Рішення
від 08.04.2024 по справі 460/2341/24
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

08 квітня 2024 року м. Рівне№460/2341/24

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комшелюк Т.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРЕМІУМ-КОЛОР" до Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ПРЕМІУМ-КОЛОР" (далі - позивач) звернулося до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України (далі - відповідач 1, 2), в якому просить суд: 1) визнати протиправним та скасувати Рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10483581/39627083 від 01.02.2024 року про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю ПРЕМІУМ-КОЛОР у реєстрації податкової накладної № 18 від 08.12.2023р. в Єдиному реєстрі податкових накладних; 2) зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну № 18 від 08.12.2023р., подану Товариством з обмеженою відповідальністю ПРЕМІУМ-КОЛОР. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що платником було сформовано та надіслано на реєстрацію в Єдиний реєстр податкових накладних (надалі ЄРПН) податкову накладну № 18 від 08.12.2023. Проте, реєстрація такої податкової накладної зупинена з підстави відповідності пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій та запропоновано надати пояснення та документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Вказує, що надав до комісії регіонального рівня усі належні документи на підтвердження здійснення господарських операцій за вказаною вище податковою накладною, проте комісією прийнято рішення про відмову у її реєстрації в ЄРПН з підстав ненадання /часткового надання платником податку додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податкових накладних. Позивач вказує, що таке рішення комісії є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки платником податків виконано у повному обсязі обов`язок надання документів, а оскаржуване рішення не містять жодних належних обґрунтувань щодо підстав для відмови у реєстрації. Просив задовольнити позов у повному обсязі.

Відповідачами подано спільний відзив на позовну заяву у якому проти позовних вимог заперечують, зазначаючи, що оскаржуване рішення приймалось комісією та при його ухваленні брались документи надані платником податків, однак їх було недостатньо для розкриття повного змісту господарських операцій та реальності їх вчинення та, як наслідок, прийнято спірне рішення про відмову в реєстрації податкової накладної. Таке рішення уважають правомірним та просять у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Ухвалою суду від 08.03.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі. Розгляд справи вирішено провести за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Ухвалою суду від 29.03.2024 відмовлено в задоволенні клопотання Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Рівненській області про розгляд адміністративної справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Розглянувши позовну заяву та матеріали справи, оцінивши належність, допустимість та достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у матеріалах справи доказів у їх сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд враховує наступне.

ТОВ «ПРЕМІУМ-КОЛОР» є зареєстрованим в установленому законом порядку суб`єктом господарювання, номер запису про державну реєстрацію 16071020000000882, з 06.02.2015, є платним податку на додану вартість з 01.05.2015.

Позивач за основним видом діяльності має статус торгівельного підприємства, а основними видами діяльності товариства є: 47.19 інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах; 46.13 діяльність посередників у торгівлі деревиною, будівельними матеріалами та санітарно - технічними виробам; 46.49 оптова торгівля іншими товарами господарського призначення; 46.90 неспеціалізована оптова торгівля; 47.99 інші види роздрібної торгівлі поза магазином.

Згідно штатного розпису, затвердженого 30.12.2022 на підприємстві за основним місцем роботи працює 4 працівника - директор, менеджер (управитель) з логістики, службовець на складі (комірник) та водій автотранспортних засобів.

Приймання, зберігання та складування товарів та продукції відбувається на складі за адресою: місто Рівне, вулиця Будівельників, 1В, що орендується.

На праві власності підприємство має основні засоби на загальну суму 323060,00грн, а також малоцінні необоротні активи на загальну суму 577377,65грн. Вказані основні засоби обліковуються на балансі підприємства.

Крім того, підприємство має наступні орендовані приміщення:

- нежитлове приміщення площею 11,5 м2, що знаходиться за адресою: місто Рівне, вулиця Транспортна, будинок 12, офіс 303;

- нежитлове складське приміщенням, що знаходиться за адресою: місто Рівне, вулиця Будівельників, 1В згідно договору оренди нерухомого майна № 01/10 від 01 жовтня 2021 року.

Стосовно вказаних активів позивачем надано до відповідача повідомлення за формою 20-ОПП.

Також у позитвача в безоплатному тимчасовому користуванні наявні:

-легковий автомобіль Hyundai (номерний знак НОМЕР_1 , 1999 року випуску);

-спеціальний вантажний фургон малотоннажний Ford Transit (номерний знак

НОМЕР_2 , 2012 року випуску);

-вантажний фургон малотоннажний Pegeot Boxer (номерний знак НОМЕР_3 ,

1996 року випуску);

-легковий автомобіль марки ZAZ, модель TF69Y0 (номерний знак НОМЕР_4 ,

2011 року випуску).

Придбання, використання та списання ПММ (зокрема дизельне паливо, бензин А- 92, бензин А-95) пов`язане з використанням вище зазначених транспортних засобів. І не придбавалось з метою його подальшої реалізації. Паливо-мастильні матеріали купувалися у ТОВ «ОККО-БІЗНЕС ПАРНЕР» на підставі Договору купівлі-продажу товарів з використанням паливних карток № 38ПК-3316/23 від 06 лютого 2023 року та Договору купівлі-продажу товарів з використанням паливних талонів Nє38ПТ-3305/23 від 06 лютого 2023 року.

Доставка товарів, також здійснюється логістичною транспортною компанія ТОВ «Нова пошта» на підставі договору про надання послуг з організації перевезень відправлень.

Одним із контрагентів Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРЕМІУМ-КОЛОР» є Товариство з обмеженою відповідальністю «БУДІВЕЛЬНИЙ АЛЬЯНС КВАРТАЛПРОМБУД», між якими було укладено Договір поставки № 01-07/2021 від 01 липня 2021 року, відповідно до якого постачальник зобов`язується поставляти та передавати у власність Покупця Товар в асортименті, кількості, по номенклатурі та за цінами, що узгоджуються Сторонами у видаткових накладних та/або рахунках на оплату, а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити Товар, на умовах, встановлених Договором.

На виконання умов вказаного Договору ТОВ «ПРЕМІУМ-КОЛОР» здійснило поставку товару, а саме:

трійник з поліпр. (90) 110х110х110 (2 гумки) д/каналіз. труб, у кількості 30шт;

трійник з поліпр. (90) 50х50х50 (2 гумки) д/каналіз. труб, у кількості 6шт;

коліно з поліпр. (90) 50х50 (1 гумка) д/каналіз. труб, у кількості 20шт;

коліно з поліпр. (90) 110х110 (1 гумка) д/каналіз. труб, у кількості 10шт;

кут з поліпр. (45) 20 д/поліпроп. труб Alfa Plast, у кількості 10шт;

кут з поліпр. (90) настін. кріплен. 20х1/2" в д/поліпроп. труб, у кількості 17шт;

утеплювач трубний Stabil, внутр. діам. 22*6 синій 2м, у кількості 44м;

утеплювач трубний Stabil, внутр. діам. 28*6 червоний 2м, у кількості 35м;

труба з поліпр з розтрубом діам. 50*2 довж. 1000 (1 гумка) д/каналіз, у кількості 31шт;

труба з поліпр з розтрубом діам. 110*2,7 довж. 1000 (1 гумка) д/каналіз, у кількості 35шт;

утеплювач трубний Stabil, внутр. діам. 28*6 синій 2м, у кількості 12м.

Всього на загальну суму 30806,29грн, у т. ч. ПДВ 5134,38грн.

Здійснення поставки зазначеного товару підтверджують наступні документи: Договір поставки № 01-07/2021 від 01 липня 2021 року; видаткову накладну № 313 від 08 грудня 2023 року; ТТН № Р313 від 08 грудня 2023 року; платіжну інструкцію № 929 від 01 грудня 2023 року; акт звірки взаємних розрахунків з ТОВ «БУДІВЕЛЬНИЙ АЛЬЯНС КВАРТАЛПРОМБУД» за період 01.12.2023 року - 08.12.2023 року.

У зв`язку із здійсненням цієї господарської операції із поставки вищезазначених товарів, на виконання вимог пункту 201.1. статті 201 Податкового кодексу України, позивачем була подана на реєстрацію в ЄРПН податкова накладна № 18 від 08.12.2023 на загальну суму 30806,29грн, у т. ч. ПДВ 5134,38грн.

Відповідно до Квитанції про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних за № 9360810128 від 04.01.2024 ПН № 18, документ збережено. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 08.12.2023 № 18 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Обсяг постачання товару послуги 3917, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 "Критерії ризиковості здійснення операцій. Додатково повідомлено: показник «D»=.5177%, «поточ»=0. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію.

Позивачем було подано пояснення № 02 від 18.01.2024 року для підтвердження факту відповідності придбаних та реалізованих товарів в частині зупинення реєстрації податкової накладної № 18 від 08.12.2023, реєстраційний номер документу 9011139991, та було надано наступні підтверджуючі документи:

щодо наявності достатніх трудових ресурсів - штатний розпис ТОВ «ПРЕМІУМ-КОЛОР» на 2023 рік;

щодо наявності достатньої матеріально-технічної бази - оборотно-сальдові відомості по рахунку 10 та по рахунку 112, договір оренди будівлі (частини будівлі) № 02/11 від 29 листопада 2021 року, договір оренди нерухомого майна № 01/10 від 01 жовтня 2021 року;

щодо наявності транспортних засобів - договір позички транспортного засобу № 01-

09-21 від 01 вересня 2021 року та свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_5 , договір позички транспортного засобу № 01/11-2021 від 23 листопада 2021 року та свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_6 , договір позички транспортного засобу № 01-07-21 від 01 липня 2021 року, договір позички транспортного засобу № 27-08-21 від 27 серпня 2021 року та свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_7 , договір позички транспортного засобу № 01/06-09-21 від 06 вересня 2021 року та свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_8 ;

щодо придбання та використання паливо-мастильних матеріалів - договір купівлі-продажу товарів з використанням паливних карток № 38ПК-3316/23 від 06 лютого 2023 року та договір купівлі-продажу товарів з використанням паливних талонів № 38ПТ-3305/23 від 06 лютого 2023 року, накладну на відпуск товарів № 381Т-3305/23-9155203616 від 04.12.2023 року, акт прийому-передачі бланків-дозволів від 04.12.2023, акт приймання-передачі нафтопродуктів № 38ПТ-3305/23-9155203616 від 04.12.2023, накладну на відпуск товарів № 38-3305/23-9152854239 від 12.10.2023, акт прийому-передачі бланків-дозволів від 12.10.2023, акт приймання-передачі нафтопродуктів № 38ПТ-3305/23-9152854239 від 12.10.2023, акт звірки з ТОВ «КОМПАНІЯ ОККО-БІЗНЕС» за період 01.10.2023 - 31.12.2023, платіжні інструкції № 1200 від 12.10.2023, № 1319 від 28.12.2023, № 1290 від 04.12.2023, № 1317 від 22.12.2023;

щодо здійснення поставки товарів згідно заблокованої податкової накладної № 18 від 08.12.2023 - договір поставки № 01-07/2021 від 01 липня 2021 року; видаткову накладну № 313 від 08 грудня 2023 року; ТТН № P313 від 08 грудня 2023 року; платіжну інструкцію № 929 від 01 грудня 2023 року; акт звірки взаємних розрахунків з ТОВ «БУДІВЕЛЬНИЙ АЛЬЯНС КВАРТАЛПРОМБУД» за період 01.12.2023 року - 08.12.2023 року.

щодо підтвердження факту придбання реалізованого товару, придбаного у ПП «ТЕРМОБУДАЛЬЯНС» - договір поставки № 34/23 від 27.03.2023; видаткові накладні № 1152 від 30.08.2023, № 1058 від 23.08.2023, № 973 від 10.08.2023, № 702 від 06.07.2023, № 703 від 06.07.2023; ТТН № P1152 від 30.08.2023, № P1058 від 23.08.2023, № P973 від 10.08.2023, № P702 від 06.07.2023, № P703 від 06.07.2023; платіжні інструкції № 1109 від 29.08.2023, № 1093 від 22.08.2023, № 1052 від 04.08.2023, № 991 від 06.07.2023 року, № 980

30.06.2023; акт звірки взаємних розрахунків з «ТЕРМОБУДАЛЬЯНС» за період 01.01.2023 року - 31.10.2023 року; податкові накладні № 171 від 30.06.2023, № 29 від 04.08.2023; № 159 від 22.08.2023, № 40 від 06.07.2023 року, № 248 від 29.08.2023;

щодо товару - кута з поліпроп. (90) настін. кріплен. 20х1/2" в д/поліпроп. труб, у кількості 17 шт., придбаного у ТОВ «Нова-Сан» - договір поставки № 79/23 від 27.03.2023; видаткову накладну № 1345 від 23.08.2023; ТТН № P1345 від 23.08.2023; платіжну інструкцію № 1094 від 22.08.2023; акт звірки взаємних розрахунків з ТОВ «Нова-Сан» за період 01.01.2023 - 30.09.2023; податкову накладну № 222 від 22.08.2023;

щодо товарів - труби з поліпр. з розтрубом діам. 50*2 довж. 1000 (1 гумка) д/каналіз, у кількості 31шт; труби з поліпр. з розтрубом діам. 110*2,7 довж. 1000 (1 гумка) д/каналіз, у кількості 35шт, придбаних у ПП «САНДІ ПЛЮС» - договір поставки № 128/23 від 30.06.2023; видаткову накладну № 2033 від 06.07.2023; ТТН № Р2033 від 06.07.2023; платіжну інструкцію № 978 від 30.06.2023; акт звірки взаємних розрахунків з ПІ «САНДІ ПЛЮС» за період 01.01.2023 - 30.09.2023; податкову накладну № 352 від 30.06.2023;

щодо підтвердження якості придбаних та реалізованих товарів сертифікат відповідності № UA.PN.191.2754-23 від 16.11.2023, сертифікат відповідності № UA.PN.191.2755-23 від 16.11.2023, сертифікат відповідності № UA.PN.191.2753-23 від 16.11.2023, сертифікат відповідності № UA.PN.191.1768-23 від 23.08.2023, сертифікат відповідності № UA.PN.191.0148-23 від 27.01.2023, сертифікат відповідності № UA.PN.191.1834-23 від 31.08.2023, сертифікат відповідності № UA.PN.191.1852-23 від 01.09.2023.

Однак, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних регіонального рівня прийнято рішення № 10483581/39627083 від 01.02.2024 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 18 від 08.12.2023р. в ЄРПН у зв`язку із наданням платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства: «Відсутні ОСВ 28, 631, 361, договори позички ТЗ з ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , нотаріально не посвідчені, відсутні акти списання ПММ.».

Не погоджуючись із вказаним рішенням, позивач оскаржив його в адміністративному порядку. До скарги додатково були надані ОСВ по рахунку 631, 361 за грудень 2023 та по рахунку 201 за період з 01.12.2023 по 08.12.2023. Крім того, долучено акт списання дизельного палива № 49 від 31.12.2023.

Рішенням Державної податкової служби України за результатами розгляду скарги позивача від 22.02.2024 № 10640/39627083/2, рішення Комісії № 10483581/39627083 від 01.02.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 18 від 08.12.2023, залишено без змін, а скаргу без задоволення.

Не погоджуючись із вказаним рішенням, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується наступним.

Спірні правовідносини регулюються приписами Податкового кодексу України, Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі - Порядок №1165), які застосовуються у редакції, чинній на момент виникнення таких правовідносин.

Як передбачено пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити:

а) порядковий номер податкової накладної;

б) дата складання податкової накладної;

в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг;

г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу);

д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг;

е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг;

є) ціна постачання без урахування податку;

ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні;

з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку;

і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду;

й) індивідуальний податковий номер.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

За змістом пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Положеннями пункту 10 Порядку № 1165 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Згідно з пунктом 11 Порядку №1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіну від 12 грудня 2019 р. № 520.

Додатком № 3 до Порядку № 1165 визначено критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 якого, обсяг постачання товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовним кодом такого товару, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.

Відповідно ж до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 № 520 та зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216 (далі - Порядок № 520), зокрема його пунктів 4 та 5, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

- договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

- інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

Згідно з пунктом 6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

У відповідності до пунктів 9 та 11 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:

або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;

або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;

або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог Кодексу та Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Верховний Суд неодноразово висловлював позицію, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік підстав, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

При цьому, як підтверджується змістом пункту 5 Порядку № 520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, не є вичерпним.

Для виникнення податкового зобов`язання з ПДВ достатньо настання однієї з подій, обов`язок виписати і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну на відповідну суму ПДВ, кореспондує з правом контролюючого органу вимагати у платника ПДВ ту документацію, яка підтверджує настання саме такої події, а не обох подій одночасно. Якщо мова йде про зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку в якості оплати товарів/послуг, що підлягають постачанню, то документами, достатніми для підтвердження такої операції, будуть розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків, а також відповідні договори та рахунки на оплату, що підтверджують наявність правових підстав для зарахування відповідної суми коштів. Відповідно, саме такі документи можуть вважатися необхідною передумовою для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН. Якщо ж мова йде про відвантаження товару, - то документами, достатніми для підтвердження такої операції будуть видаткові накладні.

Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 18.02.2020 по справі № 360/1776/19.

Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежуються права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку № 520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.

У постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку № 520 зазначив, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Так, проаналізувавши надані позивачем документи, щодо підтвердження інформації, зазначеній у податковій накладній № 18 від 08.12.2023 на виконання вимог Порядку № 520, суд встановив, що обсяг таких документів був достатній для цілей реєстрації відповідної податкової накладної, а підстав для відмови в реєстрації наведених податкових накладних у контролюючого органу не було.

Верховний Суд неодноразово звертав увагу на те, що при розгляді таких спорів судами, крім іншого, має бути встановлено настання обставини, яка обумовлює обов`язок платника податків скласти податкову накладу та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Так, відповідно до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, не спростовано відповідачем, що податкова накладна № 18 від 08.12.2023 була складена у зв`язку із настанням такої події, як відвантаженням товару. Первинні документи, які підтверджують факт вчинення вказаної господарської операції (договір поставки, видаткова накладна, ТТН, платіжні документи) були надано Комісії для прийняття рішення про реєстрацію цих податкових накладних.

Слід зазначити, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. Предметом розгляду в цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкової накладної, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.

Аналогічна позиція викладена Верховним судом у постанові від 07.12.2022 № 500/2237/20.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення є необґрунтованим, оскільки платником податків надано необхідні документи, які підтверджують здійснення господарської операції за спірними податковими накладними, у реєстрації яких було відмовлено.

Таким чином, позивачем було надано достатньо документів, які підтверджують правомірність складення та реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 18 від 08.12.2023.

При цьому, на думку суду, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення має бути мотивованим. Проте, оскаржуване рішення суд не може назвати мотивованим та таким, що прийняте з урахуванням всіх фактичних обставин справи.

Щодо посилань відповідача на те, що договори позички транспортних засобів з ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 нотаріально не посвідчені, то суд зауважує наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 626 ЦК України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Згідно із приписами ч. 1 ст. 627 ЦК України відповідно до статті 6 ЦК України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства (ч. 1 ст. 628 ЦК України).

Згідно вимог ч. 1 ст. 638 ЦК України, договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

За змістом ч. 1 ст. 639 ЦК України, договір може бути укладений у будь-якій формі,

якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом.

Відповідно до 4 ст. 828 ЦК України договір позички транспортного засобу (крім наземних самохідних транспортних засобів), в якому хоча б однією стороною є фізична особа, укладається у письмовій формі і підлягає нотаріальному посвідченню.

Статтею 1 Закону України «Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» встановлено, що наземні транспортні засоби - пристрої, призначені для перевезення людей та/або вантажу, а також встановленого на ньому спеціального обладнання чи механізмів, які підлягають державній реєстрації та обліку у відповідних підрозділах Міністерства внутрішніх справ України та/або допущені до дорожнього руху, а також ввезені на митну територію України дай тимчасовою користування, зареєстровані в інших країнах.

Підпунктом «ь» статті 1 Європейської угоди, що стосується праці екіпажів транспортних засобів, здійснюючих міжнародні автомобільні перевезення (дата приєднання України - 07.09.2005р.) встановлено, що під «автомобілем» мається на увазі будь-який самохідний транспортний засіб, що використовується для перевезення на дорогах людей або вантажів або буксирування дорогами транспортних засобів, що використовуються для перевезення людей або вантажів; цей термін не включає сільськогосподарські трактори.

Відповідно до статті 9 Конституції України чинні міжнародні договори, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України.

Таким чином, всі автомобілі (і вантажні, і легкові) належать до самохідних транспортних засобів, а, отже, договір позички таких транспортних засобів не потребує обов`язкового нотаріального посвідчення.

Крім того, за пунктом 2.2. Правил дорожнього руху України власник транспортного засобу може передавати такий засіб у користування іншій особі, що має посвідчення водія

на право керування транспортним засобом відповідної категорії, передавши їй реєстраційний документ на цей транспортний засіб.

Отже, відповідно до законодавства України (зокрема, чинного на час передачі автомобіля відповідачу) фактична передача автомобіля разом із реєстраційним документом (свідоцтвом про реєстрацію транспортного засобу) на нього, є правомірним способом набуття особою автомобіля у володіння та користування.

З огляду на викладене посилання відповідача на те, що договори позички на транспортні засоби, укладені між позивачем та фізичними особами є такими, що складені з порушенням вимог чинного законодавства, оскільки не посвідчені нотаріально, є безпідставними та необґрунтованими.

Суд звертає увагу на те, що всі надані позивачем як суду, так і відповідачам первинні документи не мають дефекту форми, змісту або походження, які у силу частини другої статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність», пункту 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 88 від 24.05.1995, спричинили б втрату первинними документами юридичної сили, а тому підтверджують факт здійснення господарської операції.

Відтак, оскаржуване рішення відповідача про відмову в реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 18 від 08.12.2023, є протиправним та таким, що підлягаює скасуванню, а позов таким, що належить до задоволення.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, суд зазначає таке.

Відповідно до пунктів 2, 10 частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Відповідно до пункту 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі Порядок № 1246), у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Відповідно до абзацу 22 пункту 201.10 статті 201 ПК України, відсутність факту реєстрації платником податку продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.

01.02.2020 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Пунктом 2 Порядку № 1165 передбачено, що:

комісія контролюючого органу - комісія регіонального та центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

комісія регіонального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС;

комісія центрального рівня - комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі ДПС.

Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до пп. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Згідно з п. 1 Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 № 227, Державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок).

Відповідно до пп. 9 п. 4 Положення № 227, ДПС відповідно до покладених на неї завдань забезпечує в межах повноважень, передбачених законом, формування та ведення Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, інших реєстрів, банків і баз даних, ведення яких покладено законодавством на ДПС, а також реєстру страхувальників Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Таким чином, Єдиний реєстр податкових накладних формується та ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, тобто саме Державною податковою службою України.

В контексті наведених норм, за встановлених фактичних обставин суд вважає, що для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, позивачем виконані умови, визначені законом, та прийняття рішення щодо реєстрації таких податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних у даному випадку не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Суд також зазначає, що обраний спосіб захисту про зобов`язання відповідача вчинити відповідні дії узгоджується зі статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту), відповідно до якої кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Таким чином, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державної податкової служби України провести реєстрацію податкової накладної № 18 від 08.12.2023, днем її подання на реєстрацію.

У статті 19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до положень статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовна заява підлягає до задоволення повністю.

За правилами частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як встановлено з матеріалів справи, позивачем за подання даного адміністративного позову сплачено судовий збір в сумі 3028грн, що підтверджується платіжною інструкцією № 1367 від 29.02.2024, а тому судові витрати позивача в частині сплаченого судового збору підлягають відшкодуванню за рахунок відповідачів у справі.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовну заяву задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 10483581/39627083 від 01 лютого 2024 року про відмову в реєстрації податкових накладних № 18 від 08 грудня 2023 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРЕМІУМ-КОЛОР" № 18 від 08 грудня 2023 року, датою її подання на реєстрацію.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРЕМІУМ-КОЛОР" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1514грн.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ПРЕМІУМ-КОЛОР" за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1514грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 08 квітня 2024 року

Учасники справи:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "ПРЕМІУМ-КОЛОР" (вул. Транспортна, 12, офіс 303, м. Рівне, Рівненська обл., Рівненський р-н, 33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 39627083)

Відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, буд. 12, м. Рівне, Рівненська обл., 33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 44070166)

Суддя Т.О. Комшелюк

Дата ухвалення рішення08.04.2024
Оприлюднено11.04.2024
Номер документу118231678
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій

Судовий реєстр по справі —460/2341/24

Рішення від 08.04.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

Ухвала від 29.03.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

Ухвала від 08.03.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

Ухвала від 05.03.2024

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Т.О. Комшелюк

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні