Рішення
від 08.04.2024 по справі 200/1312/24
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 квітня 2024 року Справа№200/1312/24

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Голубової Л.Б., розглянувши за правилами спрощеного (письмового) позовного провадження адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до військової частини НОМЕР_1

військової частини НОМЕР_2

про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії

ОСОБА_1 звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до військової частини НОМЕР_1 (далі - відповідач 1), військової частини НОМЕР_2 (далі - відповідач 2) про:

- визнання протиправною дії військової частини НОМЕР_2 та військової частини НОМЕР_1 , що порушили права позивача та виразилися у ненарахуванні та невиплаті 100% премії у травні, червні та липні 2023 року;

- визнання протиправною дії військової частини НОМЕР_2 та військової частини НОМЕР_1 , що порушили права позивача та виразилися у ненарахуванні та невиплаті 100% додаткової винагороди (30000 грн.) згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 за березень, травень та червень 2023 року;

- визнання протиправною дії військової частини НОМЕР_2 та військової частини НОМЕР_1 , що порушили права позивача та виразилися у ненарахуванні та невиплаті 100% премії та додаткової винагороди у сумі 17419,35 грн. в липні 2023 року;

- зобов`язання військову частину НОМЕР_1 вчинити певні дії, а саме нарахувати та виплатити : - 100% премії у травні, червні та липні 2023 року; - 100% додаткової винагороди (30000 грн.) згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 за березень, травень та червень 2023 року; - 100% премії та додаткової винагороди у сумі 17419,35 грн. в липні 2023 року.

Крім того, позивач просить поновити пропущений строк звернення до адміністративного суду, оскільки не був ознайомлений з наказами про притягнення його до дисциплінарної відповідальності.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що з 24.02.2022 року був призваний за мобілізацією та проходить військову службу у військовій частині НОМЕР_1 , а тому має право на виплату 100% премії та додаткової винагороди, передбаченої постановою КМУ № 168 від 28 лютого 2022 року в сумі 30000 гривень.

Наголошує, що 14.06.2023 посадовими особами ІНФОРМАЦІЯ_1 відносно нього був складений адміністративний протокол за ч. 3 ст. 172-20 КУпАП.

Як слідує з адміністративного протоколу ДНК-2/4066, приблизно о 14:00 год. 13.06.2023 під час проведення перевірки наявності особового складу та профілактичних заходів щодо попередження вживання алкогольних напоїв посадовими особами військової частини НОМЕР_1 був виявлений головний сержант ОСОБА_1 з ознаками алкогольного сп`яніння (почервоніння очей, запах з ротової порожнини, хитка хода, хитання на поворотах).

Згідно з постановою Індустріального районного суду м. Дніпропетровська від 23.11.2023 у справі № 202/12536/23, провадження відносно головного сержанта ОСОБА_1 було закрито на підставі п. 7 ст. 247 КУпАП у зв`язку з закінченням строків притягнення до адміністративної відповідальності. Однак, не зважаючи на те, що позивач не був притягнутий до адміністративної відповідальності, головному сержанту ОСОБА_1 не була виплачена премія та додаткова винагорода, передбачена постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 за декілька місяців 2023 року.

У зв`язку з наведеним 06.01.2024 на адресу військової частини НОМЕР_1 було спрямовано адвокатський запит щодо роз`яснень підстав, відповідно до яких головний сержант ОСОБА_1 був позбавлений премії і додаткової винагороди, та надання документів, що їх підтверджують.

05.02.2024 представником позивача отримано лист військової частини НОМЕР_1 від 30.01.2024 № 1107/247/1/91/пс, в якому зазначено наступне: військовослужбовець військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_1 протягом 2023 року скоїв 3 військово-адміністративних правопорушення, передбачених ч. 3 ст. 172-20 КУпАП, по всім випадкам проведено службові розслідування та прийняті рішення, а саме: 13.03.2023 за результатами медичного огляду встановлено алкогольне сп`яніння 2,25 проміле, про що свідчить довідка від 23.03.2023 № 288 та складено протокол ІНФОРМАЦІЯ_2 № ДНК-2/1421 від 14.03.2023 за ч. 3 ст. 172-20 КУпАП.

28.03.2023 за результатами службового розслідування відносно ОСОБА_1 на підставі наказу командира військової частини НОМЕР_1 № 47 від 28.03.2023 на ім`я командира військової частини НОМЕР_2 подано клопотання щодо накладення дисциплінарного стягнення, згідно пункту «е» ст. 48 та ст. 92 Дисциплінарного статуту ЗС України «ПОНИЖЕННЯ У ВІЙСЬКОВОМУ ЗВАННІ НА ОДНУ СТУПЕНЬ», згідно з чим військовослужбовець був позбавлений 100% премії за квітень 2023 року та додаткової винагороди за березень 2023 року.

03.05.2023 за результатами тесту № 9065 на стан алкогольного сп`яніння позивача виявлено 2,14 проміле, складений протокол ІНФОРМАЦІЯ_2 № ДНК-2/2825 від 04.05.2023 за ч. 3 ст. 172-20 КУпАП.

11.05.2023 за результатами службового розслідування, яке проводилось відносно ОСОБА_1 на підставі наказу командира військової частини НОМЕР_1 № 77 від 11.05.2023 було подано клопотання на ім`я командира військової частини НОМЕР_2 щодо накладення дисциплінарного стягнення, згідно пункту «е» ст. 48 та ст. 92 Дисциплінарного статуту ЗС України «ПОНИЖЕННЯ У ВІЙСЬКОВОМУ ЗВАННІ НА ОДНУ СТУПЕНЬ».

Відповідно до наказу командира військової частини НОМЕР_2 ввід 23.06.2023 № 20-рс позивач «ПОНИЖЕННИЙ У ВІЙСЬКОВОМУ ЗВАННІ НА ОДНУ СТУПЕНЬ та ПЕРЕВЕДЕНИЙ НА НИЖЧУ ПОСАДУ», згідно з чим військовослужбовець був позбавлений 100% премії за червень 2023 року та додаткової винагороди за травень 2023 року.

13.06.2023 за результатами тесту № 9065 на стан алкогольного сп`яніння позивача виявлено 2,14 проміле, складений протокол ІНФОРМАЦІЯ_2 № ДНК-2/2825 від 04.05.2023 за ч. 3 ст. 172-20 КУпАП.

11.05.2023 за результатами медичного огляду складена довідка від 13.06.2023 № 1057 на стан алкогольного сп`яніння, виявлено 1,08 проміле та складено протокол ІНФОРМАЦІЯ_2 № ДНК-2/4066 від 14.06.2023 за ч. 3 ст. 172-20 КУпАП.

10.07.2023 за результатами службового розслідування відносно ОСОБА_1 на підставі наказу командира військової частини НОМЕР_1 № 111 від 10.07.2023 на ім`я командира військової частини НОМЕР_2 подано клопотання щодо накладення дисциплінарного стягнення, згідно пункту «е» ст. 48 та ст. 92 Дисциплінарного статуту ЗС України «ПОНИЖЕННЯ У ВІЙСЬКОВОМУ ЗВАННІ НА ОДНУ СТУПЕНЬ», згідно з чим військовослужбовець був позбавлений 100% премії за липень 2023 року та додаткової винагороди за червень 2023 року.

Таким чином, ОСОБА_1 був позбавлений 100% премії у травні, червні та липні 2023 року.

Крім того, ОСОБА_1 був позбавлений 100% додаткової винагороди (30000 грн.) за березень, травень та червень 2023 року.

Також, постановою Індустріального районного суду м. Дніпропетровська від 30.06.2023 у справі № 202/11352/23 ОСОБА_1 визнаний винним у скоєнні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 172-20 КУпАП та на позивача накладено адміністративне стягнення у вигляді арешту з утриманням на гауптвахті строком 10 діб. Зазначене покарання ОСОБА_1 відбув з 17.07.2023 по 27.07.2023 та не виконував завдання за призначенням, внаслідок чого був позбавлений 100% премії та додаткової винагороди у сумі 17419,35 грн. в липні 2023 року.

Зазначає, що внаслідок не ознайомлення позивача з наказами про накладення на нього дисциплінарного стягнення та не надання військовою частиною НОМЕР_1 документів, які стали підставою для позбавлення головного сержанта ОСОБА_1 премії та додаткових виплат погіршився його матеріальний стан.

Вказує, що відповідачі, не нарахувавши позивачу 100% премії та додаткової винагороди, передбаченої законодавством, порушують право позивача на її отримання, тому позивач змушений звернутися суду за захистом своїх прав.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 11 березня 2024 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (письмового провадження).

Згідно з нормами частини третьої статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, визначених частиною першою цієї статті, заявами по суті справи є позов та відзив.

Відповідач 1 надав письмовий відзив 27.03.2024 року. В обґрунтування незгоди з позовними вимогами зазначає, що наказом командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 24.02.2022 року №46 прапорщика ОСОБА_1 зараховано до складу військової частини на всі види забезпечення та він отримував всі види грошових виплат, передбачених наказом Міністерства оборони України № 260 від 07.06.2018 на підставі наказів командира військової частини НОМЕР_1 .

Позивач протягом 2023 року скоїв три військово-адміністративні правопорушення 13.03.2023, 03.05.2023, 13.06.2023, передбачені ч. 3 ст. 172-20 КУпАП, у зв`язку з чим за кожним випадком було проведено службові розслідування.

З зазначених причин, ОСОБА_1 був позбавлений 100% премії за квітень, червень та липень 2023 року та додаткової винагороди в сумі 30000 гривень за березень, травень та червень 2023 року.

Крім того, постановою Індустріального районного суду м. Дніпропетровська від 01.05.2023 у справі № 202/6099/23 ОСОБА_1 визнаний винним у скоєнні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 172-20 КУпАП та на позивача накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 17000 гривень.

Також, постановою Індустріального районного суду м. Дніпропетровська від 30.06.2023 у справі № 202/11352/23 ОСОБА_1 визнаний винним у скоєнні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 172-20 КУпАП та на позивача накладено адміністративне стягнення у вигляді арешту з утриманням на гауптвахті строком 10 діб. Вказане покарання ОСОБА_1 відбув з 17.07.2023 по 27.07.2023 та не виконував завдання за призначенням, внаслідок чого був позбавлений 100% премії та додаткової винагороди у сумі 17419,35 грн. в липні 2023 року.

З зазначених причин відповідач 1 просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Відповідачем 2 також надано письмовий відзив 29.03.2024 року. В обґрунтування незгоди з позовними вимогами зазначає, що військовослужбовець військової частини НОМЕР_1 ОСОБА_1 протягом 2023 року скоїв 3 військово-адміністративних правопорушення, передбачених ч. 3 ст. 172-20 КУпАП. По кожному порушенню було проведено службові розслідування та прийняті відповідні рішення.

На підставі службових розслідувань відносно ОСОБА_1 були видані накази командира військової частини НОМЕР_2 від 21.04.2023 №11-рс, від 23.06.2023 №20-рс, від 28.07.2023 №25-рс.

Таким чином, у відповідача 1 були підстави для позбавлення позивача щомісячної додаткової грошової винагороди за березень, травень та червень 2023 року за порушення позивачем дисципліни, зокрема вживання алкогольних напоїв.

Відтак, з урахуванням зазначеного, відповідач 2 вважає, що відсутні правові підстави для визнання протиправними дій військової частини НОМЕР_2 та військової частини НОМЕР_1 , що на думку ОСОБА_1 порушили права позивача та виразилися у ненарахуванні та невиплаті 100% премії у травні, червні та липні 2023 року; визнання протиправною дії військової частини НОМЕР_2 та військової частини НОМЕР_1 , що порушили права позивача та виразилися у ненарахуванні та невиплаті 100% додаткової винагороди (30000 грн.) згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 за березень, травень та червень 2023 року; визнання протиправною дії військової частини НОМЕР_2 та військової частини НОМЕР_1 , що порушили права позивача та виразилися у ненарахуванні та невиплаті 100% премії та додаткової винагороди у сумі 17419,35 грн. в липні 2023 року; зобов`язання військову частину НОМЕР_1 вчинити певні дії, а саме: нарахувати та виплатити - 100% премії у травні, червні та липні 2023 року; - 100% додаткової винагороди (30000 грн.) згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 № 168 за березень, травень та червень 2023 року; - 100% премії та додаткової винагороди у сумі 17419,35 грн. в липні 2023 року.

З зазначених причин відповідач 2 також просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до положень статті 257 Кодексу адміністративного судочинства України даний предмет спору віднесено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку спрощеного позовного провадження, враховуючи, що відповідача у відповідності до норм законодавства повідомлено про наявність позову.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-79 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

УСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 є громадянином України, про що свідчить паспорт серії НОМЕР_3 . Згідно паспортних даних позивач зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 .

Позивач проходить військову службу за мобілізацією у військовій частині НОМЕР_1 , що підтверджується наказом командира військової частини НОМЕР_1 (по стройовій частині) від 24.02.2022 року №46, яким прапорщика ОСОБА_1 зараховано до складу військової частини на всі види забезпечення та призначено на посаду чергового по зв`язку та радіотехнічному забезпеченню польотів вузла зв`язку та радіотехнічного забезпечення.

На адресу відповідача 1 був скерований адвокатський запит від 06.01.2024 року, зокрема з проханням повідомити причини невиплати позивачу премії та додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України №168 від 28.02.2022 року «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» у розмірі 30000,00 гривень. Також у запиті запросили довідки про нараховані позивачу суми грошового забезпечення та документи, що підтверджують позбавлення позивача премії та додаткової виплати.

Листом на вказаний адвокатський запит від 31.01.2024 року № 1107/247/1/91/пс відповідач 1 повідомив, що позивач протягом 2023 року скоїв три військово-адміністративні правопорушення, передбачені ч. 3 ст. 172-20 КУпАП, у зв`язку з чим за кожним випадком було проведено службові розслідування.

Зокрема, 13.03.2023 за результатами медичного огляду встановлено алкогольне сп`яніння позивача 2,25 проміле, про що свідчить довідка від 23.03.2023 № 288 та складено протокол ІНФОРМАЦІЯ_2 № ДНК-2/1421 від 14.03.2023 за ч. 3 ст. 172-20 КУпАП.

28.03.2023 за результатами службового розслідування відносно ОСОБА_1 на підставі наказу командира військової частини НОМЕР_1 № 47 від 28.03.2023 на ім`я командира військової частини НОМЕР_2 подано клопотання щодо накладення дисциплінарного стягнення, згідно пункту «е» ст. 48 та ст. 92 Дисциплінарного статуту ЗС України «ПОНИЖЕННЯ У ВІЙСЬКОВОМУ ЗВАННІ НА ОДНУ СТУПЕНЬ», згідно з чим ОСОБА_1 був позбавлений 100% премії за квітень 2023 року та додаткової винагороди за березень 2023 року.

Також 03.05.2023 за результатами тесту № 9065 на стан алкогольного сп`яніння позивача виявлено 2,14 проміле, складений протокол ІНФОРМАЦІЯ_2 № ДНК-2/2825 від 04.05.2023 за ч. 3 ст. 172-20 КУпАП.

11.05.2023 за результатами службового розслідування, яке проводилось відносно ОСОБА_1 на підставі наказу командира військової частини НОМЕР_1 № 77 від 11.05.2023 було подано клопотання на ім`я командира військової частини НОМЕР_2 щодо накладення дисциплінарного стягнення, згідно пункту «е» ст. 48 та ст. 92 Дисциплінарного статуту ЗС України «ПОНИЖЕННЯ У ВІЙСЬКОВОМУ ЗВАННІ НА ОДНУ СТУПЕНЬ».

Відповідно до наказу командира військової частини НОМЕР_2 ввід 23.06.2023 № 20-рс позивач « ІНФОРМАЦІЯ_3 ЗВАННІ НА ОДНУ СТУПЕНЬ та ПЕРЕВЕДЕНИЙ НА НИЖЧУ ПОСАДУ», згідно з чим ОСОБА_1 був позбавлений 100% премії за червень 2023 року та додаткової винагороди за травень 2023 року.

Крім того, 13.06.2023 за результатами тесту № 9065 на стан алкогольного сп`яніння позивача виявлено 2,14 проміле, складений протокол ІНФОРМАЦІЯ_2 № ДНК-2/2825 від 04.05.2023 за ч. 3 ст. 172-20 КУпАП.

11.05.2023 за результатами медичного огляду складена довідка від 13.06.2023 № 1057 на стан алкогольного сп`яніння позивача, виявлено 1,08 проміле та складено протокол ІНФОРМАЦІЯ_2 № ДНК-2/4066 від 14.06.2023 за ч. 3 ст. 172-20 КУпАП.

10.07.2023 за результатами службового розслідування відносно ОСОБА_1 на підставі наказу командира військової частини НОМЕР_1 № 111 від 10.07.2023 на ім`я командира військової частини НОМЕР_2 подано клопотання щодо накладення дисциплінарного стягнення, згідно пункту «е» ст. 48 та ст. 92 Дисциплінарного статуту ЗС України «ПОНИЖЕННЯ У ВІЙСЬКОВОМУ ЗВАННІ НА ОДНУ СТУПЕНЬ», згідно з чим ОСОБА_1 був позбавлений 100% премії за липень 2023 року та додаткової винагороди за червень 2023 року.

Відтак, ОСОБА_1 був позбавлений 100% премії у травні, червні та липні 2023 року.

Крім того, ОСОБА_1 був позбавлений 100% додаткової винагороди (30000 грн.) за березень, травень та червень 2023 року.

Таким чином, на підставі вказаних вище службових розслідувань відносно позивача були видані накази командира військової частини НОМЕР_2 від 21.04.2023 №11-рс про пониження позивача у військовому званні на один ступінь, від 23.06.2023 №20-рс про пониження позивача у військовому званні на один ступінь і призначення на нижчу посаду в порядку накладеного дисциплінарного стягнення, від 28.07.2023 №25-рс про пониження позивача у військовому званні на один ступінь, які не були оскаржені позивачем та є чинними.

Дані обставини не спростовуються сторонами та підтверджується матеріалами службового розслідування, поясненнями ОСОБА_1 , протоколами про військові адміністративні правопорушення, довідками медичного огляду позивача на стан сп`яніння та відповідними наказами про притягнення позивача до дисциплінарної відповідальності.

Крім того, постановою Індустріального районного суду м. Дніпропетровська від 01.05.2023 у справі № 202/6099/23 ОСОБА_1 визнаний винним у скоєнні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 172-20 КУпАП та на позивача накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 17000 гривень.

Також, постановою Індустріального районного суду м. Дніпропетровська від 30.06.2023 у справі № 202/11352/23 ОСОБА_1 визнаний винним у скоєнні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 172-20 КУпАП та на позивача накладено адміністративне стягнення у вигляді арешту з утриманням на гауптвахті строком 10 діб. Зазначене покарання ОСОБА_1 відбув з 17.07.2023 по 27.07.2023 та не виконував завдання за призначенням, внаслідок чого був позбавлений 100% премії та додаткової винагороди у сумі 17419,35 грн. в липні 2023 року.

Відповідно до довідки відповідача 1 від 30.01.2024 року № 1107/247/77/104пс ОСОБА_1 був позбавлений 100% додаткової винагороди (30000 грн.) за березень, травень та червень 2023 року.

Також позивач був позбавлений 100% премії у травні, червні та липні 2023 року.

Як зазначено вище, позивач не оскаржував накази командира військової частини НОМЕР_2 від 21.04.2023 №11-рс про пониження його у військовому званні на один ступінь, від 23.06.2023 №20-рс про пониження його у військовому званні на один ступінь і призначення на нижчу посаду в порядку накладеного дисциплінарного стягнення, від 28.07.2023 №25-рс про пониження позивача у військовому званні на один ступінь.

Не спростовує позивач факт знаходження його в стані алкогольного сп`яніння. Водночас, позивач вважає протиправними дії відповідачів з причин не ознайомлення його з наказами про накладення на нього дисциплінарного стягнення та не надання військовою частиною НОМЕР_1 документів, які стали підставою для позбавлення головного сержанта ОСОБА_1 премії та додаткових виплат.

Перевіряючи правомірність дій відповідачів щодо не нарахування та невиплати позивачу 100% премії та додаткової винагороди відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року № 168 з причин систематичного вживання позивачем алкогольних напоїв під час проходження військової служби за мобілізацією, суд виходить з наступного.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 2 ст. 6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України.

Приписами ст. 24 Конституції України гарантується рівність конституційних прав і свобод та рівність всіх громадян перед законом.

Згідно з вказаною нормою суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Відповідно до частин 1-3статті 1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 № 2232-XIIзахист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України. Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення та Державної спеціальної служби транспорту, посади в яких комплектуються військовослужбовцями. Військовий обов`язок включає у тому числі проходження військової служби.

Частиною 1 ст. 9 Закону України «Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» встановлено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону України «Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Згідно з п. 2, 3постанови Кабінету Міністрів України № 704 від 30.08.2017 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб»грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Виплату грошового забезпечення військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу здійснювати в порядку, що затверджується Міністерством оборони, Міністерством внутрішніх справ, Міністерством фінансів, Міністерством інфраструктури, Міністерством юстиції, Службою безпеки, Управлінням державної охорони, розвідувальними органами, Адміністрацією Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації.

Механізм та умови виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України, Державної спеціальної служби транспорту України та деяким іншим особам визначає Порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та деяким іншим особам, затвердженийнаказом Міністерства оборони України від 07 червня 2018 року № 260.

Згідно п. 2, 8 розділу І Порядку № 260 грошове забезпечення включає: щомісячні основні види грошового забезпечення; щомісячні додаткові види грошового забезпечення; одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення виплачується в межах асигнувань, передбачених у кошторисі військової частини на грошове забезпечення військовослужбовців. Грошове забезпечення виплачується: щомісячні основні та додаткові види - в поточному місяці за минулий; одноразові додаткові види - в місяці видання наказу про виплату або в наступному після місяця, в якому наказом оголошено про виплату (з урахуванням вимогБюджетного кодексу України). Грошове забезпечення виплачується за місцем перебування військовослужбовців на грошовому забезпеченні на підставі наказу командира (начальника, керівника) (далі - командир). Грошове забезпечення командиру військової частини виплачується за місцем перебування на грошовому забезпеченні на підставі наказу вищого командира за підпорядкованістю.

Відповідно до п. 17 розділу І Порядку № 260 на період дії воєнного стану виплата грошового забезпечення особам офіцерського, старшинського, сержантського та рядового складу може встановлюватися за окремим рішенням Міністра оборони України.

Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022, у зв`язку з військовою агресією держави-терориста російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України,Закону України «Про правовий режим воєнного стану» постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Одночасно, військовому командуванню (Генеральному штабу Збройних Сил України, ІНФОРМАЦІЯ_4 , командуванням видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, управлінням оперативних командувань, командирам військових з`єднань, частин Збройних Сил України, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування постановлено запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України «Про правовий режим воєнного стану» заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.

В подальшому строк дії воєнного часу неодноразово продовжувався та триває на дату розгляду даної справи. Отже, як у спірний період, так і нас час розгляду даної справи на території України діє особливий період.

Механізм преміювання військовослужбовців передбачений Розділом ХVI Порядку № 260.

Так, відповідно до приписів пункту 5 Розділу ХVI Порядку № 260 військовослужбовцям щомісячні премії не виплачуються в таких випадках:

за вживання алкогольних напоїв (наркотичних речовин) на території військової частини як у службовий, так і в позаслужбовий час, прибуття на службу в нетверезому стані (у стані наркотичного сп`яніння) - за місяць, у якому здійснено таке порушення;

у разі накладення дисциплінарного стягнення у вигляді попередження про неповну службову відповідність, пониження в посаді, пониження у військовому званні на один ступінь, позбавлення військового звання - за місяць, у якому накладено дисциплінарне стягнення, або за місяць, у якому до військової частини надійшло повідомлення про накладення дисциплінарного стягнення вищим командиром;

у разі винесення судом постанови про накладення адміністративного стягнення за вчинення військового адміністративного правопорушення або адміністративного правопорушення, пов`язаного з корупцією, - за місяць, у якому така постанова надійшла до військової частини.

Всі наведені вище в пункті 5 Розділу ХVI Порядку № 260 обставини: вживання алкогольних напоїв на території військової частини як у службовий, так і в позаслужбовий час, накладення дисциплінарного стягнення у вигляді пониження у військовому званні на один ступінь, винесення судом постанови про накладення адміністративного стягнення за вчинення військового адміністративного правопорушення мали місце з боку позивача у 2023 році, що доведено наявними в матеріалах справи доказами: матеріалами службового розслідування, поясненнями ОСОБА_1 , протоколами про військові адміністративні правопорушення, довідками медичного огляду позивача на стан сп`яніння, наказами про накладення дисциплінарного стягнення у вигляді пониження у військовому званні на один ступінь, судових постанов про накладення адміністративного стягнення за вчинення військового адміністративного правопорушення.

Крім того, наказом Міністерства оборони України від 30 квітня 2017 року № 233 передбачено, зокрема не допускати до виконання службових обов`язків (роботи) за посадами і негайно відсторонювати від виконання будь-яких обов`язків військової служби (трудової діяльності), виконання бойових завдань, несення бойового чергування, внутрішньої та вартової служби, експлуатації зброї та техніки військовослужбовців та працівників Збройних Сил України, які мають ознаки алкогольного сп`яніння; приймати рішення щодо накладення дисциплінарних стягнень за неналежне виконання службових обов`язків та позбавлення премії повністю за вживання алкогольних напоїв на території військових частин як у службовий, так і в позаслужбовий час, прибуття на службу (роботу) в нетверезому стані, порушення громадського порядку в стані алкогольного сп`яніння.

З зазначених причин відповідач 1, не нараховуючи позивачу щомісячну премію за місяць, у якому здійснено такі порушення або за місяць, у якому до військової частини надійшло повідомлення про накладення дисциплінарного стягнення вищим командиром чи за місяць, в якому до військової частини надійшли постанови суду, діяв в межах чинного законодавства.

На виконанняУказів Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 «Про введення воєнного стану в Україні»та № 69 «Про загальну мобілізацію» Кабінет Міністрів України 28 лютого 2022 року прийняв постанову № 168, пунктом 1 якої установлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським виплачується додаткова винагорода в розмірі 30000 гривень щомісячно (крім військовослужбовців строкової служби), а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.

Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).

Ця постанова набрала чинності з дня її опублікування та застосовується з 24 лютого 2022 року.

Постановами Кабінету Міністрів України від 07.03.2022 № 217, від 22.03.2022 № 350, від 01.04.2022 № 400, від 01.07.2022 № 754, від 07.07.2022 № 793, від 27.09.2022 № 1066, від 08.10.2022 № 1146, від 20.01.2023 № 43, від 09.08.2023 № 836, від 15.09.2023 № 1001, від 07.11.2023 № 1162, від 30.01.2024 № 103 до вказаної постанови були внесені зміни та доповнення.

Отже, з 24.02.2022 року у військовослужбовців Збройних Сил України виникло право на отримання додаткової винагороди в розмірі 30000, 00 гривень щомісячно. Підставою для нарахування та виплати такої винагороди є відповідний наказ командира.

Відповідно до пункту 2-1 постанови № 168 порядок і умови виплати додаткової винагороди, а також одноразової грошової допомоги, передбачених цією постановою, визначаються керівниками відповідних міністерств та державних органів.

Згідно до вимог пункту 14 розділу XXХIV Порядку № 260 до наказів про виплату додаткової винагороди не включаються військовослужбовці, які, зокрема: вживали алкогольні напої (наркотичні або психотропні речовини) на території військової частини як у службовий, так і в позаслужбовий час, прибували на службу та/або виконували обов`язки військової служби в стані алкогольного (наркотичного) сп`яніння, - за місяць, у якому здійснено таке порушення, оголошене наказом командира (начальника) або вчинили інші дії (бездіяльність), за які судом прийнято рішення про притягнення до відповідальності за вчинення кримінального, військового адміністративного правопорушення за місяць, у якому така постанова (вирок) надійшла до військової частини, відбувають покарання на гауптвахті - за час відбування такого покарання.

Як зазначено вище, всі вказані обставини: вживання алкогольних напоїв, притягнення до відповідальності за вчинення військового адміністративного правопорушення, відбування покарання на гауптвахті також мали місце з боку позивача у 2023 році, а тому суд не вбачає порушень з боку відповідачів в частині невиплати позивачу додаткової винагороди, передбаченої постановою № 168.

Даних щодо скасування командира військової частини НОМЕР_2 від 21.04.2023 №11-рс, від 23.06.2023 №20-рс, від 28.07.2023 №25-рс матеріали справи також не містять.

Таким чином, враховуючи недоведеність позивачем невідповідності дій військових частин під час нарахування і виплати щомісячної премії та додаткової винагороди передбаченої постановою Кабінету Міністрів України № 168 від 28.02.2022 року, критеріям, встановленим частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п.29).

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Відповідно до приписів частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78цього Кодексу.

Щодо клопотання позивача про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, суд вважає за доцільне поновити його, оскільки сторонами не надано доказів ознайомлення позивача з наказами про притягнення його до дисциплінарної відповідальності, які суд витребував у відповідачів ухвалою від 11 березня 2024 року про відкриття провадження у даній справі.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, суд зазначає, що відповідно до п. 13 ч. 1 статті 5 Закону України «Про судовий збір» позивач ОСОБА_1 звільнений від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях на підставі пункту 1 статті 5 Закону України «Про судовий збір», у позовних вимогах відмовлено, тому судові витрати, що підлягають відшкодуванню, відсутні.

На підставі положень Закону України «Про соціальний та правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», ст.ст. 2, 17, 77, 90, 139, 242-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Поновити ОСОБА_1 пропущений строк звернення до адміністративного суду з даним позовом.

У позовних вимогах ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_4 ) до військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_3 , код НОМЕР_5 ) (відповідач-1), військової частини НОМЕР_2 ( АДРЕСА_4 , код НОМЕР_6 ) (відповідач-2) про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення складено у повному обсязі та підписано 08 квітня 2024 року.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Л.Б. Голубова

Дата ухвалення рішення08.04.2024
Оприлюднено11.04.2024
Номер документу118227231
СудочинствоАдміністративне
Сутьнаявність позову. Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-79 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

Судовий реєстр по справі —200/1312/24

Рішення від 08.04.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голубова Л.Б.

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голубова Л.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні