Рішення
від 27.03.2024 по справі 347/201/23
КОСІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 347/201/23

Провадження № 2/347/33/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 березня 2024 року м. Косів

Косівський районний суд Івано-Франківської області в складі:

головуючої - судді Кіцули Ю.С.,

за участю:

секретаря Мошулі Т.В.

позивача ОСОБА_1 ,

представника позивача ОСОБА_2 ,

представника відповідача Мацьків О.М. ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження в залі суду цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Акціонерного товариства «Івано-Франківськгаз» про захист прав споживача житлово-комунальних послуг (природного газу),

в с т а н о в и в :

Стислий виклад позицій позивача, та заперечень відповідача.

ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до АТ «Івано-Франківськгаз» про захист прав споживача житлово-комунальних послуг (природного газу).

В обґрунтування вимог ОСОБА_1 посилався на те, що він, який зареєстрований в АДРЕСА_1 , у червні 2022 року по пошті, отримав лист за підписом старшого інженера з експлуатаційної діяльності Косівської дільниці Снятинського відділення AT «ІВАНО-ФРАНКІВСЬКГАЗ» ОСОБА_4 , в якому вказано, що по його особовому рахунку проведено донарахування збитків за втручання в роботу лічильника згідно акту №Кс-22(000560)/03.2АКТ-2994-1121 від 12.11.2021 року відповідно до пункту 1 глави 3 розділу 11 Кодексу ГРМ. Сума завданих збитків за період з 12.05.2021 року по 11.11.2021 року складає 72012,56 грн. З вказаним листом і таким донарахування суми збитків він не згідний з ряду підстав.

Зокрема, 12.11.2021 року у його будинку працівниками оператора ГРМ було проведено демонтаж лічильника природного газу на чергову повірку, але в службових документах, а це протокол-акт про демонтаж та направлення ЗВТ (лічильника газу) для проведення експертизи та акт про порушення, було вказано адресу не його будинку, в якому проводився демонтаж (НОМЕР_6), а адресу будинку (№ НОМЕР_1 ), власником якого є його дочка ОСОБА_5 , тобто вказана адреса іншого споживача. Окрім того, вказаний лічильник газу 2003 року випуску, і з цієї дати не підлягав жодній експертній повірці Оператором ГРМ, міжповірочний інтервал якого становить 8 років.

На час огляду лічильника газу працівниками Оператора ГРМ, він знаходився в робочому стані, пломби на відліковому механізмі пошкоджені не були, його зовнішній вигляд повністю відповідав зовнішньому вигляду засобу вимірювальної техніки, який добросовісно відпрацював 19 років, і ніяких ознак, чи слідів втручання сторонніх предметів на корпусі лічильника газу не було. Однак працівниками Оператора ГРМ у акті про порушення № КС-22 від 12.11.2021 року було зазначено, що: «Корпус лічильного механізму не щільно прилягає до лічильника (по боках корпуса вмятини)». Враховуючи той факт, що працівник Оператора ГРМ взяв його номер телефону, запевнивши, що йому зателефонують та повідомлять коли саме буде засідати комісія щодо демонтованого лічильника газу. Проте, то ні він особисто, ні його представник-адвокат не прибули на засідання вказаної комісії, так як мені так йому ніхто з АТ «ІВАНО-ФРАНКІВСЬКГАЗ» не подзвонив, коли саме має відбутися засідання комісії, яке відбулося 23.11.2021 року.

Таким чином, позивач вважає, що представниками Оператора ГРМ було навмисно зроблено пошкодження корпусу лічильника газу або під час його демонтажу, або безпосередньо перед проведенням експертизи лічильника газу, з таким розрахунком, що під загрозою припинення газопостачання він буде змушений заплатити нарахований Оператором ГРМ штраф, або ж змушений буде укласти договір на реструктуризацію нарахованих сум штрафних санкцій за, начебто умисне несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу.

В зв?язку із наведеним, просить скасувати донарахування збитків за втручання в роботу лічильника згідно акту №Кс-22 (000560)/03.2АКТ-2994-1121 від 12.11.2021 року, проведеному AT «Івано-Франківськгаз» по особовому рахунку ОСОБА_1 , згідно повідомлення від 13.06.2022 року №76003.2-Сл-5537-0622, як незаконне, та стягнути з AT «Івано-Франківськгаз» на його користь 50 000 грн. завданої йому неправомірними діями моральної (немайнової) шкоди.

Відповідачу було забезпечено право подати відзив на позовну заяву, який стороною відповідача було подано 28.02.2023 року. У відзиві на позов представник відповідача позовні вимоги ОСОБА_1 заперечила повністю та зазначила, що з грудня 2015 року відносини між Оператором ГРМ та споживачами природного газу, в тому числі й побутовими споживачами, регулюються нормами Закону України «Про ринок природного газу» від 19.04.2015 року № 329-VIII, введеного в дію з 01.10.2015 року, Кодексом газорозподільних систем (далі - Кодекс ГРМ), затвердженим Постановою НКРЕКП 30.09.2015 року №2494, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 року за №1379/27892 та умовами Типового договору розподілу природного газу, затвердженого Постановою НКРЕКП 30.09.2015 року №2498, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 року за №1384/27829 та іншими законами України.

Відповідно до норм вказаних нормативних актів, споживачі, у тому числі побутові споживачі, для здійснення ними санкціонованого відбору природного газу з ГРМ та можливості забезпечення постачання їм природного газу їх постачальниками зобов`язані укласти договір розподілу природного газу з Оператором ГРМ до газорозподільної системи якого, в установленому законодавством порядку, підключений їх об`єкт. Здійснення відбору (споживання) природного газу споживачем за відсутності укладеного договору розподілу природного газу не допускається. Водночас, фактом приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір розподілу природного газу, зокрема повернення підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка Оператора ГРМ та/або документально підтверджене споживання природного газу.

Доказами, які підтверджують факт приєднання побутового споживача ОСОБА_1 до умов Типового договору розподілу природного газу, є споживання природного газу підтверджене інформацією про використання природного газу споживачем. Зокрема, обов`язковою умовою надання Споживачу послуги з розподілу природного газу с наявність у Споживача об`єкта, підключеного в установленому порядку до газорозподільної системи Оператора ГРМ. Таким об`єктом у позивача ОСОБА_1 є житловий будинок АДРЕСА_1 . Опалювальна площа даного будинку становить 93,1 м2 , що підтверджується витягом з робочої бази AT «Івано-Франківськгаз» під назвою «IF RGC Billing» по особовому рахунку НОМЕР_2 та ксерокопією паспорта № НОМЕР_3 з вказаним місцем реєстрації позивача. А тому, твердження позивача про те, що документи стосовно порушення виявленого в його житловому приміщенні складені на іншу адресу, не відповідає дійсності, оскільки відповідно до доданих копій документів (паспорт громадянина України) місце реєстрації позивача АДРЕСА_1 . Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності оформлено 27.04.2021 року, однак споживачем послуг не проводилися внесення змін до бази даних «IF RGC Billing». Відповідно до «Кодексу газорозподільних систем» споживач (замовник) повинен самостійно звернутися до Оператора ГРМ з відповідною заявою про внесення змін до персоніфікованих даних.

По особовому рахунку № НОМЕР_2 лічильник газу типу G4 ВК, заводський № НОМЕР_4 , 2003 року випуску, з показником лічильника - 00000 м куб., було встановлено в 2003 році у ОСОБА_1 в АДРЕСА_1 та з показником 31686,48 м. куб демонтовано на експертизу 12.11.2021 року. При проведенні перевірки в присутності побутового споживача ОСОБА_1 , було оформлено акт про порушення №Кс-22/03.2АКТ-2994-1121 від 12.11.2021 року зареєстрованого відповідно до Положення про комісію з розгляду актів про порушення 15.11.2021 року. В ході обстеження лічильника газу, розташованого за адресою АДРЕСА_1 , типу G4 ВК, заводський №1609552, 2003 року випуску, з показником лічильника - 31686,48 м куб виявлено пошкодження ЗВТ (лічильника газу) - корпус лічильного механізму не щільно прилягає до лічильника (по боках корпуса вм`ятини). Відповідно до пункту 4 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача.

Для захисту демонтованого лічильника від зовнішнього втручання до дня проведення експертизи його було поміщено в пакет та опломбовано номерною пломбою R30966998. Протоколом-актом №76002.4.2-87-13581-1121 про демонтаж та направлення ЗВТ (лічильника газу) для проведення експертизи від 12.11.2021 року споживача було повідомлено про місце та дату проведення експертизи лічильника. Під час обстеження пломби та/або ЗВТ комісія перевіряє ознаки, зазначені в протоколі. Результати огляду заносять до акта експертизи ЗВТ.

23 листопада 2021 року комісія по проведенню експертизи провела експертизу лічильника газу типу G4 ВК, заводський № 1609552, 2003 року випуску, з показником лічильника - 31686,48 м куб., який знято відповідно до протокол-акту від 12.11.2021 року №76002.4.2-87-13581-1121. Цілісність пломби на упаковці, а саме пломба К 30966998 не порушена. Під час експертизи лічильника проводилась фотофіксація.

Експертизою встановлено (АКТ № 1894/ІФ0001024): 1.1 Цілісність заводської пломби та повірочного тавра: «Свинцева пломба, яка встановлена заводом-виробником на відліковому механізмі лічильника не пошкоджена». 1.2 Цілісність відлікового механізму: «Лічильник не функціонує. Стороннім предметом пошкоджені торці кришки-корпуса відлікового механізму у верхній, лівій та правій частинах кріплення кришки-корпуса відлікового механізму у верхній частині, внаслідок чого порушена кінематична передача від вимірювального механізму до облікового, що давало можливість використовувати необлікований газ. Кришка-корпус відлікового механізму нещільно прилягає до корпуса лічильника » 1.3 Механічні пошкодження та інше: «На корпусі лічильника у місці прилягання до кришки- корпуса відлікового механізму наявні пошкодження від стороннього предмету. Корпус лічильника забруднений».

Згідно висновку комісії встановлено, що до лічильника було несанкціоноване втручання. В даному технічному стані лічильник до експлуатації не придатний. Лічильник поміщено в пакет та опломбовано пломбою Н24268161. Експертиза ініційована Оператором ГРМ. Факт непридатності лічильника газу типу G4 ВК, заводський № 1609552, 2003 року випуску до подальшої експлуатації підтверджено довідкою про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 27140 П-06/21 від 25.11.2021 року.

Після цього, 17.12.2021 року відбулося засідання комісії з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ. Про дату та місце проведення даного засідання побутовий споживач був повідомлений, про що свідчить підпис в акті про порушення. За результатом розгляду акту про порушення за №Кс-22/03.2АКТ-2994-1121 від 12.11.2021 року комісією прийняте рішення про його задоволення повністю, про що складено протокол №217 від 17.12.2021 року. На виконання даного протоколу складено акт-розрахунок необлікованого (дорахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартість. Розрахунок проведено за період з 12.05.2021 року по 11.11.2021 року, відповідно до вимог пункту 1 глави 3 розділу XI Кодексу ГРМ. Сума розрахунку за вказаний період склала - 72012,56 грн. Про суму розрахунку ОСОБА_1 був повідомлений листом №76003.2-Сл-5537-0622 від 13.06.2022 року, однак, відмовляється оплатити вищевказану донараховану суму в користь AT «Івано-Франківськгаз».

Позиція учасників в судовому засіданні.

Позивач ОСОБА_1 та його представник ОСОБА_2 в судовому засіданні позовні вимоги підтримали в повному обсязі з наведених у позові підстав. Окрім того, у відповіді на відзив зазначили та суду пояснили, що надзвичайно важливим доказом фальсифікації документів працівниками Оператора ГРМ є той факт, що в протокол-акті про демонтаж та направлення лічильника газу для проведення експертизи від 12.11.2021 в абзаці 2 пункту 3 вказано, що «наявність механічних пошкоджень ЗВТ (лічильника газу)» - стоїть риска, яка вказує на відсутність будь-яких даних щодо механічних пошкоджень ЗВТ, що на їх думку однозначно підтверджує відсутність механічних пошкоджень лічильника газу саме на час його огляду 12.11.2021 року під час його демонтажу. А тому просять позов задоволити повністю.

Представник відповідача Мацьків О.М. в судовому засіданні позовні вимоги не визнала, дала суду пояснення аналогічні тим, що викладені у відзиві на позов, суду пояснила, що працівниками Оператора ГРМ було дотримано усіх вимог закону при демонтажу ЗВТ (лічильника газу) у будинку позивача. Просить в позові ОСОБА_1 відмовити повністю.

Свідок ОСОБА_1 , яка є дружиною позивача, в судовому засіданні ствердила, що в одному домогосподарстві розміщені два окремі житлові будинки по АДРЕСА_2 . ОСОБА_1 проживає в житловому будинку по АДРЕСА_1 , а. Працівники АТ «Івано-Франківськгаз» завчасно подзвонили ОСОБА_1 , про те, що буде здійснюватись планова заміна лічильників. Подзвонили ОСОБА_1 , оскільки вона там проживає, та сплачує всі рахунки. Оскільки ОСОБА_1 в день заміни лічильника не було в Косові, вона попросила, щоб її колишній чоловік позивач ОСОБА_1 був присутній при заміні лічильника. ОСОБА_1 ствердила, що крім неї, та її чоловіка ніхто більше ключів, та доступу до лічильника газу немає. Також свідок ствердила, що житлові будинки є суміжними, однак мають два окремі входи. За її житлом по АДРЕСА_1 , відкрито абонентський рахунок № НОМЕР_2 .

Свідок ОСОБА_5 , яка є дочкою позивача, ствердила, що проживає за адресою АДРЕСА_1 . За вказаною адресою розміщено два житлові будинки. Демонтаж лічильника було здійснено за адресою АДРЕСА_1 . За адресою її проживання рахунки за газ оплачує її чоловік через приват 24. Після оформлення права власності, відомостей про зміну персоніфікованих даних ОСОБА_5 до бази АТ «Івано-Франківсьгаз» не вносила.

Свідок ОСОБА_6 який є зятем позивача, суду надав показання, що проживає з дружиною ОСОБА_5 за адресою АДРЕСА_1 ., яка власником вказаного будинку. Саме він сплачує рахунки за вказаною адресою через додаток приват 24. Свідку відомо, що було здійснено демонтаж лічильника, за результатами експертизи здійснено донарахування збитків. Свідок ствердив, що доступ до лічильника ніхто не мав, лише власник житлового будинку, а відтак з їх сторони жодних втручань не було.

Свідок ОСОБА_7 , який є працівником АТ «Івано-Франківсьгаз» ствердив, що разом із напарником здійснював демонтаж лічильника за адресою АДРЕСА_1 . Свідок займається демонтажем лічильника, а його напарник складенням акту. Під час демонтажу лічильника, вони роз`яснюють особі, про попередньо виявлені зовнішні порушення, та роз`яснюють право надати свої зауваження, коли буде засідання комісії по розгляду акту про порушення. Також свідок ствердив, що описані ними в акті попередні порушення, можуть бути спростовані, або підтверджені експертизою. Також свідок ствердив, що на їх переконання, коли здійснював демонтаж лічильника в ОСОБА_1 , існували вм`ятини лічильника, і тому було відправлено лічильник на експертизу. При цьому свідок ОСОБА_7 ствердив, що лише експертиза засобу обліку в подальшому може вказано точно які були несправності в лічильника. При огляді будь якого лічильника, свідок як працівник АТ «Івано-Франківськгаз» перевіряє заводський номер лічильника, який необхідно обстежити, а також хто є власником чи споживачем газу за адресою обстеження приладу обліку.

Свідок ОСОБА_8 , працює АТ «Івано-Франківськгаз» ствердив, що разом із свідком ОСОБА_7 проводили демонтаж лічильника за адресою АДРЕСА_1 . При обстеженні лічильника ними було виявлено вм`ятини, про це було складено акт, і в подальшому такий лічильник підлягає демонтажу, для проведення експертизи. Свідок ствердив, що при проведенні демонтажу в акті вони описують видимі пошкодження. Свідку було запропоновано оглянути фототаблиці лічильника, який вони демонтували, при цьому свідок оглянувши фото зазначив, що на лічильнику є вм`ятини. Також свідок ствердив, що крім того, що працівники перевіряють адресу за якою повинні провести огляд засобу обліку, вони також перш за все перевіряють заводський номер лічильника.

Заслухавши пояснення учасників судового провадження, показання свідків, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд доходить наступного висновку.

Зміст спірних правовідносин.

Спірні правовідносини виникли між сторонами у зв`язку з нарахуванням відповідачем збитків за необліковане споживання природного газу.

Фактичні обставини, встановлені судом, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини.

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 є користувачем послуги з розподілу природного газу, які надає відповідач АТ «Івано-Франківськгаз», підтвердивши в судовому засіданні факт споживання ним природного газу на власні побутові потреби, у тому числі для приготування їжі, підігріву води та опалення своїх жилих приміщень.

За адресою АДРЕСА_1 , особовий рахунок споживача № НОМЕР_5 - споживачем природного газу - є ОСОБА_1 , що підтверджується Інформацією про використання природного газу споживачем та відображає зміни показників лічильника газу за період з 01.01.2019 по 31.01.2023, та стан розрахунків за послуги з розподілу природного газу за період з 01.01.2020 року (а.с.77). Вказані дані містяться у електронній базі відповідача, що відображається у скріншотах сторінки особового рахунку споживача (а.с.78, 79).

Окрім цього, за адресою АДРЕСА_1 , особовий рахунок споживача № НОМЕР_5 - споживачем природного газу крім позивача, є ОСОБА_9 , що підтверджується Інформацією про використання природного газу споживачем та відображає зміни показників лічильника газу за період з 01.01.2019 по 31.01.2023, та стан розрахунків за послуги з розподілу природного газу за період з 01.01.2020 року (а.с.134), а також підтверджується скріншотами сторінок особового рахунку споживача ОСОБА_9 (а.с.135, 136).

Факт наявності двох споживачів за адресою АДРЕСА_1 , також підтверджується Довідками за №760-Д-633-0323 та №760-Д-632-0323 виданими 23.03.2023 року старшим інженером Косівської дільниці Снятинського відділення АТ «Івано-Франківськгаз» (а.с.120, 121).

При цьому, твердження позивача у позовній заяві про те, що він є власником будинку за адресою АДРЕСА_1 , а будинок за адресою АДРЕСА_1 належить на праві власності його дочці ОСОБА_5 , не спростовує той факт, що по персоніфікованих даних наявних у відповідача, споживачем природного газу за адресою АДРЕСА_1 - записаний саме позивач.

Зареєстроване місце проживання позивача саме за адресою АДРЕСА_1 , підтверджується копією його паспорта (а.с.10).

Відповідно до копій абонентських книжок про оплату за використання природного газу споживачем за особовим рахунком № НОМЕР_2 - є позивач ОСОБА_1 , а споживачем за особовим рахунком № НОМЕР_5 є ОСОБА_9 (а.с.35).

І працівники Оператора ГРМ 12.11.2021 року здійснювали демонтаж на повірку приладу ЗВТ (лічильника газу) за адресою АДРЕСА_1 у споживача за особовим рахунком № НОМЕР_2 , що підтверджується копією акта про порушення №Кс22000560 від 12.11.2021 року (а.с.19) та копією протокол-актом №76002.4.2-57-13581-1121 від 12.11.2021 року (а.с.20).

Згідно копії акту про порушення № IF KC22000560 від 12.11.2021 року було виявлено порушення, та здійснено відмітку п12, а саме розділу ХІ Глави 2. П.3 п.п.1 «пошкодження ЗВТ «лічильника газу» або робота комерційного ВОГ чи його складових в позаштатному режимі внаслідок чого витрата (споживання) природного газу комерційним ВОГ не обліковується або обліковується некоректно. Крім того, в акті про порушення зазначено, що корпус лічильного механізму не щільно прилягає до лічильника (по боках корпуса вмятини) (а.с.19). Акт складений працівниками відповідача, в присутності ОСОБА_1 , який вказаний акт підписав. Будь яких зауважень щодо акту, ОСОБА_1 не висловлено. В акті про порушення зазначено, що засідання комісії щодо розгляду акту відбудеться 17.12.2021 року. Копію акту ОСОБА_1 отримав. Будь яких зауважень щодо акту ОСОБА_1 не здійснено.

Згідно копії протокол-акту №76002.4.2-57-13581-1121 від 12.11.2021 року лічильник газу за адресою АДРЕСА_1 було демонтовано, та направлено на експертизу. При цьому вказаний протокол також підписаний ОСОБА_1 , та будь яких зауважень щодо протоколу не висловлено. В протоколі зазначено особовий рахунок, а також хто саме є споживачем за особовим рахунком. В пункті 7 протоколу зазначено, що ОСОБА_10 ознайомлений з датою та часом проведення експертизи (а.с.21).

Згідно копії акту № 1894/ІФ0001024 від 23.11.2021 року за результатами експертизи лічильника встановлено порушення відображені в п.1.2 акту, 1.3. Висновком комісії встановлено що до лічильника було несанкціоноване втручання. В даному технічному стані лічильник до експлуатації не придатний (а.с. 22). На фототаблицях а.с. 25-28 відображено лічильник.

Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором (ч. 1 ст. 5 ЦПК України).

Згідно з ч. 1 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до статті 630 ЦК України, договором може бути встановлено, що його окремі умови визначаються відповідно до типових умов договорів певного виду. Якщо у договорі не міститься посилання на типові умови, такі типові умови можуть застосовуватись як звичай ділового обороту, якщо вони відповідають вимогам статті 7 цього Кодексу.

Нормами статей 633-634 ЦК України передбачено, що публічним є договір, в якому одна сторона - підприємець взяла на себе обов`язок здійснювати продаж товарів, виконання робіт або надання послуг кожному, хто до неї звернеться (роздрібна торгівля, перевезення транспортом загального користування, послуги зв`язку, медичне, готельне, банківське обслуговування тощо). Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх споживачів, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.

Договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору.

Відповідно до ч.1,2 ст 642 ЦК України, відповідь особи, якій адресована пропозиція укласти договір, про її прийняття (акцепт) повинна бути повною і безумовною. Якщо особа, яка одержала пропозицію укласти договір, у межах строку для відповіді вчинила дію відповідно до вказаних у пропозиції умов договору (відвантажила товари, надала послуги, виконала роботи, сплатила відповідну суму грошей тощо), яка засвідчує її бажання укласти договір, ця дія є прийняттям пропозиції, якщо інше не вказане в пропозиції укласти договір або не встановлено законом.

Крім цього, статтями 901-903 ЦК України регламентовано загальні положення щодо умов та порядку надання послуг. Зокрема, за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором. Положення цієї глави можуть застосовуватися до всіх договорів про надання послуг, якщо це не суперечить суті зобов`язання.

Виконавець повинен надати послугу особисто. У випадках, встановлених договором, виконавець має право покласти виконання договору про надання послуг на іншу особу, залишаючись відповідальним в повному обсязі перед замовником за порушення договору.

Якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

Правовідносини, які склались між сторонами регламентовані зокрема, нормами Закону України «Про ринок природного газу» від 19.04.2015 року №329-VIII, введеного в дію з 01.10.2015 року, Кодексом газорозподільних систем (далі - Кодекс ГРМ), затвердженим Постановою НКРЕКП 30.09.2015 року №2494, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 року за №1379/27892, умовами Типового договору розподілу природного газу, затвердженого Постановою НКРЕКП 30.09.2015 року №2498, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 року за №1384/27829, умовами Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам, затвердженого Постановою НКРЕКП 30.09.2015 року за №2500, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 року за № 1386/27831, та іншими нормативно-правовими актами України.

Так, відповідно до ст.12 ЗУ «Про ринок природного газу» (далі-Закон №329-VIII), постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором. Якість та інші фізико-хімічні характеристики природного газу визначаються згідно із нормативно-правовими актами.

Постачання природного газу побутовим споживачам здійснюється на підставі типового договору, що затверджується Регулятором та оприлюднюється в установленому порядку.

Права та обов`язки постачальників і споживачів визначаються цим Законом, Цивільним і Господарським кодексами України, правилами постачання природного газу, іншими нормативно-правовими актами, а також договором постачання природного газу.

Правила постачання природного газу затверджуються Регулятором після консультацій із Секретаріатом Енергетичного Співтовариства і є обов`язковими для виконання всіма постачальниками та споживачами.

В свою чергу, пунктами ч.1 ст.1 Закону №329-VIII, наведені у цьому Законі терміни вживаються в такому значенні: п. 23) побутовий споживач - фізична особа, яка придбаває природний газ з метою використання для власних побутових потреб, у тому числі для приготування їжі, підігріву води та опалення своїх жилих приміщень, що не включає професійну та комерційну діяльність; п. 27) постачальник природного газу (далі - постачальник) - суб`єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із постачання природного газу; п.32) Регулятор - національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Умови Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам (далі-Типовий договір №2500), в редакції, що діяла на час спірних правовідносин (листопад 2021 року) передбачали зокрема, що цей договір

є публічним і регламентує порядок та умови постачання природного газу Споживачу як товарної продукції Постачальником (п. 1.1.);

є однаковими для всіх побутових споживачів України (п. 1.2);

є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641, 642 Цивільного кодексу України на невизначений строк у порядку, передбаченому Правилами постачання (п.1.3).

Фактом укладення цього Договору є включення Постачальником Споживача до свого Реєстру споживачів постачальника на інформаційній платформі оператора газотранспортної системи на підставі заяви-приєднання, поданої Споживачем в установленому законодавством порядку.

Заява-приєднання - письмова заява-приєднання до умов Договору, складена Споживачем відповідно до вимог Договору за формою, наведеною в додатку до цього Договору, що містить персоніфіковані дані щодо Споживача та є невід`ємною частиною Договору (абз.3 п.1.4).

Персоніфіковані дані - персоніфіковані дані щодо Споживача (П.І.Б., ЕІС-код, види та способи розрахунку тощо), визначені в заяві-приєднанні, які є достатніми для проведення розрахунків за природний газ (абз.6 п.1.4).

Окрім цього, умовами Розділу ІІ «Предмет Договору» Типового договору №2500 визначено, що:

2.1. За цим Договором Постачальник зобов`язується постачати природний газ Споживачу в необхідних для Споживача об`ємах (обсягах), а Споживач зобов`язується своєчасно сплачувати Постачальнику вартість природного газу у розмірі, строки та порядку, що визначені цим Договором.

2.2. Обов`язковою умовою для постачання природного газу Споживачу є наявність у Споживача укладеного в установленому порядку з Оператором ГРМ договору розподілу природного газу, на підставі якого Споживач набуває право правомірно відбирати газ із газорозподільної системи.

Використання природного газу може здійснюватися Споживачем виключно на власні побутові потреби, у тому числі для приготування їжі, підігріву води та опалення своїх жилих приміщень, що не включає професійну та комерційну діяльність.

2.3. Відносини Сторін, що є предметом цього Договору, але не врегульовані ним, регулюються згідно із Законом України «Про ринок природного газу», Правилами постачання, Кодексом газотранспортної системи, затвердженим постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2493, Кодексом газорозподільних систем, затвердженим постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2494.

2.4. З 01 травня 2021 року постачання природного газу за цим Договором здійснюється на умовах базової річної пропозиції відповідно до положень Правил постачання, крім Споживача, постачання якому здійснюється за фіксованою ціною на річний період (12 місяців), який продовжується після 01 травня 2021 року (постачання природного газу Споживачу здійснюється на умовах базової річної пропозиції з дати закінчення зазначеного періоду. Споживач може змінити базову річну пропозицію на іншу комерційну пропозицію Постачальника у порядку, визначеному Правилами постачання).

Умови Типового договору розподілу природного газу, (далі-Типовий договір №2498), в редакції, що діяла на час спірних правовідносин (листопад 2021 року) передбачали, що цей договір:

є публічним та регламентує порядок і умови забезпечення цілодобового доступу Споживача до газорозподільної системи, розподіл (переміщення) природного газу газорозподільною системою з метою його фізичної доставки до межі балансової належності об`єкта Споживача та переміщення природного газу з метою фізичної доставки Оператором ГРМ обсягів природного газу до об`єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи (п. 1.1.);

умови цього Договору однакові для всіх споживачів України (п. 1.2);

є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного Кодексу України на невизначений строк. Фактом приєднання Споживача до умов цього Договору (акцептування договору) є вчинення Споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти Договір, зокрема надання підписаної Споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів) та/або сплата рахунка Оператора ГРМ, та/або документально підтверджене споживання природного газу (п. 1.3).

Послуга з розподілу природного газу - послуга Оператора ГРМ, яка надається Споживачу та включає в себе забезпечення цілодобового доступу Споживача до газорозподільної системи і розподіл (переміщення) належного Споживачу (його постачальнику) природного газу газорозподільною системою з метою його фізичної доставки до межі балансової належності об`єкта Споживача (абз.10 п.1.4).

Кодекс газорозподільних систем (далі-Кодекс ГРМ) визначає взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем.

Так, розділом 5 Кодексу ГРМ Порядок оформлення акта про порушення, яким передбачено наступне:

1. У разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 20 до цього Кодексу.

2. Акт про порушення після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами. У разі якщо комерційний вузол обліку, на якому сталося порушення, знаходиться на території (в приміщенні) Оператора ГРМ, останній повинен завчасно попередити споживача про час і місце складання акта про порушення.

Акт про порушення складається в двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення.

3. Представник Оператора ГРМ перед складанням акта про порушення зобов`язаний повідомити споживача (несанкціонованого споживача) про його право внести зауваження та заперечення до акта про порушення, викласти мотиви своєї відмови від його підписання або підписати його без зауважень.

4. У разі відмови споживача (несанкціонованого споживача) від підписання акта про порушення він вважається дійсним, якщо його підписали:

або більше одного представника Оператора ГРМ, а відмова споживача (несанкціонованого споживача) від підпису акта про порушення підтверджується відеозйомкою;

або представник Оператора ГРМ та одна незаінтересована особа (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення цієї особи.

5. Споживач (несанкціонований споживач) та представники Оператора ГРМ під час виявлення порушення та складання акта про порушення мають право здійснювати фото- та відеозйомку для фіксації виявленого порушення чи інших дій та фактів, про що зазначається в акті про порушення.

До акта про порушення сторонами можуть бути додані пояснення, зауваження, заперечення та докази, перелік яких (за наявності) зазначається в акті про порушення.

6. У разі незгоди споживача (несанкціонованого споживача) із зафіксованим в акті про порушення порушенням, яке стосується пошкодження пломб (крім факту їх відсутності або спрацювання магнітного індикатора), пошкодження ЗВТ/лічильника газу (крім явних ознак навмисного в них втручання), він може вимагати проведення їх експертизи чи позачергової або експертної повірки у порядку, визначеному цим Кодексом. У такому разі в акті про порушення робиться відповідний запис, при цьому представник Оператора ГРМ здійснює заходи щодо пакування пошкодженої пломби та/або лічильника газу (ЗВТ) та складає відповідний акт про направлення їх на експертизу чи позачергову або експертну повірку. До отримання їх результатів нарахування, передбачені цим Кодексом, не застосовуються.

Також, відповідно до п.8 Розділу 5 Кодексу ГРМ, акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення. Засідання комісії з розгляду акта про порушення має бути проведено Оператором ГРМ не пізніше двомісячного строку з дня складання акта про порушення (крім випадку очікування результатів експертизи ЗВТ, яка проводиться суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом України «Про судову експертизу»).

При складанні акта про порушення представник Оператора ГРМ зазначає в ньому про необхідність споживача (несанкціонованого споживача) бути присутнім на засіданні комісії, на якому буде розглянуто складений акт про порушення, та визначає: 1) місцезнаходження комісії з розгляду актів про порушення; 2) дату та орієнтовний час проведення засідання комісії, на якому буде розглядатися складений акт про порушення; 3) контактний телефон особи Оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо часу та місця засідання комісії).

Споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення. разі неприбуття споживача (несанкціонованого споживача) та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі (п.10 Розділу 5).

За результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення. При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості (п.11Розділу 5).

Вартість необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу, яка пред`являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі (п.12 розділу 5).

Відповідно до положень ст.22 Закону України "Про захист прав споживачів", захист прав споживачів, передбачених законодавством, здійснюється судом. При задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди. Споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов`язані з порушенням їх прав.

Мотивована оцінка наведених сторонами аргументів щодо наявності чи відсутності підстав для задоволення позову.

Судом встановлено на підставі безпосередньо досліджених та оцінених наявних у справі доказів, що позивач ОСОБА_1 є споживачем послуг природного газу, які надаються відповідачем. В присутності побутового споживача ОСОБА_1 за адресою АДРЕСА_1 , було виявлено порушення обліку споживання природного газу, здійснено демонтаж лічильника газу, та направлено його на експертизу. За результатами експертизи лічильника газу, складено акт, відповідно до висновків якого до лічильника було несанкціоноване втручання. На проведення експертизи, споживач ОСОБА_1 будучи належним чином повідомлений (підтверджується протокол актом від 12.11.2021 року а.с.20) не з`явився. За результатами розгляду акту, комісією було прийнято рішення про його задоволення, та здійснено розрахунок необлікованого об`єму та обсягу природного газу, і його вартість.

Що стосується доводів позивача ОСОБА_1 та його представника ОСОБА_2 про те, що лічильник газу був знятий працівниками в домоволодінні, власником якого не являється позивач, то суд зазначає слідуюче. Так, дійсно згідно копії витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності власником житлового будинку в АДРЕСА_1 є ОСОБА_5 (колишня дружина позивача) з 2020 року. В той же час ОСОБА_1 , є власником житлового будинку за адресою АДРЕСА_1 , з 2021 року (а.с.23).

В той же час відповідно до довідки виданої АТ «Івано-Франківськгаз» під назвою «IF RGC Billing» особовий рахунок НОМЕР_2 зареєстровано на ОСОБА_1 саме за адресою АДРЕСА_1 . Будь яких звернень, щодо необхідності переоформлення договору про розподіл природного газу чи внесення змін, виходячи із змін власників житловий будинків в АДРЕСА_1 та АДРЕСА_1 , від ОСОБА_1 не надходило. Обидва свідки, які є працівниками оператора ГРМ ствердили, що крім перевірки адреси, за якою вони здійснюють огляд засобу обліку, вони також звіряють завоський номер лічильника, який числиться за вказаною адресою.

Крім того, якщо ОСОБА_1 не є споживачем природного газу за адресою по АДРЕСА_1 , як про це стверджує представник ОСОБА_2 то він і не вправі був підписувати акт про порушення та демонтаж лічильника. Проте, саме ОСОБА_1 був присутній при обстеженні лічильника за домогосподарством по АДРЕСА_1 , саме він підписував відповідний акт про порушення та демонтаж. При цьому, при підписанні вказаних документів, ОСОБА_1 жодних зауважень та заперечень висловлено не було. Твердження представника ОСОБА_2 про те, що працівники АТ «Івано-Франківськгаз» скористалися необізнаністю позивача, та запевняли, що там нічого страшного немає, є голослівними та нічим не підтвердженими. Більше того, в судовому засіданні ОСОБА_1 ствердив, що підписуючи акт, бачив що там пише, а відтак його твердження, що працівники оператора ГРМ зобов`язані були додаткового роз`яснити право написати зауваження, є безпідставними.

Неспроможним та такими, що нічим не підтверджені, є абсурдні доводи представника ОСОБА_2 про те, що акт про порушення та інші документи є сфальсифікованими, а працівники ГРМ очевидно очікували надання їм неправомірної вигоди. Будь яких доказів, на підтвердження своїх припущень представник ОСОБА_2 не надав.

Доводи представника про те, що працівники оператора ГРМ здійснюючи повірку лічильника газу не переконались в адресі домоволодіння в якому проводили повірку, спростовуються показаннями свідків оператора ГРМ, які допитувались судом. Показання є послідовними, та такими що не містять суперечностей. Крім того, при перевірці адреси будинковолодіння, працівники оператора ГРМ також перевіряють заводський номер лічильника, який підлягає повірці.

Суд погоджується з доводами відповідача про те, що після реєстрації в 2021 році права власності на житловий будинок по АДРЕСА_1 не було внесено актуальних даних до бази до бази «IF RGC Billing» по особовому рахунку НОМЕР_2 , який зареєстрований за ОСОБА_1 . Такі дані не актуалізовані і на час розгляду справи в суді.

Відповідно до п. 6 розділу 3 Кодексу ГРМ якщо в результаті реконструкції чи технічного переоснащення вже підключеного до ГРМ об`єкта та/або зміни форми власності чи власника цього об`єкта є необхідність внесення змін до персоніфікованих даних споживача або укладання договору розподілу природного газу з новим власником, споживач (замовник) повинен самостійно звернутися до Оператора ГРМ з відповідною заявою про внесення змін до персоніфікованих даних або укладання договору розподілу природного газу.

Отже враховуючи той факт, що ні ОСОБА_1 , ні власники житлових будинків по АДРЕСА_1 , та АДРЕСА_3 не зверталися з відповідними заява про внесення змін до персоніфікованих даних, відповідачем правомірно було нараховано збитки саме ОСОБА_1 .

Інші доводи представника позивача не спростовуються встановлених фактичних обставин судом. Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (Серявін та інші проти України, № 4909/04, § 58, ЄСПЛ, від 10 лютого 2010 року).

За відсутності під став для задоволення вимоги про скасування донарахування збитків, до задоволення не підлягає і вимога про стягнення моральної шкоди.

Таким чином, враховуючи наведене, оцінюючи належність, допустимість та достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд приходить до висновку, що позов до задоволенні не підлягає.

Розподіл судових витрат між сторонами.

За відсутності підстав для задоволення позову, понесені судові витрати не підлягають до відшкодування.

На підставі вищевикладеного та керуючись ст. ст. 3, 141, 258, 259, 263, 264, 265, 274, 276, 352 Цивільного процесуального кодексу України, суд, -

у х в а л и в :

В задоволенні позову ОСОБА_1 до Акціонерного товариства «Івано-Франківськгаз» про захист прав споживача житлово-комунальних послуг (природного газу) - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Рішення суду може бути оскаржено до Івано-Франківського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення буде складено 08 квітня 2024 року.

Суддя Ю.С. Кіцула

Дата ухвалення рішення27.03.2024
Оприлюднено10.04.2024
Номер документу118185759
СудочинствоЦивільне
Сутьзахист прав споживача житлово-комунальних послуг (природного газу

Судовий реєстр по справі —347/201/23

Рішення від 27.03.2024

Цивільне

Косівський районний суд Івано-Франківської області

КІЦУЛА Ю. С.

Рішення від 27.03.2024

Цивільне

Косівський районний суд Івано-Франківської області

КІЦУЛА Ю. С.

Ухвала від 14.08.2023

Цивільне

Косівський районний суд Івано-Франківської області

КІЦУЛА Ю. С.

Ухвала від 17.05.2023

Цивільне

Косівський районний суд Івано-Франківської області

КІЦУЛА Ю. С.

Ухвала від 27.03.2023

Цивільне

Косівський районний суд Івано-Франківської області

КІЦУЛА Ю. С.

Ухвала від 14.03.2023

Цивільне

Косівський районний суд Івано-Франківської області

КІЦУЛА Ю. С.

Ухвала від 07.02.2023

Цивільне

Косівський районний суд Івано-Франківської області

КІЦУЛА Ю. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні