МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 квітня 2024 р. № 400/539/24 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мельника О.М., розглянув в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
до відповідачаГоловного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001,
провизнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 02.01.2024 №00135890406,
ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство «Миколаївмагістраль» звернулось до адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області з вимогами визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області від 02.01.2024 №00135890406 про застосування до ПП «Миколаївмагістраль» штрафних (фінансових) санкцій, у розмірі 980 081,74 гривень.
Свої позовні вимоги позивач обґрунтував тим, що погоджується з тим, що підприємство припустило порушення термінів реєстрації податкових накладних у червні, липні, вересні, жовтні, листопаді, грудні 2022 р. Зазначене пояснюється складною ситуацію у зв`язку з початком війни, виїздом працівників товариства за межі міста, відключення електричної енергії, інтернету та іншим негативними факторами пов`язаними з бойовими діями поблизу Миколаєва. Разом з тим, позивач звертає увагу, що по-перше, відповідно до п.69.1 підрозділу 1- розділу Перехідні положення ПК України, платники податків звільняються від відповідальності за несвоєчасність реєстрації податкових накладних в умовах воєнного стану, за умови відсутності у платника податків можливості своєчасно зареєструвати податкові накладні. По -друге, відповідно до п.52-1 підрозділу 10, платники податків можуть бути притягнути в умовах карантину лише за деякі правопорушення, серед них відсутнє правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних. По-третє, спірне податкове повідомлення-рішення прийняте відповідачем 02.01.2024 та накладено штраф у відсоткових розмірах відповідно до терміну затримки 10 %, 20%, 30% та 40%, натомість на той час до ПК України були внесені зміни, та передбачено, що тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, штрафи за порушення платниками податку граничного строку реєстрації податкових накладних обраховуються відповідно у 2%, 5%, 10%, 15% та 25% суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних.
Відповідач на адресу суду 19.02.2024 року направив відзив на позовну заяву в якому позов не визнає, просив в його задоволенні відмовити.
Свою позицію аргументував тим, що відповідачем у порядку, передбаченому Податковим кодексом України, проведено камеральну перевірку позивача, та встановлено несвоєчасність подання ним податкових накладних на реєстрацію до ЄРПН, за наслідками чого складено акт від 29.11.2023 за №11629/14-29-04-06-05/44423181.
Суд розглянув справу в порядку спрощеного позовного провадження в письмовому провадженні, так як позивачем було направлено до суду клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження без участі представника позивача.
Дослідив матеріали справи, вислухав представників сторін, суд встановив наступне.
Приватне підприємство «Миколаївмагістраль» зареєстровано юридичною особою 09.12.2021року.
Основним видом діяльності приватного підприємства є будівництво доріг і автострад.
29.11.2023 року, Головним управлінням ДПС у Миколаївській області призначено та проведено камеральну перевірку ПП «Миколаївмагістраль» щодо своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, за результатами чого складено акт № 11629/14-29-04-06-05/44423181.
Під час перевірки, контролюючим органом встановлено, що ПП « Миколаївмагістраль » порушено вимоги п.201.10 ст.201 розділу V підпункту 69.1 пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України, а саме: не дотримано терміни подання на реєстрацію вищезазначених податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму ПДВ 7414371,38 гривень, протягом червня, липня, вересня, жовтня, листопада, грудня 2022 р., зокрема до 15 календарних днів на суму ПДВ 5393164,20 гривень, від 16 до 30 календарних днів на суму ПДВ 1656246,24 гривень, від 31 до 60 календарних днів на суму ПДВ 364683, 20 гривень, від 61 до 365 календарних днів на суму ПДВ 277,74 гривень.
02.01.2024 уповноваженою особою Головного управління ДПС у Миколаївській області прийнято податкове повідомлення-рішення №00135890406 про застосування до ПП «Миколаївмагістраль» (код ЄДРПОУ 44423181) штрафних (фінансових) санкцій, у розмірі 980081,74 гривень. При цьому, відповідачем визначено розмір штрафної санкції відповідно до розміру передбаченого ст.120-1.1 ПК України - 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів.
Факт порушення товариством строків реєстрації податкових накладних в зазначеній в Акті камеральної перевірки позивачем визнається, тому відповідно до ч.1 ст.78 КАС України, це обставина, що не потребує доказування.
Відповідно до положень п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених.У разі порушення
таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.
Згідно із п. 120-1.1 Податкового кодексу України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами "а"-"г" цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штраф, в розмірі: 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Разом з тим, 08.02.2023 набув чинності Закон України «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування», яким було внесенні зміни до Податкового кодексу України, зокрема п.п.89, 90 розділу XX "Перехідні положення": 89. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені; для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).
90. Тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення
платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі: 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів; 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів; 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів; 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів; 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.
Таким чином, станом на час ухвалення відповідачем спірного податкового повідомлення-рішення діяли дві норми Податкового кодексу України, які по різному регулюють строки реєстрації податкових накладних, а також передбачають різну міру відповідальності за порушення цих строків.
Пункти 89, 90 розділу XX "Перехідні положення" ПК України, встановлюють строки реєстрації податкових накладних та відповідальності за їх порушення протягом дії воєнного стану, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, а норми ст.ст.201.10, 120-1 ПК України, передбачають строки реєстрації податкових накладних та відповідальності за їх порушення до введення воєнного стану та через шість місяців після його припинення.
При цьому, норми пунктів 89, 90 розділу XX, є більш сприятливими та м`якими для платника податків, у порівнянні зі ст.ст.201.10, 120-1 ПК України, оскільки п.89 надає більше строки для реєстрації податкових накладних, а п.90 передбачає менший розмір штрафів у випадку їх порушення.
Відповідно до ст.58 Конституції України, закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
У цьому випадку, суд приходить до висновку, що оскільки порушення строків реєстрації податкових накладних допущено позивачем саме під час дії воєнного стану, на нього розповсюджуються дія пунктів 89, 90 розділу XX, відповідно до вимог ст.58 Конституції України, як норми, які пом`якшують відповідальність.
У будь-якому випадку, суд вирішуючи справу, приймає до уваги також презумпцію правомірності платника податків, передбачену п.п.4.1.4 ст.4, п.п.56.21. ст.56 ПК України, що якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що під час вирішення питання про відповідальність позивача про порушення строків реєстрації податкових накладних, які були допущені під час воєнного стану, відповідач повинен був застосовувати норми п.п.89, 90 розділу, як більш спеціальні (тимчасові на період воєнного стану), більш нові та більш м`які для платника податків, а не норми ст.ст.201.10, 120-1 ПК України.
Але, оскільки відповідачем застосовані норми ст.ст. 201.10, 120-1 ПК України, розмір штрафу у податковому повідомленні-рішенні №00135890406 визначений у більшому розмірі, ніж це повинно було б бути, у разі застосуванні п.п. 89, 90 розділу ХХ ПК України, суд прийшов до висновку, про протиправність такого рішення контролюючого органу та необхідність задоволення позову у повному обсязі.
Судові витрати покласти на відповідача.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246, 260 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Приватного підприємства "Миколаївмагістраль" (вул. Новозаводська, 34, м. Миколаїв, Миколаївська обл., Миколаївський р-н, 54028 код ЄДРПОУ 44423181) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м.Миколаїв, 54001 код ЄДРПОУ 44104027) задовольнити.
2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області від 02.01.2024 №00135890406 про застосування до Приватного підприємства "Миколаївмагістраль" (код ЄДРПОУ 44423181) штрафних (фінансових) санкцій в розмірі 980 081,74 грн.
3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001 код ЄДРПОУ 44104027) на користь Приватного підприємства "Миколаївмагістраль" (вул. Новозаводська, 34, м. Миколаїв, Миколаївська обл., Миколаївський р-н, 54028 код ЄДРПОУ 44423181) судові витрати в розмірі 14 701,23 грн ( чотирнадцять тисяч сімсот одна гривня двадцять три копійки).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі поданя апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції подається до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцятиднів з дня його проголошення.
Якщо справу було розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя О.М. Мельник
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.04.2024 |
Оприлюднено | 11.04.2024 |
Номер документу | 118229809 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Мельник О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні