Рішення
від 05.03.2024 по справі 921/579/23
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

05 березня 2024 року м. ТернопільСправа № 921/579/23

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Стадник М.С.

при секретарі судового засідання Василишин О.С.

розглянув матеріали справи

за позовом: Акціонерного товариства "Укртрансгаз" (Кловський узвіз, 9/1, м. Київ, 01021)

до відповідача: Комунального підприємства теплових мереж Тернопільської обласної ради "Тернопільтеплокомуненерго" (вул. Київська, 3А, м. Тернопіль, 46016)

про: стягнення 1 079 372,85грн, з яких: 931 305,80грн - компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу, 22 167,63грн три проценти річних та 125 899,42грн - інфляційних втрат.

За участі представників:

позивача адвоката Онищук Мар`яни Борисівни довіреність №1-3592 від 15.08.2023 (в режимі відеоконференції).

відповідача Миколайчук Наталії Леонідівни, довіреність №463/03 від 06.07.2023.

В порядку ст. 8 Господарського процесуального кодексу України (надалі ГПК України), здійснюється повне фіксування судового засідання за допомогою технічних засобів.

Ухвалою суду від 29.08.2023 позовну заяву №1001ВИХ-23-5426 від 30.06.2023 (вх. №623 від 24.08.2023) залишено без руху, а ухвалою від 13.09.2023 прийнято до розгляду за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 13.10.2023, сторони повідомлені про дату і час судового засідання.

У судових засіданнях 13.10.2023 та 03.11.2023, враховуючи подані представником відповідача (в.о. директора Коваль В.М.) клопотання №652 від 12.10.2023 (вх.№8238 від 13.10.2023) про зупинення провадження у справі, представником позивача (адвокатом Онищук М.Б) заперечення №б/н від 02.11.2023 (вх.№8849 від 03.11.2023) на клопотання про зупинення провадження у справі, для надання можливості представникам сторін ознайомитися з заявами по суті, постановлено ухвали про оголошення перерви відповідно до 03.11.2023 та 10.11.2023, які занесено у протоколи судових засідань, представники сторін повідомлені про дату та час судових засідань.

Ухвалами суду від 10.11.2023 та 28.11.2023, враховуючи оголошення на території Тернопільської області повітряної тривоги, усне клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи, відкладено розгляд справи відповідно на 28.11.2023 та 12.12.2023, сторони повідомлені про дату та час судового засідання.

Ухвалою суду від 12.12.2023, враховуючи поданий представником відповідача (Миколайчук Н.Л. відзив на позов №752/0 від 27.11.2023 (вх.№10031 від 12.12.2023), відмовлено в задоволенні клопотання №652 від 12.10.2023 (вх. № 8238 від 13.10.2023) про зупинення провадження у справі до набрання законної сили судовим рішенням у справі №826/166/17, оскільки предметом розгляду у даній справі за позовом Публічного акціонерного товариства «Національна акціонерна компанія «Нафтогаз України» до Центрального міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, у якій відповідач є третьою особою, є визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, а тому вирішення такої не встановить обставин, які є предметом судового розгляду у даній справі. У судовому засіданні закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 12.01.2024, представники сторін повідомлені про дату та час судових засідань.

У судовому засіданні 12.01.2024, враховуючи подану представником позивача (адвокатом Онищук М.Б) відповідь на відзив №б/н від 12.01.2024 (вх.№349 від 12.01.2024), усне клопотання представника позивача про відкладення судового засідання, для надання можливості відповідачу отримати та ознайомитись із відповіддю на відзив, не відкриваючи розгляд справи по суті постановлено ухвалу про оголошення перерви до 26.01.2024 яку занесено у протокол судового засіданні, представник позивач та відповідач повідомлені про дату та час судового засідання.

У судових засіданнях 26.01.2024, 13.02.2024 та 23.02.2024, постановлено ухвали про оголошення перерви відповідно до 13.02.2024, 23.02.2024 та 05.03.2024, представники сторін повідомлені про дату та час судового засідання.

Представник позивача підтримав позовні вимоги, на обґрунтування таких посилається на наступне:

-за результатом опрацювання поданих номінацій, позивачем встановлено відсутність наданих номінацій АТ «Нафтогаз України» у березні-квітні 2017 та квітні 2018 для КПТМ ТОР «Тернопільтеплокомунерго» в обсязі 527,086 тис.куб.м;

-у спірний період відповідач мав договірні відносини з постачання природного газу з НАК «Нафтогаз України», згідно договорів №3910/1617-ТЕ-30 від 15.09.2016, №3912/1617-БО-30 від 25.09.2016, №3914/1617-ТЕ-30 від 15.09.2016, №3911/1617-БО-30 від 27.10.2016 та №3913/1617-БО-30 від 27.10.2016, проте постачальник не здійснив постачання природного газу відповідачу у березні-квітні 2017 та квітні 2018, у зв`язку із невиконанням умов для постачання та наявності заборгованості за попередні періоди постачання природного газу, внаслідок чого відповідачем здійснено відбір природного газу з газотранспортної системи позивача без поданих номінацій його постачальником;

-частиною 2 ст. 8 Закону України №173- VІІІ «Про заходи спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу» держава встановила імперативне нормативне регулювання правовідносин, щодо врегулювання заборгованості підпорядкування ПЕК перед Оператором ГТС, які протягом періоду з 1 грудня 2015 по 31 грудня 2019 року здійснюється відбір природного газу з газотранспортної системи без подання номінацій та визначила, що вартість вказаних обсягів природного газу компенсуються Оператору ГТС;

-вартість відібраних відповідачем без номінацій обсягів природного газу у березі-квітні 2017 та квітні 2018 в загальному обсязі 527,086тис.куб.м за цінами реалізації природного газу по категоріям споживачів ( за інформацією АТ НАК «Нафтогаз України» щодо цін на природний газ для виробників теплової енергії, реалізований за договорами постачання природного газу з АТ`НАК «Нафтогаз України») складає 3 352 700,64грн, яку відповідач зобов`язаний протягом 72 місяців, починаючи з 1 жовтня 2021 року, щомісяця рівними частинами по 46 565,29грн оплатити позивачу;

-станом на 01.06.2023 (кінцевий строк оплати за період з 01.10.2021 по 01.06.2023) вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу є таким що настав, проте КПТМ ТОР «Тернопільтеплокомунерго» не здійснило такої оплати, допустивши порушення строку оплати, у зв`язку з чим відповідно до вимог чинного законодавства, йому нараховані 3% річних та інфляційні втрати. Просить позов задовольнити.

Відповідач, його представник проти позову заперечують посилаючись на наступне:

-відповідач не здійснював незаконного відбору природного газу, який належав АТ «Укртрансгаз» в загальному обсязі 537,990 тис. куб. м, оскільки діяли договірні відносини з ПАТ «НАК «Нафтогаз України», однак останній не надав номінацій відповідачу за березень-квітень 2017 та квітень 2018, відмовивши у підписанні актів приймання передачі природного газу загальним обсягом 537,990 тис. куб. м, у зв`язку з чим виникла заборгованість за спожитий природний газ;

-враховуючи зміни до Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення" від 03.11.2016, відповідач для врегулювання заборгованості за спожитий природний газ розробив проект договору про компенсацію вартості природного газу в якому передбачив надання податкових накладних і складання акту приймання-передачі природного газу, що є істотною умовою для договору та направив для підписання АТ «Укртрансгаз», однак останнє відмовилося підписати такий у наданій редакції;

-звертає увагу суду, що в разі задоволення позову, таке призведе до подвійного стягнення коштів за одні і ті ж об`єми природного газу, які заявлені у справах: - АТ «Укртрансгаз» про повернення безпідставно набутого майна та стягнення коштів у справах №921/778/20 та у справі №921/587/19; - ПрАТ «Тернопільміськгаз» про стягнення 718 172,14грн компенсації вартості об`єму спожитого у березні-квітні 2017 року природного газу у справі № 921/502/17-г/8; - ПрАТ «Тернопільгаз» про стягнення 8 064 404,53грн вартості компенсації неврегульованого небалансу природного газу березні-квітні 2017 року у справі №921/39/18; - ДП «Кременецьке управління з постачання та реалізації газу» про стягнення 205 136,73грн, з яких: 202 187,66грн за надані послуги з балансування об`ємів газу у березні 2017; 2 949,07грн за надані послуги з балансування об`ємів газу у квітні 2017 згідно Договору №02-114/16 від 28.01.2016;

- позивач подав окремо до суду позовні заяви до ПрАТ «Тернопільміськгаз» (справа №921/179/18 та ПрАТ «Тернопільгаз» (справа №921/173/18) про стягнення заборгованості за послуги балансування природного газу куди зокрема включені об`єкт природного газу використаного КП «Тернопільтеплокомуненерго», дані справи знаходяться на розгляді в Західному апеляційному господарському суді;

- наказ Господарського суду Тернопільської області від 02.07.2018 виданий на виконання рішення суду у справі №921/39/18, повернутий з примусового виконання рішень за заявою стягувача, однак такий може бути повторно пред`явлений до виконання, що може призвести до подвійного стягнення з відповідача заборгованості за використаний природний газ, у разі задоволення судом даного позову. Просить в позові відмовити.

Суд, вважає за необхідне зазначити, що розгляд даної справи здійснювався із врахуванням Указу Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 Про введення воєнного стану в Україні (в редакції Указів № 133/2022 від 14.03.2022, № 259/2022 від 18.04.2022, 341/2022 від 17.05.2022, №573/2022 від 12.08.2022, №757/2022 від 07.11.2022, №58/2023 від 06.02.2023, 254/2023 від 01.05.2023, №451/2023 від 26.07.2023, №10211/2023 від 06.11.2023 та №49/2024 від 05.02.2024), рекомендацій Ради суддів України від 02.03.2022 та розпорядження голови Господарського суду Тернопільської області від 24.02.2022 № 10-р, відповідно до яких з 24.02.2022 встановлено особливий режим роботи суду в умовах воєнного стану.

Згідно з приписами ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожній фізичній або юридичній особі гарантується право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи, а також справи про адміністративне правопорушення, в якій вона є стороною.

Європейський суд з прав людини щодо критеріїв оцінки розумності строку розгляду справи визначився, що строк розгляду має формувати суд, який розглядає справу. Саме суддя має визначати тривалість вирішення спору, спираючись на здійснену ним оцінку розумності строку розгляду в кожній конкретній справі, враховуючи її складність, поведінку учасників процесу, можливість надання доказів тощо.

Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним слід вважати строк, який необхідний для вирішення справи відповідно до вимог матеріального та процесуального законів.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши в процесі розгляду справи пояснення представників сторін, судом встановлено:

-відповідно Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (відносини у перехідний період) затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2015 №758 (далі Положення № 758) та Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.03.2017 №187 (далі Положення №187) на ПАТ «НАК «Нафтогаз України» покладено спеціальні обов`язки постачати природний газ на умовах та у порядку, що визначені цими Положеннями.

Відповідач здійснює діяльність з виробництва теплової енергії на основі укладених договорів з учасниками ринку природного газу.

Так, між ПАТ "НАК "Нафтогаз України" (постачальник) та КПТМ "Тернопільтеплокомуненерго" (споживач) укладено договори на постачання природного газу:

1/ №3910/1617-ТЕ-30 від 15.09.2016 та Додаткові угоди до нього № 1 від 23.01.2017, № 2 від 10.02.2017 та № 3 від 31.03.2017;

2/ №3912/1617-БО-30 від 25.09.2016 та Додаткові угоди до нього № 1 від 23.01.2017,№ 2 від 10.02.2017 та № 3 від 31.03.2017;

3/ №3914/1617-ТЕ-30 від 15.09.2016, Додаткові угоди до нього № 1 від 23.01.2017, № 2 від 10.02.2017 та № 3 від 31.03.2017, відповідно до яких Постачальник зобов`язується поставити Споживачеві у 2016 2017 роках природний газ виключно для виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню, а Споживач зобов`язується оплатити його вартість;

4/ №3911/1617-БО-30 від 27.10.2016, Додаткові угоди до нього № 1 від 31.10.20216, № 2 від 22.11.2016, № 3 від 30.12.2017, №4 від 23.01.2017, № 5 від 10.02.2017 та № 6 від 31.03.2017;

5/ №3913/1617-БО-30 від 27.10.2016, Додаткові угоди до нього № 1 від 31.10.2016, № 2 від 22.11.2016, № 3 від 30.12.2017, №4 від 23.01.2017, № 5 від 10.02.2017 та № 6 від 31.03.2017, відповідно до яких Постачальник зобов`язується поставити Споживачеві у 2016 2017 роках природний газ виключно для виробництва теплової енергії яка споживається бюджетними організаціями, а Споживач зобов`язується оплатити його вартість.

На виконання зазначених договорів КП «Тернорільтеплокомуненерго» складені та підписані акти приймання-передачі природного газу, спожитого за березень-квітень 2017 та квітень 2018:

- на 146,286 тис. куб. м вартістю 867 534,49грн за березень 2017 року, згідно Договору №3910/1617 ТЕ 30 від 15.09.2016;

- на 11,832 тис. куб. м. вартістю 70 168,49грн за березень 2017 року, згідно Договору №3912/1617 ТЕ 30 від 15.09.2016;

- на 265,533 тис. куб. м вартістю 1 574 716,92грн за березень 2017 року, згідно Договору №3911/1617 БО 30 від 27.10.2016;

- на 19,831 тис. куб. м вартістю 117 605,76грн за березень 2017 року, згідно Договору №3913/1617 БО 30 від 27.10.2016;

- на 4,736 тис. куб. м вартістю 28 086,37грн за квітень 2017 року, згідно Договору №3910/1617 ТЕ 30 від 15.09.2016;

- на 0,498 тис. куб. м вартістю 2 953,24грн за квітень 2017 року, згідно Договору №3912/1617 ТЕ 30 від 15.09.2016;

- на 0,194 тис. куб. м вартістю 1 150,50грн за квітень 2017 року, згідно Договору №3914/1617 ТЕ 30 від 15.09.2016 ;

- на 14,336 тис. куб. м вартістю 136 029,14грн за квітень 2017 року, згідно Договору №3911/1617 БО 30 від 15.09.2016;

- на 7,424 тис. куб. м вартістю 70 443,66грн за квітень 2017 року, згідно Договору №3913/1617 БО 30 від 27.10.2016;

- на 14, 611 тис. куб. м вартістю 86 649,07грн за квітень 2018 року, згідно Договору №8450/1718 ТЕ 30 від 20.09.2017;

- на 41, 668 тис. куб. м вартістю 395 372,6грн за квітень 2018 року, згідно Договору №8451/1718 БО 30 від 20.09.2017;

- на 0,331 тис. куб. м вартістю 3 140,74грн за квітень 2018 року, згідно Договору №8452/1718 КП 30 від 05.10.2017.

Однак зазначені первинні документи бухгалтерського обліку повернуті ПАТ "НАК "Нафтогаз України" відповідачу без підписання, з посиланням на те, що підприємством не виконуються п.17 Положення № 758 та п. 12 Положення №187 , а тому підприємству не були підтверджені планові обсяги (номінації) природного газу на березень та квітень 2017року та квітень 2018 року.

КПТМ "Тернопільтеплокомуненерго" у спірному періоді використано 527,086 тис. куб. м природного газу, а саме: березні 2017 - 443,482 тис.куб.м, у квітні 2017 26,994 тис.куб.м та у квітні 2018 56,610 тис. куб. м, що підтверджується звітами про розподіл фактичного обсягу (об`єму) природного газу, відібраного з точки виходу ПАТ "Тернопільміськгаз" та ПрАТ «Тернопільгаз», про фактичні обсяги розподілу природного газу по постачальниках за березень квітень 2017 року та квітень 2018, якими також підтверджується відсутність підтвердженого ПАТ «НАК «Нафтогаз України» обсягу номінацій для відповідача.

Акціонерне товариство "Укртрансгаз" до 20.01.2020 виконувало функції оператора газотранспортної системи (оператор ГТС), тобто було суб`єктом господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників), що передбачено п. 19 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про ринок природного газу".

Відповідно до ч. 2 ст. 8 Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» (Закон №1730-VIII), на відповідача покладено обов`язок протягом 72 місяців, починаючи з 01.10.2021, щомісяця рівними частинами компенсувати позивачу вартість відібраних у період з 2015-2019 роки без номінацій обсягів природного газу.

Вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу у визначених періодах у загальному розмірі 527,086 тис. куб. м за цінами реалізації природного газу по категоріям споживачів загалом складає 3 352 700,64грн, яку відповідач зобов`язаний сплатити протягом 72 місяців, починаючи з 01.10.2021, щомісяця рівними частинами, а саме по 46 565,29 грн, згідно ч. 2 ст. 8 Закону №1730-VIII.

Відповідач в порушення наведених положень закону не здійснив оплату вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу, чим допустив прострочення строку для оплати, що стало підставою для звернення позивача до суду про стягнення основного боргу, річних та інфляційних втрат.

Суд, на підставі ст. 86, 237 ГПК України, давши оцінку поданим доказам, наведеним доводам, прийшов до висновку, що позов підлягає до задоволення. При цьому, суд виходив із наступного.

Правове регулювання взаємовідносин оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також визначення правових, технічних, організаційних та економічних засад функціонування газорозподільних систем здійснюється Кодексом газотранспортної системи, Правилами постачання природного газу, затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) від 30.09.2015 №2496, а також положеннями Закону України "Про ринок природного газу", ЦК України та ГК України.

Регламентом функціонування газотранспортної системи України є Кодекс ГТС, який визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газотранспортної системи України.

Згідно із статті 5 розділу 1 глави І Кодексу ГТС номінацією визнається попереднє повідомлення, надане замовником послуг транспортування оператору газотранспортної системи, стосовно обсягів природного газу, які будуть подані замовником послуг транспортування протягом доби до газотранспортної системи в точках входу та відібрані з газотранспортної системи в точках виходу. Несанкціонований відбір природного газу - відбір природного газу: за відсутності по суб`єкту ринку природного газу підтвердженої номінації (підтвердженого обсягу природного газу) на відповідний розрахунковий період; без укладення відповідного договору з постачальником; шляхом самовільного від`єднання та/або з навмисно пошкодженими приладами обліку природного газу або поза охопленням приладами обліку; шляхом самовільного відновлення споживання природного газу.

За статтею 1 розділу 3 глави І Кодексу ГТС, оператор газотранспортної системи на підставі договору транспортування природного газу та згідно з умовами, визначеними в цьому Кодексі, надає суб`єктам ринку природного газу послуги транспортування природного газу газотранспортною системою в межах договірних потужностей та підтверджених номінацій.

Пунктом 4 глави 3 розділу І Кодексу ГТС визначено, що експлуатацію газотранспортної системи здійснює виключно оператор газотранспортної системи.

Згідно з п. 9 гл. 1 розд. VІІІ Кодексу ГТС замовник послуг транспортування на підставі договору транспортування може замовити в оператора газотранспортної системи нижче наведені послуги, що є складовими послуги транспортування: доступ до потужності в точці входу або виходу з газотранспортної системи; замовлення фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою на підставі підтвердженої номінації; послугу балансування обсягів природного газу, які подаються до газотранспортної системи та які відбираються з неї.

Для отримання послуг із транспортування (фізичного транспортування природного газу газотранспортною системою) замовник послуг транспортування подає оператору газотранспортної системи номінації та/або місячну номінацію по точках входу та точках виходу в установленому цим розділом порядку (п. 1 гл. 1 розд. XI Кодексу ГТС).

Наведені вище положення Кодексу ГТС дають підстави дійти висновку, що укладання договору транспортування природного газу магістральними трубопроводами, а також подання та підтвердження номінацій є необхідною передумовою для відбору природного газу в межах газотранспортної системи.

Відповідно до Ліцензії НКРЕКП Серії АЕ № 194511 від 28.02.2013 АТ "Укртрансгаз" до 31.12.2019, тобто до часу створення та початку функціонування окремого суб`єкта на ринку природного газу України оператора ГТС, виконував функції оператора ГТС, який здійснював діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників).

Частиною 1 ст.11 Закону України "Про ринок природного газу" передбачено, що з метою забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу на суб`єктів ринку природного газу у виключних випадках та на визначений строк можуть покладатися спеціальні обов`язки в обсязі та на умовах, визначених Кабінетом Міністрів України після консультацій із Секретаріатом Енергетичного Співтовариства.

Кабінетом Міністрів України відповідно до ст. 11 Закону України "Про ринок природного газу" затверджено Положення №758 та Положення №187 , які зобов`язували АТ НАК "Нафтогаз України" постачати природний газ виробникам теплової енергії, які здійснюють виробництво теплової енергії для всіх категорій споживачів. До таких виробників належав і відповідач.

Закон України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення»№1730-VIII, набрав чинності 30.11.2016 визначає комплекс організаційних та економічних заходів, спрямованих на забезпечення сталого функціонування теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення,

За змістом статті 1 Закону №1730-VIII заборгованістю, що підлягає врегулюванню відповідно до цього Закону, є, зокрема кредиторська заборгованість теплопостачальних та теплогенеруючих організацій перед постачальником природного газу, операторами газорозподільних систем, оператором газотранспортної системи та особою, що виконувала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно, за спожитий природний газ, використаний для виробництва теплової та електричної енергії (у тому числі за договорами купівлі-продажу природного газу для власних потреб, що був використаний виключно для виробництва теплової та електричної енергії), надання послуг з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, послуг з постачання теплової енергії та постачання гарячої води (у тому числі у разі заміни сторони у зобов`язанні та/або у разі правонаступництва), а також послуги з його розподілу і транспортування.

Відповідно до статті 2 Закону №1730-VIII дія цього Закону поширюється на відносини із врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій за спожитий природний газ та інші енергоносії та послуги з розподілу і транспортування природного газу, теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, а також підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиту електричну енергію, послуги з її розподілу/передачі, за питну воду, придбану з метою її подальшої реалізації споживачам, та/або за очищення стічних вод іншими підприємствами централізованого водопостачання і водовідведення.

Законом України «Про заходи спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу» №1639-IX від 14.07.2021, який набрав чинності 29.08.2021 внесені зміни до Закону №1730-VIII зокрема, розширивши сферу його дії, у тому числі шляхом викладення статті 2 в новій редакції та доповнено статтю 8 частиною другою.

Відповідно до частини другої статті 8 Закону №1730-VIII у редакції Закону №1639-ІХ, підприємства, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, які протягом періоду з 1 грудня 2015 року по 31 грудня 2019 року здійснювали відбір природного газу з газотранспортної системи без поданих номінацій, зобов`язані протягом 72 місяців, починаючи з 1 жовтня 2021 року, щомісяця рівними частинами компенсувати особі, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31 грудня 2019 року включно, вартість відібраних без номінацій обсягів природного газу за цінами реалізації природного газу категоріям споживачів, визначеними положенням про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, затверджених постановами Кабінету Міністрів України на виконання статті 11 Закону України "Про ринок природного газу", чинних протягом періоду таких відборів для відповідних категорій споживачів.

Аналіз наведених приписів Закону №1730-VIII та правових позицій, що викладені Верховним Судом у постанові від 04.05.2023 у справі №914/1940/22 дає суду підстави для висновку, що необхідними та визначальними умовами для застосування положень статті 8 цього Закону є: 1) учасниками процедури врегулювання заборгованості мають бути-підприємства, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, надають послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води та особа, що здійснювала функції оператора газотранспортної системи до 31.12.2019 включно; 2) заборгованість складається з вартості об`ємів природного газу, відбір якого відбувався без поданих постачальником газу номінацій та за умови відсутності підписаних актів приймання-передачі природного газу з постачальниками щодо таких обсягів; 3) період заборгованості - відбір природного газу відбувся упродовж 01.12.2015-31.12.2019; 4) строк оплати настав з 01.10.2021.

Відповідно до ч.1, 2 ст. 193 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

Згідно ч. 1 ст. 509 ЦК України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Відповідно до статті 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Згідно ч.1 ст.611 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом.

Відповідно до ч.2 ст. 625 ЦК боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Матеріалами справи підтверджено та не заперечується відповідачем:

- відбір природного газу у березні 2017 - 443,482 тис.куб.м, у квітні 2017 26,994 тис.куб.м та у квітні 2018 56,610 тис. куб. м, всього 527,086 тис. куб.м, відповідачем здійснено без поданих постачальником газу (ПАТ "НАК "Нафтогаз України") номінацій та за відсутності підписаних актів приймання-передачі природного газу з постачальниками щодо таких обсягів;

- рішеннями суду від 28.05.2021 у справі №921/587/19 та від 27.05.2021 у справі 921/778/20, які залишено в силі постановами Західного апеляційного господарського суду встановлено факт відбору природного газу та обсягів відібраного відповідачем природного газу без поданих номінацій у березні - квітні 2017року, зокрема у березні в об`ємі 443,482тис.куб.м та квітні в об`ємі 26,994 тис.куб.м.

Відповідно до ч. 4 ст. 75 ГПК України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом;

- розрахунок вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу у визначених періодах позивачем здійснено за цінами реалізації природного газу по категоріям споживачів, які були чинні протягом періоду таких відборів та складають 931 305, 80грн, що відповідачем не заперечується;

- матеріали справи не містять доказів оплати відповідачем вартості відібраного без номінацій природного газу ні на користь ПАТ "НАК "Нафтогаз України", ані на користь АТ "Укртрансгаз".

З урахуванням наведеного та враховуючи правову позицію викладену з приводу аналогічних правовідносин у постанові Верховного Суду від 04.05.2023 у справі №914/1940/22, до спірних правовідносин підлягають застосуванню положення частини другої статті 8 Закону №1730-VIII у редакції Закону №1639-ІХ.

Таким чином, враховуючи що визначені законодавцем щомісячні (з 01.10.2021 - 01.06.2023) строки оплати вартості відібраних без номінацій у березні-квітні 2017 та квітні 2018 обсягів природного газу настали, однак доказів оплати вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу відповідачем не надано, то позовні вимоги Акціонерного товариства "Укртрансгаз" в цій частині є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Суд, за допомогою інформаційно-аналітичного центру "Ліга", перевіривши на відповідність нараховані розмірі 22 167,63грн три проценти річних та 125 899,42грн - інфляційних втрат, які підлягають до задоволення позивачем на прострочену суму боргу пеню, інфляційні втрати та 3 % річних, встановив їх правомірність в як обґрунтовано заявлені.

Доводи відповідача щодо того, що рішення у справі приведе до подвійного стягнення вартості за одні і ті ж самі об`єми спожитого газу, судом відхиляються, з огляду на таке:

-рішенням Господарського суду Тернопільської області від 31.10.2022 у справі №921/173/18 відмовлено позивачу в частині позовних вимог щодо стягнення заборгованості за послуги балансування природного газу в березні-квітні 2017 та квітні 2018 в обсягах спожитих Комунальним підприємством теплових мереж «Тернопільтеплокомуненерго», рішення законної сили не набрало, та знаходиться на перегляді у Західному апеляційному господарському суді;

- рішенням Господарського суду Тернопільської області від 28.05.2021 у справі №921/778/20 та від 27.05.2021 у справі №921/587/19, які залишено в силі постановами Західного апеляційного господарського суду, відмовлено АТ «Укртрансгаз» у позові про повернення безпідставно набутого майна (природного газу спожитого відповідачем березень квітень 2017 року) та стягнення коштів;

- у справі № 921/502/17-г/8 за позовом ПрАТ «Тернопільміськгаз» про стягнення з КПТМ ТОР «Тернопільтеплокомунерго» 718 172,14грн компенсації вартості об`єму спожитого у березні-квітні 2017 року природного газу, в обсязі: березень - 31,663 та квітень - 7,922 тис. куб. м, ухвалою суду від 09.01.2019, яка залишено в силі постановою Верховного Суду від 30.05.2019, позов залишено без розгляду;

- у справі №921/707/17-г/7 за позовом ДП «Кременецьке управління з постачання та реалізації газу» про стягнення 205 136,73 грн за надані послуги з балансування об`ємів газу у березні та квітні 2017 згідно Договору №02-114/16 від 28.01.2016, заявлені інші об`єми природного газу, а ніж ті, що є предметом спору у справі №921/579/23;

- у справі №921/39/18 за позовом ПрАТ «Тернопільгаз» до КПТМ ТОР «Тернопільтеплокомунерго» про стягнення 8 064 404,53грн вартості компенсації неврегульованого небалансу природного газу березні-квітні 2017 року ухвалою суду від 03.12.2019 зупинено провадження до набрання законної сили судовим рішенням у справі №921/173/18.

Крім того, суд звертає увагу сторін, що відновити правовий стан, який склався в результаті зміни законодавства щодо проведення розрахунків за спожитий газ без номінацій, можливо шляхом перегляду рішень за нововиявленими обставинами.

Відповідно до ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Подані сторонами докази мають бути належними, допустимими, достовірними, достатніми (ст. 76-79 ГПК України).

Згідно із ст. 86 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Європейський суд з прав людини в рішенні у справі "Серявін та інші проти України" вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

Названий Суд зазначив, що, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід (рішення Європейського суду з прав людини у справі "Трофимчук проти України").

За таких обставин, позовні вимоги підлягають до задоволення як обґрунтовано заявлені, підтверджені матеріалами справи та не спростовані відповідачем належними та допустимими доказами.

Судовий збір, згідно ст. 129 ГПК України, покладається на відповідача.

Керуючись ст. 73-79, 86, 129, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Комунального підприємства теплових мереж Тернопільської обласної ради "Тернопільтеплокомуненерго"(вул. Київська, 3А, м. Тернопіль, 46016, ідентифікаційний код 03353590) на користь Акціонерного товариства "Укртрансгаз" (Кловський узвіз, 9/1, м. Київ, 01021, ідентифікаційний код 30019801) 931 305 (дев`ятсот тридцять одна тисяча триста п`ять)грн 80коп. - компенсації вартості відібраних без номінацій обсягів природного газу, 22 167 (двадцять дві тисячі сто шістдесят сім)грн 63коп. три проценти річних, 125 899 (сто двадцять п`ять тисяч вісімсот дев`яносто дев`ять)грн 42 коп. - інфляційних втрат та 16 190 (шістнадцять тисяч сто дев`яносто)грн 60коп.- витрат по сплаті судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили протягом 20 днів з дня виготовлення повного судового рішення. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Західного апеляційного господарського суду.

Повне рішення складене 08 квітня 2024 року.

Суддя М.С. Стадник

Дата ухвалення рішення05.03.2024
Оприлюднено10.04.2024
Номер документу118197423
СудочинствоГосподарське
Сутьоголошення перерви відповідно до 03.11.2023 та 10.11.2023, які занесено у протоколи судових засідань

Судовий реєстр по справі —921/579/23

Рішення від 05.03.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стадник М.С.

Рішення від 05.03.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стадник М.С.

Ухвала від 12.01.2024

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стадник М.С.

Ухвала від 28.11.2023

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стадник М.С.

Ухвала від 10.11.2023

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стадник М.С.

Ухвала від 31.10.2023

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стадник М.С.

Ухвала від 13.09.2023

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стадник М.С.

Ухвала від 29.08.2023

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стадник М.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні