Рішення
від 05.04.2024 по справі 260/202/24
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

вступна та резолютивна частини

05 квітня 2024 року м. Ужгород№ 260/202/24 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Плеханова З.Б.

при секретарі Ковач Н.М.

за участю:

позивача: Товариство з обмеженою відповідальністю "ДИЗЕЛЬ ТРАНС ОПТ ГРУП" - представник адвокат Скрипаль О.В.

відповідача: 1 : ГУДПС в Закарпатській області - представник Савицький С.І.

відповідача 2 : Державна податкова служба України Головне управління ДПС у Закарпатській області - представник Савицький С.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДИЗЕЛЬ ТРАНС ОПТ ГРУП" до ГУ ДПС у Закарпатській області, Державної податкової служби України про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії

В С Т А Н О В И В:

15 січня 2024 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ДИЗЕЛЬ ТРАНС ОПТ ГРУП" звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Закарпатській області, Державної податкової служби України про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «ДИЗЕЛЬ ТРАНС ОПТ ГРУП» складено, підписано та направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 19 від 18.08.2023 на загальну суму 2 094 500,00 грн., у тому числі податок на додану вартість 349 083,33 грн.

На дату оплати, а саме 18.08.2023 Позивачем помилково складено та зареєстровано в ЄРПН вищевказану податкову накладну № 19 на суму 2 094 500,00 грн. (ПДВ - 349 083,33 грн.).

В подальшому, 28.09.2023 Позивач виявив дану помилку та подав на реєстрацію розрахунок коригування (далі за текстом РК) № 1 від 28.09.2023.

За результатами опрацювання вищевказаного РК Позивач отримав квитанцію: №9252977702 від 28.09.2023, якою встановлено, що РК №1 від 28.09.2022 прийнято, але реєстрацію зупинено. Підставою для зупинення реєстрації Відповідачем зазначено: «Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК №6 від 31 січня 2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Розрахунок коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, подано для реєстрації в ЄРПН у термін, що перевищує 30 календарних днів з дня складання податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН без порушення граничних строків реєстрації, що відповідає п. 6 Критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. 29.09.2023 Позивачем направлено пояснення, що підтверджується відповідною квитанцією та надані необхідні документи, які беззаперечно підтверджують реальну необхідність у реєстрації РК № 1, а саме: податкову накладну № 19 від 18.08.2023, яка підлягала корегуванню.

Однак, в подальшому 04.10.2023 Позивачем отримано повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень по РК № 1,а 16.10.2023 отримано рішення контролюючого органу №9724578/45397671, яким було відмовлено у реєстрації розрахунку коригування №1. Зі змісту вищезазначеного рішення від 16.10.2023 вбачається, що у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку, Позивачу відмовлено у реєстрації РК №1.

Позивачем рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації розрахунку коригування №9724578/45397671 оскаржувалось до комісії вищого рівня. Однак, у задоволенні скарги було не обґрунтовано відмовлено у зв`язку із начебто її подачею поза межами строку, встановленого Порядком розгляду скарг щодо рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затвердженого постановою КМУ 11.12.2019 № 1165. Позивач, користуючись своїм правом на оскарження рішення податкового органу про відмову в реєстрації РК, 30.10.2023 подав у електронній формі скаргу на рішення № 9724578/45397671 від 16.10.2023. Додатками до вищевказаної скарги були документи, що підтверджували реальність фінансово-господарських операцій по яким Позивачем вносився розрахунок коригування № 1 від 28.09.2023, а саме: договір безпроцентної поворотної фінансової допомоги № 18./08/23 від 18.08.2023, платіжні доручення №№ 272, 274 від 18.08.2023 та банківську виписку від 18.08.2023. Однак, ДПС України, всупереч вимогам п. 3 Порядку, відмовила у розгляді скарги посилаючись на пропуск Позивачем строку на подання такої скарги. Вказані протиправні дії та формальний підхід службових осіб ДПС України призвели до порушення права Позивача на досудове врегулювання спору та як наслідок до необхідності захисту своїх прав та законних інтересів у судовому порядку.

19 січня 2024 року ухвалою ЗОАС було відкрито спрощене позовне провадження в справі, зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю "ДИЗЕЛЬ ТРАНС ОПТ ГРУП" надати суду в термін 7 днів: копію податкової накладної №19 від 18.08.2023 р. та докази її реєстрації в ЄДР ПН, а також зобов`язано відповідачів надати суду в термін 7 днів: всі матеріали, на підставі яких прийняте оскаржуване рішення.

22 січня 2024 року від Товариства з обмеженою відповідальністю "ДИЗЕЛЬ ТРАНС ОПТ ГРУП" надійшло клопотання про приєднання документів до матеріалів справи, а саме надано квитанцію з підтвердженням реєстрації податкової накладної №19 від 18.08.2023 р.

25 січня 2024 року ухвалою ЗОАС замінено відповідача - Головне управління ДПС у Закарпатській області (код ЄДРПОУ 43143065) на його правонаступника ГУ ДПС у Закарпатській області (код ЄДРПОУ ВП 44106694).

02 лютого 2024 року від Головного управління ДПС у Закарпатській області надійшов відзив на позов з додатками. ГУ ДПС у Закарпатській області, ДПС України не погоджуються із вимогами позовної заяви, у повному обсязі вважають їх безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню. Так зазначає, що 04.10.2023 року на засіданні Комісії ГУ ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було вирішено направити повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та / або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі щодо ПН/РК, а саме: по розрахунку коригування від 28.09.2023 №1, оскільки платником не було надано підтверджуючи документи, які слугували підставою для виписки розрахунку коригування. Згідно Повідомлення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Закарпатській області від 04.10.2023 №9652563/45397671 ТОВ «Дизель Транс Опт Груп» повідомлено про необхідність надання додаткових пояснень та/або копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН по розрахунку коригування від 28.09.2023 №1. На засіданнях, що пройшло 16.10.2023 року Комісії ГУ ДПС у Закарпатській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було розглянуто, в тому числі питання прийняття рішень щодо відмови у реєстрації ПН/РК по поданих повідомленнях щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК, яким надсилались повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію ПН/РК в Реєстрі, однак від платників не отримано додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК.

За наслідками обговорення було прийнято рішення Комісії ГУ ДПС у Закарпатській області щодо відмови в реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних на підставі пункту 9 Порядку № 520 (від платників не отримано додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК). Відповідно до Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.10.2023 року №9724578/45397671 відмовлено у реєстрації розрахунку коригування від 28.09.2023 року №1, у зв`язку з ненаданням/ частковим ненаданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, платником податку. Позивач не скористався процедурою оскарження Рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.10.2023 року №9724578/45397671, шляхом подання відповідної скарги в електронній формі засобами зв`язку з дотриманням вимог ПК України, Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку розгляду скарг щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 11.12.2019 року №1165 (зі змінами), а подав її в паперовій формі шляхом направлення засобами поштового зв`язку, чим порушив вищевказаний Порядок про що і був проінформований листом ДПС України від 03.11.2023 №33154/6/99-00-18-02-02-06.

09 лютого 2024 року від представника позивача надійшла відповідь на відзив, відповідно до якої зазначає, що викладені у відзиві обставини повністю не відповідають дійсності, а лише вводять суд в оману. Позивачем згідно вимог Податкового кодексу України в межах строку звернення із скаргою в адміністративному порядку направлено до вищестоящого контролюючого органу - ДПС України (Відповідач- 2) відповідну скаргу щодо Рішення про відмову в реєстрації РК №1, в якій зазначені всі обставини помилково раніше складеної податкової накладної №19 від 18.08.2023 та документальні підтвердження для прийняття рішення про її реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вищевказана Скарга Позивачем направлялась в електронній формі через електронний кабінет платника податку, що підтверджується скріншотами з даного кабінету що долучаються до даної відповіді на відзив. Так, встановлено, що Скаргу направлено 30.10.2023 в 15:09 год., та отримано підтвердження її реєстрації від 30.10.2023 в 16:33 год. за №35214, реєстраційний індекс 35214/6. Разом з цим, у відповіді на вказану скаргу Відповідач-2 листом №33154/6/99-00-18-02-02-06 від 03.11.2023 підтвердив отримання скарги від Позивача 30.10.2023. Будь-яких доказів подання Скарги на Рішення Відповідача-1 від 16.10.2023 №9724578/45397671 поштовим зв`язком до матеріалів справи надано не було.

Крім того, під час розгляду Відповідачем-1 пояснення Позивача разом із додатками неможливо було надати копії фінансово-господарських документів щодо постачання, придбання товарів, послуг, зберігання і транспортування, розвантаження продукції, складських документів, так як, вказані Відповідачем-1 документи за результатами виконання договору безпроцентної поворотної фінансової допомоги №18/08/2023 від 18.08.2023 не складались, а мало місце лише переказ грошових коштів від ФОП ОСОБА_1 на адресу ТОВ «Дизель Транс Опт Груп» без ПДВ. Також, як вказано вище, копія договору безпроцентної поворотної фінансової допомоги №18/08/2023 від 18.08.2023, платіжні доручення та банківська виписка були надані разом із скаргою на адресу Відповідача-2. Разом з цим, в оскаржуваному рішенні від 16.10.2023 не вірно зазначені показники щодо загальної суми з урахуванням ПДВ, що ніяким чином не стосується РК №1, поданої Позивачем для реєстрації в ЄРПН. Просить задовольнити позов.

19 лютого 2024 року ухвалою ЗОАС вирішено перейти від спрощеного провадження до загального провадження у даній справі.

Обставини встановлені судом.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ДИЗЕЛЬ ТРАНС ОПТ ГРУП» (код ЄДРПОУ 45397671, зареєстроване в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 19.07.2023 р. , номер запису в державному реєстрі 1003227770001002619.

Основним видом діяльності є «Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами» (КВЕД 46.71).

Товариство з обмеженою відповідальністю «ДИЗЕЛЬ ТРАНС ОПТ ГРУП» перебуває на податковому обліку у Головному управлінні ДПС у Закарпатській області та є платником податку на додану вартість.

Посадові оклади підприємства визначено та закріплено штатним розписом, затвердженим наказом №1-ш від 17.07.2023. Чисельність працівників у липні 2023 року становила 4 особи

18 серпня 2023 року між ТОВ «ДИЗЕЛЬ ТРАНС ОПТ ГРУП» та ФОП ОСОБА_1 укладено договір № 18/08/2023 про надання безпроцентної поворотної фінансової допомоги.

Згідно з п. 1.1 Розділу 1 Договору № 18/08/2023, за цим договором Позикодавець , зобов`язується передати на строк Позичальнику грошові кошти в розмірі , установленому Договором, за заявками останнього , а Позивальник зобов`язується повернути Позикодавцю таку ж суму грошових коштів.

Відповідно до п .2.1. Договору № 18/08/2023, загальна орієнтовна сума даного договору становить 2094500 гривень. ПДВ за даною операцією не передбачено. Сума договору складається з сум всіх наданих Позичальнику траншів.

П.2.2. За цим Договором проценти Позичальником не нараховуються та не сплачуються.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ДИЗЕЛЬ ТРАНС ОПТ ГРУП» на виконання приписів пункту 201.7 статті 201 Податкового кодексу України, складено, підписано та направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкову накладну № 19 від 18.08.2023 на загальну суму 2 094 500,00 грн., у тому числі податок на додану вартість 349 083,33 грн.

На виконання умов п. 2 вищевказаного договору, 18.08.2023 на поточний рахунок Позивача зроблена оплата від ФОП ОСОБА_1 в сумі 197 500,00 грн. з призначенням платежу «Оплата згідно договору від 18.08.2023 без ПДВ) , та 1897000,00 грн. з призначенням платежу «Оплата згідно договору від 18.08.2023 без ПДВ), відповідно, що підтверджується платіжними інструкціями №№ 272, 274 від 18.08.2023 та банківською випискою від 18.08.2023.

18 серпня 2023 року Позивачем складено та зареєстровано в ЄРПН вищевказану податкову накладну № 19 на суму 2 094 500,00 грн. (ПДВ - 349 083,33 грн.), де

отримувача вказано- неплатник .,

загальна сума податку на додану вартість 349083,33

усього обсяг постачання за основною ставкою 1 745416,67

28.09.2023 року Позивач виявив дану помилку та подав на реєстрацію розрахунок коригування (далі за текстом РК) № 1 від 28.09.2023. , де

отримувача вказано- неплатник .,

сума коригування податкових зобовязань та податкового кредиту -349083,33

усього підлягають коригуванню обсяги постачання без урахування ПДВ за основною ставкою

-1 745416,67

Згідно квитанції від 28.09.2023 року документ J1201215 реєстраційний номер 9252977702 документ збережено, реєстрація зупинена.

Згідно вказаної квитанції, встановлено, що РК №1 від 28.09.2022 прийнято, але реєстрацію зупинено. Підставою для зупинення реєстрації Відповідачем зазначено: «Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК №6 від 31 січня 2022 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Розрахунок коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, подано для реєстрації в ЄРПН у термін, що перевищує 30 календарних днів з дня складання податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН без порушення граничних строків реєстрації, що відповідає п. 6 Критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позивачем направлено 29.09.2023 року до автоматизованої системи «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України Повідомлення №1 від 29.09.2023 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.

У графі «пояснення» вказаного повідомлення №1 від 29.09.2023 року зазначено: Даний розрахунок коригування зроблений на помилково виписану та зареєстровану податкову накладну. Факту оплати та реалізації товару не було, тому робим обнулення даної податкової накладної.

У вказаному повідомленні у графі «кількість додатків» зазначено: 1., а саме додано податкова накладна №19 від 18.08.2023.

Згідно Повідомлення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Закарпатській області від 04.10.2023 №9652563/45397671 ТОВ «Дизель Транс Опт Груп» повідомлено про необхідність надання додаткових пояснень та/або копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН по розрахунку коригування від 28.09.2023 №1, а саме: надати підтверджуючи документи, які слугували підставою для виписки розрахунку коригування.

16 жовтня 2023 отримано рішення контролюючого органу №9724578/45397671, яким було відмовлено у реєстрації розрахунку коригування №1.

Зі змісту вищезазначеного рішення від 16.10.2023 вбачається, що у зв`язку з ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в ЄРПН, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, платником податку, Позивачу відмовлено у реєстрації РК №1.

Позивачем, 30.10.2023 року подано Скаргу щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до Державної податкової служби України , в якій зазначені всі обставини помилково раніше складеної податкової накладної №19 від 18.08.2023 та документальні підтвердження для прийняття рішення про її реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вищевказана Скарга Позивачем направлялась в електронній формі через електронний кабінет платника податку, що підтверджується скріншотами з даного кабінету .

Так, встановлено, що Скаргу направлено 30.10.2023 в 15:09 год, та отримано підтвердження її реєстрації від 30.10.2023 в 16:33 год. за №35214, реєстраційний індекс 35214/6.

До зазначеної вище скарги позивачем додано: договір № 18/08/2023 від 18.08.2023 р. про надання безпроцентної поворотної фінансової допомоги, платіжне доручення №272 від 18.08.2023 р. , платіжне доручення №2742 від 18.08.2023 р., банківська виписка за 18.08.2023 р.

Листом від 03.11.2023 р , Державна податкова служба України повідомила позивача, що скарга на рішення комісії регіонального рівня від 16.10.2023 р. № №9724578/45397671 до ДПС з дотриманням вимог Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами затвердженого Мінфіном, не надходила.

Разом з цим, у відповіді на вказану скаргу Державна податкова служба України листом №33154/6/99-00-18-02-02-06 від 03.11.2023 підтвердив отримання скарги від Позивача 30.10.2023.

Мотиви та норми права застосовані судом.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України (далі - Податковий кодекс).

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

За приписами пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів / послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в ЄРПН та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів / послуг, є для покупця таких товарів / послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та / або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів / послуг, є для покупця таких товарів / послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та / або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та / або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю / покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до пункту 192.1 статті 192 ПК України якщо після постачання товарів / послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів / послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів / послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:

- постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації;

- отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення ЄРПН, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації; розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної (далі - розрахунок коригування) - електронний документ, який складається платником податку до податкової накладної відповідно до вимог Кодексу в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Пунктом 12 Порядку № 1246 передбачено, що після надходження податкової накладної та / або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та / або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та / або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та / або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації /зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та / або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з пунктом 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та / або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.12. 2019 № 1165, який набрав чинності з 01.02.2020 (далі - Порядок № 1165).

Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/ розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до пунктів 7, 10, 11 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520 (пункт 11 Порядку №1165).

Суд встановив, що реєстрацію розрахунку коригування № 1 від 28.09.2022 року зупинено.

Підставою зупинення реєстрації розрахунку коригування № 1 від 28.09.2022 року зазначено: відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (зі змінами), реєстрація розрахунку коригування від 28.09.2022 року № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Розрахунок коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, подано для реєстрації в ЄРПН у термін, що перевищує 30 календарних днів з дня складення податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН без порушення граничних строків реєстрації, що відповідає п.6 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник «D» =.1854%, "Р" =3233901.49. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної /розрахунку коригування в ЄРПН.

Критерії ризиковості здійснення операцій визначено у додатку 3 до Порядку №1165.

Зокрема, відповідно до пункту 6 додатку 3 до Порядку №1165 подання для реєстрації в Реєстрі розрахунку коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, у строк, що перевищує 30 календарних днів з дня складення податкової накладної, зареєстрованої в Реєстрі без порушення граничних строків реєстрації, встановлених Кодексом, крім розрахунку коригування до податкової накладної, у якій відображені операції з постачання електричної енергії (товарна підпозиція 2716 згідно з УКТЗЕД), постачання природного газу (товарні підпозиції 2705, 2709 та 2711 11 згідно з УКТЗЕД), постачання теплової енергії (умовний код товару 00401).

У разі зупинення реєстрації розрахунку коригування на підставі пункту 6 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях та які документи для підтвердження слід надати.

У вказаному випадку контролюючий орган запропонував платнику податків надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Натомість, надіслана позивачу квитанції містять вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, який може включати: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

Пунктами 6, 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги».

Відповідно до пункту 9 За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку: або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку; або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування; або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку. Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення. Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги». За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку. Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Пунктом 12 Порядку №520 встановлено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Відповідно до п. 12 Порядку № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі Порядок) за результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений п. 56.23 ст. 56 Податкового кодексу України (далі ПКУ), приймає одне з таких рішень:

- задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі ЄРПН);

- залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН без змін.

Підпунктом 56.23.3 п. 56.23 ст. 56 ПКУ визначено, що скарга на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН розглядається протягом 10 календарних днів з дня отримання такої скарги центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Термін розгляду скарги не може бути продовженим.

Рішення комісії регіонального рівня, а саме рішення № 9724578/45397671 про відмову у реєстрації розрахунку коригування було прийнято 16.10.2023.

Встановлений п. 3 Порядку 10 денний строк на подачу скарги повинен був закінчитись 31.10.2023. Останнім днем подачі відповідної скарги було 30.10.2023.

Позивач, користуючись своїм правом на оскарження рішення податкового органу про відмову в реєстрації РК, 30.10.2023 подав у електронній формі скаргу на рішення № 9724578/45397671 від 16.10.2023. Додатками до вищевказаної скарги були документи, що підтверджували реальність фінансово-господарських операцій по яким Позивачем вносився розрахунок коригування № 1 від 28.09.2023, а саме: договір безпроцентної поворотної фінансової допомоги № 18./08/23 від 18.08.2023, платіжні доручення №№ 272, 274 від 18.08.2023 та банківську виписку від 18.08.2023.

Однак, ДПС України, всупереч вимогам п. 3 Порядку, відмовила у розгляді скарги посилаючись на пропуск Позивачем строку на подання такої скарги.

Разом з тим, суд встановив, що позивач подав для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування № 1 від 28.09.2023 року.

Головне управління ДПС у Закарпатській області зупинила реєстрацію розрахунку коригування № 1 від 28.09.2023 року та запропонувала позивачу надати пояснення та копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Суд звертає увагу, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від зазначення у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної чіткого переліку документів. При цьому, у разі зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган повинен вимагати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітлити платнику податків у своїх поясненнях, чого зроблено не було.

Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв, без наведення відповідної підстави і розрахованих показників за критерієм, якому відповідає платник податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Суд звертає увагу на те, що у випадку неконкретизації переліку документів у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Зупинення реєстрації податкової накладної не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а також прийняття негативного для платника податків рішення без зазначення конкретних мотивів дає підстави для висновку про необхідність відновлення порушеного права позивача шляхом скасування рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, що і було зроблено судами попередніх інстанцій.

Саме такий висновок зроблено Верховним Судом у подібних правовідносинах в постановах від 18.06.2019 у справі № 0740/804/18, від 05.08.2021 справі 816/2222/18.

Встановлено, що після отримання квитанції про зупинення реєстрації розрахунку коригування № 1 від28.09.2023 року Позивач подав відповідні пояснення.

Разом з тим, під час розгляду Відповідачем-1 пояснення Позивача разом із додатками неможливо було надати копії фінансово-господарських документів щодо постачання постачання, придбання товарів, послуг, зберігання і транспортування, розвантаження продукції, складських документів, так як, вказані Відповідачем-1 документи за результатами виконання договору безпроцентної поворотної фінансової допомоги №18/08/2023 від 18.08.2023 не складались, а мало місце лише переказ грошових коштів від ФОП ОСОБА_1 на адресу ТОВ «Дизель Транс Опт Груп» без ПДВ. Також, як вказано вище, копія договору безпроцентної поворотної фінансової допомоги №18/08/2023 від 18.08.2023, платіжні доручення та банківська виписка були надані разом із скаргою на адресу Відповідача-2.

Крім того , в даному випадку достатньо поясненьь, оскільки покупець не є платником ПДВ , що виключає надання будь-яких документів на підтвердження господарської операції

Так, відповідно до п. 9 та п. 11 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до п. 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Аналіз наведених норм, надає суду підстави для висновку, що наведеним нормативно-правовим актом визначено вичерпний перелік підстав, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування.

Більш того, що в разі порушення таких строків положеннями ст. 201 ПК передбачено штрафну санкцію, проте не відмову у реєстрації розрахунку коригування.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 18 листопада 2021 року у справі № 380/3498/20 та 19 липня 2023 року у справі № 420/7850/22

Згідно з пунктом 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Незважаючи на те, що затверджена Порядком № 1165 форма рішення не передбачає конкретизації підстав у разі відповідності Критеріям ризиковості, не скасовує обов`язок податкового органу необхідності доказування, передбаченого частиною другою статті 77 КАС України.

Таке правозастосування викладене у постановах Верховного Суду від 05.01.2021 у справі № 640/11321/20 та від 05.01.2021 у справі № 640/10988/20.

Оскаржуваним рішенням № 97244578/45397671 від 16.10.2023 у реєстрації розрахунку коригування № 1 від 28.09.2023 р. відмовлено з підстав ненадання частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. платником податку.

За таких обставин суд зазначає, що рішення Головного управління ДПС у Закарпатській області № 97244578/45397671 від 16.10.2023 року є необґрунтованим та невмотивованим,

При цьому, оскільки зміст господарських правовідносин є предметом дослідження в ході проведення податкової перевірки, то в межах спірних правовідносин у контролюючого органу відсутні правові підстави для відмови у реєстрації розрахунку коригування № 1 від 28.09.2023 з підстав наявності чи відсутності певних документів.

Отже, подані Позивачем пояснення та копії документів щодо розрахунку коригування № 1 від 28.09.2023 року повністю відображають зміст та дійсність відповідної господарської операції і були достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про її реєстрацію у Реєстрі.

Відповідно до вимог частини 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Головне управління ДПС у Закарпатській області не подав належних доказів правомірності прийняття Головним управлінням ДПС у Закарпатській області рішення № 97244578/45397671 від 16.10.2023 року.

Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Перевіривши рішення № 97244578/45397671 від 16.10.2023 року про відмову в реєстрації розрахунку коригування № 1 від 28.09.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних суд дійшов переконання, що таке прийняте відповідачем без урахування вимог Податкового кодексу України та з порушенням передбачених статтею 2 КАС України принципів, тому його слід визнати протиправними та скасувати, задовольнивши першу позовну вимогу.

Щодо вимоги позивача про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати розрахунок коригування № 1 від 28.09.2023 датою його фактичного отримання, суд зазначає наступне.

Рішення відповідача про відмову в реєстрації податкових накладних є актом індивідуальної дії.

Загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його оформлення (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт Критеріїв, без наведення відповідної підстави і розрахованих показників за критерієм, якому відповідає платник податку, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд. Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 18.06.2019 року у справі № 0740/804/18, від 23.10.2018 у справі № 822/1817/17.

Відповідно до вимог п.п.201.1, 201.10 ст.201 ПК України надсилання податкової накладної на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.

У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в Реєстрі є іншим.

Згідно з нормами п.п.19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до Державної податкової служби України рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в Реєстрі податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, є повноваженням Державної податкової служби України.

Як вже встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, надані позивачем документи складені з дотриманням вимог законодавства були достатніми для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.

Крім того , реєстрація РК № 1 спрямована на відновлення прав позивача на вільне користування належною сумою заблокованого ПДВ в розмірі 349 083,33 грн.

Відповідно ч.3 ст.245 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акту суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Водночас суд враховує, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним і таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення. За таких обставин, суд вважає, що у вказаному випадку ефективним способом захисту порушених прав, свобод чи інтересів позивача буде зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних датою подання її на реєстрацію.

Висновки суду у вказаній справі узгоджуються із висновками Верховного Суду, викладеними в його постановах від 02.04.2019 (справа №822/1878/18) та від 18.07.2019 (справа №1740/2004/18).

Покладення на Державну податкову службу України такого обов`язку не є втручанням в його дискреційні повноваження, адже повноваження державних органів не можуть вважатися дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень.

Частиною 1 ст.77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно з ч.2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України, доказів, наявних у матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 243, 245, 246, 255, 295 КАС України, суд

В И Р І Ш И В :

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ДИЗЕЛЬ ТРАНС ОПТ ГРУП" до ГУ ДПС у Закарпатській області, Державної податкової служби України про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Закарпатській області № 97244578/45397671 від 16.10.2023 про відмову в реєстрації розрахунку коригування № 1 від 28.09.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

3. Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393) м. Київ, Львівська площа, 8 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних поданий ТОВ "ДИЗЕЛЬ ТРАНС ОПТ ГРУП" розрахунок коригування № 1 від 28.09.2023 датою його фактичного отримання.

4. Стягнути з ГУ ДПС у Закарпатській області ( код ЄДРПОУ 43143065) м. Ужгород, вул. Августина Волошина,52 на користь ТОВ "ДИЗЕЛЬ ТРАНС ОПТ ГРУП" (код ЄДРПОУ 45397671) Берегівський район, село Сільце вул. Центральна,68 сплачений судовий збір в розмірі 3028 грн.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного текст у судового рішення до Восьмого апеляційного адмінсуду.

СуддяЗ.Б.Плеханова

Повний текст рішення виготовлено та підписано 08 квітня 2024 року.

Дата ухвалення рішення05.04.2024
Оприлюднено11.04.2024
Номер документу118227823
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії

Судовий реєстр по справі —260/202/24

Ухвала від 08.05.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Нос Степан Петрович

Рішення від 05.04.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 13.03.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 21.02.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 25.01.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 19.01.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 16.01.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні