
до Державної податкової служби України
про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
У жовтні 2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Трансбудмеханік» (далі - ТОВ «Трансбудмеханік»; позивач; платник) звернулося до суду з адміністративним позовом до Державної податкової служби України (далі - ДПС України; відповідач; контролюючий орган), в якому просило визнати протиправними дії відповідача щодо неприйняття надісланих для реєстрації податкових накладних: від 19 квітня 2021 року № 40, яку доставлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) 01 липня 2021 року; від 26 квітня 2021 року № 53, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 16 червня 2021 року; від 26 квітня 2021 року № 52, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 16 червня 2021 року; від 23 квітня 2021 року № 51, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 28 травня 2021 року; від 23 квітня 2021 року № 50, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 21 квітня 2021 року № 49, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 28 травня 2021 року; від 20 квітня 2021 року № 48, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 20 квітня 2021 року № 47, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 20 квітня 2021 року № 45, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 20 квітня 2021 року № 46, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 20 квітня 2021 року № 44, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 28 травня 2021 року; від 19 квітня 2021 року № 43, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 19 квітня 2021 року № 42, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 19 квітня 2021 року № 41, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 19 квітня 2021 року № 39, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 19 квітня 2021 року № 38, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 18 квітня 2021 року № 37, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 19 квітня 2021 року № 38, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 18 квітня 2021 року № 37, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 18 квітня 2021 року № 36, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 17 квітня 2021 року № 35, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 17 квітня 2021 року № 34, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 16 квітня 2021 року № 33, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 03 червня 2021 року; від 16 квітня 2021 року № 32, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 16 квітня 2021 року № 29, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 16 квітня 2021 року № 28, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 16 квітня 2021 року № 27, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 16 квітня 2021 року № 26, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 15 квітня 2021 року № 25, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 30 квітня 2021 року; від 15 квітня 2021 року № 24, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 30 квітня 2021 року; від 08 квітня 2021 року № 23, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 30 квітня 2021 року, а також зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні від 19 квітня 2021 року № 40, від 26 квітня 2021 року № 53, від 26 квітня 2021 року № 52, від 23 квітня 2021 року № 51, від 23 квітня 2021 року № 50, від 21 квітня 2021 року № 49, від 20 квітня 2021 року № 48, від 20 квітня 2021 року № 47, від 20 квітня 2021 року № 45, від 20 квітня 2021 року № 46, від 20 квітня 2021 року № 44, від 19 квітня 2021 року № 43, від 19 квітня 2021 року № 42, від 19 квітня 2021 року № 41, від 19 квітня 2021 року № 39, від 19 квітня 2021 року № 38, від 18 квітня 2021 року № 37, від 18 квітня 2021 року № 36, від 17 квітня 2021 року № 35, від 17 квітня 2021 року № 34, від 16 квітня 2021 року № 33, від 16 квітня 2021 року № 32, від 16 квітня 2021 року № 29, від 16 квітня 2021 року № 28, від 16 квітня 2021 року № 27, від 16 квітня 2021 року № 26, від 15 квітня 2021 року № 25, від 15 квітня 2021 року № 24, від 08 квітня 2021 року № 23 днем подання їх на реєстрацію.
Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням від 28 грудня 2021 року позовну заяву задовольнив частково. Визнав протиправними дії контролюючого органу щодо неприйняття надісланих ТОВ «Трансбудмеханік» для реєстрації податкових накладних: від 19 квітня 2021 року № 40, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 26 квітня 2021 року № 53, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 16 червня 2021 року; від 26 квітня 2021 року № 52, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 16 червня 2021 року; від 23 квітня 2021 року № 51, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 28 травня 2021 року; від 23 квітня 2021 року № 50, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 21 квітня 2021 року № 49, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 28 травня 2021 року; від 20 квітня 2021 року № 48, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 20 квітня 2021 року № 47, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 20 квітня 2021 року № 45, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 20 квітня 2021 року № 46, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 20 квітня 2021 року № 44, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 28 травня 2021 року; від 19 квітня 2021 року № 43, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 19 квітня 2021 року № 42, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 19 квітня 2021 року № 41, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 19 квітня 2021 року № 39, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 19 квітня 2021 року № 38, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 18 квітня 2021 року № 37, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 19 квітня 2021 року № 38, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 18 квітня 2021 року № 37, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 18 квітня 2021 року № 36, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 17 квітня 2021 року № 35, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 17 квітня 2021 року № 34, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 16 квітня 2021 року № 33, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 03 червня 2021 року; від 16 квітня 2021 року № 32, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 16 квітня 2021 року № 29, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 16 квітня 2021 року № 28, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 16 квітня 2021 року № 27, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 16 квітня 2021 року № 26, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 15 квітня 2021 року № 25, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 30 квітня 2021 року; від 15 квітня 2021 року № 24, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 30 квітня 2021 року; від 08 квітня 2021 року № 23, яку доставлено для реєстрації в ЄРПН 30 квітня 2021 року. Зобов`язав ДПС України прийняти на реєстрацію в ЄРПН податкові накладні позивача від 19 квітня 2021 року № 40, від 26 квітня 2021 року № 53, від 26 квітня 2021 року № 52, від 23 квітня 2021 року № 51, від 23 квітня 2021 року № 50, від 21 квітня 2021 року № 49, від 20 квітня 2021 року № 48, від 20 квітня 2021 року № 47, від 20 квітня 2021 року № 45, від 20 квітня 2021 року № 46, від 20 квітня 2021 року № 44, від 19 квітня 2021 року № 43, від 19 квітня 2021 року № 42, від 19 квітня 2021 року № 41, від 19 квітня 2021 року № 39, від 19 квітня 2021 року № 38, від 18 квітня 2021 року № 37, від 18 квітня 2021 року № 36, від 17 квітня 2021 року № 35, від 17 квітня 2021 року № 34, від 16 квітня 2021 року № 33, від 16 квітня 2021 року № 32, від 16 квітня 2021 року № 29, від 16 квітня 2021 року № 28, від 16 квітня 2021 року № 27, від 16 квітня 2021 року № 26, від 15 квітня 2021 року № 25, від 15 квітня 2021 року № 24, від 08 квітня 2021 року № 23 днем подання їх на реєстрацію. В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовив.
Третій апеляційний адміністративний суд постановою від 21 грудня 2022 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.
ДПС України звернулося до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 грудня 2021 року, постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2022 року та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позову.
В обґрунтування своїх вимог відповідач посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права. При цьому звертає увагу на те, що позивачем не було належним чином повідомлено контролюючий орган щодо зміни уповноваженої особи на право підпису податкових накладних, у зв`язку з чим можливість підписання електронних документів від імені ТОВ «Трансбудмеханік» іншою особою в даному випадку не узгоджується з положеннями Закону України від 22 травня 2003 року № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг» (далі - Закон № 851-IV), який є одним із критеріїв перевірки податкової накладної для реєстрації в ЄРПН.
Верховний Суд ухвалою від 29 березня 2023 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ДПС України.
Відзиву на касаційну скаргу від позивача не надійшло, що в силу частини четвертої статті 338 Кодексу адміністративного судочинства України не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами попередніх інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.
Судами з`ясовано, що ТОВ «Трансбудмеханік» як продавцем складено податкові накладні від 19 квітня 2021 року № 40, від 26 квітня 2021 року № 53, від 26 квітня 2021 року № 52, від 23 квітня 2021 року № 51, від 23 квітня 2021 року № 50, від 21 квітня 2021 року № 49, від 20 квітня 2021 року № 48, від 20 квітня 2021 року № 47, від 20 квітня 2021 року № 45, від 20 квітня 2021 року № 46, від 20 квітня 2021 року № 44, від 19 квітня 2021 року № 43, від 19 квітня 2021 року № 42, від 19 квітня 2021 року № 41, від 19 квітня 2021 року № 39, від 19 квітня 2021 року № 38, від 18 квітня 2021 року № 37, від 18 квітня 2021 року № 36, від 17 квітня 2021 року № 35, від 17 квітня 2021 року № 34, від 16 квітня 2021 року № 33, від 16 квітня 2021 року № 32, від 16 квітня 2021 року № 29, від 16 квітня 2021 року № 28, від 16 квітня 2021 року № 27, від 16 квітня 2021 року № 26, від 15 квітня 2021 року № 25, від 15 квітня 2021 року № 24, від 08 квітня 2021 року № 23.
Рішенням єдиного учасника позивача № 01/04 звільнено з посади директора ТОВ «Трансбудмеханік» ОСОБА_1 23 квітня 2021 року та призначено на посаду директора ОСОБА_2 з 26 квітня 2021 року з повноваженнями згідно зі Статутом та без обмежень. Відповідні зміни відображено в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що підтверджено випискою станом на 27 квітня 2021 року.
ТОВ «Трансбудмеханік» в особі ОСОБА_2 направлено на реєстрацію до ЄРПН податкові накладні: від 19 квітня 2021 року № 40 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 26 квітня 2021 року № 53 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 16 червня 2021 року; від 26 квітня 2021 року № 52 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 16 червня 2021 року; від 23 квітня 2021 року № 51 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 28 травня 2021 року; від 23 квітня 2021 року № 50 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 21 квітня 2021 року № 49 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 28 травня 2021 року; від 20 квітня 2021 року № 48 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 20 квітня 2021 року № 47 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 20 квітня 2021 року № 45 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 20 квітня 2021 року № 46 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 20 квітня 2021 року № 44 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 28 травня 2021 року; від 19 квітня 2021 року № 43 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 19 квітня 2021 року № 42 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 19 квітня 2021 року № 41 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 19 квітня 2021 року № 39 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 19 квітня 2021 року № 38 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 18 квітня 2021 року № 37 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 19 квітня 2021 року № 38 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 18 квітня 2021 року № 37 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 18 квітня 2021 року № 36 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 17 квітня 2021 року № 35 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 17 квітня 2021 року № 34 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 16 квітня 2021 року № 33 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 03 червня 2021 року; від 16 квітня 2021 року № 32 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 16 квітня 2021 року № 29 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 16 квітня 2021 року № 28 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 16 квітня 2021 року № 27 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 16 квітня 2021 року № 26 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 01 липня 2021 року; від 15 квітня 2021 року № 25 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 30 квітня 2021 року; від 15 квітня 2021 року № 24 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 30 квітня 2021 року; від 08 квітня 2021 року № 23 - доставлена для реєстрації в ЄРПН 30 квітня 2021 року.
Вказані податкові документи не прийнято до реєстрації ДПС України, що підтверджено квитанціями № 1. Підставою для неприйняття податкових накладних, за доводами контролюючого органу, послугувало порушення вимог статті 6 Закону № 851-IV, а саме - кваліфікований електронний підпис особи НОМЕР_1 ОСОБА_3 , яким засвідчено електронний документ, не є чинним на дату складання податкової накладної.
Надаючи оцінку правовідносинам, щодо яких виник спір, Верховний Суд виходить із такого.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Згідно з пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
За правилами пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (пункт 14 Порядку № 1246).
Згідно з пунктом 15 Порядку № 1246 у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
За правилами статті 6 Закону № 851-IV для ідентифікації автора електронного документа може використовуватися електронний підпис. Накладанням електронного підпису завершується створення електронного документа.
З наведених у статті 1 Закону № 851-IV визначень слідує, що суб`єктами електронного документообігу є автор, підписувач, адресат та посередник, які набувають передбачених законом або договором прав і обов`язків у процесі електронного документообігу.
Відповідно до пунктів 1 - 8 розділу ІІ Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, суб`єкти електронного документообігу, які здійснюють його на договірних засадах, самостійно визначають режим доступу до електронних документів, що містять конфіденційну інформацію, та встановлюють для них систему (способи) захисту. В інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних системах, які забезпечують обмін електронними документами, що містять державні інформаційні ресурси або інформацію з обмеженим доступом, повинен забезпечуватися рівень захисту цієї інформації, який відповідно до законодавства має відповідати ступеню обмеження доступу до неї.
Автор створює електронні документи у строки та відповідно до порядку, що визначені законодавством для відповідних документів в електронному та паперовому вигляді, із зазначенням всіх обов`язкових реквізитів та з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису чи печатки, керуючись цим Порядком, а також Договором (крім фізичних осіб, які не є самозайнятими особами).
Створення електронного документа завершується накладанням на нього кваліфікованого електронного підпису підписувача (підписувачів) та печатки (за наявності).
Автор має право отримати кваліфіковану електронну довірчу послугу у будь-якого кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг.
Після накладання кваліфікованого електронного підпису автор здійснює шифрування електронного документа з дотриманням вимог до форматів криптографічних повідомлень, затверджених в установленому законодавством порядку, та надсилає його у форматі (стандарті) з використанням телекомунікаційних мереж до адресата протягом операційного дня.
Електронні форми документів у форматі за стандартом на основі специфікації eXtensibleMarkupLanguage (XML) оприлюднюються на офіційному вебпорталі ДПС.
У разі якщо адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка.
Автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня.
Автоматизована перевірка електронного документа включає: перевірку правового статусу кваліфікованого електронного підпису чи печатки відповідно до частини другої статті 18 Закону України «Про електронні довірчі послуги»; перевірку обов`язковості та послідовності накладання на електронний документ кваліфікованого електронного підпису чи печатки підписувачів у встановленому порядку; перевірку відповідності електронного документа затвердженому формату (стандарту); перевірку наявності обов`язкових реквізитів; перевірку права підпису електронного документа підписувачем.
Перша квитанція надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня.
У першій квитанції, що формується за результатами автоматизованої перевірки, зазначеної у пункті 7 цього розділу, повідомляється про результати такої перевірки. У разі негативних результатів автоматизованої перевірки у першій квитанції повідомляється про неприйняття електронного документа із зазначенням причин, у такому випадку друга квитанція не формується. На першу квитанцію накладається печатка контролюючого органу, здійснюється її шифрування та надсилання автору електронного документа. Другий примірник першої квитанції в електронному вигляді зберігається в контролюючому органі.
Якщо автору протягом встановленого строку після відправки електронного документа не надійшла перша квитанція, електронний документ вважається не одержаним адресатом.
Пунктом 10 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, передбачено, що до Реєстру приймаються податкова накладна та/або розрахунок коригування, складені в електронній формі з накладенням кваліфікованого електронного підпису головного бухгалтера (бухгалтера) або кваліфікованого електронного підпису керівника (у разі відсутності у постачальника (продавця) посади бухгалтера) та кваліфікованої електронної печатки (у разі наявності) постачальника (продавця), що є юридичною особою; кваліфікованого електронного підпису постачальника (продавця), що є фізичною особою-підприємцем.
При цьому розрахунок коригування, що підлягає реєстрації отримувачем (покупцем), приймається до Реєстру, якщо він складений з накладенням постачальником (продавцем) та отримувачем (покупцем) кваліфікованого електронного підпису відповідно до абзаців першого - третього цього пункту.
Для делегування права підпису податкової накладної та/або розрахунку коригування іншій посадовій особі платник податку повідомляє про таку особу, в тому числі дані кваліфікованого сертифіката відкритого ключа зазначеної особи, орган ДПС за основним місцем обліку (за неосновним місцем обліку - для платників податку, які змінили місцезнаходження та для яких сплата визначених законодавством податків і зборів після такої реєстрації здійснюється за місцем попередньої реєстрації до закінчення поточного бюджетного періоду) відповідно до Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
З огляду на викладене, суди попередніх інстанцій цілком об`єктивно визнали необґрунтованими доводи контролюючого органу про те, що податкова накладна приймається на реєстрацію виключно у випадку, коли підписана кваліфікованим електронним підписом уповноваженої особи, що є чинним як на дату виникнення податкових зобов`язань з податку на додану вартість (формування податкової накладної) так і на дату її реєстрації.
У спірній ситуації, як з`ясовано судами, з 23 квітня 2021 року на підставі рішення одноособового учасника ТОВ «Трансбудмеханік» № 01/04 на посаду директора платника призначено ОСОБА_2 . Відтак, на дату направлення податкових накладних директором ТОВ «Трансбудмеханік» була ОСОБА_2 , яка мала повноваження щодо реєстрації документів та електронний підпис якої був чинним, що підтверджується інформацією, наявною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, та, відповідно, виключає наявність правових підстав для неприйняття контролюючим органом податкових накладних, щодо яких виник спір.
З огляду на викладене та враховуючи, що за правилами частини другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази, а суди попередніх інстанцій не допустили порушення норм процесуального права, які б могли вплинути на встановлення дійсних обставин справи, та правильно застосували норми матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку про залишення касаційної скарги ДПС України без задоволення, а оскаржених судових рішень - без змін.
У частині відмови в задоволенні позовних вимог рішення судів першої та апеляційної інстанцій особами, які беруть участь у справі, не оскаржуються, а тому відсутні підстави для надання правового аналізу відповідним висновкам судів у рамках даного касаційного провадження.
Керуючись статтями 341, 343, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Державної податкової служби України залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 28 грудня 2021 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 21 грудня 2022 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач І. А. Гончарова
Судді І. Я. Олендер
С. С. Пасічник
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 04.04.2024 |
Оприлюднено | 08.04.2024 |
Номер документу | 118172624 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Гончарова І.А.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Юрков Едуард Олегович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні