Рішення
від 02.04.2024 по справі 204/648/24
КРАСНОГВАРДІЙСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ДНІПРОПЕТРОВСЬКА

Справа № 204/648/24

Провадження № 2/204/1575/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 квітня 2024 року м. Дніпро

Красногвардійський районний суд м. Дніпропетровська у складі:

головуючого - судді Черкез Д.Л.,

за участю секретаря судового засідання Карнаух В.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Дніпрі цивільну справу за позовною заявою Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надмірно виплачених коштів щомісячної державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, -

ВСТАНОВИВ:

22 січня 2024 року позивач - Правобережне управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради звернулося до суду з позовною заявою, в якій просив ухвалити рішення, яким стягнути з відповідача ОСОБА_1 на його користь суму надмірно виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у розмірі 8 173,14 грн., а також судові витрати у вигляді судового збору у розмірі 2 684,00 грн. В обґрунтування своїх вимог позивач вказав на те, що ОСОБА_1 з 2019 року перебуває на обліку в органах соціального захисту населення як отримувач державної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Державна соціальна допомога призначається на шість місяців з місяця звернення за її призначенням. 15 березня 2022 року відповідач в черговий раз звернулася до Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради з заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. Також відповідач надала до Управління копію трудової книжки з записом від 18 лютого 2022 року про початок виплати допомоги по безробіттю відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» на підставі наказу № 220218 від 18.02.2022 року. Враховуючи надані відповідачем документи, Управлінням відповідачу була призначена державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям на період з 01.03.2022 року по 31.08.2022 року у розмірі 6 962,94 грн. щомісячно. На підставі заяви від 31.08.2022 року, Управлінням відповідачу була призначена державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям на період з 01.08.2022 року по 31.01.2023 року у розмірі 5 647,00 грн. щомісячно. На підставі заяви від 14.02.2023 року, Управлінням відповідачу була призначена державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям на період з 01.02.2023 року по 31.07.2023 року у розмірі 4 148,81 грн. щомісячно. 01 серпня 2023 року відповідач звернулась з черговою заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям. 11 серпня 2023 року Управлінням направлено запит до ГУ ПФУ в Дніпропетровській області про отримання відповідачем пільг на житлово-комунальні послуги за період з 01.01.2023 року по 30.06.2023 року. 28 серпня 2023 року на адресу Управління надійшла відповідь на вищевказаний запит від Відділу методології та звітності Управління з питань виплат ГУ ПФУ в Дніпропетровській області, з якої встановлено, що відповідач перебуває на обліку як одержувач пільг на житлово-комунальні послуги багатодітній сім`ї, пільги нараховано по 31 грудня 2022 року. Враховуючи викладене, Управлінням було визначено обсяг надміру виплачених коштів за період з 01.02.2023 року по 31.07.2023 року у розмірі 8 179,44 грн. Відповідачу було надіслано повідомлення від 31 серпня 2023 року про припинення надання та повернення надміру виплачених коштів державної допомоги в розмірі 8 179,44 грн. З метою реалізації права відповідача щодо повернення бюджетних коштів у добровільному та досудовому порядку, на її адресу 07.12.2023 року повторно було надіслано Повідомлення про припинення надання та повернення надміру перерахованих коштів державної допомоги з визначенням порядку їх сплати та банківських реквізитів Управління для самостійного їх повернення. Станом на момент подання позовної заяви до суду, за рішенням органу соціального захисту населення частково повернуто кошти у розмірі 6,30 грн., загальна сума заборгованості до повернення відповідачем складає 8 173,14 грн. Враховуючи наведені обставини позивач звернувся до суду з даним позовом та просив його задовольнити.

Ухвалою суду від 23 лютого 2024 року у справі відкрито спрощене позовне провадження, без повідомлення (виклику) сторін. Сторонам було направлено копію ухвали від 23 лютого 2024 року, а також відповідачу було направлено копію позовної заяви із додатками.

Відповідач у встановлений судом строк не надав відзиву на позовну заяву.

Виклик сторін відповідно до ч. 5 ст. 279 ЦПК України у порядку спрощеного провадження не здійснювався, справа розглядалася за наявними у справі матеріалами.

Суд розглядає справу у відповідності до ч. 2 ст. 247 ЦПК України, без фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши наявні докази у їх сукупності, судом встановлені наступні фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.

Державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям призначається на підставі Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» та Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 р. № 250 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 632).

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» призначення і виплата державної соціальної допомоги здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за місцем проживання уповноваженого представника сім`ї.

Пунктом 2 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям визначено, що державна соціальна допомога призначається і виплачується малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, а також іншим малозабезпеченим сім`ям у випадках, установлених законом, які з поважних або незалежних від них причин мають середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму для сім`ї. Державна соціальна допомога призначається на шість місяців з місяця звернення за її призначенням.

Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що відповідач ОСОБА_1 перебуває на обліку в органах соціального захисту населення як отримувач державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, що підтверджується заявою ОСОБА_1 до Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради від 01 серпня 2023 року про призначення усіх видів соціальної допомоги та компенсацій № 11239001012324509 1334 (а.с. 16-18).

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 5 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом. До стабілізації економічного становища в Україні розмір державної соціальної допомоги визначається з урахуванням рівня забезпечення прожиткового мінімуму.

У пункті 7 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям також закріплено, що розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та середньомісячним сукупним доходом малозабезпеченої сім`ї. Розмір прожиткового мінімуму для сім`ї залежить від її складу і визначається як сума прожиткових мінімумів, розрахованих і затверджених відповідно до Закону України «Про прожитковий мінімум» для осіб, які належать до основних соціальних і демографічних груп населення.

При цьому, згідно з пунктом 9 даного Порядку, в редакції, що діяла на момент виникнення між сторонами спірних правовідносин, середньомісячний сукупний дохід малозабезпеченої сім`ї - обчислений у середньому за місяць дохід усіх членів малозабезпеченої сім`ї, одержаний ними протягом шести місяців. Шість місяців становлять два квартали, що передують місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги (далі - період, за який враховуються доходи). Середньомісячний сукупний дохід малозабезпеченої сім`ї для призначення державної соціальної допомоги визначається відповідно до Порядку обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 632.

В свою чергу, у пункті 4 Порядку обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 632 визначено, що до середньомісячного сукупного доходу враховуються такі доходи: заробітна плата в розмірі, що залишається після сплати податку на доходи фізичних осіб; грошове забезпечення військовослужбовців; пенсія, щомісячне довічне грошове утримання суддів у відставці; стипендія, у тому числі із сумою її індексації, нарахованої відповідно до закону (крім соціальної стипендії, яка надається дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, та особам з їх числа); соціальні виплати, які призначаються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій (військових адміністрацій), виконавчими органами міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад; допомога по безробіттю, інші страхові виплати, які призначаються фондами соціального страхування; грошові перекази, отримані із-за кордону; дивіденди від цінних паперів; інші доходи, відомості про які отримано від ДПС і Пенсійного фонду України, а також задекларовані особою доходи, інформація про які відсутня в ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування та згідно із законодавством не може бути отримана за відповідним запитом органу соціального захисту населення.

З матеріалів справи вбачається, що Правобережним управлінням соціального захисту населення Дніпровської міської ради ОСОБА_1 призначалась державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям, зокрема і на період з 01 лютого 2023 року по 31 липня 2023 року, розмір якої на вказаний період був розрахований в сумі по 4 148,81 грн. щомісячно.

Однак, на запит № 7/4-1975 від 11 серпня 2023 року, Правобережне управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради 28 серпня 2023 року отримало відповідь від Відділу методології та звітності Управління з питань виплат Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області від 25 серпня 2023 року, з якої було встановлено, що за даними централізованої підсистеми «Призначення та виплата деяких соціальних виплат» в межах інтегрованої комплексної інформаційної системи пенсійного фонду України ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області як одержувач пільг на житлово-комунальні послуги багатодітної сім`ї. Згідно мігрованої справи, пільги на житлово-комунальні послуги нараховано по 31.12.2022 року (а.с. 21).

У пункті 25 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям закріплено, що якщо малозабезпеченою сім`єю приховано або подано недостовірні дані про доходи та майновий стан або органом соціального захисту населення отримано інформацію про обставини, що вплинули на встановлення права на призначення державної соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого надміру виплачено кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів з місяця призначення державної соціальної допомоги та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану малозабезпеченої сім`ї; повідомляють уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення.

З огляду на встановлені обставини, які впливають на розмір щомісячної державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, Правобережним управлінням соціального захисту населення Дніпровської міської ради було здійснено перерахунок розміру вказаної державної соціальної допомоги та визначено обсяг надміру отриманих відповідачем коштів.

З розрахунку надміру отриманих коштів щодо гр. ОСОБА_1 (о/р НОМЕР_1 ) вбачається, що за період з 01 лютого 2023 року по 31 липня 2023 року Правобережним управлінням соціального захисту населення Дніпровської міської ради було нараховано допомогу з урахуванням недостовірної та неповної інформації у загальному розмірі 24 892,86 грн., при цьому розмір допомоги, яка повинна бути нарахована, з урахуванням достовірної та повної інформації становив 16 713,42 грн. (по 2 785,57 грн. щомісячно), а отже розмір надміру виплачених коштів становить 8 179,44 грн. (по 1 363,24 грн. щомісячно) (а.с. 25).

Таким чином судом встановлено, що відповідачу позивачем за період з 01 лютого 2023 року по 31 липня 2023 року були надміру виплачені грошові кошти державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у загальному розмірі 8 179,44 грн., оскільки позивач не був належним чином повідомлений про факт отримання відповідачем по 31 грудня 2022 року пільг на житлово-комунальні послуги багатодітної сім`ї.

Сума надміру виплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям є майном, збереженим без достатньої правової підстави. А тому на правовідносини з повернення цієї суми поширюються приписи глави 83 ЦК України.

Положеннями статей 1212, 1215 ЦК України передбачено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, за якої воно було набуте, згодом відпала.

Суми надміру виплаченої державної соціальної допомоги повертаються: отримувачем державної соціальної допомоги самостійно; за згодою отримувача державної соціальної допомоги у повному обсязі за рахунок її наступних виплат; за рішенням органу соціального захисту населення за рахунок суми наступних виплат державної соціальної допомоги у розмірі, що не перевищує 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги. У разі неможливості добровільного повернення або утримання надміру виплачених сум державної соціальної допомоги такі суми стягуються в судовому порядку (пункт 25 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям).

З урахуванням частково утриманих з відповідача грошових коштів в сумі 6,30 грн., розмір надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям станом на день подачі позову становив 8 173,14 грн., які позивач просить стягнути з відповідача.

Відповідачу було направлено повідомлення про припинення надання та повернення надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги № 51311 від 31 серпня 2023 року на суму 8 179,44 грн. (а.с. 26) та № 698 від 07 грудня 2023 року на суму 8 173,14 грн. (а.с. 28)

Однак, відповідач ОСОБА_1 безпідставно отриману державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям так і не повернула.

Таким чином судом встановлено, що відповідачем було порушено право позивача на повернення йому надмірно виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

З огляду на викладене суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, та з відповідача на користь позивача підлягає стягненню сума надмірно виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у розмірі 8 173,14 грн.

Відповідно до ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Тому з відповідача на користь позивача повинно бути стягнуто судовий збір у розмірі 2 684,00 грн.

На підставі ст.ст. 15, 16, 1212 Цивільного кодексу України, Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям», Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2003 р. № 250 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. № 632) та керуючись ст.ст. 2, 4, 76-81, 128, 141, 142, 259, 263-265, 268, 272, 273, 279 ЦПК України, -

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надмірно виплачених коштів щомісячної державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП - НОМЕР_2 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 ) на користь Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради (ЄДРПОУ - 42788513, місцезнаходження: 49068, м. Дніпро, вул. Трудова, буд. 1А) суму надмірно виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у розмірі 8 173,14 грн. (вісім тисяч сто сімдесят три гривні, 14 копійок).

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (РНОКПП - НОМЕР_2 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 ) на користь Правобережного управління соціального захисту населення Дніпровської міської ради (ЄДРПОУ - 42788513, місцезнаходження: 49068, м. Дніпро, вул. Трудова, буд. 1А) судовий збір у розмірі 2 684,00 грн. (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири гривні, 00 копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

На рішення може бути подана апеляційна скарга безпосередньо до Дніпровського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом тридцяти днів з дня отримання копії цього рішення.

Суддя Д.Л. Черкез

Дата ухвалення рішення02.04.2024
Оприлюднено10.04.2024
Номер документу118182651
СудочинствоЦивільне
Сутьстягнення надмірно виплачених коштів щомісячної державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям

Судовий реєстр по справі —204/648/24

Рішення від 02.04.2024

Цивільне

Красногвардійський районний суд м.Дніпропетровська

Черкез Д. Л.

Ухвала від 23.02.2024

Цивільне

Красногвардійський районний суд м.Дніпропетровська

Черкез Д. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні