ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10
E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
02 квітня 2024 року Справа № 903/24/24
за позовом Володимирської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Локачинської селищної ради Володимирського району
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «ПП Західна аграрна компанія»
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
Суддя Шум М.С.
Секретар с/з Сосновська Ю. П.
Представники сторін:
від позивача: Присяжнюк І. Б. - прокурор
від відповідача: Семенюк Л. В., адвокат
встановив:
На адресу Господарського суду Волинської області надійшла позовна заява Володимирської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Локачинської селищної ради Володимирського району до Товариства з обмеженою відповідальністю «ПП Західна аграрна компанія» про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 20.06.2019, укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області та ПП «Західна аграрна компанія», зареєстрованого в Державному реєстрі речових прав 24.06.2019 на підставі Договору, номер запису 32150707 щодо земельної ділянки площею 33, 2314 га, кадастровий номер земельної ділянки: 0722484600:04:000:0695, а саме:
пункт 2.1 договору викласти в такій редакції - «В оренду передається земельна ділянка із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 33,2314 га, у тому числі:33,2314 га - рілля»;
пункт 2.7 договору викласти в такій редакції - «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 779 442,22 грн».
Позовна заява обґрунтована зміною складу угідь земельної ділянки з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695 з пасовища на ріллю, зміною розміру нормативного грошової оцінки земельної ділянки, яка є предметом оренди згідно договору від 20.06.2019 та на підставі якої визначається розмір орендної плати.
Ухвалою суду від 08.01.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та порушено провадження у справі, справу призначено до розгляду на 06.02.2024, запропоновано відповідачу подати суду в порядку статей 165, 178 Господарського процесуального кодексу України не пізніше п`ятнадцяти днів з дня вручення даної ухвали відзив на позов; запропоновано прокурору та позивачу подати суду відповідь на відзив та наявні докази в строк 5 днів з дня його отримання, відповідачу заперечення на відповідь прокурора та позивача протягом 5-ти днів з дня отримання відповіді на відзив.
01.02.2024 на адресу суду (надіслано 31.01.2024 через АТ «Укрпошта») до суду надійшов відзив на позовну заяву від 31.01.2024 №1-4/17 з доказами його надіслання Володимирській окружній прокуратурі та Локачинській селищній раді..
Відповідач у відзиві позовні вимоги вважає необґрунтованими та безпідставними.
Відзив аргументовано таким:
Згідно наказу ГУ Держгеокадастру у Волинській області «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» від 03.12.2020 №14-ОТГ та Акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення з державної в комунальну власність від 03.12.2020 земельну ділянку з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695 передаю в комунальну власність Локачинської селищної ради Володимирського району.
Відповідно до підпункту 8.3.6 пункту 8.3 Договору оренди землі Орендар має право на зміну угідь орендованої земельної ділянки.
Таким чином, Приватним підприємством «ЗАХІДНА АГРАРНА КОМПАНІЯ» здійснено зміну угідь - пасовище на рілля, що оформлено шляхом Проекту землеустрою та реєстрації з Державному земельному кадастрі.
ГУ Держгеокадастру у Волинській області та Локачинська селищна рада Володимирського району не звертались до відповідача щодо внесення змін до договору.
Локачинська селищна рада Володимирського району не здійснювала реєстрації права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695.
Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачається, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Пунктом 11.1 Договору оренди землі передбачається, що зміна умов Договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін шляхом підписання додаткової угоди до Договору. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов Договору спір розглядаєтеся у судовому порядку.
Тобто законом та Договором оренди землі визначений спосіб судового захисту.
Право Локачинської селищної ради Волинської області на звернення до господарського суду виникає з моменту звернення до Орендаря щодо внесення змін до договору оренди землі та недосягнення згоди щодо зміни умов Договору.
Локачинська селищна рада Волинської області в листі до Володимирської окружної прокуратури від 30.11.2023 №748/17/2-23 чітко зазначає що не зверталась до ТОВ «ПП ЗАК» із заявою про внесення змін до договорів оренди щодо зміни угідь земельних ділянок, нормативно-грошової оцінки та орендної плати.
Локачинська селищна рада Волинської області не може підписати зміни до договору оренди землі, оскільки не здійснювала державної реєстрації права власності на спірну земельну ділянку. Право власності на земельну ділянку на даний час зареєстровано за ГУ Держгеокадастру у волинській області.
Відповідач повідомляє, що 12.01.2024 листом №1-4/5 товариство звернулося до Локачинської селищної ради Волинської області відповідно до пункту 11.3. Договору оренди землі та частини третьої статті 31 Закону України «Про оренду землі» щодо припинення договору оренди землі від 20.06.2019 шляхом його розірвання за взаємною згодою з 01.02.2024.
В прохальній частині відзиву відповідач просить суд провадження у справі №903/24/24 за позовом Володимирської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Локачинської селищної ради Володимирського району про внесення змін до договору оренди земельної ділянки закрити у зв`язку з відсутністю предмету спору.
Ухвалою суду від 06.02.2024 розгляд справи в підготовчому засіданні відкладено на 20.02.2024 на 10:45 год.
07.02.2024 на адресу суду від Володимирської окружної прокуратури надійшла відповідь на відзив на позовну заяву, в якій просить суд відхилити заперечення Товариства з обмеженою відповідальністю «ПП Західна аграрна компанія» на позовну заяву, що викладені у відзиві у зв`язку з їх безпідставністю.
Ухвалою суду від 20.02.2024 розгляд справи в підготовчому провадженні відкладено на 12.03.2024.
08.03.2024 через Електронний суд від Володимирської окружної прокуратури надійшло клопотання про долучення доказів до матеріалів справи та їх врахування при вирішенні спору.
Прокурор просить суд визнати поважними причини пропуску строку для подання до суду клопотання про долучення до матеріалів справи витягу з Державного реєстру речових прав індексний номер 368613424 від 06.03.2024 згідно якого Локачинською селищною радою зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695 площею 33, 2314 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1791124307224; визнати поважними причини пропуску строку для подання до суду клопотання про долучення до матеріалів справи рішення Локачинської селищної ради №1/12 від 17.12.2020 «Про надання згоди на прийняття земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення» з додатками.
Клопотання обґрунтовано тим, що на момент подачі позову прокуратурою згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №339530120 від 18.07.2023 Локачинська селищна рада у відповідному реєстрі не зареєструвала право комунальної власності на спірну земельну ділянку.
Однак, в подальшому уже після відкриття Господарським судом Волинської області 08.01.2024 провадження у справі №903/24/24 Локачинська селищна рада зареєструвала право комунальної власності на земельну ділянку.
Так, згідно витягу з Державного реєстру речових прав індексний номер 368613424 від 06.03.2024 Локачинською селищною радою зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695 площею 33, 2314 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1791124307224.
Відповідно до ч.4 ст. 80 ГПК України якщо доказ не може бути поданий у встановлений законом строк з об`єктивних причин, учасник справи повинен про це письмово повідомити суд та зазначити: доказ, який не може бути подано; причини, з яких доказ не може бути подано у зазначений строк; докази, які підтверджують, що особа здійснила всі залежні від неї дії, спрямовані на отримання вказаного доказу.
Отже, на момент звернення прокуратурою до Господарського суду Волинської області з позовною заявою про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 20.06.2019, неможливо було подати витяг з Державного реєстру речових прав індексний номер 368613424 від 06.03.2024 про реєстрацію Локачинською селищною радою права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695 площею 33, 2314 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1791124307224.
Оскільки реєстрацію Локачинською селищною радою права комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695 здійснено 06.03.2024, тому одразу після формування вказаного витягу прокуратурою заявлено відповідне клопотання про долучення цього доказу.
Згідно витягу з Державного реєстру речових прав індексний номер 368613424 від 06.03.2024 про реєстрацію Локачинською селищною радою права комунальної власності на земельну ділянку підставою для реєстрації земельної ділянки є рішення Локачинської селищної ради від 17.12.2020 № 1/12 «Про надання згоди на прийняття земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення» та наказ Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 03.12.2020 №14-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність».
Із вказаних актів вбачається, що відповідно до рішенням Локачинської селищної ради №1/12 від 17.12.2020 «Про надання згоди на прийняття земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення» на підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Волинській області «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» від 03.12.2020 №14-ОТГ та Акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної в комунальну власність від 03.12.2020 селищною радою надано згоду на прийняття у комунальну власність Локачинської селищної ради земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 2445,6313 га, які розташовані за межами населених пунктів Локачинської селищної ради, у тому числі, на спірну земельну ділянку з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695
До наказу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 03.12.2020 № 14-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» долучений акт приймання-передачі від 03.12.2020, з якого вбачається, що земельну ділянку з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695 площею 33, 2314 га прийнято у комунальну власність Локачинської селищної ради.
Прокурор зазначила, що Велика Палата Верховного Суду в ухвалі від 11.08.2022 у справі № 916/546/21 зазначила, що залежно від встановлених судами обставин конкретної справи, документ, який сторони справи іменують як «акт приймання-передачі», може як підтверджувати певні факти та бути документом первинного бухгалтерського обліку, так і мати ознаки правочину, тобто бути спрямованим на набуття, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.03.2019 у справі №911/3594/17 наведено висновок про те, що за змістом пункту 1 частини першої статті 2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» реєстрація права власності на нерухоме майно є лише офіційним визнанням права власності з боку держави, що унеможливлює ототожнення факту набуття права власності з фактом його державної реєстрації. Сама собою державна реєстрація права власності за певною особою не є безспірним підтвердженням наявності в цієї особи права власності, але створює спростовувану презумпцію права власності такої особи.
Таким чином, міркування представника Відповідача про те, що відсутність реєстрації в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відомостей про право державної власності на об`єкт нерухомого майна, підтверджує відсутність такого права у Локачинської селищної ради є безпідставними, адже таке право підтверджується правочином, зокрема актом приймання-передачі від 03.12.2020, який міститься в матеріалах справи.
Відповідно до ч. 5 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України у випадку визнання поважними причин неподання учасником справи доказів у встановлений законом строк суд може встановити додатковий строк для подання вказаних доказів.
Рішення Локачинської селищної ради №1/12 від 17.12.2020 «Про надання згоди на прийняття земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення» з додатками отримано прокуратурою 07.03.2024.
Наведене вказує на поважні причини неможливості надати вказане рішення до суду на момент подачі позову.
Присутня в судовому засіданні 12.03.2024 прокурор клопотання про долучення доказів просила задоволити.
Представник відповідача у судовому засіданні 12.03.2024 заперечила щодо долучення до матеріалів справи доказів, поданих прокуратурою Зазначила, що прокуратурою недотримано норм процесуального закону щодо строків подання до суду доказів у справі, рішення Локачинської селищної ради №1/12, яке просить долучити прокурор датовано 17.12.2020, Локачинська селищна рада є позивачем по справі, могла і повинна була також подавати докази в обґрунтування своєї позиції разом з позовною заявою, тому твердження прокурора, що йому стало відомо про відповідні обставини 07.03.2024 не можуть бути підставою для визнання пропуску строку на подання доказів поважними.
Окрім того, адвокат відповідача звертає увагу суду, що прокурором не заявлено клопотання про поновлення строку, а лише прохання про визнання поважними причин пропуску строку.
В свою чергу, прокурор зазначила, що саме з відзиву відповідача та його обґрунтування прокуратурою підготовлено відповідне клопотання та докази для спростування тверджень ТОВ «ПП Західна аграрна компанія», що передбачено ГПК України, а саме надання відповіді на відзив.
Суд розглянувши клопотання прокурора та його обґрунтування задовольняє клопотання Володимирської окружної прокуратури про долучення доказів до матеріалів справи з підстав, зазначених у ньому.
Суд взяв до уваги ту обставину, що реєстрація права комунальної власності спірної земельної ділянки Локачинською селищною радою відбулася 06.03.2024. Відтак, докази в підтвердження державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку за позивачем до 06.03.2024 не існували. Крім того, прокурором заявлено про визнання причин пропуску на подання доказів поважними. Розгляд справи знаходиться на стадії підготовчого провадження.
При застосуванні процесуальних норм слід уникати як надмірного формалізму, так і надмірної гнучкості, які можуть призвести до нівелювання процесуальних вимог, встановлених законом.
Суд в даному випадку звернувсяя також до практики ЄСПЛ, а саме:
Справа «Walchli v. France», заява № 35787/03, рішення від 26.07.2007, пункт 29 … застосовуючи процесуальні норми, національні суди повинні уникати як надмірного формалізму, який може вплинути на справедливість провадження, так і надмірної гнучкості, яка призведе до анулювання вимог процесуального законодавства.
Справа «ТОВ «Фріда» проти України», заява № 24003/07, рішення від 08.12.2016, пункт 33 … при застосуванні процедурних правил, національні суди повинні уникати як надмірного формалізму, який буде впливати на справедливість процедури, так і зайвої гнучкості, яка призведе до нівелювання процедурних вимог, встановлених законом.
Суд на підставі ст.ст. 182, 185 195, 234 ГПК України протокольною ухвалою від 12.03.2024 закрив підготовче провадження, розгляд справи по суті призначив на 02.04.2024 на 10:30 год, про зо сторони були повідомлені ухвалою від 12.03.2024.
В судовому засіданні прокурор просила задоволити позовні вимоги повністю.
Представник відповідача у позові просила відмовити, оскільки такий є передчасний. Станом на момент звернення прокурором в інтересах держави в особі Локачинської селищної ради право комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695 площею 33, 2314 га за Локачинською селищною радою зареєстровано не було. Уже після відкриття Господарським судом Волинської області 08.01.2024 провадження у справі №903/24/24 Локачинська селищна рада зареєструвала право комунальної власності на земельну ділянку. А відтак не було належної сторони договору оренди, з якою відповідач міг би підписати зміни в частині орендної плати.
Суд вважає, що ним, в межах наданих йому повноважень, створені належні рівні умови сторонам для представлення своєї правової позиції та надання доказів і вважає за можливе розгляд справи проводити за наявними в ній матеріалами.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов до висновку, що наявні у матеріалах справи документи достатні для прийняття повного та обґрунтованого судового рішення у відповідності до ст.240 ГПК України.
Заслухавши пояснення прокурора та представника відповідача, дослідивши матеріали справи, господарський суд прийшов до таких висновків.
20.06.2019 між Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області та Приватним підприємством «Західна аграрна компанія» укладено договір оренди землі (далі Договір, а. с. 16-18).
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав від 18.07.2023 право оренди зареєстровано в Державному реєстрі речових прав 24.06.2019 на підставі Договору, номер запису 32150707 (а. с. 14-15).
Згідно п. 1.1. договору Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695, яка розташована за межами населених пунктів на території Привітненської сільської ради Локачинського району Волинської області.
В оренду передається земельна ділянка із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 33, 2314 гектарів, у тому числі: 33,2314 га - пасовище (п. 2.1. договору).
Кадастровий номер земельної ділянки: 0722484600:04:000:0695 (п. 2.3. договору).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2019 становить 198 415,68 грн (п. 2.7. договору).
Договір укладено на строк 7 років (п. 3.1. договору).
Згідно з п. 4.2. договору орендна плата сплачується Орендарем відповідно до Податкового кодексу України шляхом безготівкового перерахування грошових коштів на р/р управління казначейства у Локачинському районі Волинської області, у розмірі 74,163 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (розмір орендної плати визначений за результатами проведення електронних земельних торгів), з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів Індексації нормативної грошової оцінки землі.
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється щорічно з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії ( п. 4.3. договору).
Згідно з п. 4.4. Договору орендна плата вноситься Орендарем у строки, визначені Податковим кодексом України у розмірі, встановленому п. 4.2. договору.
Пунктом 4.5. договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі, серед іншого, зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Згідно п. 8.3.6. договору орендар має право проводити зміну угідь орендованої земельної ділянки в установленому законодавством порядку.
Водночас, на запит Володимирської окружної прокуратури від 14.06.2023 №50/1-1520ВИХ-23 Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області надано інформацію від 29.06.2023 №10-3-0.42-2376/2-23 про те, що управлінням здійснювався державний контроль з питань дотримання земельного законодавства шляхом проведення перевірки під час використання земельних ділянок та надано можливість ознайомитись та скопіювати копії актів перевірки дотримання вимог земельного законодавства на території Володимирського району (а. с. 59-67).
Відповідно до ч. 1 ст. 16 Закону України «Про охорону земель» до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, у галузі охорони земель, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у порядку та обсягах, визначених законом. За приписами ч. 1 ст. 19 вказаного Закону державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до п. «а» ч. 1 ст. 6 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належать, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням.
Згідно ч. 1 ст. 9 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом проведення перевірок.
Згідно ст. 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель, складати акти перевірок.
Відповідні повноваження зі здійснення контролю за використанням та охороною земель згідно з Положенням про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №15 від 14.01.2015, покладено на Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Згідно з п.1 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Волинській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №53 від 20.02.2020, ГУ Держгеокадастру у Волинській області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії картографії та кадастру та їй підпорядковане.
Так, на підставі наведених законодавчих норм, державним інспекторам у сфері державного контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Волинській області 15.06.2020 проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки сільськогосподарського призначення (угіддя - пасовища) з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695 площею 33,2314 га, яка знаходиться за межами населених пунктів Привітненської сільської ради Локачинського району Володимирського району) та за результатами якої складено акт перевірки №462-ДК/286/АП/09/01 -20 (а. с. 60-61).
У ході вищевказаної перевірки, проведеної 15.06.2020, встановлено, що земельна ділянка сільськогосподарського призначення (угіддя - пасовища) з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695, яка перебуває в оренді ПП «Західна Аграрна Компанія», на підставі договору оренди від 20.06.2019, засіяна орендарем сільськогосподарською культурою, тобто на момент перевірки фактично використовується під посіви сільськогосподарських культур, а не виключно як пасовище.
Наведене підтверджується актом перевірки від 20.06.2020 №462- ДК/286/АП/09/01-20 з планом-схемою земельної ділянки, приписом про усунення виявлених порушень вимог земельного законодавства від 17.06.2020 №462-ДК/0048/Пр/03/01-20 та постановою про накладення адміністративного стягнення від 17.06.2020 № 462-ДК/0049/По/08/01-20.
Згідно інформації ГУ Держгеокадастру у Волинській області №10-3-0.42- 3910/2-23 від 24.10.2023 за результатами здійснення заходів щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 0722484600:04:000:0695, 0722484600:04:000:0694 відносно директора ПП «Західна Аграрна Компанія» Голдуна В.А. складено два протоколи про адміністративне правопорушення за ст. 55 КУпАП та винесено дві постанови про накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу на загальну суму 680 грн., який було сплачено 01.07.2020 (а. с. 64-67).
Поряд з цим, за результатами опрацювання інформації з програмного забезпечення Державного земельного кадастру встановлено, що ПП «Західна Аграрна Компанія» (відповідач) в квітні 2020 року звернулось до ТзОВ «ОЛДІ» з клопотанням щодо виготовлення Проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозмін та впорядкування угідь на земельних ділянках загальною площею 48,2314 га (кадастрові номери: 0722484600:04:000:0694 та 0722484600:04:000:0695), що перебувають у користуванні на правах оренди у ПП «Західна Аграрна Компанія», для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та розташовані на території Привітненської сільської ради (за межами населених пунктів), Локачинського району Волинської області (теперішньої Локачинської селищної ради Володимирського району).
Орендар клопотав передбачити у відповідному Проекті землеустрою трансформацію угідь - переведення земель з існуючих пасовищ в ріллю для вирощування сільськогосподарських культур.
Актом від 16.07.2020 ПП «Західна Аграрна Компанія» погодила та затвердила відповідний Проект землеустрою (а. с. 47-49).
Згідно поземельної книги (аркуш 30) 30.09.2020 в Державному земельному кадастрі зареєстровано зміну складу угідь земельної ділянки з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695 (а. с. 32-33).
Згідно Витягу з Державного земельного кадастру від 30.09.2020 №НВ- 0710466802020 цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695 - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, вид використання - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площа - 33,2314 га, нормативна грошова оцінка (станом на 12.03.2019, тобто до зміни угідь) - 198 415,68 грн, експлікація земельних угідь: рілля - 33,2314 га. (а. с. 29-31).
Крім цього, в програмному забезпеченні Державного земельного кадастру наявний витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695 від 06.10.2020, сформований на підставі заяви ПП «Західна Аграрна Компанія», після зміни складу угідь, згідно якого нормативна грошова оцінка відповідної земельної ділянки становить 779 442,22 гривень.
Вищевказана нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695 також підтверджується витягом з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 06.10.2023 № НВ-9929353362023, яка з 06.10.2020 не змінилась (а. с. 51-52).
Як зазначено вище, у відповідності до п. 4.2. Договору оренди землі від 20.06.2019, орендна плата сплачується Орендарем, відповідно до Податкового кодексу України, у розмірі 74,163 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Наведене вище дає підстави для внесення змін до спірного Договору в частині зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки, оскільки нормативна грошова оцінка згідно договору становить 198 415,68 гривень, хоча на даний час нормативна грошова оцінка відповідної земельної ділянки становить 779 442,22 гривень, а також в частині зміни складу угідь, оскільки згідно договору в оренду передається земельна ділянка із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 33, 2314 гектарів, у тому числі: 33,2314 га - пасовище (п. 2.1. договору), однак зареєстровано зміни складу угідь з пасовища на ріллю.
З урахуванням того, що розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №708-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Волинської області» визначено, що до складу Локачинської територіальної громади входить поміж інших і Привітненська територіальна громада, тому збільшення розміру орендної плати має вирішальне значення для бюджету Локачинської селищної ради.
Крім цього, слід зазначити, що Договір оренди землі від 20.06.2019 укладено між Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області та ПП «Західна Аграрна Компанія».
24.12.2020 юридичну особу ПП «Західна Аграрна Компанія» реорганізовано в юридичну особу ТОВ «ПП Західна Аграрна Компанія», що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Згідно наказу ГУ Держгеокадастру у Волинській області «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» від 03.12.2020 №14-ОТГ та Акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної в комунальну власність від 03.12.2023 земельну ділянку з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695 передано в комунальну власність Локачинської селищної ради Володимирського району (а. с. 19,20-28).
Земельна ділянка передана з державної власності в комунальну згідно вищевказаних наказу ГУ Держгеокадастру у Волинській області та акту приймання передачі.
Згідно з Витягом з Державного реєстру речових прав індексний номер 368613424 від 06.03.2024 Локачинською селищною радою 06.03.2024 зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695 площею 33, 2314 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1791124307224.
Пунктом 11.7. Договору передбачено, що перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи - Орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору.
Крім цього, згідно з абзацом 6 статті 32 Закону України «Про оренду землі» перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи (у тому числі в порядку спадкування), реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або припинення договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі.
З урахуванням вищевказаних норм закону та умов Договору орендодавцем та власником земельної ділянки з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695 є Локачинська селищна рада Володимирського району Волинської області, а орендарем - ТОВ «ПП Західна Аграрна Компанія».
Згідно із вимогами ч. 1 ст. 13 та ч. 1 ст. 14 Конституції України земля, її надра, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави.
Відповідно до ст. 1 Земельного кодексу України земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності. Право власності на землю - це право володіти, користуватися, розпоряджатися земельними ділянками.
Згідно зі ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ст. 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно зі ст. 15 вказаного Закону істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення І перегляду та відповідальності за її несплату.
За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.
Так, за змістом частин 1, 2 статті 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України «Про плату за землю»).
Відповідно до ч. 2 ст. 286 Господарського кодексу України орендна плата це фіксований платіж, який орендар сплачує орендодавцю незалежно від наслідків своєї господарської діяльності. Розмір орендної плати може бути змінений за погодженням сторін, а також в інших випадках, передбачених законодавством.
Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Статтею 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
За змістом статті 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (стаття 15 цього Закону).
Згідно ч. З ст. 201 Земельного кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки зазначається у договорі.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення не рідше ніж один раз на 7-10 років (стаття 18 Закону України «Про оцінку земель»).
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 №105 упродовж 2018 року проводились роботи по проведенню загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів, яка затверджена наказом Мінагрополітики України від 16.11.2018 № 552 та набула чинності з 01.01.2019.
За приписами п. 22 Порядку проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого постановою КМУ від 07.02.2018 № 105 дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації за формою згідно з додатком 3 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Мінагрополітики від 23.05.2017 № 262.
Згідно правової позиції, викладеної у постанові Верховного Суду України від 18.05.2016 у справі № 6-325ц16, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для внесення змін до договору оренди землі в частині визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати.
Окрім цього, з урахуванням того, що в Державному земельному кадастрі 30.09.2020 зареєстровано зміну складу угідь (з пасовищ на ріллю) земельної ділянки з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695, оскільки земельна ділянка використовується як рілля, а не як пасовище, та за заявою ПП «Західна Аграрна Компанія» (відповідача) в програмному забезпеченні Державного земельного кадастру 06.10.2020 сформовано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки (з урахуванням зміненого складу угідь).
Тобто орендар має сплачувати орендну плату за користування земельною ділянкою у зв`язку зі зміною складу угідь та зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Крім цього, безпосередньо п. 4.5. договору оренди землі від 20.06.2019 передбачено, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі зміни умов господарювання та/або зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Однак, розмір орендної плати за землю з 2020 року по теперішній час не переглядався, відповідні зміни до договору оренди землі не вносились.
Також, згідно п. 8.4.9. договору Орендар зобов`язаний у разі зміни Методики та порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення протягом 1 року здійснити всі передбачені законодавством заходи, спрямовані на внесення змін до Договору оренди щодо нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати.
Однак, Відповідач будучи обізнаним про зміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки та маючи обов`язок згідно Договору здійснити всі передбачені законодавством заходи, спрямовані на внесення змін до Договору оренди щодо нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати, відповідних заходів з 01.10.2020 по теперішній час не вжив.
Оскільки зміни щодо складу угідь спірної земельної ділянки (з пасовища на ріллю) та відповідно нової нормативної грошової оцінки землі до договору не внесено, проте відповідач користується земельною ділянкою саме за новим складом угідь земельної ділянки, зміненим за його ініціативою.
Відповідно до п. 2.19 постанови пленуму Вищого Господарського суду України №6 від 17.05.2011 судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України «Про оренду землі».
Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов`язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору.
З аналізу нормативно-правових норм ПК України, Закону № 1378-ІУ, Закону № 161-XIV Велика Палата Верховного Суду у постанові від 09.11.2021 у справі № 635/4233/19 зазначила, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
При цьому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.
Такі правові висновки кореспондуються також з висновками, які містяться в постановах Верховного Суду України від 03 грудня 2013 року у справі № 3-34гс13, від 07 жовтня 2015 року у справі № 3-481гс15, від 18 травня 2016 року у справі № 6-325цс16, в постановах Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 24 липня 2019 року у справі №644/9862/14-ц, від 09 жовтня 2019 року у справі № 645/1972/16-ц, від ЗО січня 2020 року у справі № 640/15419/15-ц, та в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 22 січня 2019 року у справі № 922/539/18, від 13 червня 2019 року у справі № 910/11764/17, від 20 листопада 2019 року у справі № 916/2769/18, від 16 січня 2020 року у справі № 904/1912/19, від 04 лютого 2020 року у справі № 922/378/19.
Щодо доводів Відповідача про зміну угідь з пасовища на ріллю шляхом оформлення Проекту землеустрою та реєстрації змін у ДЗК та незвернення ГУ Держгеокадастру та Локачинської селищної ради до Відповідача щодо внесення змін до договору і не здійснення Локачинською селищною радою реєстрації права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695 до звернення прокурором з позовом до суду:
Згідно п. 4.2. Договору орендна плата сплачується Орендарем, відповідно до Податкового кодексу України, шляхом безготівкового перерахування грошових коштів на р/р управління казначейства у Локачинському районі Волинської області, у розмірі 74,163 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (розмір орендної плати визначений за результатами проведення електронних земельних торгів), з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі.
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється щорічно з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії ( п. 4.3. Договору).
Згідно п. 4.4. Договору орендна плата вноситься Орендарем у строки, визначені Податковим кодексом України у розмірі, встановленому п. 4.2. Договору.
Крім цього, пунктом 4.5. Договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається щорічно у разі, поміж іншого, зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Згідно п. 8.3.6. Договору орендар має право проводити зміну угідь орендованої земельної ділянки в установленому законодавством порядку.
Водночас установлено, що орендарем при використанні орендованої земельної ділянки допускалось порушення умов договору оренди землі та вимог чинного законодавства щодо її використання.
Державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Волинській області 15.06.2020 проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту земельної ділянки сільськогосподарського призначення (угіддя пасовища) з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695 площею 33,2314 га, яка знаходиться за межами населених пунктів Привітненської сільської ради Локачинського району (теперішньої Локачинської селищної ради Володимирського району) та за результатами якої складено акт перевірки №462-ДК/286/АП/09/01-20.
У ході вищевказаної перевірки встановлено, що земельна ділянка сільськогосподарського призначення (угіддя пасовища) з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695, яка перебуває в оренді ПП «Західна Аграрна Компанія», на підставі договору оренди від 20.06.2019, засіяна орендарем сільськогосподарською культурою, тобто на момент перевірки фактично використовується під посіви сільськогосподарських культур, а не виключно як пасовище.
Наведене підтверджується актом перевірки від 20.06.2020 №462-ДК/286/АП/09/01-20 з планом-схемою земельної ділянки, приписом про усунення виявлених порушень вимог земельного законодавства від 17.06.2020 № 462-ДК/0048/Пр/03/01-20 та постановою про накладення адміністративного стягнення від 17.06.2020 № 462-ДК/0049/По/08/01-20.
Відносно директора ПП «Західна Аграрна Компанія» складено два протоколи про адміністративне правопорушення за ст. 55 КУпАП та винесено дві постанови про накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу на загальну суму 680 грн.
Поряд з цим, за результатами опрацювання інформації з програмного забезпечення Державного земельного кадастру встановлено, що ПП «Західна Аграрна Компанія» в квітні 2020 року звернулось до ТзОВ «ОЛДІ» з клопотанням щодо виготовлення Проекту землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозмін та впорядкування угідь на земельних ділянках загальною площею 48,2314 га (кадастрові номери: 0722484600:04:000:0694 та 0722484600:04:000:0695), що перебувають у користуванні на правах оренди у ПП «Західна Аграрна Компанія», для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та розташовані на території Привітненської сільської ради (за межами населених пунктів), Локачинського району Волинської області (теперішньої Локачинської селищної ради Володимирського району).
Актом від 16.07.2020 ПП «Західна Аграрна Компанія» погодила та затвердила відповідний Проект землеустрою.
Згідно поземельної книги (аркуш 30) 30.09.2020 в Державному земельному кадастрі зареєстровано зміну складу угідь земельної ділянки з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695.
Згідно Витягу з Державного земельного кадастру від 30.09.2020 № НВ-0710466802020 цільове призначення земельної ділянки з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія земель землі сільськогосподарського призначення, вид використання для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площа 33,2314 га, нормативна грошова оцінка (станом на 12.03.2019, тобто до зміни угідь) 198 415,68 грн, експлікація земельних угідь: рілля 33,2314 га.
В програмному забезпеченні Державного земельного кадастру наявний витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695 від 06.10.2020, сформований на підставі заяви ПП «Західна Аграрна Компанія», після зміни складу угідь, згідно якого нормативна грошова оцінка відповідної земельної ділянки становить 779 442,22 гривень.
Вищевказана нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695 також підтверджується витягом з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 06.10.2023 № НВ-9929353362023, яка з 06.10.2020 не змінилась.
Враховуючи вищевикладене, у відповідності до п. 4.2. Договору оренди землі від 20.06.2019, орендна плата сплачується Орендарем, відповідно до Податкового кодексу України, у розмірі 74,163 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Наведене вище дає підстави для внесення змін до спірного Договору в частині зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки, оскільки нормативна грошова оцінка згідно договору становить 198 415,68 гривень, хоча на даний час нормативна грошова оцінка відповідної земельної ділянки становить 779 442,22 гривень, а також в частині зміни складу угідь, оскільки згідно договору в оренду передається земельна ділянка із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 33, 2314 гектарів, у тому числі: 33,2314 га - пасовище (п. 2.1. Договору), однак зареєстровано зміни складу угідь з пасовища на ріллю.
З урахуванням того, що розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 708-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Волинської області» визначено, що до складу Локачинської територіальної громади входить поміж інших і Привітненська територіальна громада, тому збільшення розміру орендної плати має вирішальне значення для бюджету Локачинської селищної ради.
Крім цього, суд бере до уваги, що Договір оренди землі від 20.06.2019 укладено між Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області та ПП «Західна Аграрна Компанія».
Однак, 24.12.2020 юридичну особу ПП «Західна Аграрна Компанія» реорганізовано в юридичну особу ТОВ «ПП Західна Аграрна Компанія», що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Також, згідно наказу ГУ Держгеокадастру у Волинській області «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» від 03.12.2020 №14-ОТГ та Акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної в комунальну власність від 03.12.2023 земельну ділянку з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695 передано в комунальну власність Локачинської селищної ради Володимирського району.
Спірна ділянка передана з державної власності в комунальну згідно вищевказаних наказу ГУ Держгеокадастру у Волинській області та акту приймання-передачі.
Також, відповідна земельна ділянка належить Локачинській селищній раді на підставі п. 24 «Перехідних положень» Земельного кодексу України».
Згідно з Витягом з Державного реєстру речових прав індексний номер 368613424 від 06.03.2024 Локачинською селищною радою 06.03.2024 зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695 площею 33, 2314 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1791124307224.
З урахуванням вищевказаних норм закону та умов Договору на даний час орендодавцем та власником земельної ділянки з кадастровим номером 0722484600:04:000:0695 є Локачинська селищна рада Володимирського району Волинської області, а орендарем ТОВ «ПП Західна Аграрна Компанія».
Відтак, суд вважає, що прокурором правильно визначено позивача у справі, а саме Локачинську селищну раду Володимирського району, як особу, права якої порушено на момент звернення прокурора з позовом до суду. Орендна плата за спірну земельну ділянку не надходила саме до бюджету Локачинської селищної ради.
Відсутність на момент звернення із позовом до суду реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку за Локачинською селищною радою не спростовують відповідних висновків про недоотримання саме позивачем коштів за оренду земельної ділянки.
Суть державної реєстрації прав - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, які вже мали місце на підставі рішень відповідних органів, договорів чи інших правовстановлюючих документів, шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру прав, а не безпосереднє створення таких фактів зазначеними записами.
Відповідно до ст. 117 ЗК України передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.
На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.
Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
За конкретних фактичних обставин справи з врахуванням зазначених положень ЗК України відсутність державної реєстрації речового права не впливає на обставини виникнення права комунальної власності на земельну ділянку.
Відсутність державної реєстрації речового права на спірну земельну ділянку не впливає на обставини виникнення та наявність права комунальної власності на відповідну земельну ділянку.
У цій справі право комунальної власності підтверджено розташуванням спірної земельної ділянки, чого не заперечували та не спростовували сторони справи. При цьому у цій конкретній справі доказом того, що спірна земельна ділянка перебуває саме у комунальній власності, є Наказ Держгеокадастру від 03.12.2020 №14-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» та Акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 03.12.2020.
Нездійснення державної реєстрації речового права на спірну земельну ділянку за органом місцевого самоврядування у відповідності до положень абзацу 4 п. 1 ст. 117 Земельного кодексу України не є підставою для звільнення орендаря від обов`язку сплачувати орендну плату за користування земельною ділянкою комунальної власності у відповідний бюджет територіальної громади.
Позивач Локачинська селищна рада має повноваження на захист свого права на землю (спірну земельну ділянку), тобто цивільного права, у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Судом взято до уваги висновки Верховного Суду у складі судової палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду з постанови від 05.08.2022 №922/2060/20.
Пунктом 11.7. Договору передбачено, що перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юридичної особи Орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору.
Крім цього, згідно абзацу 6 статті 32 Закону України «Про оренду землі» перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи (у тому числі в порядку спадкування), реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або припинення договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі.
Крім того, згідно п. 8.4.9. Договору Орендар зобов`язаний у разі зміни Методики та порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення протягом 1 року здійснити всі передбачені законодавством заходи, спрямовані на внесення змін до Договору оренди щодо нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати.
Однак, Відповідач будучи достеменно обізнаним про зміну нормативної грошової оцінки земельної ділянки та маючи обов`язок згідно Договору здійснити всі передбачені законодавством заходи, спрямовані на внесення змін до Договору оренди щодо нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати, відповідних заходів з 01.10.2020 по теперішній час не вжив.
Оскільки зміни щодо складу угідь спірної земельної ділянки (з пасовища на ріллю) та відповідно нової нормативної грошової оцінки землі до договору не внесено, а отже, стягнення за чинним договором нової іншої суми орендної плати неможливе, проте відповідач користується земельною ділянкою саме за новим складом угідь земельної ділянки, зміненим за його ініціативою.
Відповідно до п. 2.19 постанови пленуму вищого Господарського суду України №6 від 17.05.2011 судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов`язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору.
Щодо наявності порушення інтересів держави та підстав для їх представництва прокурором в інтересах Локачинської селищної ради:
Прокурор може представляти інтереси держави в суді у виключних випадках, які прямо передбачені законом. Розширене тлумачення випадків (підстав) для представництва прокурором інтересів держави в суді не відповідає принципу змагальності, який є однією із засад правосуддя (пункт 3 частини другої статті 129 Конституції України). Положення пункту 3 частини першої статті 131-1 Конституції України відсилає до спеціального закону, яким мають бути визначені виключні випадки та порядок представництва прокурором інтересів держави в суді. Таким законом є Закон України «Про прокуратуру».
Відповідно до частини третьої статті 23 цього Закону прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень, а не прокурор. Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює у судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно. У кожному такому випадку прокурор повинен навести причини, які перешкоджають захисту інтересів держави належним суб`єктом, і які є підставами для звернення прокурора до суду.
Прокурор не може вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати належного суб`єкта владних повноважень, який може і бажає захищати інтереси держави.
Саме до таких висновків дійшов Верховний Суд у постановах від 25.04.2018 у справі №806/1000/17, від 20.09.2018 у справі №924/1237/17, від 23.10.2018 у справі №906/240/18.
Крім цього, виключними випадками, за яких прокурор може здійснювати представництво інтересів держави в суді, є порушення або загроза порушення інтересів держави. Ключовим для застосування цієї норми є поняття «інтерес держави».
У пунктах 79-81 постанови від 26.05.2020 по справі №912/2385/18 Велика Палата Верховного Суду роз`яснила, що прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу.
Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.
Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого ст. 23 Закону України «Про прокуратуру», і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого не звернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.
На даний час звернення до суду з вказаною позовною заявою викликано необхідністю вжиття невідкладних заходів до захисту інтересів держави, оскільки не звернення селищною радою з таким позовом може призвести до неможливості в подальшому стягнення значної суми коштів до бюджету ради, враховуючи той факт, що відповідач користується земельною ділянкою як ріллею, а сплачує за оренду пасовища, незважаючи на нову нормативну грошову оцінку відповідної земельної ділянки, в якої змінено склад угідь ще з 30.09.2020, тобто вже протягом трьох років.
Крім того, Великою Палатою Верховного Суду в постанові від 15.10.2019 у справі №903/129/18 зазначено, що сам факт не звернення уповноваженого суб`єкта владних повноважень до суду з позовом, який би відповідав вимогам процесуального законодавства та відповідно мав змогу захисти порушені державні інтереси, свідчить про те, що указаний суб`єкт неналежно виконує свої повноваження.
Відповідно до ч. 8 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів.
Відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» місцеве самоврядування в Україні це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції та законів України.
Статтею 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що землі комунальної власності є матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 4 даного Закону закріплено основні принципи місцевого самоврядування, серед яких зокрема поєднання місцевих і державних інтересів.
Таким чином, інтереси держави у даному випадку збігаються з інтересами жителів територіальної громади.
Використання земельної ділянки Відповідачем як ріллі, та сплата орендної плати як за пасовище, при наявній новій нормативній грошовій оцінці земельної ділянки, призвело до ненадходження до місцевого бюджету коштів. Порушення чинного законодавства України, що стосуються коштів місцевого бюджету підриває матеріальну основу місцевого самоврядування та завдає істотної шкоди інтересам держави всупереч ст. 7 Конституції України, відповідно до якої в Україні визнається та гарантується місцеве самоврядування.
Несплата Відповідачем орендної плати з урахуванням нової нормативної грошової оцінки за користування комунальним майном є порушенням інтересів держави щодо забезпечення фінансової підтримки місцевого самоврядування, своєчасного і в повному обсязі надходження доходів до бюджетів усіх рівнів з метою їх подальшого використання для забезпечення завдань і функцій держави й місцевого самоврядування.
В той же час, незважаючи на те, що Відповідач використовував земельну ділянку як ріллю, а не пасовище, зареєстрував в ДЗК відповідну зміну угідь, при цьому сплачував за оренду пасовища, яка в рази менша ніж оренда ріллі, Локачинська селищна рада жодних дій до захисту інтересів територіальної громади упродовж трьох років не вживала.
Крім того, Локачинська селищна рада до даного часу не звернулась до суду про стягнення вказаної суми коштів, чим завдається шкода інтересам держави.
Про необхідність вжиття заходів до захисту інтересів територіальної громади селищна рада знала, оскільки володіла інформацією про відсутність надходжень від використання земельної ділянки як ріллі, а не як пасовища.
На запит Володимирської окружної прокуратури від 21.11.2023 №50/1-2739вих-23 селищна рада листом від 30.11.2023 №748/17/2-23 повідомила, що ТОВ ПП «ЗАК» до селищної ради із заявою про внесення змін до відповідного договору оренди щодо зміни угідь земельної ділянки, нормативної грошової оцінки та орендної плати не зверталось.
Також листом від 18.12.2023 №787/17/2-23 Локачинська селищна рада повідомила, що не заперечує щодо застосування заходів представницького характеру окружною прокуратурою, що стосується внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Таким чином, із змісту вищевказаних листів вбачається, що селищна рада самостійно звертатись до суду з позовною заявою про стягнення безпідставно збережених коштів внаслідок несплати орендної плати в повному обсязі за користування земельною ділянкою як ріллею не має наміру.
Суд також зазначає, що з аналізу нормативно-правових норм ПК України, Закону № 1378-IV, Закону № 161-XIV нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
При цьому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.
Такі правові висновки кореспондуються також з висновками, які містяться в постановах Верховного Суду України від 03 грудня 2013 року у справі № 3- 34гс13, від 07 жовтня 2015 року у справі № 3-481гс15, від 18 травня 2016 року у справі № 6-325цс16, в постановах Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 24 липня 2019 року у справі № 644/9862/14-ц, від 09 жовтня 2019 року у справі № 645/1972/16-ц, від 30 січня 2020 року у справі № 640/15419/15-ц, та в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 22 січня 2019 року у справі № 922/539/18, від 13 червня 2019 року у справі № 910/11764/17, від 20 листопада 2019 року у справі № 916/2769/18, від 16 січня 2020 року у справі № 904/1912/19, від 04 лютого 2020 року у справі № 922/378/19.
Враховуючи згадані вище обставини щодо обізнаності Локачинської селищної ради про порушення інтересів територіальної громади, та беручи до уваги характер наданої останньою на запит прокуратури відповіді (відсутність належного обґрунтування причин невжиття заходів щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки), є виключний випадок, за якого порушення відповідачем інтересів держави супроводжується неналежним виконанням уповноваженим органом функцій із їх захисту, що призводить до виникнення у органів прокуратури не лише права, а й обов`язку вжити заходів з представництва інтересів держави в суді.
ВП ВС в постанові від 16.02.2021 № 921/530/18 зазначила « … якщо договір змінений судом, то зобов`язання змінюється з моменту набрання відповідним рішенням суду законної сили. Ураховуючи викладене, Велика Палата Верховного Суду вважає, що якщо права та обов`язки сторін змінюються внаслідок внесення змін до договору судовим рішенням, то відповідне зобов`язання змінюється з моменту набрання таким рішенням законної сили».
Оскільки спір до розгляду суду доведено з вини відповідача, то витрати по сплаті судового збору в сумі 5368,00 грн. відповідно до ст. 130 ГПК України слід віднести на нього.
Відповідно до частин 3, 4 ст. 13 ГПК кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом; кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи та покладає тягар доказування на сторони. Водночас цей принцип не створює для суду обов`язок вважати доведеною та встановленою обставину, про яку стверджує сторона. Таку обставину треба доказувати таким чином, аби реалізувати стандарт більшої переконливості, за яким висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається вірогідним, ніж протилежний (постанови Верховного Суду від 02.10.2018 у справі №910/18036/17, від 23.10.2019 у справі №917/1307/18). Тобто певна обставина не може вважатися доведеною, допоки інша сторона її не спростує (концепція негативного доказу), оскільки за такого підходу принцип змагальності втрачає сенс (п.43 постанови Верховного Суду від 23.10.2019 у справі №917/1307/18). Аналогічна позиція викладена у п.81 постанови Великої Палати Верховного Суду від 18.03.2020 у справі №129/1033/13-ц.
Відповідно до ч. 1 ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Згідно зі ст.76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ст.77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.
Згідно зі ст.78 ГПК України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.
Статтею 86 ГПК України встановлено, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів). Частинами 1, 2, 3 ст. 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 Рішення Європейського суду з прав людини у справі "Салов проти України" від 06.09.2005р.).
У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Надточий проти України" від 15.05.2008 зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.
Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.
Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.
Відповідно до частини 1 статті 14 ГПК України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення. Проте, якщо подання сторони є вирішальним для результату проваджень, воно вимагає конкретної та прямої відповіді ("Руїс Торіха проти Іспанії").
Завданням національних судів є забезпечення належного вивчення документів, аргументів і доказів, представлених сторонами ("Ван де Гурк проти Нідерландів)".
Ще одне призначення обґрунтованого рішення полягає в тому, щоб продемонструвати сторонам, що вони були почуті ("Гірвісаарі проти Фінляндії").
Згідно ж із статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Вказані рішення Європейського суду з прав людини суд застосовує у даній справі як джерело права.
Керуючись ст. ст. 129, 232, 236-242 ГПК України, суд,
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 20.06.2019, укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області та ПП «Західна аграрна компанія» (код ЄДРПОУ 36205714), зареєстрованого в Державному реєстрі речових прав 24.06.2019 на підставі Договору, номер запису 32150707 щодо земельної ділянки площею 33, 2314 гектарів, кадастровий номер земельної ділянки: 0722484600:04:000:0695, а саме:
Пункт 2.1 договору викласти в такій редакції - «В оренду передається земельна ділянка із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 33,2314 гектарів, у тому числі: 33,2314 га - рілля»;
3. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 20.06.2019, укладеного між Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області га ПП «Західна аграрна компанія» (код ЄДРПОУ 36205714), зареєстрованого в Державному реєстрі речових прав 24.06.2019 на підставі Договору, номер запису 32150707 щодо земельної ділянки площею 33, 2314 гектарів, кадастровий номер земельної ділянки: 0722484600:04:000:0695, а саме:
Пункт 2.7 договору викласти в такій редакції - «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 779 442,22 гривень»;
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ПП Західна аграрна компанія» (вул. Шевченка, 41А, смт. Локачі, Волинська область, код ЄДРПОУ 36205714) на користь Волинської обласної прокуратури (вул. Винниченка, 15, м. Луцьк, 43025, код ЄДРПОУ 02909915) 5 368 грн. 00 коп. витрат, пов`язаних з оплатою судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Північно-західного апеляційного господарського суду відповідно до ст. 255-256, п. 17.5 Перехідних положень ГПК України.
Повний текст рішення складено 08.04.2024
СуддяМ. С. Шум
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 02.04.2024 |
Оприлюднено | 10.04.2024 |
Номер документу | 118196113 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Шум Микола Сергійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні